Case embarrasses the business world

SørenE
09.06.2023 kl 07:10 5343

Hej Norge

Bli: godt fund -- spændende hvad det ender med, og modigt gjort af AC.

Dansken
jantt
09.06.2023 kl 07:43 5305

Jeg kan ikke se det positive i dette.

Får de nogle penge og hvor mange ?
Hvordan bliver så samarbejdet med Tunisen i fremtiden ?

Ser ud som om at Zenith bliver snydt gang på gang.

Endnu et søm i ligkisten ?
futureistoday
09.06.2023 kl 08:20 5235

Kan du ikke se det positive i det? Nå har vi endelig fått svar på hvorfor vi ikke har hørt noe om både olje produksjon, oljesalg, eller utvikling av felter i Tunisia. Myndighetene har stukket kjepper i hjulene og holdt tilbake salg av olje og utvikling. Antageligvis pga av noen få personer i visse stillinger som ønsker brune konvolutter. Zenith har alltid sagt at de skal holde alt over bordet. Zenith ønsker og få erstatning for dette og fortsette arbeidet i Tunisia uten myndighetene (myndighetspersonene) lager mer trøbbel. De har en svært sterk sak siden de allerede er i siste fase med forhandlinger om *no win no fee* avtale med ett låneagentur. De har også sagt de er åpne for en vennskapelig løsning som jeg antar er en mindre sum som dekker det myndighetene har kostet dem + tort og svie i tillegg til at det blir tilrettelagt og hurtig gjennomføring i byråkratiske saker som i videre utvikling av felter. Men ser på de siste poster at du ønsker en negativ spin på zenith. Heldigvis for oss andre så er det nå mye mer åpenhet om hva som skjer og vi kan ts en mer kalkulert investering. Siste tids børsmeldinger både mtp usa og utviklingen i Tunisia viser at zenith aksjen er svært undervurdert nå.
jantt
09.06.2023 kl 08:32 5190

Nej at de ikke får penge som aftalt og skal gennem retsag for at få dem (og hvormeget får de ?) og sikkert giver dårligt forhold til myndighederne.
Det kan jeg ikke se det positive i
Konjagi
09.06.2023 kl 08:49 5150

Et betimelig spørsmål er da. Ingen svar og respons fra myndigheter, som i tillegg blokkerer for salg av olje og hindrer utvikling.
Hva er ditt forslag til å håndtere/løse dette?
jantt
09.06.2023 kl 08:54 5125

Jeg som lægmand har ingen løsning, men synes bare er alt går skævt for Zenith.

Håber jeg på kursstigning ? ja for har et GAK på 12 øre
Billyjojimbob
09.06.2023 kl 08:55 5112

Det er ingen som nekter deg å gakke deg ned😁👍
jantt
09.06.2023 kl 08:57 5091

Hvis jeg havde penge så ja, men alle mine penge er lagt i Zena
MarketGunsling
09.06.2023 kl 10:41 5007

Two answers to this.

1) They will either move out of Tunisia for good and get paid the settlement fee of $48 million for loss of earnings and loss of the licensees.
2) They will come to a settlement with Tunisia for a smaller amount of money than $48 million and will keep being able to operate the Tunisian licenses going forwards without impediment.

To me, this seems like a positive article. It blames Tunis for the breakdown in relations and shows that Zenith are still willing to negotiate amicably. It clearly blames Tunis for the breakdown in communications and sides with Zenith on the need to take action. It also implies that there will be pressure from the Canadian government to sort the matter out.

Overall, the tone of the article seems positive about Zenith's case to me.
jantt
09.06.2023 kl 10:51 4984

1. Move out will not be good and don`t think they will get full amount. And then they only have Italy back.
2. Settlement for less is not good too.

Market don`t seeems to like it and shareprice is down today again.

Still Yemen, Benin and us is still not not i box and we don`t know if it will be.
futureistoday
09.06.2023 kl 11:13 4940

Hvis de går ut fra Tunisia og får betalt tilnærmet det de mener er minimum så tilsvarer det 3 x markedsverdien av zenith. Det hadde vært helt fenomenalt. Masse cash til og kjøpe eller utvikle for!

Hvis de blir i Tunisia og får jobbe som avtalt + en mindre betaling fra myndighetene. Så er dette også fenomenalt! Da vil vi se fremskritt og utvikling av feltet som gir mer cash kontinuerlig!

Forstår ikke den negative holdningen din jantt, helt klart lov og være negativ når man ikke får noe som helst info og sitter i mørket. Men nå har våres spørsmål ang Tunisia blitt besvart😊 Tunisia sier selv de ønsker mer utenlandske investorer tilbod investere i oljenæringen i landet, men på annenhånd så har de hatt masseflykt av firmaer som rømmer landet. Antageligvis nettopp på grunna av oppførselen med korrupsjon og holder ikke avtaler som er skrevet og lager trøbbel for og få brune konvolutter. Zenith har ikke latt seg pusse på nesen og tar nå kampen slik dette forhåpentligvis retter seg og det kommer frem i lyset hvilke myndighetspersoner som har svin på skogen. Jeg vil anta flere andre oljefirmaer vil komme med utsagn fremover om hvordan de har opplevd og jobbe i Tunisia. Som da vil bekrefte og forsterke saken til zenith. Da vil det også bli luket ut personer med myndighet i hydrokarbonsektoren.
jantt
09.06.2023 kl 11:20 4909

Lad os nu se hvad der sker, men det er et uland hvor regler og love sikkert ikke bliver overholdt.

Jeg mener bare at Zenith intet konkret er kommet med.
Som nogle har skrevet herinde er der mange fugle på taget, men ingen i hånden
Viking_I
09.06.2023 kl 11:29 4881

Government cant terminate arbitrary following field form Zenith........
Ezzaouia -
"It is operated by MARETAP, a joint operating company owned in partnership with the national oil company of Tunisia, ETAP (Entreprise Tunisienne dActivités Pétrolières) on a 50:50 basis, which holds a 55 percent interest in Ezzaouia."

"Further, for the avoidance of doubt, the Company maintains that its subsidiary’s 50 percent ownership of MARETAP, the joint operating company for the Ezzaouia Concession, remains unchanged."

The Company can confirm that it continues to operate its production and development portfolio in the Republic of Tunisia, including the Robbana and El Bibane
El Bibane.- 2033 -
The Robbana concession - 2034 -

So stop spreading false news Zenith is having producing field in Tunisia until 2034 at least
futureistoday
09.06.2023 kl 11:50 4830

Hvem var denne rettet mot?
Blientotre
09.06.2023 kl 11:57 4812

Negativiteten og holdningen kan du forstå hvis du leser litt lengre ned - han har brukt alle pengene sine og har ett snitt på 0,12.. jeg forstår han godt, men dessverre Jantt må du selv ta skylda for å investere i et så lite firma.

Jeg tror ikke folk forstår hvor lite firmaet er - rent økonomisk driver nærbutikken din med større regnskap..

For et så lite firma er en avtale over 10 år nok for holde hjulene i gang.
Men så sitter vi å håper de skal bygge seg større og gape over alt som kan - for vår eget ønske om høyere aksjepris
Redigert 09.06.2023 kl 12:02 Du må logge inn for å svare
futureistoday
09.06.2023 kl 12:22 4767

Jeg har også ett mye høyere snitt enn hva vi ligger på bå, og har multiple millioner aksjer, så har ingen problem med og forstå frustrasjon. Men man skal være objektiv og se opplysninger for hva de er, her har vi endelig fått vite hva som rører seg i Tunisia, og det har blitt lagt frem steg som tas for og rette opp i situasjonen. Det vil rette seg etter noe tid. Gjennomsnittet til jantt er langtfra noe avskrekkende, dit kommer vi veldig fort nå som katta er ute av sekken og vi retter blikket fremover i usa og har andre muligheter som er på kok.
Redigert 09.06.2023 kl 12:23 Du må logge inn for å svare
birol
09.06.2023 kl 12:29 4743

Vanskelig å legge skylden på Zenith lenger, alt angående oljesalg og stillhet om alle spørsmål har vært stille. vi alle vet risikoen vi har tatt, men responsen Zenith nå gjør er meget passende.
Billyjojimbob
09.06.2023 kl 13:03 4682

Vanvittig hvor stor forskjell det blir av 1/2 øre😁👍🇧🇻🍻
Viking_I
09.06.2023 kl 13:19 4647

hidden buy volume 10 - 0.0593 more than 2 million
Konjagi
09.06.2023 kl 15:32 4523

Mitt forslag er at du kontakter en finansrådgiver og får den hjelp du trenger for å komme deg av børsen så fort som overhode mulig. Du har et altfor stort problem når du har alle dine penger i denne ene aksjen
Slettet bruker
09.06.2023 kl 16:42 4454

Dårlig forslag....

I praksis ber du noen om selge med tap og slutte å skrive klagebrev
Jantt sitter fast i børsfella men trenger ikke å selge.

At han ikke kan selge noen blokker med gevinst stusser jeg over men
det er egentlig ikke mitt problem.

Jantt skriver mere fornuftig mange andre ...
jantt
09.06.2023 kl 17:01 4426

Jeg læser normalt casen igennem og vurdrere derfor om jeg skal gå ind.
Går altid all-in i risiko aktier og regner med (håber) på den store gevinst.
At tjene små beløb siger mig intet.
Nogle gange går det godt og andre ikke. Det må man tage med.
TSU tabte jeg ddk 480.000 på og DNO har jeg tjent ddk 440.000 på.
Indtil videre har jeg papirtab på ca ddk 330.000 i ZENA, men håber da at tjene i længden.
Jeg står ikke og skal bruge pengene, men kan vente.
Dog er det fustrende at se kursen bare falde og falde,
Det som er mig imod er f,eks Viking1 som hele tiden lover godt nyt kommer "soon" "next week" osv
ZENA er en risiko aktie og det må man tage med. så kan man tabe stort eller tjene meget
Indtil videre synes jeg ikke at ZENA (AC) er kommet med det de har sat i udsigt.
Congo gik galt. Tunisen betaler ikke. Nogle myndigheder i Yemen har lavet ballade, så intet er sikkert.
Det ser du også på kursen der bare falder og falder.
Nyheder om retsag mod Tunisen og de er gået ind USA har ikke givet noget løft i kursen.
Så det jeg påpeger er at alt kan ske og man skal ikke udelukkende stole på at kursen stoger flere hundrede procent som det ser ud nu.
Man er nødt til også at være skeptisk.
Just my 5 cents
Redigert 09.06.2023 kl 17:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.06.2023 kl 17:26 4391

Jeg er i tvil om myndighetene i Tunisia gir Zenith noe.
Er det noen som er så dumme at de tror myndighetene i ett afrikansk land kan tvinges ?

Hvis alle rømmer Tunisia så vil de kanskje slippe inn Kina.
Kina ønsker mere innflytelse og stiller med velfylte brune konvolutter.

Det beste Zenith kan håpe på er en deal bak lukkede dører.


Fluefiskeren
09.06.2023 kl 18:19 4351

Dette er en uavhengig voldgift i regi av ICSID. Det er de som bestemmer utfallet av dette.

Her kan forøvrig utviklingen av saken følges:

https://icsid.worldbank.org/cases/case-database/case-detail?CaseNo=ARB/23/18



BMU
09.06.2023 kl 21:11 4214

When people start Tekken caynes for weakness than there is no other way just to show sum muscle ( cort case ).
BMU
09.06.2023 kl 22:27 4140

And from were I stand and have much could understand as an outsider I will have sudden Congo B. for much more and have no nurse for collapse of the Zenith stock decrease on the market because of they're amatory behavior. So the future county's when they negotiate will think tways if they charge they're minds in the last hour s
CRBLS
10.06.2023 kl 07:56 3981

Jeg må spørre, for jeg har lurt så lenge.

Hva skjer med den ekstremt spennende engelsken som florerer på ZENA tråder? Er det nordmenn som innbiller seg at forumet har internasjonal interesse eller hva er greia?
jantt
10.06.2023 kl 08:02 3971

Ja bl.a Viking mener at AC læser med her.

Skulle AC virkelig gøre det burde han fortage sig noget mere fornuftigt
Gullit
10.06.2023 kl 16:08 3753

For en sykt spennende tid vi går inn i

Saker mot Tunisia og Kongo verdi nærmere 1 milliard

Etablert oss i USA med mange nye muligheter

Økning produksjon i Italia kan komme

Vi fortsetter produksjon i Tunisia

Yemen kan bli vår når som helst

Benin kan tikke inn som en bombe når som helst


Vi er verdsatt nærmere knappenåler og det skal ikke mere enn 1 av overnevnte nyheter så er det store penger tjent her..
En mer attraktiv aksje hva gjelder mulighet for enorm profitt samt liten nedside finnes vel knapt på børsen. Absolutt gøy å ha i porteføljen ..
Billyjojimbob
10.06.2023 kl 16:13 3740

Pos strokes kommer til å løfte kursen,som vanlig er det fremtidig inntjening en investerer i,ikke gammelsnøen👍
kim2002
10.06.2023 kl 23:54 3541

Hurra, du har lagt alle penger i Zenit men er negativ til aksjen og nye meldinge. Snakk om dårlig investering :) og dømmekraft. Lykke til. Nb. Jeg er aksjonær i Zenit. :)
jantt
11.06.2023 kl 06:05 3435

Da jeg gik ind i aktien for 1,5 år siden så det lovende ud.
Talipia var lige om hjørnet og AC havde købt massivt af aktier, så ja casen var god.
Siden da er det gået ned ad bakke.
Congo gik galt og ja de søger erstaning, men dette er et korrupt land i afrika så gæt hvormeget de får.
Tuniesen skulle give penge løbende, men får ingenting iøjeblikket.
I Yemen har nogle myndigheder gået imod og sagt de ikke kan godkendes.
Benin er der tavst omkring.

Ja jeg gik ind i aktien da det så lovende ud, men ser det dårligere ud.
Så dømmekraften var udemærket da jeg gik ind.

Håber selvfølgelig at alt lykkes og kursen skyder op, men må også være realistisk

futureistoday
11.06.2023 kl 09:01 3358

Så det du sier er at når du gikk inn i aksjen så hadde de både Tunisia og håp om Kongo. Tiden har gått, Tunisia har de fremdeles, men de har støtt på byråkratiske problemer som alle de andre firmaer i Tunisia har gjort. Oppsummert så har de fremdeles Tunisia men Kongo håpet er slukket.

Men pr idag så har de :
1.Fremdeles Tunisia, det må bare ryddes opp i forholde e fra myndighetenes side. Dette er nå satt igang fra zeniths side, med potensielt en stor utbetaling i tillegg.

2. En avtale med Omv yemen, myndighetene her ble fornærmet av børsmelding. Men her er det fortsatt forhandlinger der alle involverte parter gjøres til enighet iflg omv’s egen presse avd.

3. Benin er fremdeles på bordet, siste nytt her er at forhandlingene går fremover ref mld på Twitter med zeniths mann.

4. utvidelse av den italienske porteføljen som går fremover men går tregt pga byråkrati, dette er sagt av firmaet selv.

5. har startet oppkjøp i usa hvor det skal ekspanderes ganske mye fremover iflg firmaet, da de har 9 parter de er i forhandlinger med i tillegg til avtalen de allerede har med stateside energy.

6.det skal hentes inn 5.7 mill USD som Kongo skylder firmaet

7. De er i en sak mot borefirma som potensielt kan gi en stor sum. Dette vil jeg tro nærmer seg en slutt snart der vi får vite utfallet.

Både direktør og finansdirektør kjøpte nylig en stor mengde aksje i en usedvanlig beskjeden rabbartert emisjon.

For meg så ser det ut som at zenith er ett mye mer spennende bet idag en da du først investerte. Jeg i likhet med deg har ett mye høyere snitt enn dagens kurs. Men det hjelper svært lite å gnåle negativt om hver minste ting firmaet melder når det er det motsatte som skjer. Veldig positiv til siste ukers meldinger😃
Redigert 11.06.2023 kl 09:08 Du må logge inn for å svare
RKW
11.06.2023 kl 12:13 3200

fint oppsummert! Mye positivt kan komme når som helst.
jantt
11.06.2023 kl 12:52 3153

Nu må du heller misforstå mig.
Selvfølgelig håber og tro jeg på at der kan komme noget positivt for ellers kunne jeg lige så godt sælge nu.

I de fleste af dine punkter er der som du selv skriver problemer.
Vi så i Congo af myndighederne ingen problemer havde med at løbe fra alle aftaler.
Det kan ske i både Tunesien og Yemen, som er lige så korrupte lande.
USA ser mere lovende ud, men AC har selv sagt er felterne ikke lige så store som Benin eller Yemen kan blive.

Så jo jeg håber da på alt går godt, men man må også lige se det fra den anden side.

Men når så alle håb er der der må man ikke bare tro at alt ser lyserødt ud.
Slettet bruker
11.06.2023 kl 14:39 3053

Negativt gnål fra Jantt er på sin plass.
Han skriver mere vettugt enn mange andre...

Du skriver selv at Zenith er ett spennende bet noe jeg er helt enig i.
M.o det er en sjanse for dette går galt.

Vi kan ikke utelukke at Zenith får kompensasjon/erstatning fra Conge men jeg er i tvil. I Tunisia har jeg mere tro på en hestehandel bak lukkede dører slik at ingen blir fornærmet .

Aksjer i Zenith er en risiko sport og jeg har akseptert risikoen.

Viking_I
12.06.2023 kl 10:11 2568

Unsuccessful attempt to take course down by .........................S
Blientotre
19.06.2023 kl 11:27 1941

Rolig start på uka.