Vow 2.0

Karbon
VOW 08.06.2023 kl 12:13 175359

I perioder hvor man går og venter på de utløsende kontraktsmeldingene, kan det være greit å se på presentasjonen på nytt (trading update q1) som ble avholdt 9. mai 2023. Jeg vil gjenta noen av hovedpunktene her, dvs de punktene jeg ser på som mest spennende, og som vi kommer til å høre mer om i månedene framover.

Cruisedelen (som nå har endret navn til «Maritime Solutions» leverer rekordresultater, og har en imponerende ordrereserve inkl opsjoner fram til 2031. Allerede i andre halvår 2023 vil 6 nye skip klargjøres med Vow-teknologi. Det nye innen maritime Solutions er MAP-systemet, som er installert på Royal Caribbeans «Icon of the Sea». Her anbefales det på sterkeste å se på presentasjonen i opptak for å få et godt bilde av de utrolige resultatene som leveres av Vow innen dette segmentet. Det er likevel den landbaserte delen (som er helt i sin spede oppstart) som vil stå for den store veksten i Vow i årene framover.

Landbasert (jeg bruker fortsatt betegnelsen landbasert, selv om dette nå har endret navn til «Industrial solutions» står etter alle solemerker foran en eksepsjonell vekst, hvor man pr 9. mai 2023 er i samtaler med kunder om hele 80 forskjellige anlegg i perioden 2023-2029 med en kontraktsverdi på til sammen ca 25 milliarder kroner. Den største potensielle kontrakten vil alene beløpe seg til ca 2 milliarder kroner. Og her er det viktig å merke seg en ting. Disse 80 anleggene er altså det man er i samtaler om pr. 9. mai 2023. Da er det selvsagt ikke slik at det stopper her. Det har bare så vidt begynt. Det vil komme til flere kunder etter hvert som anleggene rulles ut, og om et par år vil jeg tro vi snakker om et betydelig større antall enn 80. Og dette bare innen landbasert! Cruisedelen kommer i tillegg.

Når det gjelder de 80 forskjellige anleggene som man er i samtaler om pr i dag, så fordeler de seg på 20 i USA, 19 i Europa, 19 i Norden, 20 i Asia, samt 1 i Karibia. Med andre ord, vi snakker allerede nå om en verdensomspennende landbasert virksomhet for Vow.

Sewage sludge
Når det gjelder de forskjellige segmentene innen landbasert kan vi jo først komme inn på anlegg til pyrolyse av kloakkslam (sewage sludge). 28. april 2023 ble det børsmeldt en kontrakt for sewage sludge for 2,9 millioner Euro til japanske Kobelco (navnet er ikke offentliggjort, men for den som har fulgt med i timen, så vet vi at det er Kobelco):
https://www.vowasa.com/blog/vow-receives-eur-2-9-million-orders-for-sewage-sludge-treatment-equipment-in

Kobelco er en kunde av Vow som fikk levert et pilotanlegg i andre halvår 2020, og som nå er klare for å sette opp anlegg i industriell skala. Henrik sier følgende ca 6 minutter ut i presentasjonen: «they are planning to build multiple plants….»

Paal Jahre Nilsen i Vow hadde tidligere i år (i februar) en presentasjon i Frankrike, hvor det kom fram at de hadde startet opp «three new industrial scale prosjects» i Japan. Paal Jahre Nilsen skal forresten presentere «Vow 2.0» i «The Biochar Summit 2023» i Helsingborg 14. juni kl 13.30. Pyrolyse av kloakkslam vil bli en helt sentral løsning i årene framover for å bli kvitt de farlige PFAS-stoffene, som ikke forsvinner før man bruker høy temperatur under pyrolyse. I presentasjonsmaterialet fremgår det at man allerede er i samtaler med kunder for levering av hele 28 anlegg innen sewage sludge.

End of Life Tires (ELT)
Utvinning av Carbon Black fra brukte bildekk ligger an til å bli en vanvittig pengemaskin for Vow i årene framover. 20. desember 2022 ble partnerskapet mellom Vow, ETEL og Itochu presentert, og her kom det fram at de allerede hadde identifisert mer enn 300 lokasjoner for slike anlegg:

https://www.tyrenews.co.uk/posts/vow-asa-and-european-tyre-enterprise-join-forces-to-tackle-end-of-life-tyre-problem

De første 3 anleggene var allerede under planlegging med søknader om byggetillatelse. Av presentasjonen 9. mai 2023 kommer det fram at man nå er i samtaler om 10 anlegg til dette segmentet. I presentasjonen forteller Henrik at man forventer inntekter fra kontrakter her allerede i 2023, og som det står i presentasjonsmaterialet : «Final investment decision by ETEL next key milestone» og «Systems order for Vow will follow shortly.»

Vow Green Metals
Når det gjelder utstyrsleveranser til metallindustrien framover til Vow Green Metals, så er det enklest å vise til denne presentasjonen, som sier det meste:

https://assets.ctfassets.net/7jb2xn8k4rjw/6MDhMPcnryxI2jmv3odGQG/fe65fdb36ef04b335fc610dea35ee665/Market_update_Q1_2023_final_no_video.pdf

I første omgang så venter vi på den første produksjonen av biokull i 2500-tonns fabrikken som er nesten ferdigstilt, og senere den ferdige 10 000-tonns fabrikken, og utvidelsen av denne til en 20 000-tonns fabrikk like etterpå. Neste år vil det også tas endelig investeringsbeslutning for en ny 30 000-tonns fabrikk i Viken Park.

Vow Green Metals er i samtaler med ulike aktører med et samlet behov for totalt 600 000 tonn biokarbon, fordelt på 200 000 tonn i Norge, 150 000 tonn ellers i Norden, 40 000 tonn i Nord-Amerika og 230 000 tonn i Europa utenom Norge og Norden. Vow vil stille som utstyrsleverandør til samtlige prosjekter i årene framover.

Det er mye mye mer man kunne skrevet om når det gjelder Vows forskjellige forretningsområder framover, blant annet plastgjenvinning (Repsol, UniPetrol +++), og ikke minst kommende biogassprosjekter, men det får bli ved en senere anledning. Det som er sikkert, er at det vil bli en storm av bestillinger av Vows løsninger i årene framover, så får vi leve med at det pr i dag er stille før stormen.

Link til presentasjonsmaterialet for trading update q1 2023:

https://assets.ctfassets.net/jgqj05vxq9zr/rkUNw0FVmdLWb8X9oxH0L/9bbde1306527acac7d3ebb66462db9f4/Vow_-_Presentation_Trading_Update_Q1_2023.pdf

Link til selve presentasjonen:

https://channel.royalcast.com/vowasa/#!/vowasa/20230509_1
Redigert 21.12.2023 kl 14:13 Du må logge inn for å svare
Hammers
01.08.2023 kl 16:12 3281

Mens enkelte tidligere i dag skrev om tull og tøys, kikket jeg på Updates Q1 i reprise - og skrev dette;

- Nei, vi snakker ikke om "skadde gulrøtter og plagsomme brunsnegler", men om 80 pågående prosjekter til en verdi av NOK 25 mrd.
- Og - til en "ny bekymret"; Nei ikke noe som helst å bekymre seg over. Massevis å gjøre i alle segmenter!

- Da HB presenterte uttrykket VOW 2.0 under Updates snakket han om en betydelig opptrapping av ALL aktivitet.
- Han snakket om en NY TIDSALDER for VOW. La nå bare ferietiden ta slutt - før det braker løs.

- Innen shipping venter 32 kommende oppdrag. Dette innen retrofits + new builds.
- Til lands venter som sagt 80 store prosjekter til en verdi av NOK 25 MRD.

- Japan planlegger f.eks å forby/fjerne alle kullkraftverk og erstatte dem med grønn pyrolyse.
- Ref de 2 anleggene som ble bestilt i april i år. De 2 første (prøveanlegg?) av en lang rekke kommende.
- ETEL kommer nå i 2. halvår. Det forundrer ikke MEG i det hele tatt om det er de som står for den varslede på 2 MRD.
- Det etter 8 års forutgående grunnarbeid + 3-4 år med testing på et VOW-anlegg i GB.

Høsten i VOW blir trolig langt hetere enn vanlig!
Redigert 01.08.2023 kl 16:14 Du må logge inn for å svare
Sesam12
01.08.2023 kl 16:22 3293

Dette vil i tillegg lette cashflowen under import og eksport av varer .Så bare positivt.
Slettet bruker
01.08.2023 kl 16:28 3252

Vel, en blir ikke kvitt gjelden samme hvordan er refinansierer. Du nevner ikke noe spesifikt om betingelser før og nå
Hammers: Brunsneglen ødelegger for 500 mill/året så det er ikke bare agurknytt ;)
Redigert 01.08.2023 kl 16:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.08.2023 kl 16:30 3201

Kommer nye kursmål og fart i aksjekursen innen kort tid på denne meldingen
Redigert 01.08.2023 kl 16:30 Du må logge inn for å svare
royroy
01.08.2023 kl 16:47 3166

Hei Hammers,

Jeg lover at jeg ikke skal forvandle meg til noe ‘oivindl’ og det ekstreme, men hvorfor blafrer du fortsatt med ‘80 pågående prosjekter til 25mrd’?
Capsol har for eksempel 115 ‘pågående’ (les: ikke pågående, men søker om - samme som VOW, fordi det er forskjell på pipeline og backlog, som du nok vet - eller?) prosjekter som sikkert er til høyere verdi? Det sier da svært lite?

Ellers som alltid glad for å lese dine innlegg…

Ser dette som positivt - nå skjer det ting!
Fluefiskeren
01.08.2023 kl 16:55 3149

Jeg nevnte gulerøtter og biokull for å vise hvor mange forskjellige ting det kan anvendes til. Ting vi kanskje ikke tenker på. Synes dette var relevant og liker dårlig din latterliggjøring av det.

Husk din rolle er ikke å være «forumpoliti» og angripe både her og der.
Redigert 01.08.2023 kl 16:56 Du må logge inn for å svare
Hammers
01.08.2023 kl 18:09 2934

Commodore;
Nei, gjelden forsvinner ikke i dette LANGSIKTIGE lånet (380 mill). Tror likevel den blir grei å betjene.
Med kontrakt på 2 MRD mottar man ANSLAGSVIS 800 mill ved signering.
Nå har man sikret seg arbeidkapital til pengestrømmen går inn i kassa.
Nå kaller HB VOW for VOW 2.0. Vow i en ny tidsalder!

Roy;
Fordi dette er hva HB forteller oss at man jobber med mot 2030. Hva andre driver på med er ikke noe jeg bryr meg om.

Fluefisker:
Biokarbon kan bl.a. også brukes til å motvirke tørke i bakken + mye annet.
PS; Det heter ikke "gulerøtter", men gulrøtter.
Redigert 01.08.2023 kl 18:10 Du må logge inn for å svare
The Observer
01.08.2023 kl 18:27 2906

Hei Hammers
Du har tydelig ikke bodd i Oslos finere vestkant. Der heter det gulerøtter blandet finere husmødre.
oivindl
01.08.2023 kl 19:05 2832

"Jeg lover at jeg ikke skal forvandle meg til noe ‘oivindl’"

In your dreams royroy :-)

Bare for å understreke, det Hammers nå predikere, advarte jeg med flere om for snart to år siden.
Redigert 01.08.2023 kl 19:06 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
01.08.2023 kl 19:14 2833

Selvsagt vet jeg at biokull har mange bruksområder. Jeg har alltid sagt gulerøtter og ser det er mange som bruker det. Til og med Bama. Hersketeknikk fra deg dette enda jeg ikke har sagt et negativt ord om VOW noengang.

https://www.bamastorkjokken.no/artikkelarkiv/ledig/oppskrifter/variasjon-av-norske-gulerotter-i-sesong/
oivindl
01.08.2023 kl 19:17 2824

"Hva var det jeg ellers sa for litt siden: "Vi legger den død"!"

For litt lenger siden sa du det samme om WOV, uten at det hjalp.
Mye mulig det ikke blir noen emisjon, men begrunnelsen din er ikke holdbar.

"Det er helt greit at selskaper som avfallshåndteringsselskapet Vow styrker egenkapitalen. Det er for så vidt greit at de gjør det ved å gjennomføre en rettet emisjon, selv om det strider mot hovedprinsippet om likebehandling av aksjonærene."
Hammers
01.08.2023 kl 19:24 2801

De uenige bør sende en klage til "Store norske leksikon": https://snl.no/gulrot
Tråden handler forresten fortsatt om VOW - ikke norske landbruksprodukter.
Hammers
01.08.2023 kl 20:00 2724

Fluefiskeren skrev Innlegget er slettet
Det var ikke nødvendigvis deg jeg hadde i tankene.
Er det ikke på tide å snakke SAK igjen?

F.eks; Hvordan tror man kursen går når den varslede ordren på VOW-utstyr for 2 MRD blir annonsert?
En ordre på større beløp en det hele VOW i dag har som markedcap.
Høres ikke det spennende ut, karer?

JEG mener bestemt ordren kommer nå i H2 pga den "omtalen" den fikk under updates Q1.
Og ikke glem; VOW har søkt om og fått aksept for utbyttebetaling fra neste år.
Dvs at ordren MÅ komme i år.
ETEL - er min "banker"!
Redigert 01.08.2023 kl 20:16 Du må logge inn for å svare
Karbon
01.08.2023 kl 21:18 5570

Nei Hammers, 2-milliarders-kontrakten MÅ slettes ikke komme i år. Under trading update for q1 ble det opplyst at man for tiden jobber med 80 forskjellige prosjekter for perioden 2023 til 2029, og at det største prosjektet alene av disse vil medføre utstyrsleveranser for 2 milliarder. Så det kan godt dra ut i tid før dette prosjektet resulterer i en kontrakt. Ikke noe hadde vært bedre enn en snarlig kontrakt i en slik størrelsesorden, men personlig er jeg fornøyd om vi i første omgang får en eller to kontrakter av noe mindre størrelse.
Redigert 01.08.2023 kl 21:21 Du må logge inn for å svare
Hammers
01.08.2023 kl 22:06 5501

Jeg er ikke uenig med deg i at den ikke MÅ komme i år. Likevel tror jeg den gjør det.

Eventuell utbyttebetaling fra neste år krever at noe STORT kommer senere i år.
Det eneste jeg ser for meg er den på 2 mrd. Da får VOW normalt inn ca 800 mill ved signering.

Den eneste kandidaten jeg ser for meg er ETEL - som fikk veldig mye plass under Updates Q1.
Det ble også sagt at ETEL-kontrakten ville få innvirkning "this year".

Jeg bankertipper ETEL til "neste løp"!
Dere andre kan gjøre akkurat som dere vil - inkl de tilløpene til hetsing av undertegnede (gjelder enkelte).

Hvem bryr seg? Ikke jeg - for dette har jeg vært med på i over 20 år. Alltid med det samme nicket.
Dere andre (i hvert fall noen) bytter i ett sett etter hvert som dere går på ratta-ta rundt om.
Redigert 01.08.2023 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
Karbon
01.08.2023 kl 22:15 5492

Jeg tror årsaken til at ETEL fikk så mye plass under presentasjonen, er at man med sikkerhet VET at det vil komme kontrakter her framover. Ikke bare EN, men etterhvert mange kontrakter. Da partnerskapet med ETEL ble presentert før jul i fjor, jobbet man med 3 forskjellige anlegg. Under trading update i mai i år hadde antallet allerede vokst til 10. Og man har altså identifisert hele 300 lokasjoner for slike anlegg i forskjellige verdensdeler. Men for all del, selvsagt kan det være en storkontrakt på trappene her.
Hammers
01.08.2023 kl 22:30 5460

Hvorfor skal ETEL/ITOCHU vente?
Selskapet har jobbet i 8 år med ETIA (kjøpt av VOW) for å komme fram til en prosess med resirkulering av ELT.
De siste 3-4 år har de også testet ut pyrolyseprosessen i England for å makse resultatene.

ETEL er størst innen resirkulering av dekk i Storbritannia og vi snakker om ENORME mengder/verdier.
Jeg TROR selskapet nå går rett på - for de vet akkurat hvilke kvaliteter og hvilke verdier de får tilbake.

Hilsen Hammers..........som aldri har "trodd så mye og så kraftig" siden han i sin tid sto som konfirmant foran presten!
Redigert 01.08.2023 kl 22:37 Du må logge inn for å svare
Framtia
01.08.2023 kl 23:10 5449

Enig med deg i resonnementet mht antydning om utbytte innen første halvdel 2024. Dette må bety at det er større inntektstrømmer på gang innen den tid! Da begynner det allerede å haste og "noe" må nødvendigvis bli annonsert snarlig...eller hva?
Hammers
01.08.2023 kl 23:15 5424

Jepp og det må komme ila resten av 2023.

Få nå bare ferietiden unna - så skjer det vel noe etter hvert.
Etter mitt syn ligger alt i kortene!
Slettet bruker
01.08.2023 kl 23:21 5441

Kan fort bli kjøpt opp og. Priset som en burger kjede
Hammers
02.08.2023 kl 00:02 5377

Jeg er helt enig i at VOW prises som en burgerkjede, men oppkjøp har jeg NULL tro på!
Top 4 eier 53% og de bestemmer alt.

De er opptatt av å vokse og videreutvikle selskapet slik som planlagt.
De er opptatt av å foredle avfallet til grønne verdier.
På land og gjennom mange år også til vanns.
Ikke minst; VOW lykkes!

VOW er i dag i startgropa og foran en enorm utvikling.
Tenke seg til; For 3 år siden fantes ikke noen operativ landlig side.
I dag er det full trøkk og man jobber med 80 ulike prosjekter med potensiell verdi på 25 MRD.

Vi snakker om en potensiell vekst av dimensjoner - og man lar seg ikke bli kjøpt opp FØR startskuddet går!
I dag er det heller VOW som kjøper (ETIA/CH EVENSEN) - for å bli enda større og enda sterkere på det spesialfeltet de kan best.

PYROLYSE!
Redigert 02.08.2023 kl 01:05 Du må logge inn for å svare
Karbon
02.08.2023 kl 08:52 5157

Apropos store prosjekter:

Henning Mohn ble i juni "Senior Project Manager". Han leder tydeligvis et nytt stort prosjekt. Følgende står å lese på linkedin i forbindelse med den nye rollen hans:

Main project: Building Europe's largest waste-to-energy plant by pyrolysis in Norway

Record
02.08.2023 kl 09:18 5095

Ingen tvil om finansene, ordrene kommer, store og små i tilfeldig rekkevidde , ligger an til tidenes rekyl i denne , kommer når som helst .
Nsxnsx
02.08.2023 kl 10:07 4977

Men kjøperne har forsvunnet......har dem fått høydeskrekk etter fin oppgang siste tiden ?
Record
02.08.2023 kl 10:23 4929

Stor grad av trading,snitter ned og håper på nervøse småsparere .
Ser på listene at bla NNett trader hardt , når det kommer en kjøper av litt volum spretter nok kursen ,tradere kjører utelukkende teknisk ,tror enkelte har solgt i overkant av hva som var intensjonen .
Vi får bare vente å se , ingenting galt med det fundamentale, nå som finansieringen er tydeliggjort kan ting skje raskt :-)
The Observer
02.08.2023 kl 10:29 4930

Fra Karbon innlegg i dag:

Henning Mohn ble i juni "Senior Project Manager".
Main project: Building Europe's largest waste-to-energy plant by pyrolysis in Norway

Antakelig på Follum?
Slettet bruker
02.08.2023 kl 11:41 4900

Ja, de er godt i gang allerede. Oppscalering til 20 000 tonns fabrikk vil vekke oppmerksomhet
Dette vil bli som olje- og dataevetyret på børen. Og det er ingen boble som spekker
Carbon griper inn i alle levende organismer og planter på jorda
Redigert 02.08.2023 kl 13:02 Du må logge inn for å svare
Karbon
02.08.2023 kl 13:25 4850

The observer:

Nei, dette har ikke noe med Follum å gjøre. Det er nok relatert til de to nye skipene til Royal Caribbean.
Slettet bruker
02.08.2023 kl 14:17 4976

RCCL er vel Bermuda-registrert. Så da kan en vel ikke kalle det Norges største vil jeg tro
Redigert 02.08.2023 kl 16:53 Du må logge inn for å svare
Karbon
04.08.2023 kl 22:05 4540

For de som måtte ha interesse av å følge med på prosessen vedr. UniPetrol og pyrolyseanlegget for plastgjenvinning, så er anbudsfristen for dette forlenget til 16. august pga avvikling av sommerferie for sentrale personer.

Redigert 04.08.2023 kl 22:05 Du må logge inn for å svare
CapitaL
05.08.2023 kl 18:53 4326

Etter deadline er tilbudene bundet i 6 mnd.. Tror man kan glemme noen bestilling fra Unipetrol allerede i år da det nok er mye som skal gjennomgåes.. Med et lite forbehold om at man ikke allerede har bestemt seg for leverandør og kjører anbudsprosessen pga regelverk. Blir interessant å se om Spirajoulen når opp i konkurransen med annen pyrolyseteknologi.
Karbon
05.08.2023 kl 20:20 4277

CapitaL:

"Med et lite forbehold om at man ikke allerede har bestemt seg for leverandør og kjører anbudsprosessen pga regelverk."

Jeg har tenkt litt i de baner selv. Jeg har sett flere artikler der UniPetrol har hatt besøk fra representanter fra andre land, der de får demonstrert anlegget som Vow leverte for noen år siden. Jeg tror et ev tilbud fra en annen aktør enn Vow må overbevise kraftig for at UniPetrol skal ta sjansen på å velge noe annet enn det som har vist seg velfungerende. Kanskje Pyrum kan komme på banen, de er en kvalifisert konkurrent til Vow, både på utvinning av carbon black fra bildekk og pyrolyse ellers.
Redigert 05.08.2023 kl 20:23 Du må logge inn for å svare
Hammers
05.08.2023 kl 21:29 4433

Nå er det slik at VOW har jobbet med Uni Petrol siden februar 2020 - i 3,5 år. Har Pyrum?
Hvorfor skal ikke VOW's anlegget fungere 100% for Uni P når det gjør for alle andre?

Uni Petrol vet hva de får fra VOW og har fått testet utstyret i disse 3-4 årene.
Selvsagt er anbudsprosessen en formalitet. Det tror i hvert fall jeg.

PS; Ingen må glemme at VOW er valgt som EU's tekniske representant i prosjektet Horizon Europe. Det sier sitt om kvaliteten.
Det sier også litt om hvilken reise VOW får bli med på videre - når skarpskodde teoretiske eksperter innen ulike områder kommer med sine innspill - som deles med VOW. De får selvsagt også prøvd ut sine teorier. VOW blir uansett sittende igjen med en enorm kunnskapsbase pga dette. På sett og vis en tilsvarende "kunnskapsbank" som det seismikkselskapene sitter igjen med etter avsluttede "skytinger".
Redigert 05.08.2023 kl 21:36 Du må logge inn for å svare
Karbon
05.08.2023 kl 22:13 4417

Jada, som jeg har skrevet tidligere så mener jeg Vow har svært gode kort på hånda her. Den naturlige prosessen er at samme leverandør som leverte pilotanlegget også blir leverandør av et senere fullskalaanlegg. Men et langt liv har lært meg at det er lurt å aldri være skråsikker.
Framtia
06.08.2023 kl 12:49 4150

Hvorfor var det nettopp VOW som ble tatt med på dette prosjektet!? Må vel kunne anta at de tok med de som ligger fremst i utvikling og teknologi om det skulle ha noen hensikt å starte opp og potensielt lede et slikt prosjekt mot et ønsket resultat!
Karbon
06.08.2023 kl 14:25 4081

Vow ble valgt fordi Etia hadde mange års erfaring og ekspertise, samt et meget godt renommé relatert til sin teknologi.

Her er pressemeldingen fra UniPetrol fra mars 2020:

https://assets.ctfassets.net/jgqj05vxq9zr/6CyWKIM75szzzVPpMRCf9B/306712c92475df6b12cd8820ee803e6f/20200309-TZ-Unipetrol-pyrolyza-EN.pdf

"The supplier of the pyrolytic unit for testing waste-plastic and polymer processing is the Norwegian company Vow
ASA via its French subsidiary ETIA, who delivers its patented Biogreen process, protected by intellectual
property and proven in the industrial applications since 2003."

Børsmeldingen fra Vow i samme forbindelse:

https://www.vowasa.com/blog/vow-asa-new-pyrolysis-unit-focused-on-plastics-recycling-for-unipetrol-group/

I mai 2021 var anlegget klart:

https://www.orlenunipetrol.cz/en/Media/PressReleases/Pages/20210513-TZ_OrlenUnipetrol-pyrolyza-EN.aspx

Det finnes mange artikler om anlegget, blant annet hvor UniPetrol har hatt prominent besøk av representanter fra andre land, for å iaktta anleggets funksjonalitet og velfungerende teknologi.

Karbon
06.08.2023 kl 15:28 4063

Det som også kan sies, et at jeg i utgangspunktet hadde slått meg til ro med at det tidligst i 2024 ville bli tatt noen beslutning om å gå videre med planene om et storskala anlegg, pga den oppgitte testperioden på 3 år for pilotanlegget.

Ettersom det nå, allerede etter 2 år med testing, gås for et storskala anlegg, så kan vel ikke det bety noe annet enn at testingen av Vow sin teknologi har vært så vellykket at man fremskynder prosessen?
royroy
06.08.2023 kl 17:33 4007

Godt poeng
The Observer
06.08.2023 kl 19:02 3960

Karbon
Logisk slik du peker på det. Vi får gi det en ny høyere plass på forventningstavla.
Hammers
06.08.2023 kl 19:52 3891

Jeg har aldri skjønt hvorfor enkelte er så opptatt av "barnets navn". Alt kommer uansett når det kommer!
For min del er det spesielt 2 soleklare fundamentale forhold som har desidert størst betydning:

1. VOW har klargjort for utbyttebetaling fra neste år. ALTSÅ; Man forventer m.a.o. unormalt store inntekter ila resten av dette året.
2. Under Updates Q1 fortalte HB; "A significant part of our backlog will come off THIS year".
- Videre; "But we are ALSO working with new projects that will have impact THIS year".
- Kan man på klarere måte antyde at H2 blir et ENORMT halvår for VOW?

Som tidligere sagt;
- JEG tror at den første ordren (av mange flere) til ETEL kommmer i H2.
- Jeg tror samtidig dette er den store på 2 MRD HB nevnte under updates!
- Etter mitt syn er noe annet nærmest utenkelig - etter hvor stor vekt HB la på nettopp ETEL under oppdateringen.
Redigert 06.08.2023 kl 19:59 Du må logge inn for å svare
Karbon
06.08.2023 kl 21:04 3785

Det at man har fullmakt til å KUNNE vedta utbytte er ikke ensbetydende med at det BLIR vedtatt å utbetale utbytte neste år. Jeg for min del håper at man heller investerer i videre vekst, fremfor å utbetale utbytte allerede i 2024. At Vow på sikt ligger an til å bli en utbyttemaskin, ja det tror jeg bestemt.

Jeg har i likhet med deg Hammers, stor tro på andre halvår 2023, men jeg synes ikke vi skal selge skinnet før bjørnen er skutt.
Hammers
06.08.2023 kl 21:21 3779

Slik jeg oppfattet utbyttemeldingen; Hvis forholdene ligger til rette for det (selvsagt betales ikke utbytte hvis en NY sort svane kommer).
Altså; Man betaler utbytte hvis alt går som man i dag har planlagt!

Jeg tror fort det også blir penger til vekst - samtidig som top 4 får cash for å betjene skattetrykket på sitt eierskap.
Nei, ingen av oss ønskar at også top 4 i VOW skal flytte til Sveits......eller andre gunstigere land!
Den flukten fra Norge man har sett er et REELT problem for slike som f.eks Top 4 i VOW!