RECSI - The beginning of the end of the fossil age:

MikkeMus
RECSI 12.04.2023 kl 09:27 8327

En analyse publisert i dag (onsdag 12 april) viser at 12 % av verdens elektrisitetsproduksjon kom fra sol og vind i løpet av 2022. Dette er opp 10 % fra 2021. Solenergi var den elektrisitetskilden som vokste raskest - og tilførte nok strøm til å dekke det årlige strømbehovet i Sør-Afrika.

Vi er nå på full fart inn i en ny tid hvor ren elektrisitet vil omforme den globale økonomien. Det som nå skjer er en energirevolusjon. Innenfor sol og batteri, så er jeg overbevist at REC Silicon, med sin patenterte FBR-teknologi, vil spille en sentral rolle innenfor disse megatrendene. I tillegg kommer semiconductorindustrien, hvor RECSI med sin unike kompetanse innenfor produksjon og transport, regnes som verdens største aktør for tilførsel av silangass til dette markedet.


https://www.cnbc.com/2023/04/12/wind-and-solar-generated-a-record-amount-of-global-power-in-2022.html
smb invest
12.04.2023 kl 11:24 8126

Det er vel ikke å vanskelig å legge sammen 2+2 her.... men alltid fint med nye bekreftelser på at Group 14 og Recsi ansatte jobber sammen (for de som måtte trenge det).

Robinson said Group14 is working with Big Bend Community College to help create a program that will train workers to oversee complex production processes like those the company will use. Process control is very similar across chemical and manufacturing industries, with oil refinery workers utilizing many of the same kinds of skills that Group14 will need in its employees to make its silicon-carbon composite or the silicon itself over at REC Silicon, he explained.

https://columbiabasinherald.com/news/2023/apr/12/group14-moves-dirt-hires-locals/


Stabukk
12.04.2023 kl 11:39 8079

Bra med fokus på stadig aukande produksjon av energi frå sol og vind.

Burde ikkje Rec etter kvart informera om störrelsen på arbeidsstyrken ved anlegget i Moses Lake?
Og gi ein peikepinn på kor mange det blir ved full drift, og eventuelt ved ei utviding.
Vil tru at både Columbia Basin Herald og andre media vil ha interesse av å bli invitert inn på anlegget.
Redigert 12.04.2023 kl 11:41 Du må logge inn for å svare
AmatørK
12.04.2023 kl 12:31 7949

Litt off topic kanskje, men verdt å få med seg at oppgradering av Yulin, til 80 000MT ble vedtatt i går. Naturligvis blir da også finansiering og IPO iverksatt, her vil det komme mer info etterhvert. Blir nok en fin mulighet for Rec til å selge seg ut og innkassere ca NOK 1.8 milliarder i cash. 4,3kr aksjen som tidligere meldt.

Info postet i går av den dyktige graveren Origo, på discordserveren.
Redigert 12.04.2023 kl 12:31 Du må logge inn for å svare
Stabukk
17.04.2023 kl 21:10 7266

MorganKane skrev Innlegget er slettet
Fleire delstatar er sikkert ute etter wafer-anlegg med 1000 jobbar, men kvifor ikkje Moses Lake med kort levering av poly frå ein utvida Rec-fabrikk? Usikker på om vi får vita noko meir alt på Q1, men ventar i spenning. AmatörK si antydning av at Rec kan innkassere ca NOK 1.8 mrd i cash etter ei Yulin-notering, kan vera eit bra tips. Meiner som för at USA si enorme fornybar-satsing gjer at Rec bör vurdera å "henta heim" denne kapitalen. I alle fall går det mot at Kina-fabrikken må bli synlig i kursen.
MorganKane
17.04.2023 kl 22:45 7031

Trust me,

CubicPV er Project Riser. Så får vi bare vente å se om det nå blir noe av etter at deal med Hanwha føltes tryggere. Jeg tror det. Utvidelser vil komme.

Når det gjelder Yulin tror jeg ikke de selger seg ut. Det er for verdifult å være tilstede i Kina.

Yulin er top noch og ved godt samarbeid så kan dette fortsatt bli meget bra. For alle parter. Recsi får mye gratis ved å være tilstede i Yulin. Husker dere hva group 14 sa om samarbeid med Sør Korea? Det samme vil gjelde for Recsi. Bare i opplæringsøyemed så er et opphold i yulin verdt din vekt i gull. Vel, hvis de får samarbeidet til å fungere med kineserne til å fungere da. Jeg håper og tror det.



Redigert 17.04.2023 kl 22:46 Du må logge inn for å svare
sveipen
17.04.2023 kl 23:42 6911

Vær ikke for sikker på det. China knytter så nære bånd til Russland, at det kan gå ut over alt samarbeide med vesten.
At vi fremover skal kunne dra veksler på et godt samarbeide med China, er jeg ikke så sikker på.
Vi går vente og se.
MorganKane
18.04.2023 kl 07:20 6681

Nei,

Slett ikke sikkert. Og mulig storpolitikk, eventuelt historikk selskapene imellom, gjør det vanskelig. Jeg mener imidlertid at det de har fått til i Yulin har blitt svært bra. Senest i siste kvartalsrapport så har Recsi fakturert for arbeid ved Yulin. Det tyder på at de er tett involvert, selv nå. Jeg tror også en utvidelse der borte vil være svært verdifullt for Recsi å være med på. Dette vil gi god erfaring for potensielle utvidelser videre fremover i ML.

Igjen, les hva Group14 sier om sitt samarbeid med Sør Koreanerne. Det gir svært mye ekstra know how kunnskap å være med ett ekstra sted som er i en annen "utviklingsfase".

Og hvis CubicPV er Project Riser (og starter det opp) så vil utvidelser i ML være nødvendig.

Uansett utfall, bli med videre eller selge seg ut, så vil det være en enorm bonus som vises i resultatene. Poenget mitt er at man må ikke bli skuffet om de ikke selger seg ut, eventuelt ikke "får lov" til å selge seg ut. Yulin er fortsatt, kanskje mer enn noen gang, et enormt bra prosjekt som vil generere store inntekter på sikt. Hvis de rette investorene går inn i en slik case så vil det igjen skape aksjonærverdier for dagens eiere. Husk at dette vil gi mer kunnskap for eventuelle etableringer i andre land også.
velkjent
18.04.2023 kl 07:42 6604

Artikkelen det vises til var slett ikke overbevisende, snarere tvert i mot. En 2% økning i sol-og vind løser ikke noe energiproblem,men avslører at det ikke er en løsning.
MorganKane
18.04.2023 kl 08:21 6455

Jeg har ikke lest artikkelen. Men husk å se på de reelle tallene også. Poenget er at man har hatt en enorm økning av total energiproduksjon også. Dette betyr at veksten i fornybar er høyere (sannsynligvis) enn i fossile energikilder, både i prosent og antall GW. Det som man må se på er altså veksten. Finn ut det og du kan ha en mening om det er en løsning eller ikke. Ikke før.

Edit: Husk også på at det er først nå videre fremover vi virkelig vil se resultatene fra IRA og andre intensiver til å virkelig "step it up" i fornybar. Historikken er med andre ord ikke det viktigste her. Se på kostnadene også. I flere og flere land blir spesielt solar, inkl ulike lagringsløsninger, konkurransedyktig med selv kull.
Redigert 18.04.2023 kl 08:33 Du må logge inn for å svare
velkjent
18.04.2023 kl 08:49 6342

Du må gjerne bedrive ønsketenkning.
Stabukk
18.04.2023 kl 11:52 6116

Ser også optimistisk på kursutviklinga, men er redd MorganK ser for lyst på mulighetane. Han har jo nylig heva sitt kursmål frå 42,50 til 69,50. Berre auken i kursmål er ein kurs eg gjerne kan selja på! I alle fall i år.

Om eit par år og med gode resultat kan ein håpa på ei kraftigare reprising, men restart av ML bør vera nok til at vi kjem opp mellom 20 og 30.
Redigert 18.04.2023 kl 11:55 Du må logge inn for å svare
AmatørK
18.04.2023 kl 13:32 5959

Tenker endelig Hanwhaavtale i nær fremtid, IPO penger fra Yulin salg, samt flere kontrakter fra ML og slikt vil dra kursen godt opp i år. Samtidig vil forhåndsbetaling fra Hanwha også hjelpe godt på.

Med forhåndsbetalingen og Yulin pengene, samt penger på bok, vil selskapet ha en god del cash, kanskje ca 3 milliarder. Mer enn nok til å ta oppstart i ML og samtidig kunne utvide silankapasiteten i årene som kommer, i tillegg til penger fra driften.

Gode tider i vente! Kursmål er så mangt og avhenger av mange faktorer. Jeg tenker basert på en hel del parametere, at kursmål 70kr kan nås når begge fabrikkene er i god drift og selger alt på dagens kapasitet. Alt mellom 50-70kr er ganske realistisk. Så ut i 2025 en gang. Skal vi noe høyere enn det tror jeg vi må ha utvidelser eventuelt mer hype i markedet og kanskje bedre salgspriser enn nåværende nivå.

I år tror jeg vi fort kan nærme oss 30kr mot slutten av året om alt går veien. Vi får se :)
Redigert 18.04.2023 kl 13:33 Du må logge inn for å svare
MorganKane
18.04.2023 kl 21:46 5520

Ukjent,

Nå snakker vi topp argumentasjon. Minner meg om nevøen min på 3 år. Hva er feil med der jeg skriver?
Stabukk
18.04.2023 kl 22:51 5349

Klønete formulering frå mi side! Ser også lyst på Rec sine mulighetar, men tar utgangspunkt i at dagens kurs avspeilar all informasjon markedet har kjennskap til. Vi er heller ikkje i nærheten av 42,50, eit gjentatt kursmål i ca. 2 år. Då blir nytt kursmål på nesten 70 ved utgangen av året for optimistisk, etter mi vurdering. Men med dei rette meldingar neste halvår kan eg jo ta grundig feil!
MikkeMus
19.04.2023 kl 06:26 5107

Jeg har sagt det før, men gjentar igjen. Denne aksjen har (etter mitt skjønn) IKKE hatt en utvikling som gjenspeiler de reelle forhold knyttet til sektoren generelt og selskapet spesielt. Med bakgrunn i de nyhetene som er kommet det siste året, så mener jeg at aksjen burde blitt betydelig repriset i løpet av høsten 2022 og vinteren 2023. Rent teknisk så også dette (en liten stund) ut til å kunne bli en realitet, da aksjen i slutten av august 2022 utløste et teknisk kjøpssignal med brudd på en rektangelformasjon. Jeg mener å huske at det tekniske signalet indikerte et kursmål på ca 38 kroner i løpet av 3-6 månder. Det tekniske signalet ble relativt raskt nøytralisert og reversert. ... I hvor stor grad den den dårlige og ekstremt volatile kursutviklingen skyldes den ekstreme manipuleringen som aksjen har vært gjenstand for, er usikkert, men hvis den daglige omsetningen vi idag ser er det som må ansees som normalt for selskapet, så mener jeg dette kan være en plausibel forklaring.

Kort oppsummert, så mener jeg aksjen pr dags dato burde ligget i intervallet 40-45 kroner. Som nevnt tidligere, så er også jeg av den oppfatning at en aksjekurs rundt 70 kroner, under normale omstendigheter, burde være realistisk etterhvert som ML kommer i produksjon og markedene "normaliseres" etter siste års mange ekstraordinære utfordringer.

Jeg gjør avslutningsvis oppmerksom på at jeg fortsatt er 100% eksponert i selskapet - og at jeg IKKE har solgt eller kjøpt aksjer i selskapet siden august 2022.

Redigert 19.04.2023 kl 06:50 Du må logge inn for å svare
MorganKane
19.04.2023 kl 08:10 4905

Jeg har aldri sagt verken 69 eller 70.

Kursmålet er fortsatt 42,5. Så får vi se om det økes når alt er oppe og recsi begynner å tenke utvidelser.
halvpris
19.04.2023 kl 12:43 4649

20 største aksjonærene kunne løftet Rec med noen få 100k aksjer. Er ikke "tid" for slikt enda. Hehe
va_le
19.04.2023 kl 13:43 4550

Kursens utvikling siden Mars er ikke annet enn et soleklart bevis på at uten manipulering så stiger vi nevnt å truff og majoriteten er overhode ikke interressert i å selge på så lave kurser.

Jeg selger i 2030, forventer en pen utvikling innen den tid.
100+++
halvpris
19.04.2023 kl 14:38 4441

Eventyret som Rec er oppi i Usa er langt fra priset inn. Så skal se du får rett fortere enn fort ,-)
Stabukk
19.04.2023 kl 20:16 4084

Topp20 er litt opp i det siste, til 47,16% i fölge Rec si heimeside. Utgjer ca. 198 mill. aksjar. Andre har kanskje ferskare tall enn Rec brukar.

Synlig short er ned til 10,3 mill. askjar (2,44%) i fölge Finanstilsynet. Ein av 4 aktörar over 0,5% short er under grensa, og det må vel ha skjedd i går?
Redigert 19.04.2023 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
MorganKane
20.04.2023 kl 00:09 3790

Stabukk,

Jeg forventer at du svarer på spørsmålet mitt over. Det er ikke bare du som er sta...
Stabukk
20.04.2023 kl 00:48 3751

Er sikker på at eg ikkje har dröymt det nye kursmålet, men har ikkje klart å finna dekning for påstanden..
Då er det berre å legga seg flat og beklaga! 42,50 er ein pen kurs å venta på. For oss som er stae nok.
Ariks
20.04.2023 kl 08:33 3461

Mystisk. Er som en omvendt short squeeze: Short tar dekning, men kursen faller. Skulle tro at short har avtalt kurs med selger utenfor børs, som jo er lovlig - men selger får en dårligere pris en markedet. Kanskje den lave omsetningen i det siste har motivert selger til å selge i bulk.
halvpris
20.04.2023 kl 08:42 3415

20.4

Tyskland: Prisene falt overraskende mye
Produsentprisene i Tyskland var ned 2,6 prosent på månedsbasis i mars. På årsbasis steg produsentprisene med 7,5 prosent, ifølge tall fra tyske statistikkmyndigheter mandag.

På forhånd var det ventet at produsentprisene ville falle 0,5 prosent på månedsbasis og være opp 9,8 prosent på årsbasis, ifølge Trading Economics.
MikkeMus
21.07.2023 kl 07:14 2518

Hanwha har nå investert såpass mye i selskapet i form av egne aksjer (ca 33%), bankgarantier i milliardklassen og lovnader om betydelige forhåndsbetalinger for å sikre seg 100% av poly-produksjonen ved Moses Lake - at det får meg fremstår som et mysterium hvorfor de ikke legger inn et bud på hele selskapet.

Dags dato er hele selskapet priset til 7,268 milliarder. For det beløpet vil man teoretisk kunne eie 100% av anleggene i Butte og Moses Lake, samt 15% av anlegget i Yulin. ... I tillegg til den spesielle teknologien og kompetansen som er knyttet til disse anleggene, så utgjør verdiene på fabrikkanleggene (alene) kanskje et sted mellom 3 til 4 ganger dagens prising av hele selskapet på børsen.


https://recsilicon.com/news-article/?slug=rec-silicon-entered-usd-100-million-term-loan-agreement
Stabukk
21.07.2023 kl 08:21 2338

Skjønnar den vurderinga frå MM. Tok opp tanken i går kveld på Kvike11 sin tråd. Aksjeandelen kosta jo ca 2,8 mrd kr (20 kr per aksje). Etter kvart er det også garantert for lån på over 2 mrd, hviss eg ikkje har rekna feil. Og så kjem ei forhåndsbetaling lova i børsmelding, som vel bør bli betalt inn i løpet av dette året?

Eit litt anna spørsmål: Har Pareto vurdert å endra sitt kursmål på 41 etter det nye lånet? Hadde i så fall vore greitt å få vita det ganske kjapt. Ligg det an til Hanwha-bud fram i tid, betyr Pareto si vurdering lite. Men trur vi skal vera forsiktig med å bruka fabrikkverdiar som grunnlag for eventuelt bud. Men OK for meg med bud over 45!
MorganKane
21.07.2023 kl 08:40 2214

Jeg tror det er helt uaktuelt å legge inn bud før alt er oppe og går. Dette gjelder også forhåndsbetalingen. Det er først aktuelt når Recsi trenger å øke arbeidskapitalen. Det er ihvertfall det som er vanlig.

Lånet er svært positivt. Da er all prat om emisjon borte vekk. For alltid! Og ja jeg sier alltid fordi "offtake" avtalen med Hanwha garanterer ett bra overskudd, helt uavhengig av spotmarkedet, som er mer enn bra nok til å betjene lån og øke investeringene ytterligere. Og til og med betale utbytte etterhvert.

Det meldingen også bekrefter (ved å ikke nevne det) er at åpningen av ML går som planlagt. Det er også svært positivt.

Meldingen er bull og vi bør absolutt få en bra ferd nordover idsg. Når det er sagt vet man aldri hvordan aksjen reagerer ved åpning. Recsi blir manipulert hele tiden. Det tar neppe slutt i dag.
Redigert 21.07.2023 kl 08:51 Du må logge inn for å svare
thief
21.07.2023 kl 09:03 2057

Ja,nå vet vi garantert at emisjon er avblåst, så er det bare å vente på større nyheter. De burde komme veldig snart.ML skal jo åpne i løpet av q4!💰🙂
MorganKane
21.07.2023 kl 09:17 1973

Jeg skjønner helt ærlig ikke hvorfor folk klager på lite info fra selskapet. CEO har levert det han har sagt han skal levere. Og det er lite annet han kunne ha sagt. Foreløpig ihvertfall. Det som blir spennende er å høre hvilken guiding som blir gitt på q2. Hvis vi også da får bekreftet at åpningen går som planlagt, ja, da kan vi sprette sjampissen. Det er åpenbart at markedet fortsatt ikke helt tror at Recsi klarer å åpne opp igjen ML. Kompetanse har blitt borte i ulike selskaper tidligere. Men måten CEO Levens har ordlagt seg frem til nå, og ikke minst hvordan han fremstår som person, gjør meg overbevist om at dette går som planlagt. Og at kompetansen fortsatt er der. Også delvis takket være Yulin samarbeidet. Det eneste som er ørlite granne usikkert er om de går ansatt nok folk. Det er mange som etablerer seg i ML nå, hvorav de fleste (alle?) blir kunder av Recsi, så arbeidskraft kan bli en utfordring. Dette tas imidlertid over flere år, ML by har klare ambisjoner om å vokse, så jeg mener det likevel bør gå greit. En bekreftelse på q2 om også dette hadde likevel vært supert. Noe jeg tror kommer.
Redigert 21.07.2023 kl 09:27 Du må logge inn for å svare
MorganKane
21.07.2023 kl 09:27 1880

Rolig start på dagen. Vel, uansett hva folk gjør. Ikke selg!
Null
21.07.2023 kl 10:39 1675

MK nå er vel gap lukket fra i går, er det da vi skal se at prisingen igjen passerer 17,5....
høyere i dag enn sist det kom nyheter da de snuddepå 17.48

null
Stabukk
21.07.2023 kl 10:50 1636

Spørsmålet blir kanskje også om Levens brukar for mykje tid på ML, eller rett og slett ikkje har nok timar å få «skikk på» drifta ved Butte. Det har jo vore eit både godt og heilt avgjerande anlegg i 4-5 vanskelige år. Er det rett at energikostnader i USA har gått ned, bør Butte ha snudd si negative utvikling i Q2. Håpar også selskapet kan gi ei grundigare orientering om kva som er gjort og skjer vidare der, samt kan forsikra at anlegget kjem over i pluss vidare.