...

geo01
26.05.2023 kl 00:29 48923

.
Redigert 05.06.2023 kl 14:57 Du må logge inn for å svare
oppturen
27.05.2023 kl 16:28 4458

PGS er allerede en pengemaskin, siste 12 mnd genererte PGS $125 mill i cash som ble brukt til avdrag og samtidig betalte de ca $120 mill i rentekostnader.
Netto lånesaldoen er nå under $600 mill og raskt synkende.
Hadde gjelden hatt 8% rente og nedbetaling på 15 År ville kapitalkostnaden vært kun $88 mill og PGS kunne betalt ut $145 mill i utbytte i 2022, som tilsvarer over nok 1,5 pr aksje.
Med andre ord hadde PGS hatt tilsvarende finansiering som tank rederier og bulk rederier ville allerede resultatet vært kjempe bra !! Det at finansinstitusjoner har blitt helfrelst på klima og samtidig putter seismikk i kategori under kullgruver gjør at PGS nå må betale ned gjelden på 3 år, men verdiene blir jo i selskapet !
Det er ikke håp og våte drømmer om mulig inntjening om 10 år vi snakker om, det som er håpet er at flere ser hva det faktisk tjener akkurat nå og i de kommende Q.
Normalone
27.05.2023 kl 16:58 4363

En pleier å si at markedet alltid har rett - samtidig er det mange ganger vanskelig å forstå hva markedet legger vekt på i prisingen. Vi kan nevne Opticom som var verdsatt til over 30 mrd, Nel hadde kurs over kr 30 (tilsa også en verdi på over 30 mrd) - mens Ørsted hadde en periode høyere verdi enn Equinor...Skal en basere seg på P/E er det ingen tvil om at de nevnte selskapene (sett bort i fra Equinor) er helt hinsides priset.

PGS genererte som du skrev Oppturen cash flow på 125 mUSD i 2022 (etter at rentene var betalt). Det som er helt sikkert er at PGS i 2023 har mindre gjeld, flere skip i arbeid og ratene stiger - som tilsier at PGS kommer til å generere enda mer cash flow i 2023, og gjelden vil bli enda mindre (som igjen gir mindre rentekostnader) Men som dere påpeker - ledelsen har ikke guidet hvor mye mer - annet enn at en har vært tydelig på at PGS vil betale ned forfallet i H1 2024 med god margin. Enig i at ledelsen kunne vært mer frempå og gitt en mer konkret guiding for hva en ser for seg av inntjenning i 2023. Jeg mener at det er realistisk med en cash flow på minst 200-250 mUSD - det tilsier med dagens prising/kurs en P/E på under 3 - og jeg er overbevist om at det vil bli enda større etterspørsel, og med knspphet på skip vil ratene fortsette stigning og at vi etterhvert er på vei inn i en supersyklus.

Basert på ovenstående mener jeg at PGS er kraftig underpriset. Men hvorfor siger ikke kursen? Jeg tror det er en kombinasjon av makro, urolighetene i USA, kraftig shorting, for lite tydelig kommunikasjon fra ledelsen og ikke minst at late sales skuffet i Q1. Det hjelper heller ikke å ha analytikere som mener det vil komme en ny emisjon - og legger til grunn I sine analyser at Q1 er selskapets beste kvartal. Skjønner godt at flere blir utålmodig - leser om flere som ikke orker vente lenger (og vurderer selge seg ut) - men det er nettopp dette de større aktørene vil, for det er ingen tvil om at det er de tålmodige som til slutt sitter med den store gevinsten.

Ha en fin pinse!
Redigert 27.05.2023 kl 17:00 Du må logge inn for å svare
Kokosnøtt
27.05.2023 kl 17:24 4394

Gir meg snart - det bare utarter seg til noe ukoselig. Ok, så pgs er pengemaskin, verden forstår det bare ikke. Penger på gaten - ingen er interessert. Uflaks for oss!

Kan du noe om prising av gjeld? Forstår du hvorfor vi betaler 13,5% r? Skjønner du ikke hva den klamme hånden er? Det er skepsis, vel begrunnet ettersom selskapet skuffer 9/10 ganger - la det bli lenge til neste gang.

Vi kan skrive om # skip og supersyklus, energisikkerhet og alle andre aspekter til vi blir våte både her og der av egen fortreffelighet - men kursen ligger ganske fast før de faktisk klarer å tjene penger. Du bruker også uttrykket ^hadde bare^ , men dette fungerer ikke i aksjemarkedet. Og å kalle pgs en pengemaskin er drøyt, dessverre. Nedbetalingen av gjeld er med 85% innskutt kapital fra eierne. La oss håpe at det bare er er kvartal eller to som skal til, men det er ikke gitt.
Redigert 27.05.2023 kl 17:25 Du må logge inn for å svare
oppturen
27.05.2023 kl 18:06 4289

«men kursen ligger ganske fast før de faktisk klarer å tjene penger» det er jo dette argumentet som er så forbanna feil.

Når det gjelder prising av gjeld er problemet at finanssektoren ikke ser verdiene. De ser på balansen og den er rævkjørt etter store nedskrivinger fra år med dårlig inntjening og overkapasitet. De ser også på inntjening, men da på IFRS tallen som er påvirket av store nedskrivinger i MC bibliotek fra foregående år.

I 2022 mens PGS har betalt store avdrag har renteutgiftene bare økt ettersom renten har gått betydelig opp, dette snur nå i Q2 hvor rentekostnaden vil begynne å falle for hvert Q og ganske mye etter Q1 2023. I 2024 vil rentekostnaden være ca $25 mill lavere enn i 2023

PGS og Shearwater har i praksis tilnærmet duopol på 3D seismikk, begge har over flere år blitt sterkt presset på pris, samtidig som f.eks TGS har skummet fløten og tjent gode penger. PGS og Shearwater har vært tvunget til å selge sine tjenester på billigsalg og trolig til tider med tap for å klare å dekk noe av utgiftene. Når dissse nå har fått hode over vannet og en liten buffer på bok vil de ikke gå med på å arbeide på tap lenger, ved neste dip i markedet tar de raskt ut noen skip for å holde prisen oppe ( slik Opec styrer olje prisen)

Når deg kommer til emisjon så har du fått med deg at all innskutt egenkapital og enda mer har gått til gjeldsreduksjon, driften leverer overskudd og betaler alle invistering alle renter og endog endel avdrag.

I Veldig mange emisjoner blir provenyet brukt til daglig drift i et håp om en dag å levere noe tilbake, det er noen vesentlige forskjeller.

Ser det pågår en nedgradering av kreditt rating på f.eks Svensk eiendomsselskap. Inn til vider er ratingen mye bedre enn hos PGS. Ta en sammenlignende analyse og se på balansenes reelle verdier samt dagens og neste 15 års potensiale for cash flow. Hva tenker du om kreditt ratingen ? ( min soleklare konklusjon er at beregningsmodellen responderer for tregt og gir feil utslag i begge tilfelller hvorav ene blir for positiv på grunn av historie mens andre blir for negativ på grunn av historie)
Kokosnøtt
27.05.2023 kl 18:20 4246

Flåsete skrevet av meg, men du skjønner dersom du vil.
Men du vil ikke - du hevder jo igjen at ingen andre investorer, ex deg og resten av de 10 mest helfrelste her, evner å se. Profesjonelle investorer, de forstår ikke. Nordiske eiendomsselskaper som er i ekstremt hardt vær er priset til lavere kredittrisiko - dette er også en feil ihht deg. Det du ihvertfall MÅ forstå - er at det er folk med tilsvarende tanker som deg som går på de største blemmene. Sistemann slukker lyset etc. Men vi kommer ingen vel. Hvalross er sikkert allerede i gang med å få meg kastet ut fra forumet (for tredje gang) pga denne enorme negativiteten min :D
oppturen
27.05.2023 kl 18:29 4253

Vi kan jo ta 3 enkle ja/nei spørsmål.
1. Ser du at med flåten øker med over 30% fra Q3 2023 ?
2. Ser du at med lik cash flow som siste12 mnd vil PGS være netto cash positive om 5 år ?
3. Ser du at viss du svarer ja på både1 og 2 så vil PGS faktisk være cash positive allerede etter 3,5 år ?
Redigert 27.05.2023 kl 18:34 Du må logge inn for å svare
Normalone
27.05.2023 kl 19:31 4052

Kokosnøtt - forstår jeg deg riktig når du i dine siste innlegg argumenter med at siden aksjekursen er i sumpen, og det ikke er større aktører som kjøper seg inn, så er det et argument i seg selv for at kursen ikke vil stige? Er ikke eneste måten å tjene penger på børs at du nettopp har skjønt "mer" enn den som selger aksjen til deg - og hvis du selger, har en bedre forståelse for det som skjer fremover enn den som kjøper?

Seismikk er en veldig syklisk bransje - der en kan tape mye i nedgangstidene - samtidig som at en kan tjene mye når det går bra. Det er riktig at PGS var nesten på konkursens rand - på grunn av dårlig inntjening/mange båter i opplag og høy gjeld. PGS var nødt til å innhente penger gjennom emisjon - men når de har betalt siste forfall på ca 140 mUSD i H1 24 (som gjøres kun med free cash flow), og gjelden vil da være redusert med ca 50 % til 450 mUSD vil totale reduksjon av gjelden skjedd med kun ca 50 % innskutt egenkapital. PGS er derfor nå, med kraftig reduksjon av gjelden og de nyeste skipene/flest streamere + bibliotek, godt posisjonert for et marked som er i bedring - og det er som nevnt ikke urealistisk at PGS allerede i 2023 vil ha free cash flow på over 200 mUSD. Vurdert opp mot dagens markedsverdi på 6.5 mrd, er det veldig bra og etter mitt syn er det ikke helt feil å kalle PGS for en pengemaskin.

Mulig jeg tar helt feil Kokosnøtt - men gitt at det stemmer at du er tungt investert i PGS, oppfatter jeg en relativt stor frustrasjon i dine innlegg for at kursen er så lav og at du begynner å bli veldig utålmodig. Det er alltid vanskelig å spå når kursen ev. vil stige - og det å være investor er ofte en stor tålmodighetsprøve og frustrasjonen kan bli stor - samtidig, men basert på at en har tiltro til det fundamentale (og fremtidsutsiktene) - er min erfaring at det vil være lønnsomt "å holde ut". Det er på den måten en kan "vinne over markedet" og tjene de virkelig store pengene på børs. Min kjennskap til seismikk - og oppryddingsjobben som er gjort i PGS det siste året, og utviklingen en ser ift flere skip ut fra opplag + høyere rater - gjør at jeg er overbevist om at kursen til PGS skal mye høyere. Ja - PGS var uheldig med tidspunktet for refinansieringen - men 2 % høyere rente er i denne sammenheng etter mitt syn småpenger - og jeg tror PGS i 2024 allerede vil kjøpe tilbake obligasjoner i aksjemarkedet.

Håper du også vil skrive innlegg fremover - vi trenger alle stemmene som er interessert i en god faglig diskusjon og som deler reell/riktig informasjon, for på den måten få kastet opp alle ballene.
Redigert 27.05.2023 kl 19:35 Du må logge inn for å svare
Normalone
27.05.2023 kl 19:47 4003

Ja - dette var Pedersen også til en viss grad inne på Q1, at en ser for seg å redusere gjelden ennå mer og det er ganske utrolig at PGS, fra nesten være konkurs for kort tid siden, kan bli gjeldfri i løpet av relativt kort tid , og samtidig eier de mest moderne skipene som i dagens marked allerede drar inn mange millioner USD hver pr kvartal, men som med dagens energikrise og at en også bruker de samme skipene til havvind/CCS kan regne med et enda strammere marked (økte rater). Jeg tror ikke det er alle som forstår hvilken effekt en rateoppgang på 10 % gjør for inntjenningen/økt cash flow (går direkte på bunnlinjen).
Platinum365
27.05.2023 kl 20:11 3983

Apropos cashflow så ville de ikke gi noe guiding på den under Q1-pres, noe jeg tenker er svakt og defensivt
Kontur
27.05.2023 kl 20:13 4005

Hva mener dere er et realistisk kursmål i et 3-6-12 mnd perspektiv?
oppturen
27.05.2023 kl 20:18 3995

De sa de forventet høyere «net cash flow før avdrag» neste 12 mnd enn foregående 12 mnd( $125 mill)
oppturen
27.05.2023 kl 20:33 4013

Jeg er usikker vedrørende 3 mnd, ser at Q2 har noe steaming og noe yard på skip. Oppstart i Brasil som jeg tidligere hadde oppfattet til (tidlig) Juni er også nå tidlig Juli.
Kontrakten i Nordsjøen som Apollo er med på er også 2 uker senere enn jeg håpet på. Så da blir nok Prefounding og kontrakt på linje med Q1(bare litt bedre) så med mindre Late sales blir over $100mill er det ikke sikkert Q2 klarer å snu trenden.
Q3 er uten planlagt verkstedopphold og med markant større flåte, med mindre late sales skuffer voldsomt vil jeg tro vi da vil få et rykk opp. Henger også litt på Late sales i Q2, på grunn av ca 2 mnd forsinkelse i cash.

Så kursen kan gå på Tirsdag eller det kan gå enda et år, men når avdraget er betalt i Q1 2024 og pengebingen vokser så må kursen over 20 iløpet av 2024
Platinum365
27.05.2023 kl 21:08 3907

At kursen kan gå ned eller opp eller gå enda et år, det er derfor jeg nå besitter 5-sifret antall aksjer, ettersom det finnes bedre investeringer inntil disse her begynner å levere, ikke bare tall, men også på guiding.


Short elsker PGS. Elsker det.
oppturen
27.05.2023 kl 21:14 3923

Du tenker å kjøpe mer på 20+ ?

Det kan gå styggfort oppover når det først løsner.
Redigert 27.05.2023 kl 21:20 Du må logge inn for å svare
oppturen
27.05.2023 kl 21:19 3934

Ja 16:25. « I can say that we expect The cash flow to be better for The next 12 monts than for The past 12 monts»

Med andre ord gitt guiding på Drift, invistering og renteutgifter så må inntekter komme inn over $950 mill ( som vi vet opererer DnB med estimat på ca $830 mill og har Q1 som beste Q i 2023)
Redigert 27.05.2023 kl 21:24 Du må logge inn for å svare
Platinum365
27.05.2023 kl 21:25 4120

😂

Joa, altså jeg har kjøpt golden ocean på 30, fro på 40 (den gang tenkte jeg den var dyr), så alt kan skje.

Nei, tenker vel mer på å tjene garanterte penger i tiden vi er i (resesjon) enn å spille joker-nord i Berlevåg

Kan fint kjøpe ytterligere på 10-12-20 osv hvis det skjer noe, men enn så lenge skjer det ingenting bortsett fra at short herjer.

Som Agurken eller hva han het bemerket, så er det opptil selskapet å bevise noe

Jeg og du Oppturen er egentlig ganske opptatt av det samme, jeg er mer den at hvis jeg blir skuffet mange nok ganger, så går jeg for noe annet. Og det er det som skjer.

Nå vet jeg med tilnærmet 100% sikkerhet at tank kommer til å doble seg, så da tenker jeg det er greit inntil disse her knoll og tott klarer å guide fremtiden på en skikkelig måte.

Sol jeg har sagt tidligere; Q3-pres er noe av det råeste jeg har sett, Q4 ganske nøytral, Q1 heller nøytral/dårlig.


Platinum365
27.05.2023 kl 21:36 4275

Jeg liker eventyret PGS, jeg liker «hvis om atte dersom atte», så jeg er romantiker jeg og, og har en liten post.

I tillegg til det, så digger jeg PGS-trådene. Og dere, Hvalross, Oppturen, Normalone, Maxx, Kontur, dere har vært her mange år, heier virkelig på at dere får betydelig fortjeneste nå.

Husker jeg kjøpte meg inn på 5.20 tror jeg før nedstengning, dere var her da også.

Styggfort ja, kjøpte en god del på 2.80 ca i april tror jeg i fjor, solgte det på 2.65 intradag, og måtte løpe etter. Tjent bra på PGS, men selvfølgelig kjipe tider vi er i.

Jeg var helt overbevist om at når det først løsnet, så ville den gå til 20 ca (jeg mener verdien bør ligge der), men istedenfor gikk den i -40% ca. Gjorde vondt, jeg tenkte det er feil prising, kjøpte på 10.5, og nedover, men jeg kan ikke diktere hva markedet mener.

Viktig å ha PGS som en joker i porteføljen, men vær forsiktig. Risikoen er høy, ligger et meget godt innlegg på Nordnet om båtene forresten.

Kjærlighet gjør blind
oppturen
27.05.2023 kl 21:39 4353

Pass deg i tank, vet at det er lenger frakteruter nå og at ordreboken er slunken, men Russland og Kina bruker nok gamle skip til de synker ved Kai og tomme lager rundt om gjør nok flytende lager mindre aktuelt.
Ofte har tank tjent best når oljeprisen er lav og markedet i contango. Personlig ser jeg tank som høyere rissiko, men ser at det kan bli bra 😀
Platinum365
27.05.2023 kl 22:18 4265

Tank ja, hehe, det er stor forskjell på «russer-tank» og annen tank, men den tråden her handler om PGS og Geo01.

Nei, PGS ja, hva skal man si, cashflow cashflow cashflow, vise til noe nytt, være villig til å gi smakebiter på hva som kommer, innsidekjøp, osv. Jeg er genuint redd for Shearwaters ledelse, og deres valg ang å selge seg ut via børs. Hadde markedet vært så lyst som vi tror, så ville de vel unnlatt dette?ø
Kokosnøtt
27.05.2023 kl 23:06 4157

geo01 skrev Innlegget er slettet
Har du noen formening om hvor mange av dine prediksjoner siste to år som har hatt snev av treffsikkerhet i seg. Selv mener jeg tett på ingen. Det gulpes over en lav sko. Neste gang du nevner verdien av fremførbart underskudd (som du gjør hver tredje virkedag) skal jeg poengtere for deg igjen. Er det for å påvirke andre eller trøster du deg selv? Alle vet jo dette - for guds skuld ikke tro at dette er noe et fåtall her inne vet fremfor andre :D Hva skal alle disse innleggene dine være godt for? Samme gjentas dag etter dag - med tallstørrelser og prediksjoner på hva som jeg skje og hva verdens investorer ikke makter å ta inn over seg. Du fortsetter gjerne fordi folk applauderer og takker og bukker over positiviteten - hva med å virkelighetsorientere fra tid til annen. Fremfor å konstant prate om vyer for fremtiden - fortell litt om hvordan alt du har sett i krystallkulen har slått an. Be om hjelp eventuelt.
Kokosnøtt
27.05.2023 kl 23:24 4099

Du svarer ikke på noe av det jeg ønsker svar på.
1) Forstår ikke hva du tenker her - inntektene øker ja i takt med økt kapasitet. Men hvor mye er uklart. Dine likesinnede/positivistene; jubler som om noen har scoret idet en båt forlater en kai/er i bevegelse…. Jeg tenker mest på hvorfor den ikke har vært i arbeid. Inntektene skuffer som reglen alltid - det mangler alltid noe/forskyvelser/periodisering i regnskap o.l Snart må pengene komme.
2) Nei, det ser jeg ikke. Jeg tipper Capex kommer kraftig opp med økt kapasitetsutnyttelse. Dette snakker positivistene ALDRI om. Vedlikehold, oppgraderinger mm vel kreve mye og allle kostnader er sterkt økende/inflasjon.
3) Ser det ikke som deg/og det gjør pr definisjon heller ikke resten av verdens potensielle eiere av PGS - da hadde kursen vært 25++.
Du har en sterkt tro, jeg håper du får rett - men jeg begynner sterkt å tvile. Jeg er ikke på ris-nivå - jeg er longer pr i dag. Men kommer ikke inntektene opp etterhvert og late sales ikke minst - svinner caset bort. Bare det at du allerede er begynt å forsvare et mediocre Q2.. hvorfor i All verden skal ikke det heller bli bra? Når skal inntektene komme? Q3 sier du? Ok, tiden får vise.

Geiren
27.05.2023 kl 23:39 4063

Enda ett innlegg med bare ord. Tror ikke du har peiling.
Kokosnøtt
27.05.2023 kl 23:46 4064

Kurant nok det. Du vil at jeg skal dikte opp tall og spå konkrete hendelser frem i tid? Har ikke spåkule som Hvalross med venner :( Du bør holde deg til Geo, han lister opp fremtidige regnskapstall på ukentlig basis.
Kokosnøtt
27.05.2023 kl 23:54 4013

geo01 skrev Innlegget er slettet
Lykke til selv. Graden av interesse hadde skutt i taket om du kunne nyansere det du skriver. Når det bombarderes med positive fremtidsvyer i et voldsomt negativt markedssentiment og utfordrende kursbilde - er der for meg provoserende. Enormt lettelsesrally skriver Hvalross nå (som bommer på 98/100 antakelser). Det er i samme liga. Vet ikke om dette er forståelig for deg. Vi kan ikke sitte på er forum 200 mennesker og snakke om vanvittig oppside som ^ingen^ andre ser.
oppturen
28.05.2023 kl 00:09 4021

Kostnadene har vi klar fått klar guiding på og ved siste Q fikk vi bekreftet både i tall og ord at guidingen er intakt.
$550mill i capex er guidet for året og reaktivering av skip og verkstedopphold er inklusive. Videre er det guidet $100 mill i invisteringer, begge poster er opp $50 mill fra 2022.

Flott at du ikke er enig i punktene 1-3 , det bekrefter jo bare at mange har vanskelig for å se realitetene.

Når det gjelder påstanden om at inntektene stadig blir utsatt anbefaler jeg at du settter deg inn i rapporteringen.
Det er jo her essensen ligger, IFRS regelverket gjør at inntektene i IFRS regnskapet kommer i rykk og napp, derfor innførte PGS begrepet «Produserte inntekter» i 2H 2022. Dette for å vise at produksjonen er jevnt økende og går ikke opp og ned i hytt og pine slik som ifrs inntektene gjør.
På samme vis er ifrs resultatet påvirket av store avskrivinger som drar resultatet i minus selv om utgiftene er tatt foregående 5 år og kontant resultatet nå er positiv.

Det er dette som er deler av årsaken til feilprising, og PGS prøver å vise i sine presentasjoner.
Normalone
28.05.2023 kl 00:17 4017

Kokosnøtt - jeg tok tydeligvis helt feil av deg, du har ikke noe ønske om å bidra til en konstruktiv diskusjon og basert på de siste innleggene tviler jeg også sterkt på kompetansen. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å oppføre seg - er du uenig i beregningene/analysene, så argumenter imot og begrunn hvorfor (ikke gå på mannen). Det du her kommer med er på barnehagenivå - og jeg skjønner nå din frustrasjon, for med din forståelse om når en skal kjøpe/selge har jeg stor forståelse for at du ikke tjener mye på børs. Du har helt rett i at kursen til PGS ville vært på kr 25 + dersom en VISSTE at PGS ville bli kvitt gjelden i løpet av 3.5 år. I aksjemarkedet finnes det ingen garantier - poenget er å være i forkant, gjøre et grundig forarbeid med egne analyser/beregninger (kjenne bransjen en investerer i) - men du mener tydeligvis at en skal investere når alle har forstått "tegningen" og er ferdig med å kjøpe seg inn. Samtidig som at du viser gjennom dine innlegg at du er alt for utålmodig og jeg begynner å tvile på din fag- og bransjekunnskap. Lykke til med den strategien - men slutt med skittkastingen, oppfør deg eller la være å skrive. For det du har kommet med de siste dagene øker ihvertfall ikke nivået på HO.
Normalone
28.05.2023 kl 00:33 3995

Forskjellen på deg og Geo er at han ihvertfall begrunner sin positivitet med tall/sine antagelser om fremtidsutsiktene. Det betyr ikke at en alltid treffer- men for å være ærlig er jeg også veldig positiv til caset PGS nettopp på grunn av hva jeg mener en kan forvente av fremtidig inntjenning, hvordan markedet vil utvikle seg, kjennskapen til bransjen, tilbudssiden ser ikke ut til å bli større (men etterspørselen ser ut til å øke, der havvind og CSS etterhvert vil ta av skipsressuresene) mv. Med dagens verdi på 6.5 mrd anser jeg derfor å PGS til å være en veldig attraktiv investering. Du og andre må gjerne være uenig - men det du har skrevet har i alle fall ikke gjort meg mindre overbevist, og selv om du kanskje tror det selv er ikke nivået på innleggene dine av veldig høyt nivå (vi snakker nok om lavere divisjon i en dårlig liga). Jeg har vært investert i mange selskaper der "ingen andre" har oppdaget potensialet - det er nettopp på den måten en tjener penger.
TonyB
28.05.2023 kl 00:39 3984

🎯

Husk at det å diskutere oppsider og nedsider er fruktbart og burde være givende for alle. Men med en gang aggressiv tone og angrep på person er det som blir tyngden i mot-argumentasjon, ja da legges egentlig det som kunne vært en fruktbar diskusjon død. Skjønner ikke at det skal være så umulig, det er jo i alles interesser.

Ellers 100% enig i det som går på casen, utsiktene og det å finne casene FØR nettopp alt har slått til, for da er aksjen allerede blitt dyr 😊
Redigert 28.05.2023 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
Aksjenuubie
28.05.2023 kl 13:59 3204

Har vært frustrert mange ganger, sint på meg selv for at jeg ikke fikk meg til å selge på 13,-. Lett å være etterpåklok, og jeg har har hatt en bratt læringskurve de siste årene, men slike som deg får meg til å forstå at her må jeg bare zoome ut. Ikke bry meg om kursen fra dag til dag. De gode tidene vil komme, å når de kommer, ja da blir det nytt kjøkken på fruen ;) god langhelg alle sammen :) vi sitter klar for fremtiden
Normalone
28.05.2023 kl 15:48 3069

geo01 skrev Innlegget er slettet
Geo - det er også verdt å ta med i betraktning, som Pedersen/Gottfred poengterte på Q1, at kostnaden med å ta ut Victory var innbakt i tilbudet til Petrobas. Kostnaden ble tatt i Q1 - men det gjør dermed et tilsvarende bedre resultat for H2 2023 (når Victory skal utføre jobben).

Riktig at PGS i Q2-Q4 22 satt igjen med 140 mUSD I nettocash. Basert på de siste kontraktene som er inngått, er det mye som tilsier at ratene har steget en del det siste året - og med kun en rateoppgang på 10 % (for å være edruelig - jeg tror ratene har steget mer), er vi nesten på netto cash for de 3 neste kvartalene på opp mot 200 mUSD basert på samme oppdragsmengde som 22. Nå vet vi at Victory skal i arbeid H2 (og kontraktsmengden har vært noe høyere I H1) - og mest sannsynlig, når havvind kontrakten i NY yndertegnes, vil Swift også ha jobb i H2 23. Det betyr 2 flere skip - som vil si en økning på 33 % (som Oppturen også har påpekt). Late Sales er fortsatt et usikkerhetsmoment - men det er mye som tyder på at PGS (etter dekning av alle kostnader/betalt ned renter (som blir lavere i 23)) vil sitte med opp mot 250 mUSD i netto cash i 23 (som er nesten dobbelt så mye som i 22). Nå har vi også valutaen på vår side - så det utgjør nesten 3 mrd NOK i fri kontantstrøm - da er vi på en P/E på nærmere 2 (dagens verdi er 6.5 mrd)...
Kokosnøtt
28.05.2023 kl 15:54 3057

geo01 skrev Innlegget er slettet
Du påpeker at late sales ikke blir som i fjor. Hvordan vet du dette allerede i femte måned av dette året. Beklager at jeg spør altså - sikkert et idiotisk spørsmål av meg :D

Og i tilfelle du får rett (kan dessverre tydeligvis skje ettersom selskapet har skuffet hittil). Er heller ikke det et svakhetstegn?
Da tenker jeg etter ditt syn - for resten av potensielle pgs-eiere blir det foreløpig negativt mottatt (merkelig eh? - og rart at ingen andre forstår).