Oral fedmepille gir over 15 % vekttap

mofs
NOVO N 24.05.2023 kl 23:18 5200

Wegovy har vokst med mer eller mindre 100 % YOY over et par år nå. Nå kommer Novo Nordisk med en fedmepille som i motsetning til Wegovy ikke behøver å injiseres. Ingen konkurrenter er i nærheten av å vise til de samme resultater som NOVO. Fedmepillen gir 17 % vektnedgang på overvektige personer. Antallet med obese er globalt på 700 millioner. Antallet med overvekt er vel det dobbelte. Dette sier noe om TAM. Hvor mye kan denne medisinen være verdt mon tro? Ser vi NOVO doble seg i løpet av et par år?
mofs
02.06.2023 kl 09:13 5078

Gjør oppmerksom på at Novo ikke bare er fedme og diabetes. Novo gjør også fremganger innenfor medisiner som bekjemper sjeldne sykdommer. De siste ukene har NOVO både påvist gode resultater innenfor terapier mot kortvoksthet og gjort samarbeidsavtaler om videre utvikling av ulike genterapier. Terapier mot sjeldne sykdommer er et stort medisinsk område med høy profitabilitet.
SAMISKBONDE
02.06.2023 kl 12:37 5019

Sikkert bedre margin, men mindre volum og mindre skalerbart vil jeg tro.
mofs
02.06.2023 kl 14:26 4970

Selvsagt, fedmemedisin kan vel regnes som medisinens Iphone. Vi snakker om såkalte blockbusters innenfor Pharma med ekstreme TAMs. NOVO og Eli Lilly vil dele dette markedet mellom seg de nærmeste tre årene. Slike monopolstillinger er ekstremt profitable. Du har noe av det samme når det gjelder Vertex Pharma innenfor cycstisk fibrose. Mercks Keytruda mot kreft. I tråd med disse monopolstillingene har ikke overraskende de tre selskapene gått mye på børs, særlig i fjor. Jeg tror alle disse har mer å gi, og en kan bruke konsolideringsfasen til å øke eksponeringen noe, om en ikke har oppnådd ønsket eksponering.
mofs
14.06.2023 kl 13:19 4809

NOVO har brukt året på å konsolidere rundt 1050 - 1150. Markedet er også litt redd for at Ozempic (fedme/diabetes) skal miste markedsandeler til Eli Lilly. Neste år kommer imidlertid ny fedmepille ut mot markedet. Noen ganger er markedet en god tjener. Denne konsolideringen kan være en god inngang for veksten vi står overfor.
mofs
27.06.2023 kl 10:11 4621

At Pfizer droppet den ene av sine slankepiller studier ser jeg som positivt for NOVO. Eli Lilly ser foreløpig ut som den eneste konkurrenten når det dreier seg om "go to market" fasen. Den andre studien til Pfizer kan imidlertid resultere i mindre bivirkninger. Uansett, PFE ligger et stykke bak i løypa.
mofs
12.07.2023 kl 13:03 4463

NOVO har fått seg en på tygga den siste uka. I følge FDA har visstnok brukere av Ozempic fått selvmordstanker. Bare så det er klart. Ozempic er en insulinsprøyte for diabetikere. Det nye er at mange med fedme, men ikke nødvendigvis diabetikere, bruker legemiddelet mot fedme. Jeg kjenner mange diabetikere og har aldri hørt noe om selvmordstanker. Diabetes og fedme er jo lidelser som kan bidra med psykiske lidelser helt uavhengig av farmakologi vil jeg tro. FDA vil sluttføre sine studier i løpet av høsten. La meg også gjøre det klart at en ikke hører noe om selvmord i sammenheng med bruken av Wegovy,, som er NOVOs primære slankemedisin. Neste generasjon slankemedisin skal avløse Wegovy. Har heller ikke hørt noe om selvmord i fase III studien av det nye slankemiddelet (pilleform). Tror derfor kortsiktig volatilitet, kan være et godt tidspunkt for å laste opp. Diabetes er jo en lidelse som må behandles, så jeg har vanskeligheter med å se at salget går dramatisk nedover. Det kan dog hende at litt færre tar Ozempic framover av forfengelighetsgrunner. Vi har noen av disse også. Helt uavhengig av dette, så fortsetter TAM å vokse på fedme og diabetes.
mofs
08.08.2023 kl 15:13 4205

Wegovy redusererer sjansen for slag og hjerteattack. Dette betyr at NOVOs slankemedisin sannsynligvis får støtte fra amerikanske forsikringsselskaper. Dette betyr mer og billigere behandling for pasienter, noe som øker TAM videre. I morgen kommer 2Q-rapporten, kanskje vil annonseringen av resultater for 1H 2023 representere en liten pull back fra dagens fantastiske utvikling Vi får se. Mulighetene for kurs appresiering er absolutt til stede, slik jeg har hevdet til det kjedsommelige det siste halvåret. https://www.finansavisen.no/helse/2023/08/08/8027479/kobenhavn-borsen-til-vaers-etter-banebrytende-studie.
mofs
10.08.2023 kl 11:28 4037

2Q er ute; meget sterke tall. salget økte blant annet med 45 % i Nord-Amerika. NOVO øker FY guidance. Selskapet ser salgsveksten i rommet 27 - 33 %, og EBIT i intervallet 31 - 37 %. Innenfor obesity er det nå en duell mellom NOVO og LILLY om hvem som kan produsere mest for markedet er umettelig. Vi vet at NOVO har hatt episodiske problemer med sin forsyningskjede, men har også en fordel framfor LILLY på grunn av at det ligger foran i påviste fordeler med produktet gjennom anerkjente medisinske studier.
mofs
10.08.2023 kl 12:01 4010

Jeg sitter å oppdaterer regnearkene mine nå, og jeg trenger ikke gjøre mange justeringer før jeg ganske enkelt ser at NOVO er undervurdert her. Det er litt vanskelig å forestille seg hvor salget de ulike produktene (Ozempic, Vegovy, Rybelsus m.m.) vil ende opp. Bare i USA er det 100 millioner med overvekt. Det er vanskelig for hjernen å fatte hvor stort salgspotensialet er. Det er nesten sånn at en sitter igjen med følelsen at en ikke er bullish nok, selv om en legger inn en salgsvekst på 25 - 30 % de nærmeste årene - puhaa sier jeg bare. Dette er dansk dynamitt.
mofs
14.08.2023 kl 22:47 3808

Jeg har postet en discounted cash flow analyse av NOVO på min substack. For de som vil lese en lengre rapport om Europas mest verdifulle selskap, vil jeg poste den i morgen. https://magnusofstad.substack.com/
mofs
15.08.2023 kl 12:33 3702

For den som vil lære mer om NOVO, har jeg nå postet en lengre rapport på min substack. https://magnusofstad.substack.com/ . Den er fri for betalingsmurer.
mofs
30.08.2023 kl 22:32 3525

Insulin aspart havnet på Biden administrasjonens liste over medisiner som skal prisreduseres fra 2026 av. Det kunne vært langt verre. Dette er en medisin det selges relativt lite av i forhold til de 9 andre på listen. Jeg oppfatter dette som svakt positivt foreløpig, I forbindelse med IRA tror jeg etterhvert enten Ozempic eller Vegovy havner på listen, men jo lenger ut i tid dette kan strekkes, bo bedre er det. Første runde gikk til NOVO, men det er 11 runder igjen. Litt for tidlig å sprette sjampisen med andre ord.
mofs
01.09.2023 kl 10:51 3426

NOVO ble i dag Europas mest verdifulle selskap basert på Market Cap, i det NOVO passerte LVMH.
mofs
13.09.2023 kl 09:27 3275

NOVO splittet aksjen i 2 i dag. Men hvorfor ikke i 10 når det først var i gang? - Hvis målet er å gjøre aksjen mer likvid og mer spiselig for småsparere, da kan en jo like gjerne kline til.
mofs
10.10.2023 kl 21:28 3052

Scott Galloway kaller NOVOs Ozempic og Vegovy mer banebrytende enn AI https://www.youtube.com/watch?v=z0g5S4soPio
mofs
13.10.2023 kl 19:19 2895

Her mp jeg oppjustere mine estimater ja https://www.finansavisen.no/helse/2023/10/13/8045111/novo-nordisk-varsler-resultatvekst . Jeg tror imidlertid jeg venter med å justere mine prognoser til etter Q3. Kanskje NOVO sier noe om 2024 allerede i begynnelsen av november. Vi får se. NOVO har allerede passert mitt FVE på 700 DKK. Dette skyldes i hovedsak bedre resultater snarere enn multipelekspansjon.
mofs
25.10.2023 kl 14:18 2641

Jeg synes han Molnes sier mye rart om NOVO på børsmorgen og økonominyhetene. Bare så det er sagt. Alle medisiner har bieffekter i større eller mindre grad. Når det gjelder diabetes medisin er disse velkjente og som oftest knyttet til mageproblemer. Når en begynner å snakke om dødsfall og massesøksmål; da maler en vel fanden på veggen uten grunn. Hva er de empiriske holdepunktene for slike påstander?

Jeg tror markedets sprak taler for seg selv. Denne kan godt gå enda høyere. I begynnelsen av november kommer kvartalsresultatene. Da kan vi få mer kjøtt på beina for hvordan selskapsledlesen ser på den videre utviklingen.
mofs
02.11.2023 kl 10:13 2462

Det må være en tung dag for Molnes, ingen har dødd av NOVOs medisiner enda. Snarere tvert i mot, NOVOs fedmeterapi vokser med 175 % YoY. NOVO tror nå at topplinjen vil vokse med mellom 32 - 38 % i år, og at EBIT vil vokse med mellom 40 -46 %. Tror til og med Morningstar med sine 475DKK i FVE må justere opp sine estimater nå. Det må jeg også forøvrig, men det blir mer snakk om justeringer snarere enn noen helomvending.
mofs
07.11.2023 kl 13:26 2343

Da har jeg hevet fair value estimat for NOVO med 50 DKK. Den som er interessert kan lese bakgrunnen for dette på min substack, der den nå ligger øverst i stacken. PS! Estimatet blir revidert opp, men antakelig ikke primært på bakgrunn av det dere kanskje vil tro. Litt dårlig teaser kanskje men, men ....
mofs
11.11.2023 kl 09:03 2233

NOVO bygger ny kjempefabrikk til 70 mrd NOK i Kalundborg for å møte etterspørselen i Europa. Gjør oppmerksom på at Vegovy foreløpig kun selges i Tyskland, Storbritannia, USA, Norge, Danmark og Island. Veksten er iåledes kke over med dette. Gjør også oppmerksom på at NOVO snart vil lansere resultater fra studier vedrørende cardiovaskularitet (hjertelidelser). Trenger ikke være særlig intelligent for å skjønne hva disse resultatene vil vise. Da er nasjonale helsemyndigheter nødt til å støtte behandlingen gjennom sine offentlige medisinprogram. Når HELFO kommer på banen, vil etterspørselen gå rett opp i Norge (og andre land).
mofs
24.11.2023 kl 20:38 1955

Jeg har tatt en ny posisjon i en pharma darling. Mine topp tre investeringsvalg for 2024 er nå postet. Den ligger på toppen av substacken.
mofs
01.12.2023 kl 22:17 1749

Pfizer måtte gi opp slankepillesatsnngen. Kanskje det ikke er så lett å konkurrere mot NOVO som Molnes, Morningstar, og alle andre bearish dudes har ment. Og vor blir det av det første dødasfallet som følge av diabetes medisin. Vær så snill ikke hør på tåpene.
riskyha
03.12.2023 kl 16:20 1651

Med all fedmen som er vil det nok være mye penger å hente også fra de oljerike landene i Midt Østen og stadig mer overvektige rike kinesere.

Det ser ut som Eli Lilly and Co som er nærmest og skulle konkurrere når det gjelder vektreduksjon og leser rapporter om at det forventes at de vil gi samme fordeler når det gjelder hjerte og karsykdommer. Uansett kommer denne senere og det vil ta tid før man får data til å kunne bevise dette.

Så det var forventet at Zepbound skulle bringe in 2 milliarder dollar til Lilly i 2024 mens Novo Nordisk forventes å skulle tjene 7,3 milliarder dollar på Wegovy ifølge Wall Street analyster. Fordel for Novo Nordisk at etterspørselen er stor for amerikanerne vil nok pushe medisiner fra et selskap fra eget land hvis de kan.
mofs
07.12.2023 kl 12:40 1466

Eli Lilly handles på litt dyrere multipler enn NOVO. Det kan dels forsvares med at det dels er en utfordrer på fedme, dels har mange andre blockbustere i porteføljen, og dels med at det ser ut som alzheimer medisinen deres i fase 3 ser veldig lovende ut. Ellers var det et veldig godt intervju med en forvalter i børsmorgen i dag som forklarte NOVO caset på en exelent og kortfattet måte. Du kan se det her om du ikke har fått det med deg: https://www.youtube.com/watch?v=5gVIFFhtXzM
mofs
29.12.2023 kl 22:22 1192

NOVO er opp ca. 40 % siden min trådstart. Det er vel ikke dårlig? Min magefølelse er at denne stiger videre i 2024. Lavere renter kommer til å hjelpe selvsagt, men fantastiske resultater kommer til å hjelpe enda mer. Ozempic og Vegovy er i ferd med å bli brand names. Slank kroppen og fet opp avkastningen din i 2024. Kan ikke det være et godt nyttårsforsett.
mofs
31.01.2024 kl 22:41 747

NOVO avsluttet året knallsterkt, som ventet. Det eneste som var litt uventet for meg var den sterke EBIT marginen. Den kom inn like under 44 %. NOVO har tidligere vært ganske stabil rundt 42 %. Guidingen var også som forventet. Det eneste som overrasket meg litt var den sterke veksten NOVO forventet i driftsresultat, over 21 %. Det var også greit å få beskjed om hvor mye de nye fabrikkene kommer til å koste. CAPEX er ventet å øke med 20 mrd DKK til neste år.

Har ikke gått gjennom alt så nøye ennå, men vær klar over at diskonteringsrenten har sunket ganske mye det siste halvåret. For eksempel var equity risk premia 5 % ved inngangen til 2023, nå er den 4,6 %. Selv om jeg ikke har finregnet på caset, så er det lett å se at fair value for aksjeprisen ligger over 800 DKK per dags dato. Aksjen er med andre ord fortsatt undervurdert.

Lykke til videre på reisen oppover. Kommer nok med en oppdatering på min blogg snart.
Redigert 31.01.2024 kl 22:43 Du må logge inn for å svare
mofs
01.02.2024 kl 19:45 633

Da har jeg tatt fram kalkulatoren: NOVO er verdt 950 DKK.
mofs
02.02.2024 kl 22:03 544

Reaksjon på earnings i Norden ligger nå på toppen av min substack, inkludert NOVO