Dno - skal man sette stopp loss eller ?

Villmannen
DNO 10.05.2023 kl 11:05 38750

Kan det bli stygt her i morgen med tall fremleggelse? Nedstengning og uro i regionen gir meg litt nerver. Hva mener folk om tema?
Redigert 10.05.2023 kl 12:21 Du må logge inn for å svare
Takeoff'
12.05.2023 kl 13:22 10125

Risiko med alt sånn er det med aksjer, men ser det som mye større muligheter for den blir mye dyrere. Kalles sannsynlighets vurdering i min kalkulator . Verden kan jo også gå under, da trenger man jo ikke aksjer i det hele tatt.
Redigert 12.05.2023 kl 13:23 Du må logge inn for å svare
StephanDerrick
12.05.2023 kl 13:53 10126

Frontene er steilere og mer uforsonlige mellom republikanerne og demokratene nå i 2023 enn i 2011, sistgang det virkelig ble krise mtp heving av gjeldstaket.
Speakern i representantenes hus, McCarthy, som forhandler med Biden, ble jo valgt til slik speaker først etter 15 avstemminger i januar, og først etter at han hadde inngått en avtale med de mest ekstreme republikanerne, de som nå vil sette hardt mot hardt mtp gjeldstaksforhandlingene.

I mitt hode er det sansynlighetsovervekt for at dette blir kaotisk de neste 2-3 ukene.
Normalt sett så tror aksjemarkedet alltid det beste, slik at en korreksjon neppe kommer før vi virkelig nærmer oss deadline 1 juni.
Takeoff'
12.05.2023 kl 13:59 10100

I mitt hode hadde jeg tjent lite penger på sånn strategi som du har. Har kjøpt mange aksjer på frykt fra andre, da er da jeg gjør de virkelig gode kjøpene. Gjeldstaket blir hevet etter litt frem og tilbake og ting roer seg atter en gang. Dno ligger i den forbindelse alt for lavt per i dag, derfor i mine øyne et veldig godt kjøp.
StephanDerrick
12.05.2023 kl 14:15 10074

"Har kjøpt mange aksjer på frykt fra andre, da er da jeg gjør de virkelig gode kjøpene."
Det er jo nettopp slik frykt som man kan regne med at seiler opp i løpet av de neste 2-3 ukene og som gir gode kjøpsmuligheter.

Uansett så er markedet nå i ferd med å komme over i en ny fase der det er fare for at vi i løpet av noen måneder vil stå foran det som kalles et "Minsky øyeblikk".
https://en.wikipedia.org/wiki/Minsky_moment

Frem til for litt siden satt jeg 100% eksponert i aksjer og har tjent rått på det.
Men nå skal man være langt mer forsiktig. Det tilsier at man skal ta ned eksponeringen og sitte med en god del cash.
Redigert 12.05.2023 kl 14:24 Du må logge inn for å svare
Anywhere
12.05.2023 kl 15:15 10655

StephanDerrick, det er en del som tyder på at eksport fremover vil gi høyere pris på oljen fra Kurdistan, og også til produsentene. DNO bekrefter samme oppfattelse i går, så alt er på en måte ikke likt ved gjenåpning med samme produksjonsvolum som før..
Redigert 12.05.2023 kl 15:27 Du må logge inn for å svare
msmekk
12.05.2023 kl 15:25 10617

Kommer helt sikkert en god pressemelding tidlig neste uke etter at flowen har startet opp igjen imorgen, med nye forbedrede avtaler sånn at sikkerhet for betaling og nye investeringer kan fortsette. Regner med gode triggere neste uke.
StephanDerrick
12.05.2023 kl 15:49 10560

Slik jeg ser det er utfallsrommene fremdeles store både DNO-spesifikkt og ikke minst mtp gjeldstaksproblematikken i USA som kan ramme markedene styggt ( oljemarked + børsmarked).
Øker derfor ikke eksponeringen i DNO selv om det kunne ha vært fristende.

Både årstid ( sell in may and stay away) og generell bekymring om effektene av både gjeldstak og resesjonseffekter, gjør at jeg nå trår forsiktig de neste 4-6 mnd.
Redigert 12.05.2023 kl 15:51 Du må logge inn for å svare
Anywhere
12.05.2023 kl 16:03 10707

Vel, siden 2020 har ikke sell-in-May vært noe god butikk i DNO. senest i fjor gikk aksjen fra 13 til 17 i mai...også årene før har det vært gode innganger.
Nå vet vi en veldig konkret faktor som holder aksjen nede og som kan se ut til å løse seg nærmeste dager, og man skal heller ikke bort fra at gitt busines as normal, så vil GF om ikke så lenge vedta en mer opportunistisk utbyttefilosofi. Det kan bety kvartalsvise vurdering på utbytter med høyere nivå enn vi har sett til nå...Bijan ser nok tiden moden for å høste så mye som mulig fremover for sin famile.
oto1
12.05.2023 kl 20:48 10362

Anywhere

Det er ikke GF som vedtar størrelse på utbyttene, det er det styret som gjør.
Nå har DNO fjernet tak i størrelse på utbytter som de har hatt de seneste 2 årene, så når forslaget bankes gjennom på GF kan styret vedta så store utbytter de vil.

Den reelle størrelsen på utbytter det kommende året vil nok avhenge av når eksporten blir gjenopptatt, og penger fra Kurdistan igjen kommer inn på konto.

Et annet moment er at utbytter blir basert på resultat for 2022, et år DNO hadde et resultat på 385 mill usd, eller rundt 4 kr/aksje.
Tatt det i betraktning, og det faktum at DNO etter 1q fortsatt har ca 10 kr per aksje på bok, så ser jeg ikke bort fra at utbyttet neste år kan bli 2 kr/aksje.

Men det vil altså sterkt avhenge av når eksporten igjen kommer i gang.
DNO's cashbeholdning i 1Q ble redusert med 43 musd, men da må man ta i betraktning av at det bare var 2 betalinger fra Kurdistan i 1Q, og det ble brukt 75 musd på tilbakekjøp av egne aksjer (51 mill), og utbytte (24 mill).
I et "normalt" kvartal med 3 betalinger i Kurdistan så vil cashflow derfra øke med ca 50 mill usd, og selv om man dobler utbyttet til 50 mill usd i kvartalet, så kan dno fortsatt kjøpe egne aksjer for 25 musd og likevel øke cashbeholdning hvert kvartal.

Om eksporten trekker ut så vil det forsvinne ca 100 mill usd i cash fra Kurdistan sammenlignet med 1Q, og man tar inn ca 50 musd per kvartal i redusert aktivitet.
Da vil man nok få en reduksjon i cashbeholdning fremover, men ikke så mye selv med 25 musd i kvartalsvise utbytter.

Om eksporten snarlig kommer i gang igjen, og man får noe til på utestående, så utgjør utestående nå over 300 musd, og cashflow fra Kurdistan vil bli sånn ca 150 musd i kvartalet.
Da er alt jolly good, og vi kan se frem mot dobling i både utbytte og aksjekurs.
Så nå er det opp til Erdogan om vi skal feire 17 mai med litt champagne :)
Skulle gjerne sett at det var opp til en helt annen.
StephanDerrick
12.05.2023 kl 21:46 10251

"Sell in may and go away" treffer ikke alltid, det har du helt rett i .
I år kan man argumentere for at vi sansynligvis får et "Minsky øyeblikk" i løpet av sommeren
https://en.wikipedia.org/wiki/Minsky_moment
Makroen har så langt blitt reddet blant annet av at folk har hatt store oppsparte midler fra Pandemi-tiden som de har buffret av etterhvert som rentene har steget.Den tiden er snart forbi.
I tillegg er det stor fare for at vi får se uforutsette konsekvenser av at rentene har steget så mye og så fort. Bank-problemene i USA og Europa nylig var bare begynnelsen. Regn med at vi snart ser store problemer i store kraftig belånte Hedgefond eller spesialfond rettet mot næringseiendom.
Tiden vil vise hva som utspiller seg i løpet av de neste 4-6 mnd.

Mtp umiddelbar ( imorgen) åpning av oljeledningen til Tyrkia slilk oljeministeren i Irak ga uttrykk for og som blant annet Paretos oljeanalytiker refererte i flere finansmedier i dag, så hadde jeg mine tvil. Etterrettligheten mtp uttalelser fra Irakisk og Kurdisk hold har ikke vært påtagelig siden ledningen ble stengt ned i mars.
Hvorfor skulle man tro på de nå var min tanke. Og jeg tror mange tenkte slik for ellers ville aksjekursen nok ha holdt seg høyere etter den umiddelbare reaksjonen i dag.
Så kan man i ettermiddag lese denne:

"AFP;» Iraq’s Oil Minister Hayan Abdel Ghani had on Thursday said that crude exports from the Kurdish region through the Turkish port of Ceyhan would resume Saturday.

But on Friday the Kurdish natural resources minister, Kamal Mohamed, told a Kurdish television channel that the resumption of exports was still awaiting approval from Ankara.
“We are waiting for a decision from Turkey regarding the date for the resumption of exports,” he told the Rudaw news channel."

Ballen ligger i dag som tidligere hos tyrkerne og der er det valg, men store muligheter for en valgrunde nr 2.

Jeg tviler sterkt på at vi har noen avklaring heller på mandag når OSE åpner igjen etter helgen. Så får vi begge håpe at jeg tar feil.
finx
12.05.2023 kl 22:45 10196

Ser ikke helt det store problemet oljen kommer til å flomme snart uansett, Flere meglerhus sier 10 kr er uten Kurdistan og da skulle en tro at det ikke er så mye nedside men skjønner jo at det er flere som vil ha den ned men nå ligger det nesten gratis penger her. Tydelig at folk ikke stoler på noe før de er i gang siden vi seg ned igjen.
nucleus
14.05.2023 kl 10:45 9746

Spennende når Tyrkia kan diktere eksporten etter deres tilgodofinnende innstillinger, etter et valg som pågår. Mulig president skifte? Håper Persia sin Trump, blir skiftet ut. Krysser fingrene for at Kurdistan rødder opp i en mere seriøs betalningsordning, etter eksporten er påbegynt. Er jo fortsatt lov å være optimistisk. Som Oto1 påpeker har en da mye å gå på iforhold til utbytte penger og kursmål for DNO, så inte minst aksjenærer.
StephanDerrick
14.05.2023 kl 11:31 9677

Det er absoutt lov å være optimist, men man bør se at risikoen nå er stor både på oppsiden og nedsiden, ikke bare det første.
Mao her bør man ikke gå all in, og ihvertfall ikke med lånefinansiert giring.

Det som bekymrer er heller ikke bare DNO-spesifikke forhold, men minst like mye gjeldstakproblemene i USA og makroforhold knyttet til resesjon. Mtp det siste ser vi eksempelvis at kredittsituasjonen i USA stadig strammer seg til og nå er på et akkumulert nivå som man typisk bare ser forut for resesjoner/når man står i en resesjon. ( Se eksempelvis siste "senior loan officer opinion survey" fra USA). I fjor så vi også en invertering av rentekurven. Fra rentekurven inverterer til resesjon inntreffer har det tatt fra 6 til 24 måneder, og i snitt tar det ca. 12 måneder. Vi er godt inne i dette territoriet nå. Vi er også i en situasjon der oppsparte midler fra pandemitiden er i ferd med å ta slutt. Det bygger opp under at et Minsky-øyeblikk er forestående:
https://en.wikipedia.org/wiki/Minsky_moment
Vi ser også nå at stadig flere av proffene selger seg ned i aksjer og bygger opp kontant-posisjoner.

Mtp gjeldskrisen så er det også verdt å merke seg følgende: USA har nå i måneder ikke tatt opp nye lån, men foretatt interne omdisponeringer på budsjettet for å håndtere løpende betalingsforpliktelser. Dette har gjort at de nå i måneder ikke har tatt opp nye obligasjonslån. Dette har hatt en positiv likviditetseffekt på aksjemarkedene. Når (/hvis) gjeldstakskrisen løser seg skal føderale myndigheter plutselig ut å hente store summer igjen i obligasjonsmarkedet. Dette vil trekke mye likviditet ut av markedet og isolert sett ramme aksjemarkedet/ene negativt.

Poenget er: Gå ikke inn i DNO selv på disse nivåene med store risikable posisjoner. Risikoen er fortsatt stor både DNO spesifikkt, men ikke minst også mtp makroforhold som både kan ramme oljepris og prisingen av aksjer.
Kvike11
14.05.2023 kl 11:40 9835

Så er det godt at DNO har en pengekasse der bugner af penge, og de starter produktionen op igen.
Snart kommer der også en aftale om tilbagebetaling af kurdernes gæld til olieselskaberne.
DNO sidder på olien, og kurderne/bagdad mangler pengene.
Alle ved at olie prisen vil komme langt højere op end den er idag, der er mangel på olie, og Opec har skåret i produktionen.
Synd for dig StephanDerrick at du ikke kan se det, så gem du dine sparepenge til noget andet.
Jeg er ikke i tvivl om at DNO står foran en kraftig kursopgang, alene det udbytte der snart kommer er meget høj forrentning.
StephanDerrick
14.05.2023 kl 12:25 9816

"Alle ved at olie prisen vil komme langt højere op end den er idag, der er mangel på olie, og Opec har skåret i produktionen."

Siden ihvertfall November i fjor har mantraet blant oljeanalytikerne/meglerhusene vært super-bullish på oljen for hele 2023. Så langt har de alle som en bommet grovt.

Vi har de siste månedene klamret oss til at kina skulle kompensere for bortfallet av etterspørsel i Vesten. Så langt har gjeninnhentingen i Kina vært langt, langt svakere enn mange hadde forventet. Det generelle bildet i Asia har også vært begredelig, med særdeles svak vekst i økomomien. Mange av disse andre asiatiske økonomiene har nettopp klamret seg til at Kina likevel skulle dra lasset opp. Det kan selvfølgelig skje, men så langt er vi bakpå og det reflekteres i oljeprisen.

Vi ser også at Russland fortsetter å eksportere stort, der forventningene har vært det motsatte.

Ja, der er en mengde forhold som kan få oljeprisen til å stige igjen, men nedsiderisikoen er minst like stor, spesielt dersom vi får store problemer knyttet til gjeldtakshevingen i USA, økte kredittrestiksjoner hos bankene i USA og at vi generelt ser flere tegn på at vi går mot en resesjon.
Det ligger absolutt i utfallsrommet at oljeprisen om noen måneder heller er på +/. 60 dollar heller enn at den er 100.

Husk at meglerhusene ALDRI har ligget foran kurven mtp sine aksjeanalyser når vi har hatt resesjonsnedturer. De kommer ALLTID diltende etter.

"så gem du dine sparepenge til noget andet."
Dette handler fra min side om hvilke eksoneringer/giringer man skal ta. Når risikoen øker og er uoversiktelig skal man ta ned aksjeeksoneringen og øke cash-beholdningen. Dette er ikke tiden for høyrisiko-bet, hverken i DNO eller i andre aksjer.

Forøvrig har jeg alltid den tilnærmingen at jeg veier pro og cons opp mot hverandre. Aksjediskusjonene på forumet her er stort sett alltid kun pro, da syntes jeg det er viktig å også ta frem cons og prøve å få frem en debatt også om denne siden av ligningen.
Redigert 14.05.2023 kl 12:29 Du må logge inn for å svare
Stokk Dum
14.05.2023 kl 12:34 9810

Re "USA har nå i måneder ikke tatt opp nye lån...".
Kan du peke på kilde som underbygger din påstand?

mvh
talund
14.05.2023 kl 13:27 9776

USA nådde sitt eget satte gjeldstak en gang i januar i år. Detaljene må du da kunne sjekke selv, dette står på noen millioner websider.
StephanDerrick
14.05.2023 kl 13:34 9813

Det kan jeg.

Gjeldstaket til USA ble nådd allerede i januar 2023.
Siden da har USA ikke fått tatt opp nye lån ( man har jo nådd gjeldstaket) men man har istedenfor foretatt omdisponeringer av budsjettet der man eksempelvis har brukt av poster som var ment til andre formål senere i budsjettåret eller som kunne utsettes for å dekke nødvendige løpende utgifter som å betale lønna til byråkratiet.

19 januar 2023 - USA har nådd gjeldstaket – Yellen setter i gang «spesialtiltak»
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/q1v9yL/usa-har-naadd-gjeldstaket-yellen-setter-i-gang-spesialtiltak

I dette brevet fra januar beskriver finansminister Yellen hvilke midlertidige omdisponeringer hun har foretatt seg ( frem til mai2023) for å holde hodet over vannet:
https://home.treasury.gov/news/press-releases/jy1196

Likviditetseffekten av at USA ikke har tatt opp nye lån på 4 mnd er selvfølgelig betydelig i positiv forstand til fordel for aksjemarkedene.
Når USA nå forhåpentligvis fikser gjeldstaket og skal til å ta opp nye store lån vil man få motsatt effekt for aksjemarkene. Man suger likviditet ut av aksjemarkedet til fordel for bond-markedet. Denne effekten burde ikke undervurderes. Ikke minst effekten av at vi får en akkumulert effekt over 4-5 måneder som plutselig skal finansieres i bond-markedet.
Redigert 14.05.2023 kl 14:15 Du må logge inn for å svare
Stokk Dum
14.05.2023 kl 15:10 9918

Det er stadig mulig å låne USA penger selv om de i følge enkelte skribenter på HO ikke har tatt opp nye lån på flere måneder.
https://www.treasurydirect.gov/auctions/upcoming/

mvh
StephanDerrick
14.05.2023 kl 15:19 9910

Dette har sansynligvis sammenheng med at der er lån som går ut ( alt av avdrag er tatt). Man har forsåvidt uansett effekten av at det man betaler ned av avdrag umiddelbart kan nettonulles/rulleres ved at man tar opp tilsvarende nye lån. Det muliggjør at føderale myndigheter kan ta opp nye lån som erstatning for det som hele tiden betales ned pga avdrag, så lenge nettoen ikke overskrider gjeldstaket.

Jeg burde derfor vært noe tydeligere og skrevet at USA siden januar ikke har kunnet ta opp nye netto-posisjoner i obligasjonsmarkedet.

Uansett så er det nye nettoposisjoner i obligasjonsmarkedet som er mest interessant mtp likviditetseffekten dette har versus aksjemarkedet.
Redigert 14.05.2023 kl 15:46 Du må logge inn for å svare
finx
14.05.2023 kl 18:36 9754

Hvorfor blande inn amerikanske problemer da kan du jo ta med en atombombe også da i dine bekymringer kan jo smelle når som helst.
Dno har jo en verdi uten Kurdistan på 10 kr og da kan en lure på dine motiver for å advare oss hele tiden. Dno betaler 1 kr i utbytte i året og da er 10 kr billig hva når de betaler 2 kr skal de skal de stå i 5 kr da.
Smasparer7
14.05.2023 kl 19:08 9685

Idag tror for oss som investør i DNO er mye viktigere at Edrogan vinner helst i første runde.
Også med US gjeld er tull vi alle vet at de tar gjeld takk opp. Til slutt det er 99.9% sikkert ting.
Vet ikke hvofor marked stresser om det men det er sånt hver gang ser ut.

Endrogan som etter 35% telte stemmer har ca 53%
Redigert 14.05.2023 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Anywhere
14.05.2023 kl 19:30 9647

Derrick er generelt bekymret og forsøker mest å overbevise seg selv da han er nokså utenfor aksjer.. han håper derfor på et generelt krasj med DNO med på lasset.
StephanDerrick
14.05.2023 kl 20:11 9617

Fordi DNO ikke opererer i et vakuum.

Verdien av DNO er ikke en fast pris, men blant annet sterkt avhenig av oljepris og konjunkturer.

Skal du analysere en bestemt aksjeinvestering tar man utgangspunkt i 3 punkter: Makro, Bransje, Selskap.
Går makro og/eller bransje feil vei skal det mye til at selskapet ikke også blir rammet.

Verdien på 10 kr er selvfølgelig heller ikke en verdi som er hugget i stein. Denne er avhengig av rentenivå ( en aksjer verdi er neddiskonteringen av alle fremtidige kontantstrømmer til en nåverdi, en slik beregning er veldig avhengig av rentenivået man operer med), den er ikke minst avhengig av oljepris som igjen er avhengig av tilbud/etterspørsel, kreditttilgang, renter osv.

En atombombe som du antyder er det ikke sansynlig at smeller, men det er svært sansynlig at vi får gjeldstaksfrykt i ukene fremover. Det er også sansynlig at vi i løpet av de neste 4-6 mnd kan bli truffet av en resesjon som har potensiale i seg til å bli like omfattende som det vi så i 2008.

Med et slikt risikobilde bør man ikke bare stirre seg blindt på oppsidemulighetene men være ydmyk, ikke minst mtp hvor kraftig man er vektet i aksjemarkedet og/eller hvilken giring man tar.
Man leser daglig i finansmediene om aksjeproffer som nå vekter seg ned og øker kontantposisjonene sine. Det er en fornuftig approach.
Stokk Dum
14.05.2023 kl 20:56 9839

Enkelte er veldig opptatt av å hele tidene mene noe, typisk eksempel kan være politikere. Innhold er ikke alltid så nøye, det er det å mene noe som er målet i seg selv.
Om forumskribent StephanDerrick er i denne kategorien har jeg ingen formening om.

mvh
finx
14.05.2023 kl 21:06 9881

Hvorfor gidde å bruke tid på de få sjelene her du tror da vel ikke at du klarer å styrer kursen/markedet. Børsen har ligget rundt 1200 i 2 år med all elendighet som er og dine bekymringer vet hele verden om så kommer ikke akkurat som noe sjokk på markedet.
StephanDerrick
14.05.2023 kl 22:02 9832

Fordi et interessant aksjeforum er et forum der man ikke bare tar frem hause-aspektene, men i minst like stor grad balanserer dette mot nedsiderisikoen.
Å belyse pro & cons må være det aller viktigste målet for et aksjeforum, så kan hver og en gjøre seg opp sin egen mening basert på hva man vektlegger mest.
Selv leter jeg alltid etter folk som har kontrære standpunkter til meg selv også her på forumet, når jeg skal kjøpe og selge en bestemt aksje.
( og pro&cons kan være basert på aksjespesifikke forhold, bransjespesifikke forhold eller makroforhold ( og av og til også tekniske forhold).

"Børsen har ligget rundt 1200 i 2 år med all elendighet som er og dine bekymringer vet hele verden om så kommer ikke akkurat som noe sjokk på markedet."
I fjor vår fikk vi en invertering av flere sett med rentekryss ( korte renter ble dyrere enn lange). Det er en meget sikker resesjonsindikator historisk sett. Men historisk sett så har man også sett følgende. Aksjer stiger gjennomgående 20% videre før det topper etter at rentene har invertert og det går i snitt rundt 12 måneder fra invertering til resesjonen er et faktum ( 6-18 mnd). Den muligheten for opptur fra innverteringen i fjor har det vært verdt å ta med seg, men nå er vi i ferd med å komme nærmere stupet. Da skal man være mer forsiktig og ta ned aksjeeksoneringen og være litt mer ydmyk og ditto mindre skråsikker på megaoppganger.
Villmannen
15.05.2023 kl 09:19 9583

Etter å ha sett over regnskap og reaksjonene etter fremleggelsen, samt lest meg opp der markedet hopper glatt over funn av 50 mill fat olje for DNO i Nordsjøen med 5 flere brønner å bore - (her forventes flere funn)- samt at vi kan skimte roligere tider i regionen ref og at oljetransport via rørledningen vil gå som normalt igjen. Jeg tipper at DNO plusser opp fremover. Men det er alltid noen som gambler på fall i nesten alle aksjer på OSE. Men i DNO tror jeg på gode tider og opptur. Ha en fin fin sommer. Jeg lar mine aksjer ligge i ro:).
Anywhere
15.05.2023 kl 11:10 9308

Det er også slik at det er bra enighet om forholdene mellom KRG og Bagdad, så det er et mer stabilt klima med høyere pris for DNO på fremtidig eksportert olje:

Statsminister Masrour Barzani for de kurdiske regionale myndighetene i Irak (KRG) sa etter statsråd søndag at KRG har oppfylt alle sine forpliktelser i henhold til avtalen med den irakiske regjeringen og venter på en endelig avtale mellom Irak og Tyrkia vedrørende gjenopptagelse av oljeeksporten fra Kurdistan-regionen.

Det fremgår av en melding fra KRG mandag.

I statsrådet ble det enstemmig godkjent et lovutkast om restrukturering av offentlige finanser i Kurdistan-regionen, som tar sikte på å sentralisere inntekter, likviditet, offentlige utgifter og lønn.
Redigert 15.05.2023 kl 13:02 Du må logge inn for å svare
nucleus
15.05.2023 kl 12:11 9461

Tyngste punkt igen da, å ble enige med Tyrkia, slik at oljeeksporten kan påbegynne igen. Så DNO vill vel også ha bedre betalningsordning fra Kurdistan. Iforhold til fremtidlig produksjon og til hva Kurdistan skylder av penger fra tidligere. Er vel nevnt beløp rundt 300 miljoner dollar. Drøyt 3 miljarder nok kr er jo mye penger. Noe som kan prege investeringsviljen og påvirke eventuell ny leiting/borring i Kurdistan for DNO.
StephanDerrick
15.05.2023 kl 12:13 9463

Samtidig blir man bekymret for troverdigheten til både kurdiske ledere og ikke minst iraks ledere. Uttalelesene sist fredag fra oljeministeren i Irak om at oljeeksporten skulle tas opp igjen dagen etter ( altså sist lørdag) var jo bare rent oppspinn og tatt fullstendig ut av lufta.
Denne uttalelsen føyer seg bare inn i rekken av uttalelser som i beste fall bare har vært håp.

Realistisk sett tror jeg nå at ingenting kommer til å skje mtp forhandlinger før etter 2.valgrunde i Tyrkia i slutten av mai.
Deretter spørs det hvor lenge man må forhandle igjen. Et realistisk estimat er at vi nå først kan vente oss en avklaring tidlig i juni.

Alt står og faller på tyrkerne og de skal ha forhandlet ned boten de ble ilagt i mars + ha klarhet i ytterligere forpliktelser for perioden som siden påløp frem til mars2023.
Anywhere
15.05.2023 kl 13:06 9439

Tja, Tyrkerne kan forhandle selv om det løper olje i ledningen. De har daglige tap på å ikke la olje flomme også.
Det vil derfor være fornuft i å la olje flyte i rørledning med løpende forhandlinger, der trusselen heller blir å stenge om man ikke blir enig.
Men stengt rørledning er enn så lenge, og selvsagt i fremtiden en større kostnad for Tyrkia enn den kostnaden som ligger pr rettsavgjørelse.
Kurdistan kan sette i gang trucking av olje, og slik sett omgå en stengt rørledning så lenge det er enighet i Irak.

Så ingen av partene har noe som tjenes på å holde den stengt. Ingen logikk at 2. valgrunde må avholdes.
Takeoff'
15.05.2023 kl 13:07 9449

IRAK: KRG AVVENTER ENDELIG AVTALE MELLOM IRAK OG TYRKIA
15.5.2023 09:52 • TDN Finans •
Kopier link
Oslo (Infront TDN Direkt): Statsminister Masrour Barzani for de kurdiske regionale myndighetene i Irak (KRG) sa etter statsråd søndag at KRG har oppfylt alle sine forpliktelser i henhold til avtalen med den irakiske regjeringen og venter på en endelig avtale mellom Irak og Tyrkia vedrørende gjenopptagelse av oljeeksporten fra Kurdistan-regionen.
Det fremgår av en melding fra KRG mandag.

I statsrådet ble det enstemmig godkjent et lovutkast om restrukturering av offentlige finanser i Kurdistan-regionen, som tar sikte på å sentralisere inntekter, likviditet, offentlige utgifter og lønn.

TDN Direkt finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
StephanDerrick
15.05.2023 kl 13:49 9358

Kurderne er de som er hardest rammet av at oljeledningen er stengt.
At de har tatt alle politiske grep de kan for å åpne for gjenåpning burde ikke overraske noen.

Men ballen ligger nå hos tyrkerne og slik jeg ser det er det lite sansynlig at det skjer noen progresjon fra det holdet før valgrunde 2 her er avholdt i slutten av mai.
Redigert 15.05.2023 kl 14:50 Du må logge inn for å svare
Anywhere
15.05.2023 kl 15:27 9466

Hva er det valgrunde 2 skal bane vei for? Rørledningens oppstart er også i Tyrkias interesse uavhengig av politisk ledelse i landet.
finx
15.05.2023 kl 16:35 9492

StephanDerrick hvorfor er du så interessert i DNO når du ikke har aksjer der og samtidig bruker så mye tid på overbevise alle til å selge. Har du noe historikk der du har fått rett og som kan overbevise meg om at jeg kommer til å tape masse penger. Hva skal jeg gjøre for å tjene penger ?
velkjent
15.05.2023 kl 16:50 9472

Vi har med folk å gjøre som ikke er rasjonelle. Der sparker man gjerne en som ligger nede selv om det skader egen fot.
Takeoff'
05.06.2023 kl 07:46 7390

IRAK: I SAMTALER MED TYRKIA OM Å GJENOPPTA EKSPORT FRA NORD-IRAK
5.6.2023 07:21 • TDN Finans •
Kopier link
Oslo (Infront TDN Direkt): Irak er i samtaler med Tyrkia om å gjenoppta oljeeksporten fra feltene i Nord-Irak via Ceyhan, sa den irakiske oljeministeren Hayyan Abdul Ghani i et TV-intervju på Rudaw-kanalen, melder Bloomberg News lørdag.
-Det er samtaler med den tyrkiske siden for å gjenoppta pumpingen, og vi håper snart å motta en tyrkisk delegat for å løse dette problemet, sa ministeren.

De seneste samtalene går bra og eksporten vil starte på nytt snart, sa Abdul Ghani videre. Tyrkia gikk ikke med på en forespørsel fra Irak om å gjenoppta skipninger i rørledningen i mai. Iraks eksport falt ifølge Bloomberg i mai til det laveste på nesten to år etter at rørledningen fra landets nordlige felt forble nedstengt for andre måned på rad.

Videre meldes det at Irak er interessert i å diversifisere sine eksportterminaler, men Kirkuk-Baniyas-eksportrørledningen med Syria blir ikke vurdert som et alternativ til Ceyhan-rørledningen for øyeblikket, ifølge ministeren.

TDN Direkt finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Jajaja
05.06.2023 kl 17:02 6970

Litt flere oljetankere med destinasjon Ceyhan nå – ankomstdatoer for de på listen: 6/6 til 10/6. https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ports/1689?name=CEYHAN&country=Turkey#ExpectedArrivals