$$$PGS$$$ MANGE KONTRAKTER KOMMER NÅ!!!💰💰💰

Denne trÄden er stengt for nye innlegg.
24.05.2023 kl 07:41
Automatisk lukket grunnet trÄdens stÞrrelse. (Beklager.)
Slettet bruker
PGS 25.04.2023 kl 17:02 393621

Delta_S

Til Informasjon 23.05.23:

- Ramform Vanguard: ligger til kai i Bergen for mannskapsbytte. Den skal snart ut pĂ„ jobb i NordsjĂžen. Denne er verdt Ă„ fĂžlge med pĂ„ Marin Traffic. Jobben blir snart annonsert! 😉
- Ramform Hyperion: PĂ„ jobb utenfor Norge i Barentshavet. Jobb ble annonsert for ikke mange dager siden. Jobb 40 dager +, Etter denne glider hun over i neste jobb i NordsjĂžen.
- Ramform Sovereign: ligger fortsatt i dock. Men skal etter alt Ă„ dĂžmme ut fra dock i morgen den 24.05.23 eller 25.05.23. Jobb kommer til Ă„ bli annonsert snart. Stor jobb i Asia.
- Ramform Tetys: PĂ„ jobb utenfor Brasil.
- Ramform Titan: PĂ„ jobb utenfor Namibia.
- Ramform Atlas: PĂ„ jobb utenfor Namsos NordsjĂžen
- Sanco Swift: PĂ„ jobb utenfor UK og Irland. Jobben nĂŠrmer seg slutten. Snart over i neste jobb.
- PGS Apollo: Er snart klar for jobb i NordsjÞen med Vanguard fÞre hun skal over til Brasil sammen med Ramform Victory. Denne er ogsÄ verdt Ä fÞlge med pÄ Marin Traffic.
- Ramform Victory: Laster om bord utstyr. Det er snakk om noen dager sÄ er alt klart for seilas. Sea Trail og test av utstyr gikk etter boka. Hun er snart klar for jobb. Holder en knapp pÄ de kommende dagen 24.05.23 eller 25.05.23. Uansett sÄ er hun i rute for Ä vÊre klar for Ä legge ut utstyr og utfÞre jobben i Brasil i mnd. skifte Juni/juli. Ca 15dager seilas over fjorden mÄ pÄregnes. SÄ kan en legge til en goodwill pÄ 5-7dager med Ä legge ut utstyr. Det kan og hende den skal innom Las Palmas og for en Pitstop +2dager
 SÄ med andre ord sÄ er det ikke lenge til fÞre hun legger ifra kai i FlorÞ (PGS sin fjordbase).

Sammendrag:
NĂ„ i dag er det 5 av 9 skip i jobb
 (23.05.23).
Innen noen dager vil det vĂŠre 8 av 9 i jobb. (innen 29.05.23).
Mnd. skifte Juni/juli er det 9 av 9 skip i jobb. (ca 26.06.23).


Det lyser som bare det. Det skriker KKKKKJJJJJJJØØØØØØØPPPPPPPPPP! 😉Det beste av alt aksjen er billig ennĂ„! PĂ„fyll? 😉
Redigert 23.05.2023 kl 13:28 Du mÄ logge inn for Ä svare
Leotwin
29.04.2023 kl 23:36 11613

«Freed from the most onerous of their COVID restrictions, China's tourists are set to boost the country's gasoline and jet fuel consumption next month as travellers for the May Day holiday take to the skies and hit the road.»

«The five-day holiday starting on April 29 is expected to drive jet fuel consumption to 790,000 barrels per day (bpd) next month, or 15% higher than April, said Lin Yitian, an analyst at Wood Mackenzie in Singapore.»

«Gasoline demand in May could rise to 3.94 million bpd, or 3% higher than in April. Full-year motor fuel consumption is forecasted to surpass the pre-pandemic 2019 level by 6% in 2023 to more than 3.85 million bpd, she said.»

https://www.reuters.com/world/china/free-move-about-china-may-day-tourists-stoke-gasoline-jet-fuel-use-2023-04-28/
Redigert 29.04.2023 kl 23:37 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
30.04.2023 kl 08:12 11184

Hold russefeiringen din unna forumet ChrisMaximus.
ForsĂžplingen din er ryddet opp. Du er heldig som har en mor som jobber her og fortsatt rydder opp etter deg.
PerUlv Den ene
30.04.2023 kl 08:23 11144

Tja...

De som legger "worst case" til grunn for sine aksjekjÞp har ogsÄ en kollektiv hobby. Den kalles "Train spotting" hvor man stÄr pÄ diverse perronger og ser togene suser forbi. Og... I mai kommer nok flere tog. PrÞv i alle fall Ä rekke 17 mai toget.

Men det hjelper lite Ä vite at 17 mai toget "gÄr pÄ skinner" hver 17 mai om man mÞter opp den 18 eller ikke helt har fÄtt med seg at covid restriksjonene er over, hehe
geo01
30.04.2023 kl 10:51 10666

PGS er pÄ vei inn i en gullalder,kontraktsituasjon og leads tilsier fÞlg med.
Har aldri sover bedre med denne sÄ fÄr aksjekurs vÊre aksjekurs,mens the final nedbetaling og utbytter kun er 3 kvartaler frem.

Et rent budoppkjÞp kan komme da analytikerne som har dratt ned denne aksjen ikke ser fakta og sammenlignet aksjerkurs med tilsvarende resultater men med den laveste nto gjelden siden 19xx eller ved 200x tallet kan ikke huske dette at dette har vÊrt sÄ lave nto gjeld tall noen gang.
Men med utbytter i kikkerten er det underlig at prising selskapet som om det er korona fortsatt er marketprice av hele selskapet er sÄ vidt hÞyere.

Et fremf underskudd som er verdt milliarder.
Det lukter oppkjĂžp fĂžr gullalderen og utbytter starter desverre og analytikerne og skepstis brer seg i markedet uten grunn.

Pgs kapittelet kan bli lukket av dette pÄ billigsalg,forferdelig trist.



Slettet bruker
30.04.2023 kl 10:56 10669

Det litt kjedelige er at forstÄsegpÄere hevder et slikt bud kan bli akseptert pÄ bare 12-13 kroner.

Ser vi 3 kvartaler frem vil uansett selskapet vÊre normalpriset. Vi snakker altsÄ om et ran pÄ hÞylys dag
Leotwin
30.04.2023 kl 11:16 10588

Det korrekte er vel at tallene fra Kina er blandet? Service- og transport gÄr sÄ det suser, mens produksjon og eiendom lagger. SÄ fÄr vi se hva kinesiske myndigheter velger Ä gjÞre for Ä stimulere sistnevnte.

«Passenger travel on the first day of China's five-day Labour Day holiday surged 151.8% from the same day last year, state broadcaster CCTV reported on Saturday.

The number of air, road, waterway and railway trips rose to 56.99 million on the first day of the holiday that runs through Wednesday, CCTV said.»

https://www.reuters.com/world/china/tickets-popular-china-tourism-sites-sold-out-labour-day-holiday-begins-2023-04-29/
TonyB
30.04.2023 kl 11:30 10517

Ja, det er sant. Jeg vil dog tro mange av PGS-aksjonĂŠrer og ledelse/styre/GF ville synliggjĂžre at 12-13 kr er gi-bort-pris i det markedet/syklus vi er pĂ„ vei inn og hvor bedriftens interne fundamentaler/Ăžkonomi ikke «skriker om hjelp» og hvor kvartal for kvartal lĂžpende vil synliggjĂžre dette. Det har vel aldri vĂŠrt mindre interessant for en langsiktig aksjonĂŠr Ă„ selge nĂ„, nĂ„r veien oppover burde vĂŠre synlig for alle, but what do I know 😊
CapitaL
30.04.2023 kl 11:42 10460

Jaja folkens.. Det gikk den veien hÞna sparker med resultatet. Forhatte DNB forventer negativ FCF de kommende kvartalene ser jeg.. Med andre ord kan man nok glemme noe tilbakekjÞp av aksjer pÄ en god stund ennÄ. PGS vil ha mer enn nok med Ä betjene gjelden fremover tross et marked i oppsving. Det anslÄs ogsÄ et kapitalbehov pÄ 100-125 musd ved utgangen av Q1 2024 for Ä vÊre i samsvar med lÄnebetingelsene.
KursmÄl 5 kroner opprettholdes.

Det er altsÄ usikkerheten rundt likviditeten DNB mener er klampen om foten. Man fÄr vel en bedre pekepinn etter H1 pÄ hvilken vei dette bÊrer.


portion
30.04.2023 kl 11:56 10415

Som du selv sier det,sÄ ser dette ganske bra ut!

CapitaL
27.04.2023 kl 08:50
2242
Q1 refinancing left $138 million of the
TLB for repayment March 2024
‱ Expect to be able to repay from cash
flow
‱ Current run rate would achieve this
with good margin

Dette hĂžres jo bra ut...
CapitaL
30.04.2023 kl 12:08 10352

Ja, det ovenstÄende hÞres jo bra ut etter min mening. Jeg gÄr jo ut i fra at selskapet har belegg for Ä hevde at de vil tilbakebetale lÄnet med kontantstrÞmmen.
Jeg kjenner dog ikke selskapet godt nok til Ă„ si hverken det ene eller andre om troverdigheten til ledelsen.
Dnb er dog mer skeptisk, og de mener resultatet var svakere enn forventet. De tror altsÄ ikke pÄ det selskapet sier mht TLB og det er DNBs syn mitt innlegg refererer til...

Jeg solgte ut med det samme stÞtten pÄ 7,80 rÞk og avventer videre kursutvikling.
mingus7777
30.04.2023 kl 12:40 10372

DNB
 Det meste av mine gode kjĂžp har vĂŠrt Ă„ gjĂžre det motsatte av hva DNB melder.
Edit: hvis det var vanskelig Ă„ lese mellom linjene:
FĂžkk DNB
Redigert 30.04.2023 kl 12:42 Du mÄ logge inn for Ä svare
Tigerberget
30.04.2023 kl 13:16 10338

DNB og bmwx1 med samme kursmÄl.

Tenker at det sier det meste om DNB
..😂
rischioso
30.04.2023 kl 13:23 10565

Vel, det var nok en heller mangelfull sammenligning - ser vi pÄ den siste tids kursutvikling sÄ virker det Ä vÊre langt flere som er mer enige med DNB og Danske Bank enn noen andre - faktisk majoriteten av de som sitter med PGS aksjer for shorterne som sitter med knappe 2-3% av aksjene klarer ikke Ä flytte kurs nevneverdig alene mot de resterende 97-98% uten at veldig mange av disse ogsÄ er enige - do the math ...;)
Normalone
30.04.2023 kl 14:01 10426

CapitaL - bÞrsen er nettopp et veddemÄl, der de som kjÞper (Þnsker kursen skal stige) mener en gjÞr en bedre beslutning enn de som selger (mener kursen skal falle), og vica versa. DnB har over en lengre periode hatt et mye lavere kursmÄl enn den reelle kursen i PGS, og de mente ogsÄ en burde selge nÄr kursen lÄ pÄ rundt kr 2 - samtidig har de underveis Þkt kursmÄlet noe, sist til kr 5, men alltid satt et kursmÄl langt under "live" kursen. Hadde en fulgt deres anbefaling ville mange det siste 1-2 Ärene gÄtt glipp av en kraftig kursÞkning i PGS.

Men det er historie - sÄ det viktigste spÞrsmÄlet for de som ev. eier aksjer i PGS i dag, eller vurderer Ä investere i PGS, er den fremtidige kursutviklingen. Grunnen til at jeg fortsatt ikke velger Ä lytte til DnB - som jeg ikke har gjort de siste Ärene i PGS eller tidligere heller nÄr jeg bl.a. var investert i MPCC - er fordi jeg mener de baserer seg pÄ helt feil forutsetninger/grunnlag for sitt kursmÄl. I MPCC viste de gjennom det de skrev at de hadde ingen bransjeforstÄelse eller nÊrliggende kunnskap om selskapet - og i PGS har de ogsÄ frem til nÄ bommet totalt, selv om de i lÞpet av kort tid har Þkt kursmÄlet med mange hundre prosent.

Ift PGS er det sÄ enkelt at DnB etter mitt syn ikke skjÞnner noe sÄ banalt at Q2, Q3 og Q4 er mye bedre kvartal sml med Q1 - og nÄr de i sin analyse legger til grunn at PGS vil ha total kontraktseismikk pÄ rundt 380 mUSD i 2023, nÄr PGS hadde 98 mUSD i Q1, er for meg helt uforstÄelig, sÊrlig tatt i betraktning at vi vet PGS har nesten dobbelt sÄ mange mÄneder pÄ kontrakt I Q2 og Q3 - samt at PGS aldri har hatt hÞyere ordrebok pÄ dette tidspunktet av Äret siden 2014. De nye kontraktene (og kostnaden med Ä fÄ Victory er allerede tatt) vil derfor ikke pÄvirke kostnadssiden allverden - sÄ da skjÞnner vi ogsÄ at dette vil gi en kraftig Þkt bunnlinje og Þkt cash flow. NÄr vi samtidig vet at ratene ogsÄ blir hÞyere - og PGS og Sherwater (som tilnÊrmet har monopol pÄ 3D skip) tar ut flere skip av opplag - er det ogsÄ et tegn pÄ at vi er pÄ vei inn i mye bedre tider.

DnB mener sÄledes at PGS kommer til Ä ha lavere inntjening pÄ kontraktsesimikk i Q2, Q3 og Q4 enn Q1 - og basert pÄ det vi vet i dag for Q2 og Q3 - tilsier det fort at DnB vil bomme med langt over 100 mUSD.... Samtidig tror jeg Pedersen forsnakket seg pÄ Q1, nÄr han sa at marginene pÄ de neste havvindprosjektene vil bli tilsvarende som for olje - hvordan vet han at kunden vil gÄ med pÄ det dersom det ikke allerede er i boks... Dersom det er riktig som Vantage har uttrykt at PGS vil fÄ NY kontrakten (hvilket jeg har all grunn til Ä tro pÄ) - som er en enorm stort oppdrag - betyr det at PGS faktisk vil reelt ha 8 bÄter pÄ oppdrag H2. Det er ogsÄ mange andre havvindprosjekter som er klar til Ä settes igang. SÄ med flere bÄter i oppdrag - og hver bÄt ogsÄ i snitt er tilnÊrmet fullbooket (hvilket de ikke var i nÊrheten av i Q1) - blir det umulig for meg Ä fÞlge DnBs anbefaling denne
gangen heller, etter deres siste oppdatering. Late sales er alltid et usikkerhetsmoment fra Q til Q - men basert pÄ guidingen til PGS, tror jeg at DnB faktisk kommer til Ä bomme med rundt 200mUSD i inntjening/cashflow. Dere kan selv regne ut hva det vil gjÞre ift kursmÄl gitt en PE pÄ 7-10 som er relativt konservativt. Men alle mÄ selv gjÞre sine egne valg!

Avslutningsvis - basert pÄ dagens verdi pÄ 7 mrd, skjÞnner jeg godt at det snakkes om at PGS vil vÊre en oppkjÞpskandidat (men jeg hÄper virkelig ikke det, og tror heller ikke det er veldig aktuelt);

- fremfÞrbart underskudd pÄ 11 mrd, utgjÞr ca 2.8 mrd i reell verdi for selskap som kan utnytte seg av underskuddet.
- Pr 31.03.23 580 mUSD i gjeld og 160 mUSD i cash
- 377 mUSD I ordrebok pr 31.03.23

Det betyr at de 10 skipene + biblioteket kun har en nettoverdi pÄ rundt 8 mrd, gitt at oppkjÞpende selskap kan utnytte ovennevnte fremfÞrbare underskudd... Vi vet alle at PGS for noen Är siden, nÄr de var nesten konkurs, valgte Ä takke nei til TGS tilbud om 6 mrd kun for biblioteket...

OvenstÄende gjÞr at jeg er veldig positiv til PGS - og har tatt et veddemÄl pÄ at kursen til PGS vil gÄ langt hÞyere enn kr 13.5 - men gjÞr deres egne vurderinger.

Redigert 30.04.2023 kl 14:49 Du mÄ logge inn for Ä svare
TonyB
30.04.2023 kl 14:41 10311

Takk for et nytt flott forseggjort innlegg 👍 PS! Om du er pĂ„ PGS-investor eller Discord, sĂ„ er det fint om du nett gir meg en lyd
Redigert 30.04.2023 kl 14:47 Du mÄ logge inn for Ä svare
__eagle__
30.04.2023 kl 14:50 10269

Takktakk👍 hĂ„per du ikke blir lei oppi alt maset her.
De med litt tÄlmodighet kommer til Ä tjenemye penger her.
Just like pgsđŸ”„
Rubin
30.04.2023 kl 16:45 9930

Ja, det blir i sĂ„ fall ikke fĂžrste gang at norske «aksjeeiere» gir bort «gull til prisen av grĂ„stein». Alt for mange solide norske vekstselskaper har havnet pĂ„ utenlandske hender til gi-bort-pris, dessverre, mye grunnet massiv shorting
 Kombinasjonen med avtalt shorting og den evneveike analytikerstanden i Norge er ganske giftig
 SĂ„nn er det bare pĂ„ MafiabĂžrsen. DNB sier selg med kursmĂ„l 5kr
slikt skjer bare nĂ„r man kan drive med skjult shorting/algoritmehandel gjennom sine kontorer i skatteparadis i Karibia

Redigert 30.04.2023 kl 16:46 Du mÄ logge inn for Ä svare
geo01
30.04.2023 kl 18:07 9681

Bra utredet,takk.
At Dnb mangler bransjegrunnlag eller mater markedet med muligens direkte feilopplysninger kan sies omm SEB ogsÄ,helt pÄ jordet rett og slett.
Oppsiden mot valuta blir jo ogsÄ stor om de begynner med utbytte i NKr og dagens kurs blir enda mer spekulativ mot USD som Pgs markedet er i.
Men Dnb fÄr bare gi kundene sine analysene,at noen bommer skikkelig er helt sikkert,og Pgs ledelsen guider jo noe helt helt annet.
Dette surret medfÞrer stor oppkjÞpsfare om noen beilere bruker andre briller og som du sier gÄr i dybden i Pgs.
Leads elimineres bort pga stĂžrre kontrakter som passer inn i synergien og gir mindre og unĂždvendig steaming.
NÄr Pgs ogsÄ opprettholder late sales 2023 ser de sikkert allerede nÄ at utsettelsene kommer pÄ for q2.Kontraktseismikk og MC med mere forhÄndsinvestering Þker.
Hva er negativt,klarer ikke finne noen ting i driften som er negtivt,det mÄ bli renten,men den er fast og lÄnene minker sterkt.


Redigert 30.04.2023 kl 21:29 Du mÄ logge inn for Ä svare
Sashaa
30.04.2023 kl 18:26 9598

Re Rischioso

NÄr jeg leser dine svingende holdninger aha du er inne eller ute ,blir sÄ skuffet . PGS KOMMER ikke til Ä falle til 1,0 som DNB-analyse konkluderte med da kursen var nede pÄ 1,80. Siden den dagen kan hende du har tjent noen tusen lapper , mens jeg har tjent over 4 mill.

Du fÄr gjÞr hva du vil , men ikke vis deg dummere en du er.
Sikker pÄ PGS kommer til Ä Þke mye i verdi. Akkurat nÄ er shorterne som leker med kursen , og hender kursen faller en del pÄ kort sikt, noen som personlig vil utnyttes 100% av meg og folk som meg med tÞrr krutt. PÄ sikt vil kursen bare stige mtp fundamentale.
Ta invest
30.04.2023 kl 20:16 9174

Hvis utsiktene er utbytter neste Ă„r sĂ„ trenger ikke jeg hĂžyere kurs . FĂ„r mer aksjer pĂ„ lav kurs 
.. 😉😂😂
Travis-Bickle
30.04.2023 kl 21:01 8954

Hvalross kan velge Ä kaste slangen ut av forumet, men hans (ris) troverdighet har dog ikke sÄ mange epler igjen Ä byde pÄ.
Redigert 30.04.2023 kl 21:01 Du mÄ logge inn for Ä svare
rischioso
01.05.2023 kl 12:36 7407

Det er jo ikke riktig - ikke det heller ...
Det stemmer jo like lite som veldig mye annet du deler - BTW, ikke overraskende sÄ faller oljeprisen som en stein:

https://markets.businessinsider.com/commodities/oil-price

Ikke overraskende for noen , men sikkert overraskende for andre - spesielt for de som er mer opptatt av Ă„ skape en alternativ virkelig istedenfor Ă„ forholde seg til virkeligheten som den er - slikt kan raskt koste skjorta - og mer til ...

Fortsatt fin 1.mai!
Slettet bruker
01.05.2023 kl 13:08 7223

Alternativ virkelighet er hĂžflig sagt.
Pr dags dato ser det mÞrkt ut for kurs utviklingen med ny renteheving rundt hjÞrnet, makro og oljepris langt under spÄdd/forventninger.
Det vil bli mindre og mindre kjĂžpekraft i samfunnet fremover. Man merker det sĂ„ smĂ„tt bla innenfor hĂ„ndverker fagene. Bestilling av tjenester fra herr og fru Hansen minker. Verre vil det bli
þkonomien strammer seg til og Inkassosakene Ăžker
Redigert 01.05.2023 kl 13:09 Du mÄ logge inn for Ä svare
Londonmannen
01.05.2023 kl 13:25 7130

NÄ er det vel neppe herr og fru Hansen som er kunder hos PGS, sÄ akkurat den del er vel neppe noe Ä bekymre seg for. Equinor, Shell, Petrobas og Esso har pengebinger som renner over av penger, og det er denne typen kunder som PGS betjener. Og deres investeringshorisont er ikke pÄ uker/mÄneder. De har nok noe lengre tidslinje Ä forholde seg til. Poenget i dette caset er at det har vÊrt underinvestert i leting etter olje/gass i mange Är og industrien har nÄ et betydelig etterslep som mÄ dekkes. Utfordringen er at kapasiteten til Ä dekke den Þkende etterspÞrselen er svÊrt begrenset. At kostnaden for Ä hyre et seismikkskip vil derfor bli meget hÞy i tiden fremover. Dette vil PGS nyte godt av. Bare Ä fÞlge med. Men at det kan ta noe tid fÞr investorene skjÞnner tegningen, ja se det mÄ vi bare leve med.
Slettet bruker
01.05.2023 kl 13:43 7017

Nei det er sant. NÄ tenker jeg pÄ hvor sparepenger eller evt inntekten til herr og fru havner. Store felleskapet er med pÄ Ä dra kursen opp og ned ogsÄ.
Ellers mye enig med deg. Kortsiktig derimot tror jeg det blir en kjedelig batalje kursmessig for de med lopper i blodet som ikke utnytter det. Og det har ikke sÄ mye med caset Pgs Ä gjÞre for min del jeg tror det blir rÞdt. Men Q1 var for svakt totalt sett og toppes av en rufsete verdensÞkonomi.

Har troen pÄ Pgs aksjen reiser seg , og det midt sommers etter gode tall, Þkte rater og Þkt oppdragsmengde med gode fremtidsutsikter. ForelÞpig mer et hÄp en realitet. Tiden vil vise.

Redigert 01.05.2023 kl 14:00 Du mÄ logge inn for Ä svare
TonyB
01.05.2023 kl 13:50 6972

Enig med deg, LM 😊 (PS, sjekk forþvrig mail Discord).
Redigert 01.05.2023 kl 13:51 Du mÄ logge inn for Ä svare
TonyB
01.05.2023 kl 14:00 6915

Sant det, svĂŠrt mange makrofaktorer som drar i ulike retninger og som nĂŠrmest har taukamp om kortsiktig retning for olje etc. Ved dypere resesjon, jo stĂžrre sjanse for stĂžrre og ytterligere oljefall pga forventninger om lavere vekst en stund. Dette kniver da med energibehov/energisikkerhet, effektene av Kina i gjenĂ„pning og en haug faktorer. Time will tell, men Peggy «gĂžnner» pĂ„ 😊
oppturen
01.05.2023 kl 14:10 6846

Problemet er ikke PGS, PGS gjĂžr det veldig bra.
Utfordringen er investorene og finansmiljĂžet.
NÄr seriÞse analytikere ikke evner Ä se effektene av nedskrivninger, og i tillegg ikke ser verdien og effektene av store gjeldsnedbetalinger sÄ det rett og slett tragisk.
Ikke for Ä rakke ned pÄ TGS, men en konsekvens av at oljeselskapene vil optimalisere eksisterende felt er det innlysende at de Þnsker 4D seismikk ( som PGS har rapportert sterkt Þkende siste Är) da er bibliotek og MC lite aktuelt. Samme med CCS, noe bibliotek kjÞp kan vÊre aktuelt for Ä finne potensielle lager, men pÄfÞlgende 4D og videre overvÄking er pÄkrevd.
VindmÞlle seismikk, vil ogsÄ vÊre i nye omrÄder hvor en har lite data fra fÞr.

Alle indikatorer peker mot et sterkt marked innen kontraktseismikk med stor oppside til skipseiere.

Grunnen til at vindmÞlle seismikk mÄ betale rater pÄ samme nivÄ som annen seismikk er at knappheten pÄ skip allerede er i ferd med Ä stramme seg til. Skal skip ut av opplag mÄ det vÊre til lange kontrakter som finansierer reaktiveringen, rederiene tar ikke rissikoen, mannskap og opplÊring er ogsÄ en knapphet som tar tid Ä fÄ pÄ plass.
Det store og Þkende gapet mellom leads og kontrakter forteller alt om at det nÄ er skipseiers marked.
Det bygger seg opp til et formidabelt resultat i Q3 for PGS, Q2 ser jeg vil ha noe steaming og verkstedopphold sÄ pÄ kontrakt og MC blir det nok bare en 15-20% Þkning i forhold til Q1, jokeren og usikkerhetsmoment momentet blir late sales.

PÄ havvind tror jeg Brasil kan bli en storjobb til neste Är. SpÞrsmÄlet blir hva Apollo skal brukes til etter Brasil jobben, mÄ den inn pÄ vindmÞlle seismikk eller blir det ordinÊr seismikk ?
Jeg hadde avskrevet Ramform Explorer som moden for spiker, men godt mulig den kan komme i bruk bÄde som skyteskip eller som vindseismikk.
NÄr vi fÄr melding om havvind kontrakt utenfor New York hÄper jeg inderlig de klarer Ä melde kontrakt stÞrrelsen i $,
rischioso
01.05.2023 kl 14:33 6711

RE - NÄ er det vel neppe herr og fru Hansen som er kunder hos PGS, sÄ akkurat den del er vel neppe noe Ä bekymre seg for.

* Det er nok noe de fleste er enige i, MEN det henger sammen - kommer til det nedenfor ...;)

RE - Equinor, Shell, Petrobas og Esso har pengebinger som renner over av penger, og det er denne typen kunder som PGS betjener. Og deres investeringshorisont er ikke pÄ uker/mÄneder. De har nok noe lengre tidslinje Ä forholde seg til.

* Det er nok ogsÄ noe de fleste kan si seg enige i, MEN at det renner inn penger i dag bestemmer ikke investeringene for fremtiden alene - kommer til det nedenfor...;)

RE - Poenget i dette caset er at det har vÊrt underinvestert i leting etter olje/gass i mange Är og industrien har nÄ et betydelig etterslep som mÄ dekkes.

*Her stopper den selvfĂžlgelige enigheten - hvorfor? Jo fordi det kun er en pĂ„stand - ikke at det er blitt underinvestert i et 10Ă„r, men at det MÅ dekkes inn - hvorfor? Jo fordi sĂ„ langt pga pandemien som har satt hele verdens aktiviteter tilbake hvor enkeltmennesket har fĂ„tt varige endrede vaner som bidrar til Ă„ holde aktivitetsnivĂ„et nede - ikke bare pga pandemien for det startet der og siden har den pĂ„gĂ„ende krigen i Ukrania gjort sitt som ikke virker Ă„ stoppe med det fĂžrste og pĂ„ toppen av det sĂ„ sliter verden med hĂžy inflasjon og et rente race som eneste verktĂžy i den kampen noe som har rystet nĂŠringsliv og bankvesen og har bidratt til konkursrekorder og har sendt flere banker over ende hvor renteverktĂžyet sĂ„ langt ikke har virket slik man hĂ„pte pĂ„ og hvor resesjonsspĂžkelse blir tydeligere for hver mĂ„ned som gĂ„r - dette igjen senker forventninger til Ăžkt aktivitet og dermed legger press pĂ„ oljepris og det er nettopp oljeprisnivĂ„et som vil styre investerings og aktivitetsnivĂ„et fremover for det er det faktiske oljeprisnivĂ„et som er indikatoren pĂ„ det reelle behovet for Ăžkt leting og ikke at det er blitt underinvestert over tid alene.
Summen av dette toppet med stadig Ăžkende grĂžnne energi kilder har redusert det faktiske forbruket av olje ned pĂ„ et nivĂ„ hvor dagens prod er nok til Ă„ dekke den reelle etterspĂžrselen og det pĂ„ tross av at verdens oljeprod ikke gĂ„r for fullt - mao, slik status faktisk ikke bare fremstĂ„r, men er i dag sĂ„ MÅ IKKE etterslepet dekkes pr nĂ„ og det er nettopp den usikkerheten som markedet ser og som har blitt bekreftet de siste 4 kvartaler gjennom lĂžpende svake og skuffende tallfremleggelser hvor summen av dette har sendt aksjekursen ned igjen - altsĂ„ ikke shortposisjoner alene som enkelte til stadighet pĂ„stĂ„r - shorten bidrar kun til midlertidige boost som forsterker kursbevegelsene - og det i begge retninger.

RE - Utfordringen er at kapasiteten til Ä dekke den Þkende etterspÞrselen er svÊrt begrenset. At kostnaden for Ä hyre et seismikkskip vil derfor bli meget hÞy i tiden fremover. Dette vil PGS nyte godt av. Bare Ä fÞlge med. Men at det kan ta noe tid fÞr investorene skjÞnner tegningen, ja se det mÄ vi bare leve med.

* Med overnevnte i minnet sÄ finnes det ikke noe kapasitetsutfordringer - i alle fall ikke etter hele 12mdr inne en pÄstÄtt supersyklus noe den lave utnyttelsesgraden bekrefter hvor det derfor er en realitet at det fortsatt finnes nok av ledig flÄte kapasitet i markedet og av samme grunn har ikke ratene skutt i vÊret - ei heller inntektene - og det er nettopp det investorene nÄ begynner skjÞnne og av samme grunn ligger kursen nÄ og igjen pÄ en-sifret - sÄ fÄr tiden vise hvordan dette utvikler seg, men det blir derfor feil Ä skulle opprettholde en pÄstand om en garantert supersyklus, enorme inntekter og utbytter basert pÄ ikke annet enn hÄpet uten Ä vise antydninger til moderasjon nÄr de siste 4 kvartaler har fortalt oss det motsatte - Just Pointing Facts - verken mer eller mindre ...;)

Fortsatt fin 1.mai!
Redigert 01.05.2023 kl 15:00 Du mÄ logge inn for Ä svare
Oldking
01.05.2023 kl 15:08 6495

Det ser ut som om PGS er pĂ„ full fart inn i en flerĂ„rig supersyklus der tilbudssiden ikke holder tritt med en Ăžkende etterspĂžrsel. I sĂ„ fall fĂ„r vi et selgers marked. Det betyr at selger kan ordne kĂžen av kjĂžpere og velge de som lĂžnner seg best. Men det betyr ogsĂ„ at store kjĂžpere som sitter pĂ„ store pengesekker, mĂ„ finne seg i at det er selger som bestemmer hvem det skal handles med. FĂžlgelig kan en kjĂžper bli plassert i ventekĂž. Ingen trivelig plass i et marked der etterspĂžrselen Ăžker. SĂ„ hvorfor ikke kjĂžpe opp en selger? Tipper tanken diskuteres i diverse styrerom nĂ„ om dagen. Alt har en pris. Det vet man godt i PGS ogsĂ„. Blir prisen saftig nok, kan det lĂžnne seg Ă„ selge. Men foran en supersyklus med med fortsatt selgers marked i flere Ă„r, mĂ„ vel prisen bli svĂŠrt sĂ„ saftig
Hvorom allting er- gĂžy Ă„ vĂŠre PGS -aksjonĂŠrđŸ€ 
observer009
01.05.2023 kl 16:56 5903

GrĂžnnere pĂ„ Wall Street – bankgigant styrkes
https://www.finansavisen.no/finans/2023/05/01/8004975/wall-street-apner-blandet-jpmorgan-styrkes


Denne delen av krisen er over
Bankuroen har herjet verden over siden mars. NĂ„ lover toppsjefen i JPMorgan at bekymringene har kommet til en slutt

https://www.finansavisen.no/finans/2023/05/01/8004986/jpmorgan-sjefen-etter-oppkjopet-denne-delen-av-krisen-er-over?internal_source=sistenytt
Redigert 01.05.2023 kl 17:00 Du mÄ logge inn for Ä svare
Max-Investor
01.05.2023 kl 18:19 5460

Tenker at vi beveger oss nÊrmere 8-tallet i morgen. Ser ut som om oljen henter seg noe inn igjen ogsÄ. Bare tenke fremover.
Slettet bruker
01.05.2023 kl 19:03 5198

Huff da.hvordan gÄr d med ris da.han som solgte pÄ fredag?
Slettet bruker
01.05.2023 kl 19:12 5167

Hentet fra FA i dag om þkte rater innen offshore 



«Redere med ankerhÄndteringsskip i NordsjÞen kan igjen glede seg over et stramt marked og svÊrt gode rater. «

SĂ„ vil tro at oljeselskapene har penger til Ă„ kjempe om Skyting av Seismikk ogsĂ„ fremover nĂ„ de neste Ă„rene 
.. for markedet blir definitivt strammere her og Ratene vil nok ogsĂ„ innen dette segmentet bli svĂŠrt god đŸ‘đŸ»đŸšąđŸšąđŸŠ…đŸŠ…đŸ’šđŸ’š
Redigert 01.05.2023 kl 21:50 Du mÄ logge inn for Ä svare
mingus7777
01.05.2023 kl 22:12 4195

Kom mai du skjþnne milde

Gleder meg til i morgen!
SoLong
01.05.2023 kl 23:08 3852

$$$PGS$$$ TRAINSPOTTING🔎🚂🚃🚃🚃🚃🚃🚃🚃🚃🚃🚃
https://www.youtube.com/watch?v=W9ZNKGrpnKM