Ny toppsjef i SCANA !!

murpy
SCANA 31.05.2023 kl 17:01 2507

Dette var vel det beste som kunne skje når de byttet sjef. Ingen hvem som helst dette folkens.

https://www.finansavisen.no/industri/2023/05/31/8012487/finansdirektoren-i-gc-rieber-blir-sjef-i-scana?internal_source=sistenytt

Pål Selvik ny toppsjef i Scana
Pål Selvik blir ny administrerende direktør i Scana, opplyser selskapet i en melding onsdag.

Han tar over for Oddbjørn Haukøy, som har vært konstituert administrerende direktør siden januar 2023.

Selvik er i dag styreleder i Scana, og vil tre ut av den rollen før han går inn som toppsjef. Den påtroppende sjefen kommer fra jobben som finansdirektør i GC Rieber-konsernet.

Scana leverer utstyr og service til maritim industri.
Redigert 31.05.2023 kl 17:13 Du må logge inn for å svare
murpy
31.05.2023 kl 17:10 2485

Scana gjør alt rett for tiden !!!👌👍👍👍
Pål Selvik utnevnt til ny administrerende direktør i Scana ASA
Bergen, 31. mai 2023: Pål Selvik er utnevnt til administrerende direktør i Scana ASA. Selvik kommer fra rollen som finansdirektør i GC Rieber-konsernet og tiltrer som administrerende direktør 1. september 2023. Han vil etterfølge Oddbjørn Haukøy, som har hatt stillingen som konstituert administrerende direktør siden januar 2023. Selvik er i dag styreleder i Scana ASA. Han vil tre ut av styret før han tiltrer som administrerende direktør, og valgkomiteen vil foreslå et nytt styremedlem. - Vi er glade for å informere om at styret har utnevnt Pål Selvik til å etterfølge Oddbjørn Haukøy som administrerende direktør i Scana ASA. Selvik har mer enn 20 års erfaring fra aksje- og kapitalmarkeder og tilfører relevant kompetanse fra ulike bransjer, inkludert shipping og offshore. Som styreleder kjenner Selvik Scana godt, og vi er sikre på at han vil være en perfekt match for selskapet og den rette kandidaten til å videreutvikle organisasjonen vår og sørge for at vi leverer på våre ambisjoner, sier Birgitte Feginn Angelil, styremedlem i Scana ASA. Selvik har hatt stillingen som finansdirektør i GC Rieber-konsernet siden 2008, og er også administrerende direktør i GC Rieber Fortuna AS, et investeringsselskap innenfor GC Rieber-konsernet. I tillegg har han lang erfaring fra styreverv i ulike bransjer, som shipping og offshore, eiendom, finans og fra industribedrifter. Selvik har en MBA i finans fra NHH. - Som en del av styret har jeg blitt veldig imponert over menneskene og kompetansen i Scana. Jeg gleder meg til å ta fatt på rollen som administrerende direktør, og jeg er overbevist om at Scana har et stort potensial for å videreutvikle sin posisjon som en leverandør av løsninger for å fremme det grønne skiftet. Ved å være en pådriver innen elektrifisering og utslippsreduserende løsninger, vil Scana fortsette å bidra til avkarboniseringen av den maritime og offshoresektoren, sier Pål Selvik, påtroppende administrerende direktør i Scana ASA. Oddbjørn Haukøy går av som midlertidig administrerende direktør, men vil fortsatt være del av ledergruppen med spesielt fokus på forretningsutvikling på tvers av porteføljeselskapene. Haukøy er også den nest største aksjonæren i selskapet. - Det har vært spennende og givende å fungere som midlertidig administrerende direktør de siste månedene, og nå ser jeg frem til å fortsette å bygge kunderelasjoner og videreutvikle våre forretningsmuligheter. Jeg er glad for at selskapet har ansatt Selvik som ny administrerende direktør. Han har relevant erfaring og har inngående kunnskap om bransjen og Scana. Vi utfyller hverandre godt, og jeg ser frem til å jobbe sammen fremover, sier Haukøy. - Styret takker Haukøy for innsatsen som midlertidig administrerende direktør. Haukøy har vært sentral i etableringen av PSW Group, som ble kjøpt opp av Scana ASA i 2022. Han har bidratt til styrken til veksten vi nå er vitne til i Scana ASA, og vi er glade for at Haukøy vil fortsette i en sentral operativ rolle for Scana også fremover, sier Birgitte Feginn Angelil. For mer informasjon: Anette Netteland Dybvik, leder for IR og investeringer, +47 41 66 77 87 Birgitte Feginn Angelil, styremedlem, Scana ASA, +47 901 90 150 Oddbjørn Haukøy, konstituert administrerende direktør, Scana ASA, +47 911 71 914 Selvik, påtroppende administrerende direktør, Scana ASA , +47 970 46 502 Scana i korte trekk Scana er en industriell eier innen havnæringene som skaper verdier aktivt eierskap i markedsledende gjennomføringsselskaper. Vår visjon er å akselerere avkarboniseringen av maritim- og offshoresektoren ved å være en pådriver for elektrifisering og utslippsreduserende løsninger. Scanas porteføljeselskaper har en solid innovasjons- og kommersialiseringshistorie basert på kjernekompetanse i utvalgte nisjer. Scana har hovedkontor i Bergen og rundt 400 ansatte. www.scana.no Vår visjon er å akselerere avkarboniseringen av maritim- og offshoresektoren ved å være en pådriver for elektrifisering og utslippsreduserende løsninger. Scanas porteføljeselskaper har en solid innovasjons- og kommersialiseringshistorie basert på kjernekompetanse i utvalgte nisjer. Scana har hovedkontor i Bergen og rundt 400 ansatte. www.scana.no Vår visjon er å akselerere avkarboniseringen av maritim- og offshoresektoren ved å være en pådriver for elektrifisering og utslippsreduserende løsninger. Scanas porteføljeselskaper har en solid innovasjons- og kommersialiseringshistorie basert på kjernekompetanse i utvalgte nisjer. Scana har hovedkontor i Bergen og rundt 400 ansatte. www.scana.no 
Oslo Børs
mithra
31.05.2023 kl 18:15 2367

Nå får vi se .
Som du vet murpy, tror jeg det vil være fornuftig å styrke grunnlaget for videre vekst ved å gjennomføre en emisjon.
paali89
31.05.2023 kl 18:17 2361

Hva tenker du disse emisjonspengene skal brukes til?
mithra
31.05.2023 kl 18:23 2326

Styrke balansen og likviditeten slik st de har soliditet og likviditet til å aksellerere veksttakten.
De kan også ta del i eventuelle restruktureringstiltak i ett eller flere av deres forretningsområder. (M&A)
murpy
31.05.2023 kl 18:45 2276

Har du ikke kommet deg inn igjen etter at du solgte på 1,70 mithra ?

Eventuelt kjøp av selskap kan det komme utstedelse av aksjer til de som de kjøper opp, kall det gjerne for emisjon, men den får ikke du noe glede av.
1 år siden gjorde de det samme når de kjøpte opp PSW.
En emisjon knyttet til at de må ha penger for å kunne drive videre, er noe helt annet, slik som en haugevis av aksjer på OSE har gjort det siste halve året.. Her er vi vel enige om at det ikke er noe tema i Scana mithra ?

murpy
31.05.2023 kl 18:51 2255

For å være helt ærlig, så tror jeg heller på at Scana blir kjøpt opp løpet av kort tid.
Jeg håper ikke det, men har mine mistanker 😎
paali89
31.05.2023 kl 19:16 2195

Hvis vi skal spinne videre på den.. hvilken sum er realistisk å få pr. Idag?
Mahoh
31.05.2023 kl 20:24 2063

Spør jeg siden jeg har aldri vært med på oppkjøp i en aksje, hva skjer da? Får man nye aksjer i det selskapet som kjøper opp, eller skjer det ett salg av alle aksjene via ett tilbud eller noe sånt?
Pelegrini
31.05.2023 kl 20:24 2063

Er det noen forbindelse mellom GC Rieber og Rieber& Søn?
Mass666
31.05.2023 kl 20:38 2015

Her er hvad chat gpt fortæller:

GC Rieber and Rieber & Søn are two separate Norwegian companies with a shared history. The connection between them lies in their common origin and the family that founded both companies.

Rieber & Søn, officially known as Rieber & Co. AS, is a Norwegian industrial conglomerate that traces its roots back to 1839. It was founded by Theodor Christian Rieber, who established a trading company in Bergen, Norway. Over the years, Rieber & Søn expanded its operations and diversified into various industries, including shipping, real estate, and food production.

In the early 1900s, one branch of the Rieber family split off from Rieber & Søn and formed a new company called GC Rieber. The initials "GC" stand for "Gunnerus Christian," the name of the family member who founded the company. GC Rieber focused primarily on shipping and marine services.

Both Rieber & Søn and GC Rieber continued to operate independently for many years, each pursuing its own business interests. However, the two companies still share the same family heritage and have maintained connections over time.

In recent years, there have been changes in the ownership structure and business activities of both companies. Rieber & Søn has undergone significant restructuring, divesting some of its businesses and focusing more on food production and distribution. GC Rieber, on the other hand, has expanded its operations beyond shipping and marine services, venturing into sectors like offshore subsea services and marine seismic.

While Rieber & Søn and GC Rieber have separate identities and operations today, their historical connection through the Rieber family remains a part of their shared legacy.
PipedPiper
31.05.2023 kl 21:23 1928

Selvik har store sko å fylle. Haukøy har gjort en kjempejobb den lille tiden han har styrt Scana. Takker Oddbjørn Haukøy for jobben han har gjort for aksjonærene den siste tiden👊🏻
Winter
31.05.2023 kl 22:56 1749

Dersom du skulle få rett så håper jeg vi snakket om litt over et år til det skjer dersom markedet er såpass godt som noen her gir inntrykk av.

Dessuten må vel en vis andel av eierne være klare til å selge for en grei pris, noe som kanskje skulle indikere at skal man kjøpe opp et selskap som har arbeid innenfor en bransje med gode år forran seg så må man forhåpentligvis for aksjonærene være forberedt som kjøper å bla opp.

Jeg håper som deg at dersom det skjer så er det en stund til, hva legger du i "løpet av kort tid", det neste halve året?
PipedPiper
31.05.2023 kl 23:29 1684

Spiller vell ikke så stor rolle hva vi småsparere stemmer for? Hva er det vi sitter med da? Noen tusen til et par millioner aksjer? Kommer det et tilbud er vi nok alle bundet av hva Rieber aksepterer.
macland
01.06.2023 kl 03:26 1570

Vet ikke,men mange faktorer som virker inn. Lønnstigning på 400 annsatte,arbeidsgiveravgift i fht lønnsutgifter,landbasert vann/vindkraft har fått en rå skattesats,og det samme fryktes for det havbaserte. Kanskje grunnen til at equinor satte prosjekt på vent. Lenge siden siste betydelige ordre kan og tyde på at ting ikke går på skinner som før. Så avskriver ikke mithras tanker om emisjon. Så da er det bare å sikre seg slik ar men har midler til å vøre med om den skulle komme,og man fremdeles vil være med uten utvanning.
Winter
01.06.2023 kl 18:24 1269

"Lenge siden siste betydelige ordre kan og tyde på at ting ikke går på skinner som før."

Mongstad kontrakten er gull på bunnlinjen for scana, men nedgangen (så langt) i kontrakter i Q2 vil vel før eller siden vise seg i et kvartal i fremtiden, eller?
murpy
01.06.2023 kl 18:55 1209

Makan til rør, det er vel ingen selskaper som kan vise til scanas innhenting av antall kontrakter det siste året, 1 mnds tid uten kontrakt så kommer du med uttalelser om at ting ikke går på skinner !!
Er det mulig.!!!!!!!

Her kommer det til å drysse inn fremover, bare vent å se. Å forresten, de får masse kontrakter som ikke blir børsmeldt.
Eirikh01
01.06.2023 kl 21:35 1056

Driften er i en vekst, aldri hatt en tykkere ordrebok og kommer til å være knallsterk fremover. Kan du utdype mer om hvorfor du mener Scana må utføre en emisjon for å styrke grunnlaget for videre vekst? Kom du deg ikke inn tidligere?
Winter
01.06.2023 kl 21:41 1034

Jeg sier ikke at ting ikke går på skinner og jeg håper jo selvfølgelig at alt går veldig bra som det gjør.

Som du sier så er det mye som ikke er meldt som du tidligere har påpekt så det er helt sant og det er jo også for all del bra.

Du for nesten unnskylde meg dersom posten min tolkes på den måten, det var ikke meningen, jeg bare påpekte at mindre antall kontrakter pr Q vil forplante seg i fremtiden, den er vel fair enough.

Jeg setter stor pris på bidragene dine på tråden, og jeg forventer for all del ikke Q1 kontraktsrush pr Q.
mithra
01.06.2023 kl 21:57 996

De behøver ikke en emisjon hvis de ønsker å flate ut og konsolidere en stund på dagens nivå.
Men som du så i Q1 tallene, krever vekst binding av kapital, gjennom økte råvare og ferdigvare-lagre, økte utestående, økning i varer i arbeid etc.
Egenkapitalen i selskapet er ikke dårlig men den er heller ikke veldig sterk. Kontantinntjeningen i Q1 var på bare vel 20 mill og likviditeten dårligere enn i Q4-22.
Og husk låneekapital er ikke billig lenger.