Slik blir det nye forumet


Hei alle sammen,
Vi i Finansavisen jobber med å utvikle et nytt og forbedret forum. I den forbindelse ønsker vi naturligvis innspill og feedback fra dere som bruker forumet - slik at resultatet blir så godt som mulig.
Vi ønsker innspill om:
-Hvilke funksjoner og egenskaper bør det nye forumet ha?
-Er det noen designelementer som du mener er spesielt viktige?
-Hva kan vi gjøre for å gjøre forumet mer brukervennlig og engasjerende?
Måten utviklingen skjer på er at vi starter med én versjon, og så legger vi til funksjonalitet og forbedringer etter hvert.
Vi har allerede et utkast vi ønsker å dele med dere.
Her er forslag til ny forumforside:
https://facode.no/forum/forum1.jpg
Hva synes dere?
PS: Noe av teksten er på engelsk, men vil naturligvis bli endret til norsk
Redigert 15.02.2024 kl 15:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.04.2023 kl 14:23 26505

- Mulighet til å embedde bilder.
- Mulighet til å formatere tekst.
- Tydelig se hvem som svarer på hvem, trådet visning.

- Ikke for mye hvitespace / mulighet for compact view. Ikke alle har dårlig syn og trenger stor avstand mellom innleggene.
Hammers
28.04.2023 kl 14:55 26322

Det KLART VIKTIGSTE som må på plass er innloggingsregistrering på SIKKER måte.
P-nr/kodebrikke eller Vipps (som er tilknyttet P.nr) er eksempler.
Da blir det 1 person = 1 forumbruker!

I dag er det mailadresse/telefonnr som gjelder.
Enkeltpersoner kan opprette så mange brukere man ønsker hvis man kjenner metoden.
Dessverre snakker vi i dag gjerne om 1 person = veldig mange forumbrukere/nicks.

Får dere dette på plass blir forumet endelig konstruktivt og saklig.
Bullmarked
28.04.2023 kl 15:02 26156

Stemmer linken i forslaget admin? Ser jo ut som en vanlig kommentarseksjon fra facebook. Virker veldig rotete.
Ikke alltid lurt å endre ting som fungerer utmerket, dagens forum er svært oversiktlig og enkelt.
Kanskje bedre å bygge videre på det som er, enn etterligne andre.
Men enig med Hammers at man bør begrense muligheten til å opprette flere brukere.
Redigert 28.04.2023 kl 15:03 Du må logge inn for å svare
Ved
28.04.2023 kl 15:12 26032

Enig.
Graceless Goof
28.04.2023 kl 15:25 25853

Er også enig i dette - det så unødvendig rotete ut. Kunne jeg foreslått at dere kikker på hvordan Reddit gjør det med kjedede kommentarfelt? Der er det lett å følge tråden når det blir mange kommentarer, spesielt til andre som også svarer.
Redigert 28.04.2023 kl 15:26 Du må logge inn for å svare
Winter is Here
28.04.2023 kl 15:45 25744

Jeg har flere, men jeg tror ikke dere får tid/ressurser og vilje til implementere alle, men vil gjerne nevne noen:

- Er det mulig å vise nyeste innlegg først med en gang, når man trykker på en tråd istedenfor omvend visning ?
- Kan man lage søkefunksjon i tråden ?
- Har dere noen gange hatt problemer med altfor stor pågang slik at folk ikke kommer på siden ?
- Kan man poste bilder/video som youtube, gif emoji (funker delvis) ?
- Kan dere lage spesialt tråd hvor vi kan stille spørsmål til dere i live studie og deres gjester ?
- Kan dere lage up vote og down vote knapper eventuelt bar up vote som på youtube ?


Edit: Det ser ut at dere har allerede tenkt på flere av forslagene som er nevnt ut fra https://facode.no/forum/forum1.jpg
Redigert 28.04.2023 kl 15:59 Du må logge inn for å svare
Winter is Here
28.04.2023 kl 15:53 25618

Forreste hva skjer med alle trådene/informasjon fra dagens forum blir det arkivert eller får dere overført det samt brukere med brukernavn ?
Fluefiskeren
28.04.2023 kl 16:07 25539

Synes forumet er kjempebra som det er. Lett å bruke og ikke noe fancy tullog tøys med funksjoner man ikke bruker eller som ødelegger lesbarheten. Men som noen har vært inne på bør man ikke kunne bruke flere nick. Har et irriterende ting med at det ofte er problemer med å få sent innlegget. Sånn som forumet er lagt opp er det veldig oversiktlig. Skrekken er om det kun blir mulig å bruke en tråd pr. aksje.
Onkel_S
28.04.2023 kl 16:07 25507

Mulighet for å legge opp grafikk direkte (gjerne etter godkjenning) ville være bra.
Dr_Eval
28.04.2023 kl 16:36 25437

De 3 første punktene som nevnes her, og alt som kan bidra til at man kommer raskere frem, er viktigst for meg fordi de bidrar til økt produktivitet. Jeg er lei av å bruke masse tid på det. Jeg er skeptisk til grafikk, fordi det bidrar ikke til å gjøre ting raskere.
Winter is Here
28.04.2023 kl 17:08 25378

Ok, jeg håper og det ser ut som at man får også notifikasjoner i form av et tall ved profil meny om navnet mitt blir nevnt i tråden/teskten eller om noen svarer på tråden min eventuelt mitt svar.

en annen ting som kan være bra at man skal få lov følge folk ?
Redigert 28.04.2023 kl 17:10 Du må logge inn for å svare
GullogGråstei
28.04.2023 kl 17:17 25341

Jeg kunne tenke meg å lime inn bilder av et chart eller en trend som vedlegg til et innlegg. Mange av de idéene man ønsker å kommunisere blir lettere å formidle med en figur.

Jeg hadde også likt et system for tilbakemeldinger. Desto mer tid man bruker på å skrive her, desto hyggeligere hadde det vært å kunne få tilbakemeldinger. Spesielt når man skriver med et ønske om å være redelig, ryddig og informativ.

Det kan være noe så enkelt som tommeltotter (som på Facebook, twitter eller youtube) eller noe litt mer avansert, slik som hos Slashdot, der man kan gi poeng til andres innlegg som f.eks. "innsiktsfullt", "interessant", "morsomt" eller "informativt" og der svar med god score får høyere synlighet.
Redigert 28.04.2023 kl 17:50 Du må logge inn for å svare
GullogGråstei
28.04.2023 kl 17:20 25322

Også dagens forum støtter visning av nyeste innlegg først. Man må bare trykke på det tallet i klammeparentes i kolonnen "svar" som teller antall innlegg i tråden for å komme rett til slutten av tråden. Hvis du trykker på beskrivelsesfeltet (kolonnen "innlegg") som inneholder navnet på tråden, kommer du derimot til starten av tråden.
Redigert 28.04.2023 kl 17:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.04.2023 kl 17:21 25308

Første punktet ditt støttes her allerede. Trykk på tallet som viser antall svar så kommer du til siste innlegg. I steden for å trykke på navnet til tråden.
toma2
28.04.2023 kl 21:52 25052

Enig med de som mener dagens forum er mer enn godt nok, jeg er forøvrig ikke en som skriver så mye innlegg men har lest jevnlig i 3-4år nå. Tickerene er svært synlige, man kan starte på første eller siste innlegg, det er kompakt, oversiktelig, tydelig visning med annenhvert svar i hvitt og grått.

Moderne UI-design har en tendens til å gå mot at alt skal være så diskret og interaktivt at alt bare flyter sammen. Ta bildet forum1.jpg fra hovedinnlegget som eksempel, så er det en knapt merkbar fargenyanse mellom bakgrunn og innlegg. Det samme med den tynne streken som liksom skal skille innleggene - klassisk moderne web og jeg syns personlig det er tåpelig da det forringer synlighet og lesbarhet. Et spørsmål man må stille seg når man gjør store endringer på f.eks. websider er om _endringen_ man gjør, egentlig er en _forbedring_ eller bare en endring. At ting ser mer fancy ut er ikke nødvendigvis en forbedring, forbedring er et ord man må være litt bevisst på. Gang på gang har jeg sett at det som er omtalt som "forbedringer" egentlig er at ting ser mer fancy ut, men brukervennligheten er gått rett i dass og sluttproduktet og brukeropplevelsen er bare dårligere.

Med tanke på grafikk er tickerne i nevnte bildet mer bortgjemt. Det første jeg gjør når jeg går inn på denne siden er å se nedover ticker-listen etter selskaper jeg har interesse av å lese om, og så hvis jeg har tid, i andre omgang går over og se om det er noen andre tråder som er interessante. Slik forumet er nå er tickerne lett synlige og i en liste jeg meget raskt kan se gjennom. I forslaget presentert er tickerne fadet bort og blandet inn blant alt annet innhold - i mine øyne en stor forringelse i lesbarhet og brukervennlighet.

La meg også påpeke at når man kommer til bunnen av lista av tråder og så møter man knappen "Load more". Dvs. at om jeg ikke har lest på forumet noen dager må jeg trykke "load more", "load more", "load more" for å komme flere dager tilbake. Med dagens forum kan jeg med étt trykk gå til side 6 og bla meg fremover. "Load more" ser med andre ord fancy ut, men den forringer navigerbarhet og lesbarhet, og jeg har vært borti mange sider som er slik at kommer man i skade for å trykke på ett av innleggene, så må man når man går tilbake, gjennom en ny runde med å trykke "load more" for å komme dit man var.

En annen ting er at hele høyresiden med "top contributors", "Trending categories", "Trending posts", "most watched tickers" etc. er for meg fullstendig likegyldig - jeg kommer hit primært for å lese innlegg om selskaper jeg har interesse for og det er det. Hvem som har skrevet flest innlegg osv. er bare støy, men jeg har forståelse for at andre kan ha interesse av det. Om man insisterer på å ha sånne funksjoner så skill det ut i en egen side (slik som dere har "Debattforum, Teknisk analyse osv" øverst) hvor det bare er å pøse på med slike oversikter så kan de som vil gå til den siden og sjekke det ut.

Gitt bildet presentert har man ikke "Førsteside"/"Sisteside"-funksjonalitet, og gitt "Load more"-knappen nevnt ovenfor har jeg en magefølelse av at om dette er en forumtjeneste man kjøper av en tredjepart så vil det være akkurat det samme med innlegg - ganske trasig med andre ord.

Gir profilbilder noen verdi? dvs. er det en forbedring eller bare ser det litt mer fancy ut?

Og til slutt, om dere skulle finne på å legge til "AI"-baserte anbefalinger og automatisk avspilling av videoer i tillegg så er det 10/10 maltraktering av forumet som helhet.

Av personlig erfaring i IT-bransjen blir nok alle mine kommentarer ignorert av en eller annen mellomleder som hverken forstår A eller Å, og som har avgjørende innflytelse og er begeistret bare noe er "nytt", men jeg har nå i det minste gitt tilbakemelding.
Redigert 28.04.2023 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
Ved
28.04.2023 kl 22:21 24992

Takk toma2. Enig i alt du skrev her. Kan kanskje legge til at jeg frykter en tvungen sosialiseringskonkurranse med 'likes', 'karma', boosts og rangeringer som prøver å gjøre den som skriver viktigere enn budskapet/temaet i teksten. Da får man ofte også en høylytt kjerne av folk som er på forumet døgnet rundt og poster intetsigende uvesentligheter bare for å føle seg viktige.
GullogGråstei
29.04.2023 kl 00:40 24928

Det er jo noe av det som skrives som har høyere kvalitet enn andre ting, og det har - iallfall for meg - en del verdi å kunne se hvilke innlegg som andre setter mest pris på. Et system for "likes" eller opprangering av innlegg kan definitivt gjøre det lettere å tilby brukere som ønsker det å skumme fløten av det beste som blir skrevet. Så lenge man også tilbyr muligheten til å se og lese allt (uten rangering eller skjuling av mindre populære innlegg) vil et slikt system bare tilby noe positivt.

Min erfaring fra sosiale medier er at innlegg med mange likes faktisk også har anstendig kvalitet og gjerne er mer lesverdig enn innlegg som ikke vekket noen brukeres interesse.
helt skjelven
29.04.2023 kl 08:55 24788

Fjern krav om innlogging.
Fjern muligheten til å lage lukkede tråder.
Ikke gi mulighet til å formatere tekst eller legge til bilder. Det er det enkle som fungerer best.
Gå tilbake til slik forumet var før forrige endring.

Det aller viktigste med et aksjeforum er at folk tør å skrive akkurat det de mener. Det er de ærlige og oppriktige meningene og vurderingene som er verdifulle. For at folk skal gjøre det må de få lov til å skrive helt anonymt. HELT ANONYMT. Jeg sluttet å bidra da muligheten til å skrive anonymt forsvant (men er innom og leser av og til, selv om jeg syns forumet var mye mer interessant før).

Når folk bruker nick danner det seg klikker. Noen blir sett opp til og dyrket som helter, andre blir lagt for hat. Slikt er veldig uheldig, for det tar fokuset bort fra det som er viktig - nemlig informasjon og vurderinger om aksjer og selskaper. Hvis det dukker opp troll er det bare å overse dem. Det er veldig enkelt.
Redigert 29.04.2023 kl 08:57 Du må logge inn for å svare
nopetter
29.04.2023 kl 10:50 24674

Tror jeg har skrevet i over 20 år på dette forumet og største problemet er de som oppretter flere nick i den hensikt å kunne drive med manipulasjon av en eller flere aksjer. Etterpå har det kommet fram at flere av disse brukerne var fremtredende i sine posisjoner, en av dem fikk også en fengselsstraff via økokrim, et selskap ble også strøket av børsen de brukte børsforumet aktivt mot de som kritiserte selskapet gjennom flere nick. De brukte naked shorting som et verktøy på børsen kom det fram i ettertid. Det har heller ingen hensikt å kunne laste ned bilder og andre multimedier dette skaper bare støy.
Redigert 29.04.2023 kl 10:57 Du må logge inn for å svare
toma2
29.04.2023 kl 13:03 24566

Helt kurrant å ha en like-funksjon på poster, men ikke la visningen påvirkes av det - la samtalene vises kronologisk som nå og så kan en selv se hva som folk setter mest pris på i _kontekst_ av tidligere innlegg. Eventuelt legge inn en sorteringsfunksjon (som faktisk fungerer) der man kan velge selv, men kronologisk etter tid er default.

Ta facebook som eksempel, "most relevant" comments er default - det er bare piss og krever et horv med klikk ("load more") for å se hva som faktisk utspilte seg av kommentarer. Det er helt krise, IT-verdenen blir bare dummere og dummere i takt med at den grunnleggende blir smartere, ironisk nok. Spotify spammer deg med podcasts som du iikke er interessert i. Google viser 10 sponsored-treff før du får noe av relevanse, men så mange websider har lært seg å bruke metadata-tags at de neste 40 resultatene er ikke relevante heller. Facebook viser deg bare adds og anbefalt innhold - det er ikke noe poeng å følge noen noe mer fordi du vil aldri få det opp. Twitter gir deg to poster fra folk du følger og så kommer en a4-side med anbefalinger og alskens du aldri har bedt om. Instagram er som facebook "greit at du følger noen, men det viser vi ikke, se på denne kontoen istedet, eller reklame".

Det er en grunn til reddit har alternativet old.reddit.com - og det er fordi en stor del av brukermassen hatet "forbedringen".
GullogGråstei
29.04.2023 kl 13:21 24536

Jeg er enig i at «Mest relevante»-innstillingen på facebook er utrolig irriterende og ødeleggende. Jeg foretrekker også å bli vist alt slik at man kan følge en diskusjon og heller la «likes» representere blikkfang.

Men på forum som slashdot, som jeg nevner over, fungerer faktisk det med sortering og fremheving ganske bra.

Desto større masse av anonyme brukere man har, med lav terskel for å registere seg, desto viktigere er det å ha gode systemer for å fremheve de gode innleggende og skjule de svakeste og spesielt spam.
GullogGråstei
29.04.2023 kl 13:27 24520

Jeg synes bilder hadde vært en fin mulighet, men det vil absolutt oppleves irriterende dersom folk bare bruker det til å legge inn memes med dollarsedler, gullbarrer og tiggere.

Jeg savner muligheten til å dele en kurve eller kanskje et skjermbilde fra en side i en årsrapport.

Kanskje man kunne hatt en egen moderatorfunksjon der folk ble fratatt muligheten til å dele bilder hvis de bare forsøpler trådene med fjas.
Redigert 29.04.2023 kl 13:29 Du må logge inn for å svare
10PS
29.04.2023 kl 13:28 24517

Gratis sanntidsdata på børsen virker fremdeles ikke. Men dere har opplyst at dere jobber med saken. Burde vært ordnet før den nye utgaven av forumet trer i kraft.
Når det gjelder dagens forum så funker det godt men det kan jo kanskje bli enda bedre.
Bullmarked
29.04.2023 kl 13:33 24480

Helt enig i det du sier nopetter, men det kan nok løses lett på andre måter. Er generelt ikke tilhenger av å ødelegge ting som fungerer utmerket bare for å fornye. Forumet er nesten perfekt, det er lett forum å navigere i, det er oversiktlig, det har de funksjonene man trenger, og forumet lastes inn svært lett når man er på farten.
Har sett mange tilfeller både på jobb og ellers at når fornyer ting bare fordi man tror nytt er bedre ender det nesten alltid opp med å bli verre, og mer irriiterende.
Usikker på hvorfor finansavisen har fått for seg dette, men er vel noen IT karer som tror dette er lurt. Eksemplet i headingen er skrekkelig dårlig, og virker særdeles slitsomt. toma2 - Gode innspill!
Redigert 29.04.2023 kl 13:35 Du må logge inn for å svare
GullogGråstei
29.04.2023 kl 13:48 24455

Jeg har for øvrig stor forståelse for at folks reelle identitet bør være avklart for å forhindre misbruk og brudd på verdipapirloven, men jeg tviler på om folk egentlig drømmer om å laste opp profilbilde og kjøre diskusjonene under fullt navn. Da hadde man bare meldt seg på aksjonærforumene som finnes for mange børsnoterte selskap på Facebook.

Det er litt lettere å diskutere fritt og tenke høyt, når man ikke samtidig trenger å leve i frykt for at noen som ender opp med å følge et dårlig råd eller svak analyse, tar kontakt med deg privat i sinne.
ozkrte
29.04.2023 kl 15:00 24391

En mulighet for å få opp de siste innleggene opp som standard !
Hammers
29.04.2023 kl 18:57 24247

Forumet MÅ få sikker innlogging slik at 1 person = 1 nick.
Jeg benytter selv lukkede tråder. Ikke for at jeg vil, men fordi det er eneste mulighet for å holde Stalkeren unna.
Han som har operert med kanskje 100 ulike brukere her inne ila årene.

Jeg ser DU kun har ett innlegg på forumet - og det er det du her har skrevet.
Et innlegg som tilfeldigvis går midt imot mitt første innlegg på tråden. Jeg skjønner godt at du nå kaller
deg selv "helt skjelven". Trolig et hån mot den tafattheten som Finansavisen har vist i forhold til Forumet.

Når du har så sterke meninger som du har er det for meg ganske så åpenbart at du har minst EN, eller aller helst MANGE flere brukere som du kan manipulerer med på forumet. Ikke rart at DU gjerne vil at alt skal være som før..........!

For å få til et saklig og sikkert forum MÅ det ryddes opp i innloggingsrutinene.
SIKKER INNLOGGING er tingen og alt blir så mye bedre (selv om trafikken trolig avtar).

Bedre med FÅ saklige innlegg enn "fake news" og innlegg som kun fører til krangel.
Jeg har selv god erfaring med denslags - spesielt når jeg har valgt å skrive om aksjer som teknisk sett har vært urovekkende.

EDIT;
I tillegg til mine kunnskaper om TA har jeg og arbeidserfaring fra sikkerhet/etterretning.
Jeg vet hva jeg skal se etter - og jeg rapporterer jevnlig til Admin. Jeg registrerer at de som rapporteres som regel forsvinner etter litt tid.
Ved sikker innlogging slipper man alt det ekstraarbeidet som dagens system (1 mann MANGE nicks) medfører for dem som prøver å rydde opp.
Redigert 30.04.2023 kl 02:42 Du må logge inn for å svare
Winter is Here
30.04.2023 kl 14:36 23940

Hva hvis man får lov til lage Nick, men først må man gjennom id autorisering, som med BankID,.men men BankID må kanskje bruke ekte navn ? Når id til en person er bekreftet så skal det være begrenset hvor mange nick man kan lage. Jeg tror folk vil oppføre seg litt penere her, men jeg håper at kritiske spørsmål ikke forsvinner av den del.

Jeg tror også at det er flere fra diverse bedrifter som sitter på forumet og det kan være interessant å finne ut av pga haussing tar helt av.
Redigert 30.04.2023 kl 14:37 Du må logge inn for å svare
kaunis
30.04.2023 kl 15:28 23866

Enkelte tråder blir for lange å lese alle innleggene. kansje en da kunne lete i del 1-2-3osv med ca 20-30 innlegg i hver del. Støtter en person et nic.
Fjellbris
30.04.2023 kl 16:03 23851

Igjen, Støtter dette 100%!👍
En person og 1. Nick der man må logge inn/registrere seg med bank id. Utrolig mange som skriver bak mange Nick ødelegger forumet og gjør at mange ikke gidder bidra med seriøse innlegg og info.
GullogGråstei
30.04.2023 kl 22:13 23727

Jeg identifiserer meg gjerne med bankID overfor chat-portalen, men vil gjerne ha muligheten til fortsette å skrive under et alias.
Muggost
30.04.2023 kl 22:28 23692

Hei admin,
Jeg synes dagens finansforum er SVÆRT oversiktlig med tanke på det jeg bruker forumet til. Jeg leser tråder om de aksjene JEG bryr meg om, ikke de andre. Dagens forum løser dette på en genial måte med å presentere tickeren slik dere gjør i dag. Omlegging til forumvisning slik bildet foreslår vil for meg bare gjøre det vanskeligere å finne frem, samt mindre oversiktlig. Oversikt over hvem som har skrevet flest innlegg osv er bare fløff som ikke gir meg som forumbruker noen verdi. Skill det i det minste ut i en egen side kalt «statistikk» eller slikt.

For meg er det bare èn eneste ting jeg savner, og den savner jeg sårt: Mulighet til mørk visning, slik gamer.no, tek.no og e24.no har fått til. Den hvite bakgrunnen er jo fin på dagtid, men når man sitter med padden på kvelden, eller i et mørkt rom blir man skikkelig blendet. Kunne dere fått til en nattmodus eller slikt hadde jeg blitt glad :)
Me
30.04.2023 kl 23:01 23632

Alle brukere må representere seg med fullt navn, inkl meg selv selvfølgelig. Da hadde det blitt ett veldig seriøst forum.
Redigert 30.04.2023 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
30.04.2023 kl 23:09 23614

Da hadde nok 90 % trukket seg fra forumet. Jeg har i hvert fall ikke lyst til å skrive under fullt navn. Da slutter jeg heller å skrive. Det er mye rart her og penger skaper stort engasjement. Noen mener de blir lurt av andre. Det får holde at Adm. vet det.
Slettet bruker
01.05.2023 kl 00:24 23550

Blir debatten bedre med hengelås? Jeg anbefaler neste forum å fjerne mulighet for hengelås.

Tull at mange har flere nick. Vi seriøse klarer oss med 1 stk. hvorfor ingen TA på feks Vow ? Fra 50 til 10 tallet. Burde vel kvalifisert til en TA eller to nedover.

Forum er bra som det er, men hengelås funksjon ønsker jeg meg bort.