Positive og negative drivere for shipping.
Jeg er totalt sett positiv til shipping markedet og har aksjer i ulike selskaper, mest innen olje og produkt, men også noe bulk og bilfrakt.
Det er mye info der ute. Jeg har forsøkt å sette opp både positive og negative punkter som kan jeg mener påvirke bransjen de neste 3-5 årene. Hvert punkt vil ha ulik påvirkning på bransjen, hjelper lite om man er aldri så positiv om en sort svane påvirker hele bransjen negativt.
Til sist la jeg ved link til en video jeg finner spennende.
Så hva mener menigheten, enig med meg? Hva er den sterkeste driveren? Har dere andre punkter?
Positive drivere:
1. En aldrende flåte, dyrere å klasse skipene etter 20 år
2. Nødvendig skraping av de eldste skipene
3. Svært få nybygg. Høye nybyggpriser og eldre skip verdsetter høyere.
4. Verfts kapasitet halvert siden forrige byggeboom rundt 2008-2010
5. Av dem som gjenstår kan kun noen bygge såpass store skip som VLCC
6. Befolknings- og velstandsvekst i verden driver etterspørselen sakte oppover år for år
7. Gjenåpning i Kina etter Covid etter ca. 3 år med delvis nedstenging
8. Krigen i Ukraina fører til frakt av energi fra andre steder enn Russland, ikke gunstig logistikk, flytter frakten fra mindre skip til større da havnene ikke kan ta imot de store VLCC o.l. Tonn mile har økt gradvis siden 2000
9. Internasjonale hindringer fører til lengre oljefrakt
10. Verftene er fylt opp med andre skip som bla. Container- og LNG skip, første levering er trolig om 3 år
11. Krav til rensing har ført til mange skip med scrubbere, særlig de mest moderne skipene, dette gir bedre rater.
12. Trimming av selskapsstrukturen for en optimalisert drift fører til break-even priser langt under snittratene i tiden etter Covid. Ikke alle selskapene er like effektive men de største er nok proffe på dette.
13. Miljøhensyn fører til usikkerhet for nybygg, som også nå er rekorddyre, ca 125 mill USD for en ny VLCC med rekordlang leveringstid
14. Mer produksjon i fjerntliggende land som USA og Brasil og de nyeste og mest effektive raffineriene er i Asia, det betyr lengre seilingsdistanser enn tidligere. Mange dager i havs.
15. Skyggeflåten har økt betraktelig, snart 900 skip her. Disse kan fort bli de første som skrapes.
16. Strengere EXII krav for fartøy, fører til lavere hastighet for å redusere utslipp
17. Et stort oljeutslipp fra et fartøy i skyggeflåten uten forsikringer kan føre til miljøødeleggelser som igjen fører til forbud mot oljefrakt/ tiltak for å hindre skyggeflåtens virksomhet
18. Etter en periode med høyere renter og skulle inflasjonen komme ned på et akseptabelt nivå, vil verden kunne investere mer og føre til ende mer behov for energi.
19. Utbyttevennlig bransje. Stor utbyttekapasitet og giring på flere av oljefrakt selskapene (FRO, OET, DHT, Hafnia m fl.)
20. Oppkjøp og konsolidering i bransjen fremfor nybygg (ser ofte salg av eldre skip, Hunter skipene ble solgt ut, FRO ville kjøpe EURN sine skip o.l.)
21. Konsolidering kan/vil føre til større investorer på verdensbasis som pensjonsfond o.l. vurderer bransjen som en langsiktig investering, positivt om de tror på en supersykel. (f.eks FRO kom inn i OSEBX i fjor, Folketrygdfondet kjøpte i FRO rundt den tiden og de er ofte en langsiktig investor)
22. Positive «Sorte svaner», en eller flere ekstreme hendelser som er overraskende sett i lys av ens kunnskap og som påvirker prisene i bransjen i en positiv retning. Vi har sett at ventetid i havner pga Covid og skip på grunn i Suez påvirker prisene positivt
23. Summen av dette gjør at mange tror vi er i starten av en flere år supersykel
Negative drivere:
1. Høy inflasjon som fører til mindre vekst i verden, kanskje resesjon eller stagflasjon
2. Slutt på krigen i Ukraina og gradvis en normalisering av seilingsruter, dvs mer optimalisert logistikk. Håper personlig på denne men tror at embargoen mot Russland opprettholdes i etterkant i mange år,
3. Lavere energipriser
4. Nye verft dukker opp, lavere skipspriser og en avklaring på fremtidig fuel
5. Enighet med mer olje fra Iran og Venezuela
6. Alternative energikilder prioriteres mye kraftigere enn i dag. El Nino og andre katastrofer kan vippe stemningen i den retningen, ref. hvordan verden våknet opp ang. plast i havet når hval ble funnet meg magen full av plast.
7. Negative «Sorte svaner», som påvirker bransjen i negativ retning
8. «Alle» er positive til bransjen, er faretegn. Hvem skal man selge til om alle allerede har kjøpt?
9. Store prisvariasjoner i markedet til tross for vi trolig er i en supersykel, både sesong i prisvariasjoner
Til slutt «the tanker race» , en link produsert 09 feb 2023 jeg finner interessant
https://www.youtube.com/watch?v=6fyR5wZUoLM&list=WL&index=40&t=1s
Det er mye info der ute. Jeg har forsøkt å sette opp både positive og negative punkter som kan jeg mener påvirke bransjen de neste 3-5 årene. Hvert punkt vil ha ulik påvirkning på bransjen, hjelper lite om man er aldri så positiv om en sort svane påvirker hele bransjen negativt.
Til sist la jeg ved link til en video jeg finner spennende.
Så hva mener menigheten, enig med meg? Hva er den sterkeste driveren? Har dere andre punkter?
Positive drivere:
1. En aldrende flåte, dyrere å klasse skipene etter 20 år
2. Nødvendig skraping av de eldste skipene
3. Svært få nybygg. Høye nybyggpriser og eldre skip verdsetter høyere.
4. Verfts kapasitet halvert siden forrige byggeboom rundt 2008-2010
5. Av dem som gjenstår kan kun noen bygge såpass store skip som VLCC
6. Befolknings- og velstandsvekst i verden driver etterspørselen sakte oppover år for år
7. Gjenåpning i Kina etter Covid etter ca. 3 år med delvis nedstenging
8. Krigen i Ukraina fører til frakt av energi fra andre steder enn Russland, ikke gunstig logistikk, flytter frakten fra mindre skip til større da havnene ikke kan ta imot de store VLCC o.l. Tonn mile har økt gradvis siden 2000
9. Internasjonale hindringer fører til lengre oljefrakt
10. Verftene er fylt opp med andre skip som bla. Container- og LNG skip, første levering er trolig om 3 år
11. Krav til rensing har ført til mange skip med scrubbere, særlig de mest moderne skipene, dette gir bedre rater.
12. Trimming av selskapsstrukturen for en optimalisert drift fører til break-even priser langt under snittratene i tiden etter Covid. Ikke alle selskapene er like effektive men de største er nok proffe på dette.
13. Miljøhensyn fører til usikkerhet for nybygg, som også nå er rekorddyre, ca 125 mill USD for en ny VLCC med rekordlang leveringstid
14. Mer produksjon i fjerntliggende land som USA og Brasil og de nyeste og mest effektive raffineriene er i Asia, det betyr lengre seilingsdistanser enn tidligere. Mange dager i havs.
15. Skyggeflåten har økt betraktelig, snart 900 skip her. Disse kan fort bli de første som skrapes.
16. Strengere EXII krav for fartøy, fører til lavere hastighet for å redusere utslipp
17. Et stort oljeutslipp fra et fartøy i skyggeflåten uten forsikringer kan føre til miljøødeleggelser som igjen fører til forbud mot oljefrakt/ tiltak for å hindre skyggeflåtens virksomhet
18. Etter en periode med høyere renter og skulle inflasjonen komme ned på et akseptabelt nivå, vil verden kunne investere mer og føre til ende mer behov for energi.
19. Utbyttevennlig bransje. Stor utbyttekapasitet og giring på flere av oljefrakt selskapene (FRO, OET, DHT, Hafnia m fl.)
20. Oppkjøp og konsolidering i bransjen fremfor nybygg (ser ofte salg av eldre skip, Hunter skipene ble solgt ut, FRO ville kjøpe EURN sine skip o.l.)
21. Konsolidering kan/vil føre til større investorer på verdensbasis som pensjonsfond o.l. vurderer bransjen som en langsiktig investering, positivt om de tror på en supersykel. (f.eks FRO kom inn i OSEBX i fjor, Folketrygdfondet kjøpte i FRO rundt den tiden og de er ofte en langsiktig investor)
22. Positive «Sorte svaner», en eller flere ekstreme hendelser som er overraskende sett i lys av ens kunnskap og som påvirker prisene i bransjen i en positiv retning. Vi har sett at ventetid i havner pga Covid og skip på grunn i Suez påvirker prisene positivt
23. Summen av dette gjør at mange tror vi er i starten av en flere år supersykel
Negative drivere:
1. Høy inflasjon som fører til mindre vekst i verden, kanskje resesjon eller stagflasjon
2. Slutt på krigen i Ukraina og gradvis en normalisering av seilingsruter, dvs mer optimalisert logistikk. Håper personlig på denne men tror at embargoen mot Russland opprettholdes i etterkant i mange år,
3. Lavere energipriser
4. Nye verft dukker opp, lavere skipspriser og en avklaring på fremtidig fuel
5. Enighet med mer olje fra Iran og Venezuela
6. Alternative energikilder prioriteres mye kraftigere enn i dag. El Nino og andre katastrofer kan vippe stemningen i den retningen, ref. hvordan verden våknet opp ang. plast i havet når hval ble funnet meg magen full av plast.
7. Negative «Sorte svaner», som påvirker bransjen i negativ retning
8. «Alle» er positive til bransjen, er faretegn. Hvem skal man selge til om alle allerede har kjøpt?
9. Store prisvariasjoner i markedet til tross for vi trolig er i en supersykel, både sesong i prisvariasjoner
Til slutt «the tanker race» , en link produsert 09 feb 2023 jeg finner interessant
https://www.youtube.com/watch?v=6fyR5wZUoLM&list=WL&index=40&t=1s
Redigert 11.06.2023 kl 14:27
Du må logge inn for å svare
ibyx
26.09.2023 kl 12:55
5431
FRO har vel ikke to Front Tana? Må ha "failed" den over her. Nå denne som ser bedre ut? 11 minutter siden
Front Tana (2022 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: B 🟢) AG/China Glasford Shipping (HKG) Frontline $FRO (TCE: RV USD 41K @ 55 days / Actual USD 49K @ 49 days)
https://twitter.com/TankersInt/status/1706620460203421789
Eller kanskje kommer den ene frakten først, så den andre?
Men AG/China på dette nivået er jo noen knepp høyere sammenlignet med AG-FE (Far East?) på siste Poten. Der har det selvsagt også bedret seg kraftig da.
29.000 igår.
https://1975593.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/1975593/PDB/2023%20PDB/SEPT%202023/September%2025%202023.pdf
Front Tana (2022 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: B 🟢) AG/China Glasford Shipping (HKG) Frontline $FRO (TCE: RV USD 41K @ 55 days / Actual USD 49K @ 49 days)
https://twitter.com/TankersInt/status/1706620460203421789
Eller kanskje kommer den ene frakten først, så den andre?
Men AG/China på dette nivået er jo noen knepp høyere sammenlignet med AG-FE (Far East?) på siste Poten. Der har det selvsagt også bedret seg kraftig da.
29.000 igår.
https://1975593.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/1975593/PDB/2023%20PDB/SEPT%202023/September%2025%202023.pdf
Redigert 26.09.2023 kl 13:36
Du må logge inn for å svare
ibyx
26.09.2023 kl 15:25
5193
Ok. Front Tana Brazil/China er nå borte fra oversikten og er vel da kansellert til fordel for AG/China som har TCE 53.038USD. Det er 83% mer enn gårsdagens AG/FE på Poten.
https://app.tankersinternational.com
https://app.tankersinternational.com
Rui
26.09.2023 kl 15:48
5160
Fin åpning i USA.18,34,-USD som i NOK er 197,88. blir nok en fin dag på børsen i USA i dag også.
ibyx
26.09.2023 kl 15:51
5222
Ja. Tydelig at "OSE dumpen" ble snappet opp som tilbud. Sterkt volum etter 20 min.
VOLUME: 243.02K
65 DAY AVG: 2.55M
10% VS AVG
Peer DHT fortsetter også opp. Foreløpig litt mer idag.
Ca 7% siste 5 dager. FRO ca 6%.
Så dette er visst ikke bare en FRO-greie.
Har NYSE startet racet mot 19USD igjen allerede?
"Kun" drøye 3% opp dit fra 18,40...
VOLUME: 243.02K
65 DAY AVG: 2.55M
10% VS AVG
Peer DHT fortsetter også opp. Foreløpig litt mer idag.
Ca 7% siste 5 dager. FRO ca 6%.
Så dette er visst ikke bare en FRO-greie.
Har NYSE startet racet mot 19USD igjen allerede?
"Kun" drøye 3% opp dit fra 18,40...
Redigert 26.09.2023 kl 16:03
Du må logge inn for å svare
ibyx
26.09.2023 kl 16:20
5166
Jefferies: Product tankers continue to be solid: LR2s and MRs are holding firm at $37,000/day (eco $42,000/day) and $25,000/day (eco $30,000/day), respectively.
https://twitter.com/ed_fin/status/1706672208980894087
Poten igår: LR2 AG-FE 29.800
FRO sine 18 LR2 er mellom 7 og 2 år gamle.
https://twitter.com/ed_fin/status/1706672208980894087
Poten igår: LR2 AG-FE 29.800
FRO sine 18 LR2 er mellom 7 og 2 år gamle.
Redigert 26.09.2023 kl 16:35
Du må logge inn for å svare
ibyx
26.09.2023 kl 16:39
5165
Da klinket den på en måte over 200NOK likevel idag, men via NYSE.
18,74=202,51 nå.
Gikk dårlig med "189"...
18,74=202,51 nå.
Gikk dårlig med "189"...
Redigert 26.09.2023 kl 17:24
Du må logge inn for å svare
Rui
26.09.2023 kl 17:21
5085
Har vist ikke stoppet oppgangen i USA enda. Nå 18,72,-USD, = 202,36,-NOK. Kan fort bli en hyggelig dag på Oslo børs i morgen.
ibyx
26.09.2023 kl 17:31
5054
Nesten tendenser til "støvsuging?". Kraftig volum i start og kl. 16,30. Halvt dags gjennomsnittsvolum etter 2 timer.
VOLUME: 1.24M
65 DAY AVG: 2.55M
49% VS AVG
VOLUME: 1.24M
65 DAY AVG: 2.55M
49% VS AVG
Sonatrach
26.09.2023 kl 17:51
5000
Du sammenligner en 6-9 måneders TC med en spot voyage......... Front Tana 41K/dag på rundreise Brazil-China gir en helt annen kalkyle når markedet går ytterligere opp neste 2 månedene og skipet plukker opp neste last i AG istedet for Brazil etter utlossing i China.
ibyx
26.09.2023 kl 18:57
4899
Høres bra ut. Så bare at Brazil var der og forsvant igjen her. Det virket litt pussig: https://app.tankersinternational.com
102oktan
26.09.2023 kl 20:30
4769
Trodde FRO skulle klare 200 i kveld men det ser ut som om det er VIX som er den store vinneren, tja, høstkorreksjonen er her, kanskje er 189 ikke helt orealistisk? ?
ibyx
26.09.2023 kl 20:49
4715
Er nok det generelle fallet på NYSE som genererer litt gevinstsikring? Den får falle tilbake på relativt lavt volum i forhold til de kraftige volumkjøpene tidligere på dagen. Men olja var presset langt nok ned og stiger. WTI +1%.
Pengene vil vende seg mot aksjer med gode utsikter og ditto høye utbytter igjen ganske snart. Kanskje allerede i slutthandelen...
Peer Euronav holder seg best ca +1%.
Pengene vil vende seg mot aksjer med gode utsikter og ditto høye utbytter igjen ganske snart. Kanskje allerede i slutthandelen...
Peer Euronav holder seg best ca +1%.
Redigert 26.09.2023 kl 20:51
Du må logge inn for å svare
NOELLE
27.09.2023 kl 07:10
4411
Da har Hannisdahl lastet opp igjen!! Vi er bare i startgropen av et vanvittig rally :)
Tankers may be heading for ‘never-ending’ winter market next year, Joakim Hannisdahl says
Norwegian fund Gersemi goes ‘all-in’ on very promising crude and product investment
26 September 2023 6:39 GMT Updated 26 September 2023 6:39 GMT
By Gary Dixon
in London
Norwegian investor Joakim Hannisdahl has some cheering news for tanker owners: winter is coming and may not end at all in 2024.
His Gersemi Asset Management shipping fund has gone back “all-in” on tanker exposure after selling down ahead of the latest Opec+ cut announcements, he explained.
‘Most affordable’: Analysts say it is time to snap up International Seaways stock
Read more
Hannisdahl said the primary catalyst for increasing Gersemi’s tanker position was the rapid increase in VLCC spot rates.
https://www.tradewindsnews.com/tankers/tankers-may-be-heading-for-never-ending-winter-market-next-year-joakim-hannisdahl-says/2-1-1523920
Tankers may be heading for ‘never-ending’ winter market next year, Joakim Hannisdahl says
Norwegian fund Gersemi goes ‘all-in’ on very promising crude and product investment
26 September 2023 6:39 GMT Updated 26 September 2023 6:39 GMT
By Gary Dixon
in London
Norwegian investor Joakim Hannisdahl has some cheering news for tanker owners: winter is coming and may not end at all in 2024.
His Gersemi Asset Management shipping fund has gone back “all-in” on tanker exposure after selling down ahead of the latest Opec+ cut announcements, he explained.
‘Most affordable’: Analysts say it is time to snap up International Seaways stock
Read more
Hannisdahl said the primary catalyst for increasing Gersemi’s tanker position was the rapid increase in VLCC spot rates.
https://www.tradewindsnews.com/tankers/tankers-may-be-heading-for-never-ending-winter-market-next-year-joakim-hannisdahl-says/2-1-1523920
ibyx
27.09.2023 kl 09:16
4142
FRO starter dagen med en liten sving sørover!
Minner også om dagens matchkurs med NYSE!
198,48 kroner. :-)
Handles med nesten 2% rabatt!
Tankers International oppsummerer akkurat ståa:
A remarkable upswing in the #VLCC freight market over the last week!
The US Gulf market, in particular, has been on the rise. Our daily VLCC freight market assessment is showing sharp rises since bottoming out during the first part of September
Minner også om dagens matchkurs med NYSE!
198,48 kroner. :-)
Handles med nesten 2% rabatt!
Tankers International oppsummerer akkurat ståa:
A remarkable upswing in the #VLCC freight market over the last week!
The US Gulf market, in particular, has been on the rise. Our daily VLCC freight market assessment is showing sharp rises since bottoming out during the first part of September
Redigert 27.09.2023 kl 09:24
Du må logge inn for å svare
ibyx
27.09.2023 kl 09:46
4130
Litt "mixed" fra Hellenic?
https://www.hellenicshippingnews.com/mideast-asia-oil-shipping-rates-rebound-capped-by-opec-supply-cuts/
https://www.hellenicshippingnews.com/mideast-asia-oil-shipping-rates-rebound-capped-by-opec-supply-cuts/
102oktan
27.09.2023 kl 19:32
3776
FRO close 200,50 OSE, på NYSE liker de dette dårlig, 196,3 nå :-) Håper det blir en skikkelig nedtur i morgen så at man får lyst å fylle på ?
ibyx
27.09.2023 kl 22:38
3570
Det ble litt bedre, men svakt rosa. Blitt skikkelig luremus de siste dagene!
Shorten er betydelig opp siden august, men også en god del mindre enn samme tid ifjor. Ved årskiftet ifjor gikk shorten forøvrig bananas og deretter rett ned et visst sted... Magnetar på OSE tok tap på 0,25MRD. Kan vi få en gjentakelse, please? :-)
Regner med at short og gevinstsikring holder igjen nå i påvente av sterkere signaler på rateoppgang?
Samtidig synes det klart at enkelte større aktører tar sine jafs?
Shorten er betydelig opp siden august, men også en god del mindre enn samme tid ifjor. Ved årskiftet ifjor gikk shorten forøvrig bananas og deretter rett ned et visst sted... Magnetar på OSE tok tap på 0,25MRD. Kan vi få en gjentakelse, please? :-)
Regner med at short og gevinstsikring holder igjen nå i påvente av sterkere signaler på rateoppgang?
Samtidig synes det klart at enkelte større aktører tar sine jafs?
Frontman
27.09.2023 kl 23:59
3518
Hvorfor kjøpe nå? Ferdig kjøpt på150 tallet. Bare lene seg tilbake og bli med videre opp. Samma f hva kursen er i morgen
102oktan
28.09.2023 kl 09:49
3194
Kattastrofe!!! Lover ikke bra ! https://x.com/ed_fin/status/1707284398574334036?s=20
102oktan
28.09.2023 kl 11:56
3213
Ja, det tror jeg. Jeg bestilte jo denne nedturen i går for å "fylle på", nå vet jeg ikke om 189 er billig eller dyrt? Vurderer å dumpe rubbet. Ikke mye positivt fra India heller, de øker importen fra Russland. Hmm?
ibyx
28.09.2023 kl 12:10
3269
Oljeprisen tupper også litt igjen...
Kan jo være for FRO det. Kanskje likegyldig.
Kan jo være for FRO det. Kanskje likegyldig.
ibyx
28.09.2023 kl 12:34
3212
Rateoppgangen begynner gjerne å forskyve seg mer mot Q1 24?
Blir en vedvarende tålmodighetstest for longposisjoner, men skummelt også for short å spekulere for hardt i?
Men 189 er nok mer sannsynlig enn siden igår med kinagreiene på gang. "Markedet finner alltid en grunn".
Blir høyt volum på fallet idag. Tvilsomt om det kommer kraftig rekyl allerede. Sluttkurs 197?
Blir en vedvarende tålmodighetstest for longposisjoner, men skummelt også for short å spekulere for hardt i?
Men 189 er nok mer sannsynlig enn siden igår med kinagreiene på gang. "Markedet finner alltid en grunn".
Blir høyt volum på fallet idag. Tvilsomt om det kommer kraftig rekyl allerede. Sluttkurs 197?
Redigert 28.09.2023 kl 12:42
Du må logge inn for å svare
ibyx
28.09.2023 kl 13:09
3205
Levering om en måned handles på 96,3USD (høy 97,69). Lover bra for Q4.
https://investor.dn.no/#!/Ravare/C5/Brent1.posisjon
https://tradingeconomics.com/commodity/brent-crude-oil
https://investor.dn.no/#!/Ravare/C5/Brent1.posisjon
https://tradingeconomics.com/commodity/brent-crude-oil
Redigert 28.09.2023 kl 13:10
Du må logge inn for å svare
ibyx
28.09.2023 kl 14:04
3292
Det blir gjerne litt stille her med visse unntak når det går ned?
Jeg tenker gjerne at det er kommet inn såpass mange store investorer her at viljen til å vektlegge denne kinagreia ikke er så stor?
Gevinstsikringen på NYSE de siste par dagene er gjerne mer som følge av generell høydeflukt enn at mange kunne forutse kinabeslutningen?
Normalt kunne dette gi 10% fall. Teoretisk kan det gjerne det fortsatt, men altså men.. 🤔
Kortsiktig fasit blir likevel gjerne at brudd på 200 sitter lenger inne nå?
Da vil kanskje shipping gå som olja en tid? Litt opp og ned i små napp?
Jeg tenker gjerne at det er kommet inn såpass mange store investorer her at viljen til å vektlegge denne kinagreia ikke er så stor?
Gevinstsikringen på NYSE de siste par dagene er gjerne mer som følge av generell høydeflukt enn at mange kunne forutse kinabeslutningen?
Normalt kunne dette gi 10% fall. Teoretisk kan det gjerne det fortsatt, men altså men.. 🤔
Kortsiktig fasit blir likevel gjerne at brudd på 200 sitter lenger inne nå?
Da vil kanskje shipping gå som olja en tid? Litt opp og ned i små napp?
Flipper
28.09.2023 kl 14:13
3291
Grå flåten
Jeg har tidligere spurt her og meg selv. Hvordan i helvete kan så mye olje bli
Eksporteres, når vi vet at det er så mange av ‘’ rustflåten ‘’ som seiler uten
forsikring ?
Får har min teori vært; Russland er egen forsikret, som offentlige busser, trikker,
Forsvaret. Tenk hva premien på slik forsikring ville kostet i normale premier ?
Rent ut umulig spør du meg.
Pga. en vesentlig andel av Russisk olje skipes med skip uten forsikring, kombinert
Med at de utgjør en stor fare for miljø. At Saudi, vel alle landene tar imot skip
av denne kategori for lasting og seilig derfra fully loaded.,forstår jeg heller ikke,
med alle de fantastiske rev.
Hva vi vet. Etter G7 og EU bestemte seg for en ‘’ hair cut ‘’ ned til $ 60 pr. tønne
og nå er prisen, pga. mindre pumping, Saudi bla. Har prisen på tønner steget
til rundt omkring $ 90 er margnalene blitt for mye for Putin, men Må ha inntekter
først og fremst for krigføringen. Han tilbyr nå enorme summer for frivillig verving,
10 ganger’n. Folk på bygda som fra før har levd på sultegrensen og mer enn det, er
Villige til å ta sjansen, tenker sikkert, dør jeg, som er mest sannsynlig, forsørger han
hele familien, Russere fra fattige kår er kjent å ha mange barn. Sønnen tenker nok
også på stor familien, bestemor og far, begge sider.
Snakk om tragedier, blir mange krigs enker på begge sider, og barn mister sin far.
Jeg har tidligere spurt her og meg selv. Hvordan i helvete kan så mye olje bli
Eksporteres, når vi vet at det er så mange av ‘’ rustflåten ‘’ som seiler uten
forsikring ?
Får har min teori vært; Russland er egen forsikret, som offentlige busser, trikker,
Forsvaret. Tenk hva premien på slik forsikring ville kostet i normale premier ?
Rent ut umulig spør du meg.
Pga. en vesentlig andel av Russisk olje skipes med skip uten forsikring, kombinert
Med at de utgjør en stor fare for miljø. At Saudi, vel alle landene tar imot skip
av denne kategori for lasting og seilig derfra fully loaded.,forstår jeg heller ikke,
med alle de fantastiske rev.
Hva vi vet. Etter G7 og EU bestemte seg for en ‘’ hair cut ‘’ ned til $ 60 pr. tønne
og nå er prisen, pga. mindre pumping, Saudi bla. Har prisen på tønner steget
til rundt omkring $ 90 er margnalene blitt for mye for Putin, men Må ha inntekter
først og fremst for krigføringen. Han tilbyr nå enorme summer for frivillig verving,
10 ganger’n. Folk på bygda som fra før har levd på sultegrensen og mer enn det, er
Villige til å ta sjansen, tenker sikkert, dør jeg, som er mest sannsynlig, forsørger han
hele familien, Russere fra fattige kår er kjent å ha mange barn. Sønnen tenker nok
også på stor familien, bestemor og far, begge sider.
Snakk om tragedier, blir mange krigs enker på begge sider, og barn mister sin far.
ibyx
28.09.2023 kl 15:18
3234
Hva skal NYSErne gjøre idag da?
De liker jo ikke usikkerhet? Ok, noen av dem sikkert.
Kan jo være greit å se på denne en gang iblant også:
https://www.marketbeat.com/stocks/NYSE/FRO/short-interest/
De liker jo ikke usikkerhet? Ok, noen av dem sikkert.
Kan jo være greit å se på denne en gang iblant også:
https://www.marketbeat.com/stocks/NYSE/FRO/short-interest/
ibyx
28.09.2023 kl 15:41
3266
DEnne cocktailen ble selvsagt for my for NYSE å bære... kina pluss dette:
Tanker FFAs, mainly red:
- VLCC -2%
- Suezmax -1%
- Aframax -3%
- LR +1%
- MR TC2 flat
- MR TC6 -4%
- MR TC14 -6%
https://twitter.com/christankerfund/status/1707353784827969894
Tanker FFAs, mainly red:
- VLCC -2%
- Suezmax -1%
- Aframax -3%
- LR +1%
- MR TC2 flat
- MR TC6 -4%
- MR TC14 -6%
https://twitter.com/christankerfund/status/1707353784827969894
Flipper
28.09.2023 kl 15:52
3392
https://twitter.com/ed_fin/status/1707284398574334036/photo/1
Dette har jo vært kjent lenge. Vi visste jo at Kina har bygget nye rraffinerier
derfor er de ikke avhending av Product tankers, MEN de trenger jo crude
for sine raffinerier.
Da hjelper Kina, Russland som har behov.
Russia temporarily bans fuel exports to most countries in response to shortages.
Russia suffering fuel crunch due to combination of factors
Fuel export ban does not apply to Moscow-led economic union
MOSCOW, Sept 21 (Reuters) - Russia has temporarily banned exports of gasoline and diesel to all countries outside a circle of four ex-Soviet states with immediate effect in order to stabilise the domestic market, the government said on Thursday.
It said the ban did not apply to fuel supplied under inter-governmental agreements to members of the Moscow-led Eurasian Economic Union, which includes Belarus, Kazakhstan, Armenia and Kyrgyzstan.
The increase in China’s oil imports can be attributed to refineries strategically boosting their inventory levels and intensifying processing activities in order to capitalize on more lucrative export opportunities for refined fuel products, thereby enhancing their profitability. Oil products refined out of Russian crude oil continued to be allowed into the EU, U.S., UK and Australia which have banned direct imports from Russia.
Det er jo ikke a ban for raffinerte produkter hva jeg kan se, MEN crude trenger Kina og Russland, nettopp og benytte Band set up, bit not refined products.
I sin tid bygget Kina ca. 2 kullkraftverk PER DAG, økning av kull import ble enorm, (gi den til Miljøpartiet ), for de som er for unge; det ble bygget skip med ny design av skip som Kamsarmax og Newcastlemax pga. Kamsarmax er pga. Kina har få dypvannskai havner, Newcastlenmax pga.manøvrering i UK havner.
Men olje er ikke nok for Kinas behov. Kina's eget kull er ikke egnet for matlaging, kun kullværk, selv ikke import av crude var nok en del grunnen til en himla import av olje. Vi får se hvordan Kina løser sitt olje problem. blir jo ikke mindre etter svært som de åpner samfunnet sitt, steg for steg.
Til sist kan dette bli Ragnarok ?
Flipper
Dette har jo vært kjent lenge. Vi visste jo at Kina har bygget nye rraffinerier
derfor er de ikke avhending av Product tankers, MEN de trenger jo crude
for sine raffinerier.
Da hjelper Kina, Russland som har behov.
Russia temporarily bans fuel exports to most countries in response to shortages.
Russia suffering fuel crunch due to combination of factors
Fuel export ban does not apply to Moscow-led economic union
MOSCOW, Sept 21 (Reuters) - Russia has temporarily banned exports of gasoline and diesel to all countries outside a circle of four ex-Soviet states with immediate effect in order to stabilise the domestic market, the government said on Thursday.
It said the ban did not apply to fuel supplied under inter-governmental agreements to members of the Moscow-led Eurasian Economic Union, which includes Belarus, Kazakhstan, Armenia and Kyrgyzstan.
The increase in China’s oil imports can be attributed to refineries strategically boosting their inventory levels and intensifying processing activities in order to capitalize on more lucrative export opportunities for refined fuel products, thereby enhancing their profitability. Oil products refined out of Russian crude oil continued to be allowed into the EU, U.S., UK and Australia which have banned direct imports from Russia.
Det er jo ikke a ban for raffinerte produkter hva jeg kan se, MEN crude trenger Kina og Russland, nettopp og benytte Band set up, bit not refined products.
I sin tid bygget Kina ca. 2 kullkraftverk PER DAG, økning av kull import ble enorm, (gi den til Miljøpartiet ), for de som er for unge; det ble bygget skip med ny design av skip som Kamsarmax og Newcastlemax pga. Kamsarmax er pga. Kina har få dypvannskai havner, Newcastlenmax pga.manøvrering i UK havner.
Men olje er ikke nok for Kinas behov. Kina's eget kull er ikke egnet for matlaging, kun kullværk, selv ikke import av crude var nok en del grunnen til en himla import av olje. Vi får se hvordan Kina løser sitt olje problem. blir jo ikke mindre etter svært som de åpner samfunnet sitt, steg for steg.
Til sist kan dette bli Ragnarok ?
Flipper
Redigert 28.09.2023 kl 23:06
Du må logge inn for å svare
ibyx
28.09.2023 kl 16:03
6479
NYSE: Fikk en stor dumping etterfulgt av rekyl på stadig lavere volum...
102oktan
28.09.2023 kl 19:00
6259
Hvilken fin shippingdag! Man trenger ikke å dra til Vegas for lite spenning! Tanken min var at gevinstsikre etter gårsdagens opptur men jeg var jo altfor optimistisk og grådig så kursen sank raskere enn jeg rakk å endre på order. Tenkte sen å kjøpe lite til men 190 var jo altfor dyrt så det ble ingen kjøp. Mange interessante tweets og støy. NYSE virker å ta det hele med fattning så det kanskje blir en liten opptur i morgen får vi håpe?
Flipper
28.09.2023 kl 19:09
6232
https://twitter.com/ed_fin/status/1707284398574334036/photo/1
Dette har jo vært kjent lenge. Vi visste jo at Kina har bygget nye rraffinerier
derfor er de av Product tankers, MEN de trenger jo crude
for sine raffinerier.
Da hjelper Kina, Russland som har behov.
Russia temporarily bans fuel exports to most countries in response to shortages.
Russia suffering fuel crunch due to combination of factors
Fuel export ban does not apply to Moscow-led economic union
MOSCOW, Sept 21 (Reuters) - Russia has temporarily banned exports of gasoline and diesel to all countries outside a circle of four ex-Soviet states with immediate effect in order to stabilise the domestic market, the government said on Thursday.
It said the ban did not apply to fuel supplied under inter-governmental agreements to members of the Moscow-led Eurasian Economic Union, which includes Belarus, Kazakhstan, Armenia and Kyrgyzstan.
The increase in China’s oil imports can be attributed to refineries strategically boosting their inventory levels and intensifying processing activities in order to capitalize on more lucrative export opportunities for refined fuel products, thereby enhancing their profitability. Oil products refined out of Russian crude oil continued to be allowed into the EU, U.S., UK and Australia which have banned direct imports from Russia.
Det er jo ikke a ban for raffinerte produkter hva jeg kan se, MEN crude trenger Kina og Russland, nettopp og benytte Band set up, bit not refined products.
I sin tid bygget Kina ca. 2 kullkraftverk PER DAG, økning av kull import ble enorm, (gi den til Miljøpartiet ), for de som er for unge; det ble bygget skip med ny design av skip som Kamsarmax og Newcastlemax pga. Kamsarmax er pga. Kina har få dypvanns havner, Newcastlenmax pga.manøvrering i UK havner, men hovedsakelig
Capesizes usually have 9 cargo holds. Large Capesizes with a maximum beam of 47 meters are called Newcastlemax and they are the largest vessels which can enter the Newcastle port of Australia. Ultra Large Ore Carriers: These are bulkers which are larger than capesizes and they are mainly used to load iron ore. Mye mer er gått meg forbi siden aktiv, men se på disse linkene:
Newcastlemax vs Capesize
Capesizes usually have 9 cargo holds. Large Capesizes with a maximum beam of 47 meters are called Newcastlemax and they are the largest vessels which can enter the Newcastle port of Australia. Ultra Large Ore Carriers: These are bulkers which are larger than capesizes and they are mainly used to load iron ore.
Newcastlemax vs Capesize
Men olje er ikke nok for Kinas behov. Kina's eget kull er ikke emnet for matlaging, kun kullværk, selv ikke import av crude var nok en del til en himla import av olje. Vi får se hvordan Kina løser sitt olje problem. blir jo ikke mindre etter svært som de åpner samfunnet sitt, steg for steg i Kina åpner mer og mer opp.
MEN nå håper jeg og tror vesten, spesielt USA slutter med å OUTSOURCE sine produkter, ikke minst innen teknologi. Koster ting '' litt mer '', so what; Support '' Made in America; det burde også være et slagord for å slippe 4 år til tullingen viss mantra er '' Make America Great Again '' bit difference IMO
Til sist kan dette bli Ragnarok når Putin, som tilsynelatende har kreft og hans dager er talte ?
Flipper
Dette har jo vært kjent lenge. Vi visste jo at Kina har bygget nye rraffinerier
derfor er de av Product tankers, MEN de trenger jo crude
for sine raffinerier.
Da hjelper Kina, Russland som har behov.
Russia temporarily bans fuel exports to most countries in response to shortages.
Russia suffering fuel crunch due to combination of factors
Fuel export ban does not apply to Moscow-led economic union
MOSCOW, Sept 21 (Reuters) - Russia has temporarily banned exports of gasoline and diesel to all countries outside a circle of four ex-Soviet states with immediate effect in order to stabilise the domestic market, the government said on Thursday.
It said the ban did not apply to fuel supplied under inter-governmental agreements to members of the Moscow-led Eurasian Economic Union, which includes Belarus, Kazakhstan, Armenia and Kyrgyzstan.
The increase in China’s oil imports can be attributed to refineries strategically boosting their inventory levels and intensifying processing activities in order to capitalize on more lucrative export opportunities for refined fuel products, thereby enhancing their profitability. Oil products refined out of Russian crude oil continued to be allowed into the EU, U.S., UK and Australia which have banned direct imports from Russia.
Det er jo ikke a ban for raffinerte produkter hva jeg kan se, MEN crude trenger Kina og Russland, nettopp og benytte Band set up, bit not refined products.
I sin tid bygget Kina ca. 2 kullkraftverk PER DAG, økning av kull import ble enorm, (gi den til Miljøpartiet ), for de som er for unge; det ble bygget skip med ny design av skip som Kamsarmax og Newcastlemax pga. Kamsarmax er pga. Kina har få dypvanns havner, Newcastlenmax pga.manøvrering i UK havner, men hovedsakelig
Capesizes usually have 9 cargo holds. Large Capesizes with a maximum beam of 47 meters are called Newcastlemax and they are the largest vessels which can enter the Newcastle port of Australia. Ultra Large Ore Carriers: These are bulkers which are larger than capesizes and they are mainly used to load iron ore. Mye mer er gått meg forbi siden aktiv, men se på disse linkene:
Newcastlemax vs Capesize
Capesizes usually have 9 cargo holds. Large Capesizes with a maximum beam of 47 meters are called Newcastlemax and they are the largest vessels which can enter the Newcastle port of Australia. Ultra Large Ore Carriers: These are bulkers which are larger than capesizes and they are mainly used to load iron ore.
Newcastlemax vs Capesize
Men olje er ikke nok for Kinas behov. Kina's eget kull er ikke emnet for matlaging, kun kullværk, selv ikke import av crude var nok en del til en himla import av olje. Vi får se hvordan Kina løser sitt olje problem. blir jo ikke mindre etter svært som de åpner samfunnet sitt, steg for steg i Kina åpner mer og mer opp.
MEN nå håper jeg og tror vesten, spesielt USA slutter med å OUTSOURCE sine produkter, ikke minst innen teknologi. Koster ting '' litt mer '', so what; Support '' Made in America; det burde også være et slagord for å slippe 4 år til tullingen viss mantra er '' Make America Great Again '' bit difference IMO
Til sist kan dette bli Ragnarok når Putin, som tilsynelatende har kreft og hans dager er talte ?
Flipper
Redigert 28.09.2023 kl 19:10
Du må logge inn for å svare
Flipper
28.09.2023 kl 19:22
6200
NYSE har et instrument vi ikke kan bruke; kanskje de største kundene i Norge kan.
NYSE har bla. 2 opsjoner, Put og Call, deklarert hver 15 dag. Put har du muligheten
til å selge; Call kan du kjøpe hva du har lagt på de respektive forskjeller, lærte det
kun som deltager på et Forum i Statene; hvor jeg ikke handler mer....
NYSE har bla. 2 opsjoner, Put og Call, deklarert hver 15 dag. Put har du muligheten
til å selge; Call kan du kjøpe hva du har lagt på de respektive forskjeller, lærte det
kun som deltager på et Forum i Statene; hvor jeg ikke handler mer....
Redigert 28.09.2023 kl 19:23
Du må logge inn for å svare
Rui
28.09.2023 kl 20:04
6126
Blir nok en god dag på Oslo børs i morgen. FRO er nå på NYSE kl:20.00 - 18.37,-USD = 196.93,-NOK. Dette er høyere en FRO sluttet på i går.
102oktan
28.09.2023 kl 20:47
6066
Tankers Green på Nyse! Jawohl! Klarer vi 200 ?
Redigert 28.09.2023 kl 20:50
Du må logge inn for å svare
GlobalT
28.09.2023 kl 21:23
6066
Ja ser bra ut nå for morgendagen, utbrudd av formasjon. Om vi ikke får trippel topp da..
102oktan
29.09.2023 kl 09:07
5473
FRO skal ta over noen VLCC fra Euronav ryktes det om. Er det positivt eller negativt? Kanskje derfor FRO steg så pass fint i går kveld på Nyse? https://x.com/ed_fin/status/1707596964760625553?s=20
ibyx
29.09.2023 kl 09:32
5460
Joda. Blir sikkert bra etterhvert. Blir litt skeptisk når OSE topper NYSE nå da. Men det er jo bare krusninger på vei til himmelen! 🤣
Dagens instruks fra NYSE er: 197,89 NOK
Liker heller ikke at OET ikke blir med opp. Men det er gjerne LR2-bonus som hankes inn i FRO?
Dagens instruks fra NYSE er: 197,89 NOK
Liker heller ikke at OET ikke blir med opp. Men det er gjerne LR2-bonus som hankes inn i FRO?
Redigert 29.09.2023 kl 10:10
Du må logge inn for å svare
Flipper
29.09.2023 kl 11:16
5358
habbiten skrev Styrker vel heller utbyttekapasiteten 😀💪
Har notert meg at utbytte utbetales i dag - Riktig ?
habbiten
29.09.2023 kl 11:18
5527
Vi som har aksjer på euronext vps kan forvente å få utbyttet 3 oktober. Alle andre i dag 😀
102oktan
29.09.2023 kl 12:14
5579
habbiten skrev Styrker vel heller utbyttekapasiteten 😀💪
Men hvordan skal dette betales? Skal JF trykke
nye FRO-aksjer?
nye FRO-aksjer?
Flipper
29.09.2023 kl 12:29
5610
Pengene går rett inn på den kontoen du har til din megler, i mitt tilfelle har kun en konto hos min megler. Vil jeg sette dem inn på min sparekonto må jeg selv overføre, enten sende pengene til innskudd, eller sende til min megler for å investere dem, dersom man ønsker det.
Redigert 29.09.2023 kl 12:30
Du må logge inn for å svare
ibyx
29.09.2023 kl 12:29
5662
Stiger vel mer enn NYSE fordi alle andre enn Euronext OSE har fått pæng da? :-)
Skip fra Euronav betales med salg av eldre FRO skip med påslag på ca 30%?
Da slipper disse FRO salgene å bli ekstra utbytte! Smart?
Skip fra Euronav betales med salg av eldre FRO skip med påslag på ca 30%?
Da slipper disse FRO salgene å bli ekstra utbytte! Smart?
Redigert 29.09.2023 kl 12:30
Du må logge inn for å svare
trollmann1
29.09.2023 kl 12:32
5724
Dette er vel i bytte for aksjer i euronav skulle jeg tro. Euronav er vel lite glad for at frontline sitter og ruger på masse av dem, og flere skip er ikke å forakte akkurat nå. Altså, ingen utvanning.