Industritopper mener Norge bør diskutere EU-medlemskap på nytt

Winter is Here
EU 05.04.2023 kl 13:38 2138

Jeg håper norske bonder kommer til å sette pris på dette, nå som Storbritannia er ute av EU må den erstattes.


"Industritopper mener Norge bør diskutere EU-medlemskap på nyttAker-sjef Øyvind Eriksen tror blant annet pandemien kan ha gjort folk mer positive til norsk EU-medlemskap."

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/dwrgyB/industritopper-mener-norge-boer-diskutere-eu-medlemskap-paa-nytt
Redigert 05.04.2023 kl 13:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.04.2023 kl 13:50 1746

Mange tviler på om EU savner Storbritannia ..
Winter is Here
13.05.2023 kl 11:36 1568

Hva som vil skje med norske bonder, ostetollen, fiskekvoter nog den norske kronen ? Bare dropp den tullete debatten og hold unna EU.

"MDG vil ta Norge inn i EU
MDG sier ja til EU og vil søke forhandlinger om et norsk medlemskap. – MDG vil aldri gi etter for den populistiske bølgen, sier partileder Arild Hermstad."
Redigert 13.05.2023 kl 11:37 Du må logge inn for å svare
Hellboy
13.05.2023 kl 13:33 1544

Er vel en av de få sakene hvor jeg syns MDG er reflektert og tar rett.....
Slettet bruker
13.05.2023 kl 13:53 1650

Blir det nye folkeavstemning om EU stemmer jeg for norsk medlemskap.
velkjent
13.05.2023 kl 14:13 1629

Reflektert?
MDG ønsker bare å fase ut kraftkrevende industri i Norge, slik EU har gjort, for å redusere klimagassutslippene. Likevel har EU kraftmangel fordi erstatningssystemet ikke holder mål og kraften blir for dyr. Nå advarer også NVE mot utbygging av havvind. Om det er faren for avindustrialisering grunnet høye kraftpriser eller frykten for at Kina skal overta næringslivet, er ikke godt å si, men blir det sistnevnte, kommer sikkert industrien tilbake uten klimapropagandaen, men uten at profitten finner veien til statskassen i Norge og uten partiet MDG.
Redigert 13.05.2023 kl 14:14 Du må logge inn for å svare
Hellboy
13.05.2023 kl 14:29 1621

Nå blander du saker.... Men du er ikke kjent for ryddig debatt.

Moro nok er et av argumentene mot EU på MDGs landsmøte at Norge vil påvirke EUs miljødebatt negativt :D

Og til kraft. Som er en annen sak hvor jeg ikke kan se at jeg er enid med MDG på noen punkter. Men hallo. Norge styrer mot et enormt kraftunderskudd i løpet av få år. Skal vi holde prisene nede/få nok kraft i det hele tatt, så må vi importere kraft fra EU som har en plan.....

I 2030 kommer kraftprisene til å være mye høyere i Norge enn i EU, og det er vi som må importere mest med mindre vi kan få ut fingeren på utbygging, og det skjer ikke. Ingen vil ha vindkraft på land, havvind er dyrt og må subsidieres, mer vannkraft er uaktuelt. Kjernekraft vil vi ikke ha. Ei heller Sol, iom at det tar arealer. Og ingen tenker på termisk energi. Som NVE har "ropt seg hese om" innenfor reglene for at Statsforetak kan rope seg hese, så er vi på vei mot kraftunderskudd i dette landet. Men nordmenn som deg tror vi kan ha lavere priser enn EU om vi kutter utvekslingskabler. Det er nok motsatt... EU bygger ut kraft. Det gjør ikke vi. Vi skal bare bruke mer....
Hellboy
13.05.2023 kl 14:31 1620

Også glemte jeg vår fantastiske regjering som slenger på ekstra skatter på energiproduksjon, så alt av investeringer vi trenger i vann/vind blir utsatt eller satt på vent.
Grantchester
13.05.2023 kl 15:08 1592

Blir det en ny omfattende EU-debatt kommer jeg til å investere mye penger i et NEI, som jeg gjorde i 1994, i Grunnlovsavstemmingen i Nederland i 2005 og i Brexitavstemningen i 2016. Alle resultatene endte opp i min favør og jeg regner med at også en evt. EU-avstemning i Norge vil gjøre det. I put my money where my mouth is. Gjør du det fylla12 ?

PS: det har aldri vært så enkelt å argumentere mot medlemskap som nå
Redigert 13.05.2023 kl 15:09 Du må logge inn for å svare
Winter is Here
13.05.2023 kl 15:19 1575

Hva med påstanden at politikerne i naboland får bestemme om hva som skjer i Norge uten at Norge kan gjøre noe ?

Redigert 13.05.2023 kl 15:19 Du må logge inn for å svare
velkjent
13.05.2023 kl 16:10 1544

Det er ingen grunn til at Norge skal bruke kraft fra land til oljefeltene og slett ikke til ny industri på land som må subsidieres. Det er heller ikke behov for å fremme bruken av el-bil. Norge kan bygge gassfyrte kraftverk og kjernekraft, slik det gjøres i andre land, ja til og med kullfyrte anlegg. At en økning i CO2-utslipp fra 0,03 til 0,04% i atmosfæren skal påvirke klimaet i uønsket retning, må en være religiøs for å tro på. Vitenskapen har heller ikke kunnet dokumentere at habitatet har forskjøvet seg i nord-eller sydlig retning de siste 100 år, som følge av klimaendringer. Så hypotesen om dette, som FN forsøker å dokumentere via "hemmelige" klimarapporter og oppkonstruerte modeller, har liten gjennomslagskraft. Bare ønsket om å bedre levestandarden i u-land via klimafondet, er i seg selv en selvmotsigelse, om hensikten var å redusere klimagassutslippene.
Hellboy
13.05.2023 kl 16:53 1509

Nei, det verste Storbritannia har gjort noensinne mot egen økonomi er vel kalt "Brexit".... Og det er et statement med kraft. Økonomien deres hadde vært mye bedre om de hadde holdt seg i EU. Og tilsvarende er vel argumentene for norsk medlemskap bra både økonomisk, sikkerhetsmessig etc. Særlig nå som vi ikke kan stole på USA lenger. Så, det var siste ord herfra iom at jeg lovte å ikke engang prøve å snakke fornuft med dere på denne tråden. Men kunne ikke helt la være.

Du er vel ikke bemidlet, Grantchester, så statssubsidierte midler fra deg til NEI-bevegelsen er vel ikke akkurat store summene....
Redigert 13.05.2023 kl 16:54 Du må logge inn for å svare
Winter is Here
13.05.2023 kl 16:58 1502

Kvirfor blir ikke Sveits med i EU ?

Hvordan går det med strømpriser og valuta i Sveits ?

Hvorfor flytter nordmenn til Sveits ?
Redigert 13.05.2023 kl 16:59 Du må logge inn for å svare
*JBJB
13.05.2023 kl 17:15 1485

Hei boy/folkens:))

Og...hehehe - "sikkerhetsmessig etc.", den var god, boy - både Sverige og Finland er medlemmer av EU og mener dette ikke er sikkerhetsmessig forsvarlig - bare Nato kan gi de sikkerhetsforsikringer som er påkrevd i dagens situasjon og begge EU landene har søkt Nato medlemskap hvor Finland foreløpig er blitt medlem - med dagens petroleumsinntekter vil medlemskontingenten bli astronomisk pr. år selv om hele EU er avhengig av Norsk olje og gass i overskuelig tid - skrekk og gru - read our lips - ZnageZz...

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Grantchester
13.05.2023 kl 20:14 1392

hehe, bra økonomisk ? Norge kommer til å bli spist opp levende av et banco rotto EU. Det er et korthus bygget på et basseng av bensin. Nordmenn har hatt et relativt kort forhold med et land som for eks. Spania. Du bør lese deg litt opp i historien; om for eksempel reisefortellingene til nederlandske handelsreisende i Spania med referanser tilbake til 1100-1200-tallet.
Redigert 13.05.2023 kl 20:22 Du må logge inn for å svare
nordnes
13.05.2023 kl 20:23 1377

Er helt enig, Europa vil trolig klare seg bedre enn Norge i fremtiden. De som er mot EU heiet på Brexit, og nå er de stille om den saken. Forøvrig kan folk løpe å kjøpe Finansavisen der en som er intervjuet, sier sitat:

« SV-sjef Kirsti Bergstø mente Kjell Inge Røkke kunne ryke og reise.
– Vet du hva som er det verste som skjedde Norge? Det er oljen. Problemet i Norge er at politikerne disponerer altfor mye penger i Oljefondet. Det er bare å putte hånden i honningkrukken når de mangler penger. Fondet gjør våre politikere uansvarlige. Det kommer til å gå helt galt for de kommende generasjoner.
– Det har gitt en offentlig sektor som er så stor at det ikke lar seg gjøre å kutte. Den som kutter blir aldri gjenvalgt. Derfor er dette blitt en ond spiral man ikke kan komme ut av.
– Du så det nå i Revidert nasjonalbudsjett. Vedum tenkte, shit au, jeg tar bare litt ekstra oljepenger. Problemene får de i neste generasjon. Vi tenker altfor kortsiktig i Norge. »
Redigert 13.05.2023 kl 20:24 Du må logge inn for å svare
Grantchester
13.05.2023 kl 20:28 1367

*Det har gitt en offentlig sektor som er så stor at det ikke lar seg gjøre å kutte*. Tror du virkelig at det er så mye bedre i Frankrike, Spania, Italia, Portugal og Hellas for å nevne noen land ? Til og med Nederland har en gigantisk offentlig sektor og større blir den - i år vil 77000 migranter joine det NL-samfunnet.
Redigert 13.05.2023 kl 20:33 Du må logge inn for å svare
nordnes
13.05.2023 kl 20:32 1355

Helt feil den offentlige sektoren i Norge er nok en av verdens største. Det er ingen andre land i Europa som har økonomi til å holde på slik våre politikere gjør. Det norske statsbudsjettet er dobbelt så stort som det finske og større enn det svenske statsbudsjettet, endatil Sverige har mer enn dobbelt så mange innbyggere.

Forøvrig er sitatet du viser til hentet fra Finansavisen og en av Norges dyktigste forretningsmenn, og ikke noe jeg har sagt, men jeg er enig med han.
Redigert 13.05.2023 kl 20:35 Du må logge inn for å svare
Grantchester
13.05.2023 kl 20:36 1345

Frankrike troner øverst monsieur;

https://data.oecd.org/gga/general-government-spending.htm

PS: Jeg forsvarer absolutt ikke en stor offentlig sektor.
Redigert 13.05.2023 kl 20:40 Du må logge inn for å svare
nordnes
13.05.2023 kl 20:42 1335

Er dette med eller uten oljepenger ?
velkjent
13.05.2023 kl 20:44 1326

Det er logisk. Offentlig styring er dårlig ledelse og penger må brukes opp for å få enda mer neste år. Avgåtte politikere får stillinger i NGO-er og offentlige organisasjoner for å drive lobby-virksomhet og suge mer fra statskassen. Ingen har insitament til å spare eller rasjonalisere/drive effektivt, for det betyr mindre pengetildeling og sure medarbeidere (LO-folk). For ledere i offentlige virksomheter, er det økt pengebruk og antall ansatte, som øker lønningsposen, ikke effektiv ressursbruk.
-sannheten-
13.05.2023 kl 20:48 1319

Youtube melder at Sveits og Norge muligens er medlemmer i 2055.
Polls i Norge i 2023 viser 70 % Nei.

Første bud er folkegodkjente valglover i EU og Norge før EU diskusjon i Norge.
-sannheten-
13.05.2023 kl 20:59 1299

Nei da, handlingsregelen er i praksis 2,75 %. Og må ned til 2,5 % en gang mellom 15000 og 20000.
Samtidig skal avkastningen ligge rundt 12 % i gjennomsnitt, uten at energi inntekts påfyll regnes.
Innskudd og uttak kommer i tillegg som separate operasjoner. Hvor selvfølgelig kronekurspåvirkning må
unngås. Det er ikke en for høy prosentsats som teller, men det årlige uttaksbeløpet. Salgsstrategien,
salgsoperativiteten og 24/7 salgsberedskapen må opparbeides videre til å bli veldig god, for å kunne
analysere og takle mulig innkomne mørke skyer på himmelen. Så krakkrisiko i midlene skal bli meget liten.
Verdiene er veldig diversifiserte og spredd. Rentepapirer bør trappes ytterligere ned og sikres bedre.
På eiendom bør man tenke anderledes. F.eks. kjøpe store brakkmarksområder billig, og snu disse
rundt med jord, gjødsel, frø, planter, trær, vannforsyning, fossilfrie avsaltningsanlegg osv. I områder
som har best overlevelsesmuligheter, sammenstilt med best cost ratio og upside ratio.
Redigert 13.05.2023 kl 21:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.05.2023 kl 21:48 1252

Norge med i EU og kronen på verket vil være euro ....
Hellboy
13.05.2023 kl 21:55 1244

La oss håpe. Dessverre skjer det nok ikke, men det er lov å håpe
Slettet bruker
13.05.2023 kl 22:20 1225

No 10 beholder EU direktivet om bananer ...
Ref -- https://www.standard.co.uk/news/uk/bendy-bananas-brexit-uk-eu-wholesale-law-b1080806.html

Morsom sak fordi det var viktig å få det "bon fired"

Anti EU heiet på Brexit men den pipa har fått en annen lyd nå.
Ref -- https://www.statista.com/statistics/987347/brexit-opinion-poll/

53% menere Brexit var en "bad idea".
Det rimer bra ...
De fleste jeg kjenner i England mener nå at Brexit var en tabbe.

Boken med dårlig ideer har fått ett nytt kapitel ..
Overskriften er "Brexit .

På baksiden av boken står det ..
Ikke prøv dette hjemme ....


Grantchester
13.05.2023 kl 22:31 1208

Den totale statsgjelden i EU er MEUR 13272709. Jeg ville ha tenkt meg om to ganger før et medlemskap i en slik klubb.

https://tradingeconomics.com/european-union/government-debt
Grantchester
13.05.2023 kl 22:41 1187

tja, "opinion pollsene" i UK før avstemningen i 2016 pekte mot "Remain" - so much for "opinion polls". Jeg studerte i UK og bodde der i 10 år or har senere jobbet mye med engelskmenn. Jeg har oppfattet de fleste som skeptiske til "Europe". Brexit var det riktige men burde ha vært "hard". Problemet var at de politikerne som skulle utføre Brexit var alle Remainers (og de fleste parlamentarikerne) og fant løsningene som var mest mulig "Remain". Dagens statsminister er i høyeste grad globalistisk Remainer.
Redigert 13.05.2023 kl 22:42 Du må logge inn for å svare
*JBJB
13.05.2023 kl 22:47 1172

hei fylla/folkens:))

Og...du snakker som vanlig bare rør og tøys, fylla - det mest målbare parameter er børsen og FITSE (London Børsen) lå på 5770 poeng den 14.05 2020, men ligger i dag på 7754 poeng som er en oppgang på 35% - dette er godt over de fleste børser i EU og ingen med iQ over skonummeret vil tilbake til tiden sa Brussel bestemte over innvandringspolitikken, finanspolitikken, utenrikspolitikken+++ - men bring EU avstemningen on - skrekk og gru - read our lips - ZnageZz...

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Slettet bruker
13.05.2023 kl 23:17 1143

Du høres ut som en som stemmer på "Deformed" .....
nordnes
13.05.2023 kl 23:36 1121

Britene prøvde med hard brexit men fant raskt ut at det er noe som heter forhandlingsmakt. Selv Boris Johnson skjønte at truslene han kom med var nytteløse.
Redigert 13.05.2023 kl 23:37 Du må logge inn for å svare
nordnes
13.05.2023 kl 23:41 1113

Hva med den norske boliggjelden som er i husholdningene, er den så mye bedre? den er nest høyest i verden.
*JBJB
13.05.2023 kl 23:48 1099

Hei nord/folkens:))

Og...les hva som er formidlet om børsen (FITSE), nord - du likner på en kloning av Vestre (AP) som snakker på inn og utpust om dugnad, velferd og verdens beste land for næringslivet mens industrien jages ut - skrekk og gru - ZnageZz...

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
nordnes
13.05.2023 kl 23:54 1089

Du er en merkelig skrue, hvis mener jeg er en klonig av Vestre. Jeg har aldri stemt sosialistisk, men du har kanskje stemt på Vedum? Jeg har generelt sans for tyske politikere og måten Tyskland drives.
Slettet bruker
14.05.2023 kl 00:28 1044

Børs oppgangen i London er kun til glede for de færreste ....
Apropos innvandringspolitikk så har Britene mindre kontroll nå ...

Jeg har bodd lengre perioder i England .....
Idag ville Brexit ikke fått flertall ....
Redigert 14.05.2023 kl 00:30 Du må logge inn for å svare