$$$PGS$$$ ¡MMMultiyear!🧨🧨🧨

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
25.04.2023 kl 16:51
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Slettet bruker
11.04.2023 kl 15:47 4414

PGS blir helt topp. Men ser ut til at man enten må være ultrarask på labben (et game for de svært få), eller ha litt ro og være den kalde fisk.

Zoom ut, nyt
unikum
11.04.2023 kl 15:52 4407

Ja helt klart, mens total indeksen har steget ca 6 % og oljen over 10 dollar har pgs steget 1,5 %. Her er det noen som holder igjen som må slippe opp snart. Sitt stille ,kjøp det man kan, dette er kun kurs manipulering!!
Travis-Bickle
11.04.2023 kl 16:00 4320

- Har dere ikke erfaring med PGS og kvartal fremleggelse...Konsensus trikset i PGS er en klassiker, legg Q forventninger høyere enn realistisk, skuff markedet. Dump på morgenen og samle ved stop-loss.
Slettet bruker
11.04.2023 kl 16:02 4330

Ville også spydd ut short aksjene nå før inndekning 😄
Rull79
11.04.2023 kl 16:03 4394

Kjøss meg i hekken, bare tull fra deg. Alle indikatorene du nevner var kjent ved kurs 12-13kr. De hadde selvsagt satt shorten på den kursen. Shorten blir dekket inn på torsdag. morgendagens inflasjonstall og makrotallene vil avgjøre om de fikk rett eller tok feil. Ikke påstå at de tar risikoen på å shorte mot kvartalstall i en bransje som sier selv det koker.
Sweetspot
11.04.2023 kl 16:06 4347

Olja er "litt" bipolar i dag..

Spår olja til over 90usd neste uke samt PGS i 12+

God helg🤑
Slettet bruker
11.04.2023 kl 16:14 4266

4000 og 2309
Slettet bruker
11.04.2023 kl 16:15 4422

Lykke til med å stå på utsiden.
Sweetspot
11.04.2023 kl 16:15 4429

Slettet bruker skrev 4000 og 2309
+ alle de andre under 10k tipper jeg..
Slettet bruker
11.04.2023 kl 16:16 4472

Sterke krefter i sving når de holder pgs fra grønt farvann på en slik dag, med oslo opp over 1% + oljeprisen i pluss
PaleRider
11.04.2023 kl 16:20 4550

Det du driver med her fremstår som langt over streken. Forsøker du å spre frykt når du er ute for å få folk til så selge billig (til deg). og hausse vilt når du er inne for å selge dyrt til andre? Kursen flytter du nok knapt. Men det du gjør er å bidra til at andre lesere her inne kanskje gjør dårlige salg og kjøp.

Det er i så fall etisk og moralsk konkurs.

Spamminga din er ren forsøpling av forumet. Tenk på alle lesernes tid du har kasta bort med tøvet ditt. Ensidig vinkling av utdadert informasjon. Du tilfører ingenting annet en støy. Kaster du fra deg søppel hvorsomhelst ellers også? Kanskje på visning for å få ned prisene på eiendom.

Oppfordrer TS til å legge til en setning i åpningsinnlegget om at denne brukeren kun skriver for å berike seg på bekostning av andre her inne. Det baisses når hen skal kjøpe. Og det hausses når hen skal selge. Skriveriene vedkommende kommer med må derfor anses som bortimot verdiløse. Kun støy.
Redigert 11.04.2023 kl 16:53 Du må logge inn for å svare
PaleRider
11.04.2023 kl 16:34 4432

La med understreke jeg er Stål Bull til PGS sitt potensiale. Kursen kan og bør dobles, minst. Det er bare å se på verdsettingen av PGS vs. TGS så ser en hvor spinnvilt det er.

Men, det er noen punkter jeg ikke skjønner meg på. Fint om noen kan forklare:
1) Hvorfor har ikke PGS delt informasjonen de delte med DNB/PAS/obligasjons investorene om verdiene av assets fratrukket gjeld. Per nå undervurderer markedet disse assetene grovt. Kursen skulle vært doblet om en skulle få en fair pris. I tillegg kommer at slike assets er langt mer verdt i en oppgangskonjunktur eller supersyklus hvor de genererer heftig begeistrende verdier i form av forventede neddiskonterte kontantstrømmer.

2) Hvorfor skriver ikke PGS opp verdiene av assets? Jeg trodde det skulle komme noe i årsrapporten. Egentlig burde dette kommet før obligasjonslånet slik at PGS kunne få bedre sikkerhet og lavere rente. Det er egentlig ganske svakt å oppnå såpass svak kredittrating gitt reelle verdier (herunder verdi av bibliotek, skip og det fremførbare underskuddet) - gjeld.

3) Hvorfor har ikke PGS lagt inn noe av det fremførbare underskuddet i balansen? Også det bør gi bedre sikkerhet og lavere rente på gjeld. Som nå, er det knapt tvil om verdien av (deler av) dette. Da PGS bør levere overskudd fra Q1 og har god visibilitet om Q2 og Q3 i det minste.

4) Hvorfor har PGS generalforsamling dagen før kvartalsrapporten, og ikke motsatt? Som det er nå kan nok PGS ikke svare på særlig under generalforsamlingen. Det naturlige hadde vært å gjøre det motsatt, slik at ledelsen kunne dele mest mulig oppdatert informasjon.

5) Prisingen av PGS relativt til TGS er spinnvill. Greit nok at TGS kanskje har litt mer verdifullt bibliotek, men det får være grenser for forskjell i markedsverdi - fratrukket gjeld. I tillegg har PGS verdier i form av skip som er særlig høye i et oppgangs marked med begrenset tilbudsside og store etableringskostnader og et fremførbart underskudd med verdi over 2 mrd. kr.

6) Utviklingen i kurs er ikke annet enn oppsiktsvekkende. PGS er i dag ned 1% mens børsen er opp 1,2% og olja opp 0,6%. Samtidig er TGS opp 0,6%. PGS faller fra en lav verdsettelse i markedet, mens TGS stiger fra en relativt skyhøy verdsettelse (Price/Earnings på 27 i fjor, i et bedret marked vil denne gå ned naturlig nok).

Dem som ønsker det må gjerne stille spørsmålene her under kvartalspresentasjonen og/eller generalforsamlingen.

Jeg skjønner meg derfor ikke på ledelsen. De synliggjør ikke verdiene. Hva venter de på?
En skulle tro at det var DNB baiseren som var regnskapsfører og nektet dem. I så fall: Bytt regnskapsfører nå.
rischioso
11.04.2023 kl 16:54 4318

Hi Pal ...;)

Du mener at det jeg gjør her er å forsøple forumet, men din negative vinkling på DNO tråden er å berike forumet - jo, man skal høre mye rart før ørene ramler av ...;)

Informasjonen jeg kommer med er ikke utdatert da den beskriver ny informasjon satt i kontext i det korte til mellomlange bildet med Q1 i fokus hvor risken er stor for at laye sales kommer lavt inn noe som er støttet opp av historiske data så hvor er spammen?

Spammen virker du selv å stå for som hausser fordi du er inne og fornekter alt som dokumentert kan slå negativt ut - mao, du burde heller begynne å tenke før du snakker og ikke snakke om alt du tenker - så er nok mye gjort... ;)
Liffo
11.04.2023 kl 17:02 4237

Ta deg ei pause no Ris…. Begynt og bli både kjedelig og travelt å høre det samme om og om igjen.
PaleRider
11.04.2023 kl 17:07 4197

Bare tull.

Jeg har tidligere skrevet en del om DNO. Jeg har i mange år ment at markedet undervurderer verdiene i DNO. Men at det er risiko. En faktor kommer nå til uttrykk. En annen har ligget der i mange år.

Det du skriver her er stort sett ensidig vinkling ut fra din posisjon. Jeg forstår det som at du ønsker å villede folk til å selge eller kjøpe alt ettersom du skal kjøp eller selge. Uetisk, slik jeg ser det.

Et eksempel på tendensiøs vinkling er å kun snakke om gjeld og ikke verdiene av assets (bibliotek, skip, fremførbare underskudd etc) og ikke engang ville eller klare å ta høyde for at PGS også sitter med en del cash, som skal betale gjeld.

Du tok en posisjon rundt nyttår. Da var det endeløs hausing. Kursen falt imidlertid. Da kursen kanskje kom over din inngangsverdi, så var alt det som dagen før var rosenrødt helt svarte natta. De fundamentale forhold hadde knapt endret seg. Kun din posisjon.

Dette fremstår som en ubrukelig trading strategi. Det å ikke ville selge med tap. Men selge med en gang kursen går litt over inngangsverdi. Da vil en miste all oppgang i aksjer som kommer i en stigende trend. Slik du åpenbart gjorde etter at du solgte. Og derfor gikk glipp av den store oppgangen.

Nå sitter du her og finner på nye kurser du ønsker inngang på. Selvfølgelig litt under det du har solgt til.

- Hvis en f.eks. gjør et anslag på fremtidig Price/Earnings så fremstår PGS veldig billig. En kan bare gjøre seg opp noen tanker om hvilket overskudd PGS bør ha for å forsvare en P/E på 10 gitt dagens markedsverdi.
- Sammenligner en med TGS fremstår PGS enda billigere.
- Sammenligner en assets - gjeld så er PGS billig. Kursen bør dobles bare på dette. I en supersyklus vil verdiene stige, slik at verdiene ligger godt over det.

Du får lese dette som du vil.
Redigert 11.04.2023 kl 17:10 Du må logge inn for å svare
Geiren
11.04.2023 kl 17:39 3992

Ingen utenom dagtradere og roboter som kjøper eller selger 3 dager før Q1 tall legges fram
Platinum365
11.04.2023 kl 17:44 3954

Vi er mange som deler din frustrasjon PR.

Short er igler som bør flamberes/grilles//kremeres
rischioso
11.04.2023 kl 17:45 4642

Det går som regel dårlig å skulle sammenligne epler og bananer. Den eneste likheten mellom TGS og PGS er at de befinner seg i det samme markedet og tilbyr mye av de samme tjenestene, MEN der stopper også likheten. Mao, du påstår at markedet er idioter som ikke ser det du ser, mens i virkeligheten gjør du urealistiske sammenligninger og dermed skal plutselig PGS og TGS prises likt....

Du snakker høyt om assets, men problemet ditt virker å være at du ikke skjønner at markedet ikke setter assets verdien lik anskaffelsesverdier så lenge selskapet leverer negativ cashflow nettopp fordi verdien av assets har en svært redusert verdi om de ikke produserer overskudd slik som er realiteten nå. E bedre marked er ikke nok i seg selv så lenge selskapet ikke evner å levere overskudd.

Mao, du som jeg og resten av markedet bør derfor forholde oss nettopp til det faktum og skulle ting endre seg over tid så ja - da blir også regnestykket annerledes, men akkurat det gjenstår og se.

Og hva sitter vi så igjen med da - jo nettopp de faktiske talla selskapet leverer sett opp i mot de faktiske utgiftene uavhengig av marked så lenge selskapet leverer underskudd og det over tid så forvitrer også naturligvis forventningene. Om du ser det som baiss så baisser selskapet seg selv for jeg beskriver kun den faktiske situasjonen og kortsiktig risk - om du ikke ønsker å høre om det og heller vil fortsette å drømme om nedbetaling av gjeld, tilbakekjøp av aksjer og utbytte som er avhengig av overskudd mens selskapet i virkeligheten leverer underskudd så lykke til med det ....

For øvrig så har jeg advart om at kursen ville gå ned mot det tekniske gulvet på 7,8 når kursen stod i 13+ mens andre snakket om både 30, 50 og 100nok. Kursen har nylig vært nede i 8,8 så det er nok flere som er glade for at det finnes en sunn motvekt til all skruppelløs haussing - en haussing som du nå virker å bidra til så lykke til på Q1 presentasjonen ...;)
Kontur
11.04.2023 kl 17:46 4695

Godt innlegg. Gode spørsmål, send de til PGS Managment. Du får svar.

Ang Ris, blokker, ignorer, ikke svar han. Plutselig mener han det motsatte alt etter posisjon.
Kun en unyttig irritasjon akkurat som knott.
Platinum365
11.04.2023 kl 17:56 4761

Veldig fint og god argumentasjon Ris her.

Det du venter på er å bli positivt overrasket mao?
Rogue
11.04.2023 kl 17:58 4814

Ja du forsøpler forumet.

Du spammer og gjentar samma mølet om late sales i det uendelige. Er så pute nivå, ekko dagen lang. Får sånn 2309 følelse av deg, du bare vanner ut deg selv.

Det er interessant å lese kritiske tilnærminger men det her blir bare vrøvl.

Hva om makro holder seg stabilt og tall fra USA nå kommer ut positivt i markedet og vi får en jevnt over grønn uke...? Og olja fortsetter å stige...? Og late sales slår inn som ei bombe i positiv forstand...?

Kan det skje tenker du? I så fall hva tror du skjer da?

rischioso
11.04.2023 kl 18:11 4750

Ja, og ikke noe hadde vært bedre enn det for da tjener man som investor også penger og det er jo nettopp derfor vi er på børs, men å skulle forskuttere et positivt Q1 basert på den heller svake utviklingen vi har sett helt siden Q2-22 og ikke minst sett opp i mot alle kjente og betydelige utgifter som blir belastet dette kvartalet så er det dumdristig å skulle satse på at det vil skje for sannsynligheten er stor for at det vil bli noe verre før det kan bli bedre og mitt bet er at det tidligst vil være Q2 som blir vendepunktet, men mest sannsynlig Q3 og i mellomtiden vil vi nok se lavere kurser ...
Har også forståelse for at dette ikke er hva folk ønsker høre, men det gjør det jo ikke mindre reelt av den grunn ... ;)
Redigert 11.04.2023 kl 18:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.04.2023 kl 18:16 4702

Noen som kann forklare hvorfor pgs følger olje prisen?...De har jo ikke noe med oljepris å gjøre 😎
skadi
11.04.2023 kl 18:17 4690

Da kjøper kødden fort som faen og snur 180 grader i sin argumentasjon. Hva ellers tror du skal skje? At han mister vet alt best riskoker innrømmer å har tatt feil? Glem det, kommer aldri til å skje..... 🤮🤮
Platinum365
11.04.2023 kl 18:19 4673

Det er jeg enig med deg i Ris, nesten 100%, så nå er det opp til selskapet å levere. Samt guide oss videre inn i det «ukjente»
rischioso
11.04.2023 kl 18:22 4637


RE - Hva om makro holder seg stabilt og tall fra USA nå kommer ut positivt i markedet og vi får en jevnt over grønn uke...?

* The fund said the possibility of a “hard landing,” in which rising interest rates weaken growth so much as to cause a recession, has ”risen sharply,” especially in the world’s wealthiest countries.

https://www.pbs.org/newshour/economy/prolonged-high-inflation-dims-outlook-for-world-economy-imf-says

IMF: Banking crisis boosts risks and dims outlook for world economy

https://edition.cnn.com/2023/04/11/business/imf-world-economic-outlook/index.html
Platinum365
11.04.2023 kl 18:23 4631

Under 50 dollar så gidder de ikke å investere. Over 50 dollar tenker de på det. Over 60 er de mer villig om prisen er stabil inn i fremtiden, 70 tar de enkelte investeringer, 80 øker på, 90 har de dollartegn og er «slepphendt», 100 og alt over, tar de alt.

Oljeprisen har alt å si. Absolutt alt.
Slettet bruker
11.04.2023 kl 18:31 4562

Og hvorfor setter de opp renta? Fordi verden går FOR bra ...
Mao skal man eie råvarerelatert
rischioso
11.04.2023 kl 18:45 4541

Ja, verden går i realiteten så det suser men hele det kapitalistiske systemet vil kollapse om dette fortsetter for arbeiderlønnen kan stige til 1m i uka og alt annet vil stige tilsvarende noe som ikke vil være bærekraftig og det eneste verktøyet man har er renten. Rentehevinger fører til svakere kjøpekraft, mindre forbruk som igjen fører til konkurser og økt arbeidsledighet noe som til syvende og sist får inflasjonen ned - mao, det er med verden som med PGS - det virker å måtte bli noe verre før det kan bli bedre og det er en allmenn enighet om at det vil, MEN tidslinjen er ukjent og der ligger også usikkerheten - hva skjer i mellomtiden og hvor hard blir landingen...?.. ;)

Trekker vi den enda lengre så vil en lavere kjøpekraft over tid føre til lavere etterspørsel etter det meste også olje hvor det grønne skiftet kommer sterkere etter som tiden går så i verste fall om dette trekker ut i tid så det kan det føre til at supersyklusen vi håpte på aldri egentlig kom slik vi forventet og kan være over før den egentlig kom ordentlig i gang, men da skal det også trekke ut i tid ...
Redigert 11.04.2023 kl 18:52 Du må logge inn for å svare
Fischer
11.04.2023 kl 18:53 4531

Jeg skal prøve å gi deg svar på de 3 første spørsmålene dine (eller skal jeg heller kalle det dine frustrasjoner 😊)

1. Jeg tegnet meg i 450 mill USD obligasjonen og har dermed tilgang på presentasjonsmatrialet som ble presentert. Og la meg gjøre det klart at jeg er enig i at verdiene i PGS er undervurdert.

Dagens nettogjeld er på 624 mill USD (pr. 03.03.23). Sikkerhetene som selskapet i presentasjonen har verdivurdert er flg (forklaringer av de ulike vurderinger – se under*):
EV (Enterprise value): 1753 mill USD – finansieringsgrad 34 %
Low MV (market value): 1860 mill USD – finansieringsgrad 36 %
Neutral MV (Nøytral market value): 2390 mill USD – finansieringsgrad 26 %
Høy MV (Høy market value): 2935 mill USD – finansieringsgrad 21 %

*EV er en verdivurdering av stort sett all aktiva i selskapets balanse (skip, kontanter, bibliotek ++) og som ikke avviker stort fra balanseførte tall. Dette utgjør også sikkerhetene bak lånene.
Samme aktiva er vurdert når det gjelder MV, men i dette tilfellet har de brukt meglere til å vurdere aktivaklassene med 3 ulike scenarier. Det er først og fremst skipene og biblioteket av aktivagruppene som bidrar til forskjellene.

Hvordan du vurderer skipsverdier og biblioteket er jo litt hvordan den enkelte megler ser på verden (i dette tilfellet seismikkmarkedet) og du er inne på det at når etterspørselen øker samtidig som vi vet at tilbudssiden er strammet til vil dette påvirke vurderingen. Vi vet at TGS prøvde seg med et bud på biblioteket i 2020 på ca. 550 mill USD. Da lå markedet med brukket rygg og budet ble blankt avvist. Hva er verdien nå ? Jeg mener at 800 mill usd er et forsiktig anslag. De 4 siste (og største) skipene hadde en produksjonskostnad på mellom 250 og 300 mill USD. Bare disse bør ha en verdi på 300 mill USD hver i dag, totalt 1200 USD. Hvis man til slutt sier at resterende flåte har en samlet verdi på 350 mill usd er vi på en total verdi på skip og bibliotek ++ på ca 2400 mill usd og som harmonerer med en nøytral markedsverdi av meglervurderinger som PGS har hentet inn.

Fratrukket gjeld skulle dette bli verdier minus gjeld på 1700 – 1800 mill usd. Som skulle igjen gi en aksjekurs på omkring kr. 19, altså dobling av dagens kurs.

Overnevnte gjelder bare «verdier». Diskonterer man inn fremtidige overskudd blir aksjekursen høyere (noe jeg ikke skal begi meg ut på her).

Men i likhet med mitt svar som kommer under mht. balanseføring av fremførbare underskudd tror jeg at PGS må bevise at supersykelen som seismikkaktørene snakker om materaliserer seg i regnskapstallene fremover før investorene faktisk «tar tak» i aksjen. Personlig tror jeg at investorene ser at selskapet kan få en eventyrlig utvikling de neste 2-3 årene. Men det at PGS for bare et år siden stod i fare for å gå konkurs tror jeg gjør at investorene må ha enda bedre bevis for at markedet er så bra som bransjen predikerer. Vi får håpe det starter nå fk. fredag og følges opp på Q1 presentasjonen i slutten av april.

2. Hvorfor skriver ikke PGS opp verdiene når de verdivurderes mye høyere enn bokførte verdier ?

I regnskapslovgivningen er det regler for dette med oppskriving av aktiva. Bla. må flg. kriterier være på plass:

• Eksisterende kontrakter eller sikre ordrereserver som basert på foreliggende priser og kostnadsstruktur vil generere skattepliktig inntekt.
• Foretaket har en lang og konsistent historie med positiv inntjening hvor et evt. regnskapsmessig underskudd skyldes uvanlige, ikke regelmessige eller
ekstraordinære poster, samtidig som det er grunn til å anta at selskapets rammebetingelser ikke vil endre seg innen overskuelig fremtid.
• Det foreligger vesentlige merverdier i eiendeler og forpliktelser som ved realisering er tilstrekkelig til å realisere skattefordelen.

Her tror jeg at selskapet sliter med å overbevise revisorene. Dere kan jo selv spørre dere selv om f.eks punkt 2 over er oppfylt ? Som jeg nevnte tidligere tror jeg at revisorene vil se et bedret marked over tid før de tillater en oppskriving, og at det da først og fremst er skipsverdier som kan bli aktuelt å skrive opp. Dette er bare min personlig antakelse.

3. Geo01 har tidligere spurt IR sjef i PGS spørsmål vedr. om balanseføring av verdien som helt klart ligger i fremførbare akkumulerte underskudd gjennom flere år. Han fikk da dette svaret:

Hei …..

Det stemmer at vi har et stort fremførbart underskudd som vi kan benytte oss av. Første skritt er å føre det skattemessige underskuddet inn i balansen og da må overbevise revisor om at det er sannsynlighetsovervekt for at vi vil benytte underskuddet i nær fremtid. Med et marked i bedring så er det et tema som står høyere på agendaen enn tidligere. Når det er sagt er det verdt å legge til at vi også kan bruke underskuddet mot skattemessig overskudd selv om det ikke står i balansen, så er det mer et spørsmål om hva vi presentere i regnskapet.

Mvh Bård

----------------------------
Igjen er det det å overbevise revisorene. PGS vil ha en bedre sak mht. balanseføring dersom de nå får gode overskudd de neste kvartalene. Kanskje ved neste årsrapport ? La oss håpe det ….

Til slutt, verdiene vil komme frem, men vi må ha med oss overbevisende regnskapstall/overskudd som understøtter den beskrivelsen og lovnader om markedet som PGS ledelsen og andre seismikkaktører nå definerer som supersykel. En god dose tålmodighet for oss investorer på veien tror jeg også kan være godt å ta med seg ……
Kom gjerne med kommentarer dersom jeg er helt på vidda 😊
TonyB
11.04.2023 kl 19:02 4423

👌👌👏👏
rischioso
11.04.2023 kl 19:09 4377

Mao, verdiene er altså ikke undervurdert basert på at selskapet faktisk er cashnegative fordi assets genererer underskudd. Om dette endres så vil også assets bli priset høyere, men dette går hånd i hånd så markedet har i realiteten rett med dagens prising så igjen - påstanden om at assets pr i dag er underpriset blir altså feil. gitt selskapets faktiske situasjon..;)

Vi kan sammenligne det med en familie som eier en helt vanlig enebolig med 4 soverom med en takst på 3mnok.
Så registreres den samme eneboligen til en utleiebolig hvor man leier den ut til et firma som skal bruke den til 4 av sine ansatte med en pris på 10.000nok pr soverom - totalt 40.000 pr måned eller 440.000nok pr år.
Pga av at assets altså boligen nå genererer overskudd så har plutselig den samme boligen en høyere verdi - 4,4mnok vs 3mnok - faktisk ikke mer komplisert enn som så ... ;)
Redigert 11.04.2023 kl 19:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.04.2023 kl 19:11 4374

Takk for det superbe innlegget Fischer 🥳
rischioso
11.04.2023 kl 19:14 4352

Hva takker du for?

At innlegget var langt?
At det ikke var rett frem med det fremførbare underskuddet allikevel?
At assets i realiteten pr i dag ikke er underpriset gitt selskapet faktiske situasjon?

Vennligst forklar ... ;)
Slettet bruker
11.04.2023 kl 19:26 4243

Massive kjøpssignaler blant børsproffene
Sjelden har kjøpssignalene vært mer klare fra amerikanske Dark Pools enn hva tilfellet er nå. For mens de ordinære børsene sliter kraftig i motbakke, hamstrer de virkelig store børsfiskene i USA nå store mengder aksjer, på de mer bilaterale markedsplassene. Så – ligger det an til en het børsvår, likevel?