Grunnrenteskatt av Havbruk!

milk
SALM 28.03.2023 kl 17:24 47570

At det er de "folkevalgte" partiene som nå står for en revolusjonerende utvikling av Nors havbruk, er skremmende.... Det betyr at byfolk, som ikke ser den store sammenhengen vil ha mer fra kystnæringen.. Flertallet av befolkningen sitter i sentrale strøk å er seg selv nærmest å jobber for sin sak. Jeg tror dette blir en smertefull prosess for Næringen før neste valg. Jeg er rimelig sikker på at dette er en kjøpsmulighet i sektoren. Selskaper vil uthule dagens regjerings forslag til beskatning. Den er jo så "komplisert" at enhver oppegående jurist vil slite den i filler.... Løp å kjøp, eller gjør som meg, snitt ned :-D
milk
27.05.2023 kl 18:24 5302

Som jeg har påpekt!! Vindheim er bare en liten brikke i et "spill" Mowi er ikke i min portefølje! De har en investerings profil som er tilpasset utenlandske investorer... Utbytte blir å er, greit nokk. Vi må bare få andre politikere på banen. Savner Trond Giske. En man for sin hatt :-)
keisam
28.05.2023 kl 11:27 5025

Da er lakseskatten avgjort og blir på 25%. Vet ikke om det fremdeles er bunnfradrag men går ut fra at den ikke er endret.

I følg Skartveit i VG uttalt i podden Giæver og gjengen var det veldig klokt av regjeringen å gå over midten og få med seg Venstre og ikke minst Pasientlisten som egentlig heter Pasientfokus. Regjeringen har laget et forlik over midten og er solid. Denne skatten er en god løsning og veldig smart. Videre sier hun at evt annen regjering ikke vil reversere denne skatten.

Vedum måtte redusere skatten med 37,5%, fra 40% til 25%. I mine øyne er dette et stort politisk nederlag for Vedum og regjeringen. Takket være Pasientfokus (som kun ønsker nytt fullverdig sykehus i Alta) som vippet flertallet til 85 mandater mot 84 mandater skal være utslagsgivende for en så betydningsfull skatt er merkelig, men de får sikkert penger til nytt sykehus. Altaskifer blir den store vinneren.

Skartveit og Vedum burde forlatt sine poster omgående.
milk
28.05.2023 kl 15:24 4931

Det drar seg til på Onsdag :-) Uansett utfall, så er dette et klart signal til regjeringen!!!
mofs
28.05.2023 kl 21:19 4802

Andre Skjelstad (V) sviker næringslivet og folket i Nord-Trøndelag og stemmer for lakseskatten. Ut med ham!
bulkinvest
29.05.2023 kl 00:13 4693

Helt enig med deg, noen vil ha penger fra hele kysten selv om det ikke gavner landet og sysselsetting i havbruk desverre.
nordnes
29.05.2023 kl 06:42 4713

Mht lakseskatten. Stortingets representanter fra kystfylkene, hadde nok helst sett at de slapp å stemme over lakseskatten. De vet de senere kan bli konfrontert med konsekvensene av regjeringens lakseskatt. De hadde i utganspunktet en mulighet til fravær etter utbyttigssystemet. Men slik det ser ut, må alle stortingsrepresentantene fra regjeringspartiene stemme i Stortinget over lakseskatten. Det hadde ikke regjeringen planlagt. Også stortingsrepresentanter som er juristutdannet må stemme, og kan dumme seg ut om jussen bak grunnrenteskatten ikke holder vann. Grunnen til at alle må stemme er enkel.

Stortinget har et utbyttingssystem av stortingsrepresentanter ved avstemminger i Stortinget. Utbyttingssystemet er basert på tillit, men blir i denne saken blir trenert av Høyre / Frp. Så det blir trolig full sal. Carl I Hagen er kanskje den som kan stortingets regelverk best, og nå velger de å trenere «utbyttingssystemet».

«Utbyttingsystemet» er beskrevet slik på Stortingets hjemmeside:

«Av de 169 stortingsrepresentantene kan ikke alle til enhver tid befinne seg i stortingsbygningen eller være til stede på møtene i stortingssalen. Les mer om representantenes oppgaver.

Ved kortvarig fravær er det ikke alltid nødvendig å søke permisjon fra Stortinget. I slike tilfeller benyttes et system med utbytting av representanter i forbindelse med votering. Hensikten med utbyttingssystemet er å opprettholde styrkeforholdet mellom partiene under voteringer. Les mer om møtene.

Hver partigruppe velger en innpisker som har ansvaret for at utbyttingen foregår riktig. Dersom noen representanter fra et parti ikke kan være til stede ved votering, påser innpiskerne at tilsvarende representanter fra et parti med motsatt politisk syn uteblir fra votering. Dermed opprettholdes den politiske balansen, og voteringsresultatet blir slik det ville vært hvis alle var til stede. Systemet er bygd på tillitsforhold mellom partigruppene og fungerer stort sett meget godt.»

https://www.stortinget.no/no/Stortinget-og-demokratiet/Arbeidet/Voteringer/
Redigert 29.05.2023 kl 07:09 Du må logge inn for å svare
mofs
30.05.2023 kl 09:09 4392

Bennys strategi er å shorte Salmar, når krona begynner å styrke seg. De fleste valutaeksperter ser i dag på krona som undervurdert. Jeg tror derimot at den som venter på kronestyrking må vente en stund. I dag ser jeg at Spetalen og DNBs valutadesk er enig med meg. DNB snakker om rentedifferansen, mens Spetalen snakker om regjeringens politikk og den generelle kapitalflukten. Begge to har utvilsomt gode poenger. DNB har også som Norges største bank den fordelen at de ser de store kapitalstrømmene og dermed er en bank som faktisk tjener gode poenger på valutatrading. Spetalen har hundre prosent rett, hvis jeg bruker meg selv som målestokk. På litt over ett år nå har jeg kjøpt nye aksjer for ca. en million, og jeg har ikke sett så mye til Norge. Den eneste aksjen jeg har kjøpt mer av er Itera, men det et ensifret prosentpoeng av den totale innsatsen. Når jeg i tillegg bor store deler av året i utlandet, så blir det ikke stor etterspørsel etter kroner fra meg. Den eneste grunnen til å bruke kroner er når skatter skal betales. Å kjøpe ting i butikkene når jeg er i Norge blir det også lite av. Nå kommer masse dividende inn på kontoen. Jeg tror som Spetalen at krona skal i 15 mot Euroen den dagen Støre er ferdig med oss, eller vi med han. Så noen ny etterspørsel etter norske assets kommer ikke fra meg, Kapitalflukten fortsetter. Hvorfor skal alle andre investorer være så annerledes?
Bennyfyfasan
30.05.2023 kl 14:11 4297

Jeg tror den er overdrevet - men Spetalen har ett poeng. Noe av svekkelsen i krona er politisk - sikkert en hel del.

Jeg skal shorte oppdrett NÅR krona snur. Om det blir i år eller om 2 år vet jeg ikke - men når den snur går havbruk på en skikkelig smell siden kostnadene følger meg 2-3 kvartaler for fôr....dvs kostnadene vil være relatert til en mye høyere dollar/euro, mens salgspris på laks vil være i "ny" og lavere kurs.
Bennyfyfasan
30.05.2023 kl 14:20 4337

Jeg ser en del er tilfreds med at det ble en løsning på grunnrenteskatten - det er ikke jeg/vi.

Det vil komme mange rettsaker i etterkant av at regnskapene leveres neste år. De sier landsiden ikke blir truffet av grunnrenta - det er feil.

- Hvis man bygger ett topp moderne smoltanlegg med dagens kostnader - hvordan skal man prise fisken internt og eksternt? La oss si at kostprisen på en 300g fisk blir 30kr og du har avkastningskrav på minst 10% - ergo selger den internt til 35kr (til eget matfiskanlegg). MEN, siden flere anlegg i konkurranse med deg bygde anleggene for 5-10 år siden med lavere kostnader kan de selge den til 25kr (samme type fisk). Dermed om du har 500.000fisk til overs etter eget smoltbehov er dekt - hva får du lov til å prise den til, siden du tok 35kr til deg selv?

- Det samme gjelder slaktekostnader. Om du bygger ett moderne slakteri med moderne krav til bygg og anlegg/vedlikehold vil slaktekosten bli mye høyere enn ved ett gammelt lite slakteri. Står du fritt til å ha en pris til deg selv, og konkurrere i markedet med en lavere pris for tiltrekke deg kunder?

Svaret for begge scenario er at det blir mange rettsaker - og næringa står hjelpeløs tilbake. De vil bli totalt gjennomregulert med intern og ekstern prising. Har du gamle dårlige anlegg knuser du de nye på pris.
Redigert 30.05.2023 kl 14:21 Du må logge inn for å svare
mofs
30.05.2023 kl 21:06 4203

oops, der braste krona gjennom 12'ern på euroen. Vel, om et par uker skal jeg betale formueskatt for kvartalet. Da må jeg veksle litt hard valuta i Donald Duck vedum penger. Siden mange er i samme båt som jeg, kan det kanskje stabilisere kursen litt
*JBJB
30.05.2023 kl 21:34 4189

Hei mofs/folkens:))

Og...samme her, mofs - i tillegg betales restskatten for 2022 før 1 Juni 2023 for å unngå rentetillegget - men bruker selvsagt utenlands valuta til slikt...ZnageZz...

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla

Bennyfyfasan
30.05.2023 kl 21:39 4200

Hele min portefølje er eksponert mot dollar - direkte eller indirekte....men for den som tror det blir sånn som nå tar feil. Det er om å være en av de som hopper av i rett tid og holder seg i ro inntil det snur. Det motsatte har jeg gjort alt for mange ganger.
nordnes
31.05.2023 kl 06:40 4053

Jeg tror nok en del Ap/ Sp sine representanter på Stortinget frykter for gjenvalg, når de blir tvunget til å stemme over grunnrenteskatten i full Stortingssal. De burde tenke mer på valgkretsen de er innvalgt fra, enn partiet de tilhører.

Gustav Witzøe er nok en like driftig samfunnsbygger for Frøya, som Anders Jahre var for Sandefjord. Så en kan tenke på det Spetalen sa i går når Stortinget ilegger en skatt som rammer oppdrettere langs kysten, som gir liv til lokalsamfunn. Hvordan hadde Frøya vært uten Witzøe?

Her er Spetalens intervju sitat;
«Øystein Stray Spetalen kaller regjeringens politikk for «næringslivsfiendtlig».
To år med næringslivsfiendtlig politikk får store konsekvenser. Jeg vokste opp i Sandefjord. Der var det to-tre rike familier. Det var Jahre, det var Gleditsch, det var Christensen. De viste hvor viktige slike entreprenører er for et lokalsamfunn. De ga folk arbeid, og skapte velstand, sier han, og fortsetter:
Uten Anders Jahre hadde Sandefjord vært Risør. Null industri.
Mens Sandefjord kommune har et folketall på 65.000 mennesker, bor det 6700 mennesker i den lille sørlandskommunen.
Det er ingen som gidder å sitte i Norge lenger. Hele verden står i kø for å ta imot flinke norske investorer. Det er som med Haaland og Ødegaard: Hvorfor spille i Obos-ligaen når de kan spille for to av verdens beste lag.
Du sier ingen gidder å sitte i Norge. Da må jeg spørre deg igjen. Planlegger du å flytte?
Støre hadde på russekortet sitt at det er bedre å være rik og frisk, enn fattig og syk. Hver dag vil mange nordmenn, meg selv inkludert, stille det samme spørsmålet til seg selv: Er det bedre å være rik på et jorde i Sveits, enn skattekonk i steinrøysa?»
Dr_Eval
31.05.2023 kl 16:38 3905

Nå er det store spørsmålet om ikke vedtaket er ulovlig ifølge Grunnlovens §97. https://www.finansavisen.no/sjomat/2023/05/31/8012438/lakseskatten-er-vedtatt
milk
31.05.2023 kl 18:16 3839

Veien videre vil bli lang å kronglete! ikke minst for politikerne som må stå til ansvar for "tanker ord å gjerninger" Kystens befolkning vil nok forvente en litt mer "seriøs" vurdering av Gr skatten.. Rettsaker er unngåelig!!!
mofs
31.05.2023 kl 21:16 3751

Du har sikkert rett i dette Milk. Men, jeg vil be investorfellesskapet heve blikket litt. Laks kommer til å produseres i hundrevis av år framover. Salmar kommer til å stå i førersetet, når det gjelder den videre utviklingen av næringa. Innovasjoner vil komme. Salmar leker med å flytte produksjonen ut til havs. Island er også et spennende område for Salmar. Ting vil dukke opp, som ikke ligger i korta i dag. Skatter vil gå opp og ned de neste hundre åra. Antakelig vil den gå opp, når næringa har hatt en fin "run", som vi har sett det siste tiåret. Sånne ting gjør alltid politikerne mer langfingra. Så vil den gå ned igjen, når smalhans kommer, og styresmaktene skjønner at den må gi incentiver til å redde arbeidsplasser og stabilisere produksjonen, som for eksempel skjedde da Stortingets ga en skattepakke (gavepakke) til oljeselskapene under pandemien. Mye handler om kultur. Salmar har utviklet en kultur, der god drift gir sunn og proteinrik mat på millioner av middagstallerkener. Denne kulturen forsvinner ikke med det første. Derfor er Salmar en aksje du eier og ikke leier. Støre og Vedum ga næringa en nesestyver, ikke tvil om det, men denne næringa har fortsatt de beste årene fram for seg, og i denne næringa står som sagt Salmar i førersetet.
milk
31.05.2023 kl 21:37 3730

Jeg kan bare si meg enig i dine refleksjoner "mofs. Mulig vi er av den "gamle" garde som har lært oss å forholde oss rolig når det blåser på toppene!! Man bør merke seg at utbyttene har tikket inn år om år, så også i dette "kriseåret" :-) Mange tror at "mofs å "milk er samme person. Det tar jeg som et komplement. :-) Leser dine innlegg med interesse :-)
mofs
31.05.2023 kl 22:12 3679

Og bare så det er sagt. Kronekursen kommer ikke til å gå nordover på en meningsfull måte, slik Benny har gitt uttrykk for. Det kommer bare ikke til å skje. Hvorfor det er slik, er selvsagt ikke så enkelt å forklare med to til tre linjer. Jeg skal forklare det en vakker dag, men denne kvelden er ikke tiden for det. Jeg er ganske sikker på at vi kommer til å se Euro 15 den dagen Støre er ferdig oss, og vi med han. Og nå skal jeg smelle av en skikkelig kinaputt. Jeg tror Støre går mot gjenvalg. I revidert har regjeringen endelig skjønt hvem velgerne deres er. Det er alle de som er avhengig av offentlig sektor, enten som arbeidstakere eller stønadsmottakere. Og det er som kjent de fleste her i landet. Etterhvert kommer "folket" til å sette pris på slike "hand-outs". I løpet av det nærmeste året antar jeg at oppslutningen om AP sakte men sikkert vil tangere Høyres. Veksten vil komme etterhvert som også Høyre må vise kortene sine. Uansett, et slikt scenario bare styrker tesen min om Euro 15.
Bennyfyfasan
01.06.2023 kl 00:19 3584

Vi får se hvem som får rett til slutt - ingenting vokser til himmels, men det går sjelden rett til helvete over tid heller. Dermed tror jeg valutaene stabiliserer seg når vi er ferdig med krisene...dvs krig, Kina osv. Det blir forsterket av lokale fenomen, men mye er styrt globalt.

Desto svakere krona blir før ting snur desto sterkere blir effekten av høye kostnader når det har snudd. Det er ikke snakk om hvis - men når. Det kan godt være 1år....2år eller mer, men verden vil normalisere seg igjen.

Ser vi euro i 15kr? Jeg tviler - men om vi gjør det vil vi ha en rente på 8%. Da vil vi importere inflasjon av en annen verden. Vi er tross alt ikke selvforsynt med annet enn fisk.

Selv om jeg til slutt fikk rett med GSF (joda, måtte være tålmodig å tåle mye tyn) - regner jeg med du ikke gir meg noen plusspoeng for det ;-)

Time will show....and I got PLENTY of time :-)
Redigert 01.06.2023 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
Babbai
01.06.2023 kl 04:20 3525

Salmar + NOAP. Hva tror dere?
mofs
01.06.2023 kl 09:37 3418

Jeg ser ikke helt hvordan landbasert i Kina passer inn i Salmars virksomhet på nåværende tidspunkt.
tenketanken
01.06.2023 kl 09:53 3395

Flotte og informative tilbakemeldinger fra selskapet. Sykdomsutbruddet
er under kontroll med uv og ferskvannstilsetning. Dette var vel et strålende
bevis på, at man kjapt kan isolere og bekjempe sykdom, uten større skade ?

https://www.dn.no/havbruk/salmon-evolution/laks/dn-aksjer/landbasert-lakseselskap-sier-det-har-kverket-amobene/2-1-1454688
Redigert 01.06.2023 kl 09:58 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
04.06.2023 kl 16:37 3073

Her er en som legger ord og dokumenterer galskapen rundt grunnrenta. De som TROR vi er i en langsiktig oppadgående trend må tro om igjen. Det kommer rettsaker, som igjen ender med skjerpelser politisk.

Les spesielt det rund normpriser både på inntekter og kostnader. Tenk på hva politikerne har sagt rundt at grunnrenta ikke skal omfatte det som er på land - dvs slakting og settefisk. Dette har jeg prøvd å formidle....det kommer til å bli ett helvete for investorene når dette skal regnes på - dvs effekten av det.

https://www.finansavisen.no/sjomat/2023/06/04/8012990/en-tikkende-skattebombe-i-laks
milk
04.06.2023 kl 18:30 2998

Hva er så spesielt med dette ?? At det vil komme rettsaker, er vel hevet over en hver tvil... De aller fleste rettsakene vil gå i favør næringen. Usikkerheten rundt dette, vil skape kjøpsmuligheter å større interesse for hele sektoren..
Sånn har det alltid vert med et samfunn i utvikling. Hvis noen er i tvil, havbruksnæringen er kommet for å bli så lenge det finns fjorder med saltvann!
tenketanken
04.06.2023 kl 22:02 2891

Sett oss fri vi er ferdige med skatten, den blir slik inntil videre, men skjønner jeg rett,
så er Salmon Evolution fritatt enn så lenge. Verste med skatten i førsteomgang er
verditapet, for de som da hadde posisjoner i næringen ved lanseringen.

Var forundret over reaksjonen på Good News rundt gjelle sykdom. Jeg anså det som
et kvantesprang, at de så elegant hadde klar en langsiktig løsning. Et slikt anlegg må
nemlig bevise, at de er overlegne på å handtere sykdom, og kan forbedret laksevelferden.
Hva jeg kan finne av info, så ser dette riktig bra ut, så langt!

Hva med utslakting av laksen i denne omgang, er den avsluttet ? noen som vet ?
Bennyfyfasan
05.06.2023 kl 00:58 2804

Det som er spesielt er ikke rettsakene, men at de fleste - også her inne - ikke har forstått hva grunnrenteskatten betyr for hele verdikjeden, også for de som er helintegrert. Normprisrådet har UTVIDET fullmakt til også å berøre kostnadssiden - dvs innsatsfaktorene. Det vil igjen si at de som trodde de hadde en viss vei å rømme...vel....det har de ikke.

Rettsakene vil basere seg på ett syltynt grunnlag. Veien blir litt til ettersom man går her, og jeg tror det politiske "lederskapet" kommer til å tette mulighetene etterhvert som de blir avdekt. Myndighetene vil tape ett slag eller to, men vinne krigen med rødt og SV på lag.

Joda, det vil bli produksjon av laks i Norge....men inntil det skjer noe med grunnrenta og modellen kommer vi ikke videre. Sorry Milk....sånn er det. Jeg snakker ikke om konkurs innen havbrukerne, men jeg snakker om stagnasjon. Vi skulle egentlig ha vært i en supersyklus med prisene som er nå - tenk det.

Akkurat nå vil vi ha vanvittige resultater basert på en syk valuta....jeg gidder ikke drive med polemikk med folk som er notorisk uenig, men jeg sier igjen som tidligere - jeg skal minne deg på det her inne når faktorene jeg snakker om inntreffer. Tipper du ikke er interessert da ;-)
mofs
05.06.2023 kl 12:07 2591

Jeg deler faktisk dine synspunkter rundt næringa og tanken om stagnasjon i norsk produksjon i den nærmeste framtid Benny. Jeg tror ikke på den helt store oppsiden i SALM i det korte bildet. Likevel velger jeg å beholde mine aksjer i selskapet. Det spesielle med sjømat er at det er så nært knyttet til kronekursen. Nye tall om sjømateksporten i dag, ble mer eller mindre i sin helhet forklart med kronebevegelser. Jeg skal ikke polemisere med deg Benny,. Tror også at du har rett i at Norges bank ganske enkelt kan stabilisere kronekursen. Når eg hørte på han fyren som driver med markedsoparasjoner i Norges Bank i dag under politisk kvarter, så slår det meg at han gjentok til det kjedsommelige at Norges Bank ikke så på kronekursen, men inflasjonen. Likevel krever det ikke mye innsikt for å vite at en lavere kronekurs gir høyere importpriser. Så disse tingene hører sammen. Norges Bank kan ganske enkelt forsvare en kronekurs på la oss si 11, 50 mot Euro. Med den bazokaen Norges Bank har, så vil det koste svært lite for Norges Bank å gå ut med en melding der de for eksempel sier noe sånt som at: "Norges Bank anser at det rette leiet for kronekursen ligger i båndet mellom 11 - 11,5, og vil intervenere i valutamarkedet for å oppnå dette." Problemet ligger imidlertid at disse nivåene kan bli vanskelig å forsvare etterhvert som de strukturelle trekkene i økonomien ikke endres, men den tid den sorg.
Bennyfyfasan
05.06.2023 kl 12:36 2559

De kan også stabilisere krona med å heve renta til litt over europeisk nivå. Da ville vi ha opplevd en lavere importert inflasjon - som i andre omgang ville kompensert noe for den økte utgiften for rentekost hos husholdningene.

NOK vs all annen valuta vil sikkert være slik den er nå en stund til. Men - når det snur - kommer det en gyllen mulighet for å shorte spesielt norsk oppdrett siden kostnadssiden er eksponert HISTORISK mot en ufordelaktig vekslingskurs. Det er poenget mitt - ikke noe dommedagsprofeti. Det vil igjen gi en god kjøpsmulighet siden effekten er forbigående. Timing vil bli vanskelig, men det er viktig å prøve å se signalene tidlig.

EDIT: Salmar er ett kongeselskap - og de vil få mye mer ut av NRS og de andre nye konsesjonene enn de forrige eierne klarte. Jeg er sikker på at de kommer til å overraske positivt - produksjonsmessig.

Ellers vet jeg....sikkert....at flere av de store går lengre enn langt i allokering av kostnader for å fremprovosere rettsaker. De vil belyse grunnrentas iboende faenskap. Det vil blottlegge politikerne over tid i flere runder. Jeg gleder meg allerede til 2024 og 2025 ;-)

Redigert 05.06.2023 kl 12:40 Du må logge inn for å svare
mofs
06.06.2023 kl 12:08 2362

Skatten er vedtatt. Sommerstillheten er i ferd med å legge seg over børsen. Da er det på tide med litt refleksjon. De som fulgte mine anbefalinger her om å kjøpe teknologi ved årskiftet, har gjort gode penger på papiret nå. Selv kjøpte jeg et trekløver bestående av EVO, CRM og Uber. EVO er i min portefølje opp 44 %, CRM er opp 55 % og Uber er opp 38 %. Du kan selvfølgelig legge på 10 % om vi måler dette i kroner. Alle disse navnene har fortsatt mer å gi, men bare UBER er åpenbart feilpriset i mine excel-ark: 50 % lavere enn mine verdiberegninger. I begynnelsen av året var alle negative til teknologi. Sektoren hadde falt mye og renta var på vei opp. MEN: som jeg sa til mine klakkører her inne, når veksten i økonomien dempes, så går alltid investorer til vekst. Vekstselskaper er alltid det som går først ut av earningsresesjoner. Det sto også ganske klart for meg at sentralbankene før eller siden ville trykke på pauseknappen, og dette er også positivt for vekst. Så ingen mysterier her. Det som har skjedd, skjer alltid.

Teknologi er fortsatt en sektor som bør eies basert på den supersyklusen vi kommer til å se på kunstig intelligens. Bouvet og Itera er superbillig her. Jeg liker også ADBE og NOW. ADBE er konge av den kreative clouden, og det nye produktet hvor du kan redigere og lage bilder basert på tekst input, kommer til å sikre + 10 % topplinjevekst det neste tiåret. Selskapet er undervurdert her. NOW vil også tjene stort på AI. Selskapet tegnet nettopp en samarbeidsavtale med Nvidia og har produkter som kommer til å automatisere mange arbeidsoppgaver for kundene sine. Jeg ser på topplinjeveksten framover som robust for NOW. + 20 % i de nærmeste årene, og kanskje svakt fallende mot 15 % i en tiårsperiode. NOW er helt klart undervurdert. Uber er også etter mitt syn, et sikkert kort: Sjåførene melder tillbake at ved å beherske UBERs teknologi, så øker inntjeningen betydelig. Algoritmer basert på AI, vil gjøre sjåførene enda mer effektive. Ubers vekst kommer derfor til å fortsette basert på nettverkseffekter: Å frakte noe fra A til B, vil det alltid være behov for. Så om du ikke er eksponert innen teknologi, så har dere fått noen gode tips.

Men hva gjør jeg nå? - Teknologi utgjør en så stor andel av min porteølje, at jeg nå ikke gjør mer innen område, enn å pynte litt rundt kantene. Jeg søker derfor å putte friske penger innen medisin. Helse gikk veldig bra i 2022, og har brukt dette året til å konsolidere. Å kjøpe nå kan være lurt. Jeg antar at ny vekst kommer når det brede markedet begynner å røre på seg igjen og pengene kommer inn fra sidelinjen (dvs. som er parkert i kjedelige rentepapirer). De som ikke har eksponering mot sektoren, bør absolutt sørge for å reallokere dit. Jeg har flere navn: NOVO kommer til neste år med en pille som gir 15 + 20+ % vektreduksjon. Vegovy er allerede en storselger for selskapet, men pasientene må til sykehus for å få behandling. Å knaske piller hjemme vil øke salget dramatisk. Det er 700 millioner som klassifiseres som obese globalt. Det andre navnet er GILD: selskapet kommer med stadig bedre medisiner mot HIY/AIDS. Jeg tipper selskapet kommer til å lansere en universell kur/vaksine i løpet av det neste tiåret. Deres medisiner innenfor onkologi selger også stadig bedre, og det er mye spennende i pipen. GILD er massivt underpriset i mine regneark. Det ttredje navnet mitt er MRK: Keytruda er en storselger i kreftbehandling, og får stadig større bruk i kombinasjon med andre kreftmedisiner. Salgsveksten kommer derfor til å fortsette. Vertex sin monopolstilling innenfor behandling av cystisk fibrose er også interessant, men er litt stivt priset. BMY er et valueplay innenfor sektoren, men jeg ser ikke noen store triggere i nær fremtid.

Hva så med laks? . Dessverre folkens, ikke så mye mer å hente her. Jeg ser ikke noe krakk, men jeg antar at de fleste selskapene etterhvert vil etablere seg i en trading range. For å få triggere, må noe skje, for å si det med Benny.
Redigert 06.06.2023 kl 12:16 Du må logge inn for å svare
mofs
08.06.2023 kl 22:41 1996

Er AI bare hype akkurat som crypto var under pandemien? Og hvordan kan jeg ri AI bølgen som investor? Her følger en liten introduksjon til AI utifra et invsteringsperspektiv.

Nei, AI er ikke bare hype, men har åpenbare bruksområder i motsetning til crypto. Primært bidrar teknologien til å gjøre arbeidsoppgaver enklere enten det handler om å skrive mailer, skrive kode eller tolke data for å nevne noe. Bruksområdene er nær sagt utømmelige.

For å skjønne hvordan vi som inestorer skal ta bets på dette området, må vi skjønne litt av teknologiens økosystem. Vi må forstå litt av de tekniske ressursene teknologien hviler på (the technology stack).

La oss starte på bunnen av stacken (stabelen). For å utnytte AI på enterprise nivå, er det hjelpsomt å være i skyen. Cloud computing er ikke noe annet enn et datasenter med compute, storage og network ressurser. Istedetfor å eie datsenteret selv, velger mange bedrifter å knytte seg til datasentre virtuelt gjennom internett som for eksempel AWS eller Microsoft Azure. En del av poenget med å migrere systemene til skyen er å få tilgang til de mest moderne datasenter ressursene som finnes på markedet ved hjelp av et par tastetrykk, som for eksempel compute ressursene Nvidia produserer. AI er nær sagt umulig uten disse chippene. Eller databasen som er skreddersyd for AI, som for eksempel MongoDB. Ikke overraskende er det selskaper i bunnen av stacken som har steget dramatisk den siste tiden. De er åpenbare beneficiaries.

Det er imidlertid lenger opp i stacken ting virkelig begynner å bli interessant. Det er all software som er bygd for å kjøre oppå cloud-platformen. Disse systemene leveres blant annet som software som tjenester på abbonementsbasis (SaaS). Dette kan være ADBEs Firefly AI, som vil være uunnværlig for alle som jobber i kreative yrker og media (ADBE er opp 5 % i skrivende stund). Likeledes vil grafikk basert på AI, gjøre dataspill og gaming enda kulere. Tencent og andre selskaper vil sikkert profitere på dette. Vi har også systemer som bidrar til å automatise tjenester enten det gjelder kundepleie, HR eller alt mellom himmel og jord som virksomheter driver med. Åpenbare navn her er NOW og CRM. Du har også produkter som går på cyber-sikkerhet. AI vil gjøre data-angrepene enda farligere, og bare selskaper som behersker AI, kan slå de tilbake. Palo Alto Networks og Crowdstrike synes som åpenbare vinnere. Kort sagt her vil det kry av produkter, som på ulike måter kommer til å berike vår hverdag, og som blir ekstremt investerbare.

I forlengelsen av dette vil vi få systemer som strekker seg inn i vår hverdag på en helt annen måte enn i dag . Det vil eksempelvis drive utviklingen av selvkjørende biler raskere fram og bringe visjonen om internet of things fram i dagen mye raskere. Smart strømnett, smarte byer etc. Framtiden rykker nærmere, selv om vi ikke er der og kan investere i dette per idag.

Så vil mange sikkert reagere på at ingen av disse tingene eksisterer på Oslo børs. Vel, norske selskaper vil konsumere disse tjenestene og gjøre de mer produktive. Sånn vil alle tjene på det, men vi har i det minste IT-konsulentene. Siden denne utviklingen er så nøye knyttet til stacken, så trenger ulike virksomheter hjelp til alignment av datasystemene sine. Dette vil gi større oppdragsmengde, høyere timepriser, samatidig som konsulentene får hjelp av AI til å gjøre arbeidsoppgavene reskere, siden AI både kan skrive og debugge og hjelpe til med å teste kode. Det er vinn-vinn. Du kan bli en vinner du også.

Dette var en kort AI for dummies ut i fra et investeringsperspektiv. Håper det hjelper folk til å ta innover seg den nye revolusjonen og kanskje være et første steg mot fornuftige investeringsbeslutninger.
-sannheten-
08.06.2023 kl 23:43 1923

Vi hørte på Dagsrevyen i dag at fiskevelferden ikke var god nok. Dette må bransjen ta til seg og gjøre noe med.
vicktor
09.06.2023 kl 11:10 1727

-sannheten-
Det er ikke gratis å øke fiskevelferden og de biologiske utfordringene. Men da kan ikke staten ta fra de
pengene som kunne vært brukt til det. Dette er fremdeles ei ny næring som krever forskning og innovasjon.
Ingen er bedre tjent med en god fiskevelferd enn oppdretterne selv og det vet de veldig godt selv.
mofs
09.06.2023 kl 12:04 1687

DNB var ute med en kjøpanbefaling på SALM i dag. Årsak den hadde falt for mye. Jeg er uenig i denne anbefalingen, selv om jeg er aksjonær selv. I det korte bildet handler alt om prisdynamikk. Norsk inflasjon går i feil retning og Norges Bank må trykke ordentlig på rentepedalen. Det kan gi en boost for krona, som i sin tur gir negative agioeffekter for sjømatprodusentene. Videre er det verdt å merke seg at matvareinflasjonen faller ganske betydelig i verden forøvrig, mens den er på vei opp i Norge. Det er en fare for at laks vil følge de andre matprissene nedover. Jeg tror ikke på noe krakk, mer av et mild bris i mot foreløpig, og ser ikke noe annet enn at markedet beveger seg inn i en trading range.
hill
09.06.2023 kl 12:28 1655


Idag oppgraderte DNM market SALM til Kjøp fra hold og kursmål NOK 565,-
grunnet salget av Frøy og derved lavere gjeldsnivå.

Dagen idag er også EX-utbytte (NOK 20) og kursen er nå ned 0 % - et sterkt resultat av SALM!

Dette ser i utgangspunktet bra ut - men er et paradoks for selskapet, som er nødt til å ta ut slike summer,
kun for å være istand til å betale den nye grunnrenteskatten!

Utrolig at dagens styrende folkevalgte, ikke ser konsekvensen av dette - en brems i videre utvikling for næringen,
med mindre penger til nyinvestering og derved tap av nye arbeidsplasser.
mofs
10.06.2023 kl 11:09 1452

Hei, alle mine klakkører! Dere trodde kanskje at dere ikke trenger å tenke på AI revolusjonen, så lenger dere driver med oppdrett. Ja, så feil kan man ta. AI kommer til å øke produktiviteten til oppdrettsindustrien betydelig, samtidig som det gir bedre fiskevelferd og bedre forutsetninger for å drive bærekraftig sånn som mange er opptatt av. AI kan i korte trekk bidra til: bedre sykdomsdeteksjon og forebygging:, optimalisert miljøovervåkning, mer effektiv fôrbehandling, bedre biomassejustering basert på bildegjenkjennings-algoritmer og bedre beslutningsstøttesystemer:

1. Sykdomsdeteksjon og forebygging: AI-algoritmer kan analysere ulike datakilder, inkludert fiskens atferd, miljøforhold og vannkvalitetsparametere, for å oppdage tidlige tegn på sykdommer eller unormaliteter. Dette muliggjør tidlig inngripen og forebyggende tiltak for å minimere spredning av sykdom, redusere dødelighet og forbedre fiskens generelle helse.

2. Miljøovervåkning og optimalisering: AI kan overvåke og analysere sanntidsdata fra sensorer plassert i merder eller omkringliggende vannområder. Ved kontinuerlig overvåking av faktorer som temperatur, oksygennivå, saltholdighet og vannstrøm, kan AI-systemer optimalisere fôringsplaner, regulere vannkvaliteten og identifisere potensielle miljørisikoer for å sikre optimale forhold for laksevekst.

3. Fôrbehandling og optimalisering: AI kan optimalisere fôrbehandling ved å analysere historiske data, miljøforhold og fiskens atferdsmønstre. Ved å bruke maskinlæringalgoritmer kan AI-systemer utvikle fôringsstrategier som minimerer avfall, reduserer kostnader og sikrer effektiv dekning av laksefôrets ernæringsbeh

4. Bildegjenkjenning og biomasseestimering: AI-drevne datavisjonssystemer kan analysere undervannsbilder eller videoopptak for å estimere størrelsen og biomassen til fisken i en merde. Dette eliminerer behovet for manuell telling og gir nøyaktige data for lagerstyring, vekstovervåking og planlegging av høsting.

5. Beslutningsstøttesystemer: AI kan hjelpe oppdrettere med å ta informerte beslutninger ved å behandle store mengder data og gi innsikt om faktorer som optimal tetthet av laks i en merde fôringsregimer, timing av høsting og miljøpåvirkning. Disse beslutningsstøttesystemene gjør det mulig for oppdrettere å optimalisere driften, forbedre ressursutnyttelsen og maksimere produksjonseffektiviteten.
Fluefiskeren
10.06.2023 kl 11:20 1437

De har en lang vei å gå. Ikke minst Salmar. Dyreplageri av høy klasse, men noen mener at det er mer synd på laksemilliardærene.

« Varsler Salmar om milliongebyr: – Mye lidelse
Store mengder skadet, syk og død fisk møtte Mattilsynet på uanmeldt besøk i flere oppdrettsanlegg. Salmar risikerer gebyr på nær 2 millioner kroner.»


https://e24.no/hav-og-sjoemat/i/GM8qKV/varsler-salmar-om-milliongebyr-mye-lidelse




Redigert 10.06.2023 kl 11:23 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
10.06.2023 kl 12:14 1369

Det er utallige dyreverntragedier innen husdyrhold, det er 70%+ tap av reinkalver på Fosen, det er titusenvis av katter og hunder som blir mishandlet....

Det er alltid noe å gå på innen dyrehold (inkl fisk) - men la ikke hatet ditt sløre for de reelle problemene.

Boten er latterlig - men jeg regner med vi får se det innen jordbruk snart også.
nordnes
10.06.2023 kl 23:38 1200

Dette er en tråd om grunnrenteskatt. Sorry, men respekter trådstarter ønske, ellers blir det bare surr på tråden.
keisam
11.06.2023 kl 00:34 1135

Hvis disse punktene skulle fremstille fremtidens revolusjon innenfor oppdrett så er det ikke all verden. Regner med mye av dette allerede er implementert. Som du nevner i flere av dine punkter så ville jeg ha fjernet merdene, som er laget av nylontau eller hva de bruker.