Norden må sikre eierskapene i Norwegian og SAS

-sannheten-
SASNAS 26.05.2023 kl 14:52 681

Det lefles nå med at store flyselskap og store finansinteresser i utlandet liksom skal snuse på Norwegian og SAS.

Nå må Norden selv påse at Norwegian og SAS kontrolleres av Norden i fortsettelsen. Dette er kritisk infrastruktur
i Norden.

Om nødvendig bør staten inneha en viss aksjepost i Norwegian for å sikre dette. Og om den danske stat påtar seg
30 % av eierskapet i SAS, kunne den norske, svenske og kanskje finske og islandske stat og næringslivet i disse
landene, gå inn med mindre poster for å sikre kontroll i praksis. Dette har de nordiske landene og deres respektive
næringsliv råd til.

Vi kan ikke risikere å overlate det lukrative nordiske markedet til Ryanair, Lufthansa eller eierselskapet til British Airways.
Og Ryanairs konkurransevridende forretningsmodel bør angripes gjennom ESA.

Vi må sikre forutsigelig flyrutetilbud og flybillettpriser i Norden. Dette er for viktig til at dette kan havne i vilkårlighetens
verden.

Flyavgifter bør det væres forsiktig med i Norden. I praksis oppnås ingen klimaforbedringer gjennom flyavgifter i Norden.
Klimaforbedringer oppnås på helt andre måter. Flyene blir dessuten snart nullutslippsfly. Det må tenkes strategisk på
lengre sikt. Norden må beherske sitt eget lukrative flymarked. Og med sitt tilhørende store luftrom som utgjør en stor
del av det europeiske luftrommet.

Redigert 26.05.2023 kl 14:54 Du må logge inn for å svare
-sannheten-
26.05.2023 kl 22:49 624

De mest verdifulle flyselskapene i Europa har følgende verdier pr. 26. mai 2023 :
Ryanair 19,2 mrd. €
Lufthansa 11,0 mrd. €
IAG 7,6 mrd. £
Turkish Airlines 196,37 mrd. TRY. (1 TRY = 0,549 NOK)
AirFrance KLM 4,12 mrd. €
Easyjet 3,71 mrd. £
Wizz Air 2,99 mrd. £

Ryanair burde vingeklippes via ESA.

Norwegian er i dag priset til 12,02 mrd. NOK

Hvor Fredriksen, Sundt og Folketrygdfondet eier 27,03 %.
Forhåpentligvis er det en del norske og nordiske småaksjonærer.
Men veldig betryggende virker ikke dette. "Wall Street" har fort rundt 22 % bare på de større postene.
Littegrann bedre norsk markering kunne det vært på aksjonærlisten.
Hvor er norske fond ?
Det er Fredriksen og Sundt som holder dette norskt nå.
Staten kunne godt øke fra 4,32 % til 10 %.
Redigert 26.05.2023 kl 23:13 Du må logge inn for å svare
kaliber
29.05.2023 kl 12:47 519

Danskene liker aksjen, opp 13%
xjack
29.05.2023 kl 21:54 430

Hvorfor er eierskapet så innmari viktig? Hovedsaken, slik jeg ser det, er at man blir servert de flytjenester som etterspørres. imperativet vil imidlertid være at russervennlige eiere skyves ut i den elendigste periferi. Selskaper og eiere bør være superhappy over at virksomhetene fremstår sexy.
-sannheten-
29.05.2023 kl 22:19 409

Skandinavia må ha rimelig kontroll med skandinaviske flyselskap, ellers går det galt
med skandinavisk luftfart. Som igjen vil skape trøbbel for næringslivet og offentlig
forvaltning i de skandinaviske landene.

Danskene kjøper kanskje seg litt opp i Norwegian nå, som forsikring ? Det er kjempeviktig
for danskene at de har noe trygt skandinavisk kontrollert å basere seg på fremover. Danmarks
luftfart og Danmarks største arbeidsplass, hviler på dette. Ja, Danmarks næringsliv og offentlig
forvaltning også.

-sannheten-
29.05.2023 kl 22:24 398

SAS steg 10 %.
Når steg NAS 13 % ?
Redigert 29.05.2023 kl 23:43 Du må logge inn for å svare