$$$PGS$$$ Lesestoff i helgen 😊

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
16.06.2023 kl 11:55
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Slettet bruker
PGS 24.05.2023 kl 07:50 349110

😶‍🌫️
Redigert 16.06.2023 kl 11:28 Du må logge inn for å svare
Piloten
10.06.2023 kl 13:06 6086

Følgende tall fra Q2 2022 vil PGS bli målt opp i mot:

Produserte inntekter: 210 mill USD
Produsert ebitda: 129 mill USD
Produsert ebit: 50 mill USD
Ordrebok: 359 mill USD
Active vesseltime: 65%

Historien om en supersyklus i emning har ikke råd til noen hvileskjær uansett "gode forklaringer". Tallene må slås. Ikke noe mer snakk om "seismic market in recovery".
Slettet bruker
10.06.2023 kl 13:18 6055

Du spørr meg hvor jeg har fått tallene? Men stiller ingen spørsmål når oppturen søler rundt seg med inntekter? Kun fordi jeg sier negativt. For dumt!
Ps solgte steik forbanna på 7,25kr og inn på 6,89kr. I følge hvalbiff så står man lang ute i mørke helvete om man ikke tvi holder på aksjene. Dette er en av 100 trades siste året. Så når hvalross sine endelige 10% kommer har de smarte gjort 100+
Slettet bruker
10.06.2023 kl 13:20 6111

👌🏽👌🏽👌🏽 Takk og amen! En med fornuft som sikkert som meg har stort håp og tro om Pgs fikser dette og ser en vanvittig oppside. Foreløpig er det nedside
Aksjenuubie
10.06.2023 kl 14:32 5991

Du svarte ikke på spørsmålet. Helt uinteressant at du solgte, tradet og tjente deg søkkrik og lever i et slott av gull. Han spurte hvor du fikk tallene fra. Svar skikkelig for deg, eller drit i å lire av deg piss
Normalone
10.06.2023 kl 15:11 5914

Spinoff - jeg synes generelt at innlegg der en er bastant på at kursen skal både opp og ned er tragikomisk, og med all respekt å melde er jeg ikke imponert over det du har bidratt med på HO så langt. Jeg anser dine såkalte garantier for å være like mye verdt som sannsynlighetsberegningene og bastantheten til mange andre her på HO - så lengr du ikke klarer å begrunne det med noe mer enn det du har gjort så langt. Du er kritisk til menigheten og haussingen - det må du gjerne være - men da bør du i det minste komme med noe mer vettugt selv. Alle klarer å skrike høyt og mene at kursen skal til kr 20 eller til kr 5 (eller lavere) - det er derimot mye vanskeligere å begrunne sine synspunkter.

Du garanterer at vi ser 5 tallet (og jeg oppfatter deg at du også mener at vi vil se kurs under kr 5) hvis tallene feiler. Late Sales er et usikkerhetsmoment - men ellers har vi en relativt god oversikt over kontrakt/prefunding (antall måneder vet vi - ratene har vi ikke full kontroll over (annet enn at de er høyere i år). En må også huske på at PGS 31.06.22 hadde lån på nesten 900 mUSD - lånet var på 580 mUSD pr 31.03.23 - så sml med Q2 22 vil lånet være kraftig redusert. Videre vet vi også pr i dag - snart ved utgangen av Q2 23 - at PGS vil ha flere skip i drift denne høsten sammenlignet med høsten 22, gitt NY kontrakten (og ev. flere andre havvind kontrakter), vil PGS faktisk ha over 30 % flere skip I drift denne høsten.

Basert på ovenstående - når en også tar i betraktning reduksjon i lånet på over 300 mUSD og at PGS vil ha flere skip i arbeid denne høsten (på høyere rater) sml med 22- vil det være veldig interessant, når vi snart er inne i Q3, å høre med deg - som garanterer kurset ned under kr 5 om Q2 feiler (dvs. at PGS skal reduserer med minst ytterligere 30 % fra dagens mcap - og være verdt 40 % mindre enn samme periode i fjor) - hvor dårlig tallene i Q2 må være for at det skal innfri...

Du er sikkert også en kjernekar, Spinoff, men - uten noen nærmere begrunnelse (kun påstander), blir innleggene dine like useriøse og tragikomiske som dem du kritiserer.

Redigert 10.06.2023 kl 15:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.06.2023 kl 15:54 5802

Har ikke sagt den går til 5. den går til 5 om ikke Q2 leverer. Så lar vi det bli med det. Hvorfor du blander inn Q3 skjønner jeg ikke.
Hvor får oppturen m.f innsyn i fremtidig inntjening som går på repeat her.
Og voldsomt til beskyttelse av trådstarter som fyrer løs hver helg vi skal til himmels! Gå i dere selv her i menigheten som fjaser om kurser på 1000kr , 200kr, 100kr, bla bla sitt utenfor og mist hele oppgangen. Ikke et kløyva ord om at det er feil i den novellen din. Er så dumt! Helt god natt!
Slettet bruker
10.06.2023 kl 15:58 5810

Av og til må du bare stole på sunn fornuft og ikke luftslottet på partytråden. Her kan bli fest, foreløpig er det ikke noe som vitner om det. 1 år inn i antatt supersyklus og pengene renner ikke inn. Blir ikke mer rett fordi hvalross brøler at olje er opp 1 dollar når den er ned nærmere 50 fra topp, eller at det blir short skvis fordi de har fått orden på noe i usa som hadde knekt hele verdens økonomien.
Skulle tro forumet var mer kunnskapsrikt et proffe aktører som setter millioner i short fordi de leser et større bilde enn 300 mill her og inntjent der.

God helg!
Jeg går på stranden med kokosnøtt
Londonmannen
10.06.2023 kl 16:10 5775

God tur! Ikke glem svømmeringene og badedyret! ;-))
Normalone
10.06.2023 kl 16:33 5723

Spinoff - du skrev følgende; "Feiler tallene igjen er 5 tallet garantert også skal jeg ikke si noe lavere for da er jeg en idiot ifølge menigheten". Jeg oppfattet at du mener kursen kan gå lavere enn 5 tallet - men uansett, helt enig at det blir for dumt når du selv går i forsvarsposisjon med en gang jeg kritiserer nivået på dine innlegg, når du gjør akkurat det samme med andre. Jeg har aldri beskyttet noen - og som sagt er det ikke noe bedre med innlegg der en garanterer høyere kurser. Det vil alltid være risiko i aksjemarkedet - og en jeg er sterkt imot lånefinansiere kjøp av aksjer.

Poenget mitt er at dine antagelser/påstander er like dårlig faglig begrunnet som de i menigheten som du kritiserer. Dere som bruker masse tid på å gjøre akkurat det samme som mange andre her - bare med motsatt fortegn - bør, som du selv oppfordrer, gå i dere selv og bidra med noe konstruktiv (ikke fjas).

Forskjellen mellom deg og Oppturen er at hun/han bruker mye tid og energi på å gjøre konkrete veloverveide beregninger, basert på det vi sitter med av informasjon, for å
underbygge sine antagelser/synspunkter. En får selv finne ut om en er enig/uenig - men det du bidro med om Q2 var følgende;

"Tallene lyger ikke, de kom inn for svakt. Og jammen santen ser det ut til at Q2 og gjør det."

Hvor "ser" du at Q2 ser ut til å komme inn for svakt? Det har ingen verdi så lenge du ikke begrunner ditt standpunkt.

Avslutningsvis - grunnen til at jeg trekker inn Q3, er fordi aksjekursen til enhver tid blir påvirket av fremtidsutsiktene. Jeg mener derfor at kursen på tidspunktet Q2 rapporten blir presentert ikke kun vil være basert på Q2 tallene. Jeg vil heller argumentere med at siden PGS ligger på kurs under kr 7 at det allerede er innbakt relativt dårlige tall - men det jeg ønsket å understreke, er at du garanterte at PGS vil falle ned på 5 tallet (muligens lavere) med dårlig Q2 tall - altså du garanterer at PGS vil være 30-50 % mindre verdt i juli 23 sml med juni 22 - selv om gjelden er redusert med 30 %, flere skip i arbeid denne høsten og ratene er høyere (dvs. fremtidsutsiktene er lysere i dag sml med 1 år siden). Det begrunner du med...? Du har derimot helt rett når du skriver at dette blir for dumt, Spinoff - helt borti natta...

Redigert 10.06.2023 kl 16:34 Du må logge inn for å svare
Kontur
10.06.2023 kl 17:06 5662

Mange av oss som sitter langsiktig med ganske så store aksjeposter gjør det fordi vi tror PGS var og fortsatt er svært lavt priset etter en snart 10 års nedtur som nå etter alle solemerker har snudd. Planen er å sitte som aksjonær i noen år til. Enkelt og greit. Synes samtidig det er spennende å følge med fra dag til dag og det er selvsagt kjekkest med oppgang.
Å finne seg en aksje på OSE som jeg ikke har troen på derimot og dertil sitte å messe negative meldinger over tid, det forstår jeg mindre hensikten med og må være for spesielt interesserte.
Deilig sol nå forresten
Londonmannen
10.06.2023 kl 19:13 5426

Sommeren er herlig og børs får være børs disse dager. En faktor som er viktig i caset PGS er at i den grad behovet fir seismikk tar seg opp, noe stigende rater tyder på, så er det svært lite med ekstra seismikkressurser å fylle på med. Følgelig er det tegn som tyder på at rateoppgangen kan komme til å fortsette, men med en stigningstakt som øker ettersom tiden går. Når vi kommer ut i 24/25 kan dette resultere i eventyrlige inntekter. Hva det vil gjøre med kursen, det gjenstår å se. Men mye tyder på at kursen vil bli positivt påvirket med høyere og høyere inntekter. Just saying……..
Kokosnøtt
10.06.2023 kl 19:24 5387

Du driver fortsatt å skubbar resultatene frem i tid? 24/.. 25? nå?

Skal begynne å trene jeg - i 26, eventuelt q3 27.
oppturen
10.06.2023 kl 20:30 5334

Kokosnøtt skrev Innlegget er slettet
Ihvertfall 90 % ??
De beløpene det siktet til er netto gjel ( gjeld-kontantbeholdning )
Første emisjon var hentet inn før 31.06.22, kun rep emisjon kom etter(ca $15 mill) + emi i November ( ca $150 mill) totalt ca $165 mill i tillegg ble $15 mill i gjeld konventert til aksjer.
I hvilken verden blir 90% av $320 mill til $180 mill ???

Det er jo her hele essensen fra de som er negative ligger ! Se på kontant resultatet og ikke bli blendet av nedskrivingene. Burde være enkelt.
Kontur
10.06.2023 kl 20:33 5296

Kokosnøtt skrev Innlegget er slettet

Skriver stort sett om det fundamentale innen olje og gass. Er optimistisk i så vegne. Offshore, oljeservice, rigg osv har i større eller mindre grad ligget med brukket rygg siden 2014 men er nå på vei tilbake. Den spede opptur startet for ca 2 år siden men ikke tidsnok til å berge mange selskap, Rem, Farstad, Dess, Polarcus, osv. Seismikk flåten er redusert til ca 25 % av hva den var og vi ser nå et sterkt stigende marked. Derfor har iallfall jeg kjøpt meg gradvis opp over ca 1,5 år og vært med på emisjonene.
Det er mitt bakteppe. Tror siste par mnd nedgang er forbigående og sitter derfor med mine aksjer.
Redigert 10.06.2023 kl 21:36 Du må logge inn for å svare
mingus7777
10.06.2023 kl 23:30 4965

PGS er fortsatt knallsterk. Eller…har jo ikke vært sterkere det fundamentale.
Rekk opp hånda de som har solgt for tidlig før her. ✋
Før du vet ordet av det er vi på 10, 11 og 13 igjen. Kortisiktig…
Redigert 11.06.2023 kl 00:05 Du må logge inn for å svare
Jez
10.06.2023 kl 23:39 4929

Bra skrevet Mingus7777. Jeg tror også mange kommer til å gå glipp av en fin oppgang. PGS må være en av de mest underpriset aksjene på OSE.
Max-Investor
11.06.2023 kl 00:31 4792

Det er fort gjort å gi opp på bunn. Har dessverre gjort dette en gang for noen år siden selv. Kjøpte meg inn igjen alt for sent og gikk glipp av det meste av oppgangen. Særdeles surt dersom en har lagt mye tid i aksjen. Alltids lett å se hva en gjorde feil når en har fasit. Ikke like lett når kursen bare peker nedover og en blir rådvill. Jeg sitter fortsatt med gevinst i PGS, men forventer at kursen er en del høyere i løpet av året. Jeg blir sittende.
Redigert 11.06.2023 kl 08:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.06.2023 kl 01:49 4676

Akkurat kommet inn fra en helt herlig fest, ute i nydelig midnatttsol. Til he…… med short og annet fantepakk ,he he 🤢 Mandag er en ny dag med nye gode innlegg fra debattanter som har gode innlegg. Peggy 😍 er dømt til suksess. Bare longsen holdes på lenge nok så vil Peggy levere . «It just pending on a matter of time» Nei Mormalone og London, og geo 01 samt gode TonyB og gamle Rossefar. Dere er gull pg har piling 👍🏻 Kurs er kurs og børs er børs og short er en plage, ….. ja ja nu e dette innslaget i en herlig sommarnatt i Nord, der solen ikke går ned over. Kursen den kursen, men verdiene….. verdiene de er tilstede og økende
Det blir bra 💨💨🚢🚢🦅🦅
Aksjenuubie
11.06.2023 kl 02:08 4805

Du vet at innleggene dine blir slettet fordi du blir rapportert for dårlig oppførsel ikke sant?
Londonmannen
11.06.2023 kl 07:18 4577

Dersom du ikke evner å lese det jeg skriver, så anbefaler jeg deg å forsøke briller i første omgang. Dersom det ikke hjelper, da kan det dessverre være forståelsen din det er noe galt med. Det vil i så fall være vanskeligere å gjøre noe med. Men la meg forsøke.

Jeg har aldri skrevet at PGS skal ha eventyrlige inntekter i 2023. Men ratene har fortsatt å stige fra 2022 og når de nå har 9 fartøy i full aktivitet fra slutten av Q2, så vil altså effekten av stigende rater i kombinasjon med et høyere aktivitetsnivå, bli høyere inntekter. Eller for å si de banalt, som for enkelte synes å være tvingende nødvendig; dersom du driver et alenefirma og du jobber for kr Y pr time, så vil bruttoinntekten din bli: 1xantall timer jobbet xY. Dersom du så ansetter et par personer, pga økende etterspørsel og den økende etterspørselen etter dine tjenester gir rom for å øke timelønnen til kr Y+10, så vill inntekten til firmaet ditt øke fra 1 x antall timer jobbet x Y, til 3 x antall timer x (Y+10). Dersom markedet forsetter å bedre seg, ved at etterspørselen etter dine tjenester øker og det kun er deg og dine to ansatte som kan gjøre nettopp den jobben ditt firma tilbyr, så er det en stor mulighet for at kundene vil overby hverandre for at du skal gjøre en jobb for dem, og inntektene til ditt firma vil gå fra ok betaling, via god betaling, meget god betaling, ekstra bod betaling og til slutt bli det jeg kaller eventyrlig god betaling. (Det forutsetter at det ikke kan komme nye aktører inn i markedet eller at en økning av kapasiteten til å etterkomme den stigende etterspørselen i markedet er mulig.)

Men PGS vil nødvendigvis ikke oppnå eventyrlige inntekter i løpet av 2023,, noe jeg heller ikke har sagt. Men når vi kommer ut i 24/25 vil jeg ikke utelukke at ratene øker til et nivå som gjør at inntektene vil bli det jeg velger å kalle eventyrlige. Min tidshorisont har hele tiden vært 2-3 år siden jeg gikk inn i PGS i mai 2022. Og legger du på 2 til tre år fra 2022, så er vi, tro det eller ei, i 24/25. Tiden går fort i godt lag! ;-))

Håper det hjalp deg til å skjønne hva jeg forsøkte å formidle. Ønsker deg en riktig god søndag og lykke til med oppstart av trening i 2026, eventuelt 27. Ikke uvanlig at det tar noe tid for enkelte å komme i gang med treningen, menntrøst deg med at det aldri er for sent. ;-))
Redigert 11.06.2023 kl 07:24 Du må logge inn for å svare
Kokosnøtt
11.06.2023 kl 08:29 4484

I mai 22 var kursen 6,5
I juni 23 er kursen 6,9
Og det plagar deg ikke whatsoever (etter alt positivt som har skjedd). Dere har hauset som gærne med Supersyklus,
REFI-knappen, Brasil, havvind o.l. Alt har klaffet, men Avkastningen din er fraværende. Du tenker som Geo? Han krysser fingrene for at kursen holder seg på 7, for han skal ha utbytter i 24. Vit at jeg vurderer dere til å ha like tungt for det, som dere meg. Du bruker mye tid her, vær såpass redelig at det i 100-vis av innlegg har vært nevnt 23/24 (ett år tilbake var det 22/23). Nå er det 24/25 som gjelder..(25 har knapt vært nevnt).
Londonmannen
11.06.2023 kl 10:19 4006

Jeg krysser verken fingrer eller tær, men på samme vis som deg tror jeg at det fundamentale vil vinne til slutt. Kursen i dag er nok preget av at PGS er et yndet sted for tradere og shortere, enn så lenge. Har ikke noe problem med at tradere tjener penger på sin strategi, men jeg har problemer med å trade selv da jeg ikke behersker TA og ei heller har tid til å sitte foran skjermen hele tiden. Men kjære vene, la nå traderne tjene sine penger i fred og ro. Ogjeg er heller ikke overrasket eller lar meg irritere over dem som er positive til aksjen når de er inne og negative når de er ute. For meg faller det helt naturlig og logisk. Ville trolig gjort det samme selv dersom jeg tradet. Vi må erkjenne at vi alle opererer i aksjemarkedet for å tjene penger. Men hvor mye du eller andre tjener bryr meg fint lite. Jeg ser ikke på dette som en konkurranse men som et godt alternativ til høyrentekonto, og langt mer morsomt.

Ha en fortsatt god dag!
FinnMcCool
11.06.2023 kl 10:23 4020

I have been curious for a long time now, and maybe you can answer this for me; Why on earth do people waste their time in comments? If they do not believe in a company's future, make one comment and move on to another company they feel better prospects with! After all, it's all about making money, nothing more & nothing less. This is the goal of every shareholder is it not? So then I look at the motivation for some comments which are in the negative! Have they previously lost money on that share and are bitter or are they looking for a better entry point? Can anyone enlighten me?
Slettet bruker
11.06.2023 kl 10:43 3932

Noen som har lest/eller har tilgang til artikkelen om PGS i dag i FA?
Svakhetstegn på rekke og rad ……?
kapteinkjeks
11.06.2023 kl 10:47 3924

Svakhetstegn innen TA. Det fundamentale går fortsatt i rett retning!
TOMSY
11.06.2023 kl 11:02 3829

Nå har dere messa om det fundamentale i årevis, les FA i dag så er ikke ting så rosenrødt allikevel. her skal vi en del ned før vi skal noe opp, kanskje til 10.- før nyttår.
Slettet bruker
11.06.2023 kl 11:37 3655

Det er bare det tekniske , som vi vet bergsmofs, death cross osv, altså kjent teknisk bildet og kjent stil i FA, så får vi se når oppgangen kommer ;) , som har alltid kommet etter en sånn sak😎.. 👇 PGS ser svak ut
Det er avdekket en rekke svakhetstegn i PGS-chartet de siste par måneden.
Aksjen brøt den stigende trenden i midten av april og bekreftet bruddet i slutten av april.
50-dagers snittet falt under 200-dagers snittet mot slutten av mai og etablerte et såkalt dødskryss.
Aksjen testet den tekniske motstanden på 7,70-nivået i slutten av mai, men snudde ned igjen.
50-nivået i RSI-chartet ble testet forrige fredag, men snudde ned igjen.
Fredag ble også den tekniske støtten på 7-nivået punktert. Samtidig ble også en svakt positiv undertone i RSI-chartet testet.
Brudd ned i RSI-chartet og i hovedchartet vil åpne for testing av den tekniske støtten på 6,55- og kanskje 6,0- og 5,25-nivået. Under 5,25-nivået kommer neste tekniske støtte på 4,50-, 4,0- og 3,75-nivået

PGS: Den stigende trenden er brutt og det er avdekket flere tekniske svakhetstegn i chartene.
For å snu den svake utviklingen må RSI snu opp og bryte 50-nivået. Samtidig må 50-dagers snittet og den tekniske motstanden på 7,70-nivået brytes. Dernest må 200-dagers snittet og den tekniske motstanden på 8,40-nivået brytes.
Redigert 11.06.2023 kl 11:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.06.2023 kl 11:42 3612

Rå og Kapteinkjeks 👍🏻😃 Takker. Per Ulv har vel hatt noen innlegg på FB om de tekniske signalene.
Bare å holde skuffa igjen ☺️
__eagle__
11.06.2023 kl 12:01 3498

Sist fa begynte å komme med drittpakker om pgs var rett før det tok fyr og aksjen fløy fra høy 4 til 13 så jeg ønsker det velkommen 😁
Hvis vi da ikke blir ranet med ett bud på hele kaka🙈
unikum
11.06.2023 kl 12:25 3352

Det er jo dette shortere og annet pakk herjer med. Kjører kurs ned ,bruker TA til sin fordel, sprer usikkerhet inn i markedet. Er ganske enkel når man har noen millioner å bruke. Som vi har sett så har også fortjeneste deres vært høy og fått mange til å kaste/må kaste korta. Manipulering kalles det, så for vi nå bare håpe det er noen som setter stopper for dette.
Slettet bruker
11.06.2023 kl 12:28 3331

Søk gjerne opp den historiske utviklingen etter FAs Tekniske Analyse av PGS. Kommer i slutten av en trend, og går diamentralt motsatt, gjerne allerede fra første dag ...
Slettet bruker
11.06.2023 kl 12:31 3295

Henviser til overskriften ...
Londonmannen
11.06.2023 kl 13:02 3160

FA? Du mener FA har vist seg som en troverdig sannsiger vedrørende PGS? Du får fortesette å sette din lit til FA. Lykke til!