RECSI - trading - mai 2023

MikkeMus
RECSI 26.04.2023 kl 09:56 14826

Etter en lengre periode hvor aksjen har vist en svak negativ tendens på historisk svært lave volum, så er aksjen nå ned med rundt 3% på betydelig høyere volum.

Hvor blir bunnen denne gang?
Redigert 28.04.2023 kl 08:02 Du må logge inn for å svare
Stabukk
27.04.2023 kl 09:09 9042

Tør ikkje sei noko om bunn, men kursen ser ut til å bli manipulert/pressa ned med mange salg/kjøp på 1750 aksjar. Men dette er vel neppe noko Finanstilsynet grip inn i?
bjarnepotet
27.04.2023 kl 10:14 8904

Er det en emisjon som lusker rundt hjørnet?
Stabukk
27.04.2023 kl 11:50 8756

MorganKane og andre ser jo for seg ein retta emi som eitt alternativ for å henta inn frisk kapital, på kurs godt over 20. Eit bra alternativ, men kanskje litt optimistisk?
AmatørK
27.04.2023 kl 12:16 8700

Selskapet trenger litt mer kapital for å kjøre igang alt, men det ligger også konkrete penger å lurer som snart står på konto. Så er ikke sikkert det blir nødvendig er mitt bet.

De har litt cash igjen på bok, forhåndsbetalingen fra Hanwha er jokeren. Jeg mistenker at Hanwha som den gode eieren de er, vil betale nok til å dekke behovene. Bransjestandarden tilsier også at dette beløpet blir betydelig, noe også selskapet har guidet på.

Yulin sine IPO penger kommer kanskje ikke før senere, dette også en betydelig pot på 1-2 milliarder sannsynligvis.

Så at selskapet skal kjøre noen emisjon nå, virker helt unødvendig for å starte opp ML. En emisjon kan godt komme senere om de må gjøre store utvidelser for veksten som kommer innen anodemarkedet.
polion
27.04.2023 kl 13:02 8617

Etter at REC-kursmanipuleringen til Mr. Pedersen ble avdekket, skal jeg jaggumeg si at aksjen har skutt fart ved at vi i dag ligger langt nede på 15-tallet. Så får vi igjen stille oss spørsmålet om nevnte manipulering var hovedårsaken til den labre kursen på det tidspunktet? Og om Pedersen nå er årsak til at absolutt all «tillit» til aksjen fremdeles er borte vekk? Har vært i forumdiskusjon vedr. dette tidligere, og min klare mening var at Mr. Pedersen i mindre grad var årsak til den generelt lave kursen. Selvsagt var dette statementet lite populært blant de som alltid skal ha en særs forenklet forklaring på at kursen ikke ligger langt over kr. 20,-. Og dette mens en haug med aksjer på OSE daglig blir utsatt for shorting, robot- og algoritmehandel, osv. – REC er definitivt ikke i noen særklasse i så måte.
Stabukk
27.04.2023 kl 15:24 8442

Som før enig i at Rec helst bør ha retta emi «i bakhånd». Godt Hanwha-forskudd og eventuelt seinare påfyll frå Yulin-salg kan dra kursen over 20. Då kan det bli enklare å henta inn emi-kapital på bedre kurs, til utviding i 2024/25.

Nyhetar i mai kan fort dra oss ut av dagens bølgedal.
Takeoff'
27.04.2023 kl 15:57 8352

Ingen trenger dine forklaringer på noe som helst. Om du ikke har noe kunnskap om selve selskapet er du lite interessant. Kursen per i dag spiller ingen rolle for oss som er interessert i selskapet og sitter lang .
Redigert 27.04.2023 kl 17:45 Du må logge inn for å svare
Goldeneye
27.04.2023 kl 21:25 8125

Jeg postet innlegget nedenfor i en tråd som var litt gammel, og legger det derfor inn her istedenfor, da denne tråden er nyere.

Det er vel bare å holde seg ute av REC inntil videre?

Så sent som i slutten av februar var Polysilisiumprisen i spotmarkedet over 28 dollar per kilo. Nå er den i nærmest fritt fall.

Bare i løpet av sist uke falt Polysilisiumprisen i spotmarkedet hele 7,13 prosent til 20,97 dollar pr kilo.

Kilde: PV Insights
polion
27.04.2023 kl 21:39 8085

Mitt innlegg var en direkte referanse til forumdiskusjon i siste halvdel mars der bla. du som motpart rett og slett tok FEIL. Og beviset ligger i REC’s kursutvikling. Den 31/3. kunne du forresten opplyse at tilliten til REC så smått var begynt å vende tilbake igjen. Javel? Da jeg prøvde dysse noe ned Pedersens betydning for REC-kursen, kunne man med letthet se at dette var noe du tok personlig. Meget uheldig egenskap, men dette kan man definitivt "vokse av seg".

Og som vanlig er du like oppesen, ufordragelig og useriøs i innlegg etter innlegg. Hvor tar du det fra,? Har ellers sett på noen av dine forumbidrag, og de er såpass lite imponerende at jeg tror du gjør meget lurt i å legge fra deg arrogansen (12-åring-nivået). Har du egentlig noe å fare med hva gjelder resonnementer, tilsvar eller annet? Og (som du nevner) "kunnskap om selskapet"? På kurs-/selskapsspesifikk info må jeg si at du har vært mer brilliant enn de fleste, verken mer eller mindre.

Nei, det er bare å gi seg ende over.
Redigert 27.04.2023 kl 23:11 Du må logge inn for å svare
Stabukk
27.04.2023 kl 21:40 8079

Er usikker på om Rec sin produksjon til Hanwha og evt andre i USA blir ramma negativt av dette prisfallet. Andre kan sikkert meir om dette. Men som del av eit komplett amerikansk solarmarked vil Rec også innkassera direkte støtte, som er opplyst til 3 dollar pr kg. Det blir vel godt over 450 mill kr rett inn på bunnlinja ved full produksjon.
MarvelUni
27.04.2023 kl 23:20 7912

Ser du driver markedsmanipulering i flere tråder så poster jeg mitt svar på ditt innlegg her også:

Og siden du skal fremstå som en troverdig formidler av informasjon der du henviser til Kilde osv, så har du sikkert fått med deg at prisen utenfor Kina sank 0.14% med pris 30.85 dollar pr kilo. Regner med du vet at Markedsmanipulering slik du gjør nå er strengt ulovlig.
Redigert 27.04.2023 kl 23:21 Du må logge inn for å svare
Goldeneye
28.04.2023 kl 05:18 7852

re. MarvelUni,

Jeg har kun referert til Polysilisiumprisen, slik PV Insights oppgir at den er i spotmarkedet i sine ukentlige prisoppdateringer.

TDN Direkt refererer til den samme referanseprisen en gang ukentlig, som regel hver onsdag. Det å gjengi en faktaopplysning fra en anerkjent kilde har absolutt ingenting med markedsmanipulering å gjøre.

Beklager at jeg først postet i en tråd som viste seg å være et par måneder gammel. Jeg har til orientering slettet mitt innlegg der, og lar bare det i denne nyere tråden bli stående. Jeg anbefaler at du gjør det samme.

Hyggelig at det oppnås høyere priser utenfor Kina. Lykke til med din investering/trading i REC.

Jeg har dog valgt å forholde meg til at prisen faller og at marginene til produsentene skvises av høyere lønninger og økende kostnader generelt, og velger derfor å stå ute.
Redigert 28.04.2023 kl 05:24 Du må logge inn for å svare
MarvelUni
28.04.2023 kl 07:22 7777

Når man velger å poste informasjon som er fullstendig misvisende for det markedet REC opererer i, og samtidige knytte det til REC og at man må holde seg unna, jo da driver man med markedsmanipulering. Du har så klart din egen agenda og velger å shorte REC og deg om det, Du er såpass oppegående at du vet veldig godt at du selektivt poster misvisende informasjon for å spre usikkerhet og frykt, og at du driver markedsmanipulering som er strengt forbudt.
omac
28.04.2023 kl 08:12 7670

Hanwha sin avtale med REC prissettes i det internasjonale markedet med en premium for å kjøpe i USA med ett gulv og ett tak, det er ikke slik at REC vil får 30$ om det internasjonale markedet er 15$. Så hva PV selges for i Kina og andre steder er absolutt relevant. Hadde PV prisene vært 40$ i Kina tipper jeg du ikke hadde sagt ett pip.

Se Elkem sitt resultat og hvordan resten av verden sin PV prissettes
------------------------------------------------------
Selskapet viser til utfordrende markeder, spesielt lavere salgspriser silikoner, silisium og ferrosilisium.

Elkem er en stor produsent av silisium og produserer også silikon i mange former til ulik industriell bruk.

Divisjonene «Silicon Products» og «Carbon Solutions» har levert nok et sterkt kvartal, basert på sterke kostnads- og markedsposisjoner. Disse to divisjonene har levert sterke marginer til tross for svake markedsforhold. Resultatet for Silikon-divisjonen ble imidlertid svakt på grunn av utfordrende makroøkonomiske forhold kombinert med overkapasitet i Kina, noe som har påvirket etterspørselen og salgsprisene negativt, sier Elkems konsernsjef Helge Aasen.

For noe rør
Redigert 28.04.2023 kl 08:36 Du må logge inn for å svare
MarvelUni
28.04.2023 kl 08:51 7576

Hva prisen blir får tiden vise. Det vi vet er at det er ingen kinesiske råvarer eller komponenter kommer til å finne veien inn i amerikanske produkter. Dette er vedtatt ved lov gjennom IRA dersom de skal få ta del i støtteordningene som ligger der.

Hva pris Russland selger sin olje for internt i Russland har fint lite å gjøre med hva Equinor selger sin olje for til Europa.
omac
28.04.2023 kl 08:56 7564

Er du helt vekke, at Russland selger billigere til Kina og India påvirker selvfølgelig etterspørselen i hele verden og prisene. Dette er økonomi 101
Ariks
28.04.2023 kl 10:20 7425

Det som overrasker meg er at shorterne skaper volum når de kutter sine posisjoner, da dette normalt ville gi høyere kurser- En slags "omvendt shortsqueeze" som pågår. Dette lukter kompissamarbeid/samme eier i begge ender (den som selger eier i short selskap).

Samtidig velger jeg å tolke det positivt at shorterne vil ut av REC. Det gjør de helt sikkert fordi det ikke er nok penger å tjene, og det er andre selskap det er mer å tjene på å shorte. Det igjen kan ha med at REC har svært lave volum "naturlig" - nå som markedsmanipulatoren er tatt. Han ønsker seg sikkert ut av aksjen, ref. ovenfor.

Jeg tror aksjen vil fortsette å kvernes nedover så lenge shortposisjonene er over 2%. Kanskje vi kan håpe på en liten panikk hvis det kommer positive, kursdrivende nyheter (som vi alle venter på), og short må selge seg ut. Kanskje det er dette også shorterne posisjonerer seg for nå (reduserer tap).

Mitt regneark sier at REC burde ligge på 28 med den forventede fremtidige kontantstrømmen de har antydet, justert for risiko. Her er det jo gjort noen assumptions, og hvis prisene på det de selger synker veldig mye, eller deler av IRA/subsidienivåer i IRA blir ofret i de pågående budsjettbehandlingene så bommer jeg. Republikanerne ønsker jo at Biden kutter i sine babyer. Tror ikke det skjer, men påvirker sikkert kursen at det er en risiko.
vårmørket
28.04.2023 kl 10:36 7394

Ariks
Bare en liten korrigering. Shorterne må kjøpe TILBAKE Rec-aksjer for så å levere de tilbake til eieren(e).
Ariks
28.04.2023 kl 13:35 7238

Takk. Jeg snakker i posisjoner, ikke i aksjer. Regner med at folk skjønner hva short er, men never assume.
Stabukk
28.04.2023 kl 15:24 7146

Ang. bunn "denne gang" som trådstartar MikkeMus spør om:
Det går an å håpa at den er ca. 15,40 i denne runden. Per no er vi ned ca. 6,5% siste veke utan børsmeldingar frå selskapet, men opp 12,6% i år. Hanwha-avtalen meldt 31. jan. må vera viktigaste årsak til oppgangen så langt i år, pluss at selskapet har meldt å vera i rute med restart av ML i siste kvartal.

Er ca. 15,40 ein ny bunn, får vi bekrefta ein trend over 4 mnd. MED STADIG HØGARE BUNNAR. I så fall aukar jo sjansen for at kursen på nytt skal over 20.
Redigert 28.04.2023 kl 15:25 Du må logge inn for å svare
Ariks
28.04.2023 kl 18:15 6986

Vel. Der gikk alle mine spekulasjoner ad dundas. Short øker sine posisjoner. Ingen skal si at det er kjedelige å være i REC. Rock n' roll aksje dette 😀.
Takeoff'
28.04.2023 kl 19:18 6914

Prisen mellom Hanwha og Rec er nok ferdig diskutert og vedtatt for lengst her det andre ting som gjenstår før vi får vite noe mer. Det vi foreløpig vet er at det er 10 års kontrakt . Her er det nok utvidelser , batterier O.s.v det snakkes om. Rec ligger midt i hele suppa der alle pakker seg rundt selskapet , og de skal heller ikke selge noe som helst til Kina.
Redigert 28.04.2023 kl 19:18 Du må logge inn for å svare
omac
28.04.2023 kl 19:44 6864

Den er vedtatt, kan lime den inn svart på hvitt
The base price for the Offtake will be determined by market indices adjusted
for a premium for US-sourced low carbon material. The base price is also
subject to both a minimum and maximum that protects REC Silicon against
potential future low market prices that could otherwise threaten the long-term
prospects for the Company.

Nøyaktig det samme jeg sa, bare på utenlandsk
Redigert 28.04.2023 kl 19:45 Du må logge inn for å svare
Goldeneye
28.04.2023 kl 22:37 6723

Jeg er IKKE short RECSI, har bare sagt at jeg ikke har lyst til å kjøpe den nå og begrunnet hvorfor.

Under ticker RECSI legger også TDN Direkt ut sine oppdateringer på silisiumprisen. Er det også markedsmanipulering??
Redigert 28.04.2023 kl 22:39 Du må logge inn for å svare
Stabukk
04.05.2023 kl 11:21 6025

Vi kan vel berre håpa vi er rundt bunnen litt over 15. Ser det er liten omsetning og ganske nylig solgt/kjöpt 1 og 4 aksjar på kurs 15,1750. Kjem ikkje inn på finanstilsynet si side, så usikker på situasjonen nå det gjeld synlig short.

Men vi er berre ei veke unna Q1, så kanskje opp over 16 för den tid og litt gode nyhetar så vi igjen kan sjå 17? Går alltid an å håpa!
MorganKane
10.05.2023 kl 23:48 5521

Ikk forvent at noen endelige avtaler med Hanwha blir annonsert i morgen. Jeg tror det som kreves der er helt sikre detaljer om at ML faktisk åpner til riktig tid. Og at oppskaleringen går riktig.

Forhåndsbetalingen, eventuelt deler av den, vil dog komme før Recsi trenger det. Men det eneste vi trenger å vite i morra er at ML gjenoppåpningen fortsatt går som planlagt. That's it.
Redigert 11.05.2023 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
Stabukk
11.05.2023 kl 07:25 5333

ML-oppstart i rute, takk og pris! Men finansmedia fokuserer på svake drift. Ikkje overraskande.

«The Company also reported an EBITDA loss of USD 23.0 million compared to an EBITDA loss of USD 23.6 million in the prior quarter. The Company reported EBITDA contributed by the semiconductor materials segment of a loss of USD 3.4 million for the first quarter compared to a loss of USD 6.5 million for the fourth quarter. The improved EBITDA contribution is due primarily to an increase in the volume of silicon gases sold».

The Company is striving to take action to improve EBITDA in the short term, however, such action will take some time before impacting the bottom line. Restart activities for Moses Lake are progressing well and are on schedule" said Kurt Levens, CEO».

Finansavisen:
«REC Silicon Q1: Pengene renner ut».

E24: Resultatfall for Rec Silicon Resultatene svekket seg for Rec Silicon i første kvartal».

Dn: “Rec fortsetter å tape penger».


Redigert 11.05.2023 kl 07:33 Du må logge inn for å svare
Kvike11
11.05.2023 kl 07:29 5312

3-4 måneder til fabrikken er i drift, kan betyde overskud allerede i år.
Fra 2024 bliver det en pengemaskine.
Er overbevist om flere nye store kunder er på vej.
Alle ved at kursen burde være højere, når man ser fremad
MorganKane
11.05.2023 kl 09:49 4952

Det var gull å faktisk høre på Levens i dag. Han er den rette mannen for jobben. Det er åpenbart.

Stabukk, la fibnansmedia drive på som de gjør. De har deadlines å forholde seg til og skjønner ikke bæra.

Jeg er svært fornøyd på måten Levens snakket på. At han snakker så bredt (og uten manus/forholde seg til presentasjonen i særlig grad) sier alt om hva han kan om denne bransjen. Likte også det CFO sa om finansiering. Her er det bare å lene seg tilbake. Og vente til 2024. Etter denne presentasjonen, og nivået på spesielt Q&A, så er jeg overbevist om at dette går veien.
Redigert 11.05.2023 kl 09:52 Du må logge inn for å svare
StephanDerrick
11.05.2023 kl 09:54 5020

Vi har i skrivende stund et bull-run ( + 4,5 % til 16,02) basert på en svært dårlig Q1-rapport.
Det skal bli spennende å se hvor langt man er villige til å kjøre REC-caset på luft og kjærlighet denne gangen.
Kommer vi mot formodning over 18 så bør man vurdere en short igjen.

Gjeldstaksproblematikken i USA kan forøvrig stikke store kjepper i hjula for RECSI.
Republikanerne vil ha kutt i Bidens BBB-program, og der er en betydelig mulighet for at de får delvis gjennomslag.
thief
11.05.2023 kl 09:58 5094

Meget betryggende at finansiering er i "boks", uten emisjon.Da er det bare å lene seg tilbake og vente på reprisingen av aksjen🙂Ingen mer utvanning og sikret overskudd i mange år!
Takeoff'
11.05.2023 kl 11:02 4882

Selskapet sitter med en 10 års kontrakt der de er garantert å tjene penger noen som kan fortelle meg hvordan oslo børs klarer å prise den på disse nivåer😊Vet selv ikke om andre selskap som er i nærheten av dette.Fullstendig latterlig i mine øyne. Her kommer også batteri delen fremover og selskapet har tre fabrikker om ikke Yulin andelen blir solgt.
Redigert 11.05.2023 kl 11:06 Du må logge inn for å svare
StephanDerrick
11.05.2023 kl 11:08 4987

Det er verdt å ta med seg det som Elkem nylig kommuniserte:
"Resultatet for Silikon-divisjonen ble imidlertid svakt på grunn av utfordrende makroøkonomiske forhold kombinert med overkapasitet i Kina, noe som har påvirket etterspørselen og salgsprisene negativt, sier Elkems konsernsjef Helge Aasen."

Slik jeg ser det er risikoen i RECSI enorm langs svært mange dimmensjoner. Likevel prises aksjen til fantastiske premier. Det er vanskelig å forstå, men henger nok mye sammen med lite transparent kommunikasjon fra REC-ledelsen rundt "intern" avtalen med Hanwha. Det gjør at svært mange lager seg sine egne urealistiske regnestykker fullstendig tatt ut av luften.
Takeoff'
11.05.2023 kl 11:44 4872

I Kina ? Du har fått med deg at ikke Rec skal selge i Kina er helt andre priser utenfor. Prisene vil variere fra opp og ned det som er spesielt med Rec er at de allerede har en 10 års kontrakt der de vil tjene penger hele veien . På tide folk setter seg mer inn i selskapet om de skal uttale seg.

Eneste som er vanskelig å forstå her, er at denne prises langt unna reele verdier for selskapet. Oslo børs greier fortsatt ikke prise denne riktig enn så lenge.
Redigert 11.05.2023 kl 11:52 Du må logge inn for å svare
Stabukk
11.05.2023 kl 12:47 4703

Så er vi over i minus igjen. Og kanskje på samme kursnivå etter ein ny "gull verdt"-presentasjon frå Levens ved Q2 i august? Er ikkje direkte imponert over Levens og Rec sin måte å informera på. I media ser vi det samme fotoet frå ML som vi har sett i minst 5 år, sikkert meir. Kvifor ikkje leiga inn ein fotograf og få tatt foto av Levens ute i anlegget. Smilande og i lag med ein stor gjeng ansatte som snart skal trykka på knappen i Moses Lake?

Blir likevel sittande i håp om at kursen er mellom 18 og 20 i löpet av inneverande år.
Takeoff'
11.05.2023 kl 12:59 4645

Har ikke store forhåpninger akkurat du med 20kr.
Stabukk
11.05.2023 kl 13:25 4604

Ein oppgang på 30% gir kurs ca. 19,94. Skal litt til å löfta kursen såpass. Synest det vil vera bra på rundt 6 mnd. Så kan vi jo håpa at Pareto, for ein gongs skuld, får rett med kursmål 27. Kursen har også vore over 24, etter mi meining med dårligare utsikter enn i dag. Ingen enkel aksje å bli klok på. Avklaring på finansiering og Hanwha-forskudd neste 3 mnd kan hjelpa.
StephanDerrick
11.05.2023 kl 14:44 4323

Rett utfor de siste timene.
Kan det være et av meglerhusene som allerede har kommet med en nedgradering og der kundene nå lemper ut?

Q1-rapporten var ikke mye å rope hurra for, så en slik utvikling ville ikke være veldig overraskende.
nemi's
11.05.2023 kl 15:21 4447

Er du for for fornøyd, er vi fornøyd MK.

Minner dere også om at en annen HO-mentor, Uschi, skrev at det er ingen grunn til å bry seg om at REC-kursen er 14,-. For aksjen er i realiteten verdt 114,- het det seg.
Intravenøsiu
11.05.2023 kl 15:25 4625

Cenate, benytter silangass som innsatsfaktor, Rec er eneste leverandør i USA, REC Silicon
blir nevnt flere ganger. https://nbcmontana.com/news/local/company-requests-tax-break-on-new-facility-in-butte
Redigert 11.05.2023 kl 15:26 Du må logge inn for å svare