$$$PGS$$$ Lesestoff i helgen 😊

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
16.06.2023 kl 11:55
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Slettet bruker
PGS 24.05.2023 kl 07:50 355941

😶‍🌫️
Redigert 16.06.2023 kl 11:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.06.2023 kl 17:26 4330

Skandale er vel å ta i. PGS noen prosent opp siste uke mens tgs noen prosent ned.

Men vi kan selvsagt ikke hevde dette er rått. Men vi er i gang, og fremtiden er lys 😊. Nyte helgen og så får vi se hva OPECmøtet bringer. En siste krampetrekning fra short kan få vist seg fåfengt
Slettet bruker
02.06.2023 kl 17:35 4276

🤣
Nilsok
02.06.2023 kl 17:57 4139

En av forumets største tulling han der.
Kokosnøtt
02.06.2023 kl 18:05 4091

Skandale er å ta i :D Enig! Det kjennes vel mer som skandale når det er trenden på dagleg basis. Hver enda dag faller den tilbake og dagens avkastning halveres. Imponerande at optimismen din takler dette:D På all optimismen siste dager har vi fått ca 50øre.
Slettet bruker
02.06.2023 kl 18:12 4056

Bremsa henger litt ja. Distansen vi skal er den samme, og det hadde ikke vært meg i mot å tilbakelagt den raskere
Piloten
02.06.2023 kl 18:19 4026

OSX-indeks i mørkegrønt lende over dammen. Går nok opp til uka også
Kokosnøtt
02.06.2023 kl 18:44 3867

Smeller opp 2% til på mandag da - gitt at oljen fortsetter oppover, short lettar seg og osx holder seg på 5%+ Juhuh!
Slettet bruker
02.06.2023 kl 19:01 3788

Er dagens kursutvikling et problem for deg? Er det noe vi kan gjøre for å trøste deg?
Slettet bruker
02.06.2023 kl 19:14 3719

Klokken 17:31 i dag ble det kjøpt/ solgt 5 050 000 aksjer i PGS for kurs kr 7,43. Sluttkurs 16:28 var kr 7,508.

Hva skjer? Hvis dette er short som dekkes inn, så slipper de faen meg billig unna!
Kokosnøtt
02.06.2023 kl 19:19 3694

Åå litt lei sjølv :D
Klart den er et problem. Jeg vil ha outperform og ikke vica versa som tydeligvis rekk for deg. Og ikke «vi» deg - du har ikke filla peiling.

Den som ikke er skuffet over denne dagen og siste uke er blind eller svært tolmodig. Tolmodighet er bra/nødvendig - men når skal avkastingen komme? En kan ikke kontant vise til hva som kan være i vente. Med du er vel lykkelig over å ha fått 5000kr i avkastning i dag du :D Kosa deg!
Slettet bruker
02.06.2023 kl 19:21 3745

Har de stengt Sotrabroen på grunn av vind? Eller sitter du under den?
Slettet bruker
02.06.2023 kl 19:35 3779

Det gikk aksjer i etterhandelen på 7,508. Det er slik at dersom det står igjen aksjer på kjøper- eller selgersiden på samme kurs som i closing, så kan disse handles i 5 minutter etter close 16.25. 7,508 er sluttkurs.

Det gikk en krysning på drøye 5 mill. aksjer kl 17.31. Dette er bare flytting mellom konti.

https://live.euronext.com/nb/product/equities/NO0010199151-XOSL

Redigert 02.06.2023 kl 19:35 Du må logge inn for å svare
Kontur
02.06.2023 kl 19:37 3811

Shorten og de som ikke er inne viser tydelige tegn på nervøsitet nå, og med rette. Oljen kurser opp, ratene siger kraftig, siste jeg hørte var ca 70% opp i forhold til for to år siden. Nesten alle skip i sving og en backlog som begynner å svulme.
PGS er der de skal være, de har ridd av stormen som har vart i nesten 8 år, nå kommer rekylen som flere av oss har ventet en god stund på.
Vi kommer i tillegg til å få god drahjelp av oljen som siste 3-4 mnd har hatt seg en nokså kraftig dupp, likevel har PGS klart seg ok.
De som fabler om 5 kroner må gjerne begrunne hvordan det skal kunne gå til. Med Kina igjen i vekst, enormt etterslep av oljeleting og oljeserviceinvesteringer, stadig nye ben å stå på (vind, CO2 lagring, ect) og en rekordliten verdensflåte av tilgjengelige seismikkskip der PGS sitter på brorparten av de mest avanserte skipene. Og alt dette til den latterlige lave aksjeverdien på ca 7 MRD pr i dag.
Enorm oppside, mikroskopisk nedside om ikke verden raser sammen da selvsagt.
jaroas50
02.06.2023 kl 20:04 3792

Om kursen er 7.50 eller 7.80 mandag spiller ingen rolle. Dette tar tid. Gjelden blir mindre etterhvert og da snakker vi om helt andre kurser. Bare å sitte
china
02.06.2023 kl 20:16 3764

Lusket meg innpå etter lang tid!! Siden alt var opp i dag( oljerelatert hvertfall) gedigen skuff nok en gang. Usle 2 prosent. E det mulig
Ermo
02.06.2023 kl 20:40 3993

Takk for din grundige vurdering av aksjen og veien videre.
Foreslår at du investerer i objekt som gir deg mer ro fremover.
china
02.06.2023 kl 20:53 3932

Ikke lov å være skuffet? Vurdering av aksjen?? Tosk. Tror eg har vurdert den opp og ned i mente nok skal eg si deg.
Longline
02.06.2023 kl 21:10 3863

Vi som ser litt lenger frem i tid å ikke bare 2-3 mnd.Noen som tørr å spå noe utbytte når den tid kommer?.Med alle skipene i sving å stigende rater, må jo de bli noe til oss aksjonerer i fremtiden..2024 og fremover.
Kokosnøtt
02.06.2023 kl 21:10 3858

Shorten viser klare tegn på nervøsitet?
Ned fra 22 til 21 milioner aksjer? Ja, nesten panikk i leiren der.

Nå kommer rekylen?
Når da? Snakker du om de femti ørene etter en røys med kontrakter og gullmakro som burde tatt oss 30% oppover?

Med Kina i vekst?
Leser du aviser? Har du hørt om bloomberg markets?

Drahjelp fra olja neste 3-4 mnd?
Har du sett hvordan Rystad Energy mfl har roughy 0,0% evne til å spø utviklinga i oljeprisen? Men Kontur - du vet? Gratla!

Mikroskopisk nedside?
Er du gal eller dum, eventuelt løgnar? Nedsiden er nøyaktige 100% - dessverre.

Har du aldri noe skepsis? Aldri noe nyansert bilde du ser for deg?

Konstant provoserande å lese det du poster - men dere er jo ekspertar på å hausse hverandre opp. Tony B backer sikkert det Fantastiske innlegget ditt før dagen er over.

Kokosnøtt
02.06.2023 kl 21:16 3874

Londonmannen skrev Amen!
Åherregud!
observer009
02.06.2023 kl 21:19 3873

Wow, ser ut som oil service index skikkelig tar av med en økning på over 6%! En spennende dag på mandag.
Redigert 02.06.2023 kl 21:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.06.2023 kl 21:21 3861

Kokosnøtt skrev Åherregud!
Er det spesielt PGS dere interesserer deg for?
Thesistulling
02.06.2023 kl 21:24 3874

Faen å du hyler og skriker da, får jo nesten vondt i ørene av å lese det du skriver.
Stikk og få ut frustrasjonen din med et eller annet, kjøp deg en Lazywanker, eventuelt bestill en time hos doktoren din, få noen piller, virker som om du eksploderer snart.
Slettet bruker
02.06.2023 kl 21:38 3802

Oppturen kommer den for investerte og tålmodige Peggyanere. Peggy is going «Kokos and bananas « på samme tid …😀 Ihvertfall er det noen som er klin kokos 🤒 ….Neida Peggy er inni den såkalte super dyklusen nå som vil vRe noen år. Økte rater, økte behov for Seismikk, det skal letes rundt om i verdend hav
Sakte men sikkert vil Peggy legge på seg på turen Nordovef igjen 😇🦅🦅🚢🚢
Tålmodige får sin belønning og Shorterne har nå lekt seg nok. De finnef seg nye kandidater … 👹

Tigerberget
02.06.2023 kl 21:38 3838

Nytt nick for en drøy uke siden og hogger til i PGS trådene…

Tror du har mer kunnskap en en håndfull skribenter som sitter på meget informativ informasjon om selskapet via bekjente.

Latterligere blir det ikke 😂😂😂

I tillegg er du Rogalending…😳😳

🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡

Redigert 02.06.2023 kl 21:40 Du må logge inn for å svare
Normalone
02.06.2023 kl 22:13 3747

Det virker å være mye frustrasjon, utålmodighet og veldig stor usikkerhet/utrygghet blant flere av skribentene på denne tråden - som om en ikke helt hva og hvorfor en har investert i PGS, og som påvirkes mye av den daglige kursutviklingen. Denne videoen med Warren Buffett har vært vist tidligere - kan kanskje være en tanke å se den (igjen) og deretter tenk over hvorfor en eventuelt har investert i PGS (og hvilket tidsperspektiv en har);

https://m.youtube.com/watch?v=xvAOaKJ8Meo&feature=youtu.be

Videre leser jeg også at det er flere som angrer på at en ikke solgte når kursen var på kr 13 (alltid lett å være etterpåklok) - samtidig som at en vurderer å kaste inn håndkle når kursen er rundt kr 7, fordi en har mistet tålmodigheten/er frustrert. For meg er det helt irrasjonelt, hvis en mente det fundamentale ikke tilsa at en solgte på kr 13 - hva har endret seg innen seismikk markedet/potensialet til PGS, som gjør at en mener det er riktig å selge når kursen er nesten halvert? Det virker som at mange ikke har en klar plan bak sine investeringer, ikke har gjort et grundig forarbeid, lar seg påvirke av all støyen - og tror at alle blir rike over natten. Ting tar tid i aksjemarkedet - og kursen vil gå både og ned (og i det kortsiktige bildet er det vanskelig å vite kursutviklingen) - men dersom dere tror PGS er i et marked som er på bedringens vei, at det i disse tider lønner seg å eie skipene og at PGS er i god posisjon til å dra nytte av denne oppgangstiden, så bør en vurdere investering i PGS (og som Buffett uttrykker, være glad for at kursen faller - for det gir god mulighet til å investere mer til billigere kurs). Har dere ikke troa verken på seismikk markedet eller PGS, at selskapet kommer til å tjene mindre penger fremover - og mener at mCAP på 7 mrd er alt for høyt - så bør en holde seg unna.
Redigert 02.06.2023 kl 22:23 Du må logge inn for å svare
Kontur
02.06.2023 kl 22:22 3764

👍🏻👍🏻👍🏻
Ermo
02.06.2023 kl 22:30 3692

Kokosnøtt skrev Åherregud!
Flau på dine vegne.
Travis-Bickle
02.06.2023 kl 22:35 3698

Da virker det som noen store, altså gigantiske penger begynner å skifte posisjoner....
Anbefaler litt googling i helgen.
Dere har CNBC vil jeg tro.
TonyB
02.06.2023 kl 22:37 3716

Dette som må til 😊👍
nafa
02.06.2023 kl 22:52 3822

Tillater meg å lime inn hovedinnlegget til Queen of Crude fra 8.02.22 , hvor jeg like etter investerte, etter min målestokk mye i PGS like etter dette innlegget.
Tråden het «Fremtiden er seismisk» , noe som har vist seg å stemme helt perfekt og kanskje vel så det fundamentalt.
Har nok aldri følt meg så sikker på noen investering som denne noen gang.
For meg spiller dagens kurs nada, men kursen om kanskje 2 til 5 år kan nok komme til å være avgjørende med henblikk på salg av noe eller hele investeringen.
Ønsker alle lykke på reisen framover.

QoC skrev:
«Eg er ingen fast forumskriver, men sett i lys av PGS sitt nylige kursfall ønsker jeg å lette mitt hjerte. Først en kort oppsummering av hva seismikk kan brukes til:
1. Øke ressursgrunnlaget: Finne nye forekomster av olje og gass, både i nybrottsområder og rundt eksisterende infrastruktur
2. Øke utvinningsgraden: Bedre utnytte petroleumsfelt som er under produksjon (reservoarovervåkning)
3. Karbonfangst og lagring (CCS): Her trengs seismikk til først å lokalisere undergrunns lagringsreservoar, og deretter for å overvåke dem
4. Etablere vindparker: Det trengs grunn seismikk for å etablere bunnfast havvind (sikre bunnforhold, unngå grunn gass i området)
5. Havbunnsmineraler: Her trengs seismikk for å lokalisere lovende forekomster
6. Geotermi: Lokalisere "targets"

I dag fokuseres det mye på punktene 1 og 2 for selskap som PGS, men selv den mest hardbarka "tree hugger" må innrømme at punktene 3-6 er helt nødvendige for "det grønne skiftet".

Gass skal bli "grønt" under forutsetning at gasskraftverkene har CCS. Store områder må derfor scannes for å finne lagringsreservoar i forskjellige land. Her er PGS verdensledende. Ikke bare fordi de har verdens mest moderne streamer-flåte, men også fordi de er teknologiledende. Equinor og co valgte PGS til å overvåke Langskip (Northern Lights) som er verdens største CCS-prestisjeprosjekt. Dette betyr ganske enkelt at PGS har den beste teknologien for å lokalisere CO2 under bakken, og det er noe annet enn å finne geostrukturer.

Folk frykter at PGS har for mye gjeld. Det en må spørre seg da er hva gjelda er backet av. I PGS sitt tilfelle er det verdens mest moderne flåte av streamer skip. Og de har i praksis bare én konkurrent på området, nemlig Shearwater. Med dagens råvarepriser vil konstruksjon av en streamer koste mangfoldige ganger mer enn i 2013/2014. Dette er jo ikke småtterier, det er blant de største flyttbare innretninger på jordkloden!

Så jeg er ikke bekymret for hverken gjeld eller emisjon. PGS opererer i et marked i forbedring, med økende etterspørsel etter olje/gass/ccs-tjenester. De viser at de kan vinne anbud globalt, og de sitter på ALT som trengs for å utforske "inner space". Både et omfattende databibliotek, streamer-skip og havbunnsnoder (samarbeid med Magseis Fairfield). Det er bare et tidsspørsmål før blårussen i finansverden skjønner dette og hever kursmålene!»

Dette innlegget har vist seg i stemme helt på en prikk og helt uten unntak og mange inkl meg har gjort stoore langsiktige investeringer helt på grunnlag av dette innlegget.
Redigert 02.06.2023 kl 23:02 Du må logge inn for å svare