PETRONOR - Et selskap som tjener inn HELE markedsverdien på 1 år
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
10.01.2024 kl 12:26
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Tenker det er på tide å lage en ny tråd om PetroNor som gir litt mer oversikt over selskapet og potensialet for betydelig oppgang fremover. Dette vil være svært kort oppsummert, men vil gi god innsikt i selskapet for både eksisterende aksjonærer og potensielle nye investorer som har vurdert en inngang. Info her representerer mer eller mindre argumenter for hvorfor kursen burde stå i minst NOK 26 per aksje (SB1M hadde en SOTP valuation på NOK 25 for PNOR) altså 234% opp fra dagens kurs.
Dato for innlegg: 2 Juni 2023
1. KORT OM SELSKAPET
PetroNor er aktiv innen utforsking og produksjon av olje og gass i vestlige Afrika og eier følgende assets som vil gi ca 6000 bopd ila utgangen av 2023:
1) CONGO-BRAZZAVILLE - 16.83% participant interest i PNGF Sud, et offshore felt utenfor Kongo
2) NIGERIA - 13.1% economic interest i Aje-feltet i lisensen OML113
3) GAMBIA - 90% interest i A4-lisensen
4) GUINEA-BISSAU - 100% interest i Sinapa (Block 2) og Esperanca (Block 4A og 5A).
5) SENEGAL* - I utgangspunktet 90% operated interest i ROP og SOSP lisensene. Rettighetene til disse er imidlertid i ICSID for voldgiftsbehandling. Personlig anser jeg disse som tapt, og det prises også inn i verdien i selskapet, men kan naturligvis være en betydelig oppside om PNOR får beholde en viss eierandel i en av disse lisensene.
2. FINANSIELLE TALL (as of tilgjengelige tall 2 Juni 2023)
Market Cap: 1,100 MNOK
Enterprise Value: c. 1,238 MNOK
Aksjekurs: 0,777 (nå 7,77)
EBITDA: 1,060 MNOK. ----> Dette betyr at PNOR har et driftsresultat før avskrivninger, nedskrivninger og div renteposter som er ca like stor som HELE markedsverdien til PetroNor, som er mer eller mindre uhørt på kapitalmarkedet. PetroNor handles altså dermed til en EV/EBITDA på mikroskopiske 1,16x, og dette var for 2022, i 2023 vil produksjonen øke ytterligere slik at dette tallet vil være til og med enda lavere. Consensus blant analytikere var at Petronor handles til 0,68x EV/EBITDA for 2023. I bransjen så ligger snittet på E&P-selskap på ca 5x ---> Dette vil si at PNOR, hvis priset til det resten av markedet skal prises til, skal ha en EV på MINST 5,302 MNOK, som gir en Market Cap på ca 5,288 MNOK som tilsier en aksjekurs på NOK 3,71 (nå NOK 37,1) per aksje. Nå skal det imidlertid med full rett være priset inn ekstra politisk risiko slik feks DNO har, ettersom PNOR også har sine problemer slik som feks korrupsjonssaken mot tidligere sjef Søvold (selskapet er imidlertid ikke siktet, men gir inntrykk av at selskapet er useriøst), denne saken i Sengal som egentlig burde skrives ned til 0, samt at man har droppet kvartalspresentasjoner selv om selskapet mente det var pga tidspunkt for lifting av olje som gjør at inntjening kvartalsvis vil være volatilt og misvisende. Det vil si at en EV/EBITDA på 3,5x kan anses som rettferdig. Dette vil gi en aksjekurs på NOK 2,6 (nå NOK 26) per aksje. Det tilsier en oppside på 234% fra dagens kurs.
3. FREMTIDIGE TRIGGERE
- PNGF Sud: Aurora Atwood har ankommet PNGF SUD og det vil trolig komme en melding fra selskapet når som helst nå om at de har startet dette innfill-programmet for å øke produksjonen ytterligere. Dette er trolig den mest nærliggende triggeren som kan dytte kursen betraktelig.
- Tilbakekjøp av aksjer/Utbytte: Selskapet vil tjene ekstremt mye penger i 2023 også, slik at man får såpass mye cash on hand at det vil være sannsynlig at en del av dette vil gå til M&A, men også til feks tilbakekjøp av aksjer.
- Finalization av rettssaken mot tidligere sjef Søvold: Dersom PNOR slipper unna fullstendig, eller en liten bot på noen titalls millioner NOK så vil kursen kunne eksplodere oppover i det saken blir lagt bak selskapet og man kan fokusere på produksjon og massiv inntjening.
- Aje-feltet: Med tanke på Aje så var tanken å bytte ut nåværende FPSO (Front Puffin) med en mer moderne, og i følge marinetraffic som ble oppdatert nylig er denne nå vekk fra feltet og plassert i havnen i Lagos. Nå skal de bare drille flere brønner og ikke minst etablere en 30km lang pipeline til fastlandet. Selskapet selv har sagt de satser på FID ila slutten av året, aka alt fra august til desember. En nærliggende trigger her vil være annonsering av gas offtake contracts knyttet til prosjektet, som kan skje når som helst. Fant også en interessant artikkel fra største aksjonær i PNOR som ble publisert nylig, der han snakker om blant annet AJE. Der bekrefter han også at FPSO nå har blitt byttet ut og at de nå er i ferd med å erstatte med en ny FPSO. Basert på ordlyden ser det også ut som de allerede er i gang med bygging av pipeline og at de er i fremskridende samtaler med offtakers for gassen. Pipeline vil muliggjøre salg av gass til andre land som Togo og Benin også. I samme paragraf der det snakkes om deres investeringer i PNOR sier han også: "We are looking for brownfields in Angola, Nigeria or Congo-Brazzaville where we can take over and apply our EOR expertise to enhance production." Så mulig det blir kjøp av flere felt, men usikkert om det blir gjennom PNOR eller Petromal, men er nærliggende å tro det vil være gjennom førstnevnte ettersom de allerede har lisenser på disse områdene. Link: https://theenergyyear.com/articles/epc-and-eor-for-adnocs-production-ramp-up/
- Hvis gjeldstaket i USA heves vil det fjerne mye usikkerhet og styrke sannsynlighet for vekst i økonomien og dermed etterspørsel etter olje
- OPEC-møte den 4 juni (kommende søndag) der det er priset inn at det ikke skal oppstå noe kutt i produksjon, men der enkelte OPEC-medlemmer likevel har advart de som er short olje at de kan få svi av å spekulere. Om det skulle enten bli annonsert kutt i produksjon eller bare signaler om at det vil komme flere kutt så kan det dytte oljeprisen høyt opp.
- Voldgiftssaken i Senegal: Denne saken i Senegal anser jeg (og åpenbart markedet) som tapt, men er likevel interessant å se på ICSID sin statistikk på slike saker. I 48% av tilfellene sider ICSID med investorene sine krav i sin helhet eller delvis, mens de rejecter investorene i 28% av sakene. Tok også en titt på saker innen oil and gas som har blitt filed hos ICSID samtidig som Petronor (da APLC) og det ser ut som ca 50% av sakene nå har blitt konkludert. En sak som handlet om hydrocarbon concessions (aka samme som Petronor sin sak) hadde sin Date of Constitution of Tribunal like etter PNOR og fikk nylig konkludert saken for 2 mnd siden. Med andre ord kommer det sikkert en avgjørelse innen August/September tenker jeg. Alternativt juni, men har mine tvil om det. Hadde vært greit å bli ferdig med den saken nå selv om den er priset til 0 i aksjen. Et kompromiss som PNOR tidligere oppnådde med A4 hadde jo vært sensasjonelt, men tviler sterkt på at det blir tilfellet her med myndighetene som ikke er villige til å forhandle. De har forøvrig tildelt 1 av lisensene til Total allerede, så den er gone uansett.
- Salg av lisenser: Selskapet kan vurdere selge unna alt av lisenser til flere milliarder og betale ut alt som utbytte til aksjonærer
Dato for innlegg: 2 Juni 2023
1. KORT OM SELSKAPET
PetroNor er aktiv innen utforsking og produksjon av olje og gass i vestlige Afrika og eier følgende assets som vil gi ca 6000 bopd ila utgangen av 2023:
1) CONGO-BRAZZAVILLE - 16.83% participant interest i PNGF Sud, et offshore felt utenfor Kongo
2) NIGERIA - 13.1% economic interest i Aje-feltet i lisensen OML113
3) GAMBIA - 90% interest i A4-lisensen
4) GUINEA-BISSAU - 100% interest i Sinapa (Block 2) og Esperanca (Block 4A og 5A).
5) SENEGAL* - I utgangspunktet 90% operated interest i ROP og SOSP lisensene. Rettighetene til disse er imidlertid i ICSID for voldgiftsbehandling. Personlig anser jeg disse som tapt, og det prises også inn i verdien i selskapet, men kan naturligvis være en betydelig oppside om PNOR får beholde en viss eierandel i en av disse lisensene.
2. FINANSIELLE TALL (as of tilgjengelige tall 2 Juni 2023)
Market Cap: 1,100 MNOK
Enterprise Value: c. 1,238 MNOK
Aksjekurs: 0,777 (nå 7,77)
EBITDA: 1,060 MNOK. ----> Dette betyr at PNOR har et driftsresultat før avskrivninger, nedskrivninger og div renteposter som er ca like stor som HELE markedsverdien til PetroNor, som er mer eller mindre uhørt på kapitalmarkedet. PetroNor handles altså dermed til en EV/EBITDA på mikroskopiske 1,16x, og dette var for 2022, i 2023 vil produksjonen øke ytterligere slik at dette tallet vil være til og med enda lavere. Consensus blant analytikere var at Petronor handles til 0,68x EV/EBITDA for 2023. I bransjen så ligger snittet på E&P-selskap på ca 5x ---> Dette vil si at PNOR, hvis priset til det resten av markedet skal prises til, skal ha en EV på MINST 5,302 MNOK, som gir en Market Cap på ca 5,288 MNOK som tilsier en aksjekurs på NOK 3,71 (nå NOK 37,1) per aksje. Nå skal det imidlertid med full rett være priset inn ekstra politisk risiko slik feks DNO har, ettersom PNOR også har sine problemer slik som feks korrupsjonssaken mot tidligere sjef Søvold (selskapet er imidlertid ikke siktet, men gir inntrykk av at selskapet er useriøst), denne saken i Sengal som egentlig burde skrives ned til 0, samt at man har droppet kvartalspresentasjoner selv om selskapet mente det var pga tidspunkt for lifting av olje som gjør at inntjening kvartalsvis vil være volatilt og misvisende. Det vil si at en EV/EBITDA på 3,5x kan anses som rettferdig. Dette vil gi en aksjekurs på NOK 2,6 (nå NOK 26) per aksje. Det tilsier en oppside på 234% fra dagens kurs.
3. FREMTIDIGE TRIGGERE
- PNGF Sud: Aurora Atwood har ankommet PNGF SUD og det vil trolig komme en melding fra selskapet når som helst nå om at de har startet dette innfill-programmet for å øke produksjonen ytterligere. Dette er trolig den mest nærliggende triggeren som kan dytte kursen betraktelig.
- Tilbakekjøp av aksjer/Utbytte: Selskapet vil tjene ekstremt mye penger i 2023 også, slik at man får såpass mye cash on hand at det vil være sannsynlig at en del av dette vil gå til M&A, men også til feks tilbakekjøp av aksjer.
- Finalization av rettssaken mot tidligere sjef Søvold: Dersom PNOR slipper unna fullstendig, eller en liten bot på noen titalls millioner NOK så vil kursen kunne eksplodere oppover i det saken blir lagt bak selskapet og man kan fokusere på produksjon og massiv inntjening.
- Aje-feltet: Med tanke på Aje så var tanken å bytte ut nåværende FPSO (Front Puffin) med en mer moderne, og i følge marinetraffic som ble oppdatert nylig er denne nå vekk fra feltet og plassert i havnen i Lagos. Nå skal de bare drille flere brønner og ikke minst etablere en 30km lang pipeline til fastlandet. Selskapet selv har sagt de satser på FID ila slutten av året, aka alt fra august til desember. En nærliggende trigger her vil være annonsering av gas offtake contracts knyttet til prosjektet, som kan skje når som helst. Fant også en interessant artikkel fra største aksjonær i PNOR som ble publisert nylig, der han snakker om blant annet AJE. Der bekrefter han også at FPSO nå har blitt byttet ut og at de nå er i ferd med å erstatte med en ny FPSO. Basert på ordlyden ser det også ut som de allerede er i gang med bygging av pipeline og at de er i fremskridende samtaler med offtakers for gassen. Pipeline vil muliggjøre salg av gass til andre land som Togo og Benin også. I samme paragraf der det snakkes om deres investeringer i PNOR sier han også: "We are looking for brownfields in Angola, Nigeria or Congo-Brazzaville where we can take over and apply our EOR expertise to enhance production." Så mulig det blir kjøp av flere felt, men usikkert om det blir gjennom PNOR eller Petromal, men er nærliggende å tro det vil være gjennom førstnevnte ettersom de allerede har lisenser på disse områdene. Link: https://theenergyyear.com/articles/epc-and-eor-for-adnocs-production-ramp-up/
- Hvis gjeldstaket i USA heves vil det fjerne mye usikkerhet og styrke sannsynlighet for vekst i økonomien og dermed etterspørsel etter olje
- OPEC-møte den 4 juni (kommende søndag) der det er priset inn at det ikke skal oppstå noe kutt i produksjon, men der enkelte OPEC-medlemmer likevel har advart de som er short olje at de kan få svi av å spekulere. Om det skulle enten bli annonsert kutt i produksjon eller bare signaler om at det vil komme flere kutt så kan det dytte oljeprisen høyt opp.
- Voldgiftssaken i Senegal: Denne saken i Senegal anser jeg (og åpenbart markedet) som tapt, men er likevel interessant å se på ICSID sin statistikk på slike saker. I 48% av tilfellene sider ICSID med investorene sine krav i sin helhet eller delvis, mens de rejecter investorene i 28% av sakene. Tok også en titt på saker innen oil and gas som har blitt filed hos ICSID samtidig som Petronor (da APLC) og det ser ut som ca 50% av sakene nå har blitt konkludert. En sak som handlet om hydrocarbon concessions (aka samme som Petronor sin sak) hadde sin Date of Constitution of Tribunal like etter PNOR og fikk nylig konkludert saken for 2 mnd siden. Med andre ord kommer det sikkert en avgjørelse innen August/September tenker jeg. Alternativt juni, men har mine tvil om det. Hadde vært greit å bli ferdig med den saken nå selv om den er priset til 0 i aksjen. Et kompromiss som PNOR tidligere oppnådde med A4 hadde jo vært sensasjonelt, men tviler sterkt på at det blir tilfellet her med myndighetene som ikke er villige til å forhandle. De har forøvrig tildelt 1 av lisensene til Total allerede, så den er gone uansett.
- Salg av lisenser: Selskapet kan vurdere selge unna alt av lisenser til flere milliarder og betale ut alt som utbytte til aksjonærer
Redigert 15.06.2023 kl 20:04
Du må logge inn for å svare
Makrobaronen
04.08.2023 kl 12:49
5612
Elsker å ta feil, hadde vi stengt på 8.60kr så er jeg veldig fornøyd med opphentingen.
Makrobaronen
04.08.2023 kl 16:02
5443
Panoro har fin utvikling om dagen, håper PNOR får samme tur som Panoro har hatt eller enda drøyere! Time will tell
henrik9
04.08.2023 kl 21:51
5187
Ja, det hadde vært noe å blitt fornøyd over. Pen har steget 220% de siste tre år mens Pnor har falt 8,5% selv om produksjonen har ca doblet seg.
Fluefiskeren
04.08.2023 kl 22:41
5135
Jeg har hatt PEN som min klart største satsning i mange år og ja det har vært en drøm. I PNOR er jeg fortsatt i klar minus, men føler ikke at dette er tapt. Hittil i år har PEN og PNOR gått omtrent like mye.
Drømmeaksjen min siste år har vært BNOR som har steget 50 % side jeg kjøpte den for omkring ett år siden, men jeg har dessverre betydelig færre aksjer der.
Håper selvsagt PNOR også blir en bra investering. Fortsatt bra resultater fra infill og nye brønner i Vandji-formasjonen på PNGF Sud håper jeg fører til at jeg går i pluss også på denne dersom vi beholder dagens oljepris. I tillegg har vi PNGF Bis. På litt lengre sikt starter produksjonen på Aje. I ermet har vi to jokere. Farm-out i Gambia og tilbakeføring av SOSP fra Senegal selv om begge er usikre. De bør komme før ny produksjon fra Aje er en realitet. Mulig jeg selger litt hvis jeg går i pluss, men ser ikke for meg å selge meg ut av selskapet etter det heller. Men selvsagt kan jeg se annerledes på det en gang i fremtiden. Regner med fortsatt noen gode år i O&G, men før eller siden vil fornybart og kjernekraft gradvis overta. Det må jo bare skje, men ting tar tid. Mange fond har trukket seg ut av sektoren våres og det kommer de nok ikke til slutte med det etter hva vi har sett på kloden vår de to siste to år.
Drømmeaksjen min siste år har vært BNOR som har steget 50 % side jeg kjøpte den for omkring ett år siden, men jeg har dessverre betydelig færre aksjer der.
Håper selvsagt PNOR også blir en bra investering. Fortsatt bra resultater fra infill og nye brønner i Vandji-formasjonen på PNGF Sud håper jeg fører til at jeg går i pluss også på denne dersom vi beholder dagens oljepris. I tillegg har vi PNGF Bis. På litt lengre sikt starter produksjonen på Aje. I ermet har vi to jokere. Farm-out i Gambia og tilbakeføring av SOSP fra Senegal selv om begge er usikre. De bør komme før ny produksjon fra Aje er en realitet. Mulig jeg selger litt hvis jeg går i pluss, men ser ikke for meg å selge meg ut av selskapet etter det heller. Men selvsagt kan jeg se annerledes på det en gang i fremtiden. Regner med fortsatt noen gode år i O&G, men før eller siden vil fornybart og kjernekraft gradvis overta. Det må jo bare skje, men ting tar tid. Mange fond har trukket seg ut av sektoren våres og det kommer de nok ikke til slutte med det etter hva vi har sett på kloden vår de to siste to år.
Redigert 04.08.2023 kl 22:42
Makrobaronen
26.08.2023 kl 15:48
3416
Kan kommende uke være starten på en opptur som virkelig våkner investorene? :) Sjeldent spent på H1 tallene som kommer. Håper endelig ledelsen kommer med noen tiltak som får dratt den kursen opp. Time Will tell, fortsatt god helg.
Expecting surplus cash more than $75 million in half year report first time in Petronor history.
https://newsweb.oslobors.no/message/594987
sale after-tax and royalty is $60 million.
" As reported on 6 July, PetroNor lifted and sold 270,000 bbls (net entitlement production) on 26 June 2023, bringing total sales for the year to 833,266 bbls. The realised sales price was 72.1 USD/bbl. The Company will release its 1H interim financial statements on 30 August 2023."
https://newsweb.oslobors.no/message/594987
sale after-tax and royalty is $60 million.
" As reported on 6 July, PetroNor lifted and sold 270,000 bbls (net entitlement production) on 26 June 2023, bringing total sales for the year to 833,266 bbls. The realised sales price was 72.1 USD/bbl. The Company will release its 1H interim financial statements on 30 August 2023."
Redigert 28.08.2023 kl 11:48
Fluefiskeren
28.08.2023 kl 11:49
2878
Ja. Tallene vet vi jo. Jeg håper vi får vite noe mer om infill-kampanjen samt litt kjøtt på benet ang. Senegal. Gjerne Gambia også. Kan legge til PNGF Bis også for den del, men det fikk de så vidt jeg husker også spørsmål om for et halvår siden. Svaret var veldig flytende.
Mdg1
28.08.2023 kl 11:52
2860
Om vi er heldig kommer de til å si noe om hvor mye de to nye brønnene produserer og noe om ferventninger på de kommende brønnene. Ellers er det for tidlig for både Aje. Så sier de sikkert noe om farmout prosesser.
E Desperados
28.08.2023 kl 13:58
2699
Inntektene er kjent, kostnadene bør ligge på sånn ca samme nivå som ifjor justert for litt inflasjon og økte avskrivninger i forbindelse med infill-drillingen, så tallene er ikke så veldig spennende. Men det hadde jo vært fint med en overskrift i finansavisen ala "oljemygg med kjempe-/rekord-overskudd". Så det eneste av interesse her (for min del) er hva som blir sagt om fremtiden. God fremdrift på Aje og fortsatt forventninger om FID i løpet av 2023? Hvor nærme er man produksjonslisens på PNGF Bis? Hvor realistisk er det med farm-out på A4? Har man hørt noe angående forventet svar i Senegal-saken? Og hva skal man bruke alle pengene på konto til? Håper de er litt mer konkrete og på ball enn ved forrige fremleggelse hvor jeg følte det ble litt lite detaljert.
yes, but earing for company will be kr 4/share in first half of 2023 excluding $85 million, .either company will buyback or will distribute dividend for 2023.
E Desperados
28.08.2023 kl 14:17
2680
I think 4kr/share is way too high. Will more likely be around 0,2$/share
Fluefiskeren
28.08.2023 kl 14:19
2676
Det har en tendens til å bli mindre detaljert enn vi kan ønske oss i mange selskaper. Ofte synes jeg det er klart mest å hente i Q/A seksjonen. Håper på gode spørsmål og svar der. Et aber er imidlertid at det neppe er så mange analytikere det. Theodor fra SB1 Markets har alltid gode spørsmål på tilsvarende for PEN og BWE, men han følger kanskje ikke PNOR?
E Desperados
28.08.2023 kl 14:27
2651
Det ser sånn ut ifølge hjemmesiden, men kan ikke huske å ha hørt han på noen presentasjoner de siste årene, så mulig det er gammel info?
https://petronorep.com/investors/analyst-coverage/
https://petronorep.com/investors/analyst-coverage/
Fluefiskeren
28.08.2023 kl 14:57
2596
Jeg skriver en mail og spør han.
EDIT: Sendt!
EDIT: Sendt!
Redigert 28.08.2023 kl 15:08
E Desperados skrev I think 4kr/share is way too high. Will more likely be around 0,2$/share
As per calculations company having balance kr 5.2/share in account will increase to kr9/share year end excluding $85 million from deal, expecting some news on acquisition with current balance on 30th August.
Redigert 28.08.2023 kl 17:26
Dovretro
28.08.2023 kl 17:38
2412
Hvorfor er denne aksjen da så negativ i forhold til alt på børs når alt er så bra, blir frustrert over utvikling på denne aksjen. Skulle ikke trodd at det hadde blitt verken produsert ett eneste fat olje eller kjøpt asset siden økosaken. er dritt lei all prat om økt produksjon og positive, den leverer, men noe eller noen greier å holde denne nede på et nivå som ikke bør være mulig. kan noen forklare dette på en grei måte ?
markie
28.08.2023 kl 18:04
2409
Enig med deg her . Vi får håpe hele dritten plutselig blir kjøpt opp og tatt av børs. Det er jo ingen interesse for aksjen. Selskapet og ikke minst eierne kan da ikke være fornøyd med denne utviklingen. De største eierne forventer vel som oss andre profitt på investeringen.
Noen som nevnte en i styret med mengder av aksjer. Han mente dette var en garanti for utdeling.
Så dårlig omsetning at det er umulig komme over 8,60 . Var litt mere spenst før. Går dårligere og dårligere nå
Noen som nevnte en i styret med mengder av aksjer. Han mente dette var en garanti for utdeling.
Så dårlig omsetning at det er umulig komme over 8,60 . Var litt mere spenst før. Går dårligere og dårligere nå
Fluefiskeren
28.08.2023 kl 18:12
2469
Hvorfor skal noen kjøpe opp PNOR hvis den bare er dritt og ikke noe mer?
Nei. De store eierne er utrolig lojale. Skjer jo nesten ingenting blant top20. Det forteller meg at de har trua. Og vi er fortsatt over det vi endte på etter den dagen salget av GB. Da spådde alle svovelpredikantene at den raskt ville falle tilbake der den kom fra. Det er ikke uvanlig med et lite fall i forkant av resultatpresentasjoner.
Nei. De store eierne er utrolig lojale. Skjer jo nesten ingenting blant top20. Det forteller meg at de har trua. Og vi er fortsatt over det vi endte på etter den dagen salget av GB. Da spådde alle svovelpredikantene at den raskt ville falle tilbake der den kom fra. Det er ikke uvanlig med et lite fall i forkant av resultatpresentasjoner.
markie
28.08.2023 kl 18:22
2442
Enig med deg i grove trekk. Desverre utrolig kjedelig å sitte i denne. Dette gjør sikkert også noe med omsetningen. Jeg tror ikke de er lojale på ubestemt tid dog.
Det var mere fart i denne et år tilbake. Nå med økt produksjon og fett lissens salg er aksjen slapp mildt sagt
Det var mere fart i denne et år tilbake. Nå med økt produksjon og fett lissens salg er aksjen slapp mildt sagt
E Desperados
28.08.2023 kl 18:31
2430
Styreleder har 48 millioner aksjer ja og eier rett over en tredjedel av selskapet. Han skal selvfølgelig tjene penger her gjennom utbytte og ikke gjennom å selge aksjene, for så mange aksjer i PetroNor får man rett og slett ikke solgt før de eventuelt treffer olje på A4.
toftos
28.08.2023 kl 18:36
2429
Der er eg uenig med deg, hvorfor i all verden skal noen selge seg ut av denne før tallene kommer ? Er mye større sannsynlighet for at det kommer noe i H1 rapporten som kan få kursen oppover en noe som skal kjøre den lengre ned i dass. Var det den eneste oljeaksjen som falt i dag ?
markie
28.08.2023 kl 18:48
2403
Ingen som snakker om å selge NÅ. Alle etterlyser nyheter.
Omsetning og nivået aksjen trades på er mye det samme. Ligget her lenge nå
Omsetning og nivået aksjen trades på er mye det samme. Ligget her lenge nå
Fluefiskeren
28.08.2023 kl 18:57
2381
Selv er jeg overrasket over at de snakker om utbytte. Knut var krystallklar på at det var uaktuelt på mange år.
Dette står i prospectus datert 25. februar 2023 under Risks. Det er ikke så veldig lenge siden:
« 2.4.3.Limitations on dividends
The Company currently anticipates that it will retain all future earnings, if any, to finance the growth and development of its business. The Company does not intend to pay cash dividends in the foreseeable future. Any payment of cash dividends will depend upon the Group’s financial condition, capital requirements, earnings and other factors deemed relevant by its Board and general meeting of shareholders.»
Alle har vel ikke lest det, men det står nå engang det. Tydelig at de har forandret policy her. Det kan jo ha å gjøre med bytte av CEO eller at de forstår at det er viktig å konkurrere på dette med andre oljeselskaper. Det har jo blitt en farsott her hjemme og i USA at man skal prioritere utbytte og tilbakekjøp fremfor videre utvikling av selskapene. Vet ikke hvorfor, men det kan jo ha en sammenheng med at man ser for seg at sektoren langsom rir inn i solnedgangen.
Dette står i prospectus datert 25. februar 2023 under Risks. Det er ikke så veldig lenge siden:
« 2.4.3.Limitations on dividends
The Company currently anticipates that it will retain all future earnings, if any, to finance the growth and development of its business. The Company does not intend to pay cash dividends in the foreseeable future. Any payment of cash dividends will depend upon the Group’s financial condition, capital requirements, earnings and other factors deemed relevant by its Board and general meeting of shareholders.»
Alle har vel ikke lest det, men det står nå engang det. Tydelig at de har forandret policy her. Det kan jo ha å gjøre med bytte av CEO eller at de forstår at det er viktig å konkurrere på dette med andre oljeselskaper. Det har jo blitt en farsott her hjemme og i USA at man skal prioritere utbytte og tilbakekjøp fremfor videre utvikling av selskapene. Vet ikke hvorfor, men det kan jo ha en sammenheng med at man ser for seg at sektoren langsom rir inn i solnedgangen.
E Desperados
28.08.2023 kl 19:25
2361
Det må vel sees i sammenheng med at man har skrotet målet om 30 000 bopd innen tre år. Det skulle jo finansieres gjennom kjøp av produserende felt. Har jo ikke skjedd noe der, så nå begynner jo pengene å hope seg opp på konto. Da må man gjøre noe. Mulig de ikke finner gode kjøp pga høy oljepris, Det er jo ikke noe mål å få stor produksjon om prisen man betaler er så høy at det blir en dårlig investering. Så da kan man heller betale ut utbytte enn så lenge og heller stoppe utbyttekrana om man plutselig skulle finne en elefant i Gambia og trenge de pengene til å investere der.
Kanskje her også problet ligger.... De endrer strategi og mål fra kvartal til kvartal... Virker jo ikke som det er noe lansiktig plan og struktur... Kjøp av produksjon ble til salg av produksjon. Ikke utbytte til utbytte. 30.000 fat til 6000 fat... etc
Fluefiskeren
28.08.2023 kl 21:12
2271
Det med 30 000 bopd har jeg hele tiden synes har vært et hårete mål. Tipper de angrer at de gikk ut med det. Koronaen var heller ikke gunstig for å oppnå dette.
At vi har foretatt salg av produksjon er jo positivt😒 Skulle ta seg ut om vi ikke solgte det vi produserte..
Men du mener nok at de har solgt produserende assets, men det har de ikke gjort.
At vi har foretatt salg av produksjon er jo positivt😒 Skulle ta seg ut om vi ikke solgte det vi produserte..
Men du mener nok at de har solgt produserende assets, men det har de ikke gjort.
Tror du skjønner hva jeg mener....
Fluefiskeren
28.08.2023 kl 21:40
2227
Da må du kunne spesifisere hvilket asset med produksjon de har solgt.
E Desperados
28.08.2023 kl 21:46
2271
Det har vært spørsmål om oppkjøp på de foregående presentasjonene, og svaret har vært at de kikker, men at prisen har vært for høy. Tror alle aksjonærer foretrekker 6 000 bopd og utbytte fremfor 30 000 bopd kjøpt til en pris som er så høy at det ikke er særlig lønnsomt. Oppkjøp skal jo gjerne betales med lån med svært høye renter da emisjon/trykking av aksjer er uaktuelt til dagens kurs. Så jeg tenker det er greit som det er. Største oppsiden i aksjen er jo at man finner kommersiell olje på A4. Det blir penger i kassa det.
Makrobaronen
28.08.2023 kl 22:15
2236
Dette er spørsmål som må stilles på Q & A. Er for mange «løse tråder». Alle ser jo at pengene renner inn, men ting er ikke klart nok for mannen i gata + dårlig ledelse på markedsføre seg selv. Håper de løsner opp i trådene og at de selger seg selv som Wagyu A5 og ikke nedpriset sommerkoteletter.. De har alle muligheter til å få fart på aksjen med den pengebingen de har, nå må de forvalte pengene smart, hvordan? Det håper jeg de gir svar på snart forhåpentligvis denne uken! God børsuke tross dårlig start, men er ikke over før den feite damen synger
Fluefiskeren
28.08.2023 kl 22:24
2292
Det er litt det samme i Panoro nå. Hamilton sa at de heller ville prioritere organisk vekst da oppkjøp var blitt dyrere. Likevel holdt han fortsatt døra oppe for at det kunne skje. Tipper at Petronor har samme syn. Jeg tror forresten det kan være fornuftig å være engasjert i flere land grunnet politisk risiko.
Rabbagasten
29.08.2023 kl 06:06
2149
For å si det meget forsiktig så sitter jeg med tap i PNOR, men så har jeg vært med på opp og nedturene siden før fusjonen da tickeren var APCL/African Petroleum. Da jeg stort sett var med på nedturene ble det en del tunge stunder som gjorde til at jeg bestemte meg for å aldri mer kjøpe aksjer i "rakettselskap" (Crew Gold, IGE, APCL etc.) og heller utelukkende satse på de med bunnsolid økonomi med gode utbytter og da gikk alt så meget mye bedre.
Ved en ren tilfeldighet ble ikke aksjene i APCL som etter fusjonen 30 august 2019 ble til PNOR solgt, Jeg fulgte kun sporadisk med på nyheter om selskapet.
Om jeg ikke husker feil var vel kursen for en del år tilbake mellom 12,- og 14,- kroner som etter spleisen vil si at dagens kurs må opp imot 140,- kroner eller blir dette feil?
En eller gang rundt årsskiftet 2021/22 brøt jeg lovnaden min og kjøpte en liten post i PNOR på en skikkelig møkkadag (for kursen), deretter handlet jeg kanskje 8-10 ganger på dårlige dager, ikke for så mye da jeg var klar over at dette er risky, men nok til at jeg kan ta meg fri 3-4 måneder om kursen skulle gått 100% en vakker dag. For noen år tilbake mislikte jeg sterkt APCL/PNOR, men har de siste 2 årene fått litt av gnisten tilbake og må innrømme at for meg så fremstår PNOR nå som et seriøst selskap som jeg ærlig talt må si har imponert og innfridd etter fusjonen. De leverer varene til de grader, ikke bare på produksjon, resultat, og en meget solid kontantbeholdning , men også stabile eiere og god informasjonsflyt som i sum kanskje gjør PNOR til det mest spennende selskapet på Oslo Børs.
Og ikke nok med det, i dag er siste dagen man kan kjøpe evt. selge aksjer i selskapet før de kommer med fakta i morgen tidlig kl 06.30.
Ved en ren tilfeldighet ble ikke aksjene i APCL som etter fusjonen 30 august 2019 ble til PNOR solgt, Jeg fulgte kun sporadisk med på nyheter om selskapet.
Om jeg ikke husker feil var vel kursen for en del år tilbake mellom 12,- og 14,- kroner som etter spleisen vil si at dagens kurs må opp imot 140,- kroner eller blir dette feil?
En eller gang rundt årsskiftet 2021/22 brøt jeg lovnaden min og kjøpte en liten post i PNOR på en skikkelig møkkadag (for kursen), deretter handlet jeg kanskje 8-10 ganger på dårlige dager, ikke for så mye da jeg var klar over at dette er risky, men nok til at jeg kan ta meg fri 3-4 måneder om kursen skulle gått 100% en vakker dag. For noen år tilbake mislikte jeg sterkt APCL/PNOR, men har de siste 2 årene fått litt av gnisten tilbake og må innrømme at for meg så fremstår PNOR nå som et seriøst selskap som jeg ærlig talt må si har imponert og innfridd etter fusjonen. De leverer varene til de grader, ikke bare på produksjon, resultat, og en meget solid kontantbeholdning , men også stabile eiere og god informasjonsflyt som i sum kanskje gjør PNOR til det mest spennende selskapet på Oslo Børs.
Og ikke nok med det, i dag er siste dagen man kan kjøpe evt. selge aksjer i selskapet før de kommer med fakta i morgen tidlig kl 06.30.
siddis
29.08.2023 kl 07:12
2088
Bra innlegg,
Har og svidd fingrene i NEC (tidligere Panero PEN) de hadde mye samme problemer som du beskriver i African Petroleum?
. Har ca. 2 år fartstid i PNOR, og må si det er solid alt som er gjort i den tiden. Økt,produksjon, likviditet, Aje, salg lisens, utbytte i vente.
Det mangler gjerne noe på informasjon, analytikere sier en må rapportere kvartalsvise om en skal bli tatt seriøst.
Aksjen har en slakteverdi på 25 kroner pr.aksje.
Har og svidd fingrene i NEC (tidligere Panero PEN) de hadde mye samme problemer som du beskriver i African Petroleum?
. Har ca. 2 år fartstid i PNOR, og må si det er solid alt som er gjort i den tiden. Økt,produksjon, likviditet, Aje, salg lisens, utbytte i vente.
Det mangler gjerne noe på informasjon, analytikere sier en må rapportere kvartalsvise om en skal bli tatt seriøst.
Aksjen har en slakteverdi på 25 kroner pr.aksje.
Fluefiskeren
29.08.2023 kl 07:53
2028
Ser ut til at det høyeste den har vært er på 111-tallet. Det stemmer også med slik jeg husker det.
https://www.nordnet.no/market/stocks/18070363-petronor-ep-asa
https://www.nordnet.no/market/stocks/18070363-petronor-ep-asa
Redigert 29.08.2023 kl 07:59
Fluefiskeren
29.08.2023 kl 07:59
2029
Har også hatt NEC. Det var slik jeg ble aksjonær i PEN.
NEC gikk nedenom da guvernøren i New York ikke ville godkjenne fracking i delstaten. De hadde også et gassfelt i Brasil (Manati), men det ble overtatt av PEN.
Det var sørgelige greier, men kom meg i hvert fall ut i god tid til konkursen. Likevel et sviende tap.
NEC gikk nedenom da guvernøren i New York ikke ville godkjenne fracking i delstaten. De hadde også et gassfelt i Brasil (Manati), men det ble overtatt av PEN.
Det var sørgelige greier, men kom meg i hvert fall ut i god tid til konkursen. Likevel et sviende tap.
toftos
29.08.2023 kl 09:05
1898
Da ser det ut som THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV er ute av aksjen, solgte de siste 19 498 før helgen. De har solgt vel 300 000 aksjer siste 30 dager