PETRONOR - Et selskap som tjener inn HELE markedsverdien på 1 år
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
10.01.2024 kl 12:26
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Tenker det er på tide å lage en ny tråd om PetroNor som gir litt mer oversikt over selskapet og potensialet for betydelig oppgang fremover. Dette vil være svært kort oppsummert, men vil gi god innsikt i selskapet for både eksisterende aksjonærer og potensielle nye investorer som har vurdert en inngang. Info her representerer mer eller mindre argumenter for hvorfor kursen burde stå i minst NOK 26 per aksje (SB1M hadde en SOTP valuation på NOK 25 for PNOR) altså 234% opp fra dagens kurs.
Dato for innlegg: 2 Juni 2023
1. KORT OM SELSKAPET
PetroNor er aktiv innen utforsking og produksjon av olje og gass i vestlige Afrika og eier følgende assets som vil gi ca 6000 bopd ila utgangen av 2023:
1) CONGO-BRAZZAVILLE - 16.83% participant interest i PNGF Sud, et offshore felt utenfor Kongo
2) NIGERIA - 13.1% economic interest i Aje-feltet i lisensen OML113
3) GAMBIA - 90% interest i A4-lisensen
4) GUINEA-BISSAU - 100% interest i Sinapa (Block 2) og Esperanca (Block 4A og 5A).
5) SENEGAL* - I utgangspunktet 90% operated interest i ROP og SOSP lisensene. Rettighetene til disse er imidlertid i ICSID for voldgiftsbehandling. Personlig anser jeg disse som tapt, og det prises også inn i verdien i selskapet, men kan naturligvis være en betydelig oppside om PNOR får beholde en viss eierandel i en av disse lisensene.
2. FINANSIELLE TALL (as of tilgjengelige tall 2 Juni 2023)
Market Cap: 1,100 MNOK
Enterprise Value: c. 1,238 MNOK
Aksjekurs: 0,777 (nå 7,77)
EBITDA: 1,060 MNOK. ----> Dette betyr at PNOR har et driftsresultat før avskrivninger, nedskrivninger og div renteposter som er ca like stor som HELE markedsverdien til PetroNor, som er mer eller mindre uhørt på kapitalmarkedet. PetroNor handles altså dermed til en EV/EBITDA på mikroskopiske 1,16x, og dette var for 2022, i 2023 vil produksjonen øke ytterligere slik at dette tallet vil være til og med enda lavere. Consensus blant analytikere var at Petronor handles til 0,68x EV/EBITDA for 2023. I bransjen så ligger snittet på E&P-selskap på ca 5x ---> Dette vil si at PNOR, hvis priset til det resten av markedet skal prises til, skal ha en EV på MINST 5,302 MNOK, som gir en Market Cap på ca 5,288 MNOK som tilsier en aksjekurs på NOK 3,71 (nå NOK 37,1) per aksje. Nå skal det imidlertid med full rett være priset inn ekstra politisk risiko slik feks DNO har, ettersom PNOR også har sine problemer slik som feks korrupsjonssaken mot tidligere sjef Søvold (selskapet er imidlertid ikke siktet, men gir inntrykk av at selskapet er useriøst), denne saken i Sengal som egentlig burde skrives ned til 0, samt at man har droppet kvartalspresentasjoner selv om selskapet mente det var pga tidspunkt for lifting av olje som gjør at inntjening kvartalsvis vil være volatilt og misvisende. Det vil si at en EV/EBITDA på 3,5x kan anses som rettferdig. Dette vil gi en aksjekurs på NOK 2,6 (nå NOK 26) per aksje. Det tilsier en oppside på 234% fra dagens kurs.
3. FREMTIDIGE TRIGGERE
- PNGF Sud: Aurora Atwood har ankommet PNGF SUD og det vil trolig komme en melding fra selskapet når som helst nå om at de har startet dette innfill-programmet for å øke produksjonen ytterligere. Dette er trolig den mest nærliggende triggeren som kan dytte kursen betraktelig.
- Tilbakekjøp av aksjer/Utbytte: Selskapet vil tjene ekstremt mye penger i 2023 også, slik at man får såpass mye cash on hand at det vil være sannsynlig at en del av dette vil gå til M&A, men også til feks tilbakekjøp av aksjer.
- Finalization av rettssaken mot tidligere sjef Søvold: Dersom PNOR slipper unna fullstendig, eller en liten bot på noen titalls millioner NOK så vil kursen kunne eksplodere oppover i det saken blir lagt bak selskapet og man kan fokusere på produksjon og massiv inntjening.
- Aje-feltet: Med tanke på Aje så var tanken å bytte ut nåværende FPSO (Front Puffin) med en mer moderne, og i følge marinetraffic som ble oppdatert nylig er denne nå vekk fra feltet og plassert i havnen i Lagos. Nå skal de bare drille flere brønner og ikke minst etablere en 30km lang pipeline til fastlandet. Selskapet selv har sagt de satser på FID ila slutten av året, aka alt fra august til desember. En nærliggende trigger her vil være annonsering av gas offtake contracts knyttet til prosjektet, som kan skje når som helst. Fant også en interessant artikkel fra største aksjonær i PNOR som ble publisert nylig, der han snakker om blant annet AJE. Der bekrefter han også at FPSO nå har blitt byttet ut og at de nå er i ferd med å erstatte med en ny FPSO. Basert på ordlyden ser det også ut som de allerede er i gang med bygging av pipeline og at de er i fremskridende samtaler med offtakers for gassen. Pipeline vil muliggjøre salg av gass til andre land som Togo og Benin også. I samme paragraf der det snakkes om deres investeringer i PNOR sier han også: "We are looking for brownfields in Angola, Nigeria or Congo-Brazzaville where we can take over and apply our EOR expertise to enhance production." Så mulig det blir kjøp av flere felt, men usikkert om det blir gjennom PNOR eller Petromal, men er nærliggende å tro det vil være gjennom førstnevnte ettersom de allerede har lisenser på disse områdene. Link: https://theenergyyear.com/articles/epc-and-eor-for-adnocs-production-ramp-up/
- Hvis gjeldstaket i USA heves vil det fjerne mye usikkerhet og styrke sannsynlighet for vekst i økonomien og dermed etterspørsel etter olje
- OPEC-møte den 4 juni (kommende søndag) der det er priset inn at det ikke skal oppstå noe kutt i produksjon, men der enkelte OPEC-medlemmer likevel har advart de som er short olje at de kan få svi av å spekulere. Om det skulle enten bli annonsert kutt i produksjon eller bare signaler om at det vil komme flere kutt så kan det dytte oljeprisen høyt opp.
- Voldgiftssaken i Senegal: Denne saken i Senegal anser jeg (og åpenbart markedet) som tapt, men er likevel interessant å se på ICSID sin statistikk på slike saker. I 48% av tilfellene sider ICSID med investorene sine krav i sin helhet eller delvis, mens de rejecter investorene i 28% av sakene. Tok også en titt på saker innen oil and gas som har blitt filed hos ICSID samtidig som Petronor (da APLC) og det ser ut som ca 50% av sakene nå har blitt konkludert. En sak som handlet om hydrocarbon concessions (aka samme som Petronor sin sak) hadde sin Date of Constitution of Tribunal like etter PNOR og fikk nylig konkludert saken for 2 mnd siden. Med andre ord kommer det sikkert en avgjørelse innen August/September tenker jeg. Alternativt juni, men har mine tvil om det. Hadde vært greit å bli ferdig med den saken nå selv om den er priset til 0 i aksjen. Et kompromiss som PNOR tidligere oppnådde med A4 hadde jo vært sensasjonelt, men tviler sterkt på at det blir tilfellet her med myndighetene som ikke er villige til å forhandle. De har forøvrig tildelt 1 av lisensene til Total allerede, så den er gone uansett.
- Salg av lisenser: Selskapet kan vurdere selge unna alt av lisenser til flere milliarder og betale ut alt som utbytte til aksjonærer
Dato for innlegg: 2 Juni 2023
1. KORT OM SELSKAPET
PetroNor er aktiv innen utforsking og produksjon av olje og gass i vestlige Afrika og eier følgende assets som vil gi ca 6000 bopd ila utgangen av 2023:
1) CONGO-BRAZZAVILLE - 16.83% participant interest i PNGF Sud, et offshore felt utenfor Kongo
2) NIGERIA - 13.1% economic interest i Aje-feltet i lisensen OML113
3) GAMBIA - 90% interest i A4-lisensen
4) GUINEA-BISSAU - 100% interest i Sinapa (Block 2) og Esperanca (Block 4A og 5A).
5) SENEGAL* - I utgangspunktet 90% operated interest i ROP og SOSP lisensene. Rettighetene til disse er imidlertid i ICSID for voldgiftsbehandling. Personlig anser jeg disse som tapt, og det prises også inn i verdien i selskapet, men kan naturligvis være en betydelig oppside om PNOR får beholde en viss eierandel i en av disse lisensene.
2. FINANSIELLE TALL (as of tilgjengelige tall 2 Juni 2023)
Market Cap: 1,100 MNOK
Enterprise Value: c. 1,238 MNOK
Aksjekurs: 0,777 (nå 7,77)
EBITDA: 1,060 MNOK. ----> Dette betyr at PNOR har et driftsresultat før avskrivninger, nedskrivninger og div renteposter som er ca like stor som HELE markedsverdien til PetroNor, som er mer eller mindre uhørt på kapitalmarkedet. PetroNor handles altså dermed til en EV/EBITDA på mikroskopiske 1,16x, og dette var for 2022, i 2023 vil produksjonen øke ytterligere slik at dette tallet vil være til og med enda lavere. Consensus blant analytikere var at Petronor handles til 0,68x EV/EBITDA for 2023. I bransjen så ligger snittet på E&P-selskap på ca 5x ---> Dette vil si at PNOR, hvis priset til det resten av markedet skal prises til, skal ha en EV på MINST 5,302 MNOK, som gir en Market Cap på ca 5,288 MNOK som tilsier en aksjekurs på NOK 3,71 (nå NOK 37,1) per aksje. Nå skal det imidlertid med full rett være priset inn ekstra politisk risiko slik feks DNO har, ettersom PNOR også har sine problemer slik som feks korrupsjonssaken mot tidligere sjef Søvold (selskapet er imidlertid ikke siktet, men gir inntrykk av at selskapet er useriøst), denne saken i Sengal som egentlig burde skrives ned til 0, samt at man har droppet kvartalspresentasjoner selv om selskapet mente det var pga tidspunkt for lifting av olje som gjør at inntjening kvartalsvis vil være volatilt og misvisende. Det vil si at en EV/EBITDA på 3,5x kan anses som rettferdig. Dette vil gi en aksjekurs på NOK 2,6 (nå NOK 26) per aksje. Det tilsier en oppside på 234% fra dagens kurs.
3. FREMTIDIGE TRIGGERE
- PNGF Sud: Aurora Atwood har ankommet PNGF SUD og det vil trolig komme en melding fra selskapet når som helst nå om at de har startet dette innfill-programmet for å øke produksjonen ytterligere. Dette er trolig den mest nærliggende triggeren som kan dytte kursen betraktelig.
- Tilbakekjøp av aksjer/Utbytte: Selskapet vil tjene ekstremt mye penger i 2023 også, slik at man får såpass mye cash on hand at det vil være sannsynlig at en del av dette vil gå til M&A, men også til feks tilbakekjøp av aksjer.
- Finalization av rettssaken mot tidligere sjef Søvold: Dersom PNOR slipper unna fullstendig, eller en liten bot på noen titalls millioner NOK så vil kursen kunne eksplodere oppover i det saken blir lagt bak selskapet og man kan fokusere på produksjon og massiv inntjening.
- Aje-feltet: Med tanke på Aje så var tanken å bytte ut nåværende FPSO (Front Puffin) med en mer moderne, og i følge marinetraffic som ble oppdatert nylig er denne nå vekk fra feltet og plassert i havnen i Lagos. Nå skal de bare drille flere brønner og ikke minst etablere en 30km lang pipeline til fastlandet. Selskapet selv har sagt de satser på FID ila slutten av året, aka alt fra august til desember. En nærliggende trigger her vil være annonsering av gas offtake contracts knyttet til prosjektet, som kan skje når som helst. Fant også en interessant artikkel fra største aksjonær i PNOR som ble publisert nylig, der han snakker om blant annet AJE. Der bekrefter han også at FPSO nå har blitt byttet ut og at de nå er i ferd med å erstatte med en ny FPSO. Basert på ordlyden ser det også ut som de allerede er i gang med bygging av pipeline og at de er i fremskridende samtaler med offtakers for gassen. Pipeline vil muliggjøre salg av gass til andre land som Togo og Benin også. I samme paragraf der det snakkes om deres investeringer i PNOR sier han også: "We are looking for brownfields in Angola, Nigeria or Congo-Brazzaville where we can take over and apply our EOR expertise to enhance production." Så mulig det blir kjøp av flere felt, men usikkert om det blir gjennom PNOR eller Petromal, men er nærliggende å tro det vil være gjennom førstnevnte ettersom de allerede har lisenser på disse områdene. Link: https://theenergyyear.com/articles/epc-and-eor-for-adnocs-production-ramp-up/
- Hvis gjeldstaket i USA heves vil det fjerne mye usikkerhet og styrke sannsynlighet for vekst i økonomien og dermed etterspørsel etter olje
- OPEC-møte den 4 juni (kommende søndag) der det er priset inn at det ikke skal oppstå noe kutt i produksjon, men der enkelte OPEC-medlemmer likevel har advart de som er short olje at de kan få svi av å spekulere. Om det skulle enten bli annonsert kutt i produksjon eller bare signaler om at det vil komme flere kutt så kan det dytte oljeprisen høyt opp.
- Voldgiftssaken i Senegal: Denne saken i Senegal anser jeg (og åpenbart markedet) som tapt, men er likevel interessant å se på ICSID sin statistikk på slike saker. I 48% av tilfellene sider ICSID med investorene sine krav i sin helhet eller delvis, mens de rejecter investorene i 28% av sakene. Tok også en titt på saker innen oil and gas som har blitt filed hos ICSID samtidig som Petronor (da APLC) og det ser ut som ca 50% av sakene nå har blitt konkludert. En sak som handlet om hydrocarbon concessions (aka samme som Petronor sin sak) hadde sin Date of Constitution of Tribunal like etter PNOR og fikk nylig konkludert saken for 2 mnd siden. Med andre ord kommer det sikkert en avgjørelse innen August/September tenker jeg. Alternativt juni, men har mine tvil om det. Hadde vært greit å bli ferdig med den saken nå selv om den er priset til 0 i aksjen. Et kompromiss som PNOR tidligere oppnådde med A4 hadde jo vært sensasjonelt, men tviler sterkt på at det blir tilfellet her med myndighetene som ikke er villige til å forhandle. De har forøvrig tildelt 1 av lisensene til Total allerede, så den er gone uansett.
- Salg av lisenser: Selskapet kan vurdere selge unna alt av lisenser til flere milliarder og betale ut alt som utbytte til aksjonærer
Redigert 15.06.2023 kl 20:04
Du må logge inn for å svare
Makrobaronen
01.07.2023 kl 14:58
6389
Trodde 10-12kr skulle komme før helgen! Liftiing og litt dekning/overskrifter rundt den enorme cashbeholdningen versus markedsverdi, vil trolig få fart på sakene. Mener alt under 20kr aksjen er uhørt om ikke mange månedene.
Fluefiskeren
01.07.2023 kl 15:56
6375
Kunne ha håpet på det ja, men jeg er også litt glad for at den ikke falt mere etter nyheten. Tror ikke lifting betyr så mye for kursen. Det har den ikke gjort tidligere og alle vet jo den kommer. Viktigere hvor høy løpende produksjon er. Jeg er også spent på om de går videre med Vandji -formasjonen som ble funnet presalt på siste brønnen de boret i fjor. Et helt nytt play som Perenco forventer også finnes andre steder på lisensen. Det hadde jo vært fint. Vil ta en tid før man ville fått tilsvarende decline som vi har på andre brønner da disse formasjonene er helt uavhengige av hverandre.
Så har vi PGNF Bis. Vi kan få en betydelig organisk vekst før Aje bidrar til produksjonen. Og det kan godt dukke opp andre ting. Det er en klar tendens til at Majors trekker seg ut av det de ikke regner som core assets. PEN har klart det. Ingen grunn til at ikke også PNOR skal klare det. Ønskedrømmen er selvsagt et assets med pågående produksjon med muligheter for utvidelser.
PNOR har pengene som skal til. Selvsagt avhengig av størrelse. Noen av aksjonærene ville nok ikke like det grunnet mindre utbytter, men jeg har aldri skjønt at disse utbyttene skal være så viktige. De skaper ikke verdier for aksjonærene. Forstår det riktignok når det gjelder de som ikke har så stor tro på selskapets fremtid eller trenger penger raskt. Har nylig fått utbetalt 55 kr i utbytte fra Yara. Selvsagt raste kursen med samme beløpet (faktisk også litt mer) og den viser ingen tendens til å stige igjen. Da har jeg gitt skattefuten 38 % i skatt på utbytte uten å ha blitt noe rikere selv.
Vi mangler PR fra meglerhusene. Det tror jeg forklarer mye av den lave kursen. Ikke at det er så viktig med deres tall, men det er viktig å bli sett og verdsatt. Problemet er at de ikke dekker selskaper med så liten omsetning. Det er jo mye den de lever av. Ingen dekning gir liten interesse som altså igjen gir lite dekning.
Tror det som skal til er at en god melding følges opp av flere innen relativt kort tid. Vi har infillprogrammet, men det er neppe nok. Gode nyheter fra Senegal eller Gambia er nok det som må til. Gjerne i tillegg til M&A som nevnt.
Så har vi PGNF Bis. Vi kan få en betydelig organisk vekst før Aje bidrar til produksjonen. Og det kan godt dukke opp andre ting. Det er en klar tendens til at Majors trekker seg ut av det de ikke regner som core assets. PEN har klart det. Ingen grunn til at ikke også PNOR skal klare det. Ønskedrømmen er selvsagt et assets med pågående produksjon med muligheter for utvidelser.
PNOR har pengene som skal til. Selvsagt avhengig av størrelse. Noen av aksjonærene ville nok ikke like det grunnet mindre utbytter, men jeg har aldri skjønt at disse utbyttene skal være så viktige. De skaper ikke verdier for aksjonærene. Forstår det riktignok når det gjelder de som ikke har så stor tro på selskapets fremtid eller trenger penger raskt. Har nylig fått utbetalt 55 kr i utbytte fra Yara. Selvsagt raste kursen med samme beløpet (faktisk også litt mer) og den viser ingen tendens til å stige igjen. Da har jeg gitt skattefuten 38 % i skatt på utbytte uten å ha blitt noe rikere selv.
Vi mangler PR fra meglerhusene. Det tror jeg forklarer mye av den lave kursen. Ikke at det er så viktig med deres tall, men det er viktig å bli sett og verdsatt. Problemet er at de ikke dekker selskaper med så liten omsetning. Det er jo mye den de lever av. Ingen dekning gir liten interesse som altså igjen gir lite dekning.
Tror det som skal til er at en god melding følges opp av flere innen relativt kort tid. Vi har infillprogrammet, men det er neppe nok. Gode nyheter fra Senegal eller Gambia er nok det som må til. Gjerne i tillegg til M&A som nevnt.
Trond.heim
01.07.2023 kl 19:34
6192
FF du skriver:
Noen av aksjonærene ville nok ikke like det grunnet mindre utbytter, men jeg har aldri skjønt at disse utbyttene skal være
For meg er det ikke snakk om enten eller ( verdistigning eller utbytte)
Dersom du eier et hus som stiger i verdi hvert år , så hadde det vært greit med leieinntekter i tillegg.
Jeg har kun 3 aksjer i min portefølje som gir utbytte. Jeg håper og tror de stiger i verdi. Det faktum at de gir meg 60-70 000 i utbytte pr. Mnd synes jeg er hyggelig.
Ja takk, begge deler.
Det er ikke slik at utbytteaksjer ikke stiger i verdi, men kursen faller tilbake etter utbyttedato.
Noen av aksjonærene ville nok ikke like det grunnet mindre utbytter, men jeg har aldri skjønt at disse utbyttene skal være
For meg er det ikke snakk om enten eller ( verdistigning eller utbytte)
Dersom du eier et hus som stiger i verdi hvert år , så hadde det vært greit med leieinntekter i tillegg.
Jeg har kun 3 aksjer i min portefølje som gir utbytte. Jeg håper og tror de stiger i verdi. Det faktum at de gir meg 60-70 000 i utbytte pr. Mnd synes jeg er hyggelig.
Ja takk, begge deler.
Det er ikke slik at utbytteaksjer ikke stiger i verdi, men kursen faller tilbake etter utbyttedato.
Kvike11
02.07.2023 kl 12:22
5543
Selskabet kunne jo som så mange andre bestille en analyse, kan kun gavne på aktie kursen.
Der er så mange værdier der ikke er kommet frem i selskabet, da de hele tiden har noget som lader vente på sig.
Tag bare den handel de har lavet med ca 1 milliard, først de sidste penge når største aktionær er sikker på at tjene penge på det.
Gambia ??
Senegal ???
Gas milliarder ???
Jeg tror de sælger hele butikken, og opløser selskabet, hvorfor har de ikke ansat en CEO endnu, men kører med reserven, som for øvrigt gør det ok.
Helt sikkert er at kursen får ikke lov til at ligge under kurs 10 ret længe
Der er så mange værdier der ikke er kommet frem i selskabet, da de hele tiden har noget som lader vente på sig.
Tag bare den handel de har lavet med ca 1 milliard, først de sidste penge når største aktionær er sikker på at tjene penge på det.
Gambia ??
Senegal ???
Gas milliarder ???
Jeg tror de sælger hele butikken, og opløser selskabet, hvorfor har de ikke ansat en CEO endnu, men kører med reserven, som for øvrigt gør det ok.
Helt sikkert er at kursen får ikke lov til at ligge under kurs 10 ret længe
evetjo
02.07.2023 kl 17:09
5340
Jeg har sagt det før og sier det igjen: hva om de planlegger å ta selskapet av børs?
mimer
02.07.2023 kl 17:42
5297
Jeg tror også, som flere her er inne på, at selskapet klargjøres for salg. Ut med letelisenser, sitte igjen med produksjonslisensene, som kan bli lettere å selge til noen som kun vil ha økt produksjon...
Fluefiskeren
02.07.2023 kl 17:56
5271
Hva bygger dere dette med oppkjøp på? Det har jo tidligere blitt banket igjennom her at det er helt utelukket grunnet korrupsjonssaken.
Fevang
02.07.2023 kl 20:27
5253
Blir et selskap tilstrekkelig billig så blir det kjøpt opp uansett......
hofa
02.07.2023 kl 20:42
5223
Det er jo alene et spørgsmål om prisen, kommer der et akseptabelt bud, tror jeg der er mange, som er så lej af denne aktie og "sagen", at de smider kortene. Sagen kommer ikke Pnor ved, kun på kursen og handlen, hvis der kommer en handel.
Er jo litt artig at nå har jeg fått kjeft i lang tid fordi jeg har snakket om det i lengre tid og plutselig nå får flere og flere øynene opp for det samme... Merkelig hvordan folk kan bruke så myd kjeft på andres meninger for så å plutselig adoptere meningene og kalle de egne😆
Fluefiskeren
02.07.2023 kl 20:53
5224
Poenget mitt var at det har vært hevdet at ingen vil ta i selskapet så lenge korrupsjonssaken pågår. Det tror jeg nok er riktig. Da arver de vel saken for å si det sånn.
Skjønner ikke hva du mener med prisen. Det er vel prinsippet som er gjeldende her. Og skulle noen mot forventning legge inn bud ville det nok blitt et skambud med begrunnelse i Økokrimsaken.
Skjønner ikke hva du mener med prisen. Det er vel prinsippet som er gjeldende her. Og skulle noen mot forventning legge inn bud ville det nok blitt et skambud med begrunnelse i Økokrimsaken.
E Desperados
02.07.2023 kl 21:26
5195
Nå synes jo åpenbart Petromal at 55-85 MUSD var en fair pris på lisensen i GB. Sånn sett er jeg ikke veldig bekymret for at de kommer til å selge selskapet billig. Når lisensen i GB da ble solgt for 4,2-6,5 kr/aksjen så kan man vel anta at verdien på A4 er sånn ca den samme (større potensiale, men på dypere vann). Senegal er jo umulig å sette noen verdi på inntil man eventuelt har vunnet saken. Så 10kr på lisenser, ca 20 kr PNGF Sud, pluss eventuell verdsetting av Bis og AJE så tenker jeg at eneste som eventuelt kan få kjøpt denne på billigsalg må være Petromal selv. Men det har jeg liten/ingen tro på.
Nybegynner2
02.07.2023 kl 23:47
4982
Det er jo bare tull å snakke om at noen får kjøpt selskapet på billigsalg. Ja de får sikkert kjøpt aksjene billig fra alle de «nervøse» kortsiktige private, men hva hjelper det når denne beholdningen knapt passerer første flaggingsregel om eierskap. Ingen av de store kommer jo til å selge, og da er det helt uinteressant å kjøpe en uvesentlig post med null innflytelse. Kjøper fra Petromal sier noe om verdiene i PetroNor. Tenker vi ser noe utbytte innenfor 1 års horisont, eller mest av alt gode kjøp av produserende felt.
Kvike11
03.07.2023 kl 07:36
4766
De har solgt til fair pris. Men hvad skal de bruge pengene til , måske et opkøb, der generere penge hvert eneste måned, kunne måske have noget med PEN projektet at gøre.
Det kan blive en milliard forretning, gas er en mangel varer.
Udbytte bliver symbolsk beløb, måske 0,30 nkr pr aktie, bedre med tilbagekøb, som selskabet kan gøre.
Alle venter på kursen stiger over nkr 10 , kan ikke varer længe
Det kan blive en milliard forretning, gas er en mangel varer.
Udbytte bliver symbolsk beløb, måske 0,30 nkr pr aktie, bedre med tilbagekøb, som selskabet kan gøre.
Alle venter på kursen stiger over nkr 10 , kan ikke varer længe
E Desperados
03.07.2023 kl 07:59
4710
Foreldelsesfristen for slike saker er 5 år. Så senest 16. desember 2026. Utover det er det ingen som vet noen ting annet enn at vi er langt over gjennomsnittelig behandlingstid hos Økokrim.
Mdg1
03.07.2023 kl 08:13
4661
Tipper kongolesiske myndigheter ikke er så veldi opptatt av å samarbeide med økokrim. Da tar det lang tid. Går sikkert til 2026 før det blir noe konklusjon.
Fluefiskeren
03.07.2023 kl 08:56
4527
Og hva er snittet for behandlingstid for korrupsjonssaker? Vet du skrev noe om det tidligere, men jeg mistenker at også bedragerisaker var med i det tallet. De har økt kraftig grunnet netthandelsvindel. Det er mange flere av disse enn korrupsjonssaker som det faktisk ikke er mange av i Norge.
Redigert 03.07.2023 kl 08:59
E Desperados
03.07.2023 kl 09:16
4483
https://www.okokrim.no/statistikk.549353.no.html
Det er siste oppdaterte. For saker som endte med påtale i 2021 så var det i snitt 344 dager fra saksinntakelse til påtale. Nå er det gått 564 dager siden Økokrim var på besøk og da mest sannsynlig over 600 dager siden saksinntakelse.
Det er siste oppdaterte. For saker som endte med påtale i 2021 så var det i snitt 344 dager fra saksinntakelse til påtale. Nå er det gått 564 dager siden Økokrim var på besøk og da mest sannsynlig over 600 dager siden saksinntakelse.
Fresh Prince
03.07.2023 kl 09:24
4442
Uansett utfall håper jeg bare det blir ferdig nå snarest slik at man kan legge det bak seg
Fluefiskeren
03.07.2023 kl 09:25
4451
Jeg forstår det slik at det gjelder for alle saker. Ikke bare korrupsjonssaker. En tabell i artikkelen din viser at det bare var to korrupsjonssaker under etterforskning i 2021 mot 11 for bedrageri.
Se tabellene nederst i artikkelen din under kilder.
Se tabellene nederst i artikkelen din under kilder.
toftos
03.07.2023 kl 09:29
4411
Noen som har studert Asjonærlisten fra onsdagen, ble det noen nedringer i topp 50 ?
Goliaten15
03.07.2023 kl 09:41
4361
Da var det gått 1 år her også: https://icsid.worldbank.org/cases/case-database/case-detail?CaseNo=ARB/18/24
Fluefiskeren
03.07.2023 kl 09:45
4355
Man kan virkelig lure på hva som skjer. Ikke en hendelse siste året.. Håper ikke Petronor har så store kostnadene på dette.
Forøvrig ganske bra start på dagen og uka.
Forøvrig ganske bra start på dagen og uka.
Nybegynner2
03.07.2023 kl 09:51
4307
Ikke noe vesentlig å nevne på kjøp/salg siden, private små investorer som sørget for volumet. Topp 50 er tilnærmet uendret. Skal gi dere en heads up om det skjer noe vesentlig, eller er noen innkommne aksjonærer som er verd å nevne.
E Desperados
03.07.2023 kl 09:56
4287
Det er riktig at tidsforbruket det gjelder alle saker. Økokrim har forøvrig som mål at gjennomsnittet skal holde seg under 350 dager, så da bør de jo lande noe her snart... Vil anta at datagrunnlaget blir for lite om man skal dele opp i hver underkategori. Det var f. eks bare tatt inn en korrupsjonssak i 2021, mens det per 31.12.21 var to saker under etterforskning. Hvilket nok indikerer at korrupsjonssaker tar lengre tid enn snittet.
Fluefiskeren
03.07.2023 kl 10:00
4418
Saken vår er nok komplisert ved at den involverer to vidt forskjellige land. Tipper de virkelig slitet med å få de opplysninger de trenger fra Kongo Brazzaville. Særlig når vi med stor sannsynlighet vet bakgrunnen for saken.
Fluefiskeren
03.07.2023 kl 10:58
4223
Jepp. Limer inn litt av bakgrunnen her og håper det ikke skaper ny diskusjon. Det gjelder Hemla og presidentfamilien js.
« By now you will not be surprised to learn that the presidential family of Congo has “fingers in many pies.” So the revelations by Investigate Europe two months ago that Julienne “secretly obtained 15 per cent in a subsidiary of Oslo-listed Petronor, a minority partner in a lucrative drilling licence” operated in Perenco offshore Congo will not shock you. The report found that, “thanks to a backstage deal, Julienne Sassou-Nguesso was entitled to millions in dividends” from the PNGF Sud oil field.
When the production licence for PNGF Sud was due for renewal in 2016, Julienne, through nominees, secretly obtained a 15 per cent stake in a subsidiary of Oslo-listed Petronor, which won a 20 per cent share in the block. Perenco is operator with 40 per cent. Investigate Europe found that, “while Ms Sassou-Nguesso’s name was concealed behind nominees, she was able to reap dividends for years behind the scenes. In 2018 alone she was entitled to at least US$3.3 million thanks to her hidden shares in the oil block.” Money for nothing.»
« By now you will not be surprised to learn that the presidential family of Congo has “fingers in many pies.” So the revelations by Investigate Europe two months ago that Julienne “secretly obtained 15 per cent in a subsidiary of Oslo-listed Petronor, a minority partner in a lucrative drilling licence” operated in Perenco offshore Congo will not shock you. The report found that, “thanks to a backstage deal, Julienne Sassou-Nguesso was entitled to millions in dividends” from the PNGF Sud oil field.
When the production licence for PNGF Sud was due for renewal in 2016, Julienne, through nominees, secretly obtained a 15 per cent stake in a subsidiary of Oslo-listed Petronor, which won a 20 per cent share in the block. Perenco is operator with 40 per cent. Investigate Europe found that, “while Ms Sassou-Nguesso’s name was concealed behind nominees, she was able to reap dividends for years behind the scenes. In 2018 alone she was entitled to at least US$3.3 million thanks to her hidden shares in the oil block.” Money for nothing.»
tuja
03.07.2023 kl 11:18
4127
Saudi Arabia said to extend voluntary 1mbpd production cut for another month #oot
toftos
03.07.2023 kl 11:36
4120
oljeprisen stiger på den nyheten, men pnor er i rødt som vanlig. Er som vanlig nesten ikke en eneste kjøper
Fluefiskeren
03.07.2023 kl 11:51
4081
På min oversikt er det flere kjøpere enn selgere i ordredybden, men dette forandrer seg hele tiden.
Redigert 03.07.2023 kl 11:52
Mdg1
03.07.2023 kl 12:12
3953
Løfting kommer til å bli annonsert i løpet av uken. Legger man det på toppen av første del av lisenssalg på ca 250 mill og penger på bok begynner selskapet å bli godt kapitalisert for å ha en mcap på rett over 1 mrd. Så blir det vel ny løfting månedskiftet aug/sept
Ved
03.07.2023 kl 12:12
4045
jaja da var vi tilbake til "normalen" dvs olja opp og pnor ned. Lurer på hvor langt ned vi skal denne uka. 7,4 kanskje?
Trymte
03.07.2023 kl 12:18
4010
Håper de får tatt aug/sept-løfting før 30.08, da. Så kan de melde om 1 1/2 milliard i inntekter første halvår i halvårsrapporten. Hvis ikke det får frister noen så...
Mdg1
03.07.2023 kl 12:43
3930
Skal godt gjøres, med løfting i slutten av august settes ikke prisen før en uke senere. Så det blir nok ført i H2
E Desperados
03.07.2023 kl 12:51
3907
H1 ble jo avsluttet på fredag, så alt heretter kommer da på H2?