Norsk pharma

Superoptimist
24.05.2023 kl 17:15 2535

Hva skjer med all elendigheten i norske pharmabedrifter? Er årsaken rene inkompetanser? Eller er det bevisste juks og bedragerier vi er utsatt for?
bj111
25.05.2023 kl 01:12 2486

Mye juks og bedrag i kombinasjon med inkompetanse. Finnes gode farma selskaper på OSE som tjener penger og ikke er med i svindel ligaen men det er ikke mange. Den tiden der en kunne hente hundrevis av millioner og få selskapet priset til flere milliarder med et eksperiment om blåbærsaft kan kurrere kreft er nok i ferd med å ta slutt. OSE burde rydde opp å følgende bør helt klart strykes fra notering, NANOV, PCIB, TRVX, Bergenbio og kanskje flere. Life og Softox er notert på jalla listen så de får vel holde på videre men interessen for slikt burde være fallende ettersom det viser seg jo gang på gang at det ikke er noe hold i forskningen når de tvinges til å legge frem de virkelige resultatene og ikke kun vyer eller drømmer.
Superoptimist
25.05.2023 kl 17:03 2388

ja bj111. Skulle ikke noen stilles til ansvar for denne bevisste elendigheten? Bekrefter jo bare at OSE er landets største spillebule!
bj111
25.05.2023 kl 17:42 2347

Ja det er en spillebule men hvorfor folk skal satse på et esel i et travløp bestående av mange gode hester gang på gang skjønner jeg ikke. Ja oddsen blir svert høy på disse eslene men det er det god grunn til. Kan vel takke seg selv når en velger en slik investeringsprofil.
Bullfight
25.05.2023 kl 17:58 2334

1 av 1000 slike selskap lykkes
JosefK
27.05.2023 kl 20:30 1965


De årene jeg har vært på børsen har det aldri vært 1000 Biotek selskap der. Så det er bare tull. Det er heller sånn at de som var der da jeg begynte, de er der fremdeles. Og de fleste av dem igjen er bedre case enn den gang da. Og noen er solgt.

On topic: binær case er alltid vanskelig -uansett bransje. Hvis man ikke skjønner det, så kom dere ut av Dodge. Det er en bransje det står mye værre til med og det er gruvedrift. Jeg kommer ikke på ett eneste case som fremdeles har overlevd. Nordic mining er nesten et unntak men de har hatt kunstig åndedrett flere ganger, så jeg regner dem som en fiasko uansett.
GullogGråstei
27.05.2023 kl 20:49 1949

Jeg vil heller si at det er et aksjonæransvar å være klar over at aksjer i tidlig-fase farmasi-selskaper er veldig risikabelt. Det handler ikke om svindel. Aktørene bak alle de nevnte selskapene har selv vært overbevist om at de sitter på en veldig spennende teknologi, og de har hatt historier rundt dette som både har overbevist dem selv, venture-kapitalister og senere andre investorer i markedet. Det er et investor-ansvar å forstå hva man driver på med når man putter penger i ryggen på slike aktører.

Realiteten er at alle selskapene må igjennom den farefulle ferden frem mot et produkt som kan markedsføres for salg. Det koster så mye penger at hvert enkelt selskap egentlig bare har én produktkandidat-"hest" som de kan forsøke å ta gjennom alle de kliniske fasene og et markedsføringsløp før utålmodige investorer mister troen. Et selskap som Nykode er kanskje unntaket. Selv ett slikt klinisk løp som dette koster typisk hundrevis av millioner (for ikke å si flerfoldige milliarder).

På veien risikerer man å finne ut at behandlingen ikke er trygg, at den egentlig ikke er spesielt mye bedre enn standardbehandlingen eller at den blir for dyr å fremstille/markedsføre til at omsetningen i selskapet blir god nok. Desto større markeder man sikter seg inn på, desto større konkurranse må man regne med fra de store gigantene innen farmasi. I løpet av et mangeårig utviklingsløp kan det komme store nyvinninger fra andre aktører på akkurat ditt selskaps kjerneområde, noe som gjør hele produktutviklingen, og kanskje den bakenforliggende idéen, mye mindre relevant.

På grunn av alle disse skjærene i sjøen, så er det NORMALT at de fleste tidlig-fase farmasi-selskaper faktisk feiler. Det er veldig få som lykkes. Det er selvfølgelig fryktelig frustrerende for de som har backet feil selskap. Man får lyst til å skylde på noe eller noen. Det eneste man egentlig KAN skylde på er sine egne mangelfulle analyser av det spesifikke selskapet, eller at man ikke har satt seg godt nok inn i hva investeringer i farmasi-sektoren faktisk innebærer.

Jeg har satset på Nykode, men har ikke turt å sette penger på noen av de andre. Så får vi se hvordan det går. Foreløpig har det vært en veldig dårlig investering. Kanskje blir jeg også skuffet på sikt, men jeg vil ikke skylde på ledelsen eller svindel hvis de taper i konkurransen med andre, eller hvis de mislykkes med å komme i mål med minst ett produkt.

Jeg kan bare skylde på meg selv.
Redigert 28.05.2023 kl 07:09 Du må logge inn for å svare
Goldeneye
28.05.2023 kl 18:15 1741

Det ser ut som om det bare er å styre unna hele biotekbransjen. Det å kjøpe aksjer der synes som en form for selvskading. Eneste plaster på såret er at man får tilbake penger på skatten når tapet er realisert. 🤔

TRVX (nå CRNA) har tatt et konvertibelt obligasjonslån - også kjent som et dødsspiirallån - for å forske videre på cRNA. De er bare et av mange selskap som holder på med dette, og skal bl.a. konkurrere med pharmaselskap med store muskler. Tidligere var det forskningen på et par andre kreftmedisiner som ledelsen lovpriste i Targovax - og som nå er stanset/pauset siden de fikk et nyere produkt å hausse/hente penger på, nemlig nevnte cRNA. Innsiderne kjøper ikke aksjer fordi tyngdekraften på dødsspiirallån vil sende aksjen ned, selv om forskningen underveis skulle vise lovende resultater.

BGBiO skal gjennomføre en dumpingemisjon på 10 øre per aksje for å holde seg flytende. Tipper aksjen fort er nede på emisjonskursen.

PCIB må snart ha emisjon. Blir det 10 øre per aksje der også? Etter hvert som studiene deres svikter, finner de på nye ting å prøve å kapitalisere på. Så langt har alt de har tatt i blitt til gråstein, og aksjonærene har blødd stort opptil flere ganger.

NANOV skulle bli det nye Algeta (sistnevnte er vel eneste norske suksesshistorie innen biotek). Hovedproduktet Betalutin viste lovende resultater i tidligere studier, men gikk til helvete på grunn av treg rekruttering og eksperimentering med forskjellige inntakskriterier, doseringer etc uten at aksjonærene ble informert om problemene underveis. Alle andre produkter/studier har vært pauset i årevis, men til tross for det hausset tidligere ledelse selskapets pipeline opp i skyene for å hente penger ved emisjonene (til sine fete lønninger etc), samtidig som negativ informasjon ble tilbakeholdt til alt håp var ute. 😩🤮
Redigert 28.05.2023 kl 19:36 Du må logge inn for å svare
Burobeng
28.05.2023 kl 20:58 1666

Vi trenger biotekbransjen for å utvikle bedre medisiner, og den dagen du blir syk er du glad for at noen tok risikoen og investerte i utvikling av den medisinske løsningen som gir deg noen år til. Så er det kanskje bare 1 av 10 som lykkes, og da må gevinsten i den ene være tilstrekkelig til å dekke tapet på de 9 andre. Så langt jeg kan se er Photocure det selskapet som ligger best an til å dekke tapene fra de mislykkede.
JosefK
29.05.2023 kl 01:03 1586


Tre farmasi selskap jeg vurderte seriøst, men som jeg ikke agerte på:

Medistim: under finanskrisen vurderte jeg å kjøpe til 18 kr. Men jeg syntes det var dyrt når kursen hadde gått fra 13 på kort tid. I dag får man kanskje noe til 250.

Bergen bio: vurderte inngang og hadde en ordre klar på 10,50 under 2020 krakket. Den gikk aldri inn, men aksjen gikk til 30 i løpet av noen måneder. Jeg vurderte også inngang da tegningsrettsemisjonen ble kjent, men misset at jeg hadde veldig kort tid. Så det ble ingenting av det. Forøvrig en ryddig emisjon blant alle de rettede emiene.

Natto: En skikkelig treig aksje. Men et selskap som faktisk tjente penger på slutten. Jeg hadde en million tilgjengelig da det var tydelig at de ville bli kjøpt opp (15-18 kr). De ble vel solgt et par måneder senere for 25-27 kr. Husker ikke helt nøyaktig hvor mye.

Tre feilvurderinger fra min side.

Jeg har ellers styrt unna nano, Pcib av de som er nevnt her med begrunnelsen at jeg ikke skjønner helt hva de driver med. Hvis man ikke gjør det, vet jeg av erfaring at man alltid feilvurderer. Rene svindler som Life og kanskje softox har jeg luket bort fra radaren før jeg bruker for mye tid på dem.

Og ikke minst: man skal ha tid til alt og det er ikke alltid jeg har. ArcticZymes mener jeg er den sikreste aksjen i sektoren på børsen. Et ikke-binært case som tjener penger, har mye penger og som kommer til å vokse organisk så vel som uorganisk i et stadig større marked. Jeg forstår ikke hvorfor ikke fler er opptatt av AZT.
Winter is Here
29.05.2023 kl 02:01 1565

Du snakker kanskje om forskningsprosjekter som er børsnotert ?

Folk bør forstå at mange av disse forskningsprosjektene kommer ingen sted også med tanke på de har ingen kommersielle inntekter fra før av.

Det er bra gjort hvis man kommer med brukbar forskingside som det blir noe av. Se på de store farmasøytiske bedrifter, de har allerede produkter på markedet, men de driver også med forskning mye av den forskningen blir det aldri noe av og det tar tid å finne ut av.
Redigert 29.05.2023 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
talund
29.05.2023 kl 09:47 1439

Vistin er en norsk pengemaskin i farma, men der forskes det lite. Navamedic gjør det også greit om dagen, med salget av sin innlisensierte slankemedisin. Skal man satse på selskaper som utvikler nye medisiner uten andre inntekter må man innse at det stort sett går galt. En gang i blant lykkes de. Da blir gevinsten destod større. Oslo børs har et par eksempler på det gjennom historien, som Hafslund Nycomed.
Pierre
29.05.2023 kl 10:55 1390

Les dere opp på Ultimovax. Der skjer det spennende ting i nær framtid.
Superoptimist
29.05.2023 kl 17:41 1258

For meg burde et forskningsprosjekt finansieres på andre måter enn gjennom børser! Millionbetalte "forskere" skulle vært økonomisk straffet!
Winter is Here
29.05.2023 kl 18:10 1207

Utfordringen med forskningsprosjekter at de er ikke flinke til fase ut prosjektene sine etter fase 2, eventuelt tidlig i fase 3 da man prøver å overleve og vinne tid til å omstille seg siden man ikke har noe annet å satse på. De store bedriftene er flinke til det og sparer penger på den måten.

Det skal ikke mye til å få prosjektet gjennom fase 1 og 2 så lenge man har noe effekt spesielt med tanke på at man satser på noe som har en observert effekt fra tidligere. Ofte vises det seg at effekten ikke bra nok også med tanke på medisiner/utstyr som er allerede ute på markedet.
Redigert 29.05.2023 kl 18:14 Du må logge inn for å svare