...

geo01
26.05.2023 kl 00:29 49128

.
Redigert 05.06.2023 kl 14:57 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
29.05.2023 kl 23:27 5521

Ja, det har vi nok. Men min tidshorisont strekker seg to til tre år inn i fremtiden, så hva kursen måtte bli i morgen, juni eller resten av 2023 er ikke avgjørende for meg. Men ut fra hvordan det fundamentale synes å utvikle seg fremover, er det vel rimelig sikkert at vi kommer til å gå ut av 2023 på er et helt annet og betydelig høyere kursnivå enn det vi nå befinner oss på. Og hadde jeg ikke hatt gode indikasjoner på at det fundamentale vil utvikle seg fordelaktig for PGS, så hadde jeg nok tatt kapitalen jeg har i PGS og plassert i noe annet.
geo01
29.05.2023 kl 23:54 5435

Gjeldstaket i Pgs har i 10 år vært 500-600 mill usd i nto gjeld og nå er de der.
Nå har Pgs sjansen i 2023 til og bli på nedre eller maks midtre nivå for året 2023.
Det er først en historisk seier,men dog tid for reprising.
Hva markedet gir og betaler for aksjen er ikke godt og si men når gjelden er håndterbar mot drift og evt utbytter kan aksjonærene se long posisjon med andre blikk,det er i ferd med og skje men dommedag er i ledertrøya fortsatt.
PE en ting men verdier og fremtid og biblotek er ikke vurdert heller ikke skipsverdier og fremførbare underskudd som er en goodwille.
Markedet kan prøve og kjøpe et skip og se at det er kanskje 30-40% dyrer idag mot tidligere bestilt av Pgs.
Nå får q2 komme med outlook og muligens en revidert balanse med underskuddet i boks,det ville trolig doble verdien på hele sulamitten.
Ledelsen sier de jobber med underskuddet.
Med positiv ebit burde det gå greit også med en sterk ordrebok i fremtid.
Senior Lånet bli betalt og 2027 lånet også om markedet er som i 2023/2024 men utbytte eller ikke må vurderes av GEN forsamling,eierne.
Nedsiden er lavere enn i 2020 mens gjeld pluss aksjekurs er opp 200 mrd usd.
Noe skurrer mot verdier og kontrakts markedet de er i..

Redigert 30.05.2023 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
geo01
30.05.2023 kl 08:53 4820

102 000 kvadrat km 5 år er en veldig svær kontrakt.
Dette er en kontrakt som sikrer Ramf.Soverign mye jobb i østen.
Denne er svær,kan ikke skjønne annet.
68000 kvm km juni august kommer på q2 eller q3 ferdigstilt .
Cash i kassa igjen.
Redigert 30.05.2023 kl 09:04 Du må logge inn for å svare
geo01
30.05.2023 kl 09:25 4693

Hvor stor er kontrakten i Malaysia denne gangen 6800 kvm km 3D i jun-aug er tre mnd.(verdi 30-40 mill usd ?)
Kontrakten med Hyperion i barents var vel på samme størrelse 6200 kvm km 3D også nå i juni-juli.(verdi 30-40 mill usd ?)
Dette er bra,og kanskje god timing at Victory også samme periode starter sin innhenting i Brazilia.
Det er full trøkk fremover.

protagoras
30.05.2023 kl 10:06 4570

Annonsering av småkontrakter har aldri hjulpet på kursen tidligere, snarere tvert imot.
PaleRider
30.05.2023 kl 15:54 4291

Det var et bra initiativ med denne tråden Geo.
Det tok ikke mange minuttene før det dukket opp et nytt "nick" Kokosnøtt på fredag ettermiddag. Trolig kun et av de mange fra en skribent eller skal vi si spammer.
Ser flere har brukt mye tid på å svare på "nonsensen" vedkommende kommer med.

Det er bare en ting å gjøre:

Jeg tror en tilnærming overfor dette med spammere kan være at:
- Du eller noen andre som er logget inn ofte oppretter en egen tråd der kun de med tilgang kan skrive - arkiv tråden for gode innholdsmessige innlegg. Der kan du og dem du gir tilgang til kopiere over innlegg med ok innhold fra den vanlige tråden, som denne. Da vil vi få en fin og oversiktlig "arkivtråd" med innhold som kan løfte verdien av å lese her på HO og løfte interessen for PGS.
- Så kan du/dere ha en rykende fersk tråd der alle kan skrive som denne. Skjønt egentlig burde et par casus var utestengt fra den også. Med jevne mellomrom om de fortsetter som før med gjentatt spamming.

Jeg tror dette er løsninga.
Jeg kan ikke gjøre det selv, da jeg ikke er logget inn så ofte.

Håper du eller en av de gode skribentene her inne gjør dette eller noe tilsvarende så dette forumet kan fungere til hva det kanskje var tenkt - dele god informasjon og tanker.
Redigert 30.05.2023 kl 15:56 Du må logge inn for å svare
Grøntgress
30.05.2023 kl 16:04 4247

Enig, selv vil jeg ikke ta meg bryet med å gå inn på disse trådene på lang tid om det ikke gjøres noe med disse personene som kun er inne for å prate ned PGS
PaleRider
30.05.2023 kl 16:15 4190

Ledelsen i PGS bør gå i seg selv og ta grep nå. Før selskapet kjøpes for knapper og glansbilder av US eller Euro-investorer.

Noen grep de kan ta er:
- Melde alle kontrakter. Absolutt alle.
- Gi en månedlig oppdatering på flåteutnyttelse og late sales. Når usikkerheten synes så stor som nå (bl.a. synliggjørt av ekstreme svingninger i aksjekurs fra 11,9 kr før finansieringen til nå 6,9 kr på noen få uker etter finansieringen) og aksjekursen er så lav relativt til verdiene (anslått til å være 17-18 kr netto i mediantilfellet) og forventet kontantstrøm (P/E på 4-tallet i en supersyklus)
- Publisere det som ble gitt potensielle investorer i obligasjonen og meglerhusene DND og PAS. Jeg kan ikke se at PGS har gjort dette tilgjengelig for markedet og aksjonærene. Med 150% oppside til mediantilfellet, så er det grunn til det alene. Hva P10 og P19 anslår verdiene til er også interessant. Det å ikke legge ut presentasjonen fremstår som komplett uforståelig.
- Skrive opp verdier. Og ta det fremførbare underskuddet inn i balansen (i all fall det en vet blir utnyttet, Q2 og særlig Q3 bør bli veldig bra). Da blir feilprisingen enda mer synlig.
- Notere PGS på en annen børs i tillegg til Oslo Børs. Helst i USD, så da blir det vel New York. Svingningene og feilprisingen på Oslo Børs er ekstrem.
- Starte tilbakekjøp. I første omgang forsiktig. Og så lenge kursen ikke er i nærheten av å gjenspeile verdiene. Det bør være mulig å kjøpe tilbake for en liten andel av den frie kontantstrømmen. Skal vi si 2,5% av den. Per kvartal. Da forsvinner det aksjer fra markedet, og shorterne får det litt mindre enkelt.
- Ledelsen og styret kan godt kjøpe noen aksjer.
- Få laget en vurdering av PGS opp mot TGS (bibliotek) og Shearwater (skip). Da vil feil prisingen bli synlig og åpenbar. Legger en prisingen av biblioteket til TGS til grunn og hva det er snakk om for Shearwater for skip, og hensyntar gjeld, så fremstår prisingen av PGS i dag som ekstremt lav.

- På litt sikt, når PGS har hodet over vannet og pengene ruller inn, så bør PGS vurdere å kjøpe opp eller fusjonere med "fallitt seismikk-selskaper" på Oslo Børs. De har fremførbare underskudd. Og en kan spare mye i adm. kostnader. Et eksempel er EMGS. Et annet SBX. Disse selskapene vil for et PGS som tjener penger ha langt større verdi enn de har for deres eiere i dag.
Grøntgress
30.05.2023 kl 16:18 4159

Skriv en mail til IR på PGS sin hjemmeside.
geo01
30.05.2023 kl 16:24 4119

Enig med Dere begge.
Vi får se hva som skjer her videre.
I dag får en bare kose seg med en utmerket kontrakt som fyllte hele q3 hansken.
Det er 21 mnd skipstid i q3 nå,og blir det beste res på drift på lenge.
Q2 er fyllt opp med 6 skip 18 mnd skipstid ytnyttelse.
Det er bare og puste lettet ut da det gir ganske sterkt bidrag fremover.
Rubin
30.05.2023 kl 18:17 3947

Noen som vet hvor mange aksjer og opsjoner ledelsen har ervervet per nå ?
Har de få eller ingen aksjer bryr de seg sikkert ikke noe om feilprisingen av selskapet på Mafiabørsen så lenge de har en fet lønn..?
eike
30.05.2023 kl 18:21 3965

Lånet er vel i kroner, så blir vel solid valutagevinst med alle inntekter i daler!
Rubin
30.05.2023 kl 18:34 3889

Javisst, lett å sjekke for alle.😉
De har jo en del aksjer som de helt sikkert ønsker å tjene penger på, men de er garantert langsiktige aksjonærer som forventer solid avkastning på sikt…som jeg også gjør 👍
Slettet bruker
30.05.2023 kl 18:53 3812

Noen som har en oversikt over booking av Ramform skipene fremover? Hvordan er ratene på disse i forhold til de mindre båtene? Dette er store skip som sikkert koster mer å drifte, går ut i fra at disse er booket til «store» jobber.
eike
30.05.2023 kl 18:54 3804

Eg og er long! Kjøpte mer idag og vil forsette med det! Utrolig mye nyttig info innpå websidene til Pgs! Utrolig bedrift dette her! Les dokkar opp, og få roen!
geo01
30.05.2023 kl 21:33 3534

Takk som spør,men jeg bommet q1 noe analytikerne også gjorde men tallene var likevel sterkere enn hva som kom frem ref tidligere info her..
Men det blir et sollid regnskap det er jeg sikker på.
Late sales er usikkerhetsmomentvar knallsterkt q2-22 på 110 mill usd mens arbeidskontrakt blir var 50 mill usd .
Inntektene var 274 mill usd.

I q2 i år tror jeg tallene blir 230-300 mill usd men miksen på hva som blir innrapportert og ferdigstilt er umulig og lese men q2 og q3 sammen blir kanskje rundt 600 mill usd da q3 ser meget sterkt ut.

Om late sales havner på 110 mill usd tipper jeg lavere men kan overaske,tipper 60-75 mill usd
Arbeidskontrakt tipper jeg blir opp mot 80-90 mill usd opp fra 50 mill usd q1-22.

Men jeg tror fri cash blir 50-60 mill usd mens i q3 75-100 mill usd i fri cash.
Fint med andre tips også men 2023 blir mye sterkere enn 2022 og nto gjeldsrenter ned mod 200 mill usd 2023 og 20-25 millusd lavere renteutgifter 2024 ned fra 95-100 mill usd 2023 som selskapet quider for 2023.

Kriterier for og eie PGS er kanskje tistede.
Omsetning, og vekst i omsetning.
– Avkastning på egenkapital
– Gjeld: Ifølge forvalteren bør man unngå selskaper med gjeld. Har selskapet gjeld, må i så fall balansen være «svært solid».
Tast tallene inn i et Excel-dokument og gi selskapene poengscorer etter nøkkeltallene. Er inntjeningen stigende over perioden, gir det en god score. Har selskapet gjeld, skal det trekke ned.

Minner også om denne fra q1 2023
Q1 refinancing left $138 million of the
TLB for repayment March 2024
• Expect to be able to repay from cash
flow
• Current run rate would achieve this
with good margin

De er sikre på og tjene godt over 138 mill usd på driften som er forfallet frem til mars 2024 .
Det betyr at em kan trekke fra garantert 138 mill usd fra nto gjelden pålydende 588 mill usd iq1-23.

DE skriver at de er sikre på at de vlil tjene mere enn 138 mill usd fra end q1-23 til end q1-24 det er en god sikkerhet da cash ved q1 var 154 mill usd pluss sikkerheter skipsgjeld 55 mill usd og 18 mill til tidligere tax mot brasilske myndigheter.


Pgs begynner og havne inn i T Nilsen i first veritas som er kresne og flinke.
Oljeleting og investeringer er gode for 2023 og 2024 i Nordsjøen og det er ventet vekst innen CCS og Havind som bonus i første omgang fremover,men vil øke for hvert år.
Lykke til med inv om du sitter og tenker 2023 først,det svinger om dagen selv etter en større kontrakt idag.



Redigert 30.05.2023 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.05.2023 kl 22:07 3393

Takk for som alltid detaljert og solid svar Geo👍.. Alltid satt pris på dine innlegg/tanker . For oss som har et lengre perpektiv er i grunn Q2 lite relevant , for det er heller Q3 og Q4, om ikke 24/25 som gjelder, tenker nå jeg med min investering .Det er likevel meget godt å bekrefte mine egne tanker , når jeg leser dine tall/betraktninger vedrørende Q2 . For denne trenger slettes ikke å være svak , som enkelte har antydet. I den grad det er interessant er det at det leveres bedre tall sammenlignet med tidligere og guidingen for resten av året som kommer : sterk . Og meldes havvind kontrakten før Q2 vil også det være med å skape ny momentum .
Ha en fortreffelig kveld :)
PSI- Investor
30.05.2023 kl 22:30 3305

Er du sikker på at lånet er i kroner?
I så fall er jo det en meget god ‘nyhet’!
Nå husker ikke jeg hva dollaren sto i da lånet ble innvilget men den har brått steget omtrent like mye som rentene er pr år?
Så med inntekter i dollar og lån i kroner er lånet vesentlig lettere å betjene nå enn det var da det ble tatt opp.
Redigert 30.05.2023 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
geo01
30.05.2023 kl 23:05 3129

Pgs har kun gjeld i dollar og stort sett alle kontrakter er i usd,unntatt i UK og Brazilia.Svakere kr trigger res opp mot usd.
Låneforfallene er i usd.
q2 ECF 12 mill usd
q3 ECF 12 mill usd
q4 ECF 12 mill usd.

Eksport kreditt lånet ECF er da 36 mill usd lavere og restgjeld blir ca 140 mill usd på alle skipene,men sikkerheten er på 55 mill usd som har ligget fastlåst fra nybyggene ble til kan trekkes fra så restlån blir da 85 mill usd.De har da mulighet til og omgløre 1-2 skip til evt lease back på 5-10 år som Apollo skipet har vært i 8-9 år.
Sikkerheten mot lease back går på sikkerheten pr stk.
Om Hyperion leases back til 100-125 mill usd er det fri cash til f.eks senior notes 2027 om det er aktuelt.
Verktøykassa er full når de eier alle skip uten gjeld.
Bibloteket er allerede verdt like mye som nto gjelden,ordreresevene er verdt nto 150-200 mill usd.
Markedet kan sikkert sable ned aksjekursen,men inntjeningen og skipsverdien er enorm i dagens marked.
De som selger eller shorter må enten vite noe ,eller så er det uforstålig på absolutt alle måter og se hva dette er godt for.
Det ser mere og mere latterlig ut.
Et oppkjøpsfound eller annen beiler kan ha fordeler av det men grensen er snart nådd på komplett galskap spør dere meg.
De får skremme en åpen aksjestruktur så lenge det går.
Geiren
30.05.2023 kl 23:13 3099

Jeg tror du er for optimistisk for Q2. Tenker en omsetning på ca$ 220 mill med kontrakt og MC på 170 og late sales på 50. Free cash flow på $30 mill
rischioso
31.05.2023 kl 03:11 2872

Kanskje noe midt i mellom?

Jeg skal være forsiktig med å mene for mye om tall de færreste utenom selskapet kjenner til, MEN LS vil nok være jokeren denne gangen også som så mange ganger før for når det er kjent at hele 45musd ikke kom med i Q1 regnskapet pga en treghet i faktureringen så virker 50musd i LS i minste laget for Q2 - altså kun knappe 5musd for Q2 isolert sett.

Når det også er kjent at Q2 historisk har vært det kvartalet med desidert høyest LS av samme grunn som nevnt ovenfor så virker ditt anslag på knappe 50musd totalt i LS å være av det pessimistiske slaget.- for å si det pent..;)
Redigert 31.05.2023 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
PHOinvestor
31.05.2023 kl 05:14 2852

her er jo muligheten for å laste litt mer opp frem til q2
PerUlv Den ene
31.05.2023 kl 08:07 2628

Tja...

Problemet er vell heller det at markedet ser på hele offshore komplekset under et med svært få unntak. At de fundamentale forholdene rundt PGS er formidable betyr "nada" i øyeblikket. Markedet ser nå etter "The proof is in the pudding". Når dette materialiseres vil vi få en korrelasjons justering mot andre objekter i komplekset. Det som imidlertid kan forårsake at den berømte strikken ryker er at dette skjer i en generell legg opp for sektoren. Og denne leggen er "like om hjørnet".

Jeg har sakt det før men kan gjenta meg selv... Vi står foran "Tidenes breake out for PGS og hele sektoren"... Det tar mere en et kvarter for å sparke i gang en super-syklus.... Men når den først er i gang vil akselerasjonen gi de fleste her bakoversveis, hehe
Geiren
31.05.2023 kl 08:26 2577

Mulig jeg er på den negative siden når det gjelder late sales men meldingene fra selskapet rundt late sales er vanskelig å forstå; de $45 mill som ble ‘borte’ i Q1 og ‘se til kontraktsdelen’ gjør at jeg lurer på hvor bra den delen blir.
All økning i LS tas mot med takk og det meste av økningen ender også opp som free cash flow.
Redigert 31.05.2023 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
geo01
31.05.2023 kl 08:40 2469

Det er en bra start med kontrakt igjen 2,5 mnd forhåndsfinansiert,med fortsettelse i 2024.
Det blir sterke res sesong fra q2-q4-2023.
Håper de håver inn mere enn noen gang.
2 store kontrakter på 2 dager til sikkert veldig sterke rater er hyggelig lesing.
protagoras
31.05.2023 kl 09:09 2390

Handelsmønsteret nå bærer preg av short kontroll.
Vi får se om det ble dekket inn igår, men det var isåfall ikke mye.
Jeg tror shorten vil reduseres betydelig herfra og utover.
Sweetspot
31.05.2023 kl 09:24 2250

Cash up front, part of it
oppturen
31.05.2023 kl 09:28 2224

Dette er såkalt «multi client» oppdrag. Det vil si at de innsamlede dataene eies av PGS og kan selges til flere kjøpere. Det er vanlig at før en starter på en slik innsamling har en allerede kjøpere som vil kjøpe dataene, dette kalles «Pre founding» eller forhåndsfinansiering. I Q1 var Pre founding nivået på 130%, med andre ord hadde PGS 30% avanse på jobben og i tillegg sitter de igjen med data sett som de kan selge til andre. Det blir da «late sales» eller salg fra bibliotek.

Alternativet til MC er kontrakt hvor kunden blir eier av innsamlede data etter fullført oppdrag.