RECSI - Markedsmanipulasjon !

MikkeMus
RECSI 29.03.2023 kl 17:33 10176

Vi er mange som reagerte på at RECSI over en lengre periode tidligere i vinter falt markant i sluttauksjonen. Kursen kunne eksempelvis ha stått solid i grønt gjennom hele dagen, for deretter å falle markant - og slutte i rødt i løpet av noen få minutter i sluttauksjonen. Dette pågikk over lengre tid

Jeg ser at dette brevet fra Finanstilsynet, datert 20 mars, er lagt ut av brukerprofil «Børs22» på en annen RECSI-tråd. Jeg mener imidlertid at saken er såpass viktig for mange av oss som er aksjonærer - så jeg oppretter derfor denne tråden.

I brevet fra Finanstilsynet, så står det at handlene som her er undersøkt er relatert til tidsrommet 1 mars 2021 til 1 desember 2022. MEN, hva med de mange merkelige handlene som har skjedde i sluttauksjonen etter denne tid ?? ... Mener å huske noen mente det handlet om en spesifikk aktør?

Håper noen som har konkrete observasjoner relatert til saken, kan komme med utfyllende kommentarer.

NB. Det er svært sannsynlig at denne markedsmanipulasjonen kan ha hatt negative konsekvenser for mange småinvestorer og kortsiktige spekulanter.



https://www.finanstilsynet.no/contentassets/b87b16575dca4293a97e179f527ca50a/vedtak-om-ileggelse-av-overtredelsesgebyr.pdf


Redigert 29.03.2023 kl 17:47 Du må logge inn for å svare
Børs22
29.03.2023 kl 17:35 7555

Les denne, enklere å forstå da.
Bullmarked
29.03.2023 kl 17:52 7485

Det er samme kar som manipulerte Funcom nærmest alene for noen år siden. Var helt ville tilstander den gang. To svære kontoer som gikk i nesten null mot hverandre hver dag. Lettere å se den gang de viste meglerhus med volum per dag. Ble garantert sendt inn mange varsler allerede da.
kallnok
29.03.2023 kl 19:00 7291

Atle Sandvik Pedersen har antakelig høstet stor økonomisk vinning av dette spillet. Han har nok underveis brakt ganske mange til fortvilelse og er skyld i at mange småsparere har tapt mye av pengene sine. Dette har han sannsynligvis også vært klar over uten alt for store kvaler. Det er med stor tilfredshet jeg leser at han er tatt.

Selv om flere en ham naturligvis har kunnet benytte seg av mulighetene det har gitt.
Stabukk
29.03.2023 kl 19:13 7215

Ser e24.no ikkje brukar navn, i motsetning til dn og FA. Kan ikkje sjå problemet med å bruka navn.

https://e24.no/boers-og-finans/i/dwr12A/investor-fikk-gebyr-paa-fem-millioner

Ser ut for at Finanstilsynet har ei veldig grundig og sikker sak, men «tiltalte» har litt tid på seg til å klaga.
Tanjiro
29.03.2023 kl 19:20 7175

Gebyr på 5mill er nok kanskje bare småpenger for han, men er fortsatt et beløp som merkes. Vi har visst at Pedersen har holdt på (spesielt i sluttauksjonen) men det har vært litt delte meninger hvorvidt dette er innenfor lovens grenser. Ordet «manipulasjon» har vi sett mye av i ulike REC forumer, og endelig kommer finanstilsynet på banen, dette skulle bare mangle etter så lang tid.
Mulla3
29.03.2023 kl 19:22 7155

Hva skriker dere etter. OB er som å kjøpe en lottokupong. Algoritme handel, de har fratatt oss muligheten til å se hvem som er selger /kjøper av aksjer i nå tid. Shorting er jo også tillat manipulasjon. Her kan de med mye kontanter skremme ut små aksjonærer. Jonas skulle ta de rike på børs. Først solgte han alle aksjene sine så hevet ha beskatninga på gevinst i aksjer med flere %. Det er bare å innse vi lever i et råttent demokrati.
Redigert 29.03.2023 kl 19:22 Du må logge inn for å svare
Tanjiro
29.03.2023 kl 19:29 7109

Joda, verden er urettferdig og det finnes hull i systemet, men det betyr fortsatt ikke at man bare skal stå og se på disse «uaktsomhetene». Dersom det viser seg at enkelte handlinger ikke er i tråd med reglene bør det undersøkes og slått hardt ned på, og her har Finanstilsynet faktisk tatt et steg i riktig retning.
omac
29.03.2023 kl 20:22 6950

REC kommer som en kule nå når katten er ute av sekken og den vokser på seg, 25 før vi vet ordet av det
Linnea
29.03.2023 kl 20:45 6860

Merkelig at dette har foregått over så lang tid uten at Finanstilsynet har reagert, kan lure på om de er underbemannet. Merkelige kursbevegelser i Rec er det jo skreket opp om i lengre tid.
Kvike11
29.03.2023 kl 20:50 6846

Nordnet, går meget op i ordentlig handel og vil ikke accepterer manipulering.
De må sidde med meget røde øre hos Nordnet, da grådighed har overskygget kontrol her.
Havde Nordnet skredet ind i tide, var det aldig sket.
Mon der vanker en bøde til Nordnet ,
måske betydeligt større,
da de ikke har handlet rettidigt,
de har faktisk ladet grådighed styrre, og ikke stoppet mistænkelig handel.
MikkeMus
29.03.2023 kl 21:46 6689

Omfanget er jo helt enormt!

…Av artikkelen under så nevnes 5667 transaksjoner for totalt 5,17 milliarder kroner - og hvor 4550 transaksjoner er relatert til REC Silicon

Jeg siterer finansavisen:

« I perioden fra 1. mars 2021 til og med 1. desember i fjor har Finanstilsynet funnet 5667 handler der Pedersens investeringsselskap Dichesbuen står på den ene siden av handelen og Pedersen personlig står på den andre siden av aksjekjøpet eller -salget, og at disse har utgjort over ti prosent av dagsomsetningen i aksjene.

«Disse transaksjonene er et resultat av at Pedersen og Dichesbuen har lagt inn ordre som matcher på motsatt side av ordreboken», skriver Finanstilsynet i brevet.

I brevet kommer det frem at de aller fleste handlene er utført i Rec Silicon. Av de totalt 5667 transaksjonene på 5,17 milliarder kronene, er 4550 utført i Rec-aksjen»


https://www.finansavisen.no/finans/2023/03/29/7997732/finanstilsynet-med-rekordgebyr-for-markedsmanipulasjon
Redigert 29.03.2023 kl 21:57 Du må logge inn for å svare
thief
29.03.2023 kl 21:59 6634

Short kan gå på en smell fremover hvertfall. De kan ha trodd det vil bli enklere å dekke inn, siden volumet har vært ganske bra.Når vi nå får vite at mye av volumet ikke har vært reelt,så vil nok shorterene slite mye mer med å dekke inn.Vi har jo sett det virkelige volumet i aksjen de siste dagene. Om short da skal dekke inn millioner av aksjer, må de nok langt opp i kurs🙂
Rule
29.03.2023 kl 22:22 6510

Ugh - i danmark ryger folk i fængsel for økonomisk kriminalitet.
Ja, spændende om det frigiver aktien. Det giver ikke mye mening at kursen er under 20 NOK som Hanwha gav. RECSI har jo fået alt sin vej og mere til...
MikkeMus
29.03.2023 kl 23:11 6316

Denne saken er mest sannsynlig BETYDELIG mer omfattende enn det som sålangt er påvist. Finanstilsynets undersøkelse går jo bare fra 1 mars 2021 og fram til 1 desember 2022.

I tillegg til de ekstreme omsetningene som tidvis har vært i dette "lille" selskapet, så har flere av oss reagert på merkelige kursbebevegelser og store volum i børsens etterhandel gjennom store deler av denne vinteren
Redigert 29.03.2023 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Stabukk
30.03.2023 kl 00:06 6168

«Det er likevel viktig å understreke at Finanstilsynet ikke har påvist at Pedersen har hatt vinning av sin egenhandel,» skriver tilsynet.
Men burde kanskje Økokrim undersøke om all egenhandel og manipulasjon har gitt noen vinning? Det er tross alt snakk om 5667 transaksjoner på 5,17 milliarder kroner, de aller fleste i Recsi.

purehelp.no viser at Pedersen sitt selskap Dichesbuen AS hadde bruttomargin/driftsinntekter på vel 29 mill. i 2020, men minus ca. 2,6 mill. i 2021. Økokrim bør kanskje ettergå Dichesbuen og Pedersen sine handler og regnskapet som kommer for 2022?

Under bransje for Dichesbuen AS er oppgitt:; «Investeringsselskap o.l. lukket for allmennheten». At egenhandelen ikke lenger forble lukket, må vi bare takke Finanstilsynet for, pluss de som har tipset og klaget på ulovlig manipulasjon.

«Vanlige» aksjeeiere/tradere kan nå se frem til langt mindre svingninger etter Finanstilsynet sin inngripen:
«Finanstilsynet legger for øvrig til grunn at denne type egenhandel opphører. Finanstilsynet vil overvåke og eventuelt følge opp slik handel,» skriver tilsynet i vedtaket.

Skalleknarp
30.03.2023 kl 00:10 6157

Han må vel fortsatt betale skatt på inntektene, så da blir det noen kroner ut der også.
MikkeMus
30.03.2023 kl 07:11 5856

Sterkt urovekkende, men pussig at dette har kunne pågå i så ekstremt stort omfang - over så lang tid - uten at Børsen, statlige kontrollorgan eller finanspressen har reagert. Hvorfor er det ingen journalister som har reagert ?? .... Hvor mange uprofesjonelle småsparere som har tapt penger på denne ekstreme manipuleringen, vil vi nok aldri få vite.

Hele saken virker så ekstrem - at jeg intuitivt tenker at dette må være en sak for Økokrim.
Redigert 30.03.2023 kl 07:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.03.2023 kl 07:47 5745

Denne aktiviteten har ødelagt mye for aksjen til REC. Veldig mange har gitt opp aksjen og enda flere har ikke villet ta i den med ildtang. Man kan undres hvor aksjekursen hadde vært i dag (etter alle positive drivere/nyheter det siste året) om ikke denne aktiviteten hadde funnet sted.
Slettet bruker
30.03.2023 kl 08:12 5647

En slik sak burde kansje bli prøvet for en domstol.
På en annnen side så er børs risiko sport hvor en kan tape alt.

Short handel er en annen høyrisiko sport hvor en i prinsippet kan tape ubegrenset.

Slettet bruker
30.03.2023 kl 08:17 5784

Tenk hvilken drahjelp short har fått. Kan bli spennende tider fremover i flere aksjer nå som FT har vist de er her og satt foten ned.
thief
30.03.2023 kl 08:30 5712

Etter fantastisk gravearbeid fra en på Discord, er dokumentasjon funnet på at G14 nå har kjøpt tomt til fabrikken i ML.Og det før de har annonsert det selv🙂Nå blir det fart på sakene!!Hvem tror dere skal samarbeide med REC mtp silan????🚀
halvpris
30.03.2023 kl 09:47 5463

Og denne driten av en mann brukt Nordnett ?? Hvor var Nordnet sin internkontroll ??
Allroad18
30.03.2023 kl 10:09 5350

Nordnet tjener jo bra på sånne personer, så det kan jo være litt forlokkende det også...Men det er meget betenkelig at systemet er så dårlig at en person kan manipulere en aksje på børsen med enkle grep og litt penger. Det er dessverre flere som driver det slik tipper jeg. Lite overskrifter i FA om saken, den burde jo være brennaktuell da den berører RECSI som noen av FAs ansatte har et meget spesielt forhold til....
halvpris
30.03.2023 kl 10:28 5257

Det er tross alt snakk om 5667 transaksjoner på 5,17 milliarder kroner.
Børstilsynet, Finanstilsynet, Økokrim, og Nordnet . Fy faen for en gjeng
Bullfight
30.03.2023 kl 10:57 5142

Men svinet er tatt med buksa nede.
Takeoff'
30.03.2023 kl 11:02 5104

Synes det hadde vært extra spennende om NICKET ved navn POLION kommer frem og forklarer denne manipulasjonen . Han har stadig gått løs på andre og erklært follk som idioter når man nevner at kursen er manipulert. Han skylder mange en skikkelig unnskyldning . I tillegg er dette et godt exempel på at markedet ikke alltid har rett når banditter herjer med aksjen. Regner med polion svarer på dette da han er veldig aktiv her for å snakke ned aksjonærer som nevner manipulering . Det har vært nevnt mye rart fra hans side. Så venter spent på svar .
Bullfight
30.03.2023 kl 11:36 4988

Mannen bør rulles i tjære og fjær på Karl Johan til spott å spe (:
halvpris
30.03.2023 kl 11:50 4908

Han er jo bare en dritt. Men de som har latt dette skje, de som har lønn for å stoppe slik galskap. Øk.Fi B t. No
Takeoff'
30.03.2023 kl 11:52 4893

Lite her inne og skriver. Har observert at dette nicket polion har vært kun her inne for å snakke om at Rec aksjonærene er menighet og mye annet drit. Aldri for å snakke om selve selskapet uvisst grunn. Kun ute for å hakke på folk, spesielt de som sier det er unormale bevegelser i denne og aksjen kan være manipulert . Da blir han skikkelig forbanna av en eller annen grunn.
Takeoff'
30.03.2023 kl 11:54 4873

Enig i det, kun nicket som har provosert meg litt med sine bastante uttaleser .
Kvike11
30.03.2023 kl 12:02 4827

Man må gå ud fra at dem der har tilladt denne manipulering og har haft vinding på dette, er de næste der får en bøde.
2 partner har stået for køb og salg, ser ud til de har svigtet deres ansvar i henhold til gældende lov,
men jeg er heller ikke deres jurist
polion
30.03.2023 kl 15:30 4558

Altså extra spennende med en forklaring fra meg?
Først av alt, min nettagenda har bla. vært å ta tak i mye av den unyanserte og over-euforiske toskeskapen, som det for øvrig har vært i overkant mye av her på REC-trådene. Etter at Uchi flyttet til naboforumet, har dette dog avtatt noe. Det jeg den senere tid i hovedsak har tatt til motmæle mot, er det gjentagende gnålet om at REC’s lave kurs nesten utelukkende skyldes nedmanipulering. Ytterligere klargjøring:

Aksjen har vært oppe i kr. 25 og har falt kapitalt fra dette nivået. Etter at kursen var oppe på dette høye nivået, har det i tillegg dryppet inn flere godmeldinger fra selskapet. Hvis småinvestorer, storinvestorer eller jeg mener at aksjen har fått altfor stygg medfart (de gode selskapsmeldingene selvsagt tatt i betraktning), så kjøper man aksjen – såpass enkelt. Intet er bedre enn å kjøpe på «billigsalg». Om nevnte medfart da skyldes nedmanipulering av Pedersen, jordrotasjonen, solstråling eller annet, so what a fuck. Er aksjen kunstig lavt priset, da kjøper man.

Eller er det sånn å forstå at de store tunge investorene har avholdt seg fra kjøp av den grisebillige REC fordi de hadde mistanke om at aksjen var nedmanipulert? Eller at markedet ikke har evnet å se det fundamentale i selskapet? I hvor stor grad Pedersen har klart å påvirke REC-kursen, vites dog ikke. Men over tid, klarer man uansett ikke å trumfe det fundamentale i selskapet/aksjen. Aksjen er allikevel fremdeles griselavt priset, og det selv etter Pedersen-avsløringen. Slutter vi dagen i dag med noen prosent opp, så er selvsagt intet bedre enn det, enten det skyldes deg, meg eller Pedersen.

PS. Husker ikke hvem jeg har kalt idiot? Her må du dokumentere.
Redigert 30.03.2023 kl 15:37 Du må logge inn for å svare
Takeoff'
30.03.2023 kl 15:46 4496

Regnet ikke med noen unnskyldning fra deg. Personen har utført mer enn 4500 handler i aksjen til en verdi av mer enn 4,6 mrdNOK. Dette er grov manipulering som flere har skjønt lenge.
Handelen har vært meget ødeleggende og selv du skjønner at seriøse investorer vil sky å gå inn når sånt foregår i så stor grad som dette . Du kan godt dra dette lengre ut å fare med tull om dette ikke er ødeleggende for kursen.

Her er fasiten forhold deg til den og ikke bruk hersketeknikker når du selv har tatt grundig feil i hvorfor denne aksjen har hatt mange rare bevegelser over lang tid. De som har skjønt at denne har blitt manipulert til de grader burde hylles.

Grov overtredelse
«Det dreier seg om et stort antall tilfeller av overtredelser av forbudet mot markedsmanipulasjon hvor det i tillegg er handlet for svært store beløp. Overtredelsen er egnet til å villede markedet og markedsaktørene, og svekke tilliten til verdipapirmarkedet.»

Redigert 30.03.2023 kl 15:52 Du må logge inn for å svare
Takeoff'
30.03.2023 kl 16:30 4400

En annen ting det ligger nå ca 25-30 millioner shorta aksjer synlige og ikke synlige som har følgt personens bevegelser i kursen. Blir spennende om det blir rotte race for å dekke disse inn.
Redigert 30.03.2023 kl 16:30 Du må logge inn for å svare
polion
30.03.2023 kl 18:49 4092

Ref. hva jeg har vektlagt; «gnålet om at REC’s lave kurs NESTEN UTELUKKENDE SKYLDES nedmanipulering».
Ned fra kr. 25 til kr. 14-15, skyldes dette Pedersen? Dette vet nok du siden du er såpass godt informert m/facit i hånd. Etter din mening, hvor mye har Pedersen påvirket den lave kursen/fallet? Var denne tullballen på egenhånd i stand til å gruse kursen ala det vi har sett?

PS. Og til orientering, så har seriøse investorer ingen problemer med å gå inn i nedmanipulerte/superbillige aksjer (hvis de har troa). De vet at på sikt så vinner som kjent det fundamentale.

Pedersen har bedrevet kriminelt spill og burde selvsagt havne bak lås og slå, det er nå min mening. Du vræler på som om jeg skulle være Pedersens forsvarer - TULL. At denne figuren kan ha påvirket kursen i en grad, selvsagt kan han det ha gjort. Men ikke fortell meg at tullingen har vært i stand til å kjøre kursen etter nærmest eget forgodtbefinnende.

At jeg skal komme med en unnskyldning? Seriøst, jobber du i humorbransjen, eller? Du har gått såpass hardt ut i opptil flere innlegg at det definitivt er du som har noe å beklage. Hva gjelder selvinnsikt, da er det bare å gi seg ende over.
Gjest Baardsen
30.03.2023 kl 19:21 3971

Hei, er det noen som kan legge ut invitasjon til discord?
Har klart å ramle ut🙈
Takeoff'
30.03.2023 kl 19:50 3874

Gidder ikke bruke tid på å forklare deg at dette selvfølgelig har påvirket kurs/aksje og mange har mistet tilliten . Selv du vet dette.

Du har brukt veldig mye tid her inne i et forsøk å latterlig gjøre de som har nevnt manipulasjon, du slipper ikke unna med tøvet og hersketeknikker du presenterer her .

Her står det tydelig forklart til deg slik at selv et barn forstår, fra de som gitt han bot.
Grov overtredelse
«Det dreier seg om et stort antall tilfeller av overtredelser av forbudet mot markedsmanipulasjon hvor det i tillegg er handlet for svært store beløp. Overtredelsen er egnet til å villede markedet og markedsaktørene, og svekke tilliten til verdipapirmarkedet.»

Ha en god kveld videre.
polion
30.03.2023 kl 20:28 3771

Ser du skriver og skriver, men siden du ikke tar nyansene så blir etterretteligheten svak. Gidder ikke ta mer enn et par eksempler:
Ref. deg: «Du har brukt veldig mye tid her inne i et forsøk å latterlig gjøre de som har nevnt manipulasjon». FEIL, det har ikke holdt å «nevne» manipulasjon. Jeg har vært i hælene på de som har ment at «manipulasjon» var hovedforklaringen til hele kurshavariet. Etter gårsdagens Pedersen-avsløring, så burde vi etter dine teser nå vært over kr. 20 i dag, eller? REC-oppgang i dag er bra, men OSE gikk generelt i en god pluss. Om REC går tilsvarende i morgen, betviler jeg faktisk (håper jeg tar feil). På generelt grunnlag, kan også nevnes at det er fryktelig mange aksjer på OSE som er utsatt for tvilsom handel. Problemet til Pedersen var vel at den griske fanten altfor for lett lot seg krossfeste.

Ellers så ba jeg deg om dokumentasjon på hvem jeg har kalt idiot. Var denne litt vrien å finne?
Rule
30.03.2023 kl 20:45 3698

Der er ingen forklaring på hvorfor recsi ikke skulle lige i ATH. Ingen havde drømt om alle de gode ting der er sket for recsi. Helt utroligt.
Manipulation væk og bang ! ! !