Grunnrenteskatt av Havbruk!

milk
SALM 28.03.2023 kl 17:24 47567

At det er de "folkevalgte" partiene som nå står for en revolusjonerende utvikling av Nors havbruk, er skremmende.... Det betyr at byfolk, som ikke ser den store sammenhengen vil ha mer fra kystnæringen.. Flertallet av befolkningen sitter i sentrale strøk å er seg selv nærmest å jobber for sin sak. Jeg tror dette blir en smertefull prosess for Næringen før neste valg. Jeg er rimelig sikker på at dette er en kjøpsmulighet i sektoren. Selskaper vil uthule dagens regjerings forslag til beskatning. Den er jo så "komplisert" at enhver oppegående jurist vil slite den i filler.... Løp å kjøp, eller gjør som meg, snitt ned :-D
milk
19.04.2023 kl 21:24 4627

Nå er det mye "støy" rundt næringen i Norge! Uansett så er vi best i verden på havbruk... De store internasjonale investorene er litt jumpy å vare for endringer, naturlig nok. Det er mye psykologi for tiden, men dette vil roe seg. Politiske variasjoner finner vi over alt og vil påvirke markedene fra tid til annen. Dette bekymrer meg veldig lite!!!
bulkinvest
20.04.2023 kl 13:03 4562

Bærekraft i forhold til økonomi ligger jo i ordet, det betyr at en er i stand til å klare de økonomiske forpliktelsene, det nye skattesystemet gjør at vi får så mye skatt som gjør risikoen for høy. Dette er ikke meninger, det er fakta og å komme inn på hvorfor det er slik må du vite hvordan det er i drive oppdrett over tid kort og godt!!
Mulla3
20.04.2023 kl 14:50 4535

Er det galt å betale skatt milk
Tror du skal sette deg ned for å lese deg opp litt på skatt og politikk. Hvem er det som er mest i mot skatt. Det er stort sett personer som har mer penger enn de klarer å forbruke. Hvordan hadde levestandarden vert her i landet uten at vi hadde penger fra en felleskasse som vi fordelte jevnt over. Hvor mye fikk Norske bedrifter i støtte under korona sykdommen. Men det var vell i dine øyne feil, det også. Laksenæringen er nesten som oljeindustrien. det handler om skyhøye fortjenester. Det er ikke mange år siden lakseoppdretterne jublet over kr 25 pr kilo laks. Nå snakker vi om 90 til 120 kr. Næringen selv sier jo at skatt ikke er et problem. Problemet er det som styrer landet uten å ha en plan. Og der er alle partiene på stortinget like.
milk
20.04.2023 kl 19:18 4546

Du skriver bare svada å er direkte selvmotsigende.... Når jublet næringen over 25 nok pr kg?? Nå er kostnadene ca 50 nok pr kg .. Du bør legge deg ned i fred å ro å prøve å forstå den store sammenhengen... God bedring :-)
breiflabb
20.04.2023 kl 20:08 4533

Ok milk, tackar för svaret. Anade att sitta stilla i båten är nog bäst. Nervositet skapar bara dåliga beslut.
Ha de’!
vicktor
20.04.2023 kl 21:00 4491

Mulla3
Jeg tror at du Mulla3 bør lese deg opp på økonomi og følge litt bedre med. Vi betaler alt for mye skatt her i landet og pengene staten tar inn blir
blir satt inn i oljefondet. Norske husholdninger har den høyeste gjeldsgraden i hele OESD, mens staten er den rikeste. Infrastrukturen i vårt
land ligger på et bunnivå og etterslepet ligger på 3500 milliarder kroner. Det gjelder da vei, bane, vann og kloakk og EL forsyningen.
Det har vært et overordnet mål at vi i dette landet skal eie våre egne boliger. Men politikken som har vært ført bærer ikke preg av det.
Flere og flere unge klarer ikke å få kjøpt seg sin egen bolig og er prisgitt bolighaiene. Boligprisene stiger langt mer enn lønningene, dette fordi
KPI indeksen ikke innbefatter ny bolig prisene. Kun leie av bolig er inkludert i KPI indeksen.
Når det gjelder lakseoppdretterne, som i dag tjener gode penger. Så har denne næringa hatt en tøff læringskurve. Nesten alle som startet med
lakseoppdrett gikk konk. Når du sammenligner oljeindustrien med lakseoppdretterne. Så fikk oljeindustrien tilbake letekostnadene fra staten,
oppdretterne fikk IKKE sine utviklingskostnader tilbake. Og oljeindustrien hentet bare opp olja, mens oppdretterne skapte laksen selv.
Fluefiskeren
20.04.2023 kl 21:08 4479

Ok. Da vet vi det. Det var oppdretterne som skapte laksen………
-sannheten-
20.04.2023 kl 22:52 4496

I uke 15 var kiloprisen 113,39 kr. Kfr. https://fisk.no/. De oppgir prisen hver uke.
Men det er vel tildels betydelig kvalitetsforskjell på oppdrettslaksen ?
Og pga. kronekursfallet nå er det vel grunn til å anta at salgsprisen i kroner vil øke.
Og utenlandske investorer vil se på norske lakseaksjer. Kronen kan komme høyere senere og de tjener dobbelt opp.
Jeg tror på enda høyere laksepriser. Men sunnhet å spise bør påvises bedre. Kvalitet vil sikkert stadig øke. Med
fisk fastere i fisken, mindre fett, mindre vaksinering og mindre "sterioider". Bedre dyrevelferd. Næringen i Norge
blir sikkert stadig flinkere og flinkere til å drive med dette.





nordnes
20.04.2023 kl 23:29 4465

Markedet for laks er skapt av oppdrettere, der har du rett. På samme måte som ledelsen i Tomra skapte et marked for pant av flasker.
oivindl
20.04.2023 kl 23:44 4498

Det ble da pantet flasker lenge før Tomra kom på banen.
milk
21.04.2023 kl 21:07 4382

En liten avsporing på en Fredags kveld! Jeg må bare referere fra en samtale jeg hadde med en god kollega fra Nord " Ka fan trur dåkk vi har have te? d e jo fan ikje fer å ha fesken på lajn. hajn Andresen ha kasta milliarda ut jønnå glase.. Hajn ha fan ikke røyka bære tobakk dejn homelpongen... :-DD
Bennyfyfasan
28.04.2023 kl 12:11 4072

Etter en hard uke i Barcelona på sjømatmessa er man full av inntrykk. Det er ENORM interesse for laksen - så produktet kommer til å bli absorbert i alle verdenshjørner nesten uansett økning.

Men - kanskje det mest interessante er det som det hviskes om i korridorene rundt grunnrenteskatt...politikerne har begynt å ta kontakt med næringa. AP\SP jobber febrilsk med ett forlik UTEN SV ;-)
milk
28.04.2023 kl 14:46 4030

I følge IntraFish, Så peker prisen på laks tydelig nedover.... Når det gjelder politikken, så er arbeidsledigheten stigende! Jeg har ikke grunnlag for å påstå at dette har sammenheng med det som nå skjer i næringen men når store prosjekter og planlagte investeringer blir lagt på is, så er det ikke positivt for arbeidsmarkedet. Dette skjønner politikerne(utrolig nok) så at det er ting på gang når det gjelder Gr skatten, er det ingen tvil om!!
nordnes
28.04.2023 kl 14:54 4021

Det er normalt litt tid før investeringer og prosjekter tørker inn. Er permitteringene begynt å komme / vise i statistikken?
milk
28.04.2023 kl 15:19 4002

Et konkret tilfelle er SalmoSea som ble nedlagt. 110 mistet jobben å flere under bedrifter har fått et dramatisk fall i omsetningen!! Salmar hadde planer om å kjøpe volum økning for 250 mill. Når dette ble lagt på is, ble slakteriet overflødig å stengt ned. Blir konsekvensene av Gr skatten at flere blir satt ut i ledighet, ja da er den siste spikeren i kista til dagens regjering et uomtvistelig faktum.....
veve
28.04.2023 kl 15:40 3993

Takker for oppdatering, Benny!
Redigert 28.04.2023 kl 16:03 Du må logge inn for å svare
nordnes
30.04.2023 kl 10:03 3867

Det virker som Vedum ikke ser den utviklingen og det som skjer innenfor havbruk, der han heller ønsker at havbruk skal bli en attåtnæring for bønder, slik det var tenkt på 1980 tallet. Men det ønsket tok slutt etter FOS konkursen på starten av 1990 tallet. Det var en statssekretær fra Stoltenberg regjeringen som, som antydet at Senterpartiets motivasjon med grunnrenteskatt blandt annet annet er å styrke fylkeskommunen. Fylkeskommunen har vært en stor rekrutteringsbase for Senterpartiet og uten den vil partiet miste oppslutning.

Et tanke, hva tror dere?
Vedum skrøt av Brexit, men samtidig kom frykten og stillheten da Norge og England skulle opprette en handelsavtale, og det ble et spørsmål om importvern på landbruksprodukter kontra eksport av sjømat. Slik jeg forstår det er det en del oppdrett i Skottland, som kanskje har tatt brodden av motsetningene mellom importvern for landbruket og vår eksport av sjømat. I forhold til bla. EU vil denne problemstillingen bli mer tilspisset. Dette tror jeg Vedums klakkører ser og misliker. Derfor er jeg veldig usikker på om Vedum og Senterpartiet er venn eller fiende av norsk oppdrett. Grunnrenteskatten og retorikken bak den taler sitt tydelige språk.
Redigert 30.04.2023 kl 10:10 Du må logge inn for å svare
milk
05.05.2023 kl 19:18 3600

Dette blir litt "surr" Eksport å import har vert en viktig faktor mellom landene i Europa. Fisk og landbruk har gått hånd i hånd... Det er ingen ting som tyder på at handels avtaler skal påvirke oppdrett i Norge.. La det ikke herske noen tvil, Norge er verdensledende innen oppdrett. Som jeg har sakt tidligere, politikere vil komme å gå. Ingen grunn til panikk. Ikke kompliser ting som er helt åpenbar... Sitt stille på tofta... :-)
Redigert 06.05.2023 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
-sannheten-
08.05.2023 kl 18:06 3418

LAKSESKATT
8. mai 2023 kl. 16:47 Regjeringen: Lakseskatt kan gi 16–17 milliarder Finansdepartementet svarer i et brev til Stortinget at regjeringens nye lakseskatt kan gi inntekter på 16–17 milliarder kroner i år. Det er nesten fem ganger så høyt som tidligere anslag.
Finansdepartementet anslår nå i et brev til Stortinget at regjeringens nye lakseskatt kan gi inntekter i størrelsesorden 16–17 milliarder kroner i inneværende år.

Det kommer fram i et svar fra departementet på et spørsmål fra Høyres finansfraksjon. Departementet understreker at regnestykket er usikkert og basert på forutsetningene i spørsmålet fra Høyre.

Disse forutsetningene er en laksepris i tråd med fremtidspris på Fishpool, uendret valutakurs, 10 prosent økte produksjonskostnader og ingen skattemessig tilpasning.

– Gitt Høyres forutsetninger kan det på svært usikkert grunnlag anslås at forslaget til grunnrenteskatt i så tilfelle ville gitt et proveny til fordeling mellom staten og kommunesektoren på i størrelsesorden 16–17 milliarder kroner for 2023, skriver departementet.

– For 2024, der fremtidsprisene er noe lavere, kan provenyet bli i størrelsesorden 14–15 milliarder kroner med Høyres forutsetninger.

Tidligere har det vært anslått at regjeringens forslag til grunnrenteskatt på havbruk vil gitt skatteinntekter på omkring 3,5 milliarder kroner. Anslaget var basert på regnskapsdata for 2021 og skattedata for 2020 for alle havbruksselskaper.

Basert på priser hittil i år og Fish Pools fremtidspriser, kan en laksepris grovt sett beregnes til rundt 95 kroner per kilo for 2023. For 2024 er fremtidsprisen på Fish Pool i dag noe over 90 kroner per kilo, fremholder departementet i sitt brev til Stortinget.

Samtidig har også kostnadene økt, blant annet til fôr.
___________________________________________________________________________
Er ikke imponert over de sprikende provenytallene på 3,5 og 16,5 mrd. kr. Og dette for 2023.
Provenyet burde av pedagogiske grunner relateres til andel av omsetningen. (F.eks. 6 %).
Og så burde det være anslag for oppdrettsvolum og de ulike markedspriser som forventes
oppnådd for de ulike produktkvaliteter. Minstefradraget bør være minimalt eller fraværende.
Ingen snakker om ulike produktkvaliteter. Vitterlig er det store forskjeller her.


Utbytteskatt på 37,84 % på toppen av en selskapsskatt på 22 %, bør senkes til hhv. 27 %
og 21,5 %. Vi må endre brøken privat og offentlig sektor i Norge, i privats favør. Da må
det lønne seg å stå på. De som står på må få beholde en viss del av overskuddet. 37,84
og 22 er destruktive satser. Og denne destruktivitet bidrar til svak kronekurs.

Hvis regjering og storting er litt voksne, så endrer de disse skattesatsene (37,84 og 22
til 27 og 21,5) i forbindelse med innføringen av lakseskatten (6 % av omsetningen). Utfallet
på dette vil bli suksess for Norge. Både statskassen, bedriftene og befolkningen blir fornøyde.
Redigert 08.05.2023 kl 18:20 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
08.05.2023 kl 19:24 3370

Salmar & co kan ikke leve med 35% grunnrenteskatt. Går derfor ut fra at styret gjør sin plikt og utreder muligheten for å flytte deler av sin virksomhet utenlands.Konfiskering av overskudd i gode tider som foreslått, gjør det svært riskabelt å være langsiktig investor i oppdrettselskaper som kun har sin virksomhet i Norge. Dersom forslaget til grunnrenteskatt blir til lov, kan jeg ikke se at fiskeoppdrett i fremtiden kan forbli en av Norges viktigste næringer.
-sannheten-
08.05.2023 kl 20:08 3344

https://www.dn.no/politikk/frode-jacobsen/helge-orten/skatt/norge-er-pa-skattetoppen-i-europa-for-eiere-og-selskaper-na-ber-hoyre-topp-regjeringen-vurdere-en-interessant-byttehandel/2-1-1441262
Her noen som skjønner at samlede skatter har kommet for høyt.
Forøvrig taler ikke jeg om en udefinert i forhold til hva 35 % i lakseskatt, men f.eks. en lakseskatt som
tilsvarer 6 % av omsetningen. Og dette forutsatt lavere satser på utbytte- og selskapsskatt.
Bennyfyfasan
09.05.2023 kl 00:09 3268

6% av omsetningen? Det har kommet frem mye dumt i denne debatten - men å regne grunnrenteskatten fra omsetning er kanskje det dummeste jeg har sett til nå.

Selskapsskatt + skatt på formue + skatt på utbytte + grunnrenteskatt + produksjonsavgift + div faste avgifter = død langs kysten

Tror det er det du vil slik du skriver
milk
09.05.2023 kl 05:35 3233

6% av netto overskudd hadde vert midt i blinken ;-)
-sannheten-
09.05.2023 kl 15:49 3061

Bennyfyfasan,
Jeg skrev TILSVARER 6 %.
Opprinnelig snakket Fin.Dep. om et proveny for 2023 på 3,65 - 3,8 mrd. kr. Det regnet jeg ut at TILSVARTE akkurat 3 % av forventet
lakseomsetning for 2023. Et tall som er lett og huske og forstå hvordan fremkommer.
I og med at Fin.Dep. etter NYE REGNEFORUTSETNINGER hevdet at provenyet kunne bli 16 - 17 mrd. kr. for 2023, er det utifra dette jeg snakker om en lakseskatt som TILSVARER 6 % av omsetningen. Politikere og Fin. Dep. får lage en modell som fører til at provenyet TILSVARER 6 % av omsetningen. Da blir provenyet lakseskatten innbringer, lett å oppfatte og få oversikt over.

Færøyene har forøvrig omsetningsbasert lakseskatt. Og den ligger i farvannet 6 %.

De borgerlige partiene burde nå bruke anledningen til å presse igjennom endringer i utbytte- og selskapsskatt til hhv. 27 og 21,5 %.
Formuesskatten opprettholdes på 80 % av 1,1 % = 0,88 %. Fordi dette er i praksis ofte eneste mulighet til å få skatteinnbetalinger
fra de rike. Vi kan ikke ha 37,84 % utbytteskatt på toppen av 22 % selskapsskatt. Det er direkte destruktivt for norsk økonomi.

Så ordet dum får du suge på fyfasan. Her skiisserer jeg et samlet opplegg som vil være vinn vinn for alle. Lakseoppdretterne bør
betale litt. De har nesten ikke betalt noe over en 50 års periode. Og de har rammet fellesskapets ressurser med bl.a. trøbbel for
villaksstammer, sykdommer, forurensning osv.
Redigert 09.05.2023 kl 15:59 Du må logge inn for å svare
-sannheten-
09.05.2023 kl 15:57 3065

Nordnes,
En lakseskattemodell som innebærer at provenyet TILSVARER 6 % av omsetningen.
(Vi hører ingenting om forskjellene i omsetningspriser. Her må det være store prisforskjeller, da kvaliteten på fisken er veldig ulik).
Og næringen bør spores til å produsere laks av stadig høyere kvalitet og gjerne sunnere beskaffenhet. Verdensmarkedet betaler trolig også godt for ekstra god laksekvalitet.
Lakseprodusentene må ikke finne smutthull i for stort minstefradrag. I prinsippet all lakseproduksjonen må innunder lakseskatteordningen.

Og jeg legger som EN FORUTSETNING for å kunne godta 6 %, at det samtidig innføres lavere satser på utbytte- og selskapsskatt.
(Dvs. fra hhv. 37,84 og 22 % til 27 og 21,5 %). Formuesskattesatsen holdes uforandret. (Men det kan sees på NOE reduksjon for
arbeidende kapital. Evt. noe høyere formuesskattesats om arbeidende kapital ikke er innvolvert. Dette innholdet i formuesskatten
krever muligens mer utredning, og kan derfor evt. utstå til senere).
Redigert 09.05.2023 kl 16:12 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
09.05.2023 kl 23:27 2971

Du skriver så mye rart at det en nesten vanskelig å forstå at ett tenkende menneske kan komme opp med alt tøvet.

Lakseskatten + øvrig skatt på Færøyene er langt lavere TOTALT sett. Sett deg inn i saken før du kommer med bruddvise stykker om skatt i forhold til omsetning som ingen bruker. Dette er godt dokumentert i høringsutkastene, samt debatten underveis.

Skattetrykket i oppdrett kommer på mellom 72%-100%. Betale litt er nesten fordummende av deg å si.

Det er en distriktsnæring som hjelper å bygge samfunn. Skatten skal i all hovedsak inn til de store byene. Det har dermed ingen effekt på det som er argumentene for og er direkte dobbeltmoralsk...egentlig umoralsk. Gi 100% til verstskommunene og dobbeltmoralen er borte.

Jeg og folk på innsiden av næringa har lenge sagt minimum 15 milliarder og har blitt latterliggjort. Det er godt å se sannheten komme på bordet. Mer sannhet kommer etterhvert - men da er det for sent.

Siste avsnitt er bullshit. Besøk en bonde når han sprer møkk på jordet og kall det forurensning. Fisken har samme funksjon i sjøen, men lite opplyste folk sprer frykt basert på løgn.

kommer grunnrenteskatten som foreslått hører jeg flere lokaleide oppdrettere skal splitte opp selskapet og selge alt bortsett fra 2-3 konsesjoner til de store (MOWI, Lerøy osv). De vil da drive med minimalt mannskap og uten arbeidsplasser på land. I tillegg er de nesten 100% under bunnfradraget. Da ender vi med 4-5 foredlingsanlegg langs hele kysten. De store sylter pengene vekk i andre deler av driften...

Jeg gleder meg. Dette vil bli døden for SP som distriktsparti....det er ikke så galt at det ikke er godt for noe.
Redigert 09.05.2023 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
ibyx
11.05.2023 kl 09:35 2794

Rett opp! Hyggelig for engangs skyld igjen å se at good news ikke betyr tøm og røm! Er børsen iferd med å "normaliseres"? :-)
Du tror det ikke før du ser det!
Grunnrenteskatt meg her og der! :-)
mofs
11.05.2023 kl 10:19 2781

SALM er et kvalitetsselskap, ikke tvil om det, får nesten tårer i aua av å lese kvartallsrapporten.
-sannheten-
11.05.2023 kl 20:44 2652

Jeg har lest om Færøyisk lakseskatt. Det inntrykk jeg fikk var at den fort tilsvarte 5 - 6 % av omsetningen.
Bl.a. var det 20 % over ca 120 kr. pr. kilo.
Nå har jeg vært grei, og knyttet mitt forslag om TILSVARENDE 6 % av omsetningen, til at utbytteskatten og
selskapsskatten SAMTIDIG SOM EN BETINGELSE reduseres til hhv. 27 og 21,5 %. Dette blir jo en strålende
pakke for oppdrettsnæringen.
Det som kan sies også er at det kanskje for 2023 kunne begynnes med litt lavere sats enn svarende til 6 % av
omsetningen. Dette får bli detaljer og gjenstand for politisk forhandling. Men at vi om 1 - 2 år kommer til 6 %.
Evt. at vi begynner rett på 6 %, men da må altså utbytteskatt og selskapsskatt ned på 27 og 21,5 %.

Vitsen i dette forslaget er at både næringen og det offentlige sannsynligvis vil oppleve en vinn vinn med
mer omsetning, nettofortjeneste og proveny på alle. Helt enkelt resultat av mer aktivitet og innsats. Fordi det
lønner seg.
Redigert 11.05.2023 kl 20:49 Du må logge inn for å svare
nordnes
11.05.2023 kl 21:43 2590

Dette var musikk i mine ører, at Mowi ser viktigheten av utbytter;
« Mowi-sjefen håper fortsatt på et mirakel, men varsler null investeringer og vekst i Norge hvis grunnrenteforslaget blir vedtatt……
– Er det aktuelt å nedjustere utbetalingen i lys av grunnrenteskatten?
– Nei, vår utbyttepolitikk ligger fast. Vi må gi aksjonærene våre direkte avkastning, ellers er det ingen som vil investere i oss, sier Vindheim.
Han setter nå sin lit til at høyresiden vinner stortingsvalget om to år.
– Jeg håper jo fremdeles på et mirakel, men det skjer jo ikke så ofte. Ved valget i 2025 håper vi at vi får en ny regjering som ønsker å utvikle dette sammen med oss. I mellomtiden tror jeg det vil skje lite utvikling i norsk havbruk.»

https://e24.no/hav-og-sjoemat/i/9zMx9r/mowi-satser-paa-skroting-av-lakseskatt-etter-valget-ekstremt-naivt-sier-sv
Redigert 11.05.2023 kl 21:44 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
11.05.2023 kl 22:40 2533

Den venstrevridde media forteller om 1 milliard i utbytte - det er vel ca 1%. Får man det i de neste 4 kvartalene gir det ca 4% avkatning. I dag får man nesten det samme med å ha pengene i banken.

Vi må ikke glemme at Mowi produserer 30%+ av fisken utenfor Norge.
Bennyfyfasan
11.05.2023 kl 23:21 2495

Jeg tror det må være du som lager reglene i Joker nord. Du bærer preg av å ha meget lav forståelse av skatt og produksjon. Jeg tror ikke det er mulig å få deg til å forstå...men...det betyr ingenting - for en som deg har ikke innflytelse.

Færøyene har en selskapsskatt på 18%. Det har langt færre kostbare krav fra myndighetene som går på selvkost for næringa - som feks fast bidrag til forvaltningen (Mattilsyn og Fiskeridirektorat). Mange tror det går over skatteseddelen - men det gjør det aldeles ikke. I tillegg kommer andre skatter som feks formueskatt og utbytteskatt. Summen av dette gir 70%-100%+ skatt i Norge. Kom gjerne med en annen næring eller sammenlign med Færøyene. Der er det LANGT unna samme skattetrykk. Det hjelper ikke å gnu på prosent i forhold til omsetning...det er en ren løgn fra deg hvor du tar ting ut av sammenheng.

Du misinformerer om at det samlede skattetrykket er omtrent likt mellom Færøyene og Norge for havbruk. Enten det - eller kan du ikke regne.....

I Skottland har man en seabed lease for oppdrett på 28 øre pr kg + vanlig skattesystem som er lavere en norsk selskapsskatt.

I Canada har de høyere selskapsskatt totalt sett, men minimale ekstra skatter til oppdrett. Totalt sett er det LANGT under Norge

Færøyene har 18% selskapsskatt og deres produksjonsavgift. Den er mye lavere enn grunnrente, men også totalt sett gunstigere med tanke på totalt skattetrykk.

Totalt skattetrykk er det viktigste - ikke bare grunnrente.

Når det gjelder formueskatt. Det har med verdifastsetting av verdier like mye som selve skatteprosenten. Når man gikk fra kjøpsverdi på konsesjoner til en tenkt auskjonsverdi blåste man det opp for ikke børsnoterte selskap. Det viser at sittende myndigheter bryr seg lite om hvor selskapene er eid, de bare hevder noe annet når de sanker stemmer.
mofs
12.05.2023 kl 00:44 2425

Nå vekker vel ikke gode resultater så mye debatt og kommentarer som dårlige resultater, men det sier vel litt om tingenes tilstand i Norge nå, når historisk sterke resultater brukes til å diskutere vanvittige skatter. Økonomene synes det er litt pussig at kronekursen er så lav, og svekkes ytterligere i dag. Vel, det er kanskje ikke så rart at krona svekkes når oljeprisen går ned og regjeringen nå tydeligvis ikke lenger er opptatt av å bekjempe inflasjonen, når det gjøres en helomvending i revidert budsjett, som knapt kan kalles en revisjon, men et nytt budsjett med en helt ny innretting. Det er bare kaos i Norge nå.
Kanin89
12.05.2023 kl 14:15 2196

Merker meg at regjeringen gav internasjonale investorer som eier mesteparten av vindkraft i Norge gjennom skatteparadis (slik at de unngår 22% selskapskatt) fikk fritak fra grunnrenteskatt. https://www.nrk.no/vestland/regjeringa-utset-grunnrenteskatt-pa-vindkraft-1.16405973?

Dyrt å være norsk investor, mens BlackRock ler hele veien til pengebingen.

Nå vil regjeringen i tillegg erstatte lønnsomt fiskeri med gjennomsubsidiert havvind: https://www.dn.no/energi/havvind/nikolai-astrup/terje-aasland/aasland-havvind-subsidiene-kan-bli-hoyere-enn-planlagt/2-1-1449309

Hva skal vi leve av i Norge når en begynner å fase ut oljen lurer nå jeg på...
-sannheten-
12.05.2023 kl 16:30 2134

Jeg har snakket om samlet grunnrenteregime. Nå begynner vi å komme nærmere hverandre Benny. Det er jo dette som er
debatt. Vi sitter ikke med den perfekte løsningen på forhånd. Hva er så utbytteskatten på Færøyene ? Jeg er helt enig i, at
det er det totale skatterykket som teller. Akkurat det har jeg sagt hele tiden. (Jeg var kanskje t.o.m. den som sa det først ?)

https://e24.no/bors/nyheter/a/292011?pinnedEntry=292011&utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row4
_pos1&utm_medium=dre-645e4168962488d2b9ccb6dc
Nå vil regjeringen utsette. H og Frp burde ikke inngå noe grunnrenteforlik uten at utbytteskatt og selskapsskatt nedsettes til
27 og 21,5 %. SV, RØDT og MDG er satt under kraftig press nå med andre ting. De er påsatt halsbånd og løpestreng, og
havner under en lav prosent samlet om de ikke skjerper seg ordentlig.
Norske eier bør ikke ha eierhandicap i Norge. Her må alt gjøres for å rette på dette.

Mht. Færøyene kunne Norge se på om øygruppen burde komme tilbake til Norge.
Og det er forståelig at skatter ute på en øy lett har det med å måtte bli litt lavere.
Havbruk drevet ut fra fastland er lettere.
Norge burde først og fremst lage en model som er vinn vinn innrettet når det gjelder havbruk.
Dvs. slik at både havbrukere og befolkning blir fornøyd, og samlet kake blir større enn den ellers ville blitt.
Redigert 12.05.2023 kl 16:31 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
12.05.2023 kl 20:28 2035

Vi kommer nært? Du tar feil her - vi er ikke bare på hver vår planet, men i hvert vårt solsystem. Du villeder med tall du setter opp som ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Du har ikke sagt det først om totalt skattetrykk, det har vært ett tema innen norsk havbruk siden formueskatten ble økt og første produksjonsavgift ble lansert.

Det nytter ikke å tweake litt på formueskatt og utbytteskatt å tro at det er nok. For de fleste lokale eierne kan utbytteskatten gjerne settes til 70%, så lenge formueskatten fjernes. Det er ikke mulig å forklare deg forskjellene på verdifastsetting av konsesjoner for en lokal vs børsnotert aktør, og hvordan det totalt sett ødelegger det lokale eierskapet.

Vi må ikke gå i fellen med å hjelpe næringslivet på Østlandet i forhold å bruke grunnrente som ett pressmiddel med formueskatt og utbytteskatt. Jeg ser heller at de består - mot at grunnrenta fjernes. Det er tross alt en maktkamp om hvem som skal betale skatt og hvem som skal få tilskudd. Politikk er dirty, og nå er det næringslivet i sentrale strøk som har øret til politikerne og finansdepartementet. Det er ikke nytt, men denne gangen får det politiske konsekvenser.

Det er ikke bare Færøyene som vi må sammenligne oss med. Det er Island, Canada, Tasmania, Chile, Skottland, USA, Kina + nye mulige produksjonsland.

FRP, V og H bør ikke inngå ett kompromiss. La SV stemme sammen med LO (AP) og Bondepartiet (SP). Det vil gå 2 år med veldig lite investeringsvilje - som igjen dreper mange små leverandører. Oppdretterne vil klare seg i en eller annen form, gjerne med å selge deler til de store om de kommer i økonomisk uføre. De fleste vil tjene nok til ikke å utvikle seg, men å leve videre. Det vil være lite igjen - om noe til neste auksjonsrunde for MTB. Husk - omtrent ingenting ble solgt i Finnmark sist, det mest sårbare distriktet i forhold til næringsliv og arbeidsplasser.

Valget i 2025 blir da knockout for de borgerlige langs kysten - og i samfunn hvor leverandørindustrien er sterk. Vi vil da se en enorm satsing utenfor Norge, hvor vi innad i landet ser en nedtrapping og utarming.

Du kan si hva du vil om prosenter i forhold til omsetning. Ingen vil satse på en så volatil næring med så mange innsatsfaktorer hvor man ender med 70%+ skatt. Hvis du har det minste talent innen investeringer vet du det.
Redigert 12.05.2023 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
ibyx
16.05.2023 kl 12:32 1595

Når laksekatten biter... synker Salmar. (gammelt kystord)
https://ilaks.no/brudd-i-lakseforhandlingene/