Grunnrenteskatt av Havbruk!

milk
SALM 28.03.2023 kl 17:24 47577

At det er de "folkevalgte" partiene som nå står for en revolusjonerende utvikling av Nors havbruk, er skremmende.... Det betyr at byfolk, som ikke ser den store sammenhengen vil ha mer fra kystnæringen.. Flertallet av befolkningen sitter i sentrale strøk å er seg selv nærmest å jobber for sin sak. Jeg tror dette blir en smertefull prosess for Næringen før neste valg. Jeg er rimelig sikker på at dette er en kjøpsmulighet i sektoren. Selskaper vil uthule dagens regjerings forslag til beskatning. Den er jo så "komplisert" at enhver oppegående jurist vil slite den i filler.... Løp å kjøp, eller gjør som meg, snitt ned :-D
milk
16.05.2023 kl 19:33 3546

AP og SP rir nå sin kjepphest med stramme tøyler. SV er kusken i "dødens" ritt.. Støre har nok danset for siste gang på bordene på landsmøte.. Det er faktisk like greit at det blir brudd i forhandlingen om beskatning.. Aksjekursene faller selvfølgelig å gir mange gode kjøp :-) Å selge nå, er som å selge hesten før nytt land skal pløyes ;-) Men at det blir spennende tider i næringen etter dette, er det ingen tvil om...
-sannheten-
16.05.2023 kl 22:54 3432

https://e24.no/hav-og-sjoemat/i/zEbmpw/regjeringen-fortsetter-laksesamtaler-med-sv-ikke-aktuelt-med-skatt-paa-48-prosent?referer=https%3A%2F%2F
Slapp av folkens, dette ender godt tilslutt. Provenyet bør ligge et sted mellom 3 og 6 % av det som tilsvarer omsetningen. Næringen selv ville godta 3 %, og anså det som en billig løsning. Ender vi rundt 5 - 5,5 % ?
Samtidig bør noe gjøres med særlig utbytteskatten som er for høy. Videre bør SV få med noe om dyrevelferd. Og redusere bunnfradraget. Videre noe om at bearbeidingen bør skje i Norge av norskeide foretak. Klima burde SV droppe her. Det blir bare dyre millimetere. For SV sikter vel til klima når de bruker ordet grønt. Sats mer på dyrevelferd og forskning på sunn og "lykkeligere" kvalitetsfisk.
Liso
16.05.2023 kl 23:39 3389

SV og Rødt presser nå på for å få lakseskatten opp på 48 prosent.
nordnes
17.05.2023 kl 22:02 3179

Det er et ordtak som heter «si meg hvem dine venner er, og jeg skal si deg hvem du er». Om regjeringen inngår forlik med SV/Rødt så vil Støre og Vedum bli definert mye lengre til venstre i norsk politikk enn de ønsker. Selv håper jeg regjeringen nå går på en real smell.
Liso
17.05.2023 kl 23:30 3218

Det blir tøffere for de store opdretterne for hver dag; "Parlamentet på Færøyene har onsdag vedtatt et forslag som justerer opp skatten for lakseoppdrettsnæringen der." Kanadiske myndigheter skal fase ut åpen lakseoppdrett i et område på vestkysten, av hensyn til den truede villaksen og flertallet i urbefolkningen.I fjor satt Argentina i praksis en stopper for lakseoppdrett i landet. Seneste i november i år ble det holdt protestaksjoner i Chile for å få en slutt på lakseindustrien i Patagonia sør i landet.

I oktober var det også protestaksjon utenfor det skotske parlamentet i Edinburgh, og i august protesterte naturvernere i Tasmania i Australia.

På New Zealand går det heller ikke smertefritt for seg. Nylig ble det klart at en av de store oppdretterne måtte flytte anlegg lenger ut til sjøs etter at sjøtemperaturen ble for høy nær land . I Skotland sammenligner de oppdrettsnæringen med svartedauden.
Redigert 17.05.2023 kl 23:44 Du må logge inn for å svare
vicktor
17.05.2023 kl 23:36 3251

nordnes
Jeg tror ordtaket du henviser til lyder slik " Si meg hvem du omgås med, så skal jeg si deg hvem du er "
Det eneste som kan redde AP / SP fra en real smell, er å redusere lakseskatten betydelig og samarbeide med Høyre, FrP og Venstre.
Den politiske usikkerheten som dette har medført, vil gjøre at utenlandske investorer vegrer seg for å investere i vårt land.
Rensefisk
18.05.2023 kl 00:00 3225

De store lakseselskapene er motorene i næringa som driver teknologien framover. Med den nye grunnrente skatten blir det ganske sikkert tørke i oppdrag til leverandørindustrien i lang tid frem over inntil en ny regjering i 2025 endrer grunnrenten til en produksjons avgift som er til å leve med for næringa.. Det AP partiet bør merke seg er at fiskeindustri arbeiderne som jobber i lakseslakteri bedrifter er redd for at når års resultatet etter skatt er kraftig redusert som følge av grunnrente skatten blir det liten eller ingen bonus å betale ut til produksjons arbeiderne som følge av at den er basert på netto inntjening og måloppnåelse i bedriften
Fiskeindustriarbeider yrket er et lavtlønns yrke som tjener ca. 350.000 til 400.000 i året i et hardt og stresset yrke. Når så bonusen i dag utgjør 150.000 til 200.000 er lønnen til industriarbeideren så godt som halvert og næringen er ikke lenger like attraktiv å jobbe i lenger.
Resultat; Flukt fra landsbygda, færre barn i skole og barnehager slik at distriktene utarmes. I tillegg sliter næringen med å få tak i arbeidskraft til slakte bedrifter allerede i dag, og få ungdom vil ta fagbrev i et yrke med så stor usikkerhet for hva som blir resultatet av politikernes eksperimenter.
-sannheten-
18.05.2023 kl 18:11 3066

Mange ulike land har fordelsordninger for sine innbyggere. Mht. sjømat burde forbrukere i Norge, tilgodesees med billigere norsk sjømat enn i andre land.
Det kan f.eks. gjøres på den måten i Norge at sjømatsleverandørene på villfisk og oppdrettsleddet, pålegges å ligge f.eks. et sted mellom 3 og 7 % lavere til detaljister i Norge. Og i tillegg så tas det litt fra lakseskattprovenet, til å bringe utslagsprisene i Norge f.eks. 10, 15 eller 20 % lavere enn i andre land. Norsk sjømat er også mer kortreist i Norge. Og vi har forbud for turister mot å fiske mer en 15 kilo fisk fra sjøen. For å unngå evt. misbruk (antagelig temmelig teoretisk) av ordningen fra utlandet, så kunne det innføres et strengt regime for å bringe butikkjøpt sjømat i Norge, ut av landet. Vi har importvern for landbruksvarer, da må vi kunne klare å lage det motsatte for norsk sjømat. Det som oppnås er at det norske folk føler å få noen fordeler av norsk sjømat. Videre vil dette føre til en generell prisnegang i Norge.
Som påvirker lønninger, rente, pris- og kostnadsnivå i positiv retning. Videre er sjømat sunn mat og kan således kunne forbedre helsebudsjetter. Dvs. mange vinn faktorer her. Og oppdretterne og fiskerne vil omtrent ikke merke det. Norske forbrukere er bare en bitteliten del av totalomsetningen for dem. I det minste prøve
noe sånt ut. Og norske myndigheter burde overvåke strengt sjømatens gang fra norske produksjon til norsk forbrukers betaling i kassen. Evt. kan helt eller delvis momsfritak kanskje bringes inn i bildet om nødvendig. Vitsen er at norske forbrukere bør få tilgang på den ferskeste, beste og billigste sjømaten i Europa.
Dette burde være mulig å få til. Og litt kreativitet må det norske folk kunne forvente til sin fordel fra politikerne i Norge.
Sjømatnæringen i Norge burde også skjønne tegningen og få til dette. Ved grådighet overfor norske forbrukere, vil norske forbrukere svare med å få giret opp
sjømatsskatten.
milk
18.05.2023 kl 18:31 3066

Mange artige å kontroversielle påstander i dette innlegget :-) Tror kanskje vi må ha fokus på dagens situasjon ... Det blir tøffe tak som de folkevalgte må må ta stilling til.. Dagens regjering kan ikke banke ting gjennom uten stortingets flertall! Noen må krype til korset eller innrømme en feilslått politisk føring...
milk
19.05.2023 kl 19:08 2905

Sånn har det alltid vert! Markedsbalanse... Pris og etterspørsel henger nøye sammen :-)
Liso
19.05.2023 kl 20:28 2863

Ingen problemer med stortingsfleretall her milk; AP,SP,SV,RØDT.MDG. Alle vil ha skatten. Det de er uenige om er hvor stor den skal bli. RØDT og SV vil ha den sterkt opp fra nivået på 35. Skatten kommer, men vi får jo håpe at de enes om et tall nærmere 35 enn 50 %
-sannheten-
19.05.2023 kl 20:36 2937

NRK Dagsrevyen var i dag inne på det jeg tok opp i går. Underforstått at det burde sees på prisene til norske forbrukere.

Lakse- og torskesalget i Norge hadde sunket pga. høyere pris. Fisk konkurrerer også mot kjøttpriser.
Havbruksskatten burde inkorporere noe med billigere norsk sjømat til norske forbrukere.
ibyx
19.05.2023 kl 20:50 2921

Noe av skatten kunne klart "subsidiere" laks innenlands ja. Prøv å kjøpe italiensk vin i Spania. Hvor konkurransedyktig er den? Mer katolske enn paven på berget. Jada. Det er mange faktorer. Men når vi havner opp med ikke å ha råd til hjemmeprodusert mat.. tunfisk på boks fra Asia.. Tilapia. Får gjerne laksen billigere i utlandet over disk. Kronekursen er selvsagt ikke på lag da. Og ja, det samme gjelder hvitfisk.
Mulla3
19.05.2023 kl 20:53 2962

Hva snakker du om. Hva fiske priser angår så er det litt det samme som strømprisene en gang var. Men her har grådigheten tatt overhånd på lik linje som med strømprisen. Hva prisen pr kg er for laks er uinteressant for meg. Jeg spiser ikke den selv daua laksen som ligge i butikkene. I mitt hjem er det forbud mot oppdrettslaks.
milk
19.05.2023 kl 22:02 2935

Dette blir prosent regning... Alle avgjørelser blir marginal. Ingen kan "bygge" en troverdig regjering på dagens situasjon ..
-sannheten-
19.05.2023 kl 23:34 2925

Er det vanskeligheter med å få kjøpt norsk sjømat i Skottland ?
Og hvor mange land i Europa produserer sjømat ?
Norsk sjømatnæring og dagligvarekjedene i Norge har heist sjømatprisene så høyt de har kunnet overfor nordmenn.
Men nå bør norske forbrukere tilgodesees med moderate priser på norskprodusert sjømat. Dette vil i praksis koste
temmelig lite penger, men være en viktig prinsipp. Det bør gjelde både vill og oppdrettet sjømat.
Bennyfyfasan
20.05.2023 kl 01:29 2902

Jeg synes også det er trist med fiskeprisene i butikk - ikke bare oppdrettslaks. Dessverre er det auksjonsprinsippet som gjelder - og høyeste betaler får en vare. Valutaen gjør at alle som opererer i Euro og dollar har ett mye bedre utgangspunkt enn oss. Dette er det staten som i størst grad profiterer på - både når det gjelder salg av olje, og en i realiteten en tollbarriere på import av varer.

MEN - vi er enige for første gang. Det skulle vært en mekanisme som gjorde at borgere i Norge fikk tilgang til billig fisk av alle slag. Det er sundt, og en del av våre felles ressurser.

I tillegg skulle de vært umulig for privatpersoner å kjøpe mat på svensk side og ta med hjem. Ved å fjerne denne muligheten for handelslekkasje kunne man kanskje ha finansiert noe billigere fisk til alle? Folk langs kysten kan jo ikke handle billig i Sverige. Det ville løst 2 urettferdigheter i en smell.
nordnes
21.05.2023 kl 09:28 2744

« I tillegg skulle de vært umulig for privatpersoner å kjøpe mat på svensk side og ta med hjem. Ved å fjerne denne muligheten for handelslekkasje kunne man kanskje ha finansiert noe billigere fisk til alle?»

Det er godt du skriver umulig og ikke ulovlig.
Da antar jeg at du mener markedet skal regulere dette. Noe av grunnen til dyr fisk er regjeringens uforutsigbare og proteksjonistiske politikk som har medført svekkelse av krona. Senterpartiet har jo strammet inn slik at nordmenn får lavere tollkvote enn for EU borgere, og slik proteksjonisme synes jeg lite om. Jeg antar at fiskeprisene vil øke mer hvis krona faller videre mot andre valutaer. Det skal bli interessant å se hvordan det blir med utenlandske sesongarbeidere i fiskeri og landbruk om kronefallet fortsetter.
tenketanken
21.05.2023 kl 13:20 2668

Det kan synes som det er en udelt forståelse blant flere og flere, at løsningen ligger
på forfordeling, fremfor å forfølge økonomiske prinsipper. Dette er noe som har kom inn,
med venstresidens genuine fordelingspolitikk. Dette gjennomsyret nå all sosial politisk tenking,
som blant annet har tatt krona til nye høyder. Dersom mer og mer i Norge skal
forfordeles på sosiale vilkår, et det i seg selv et varsel på at noe er fundamentalt galt.
Det er ikke tvil hos meg at vi må omfordeler til et lavterskeltilbud, fordi flere og fler deltar
stadig mindre i felleskapet. Uavhengig av årsak, så er det i seg selv et alvorlig sykdomstegn.
I sin ytterste konsekvens kan denne «fordelingen» skatte egenkapitalen ut av eiers hand, og
gradvis overføre den til «felleskapet». Om det blir konsekvensen, så ender vi til slutt med et
helt annet regime, som jeg ikke skal nevne navne på.
Bennyfyfasan
21.05.2023 kl 14:24 2652

Grunnen til at jeg skriver det sånn er med en baktanke. Grunnrenteskatt, om det er på strøm eller fisk, er en direkte overføring av midler fra distrikt til sentrale strøk. Storsamfunnet må selvfølgelig finansieres - men det er bare en plass det skal gjøres - over den "vanlige" skatteseddelen. Nå skal distriktene ytterligere finansiere billig mat til 85% av befolkningen - i sentrale strøk.

Bøndene vil ikke at fisk skal være en del av selvforsyningsregnestykket. Fisk er ikke en viktig ressurs for å fø Norsk befolkning ifølge mange på venstresida. Da blir det sånn.

PS: De i distriktsnorge skal ha gratis fly 4 X i året til hovedstaden.
Mulla3
21.05.2023 kl 16:33 2589

Grunnrenteskatt er helt på sin plass. Laksenæringen forbruker et fellesareal. Laksenæringen bør kanskje beskattes på lik linje som Oljenæringen. Oljen beskattes tøft pga enorm fortjeneste, slik er det også blitt med laks. Private kraftverk bør også betale grunnrente ved en viss størrelse. Statseide selskaper burde betalt tilbake til forbrukerne 10-15 % av strøm kostnaden som en grunnrenteskatt. Dersom Norge skal fremstå som et spleiselag, da burde kraft kommunene fordele pengen til alle landets kommuner.
Bennyfyfasan
21.05.2023 kl 16:56 2566

Olje er en ikke fornybar (natur)ressurs - som tar slutt. Vannkraft er en evigvarende fornybar ressurs som har en kostnad rundt lokale inngrep i naturen - ergo de som skulle brukt dette lokalt må få den såkalte grunnrenta, ikke en som bor 100 mil unna. Oppdrett av laks er industri som betaler for alle innsatsfaktorene selv. En lokal produksjonsavgift er på sin plass som leie, men grunnrente har ingenting med dette å gjøre.

Problemet er å forklare byfolk dette med bruk av fjorder er som å forklare Rødt hvorfor vi må gi våpen til Ukraina.

Motstanden til lakseoppdrett er i all hovedsak en urban kampsak, men lokalt hvor oppdretterne er er støtten stor. Det vil du se ved neste valg :-) :-) :-)

-sannheten-
21.05.2023 kl 17:05 2562

Jeg registrerer dette oppslaget : https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WRdj1g/turist-med-99-kilo-fisk-paa-grensen-fikk-27-000-i-bot
Beslaglagt fisk kunne vært auksjonert blant nordmenn el. lign. Hvorvidt en skal tro på at blir destruert, er også uklart. Ofte tollerne
deler utbytte. Beslaglagt fisk kan undersøkes, og godkjennes for auksjonering. Eller kan brukes på en eller annen måte. For lettvinte
rutiner på dette.
-sannheten-
21.05.2023 kl 17:11 2549

Det eksporteres visstnok 1.500.000 tonn oppdrettslaks, så noen må tydeligvis spise den.
Men som tidligere nevnt på tråden burde det forskes mer på sunnere oppdrettsfisk som er bedre å spise.
Bedre oppdrettsfisk vil også naturlignok oppnå høyere priser på eksport.
-sannheten-
21.05.2023 kl 17:29 2534

Bra med denne enigheten om ønske om moderate sjømatpriser til norske forbrukere. Kjedene har har heist prisene så høyt de kan, og blåst i at det er nordmenn de selger norskprodusert sjømat til. Mens du på bygda i Tyskland og Frankrike får norsk sjømat til lavere priser enn nordmenn må betale i Norge. Snakk om bakvendtland. Vi må få ordninger som gjør at norske forbrukere får norsk sjømat billig. Noen fordeler må nordmenn få. Ting nytter. Vi har fått ned dieselen til 16,39 nå. De tør ikke å selge dyrt lenger. (En kort tid fikk undertegn den til 14,99). Norge burde stått for drivstoffdetaljistsalget selv. Meningsløst å sette dette bort til utlandet.
Bennyfyfasan
21.05.2023 kl 18:58 2482

Mekanismen er enkel - stabilisere norsk økonomi. Få krona tilbake til ett nivå som er ok i forhold til utlandet.

Vi kan ikke drive politikken vi gjør i dag, da svekkes krona ytterligere. Investorer må tørre å sette penger i norge.
tenketanken
21.05.2023 kl 20:03 2502

All ønsketenkning som florerer her på sidene, er tanker om naturalhusholdning,
som av skattemessig hensyn er kriminalisert. Derfor blir det feil å vri diskusjonen
ut av proporsjoner, for å se til seg selv og egne behagelige behov.

Problemstillingen er langt mer komplisert. Ting blir kun skapt på de premisser, som
legger føringer for en lønnsom investering, etter gjeldende lovverk.
Når skattetrykket skjerpes så betyr det ikke hva det heter (grunnrente eller ei) det vil uansett løfte kravet til lønnsomhet.
Når fri kapital i tillegg også beskattes hardere, så er det innlysende at gjeldsgraden i virksomheten vil gå opp,
fordi risikovillig kapital tørker ut. Dette vil utsett å avvikle investeringer, om ikke kapitalen skal komme gjennom bakdøren da,
som en hilsen fra det nye statsregime vi holder på å bygge i Norge.
tenketanken
22.05.2023 kl 10:06 2341

Jeg solgt meg ut på dagens nivå, i daværende opptrend.
Nå kjøper jeg meg inn igjen, i den overbevisningen at langsiktig bunn nå er satt.
Dette bygger jeg på at finansieringen er i boks, vi får snart rapporter nye
inntekter fra uttak av laks. Fiskesykdommen blir nedskalert til det nivået, den
hører hjemme. Dette blir garantert satt på konto for videre læring.

Det blir morsomt når vi få Q tall fremover, som nå skal vise en gjev stigning i omsetningen,
i takt med videre utbygging av anlegget.
På estimater fra rapporteringen, kan man da ta for seg talla og etter hvert estimere en lønnsomhetsanalyse.
Vi ser frem til dette, og håper dette konseptet nå viser vei, for en fremtid for landbaserte oppdrettsanlegg
mofs
23.05.2023 kl 09:17 2202

Kronekursen er kanskje verdig en tråd for seg selv Benny. Når Eurokursen sto i NOK 10,- for ett år siden, sa jeg til bekjente at Euroen ville stå i 15,- den dagen Støre er ferdig med oss, eller vi er ferdig med han. Som så ofte før, ble jeg som sedvanlig kalt for sprø, men jeg ser ikke like dum ut i dag ettersom kursen sakte kryper mot 12,-. Hvordan kunne det gå så galt? -Vel, er det så rart, denne utviklingen startet under Solberg, som ikke klarte å skape flere jobber i privat sektor. Under valgkampen ble Støre spurt om han synes staten var blitt stor nok nå. Han svarte benektende, fordi det fortsatt var mange uløste oppgaver der staten kunne spille en ledende rolle. Et klarere signal om at krona skulle ned kunne vi vel ikke få.
Bennyfyfasan
23.05.2023 kl 10:42 2143

Det er jeg enig i, men når selv ekspertene knives og årsak er det ikke lett for oss andre å analysere situasjonen, samt hvor lenge det varer. En ting er sikkert - det vil snu. Når det snur vil det få enorm effekt på inntjeningen innen havbruk siden man tar med seg høye kostnader basert på valuta og innkjøp via biomassen. Den dagen man ser valutaen "normaliserer seg" skal sjømat - og spesielt havbruk shortes fra meg. Det vil være noe som varer noen mnd. Det fine med samme prosess er at da får grunnrenta problemer basert på at oppdrettere som normalt sett ville klart seg får problemer. Man må være klar over bankenes vilje til å låne og finansiere havbruk har endret seg...
Liso
23.05.2023 kl 13:09 2198

Finanskomiteen på Stortinget har avsluttet sin behandling av lakseskatten, men jobber fortsatt for å sikre enighet med SV. Problemet er bare at SV vil ha 40 prosent (i tillegg til selskapsskatten på 22 prosent) noe som støttes av Rødt. Mye kan tyde på at regjeringen vil gi etter for å legge bort skatten er umulig i følge dem.
Liso
23.05.2023 kl 13:21 2246

Dere sitter i "dødens dal" i denne næringen nå mens andre sektorer fyker oppover.
Liso
23.05.2023 kl 14:51 2251

DN i dag ; "SV har tidligere uttalt at de ønsker en grunnrenteskatt på 48 prosent. I tillegg har partiet fremmet 14 miljøkrav, blant annet at alle nye anlegg må være lukket."
Klimanytt
23.05.2023 kl 15:15 2355

Enig! Milk lever i fortiden og forstår ikke at åpne anlegg i sjøen har hatt sin storhetstid, han er bare opptatt av å snakke ned landbasert… Grunnrenteskatt, sykdom og naturvern kommer til å forandre næringen totalt, men noen ser det ikke.
Slettet bruker
23.05.2023 kl 15:28 2389

Det er nå slik at de beste samfunnene å lev i er der det er små forskjell i samfunnet. Er økonomiske prinsipper dine eller hvor har du de fra? Dette er vel litt på siden av skatten, men de bruker vel vår felles eiendom til sin drift, og da er det kanskje rimelig å betale leie. Dette er etter mine prinsipper.


Redigert 23.05.2023 kl 15:41 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
23.05.2023 kl 22:04 2282

Det som er spesielt er når folk som bor 150 mil unna en fjord krever leie av areal de aldri blir å se i hele sitt liv - mens de som bor lokalt synes det er greit med leia som betales i dag via havbruksfondet (ikke hør på løgnen fra SP og AP) - samt at de har arbeid. De som bor 150 mil unna driter i hvem som har arbeid lokalt - bare de selv kanskje får lavere skatt.
Bennyfyfasan
23.05.2023 kl 22:08 2297

Pr i dag har Milk rett. Sorry - men sånn er det. Man kan gjerne drømme om en enorm oppbygning innen lukket eller landbasert, men det vil gå like fort som havvind....dvs MYE lengre tid enn antatt og til en enorm sum penger.

Jeg har tro på Andfjord - men de kommer til å bli stagnert av AP pga tillatelser i fremtiden. Jeg har også tro på AtlanticS på sikt....men det tar tid....lang tid.

Åpne merder er fortsatt veien å gå i mange år - hvis vi får kontroll på grunnrenta og den grotske griskheta til AP\SP
-sannheten-
23.05.2023 kl 22:51 2273

Nå banner jeg vel i kirka til lakseaksje spekulantene , - men hvor sunn er egentlig den prosesserte oppdrettsfisken ?
Og hva kan gjøre den merkbart sunnere ? For er ikke dette prosessert mat så vet ikke jeg.
https://www.nrk.no/vestland/forskarar-viser-at-industrimat-gjev-kreftfare_-_-ma-bli-ein-storre-del-av-kosthaldsdebatten-1.16417422
Det burde settes minimumskrav for sunnhet mht. oppdrettsfisk.
Bennyfyfasan
24.05.2023 kl 00:59 2207

Innleggene dine har generelt lav kvalitet - men dette tar kaka! Du forstår ikke forskjellen mellom prosessert mat og laks som råvare. Denne saken gir heller en grunn til å spise laks istedet for prosessert mat som feks (nevnt i saken): "Mange typar mat fell under merkelappen ultraprosesserte. Ferdigpizza, kjeks, brus, godteri, posesupper, ulike frukostblandingar og mykje meir."

Vi vet du er her for å kverulere å skape kvalme - men man må forvente mer av deg enn dette. Eller?