Positive og negative drivere for shipping.

(",)Aksjel
FRO 10.06.2023 kl 16:59 116178

Jeg er totalt sett positiv til shipping markedet og har aksjer i ulike selskaper, mest innen olje og produkt, men også noe bulk og bilfrakt.
Det er mye info der ute. Jeg har forsøkt å sette opp både positive og negative punkter som kan jeg mener påvirke bransjen de neste 3-5 årene. Hvert punkt vil ha ulik påvirkning på bransjen, hjelper lite om man er aldri så positiv om en sort svane påvirker hele bransjen negativt.
Til sist la jeg ved link til en video jeg finner spennende.

Så hva mener menigheten, enig med meg? Hva er den sterkeste driveren? Har dere andre punkter?

Positive drivere:
1. En aldrende flåte, dyrere å klasse skipene etter 20 år
2. Nødvendig skraping av de eldste skipene
3. Svært få nybygg. Høye nybyggpriser og eldre skip verdsetter høyere.
4. Verfts kapasitet halvert siden forrige byggeboom rundt 2008-2010
5. Av dem som gjenstår kan kun noen bygge såpass store skip som VLCC
6. Befolknings- og velstandsvekst i verden driver etterspørselen sakte oppover år for år
7. Gjenåpning i Kina etter Covid etter ca. 3 år med delvis nedstenging
8. Krigen i Ukraina fører til frakt av energi fra andre steder enn Russland, ikke gunstig logistikk, flytter frakten fra mindre skip til større da havnene ikke kan ta imot de store VLCC o.l. Tonn mile har økt gradvis siden 2000
9. Internasjonale hindringer fører til lengre oljefrakt
10. Verftene er fylt opp med andre skip som bla. Container- og LNG skip, første levering er trolig om 3 år
11. Krav til rensing har ført til mange skip med scrubbere, særlig de mest moderne skipene, dette gir bedre rater.
12. Trimming av selskapsstrukturen for en optimalisert drift fører til break-even priser langt under snittratene i tiden etter Covid. Ikke alle selskapene er like effektive men de største er nok proffe på dette.
13. Miljøhensyn fører til usikkerhet for nybygg, som også nå er rekorddyre, ca 125 mill USD for en ny VLCC med rekordlang leveringstid
14. Mer produksjon i fjerntliggende land som USA og Brasil og de nyeste og mest effektive raffineriene er i Asia, det betyr lengre seilingsdistanser enn tidligere. Mange dager i havs.
15. Skyggeflåten har økt betraktelig, snart 900 skip her. Disse kan fort bli de første som skrapes.
16. Strengere EXII krav for fartøy, fører til lavere hastighet for å redusere utslipp
17. Et stort oljeutslipp fra et fartøy i skyggeflåten uten forsikringer kan føre til miljøødeleggelser som igjen fører til forbud mot oljefrakt/ tiltak for å hindre skyggeflåtens virksomhet
18. Etter en periode med høyere renter og skulle inflasjonen komme ned på et akseptabelt nivå, vil verden kunne investere mer og føre til ende mer behov for energi.
19. Utbyttevennlig bransje. Stor utbyttekapasitet og giring på flere av oljefrakt selskapene (FRO, OET, DHT, Hafnia m fl.)
20. Oppkjøp og konsolidering i bransjen fremfor nybygg (ser ofte salg av eldre skip, Hunter skipene ble solgt ut, FRO ville kjøpe EURN sine skip o.l.)
21. Konsolidering kan/vil føre til større investorer på verdensbasis som pensjonsfond o.l. vurderer bransjen som en langsiktig investering, positivt om de tror på en supersykel. (f.eks FRO kom inn i OSEBX i fjor, Folketrygdfondet kjøpte i FRO rundt den tiden og de er ofte en langsiktig investor)
22. Positive «Sorte svaner», en eller flere ekstreme hendelser som er overraskende sett i lys av ens kunnskap og som påvirker prisene i bransjen i en positiv retning. Vi har sett at ventetid i havner pga Covid og skip på grunn i Suez påvirker prisene positivt
23. Summen av dette gjør at mange tror vi er i starten av en flere år supersykel

Negative drivere:
1. Høy inflasjon som fører til mindre vekst i verden, kanskje resesjon eller stagflasjon
2. Slutt på krigen i Ukraina og gradvis en normalisering av seilingsruter, dvs mer optimalisert logistikk. Håper personlig på denne men tror at embargoen mot Russland opprettholdes i etterkant i mange år,
3. Lavere energipriser
4. Nye verft dukker opp, lavere skipspriser og en avklaring på fremtidig fuel
5. Enighet med mer olje fra Iran og Venezuela
6. Alternative energikilder prioriteres mye kraftigere enn i dag. El Nino og andre katastrofer kan vippe stemningen i den retningen, ref. hvordan verden våknet opp ang. plast i havet når hval ble funnet meg magen full av plast.
7. Negative «Sorte svaner», som påvirker bransjen i negativ retning
8. «Alle» er positive til bransjen, er faretegn. Hvem skal man selge til om alle allerede har kjøpt?
9. Store prisvariasjoner i markedet til tross for vi trolig er i en supersykel, både sesong i prisvariasjoner

Til slutt «the tanker race» , en link produsert 09 feb 2023 jeg finner interessant
https://www.youtube.com/watch?v=6fyR5wZUoLM&list=WL&index=40&t=1s

Redigert 11.06.2023 kl 14:27 Du må logge inn for å svare
ibyx
09.10.2023 kl 09:36 5908

Hmm. så langt ser det ut som "sikrings-selloff" var noe man gjorde forrige uke?
Brukes betydelig med cash på å "løpe etter"
41% (delayed) etter ca en halv time er heller ikke hverdagskost på OSE?
VOLUME: 492.58K
65 DAY AVG: 1.19M
41% VS AVG
ibyx
09.10.2023 kl 09:44 5855

En del clean litt ned. Men LR2 holder seg. Vi får anta FRO har 2-3 av Aframaxene på clean for tiden?
https://twitter.com/ed_fin/status/1711283554192150980

ibyx
09.10.2023 kl 10:11 5734

Etter 1 times handel:
VOLUME: 217.27K
65 DAY AVG: 291.64K
74% VS AVG

Men Euronav har enda større omsetning, også den på solid kursoppgang.
VOLUME: 218.27K
65 DAY AVG: 291.64K
75% VS AVG
Virker ikke som om aksjonærene der bryr seg om at utbytte fryses inntil salg er over?
https://twitter.com/ed_fin/status/1711276435007013047
102oktan
09.10.2023 kl 11:27 5564

Ja da, stiger litt på yesterdays news nå. Men stiger ratene? Hvor skal utbyttepengene komme i fra? Men men det blir nok bra sen.
ibyx
09.10.2023 kl 11:34 5520

Ja. Etter buy rumour, så sell news, så er det duket for buy the forsterket news igjen! News var åpenbart ikke så dårlig. Og noen klarte å dra nytte av "selloffen" også! 😉
HOD 205 HOY 205,5

Som et hint om "rateangsten", så stiger også OET fint idag. Sånn helt uten planer om å kjøpe opp Euronav... og uten produkttankere? 🤔
Redigert 09.10.2023 kl 11:43 Du må logge inn for å svare
ibyx
09.10.2023 kl 12:55 5364

Hu hei som det går idag!
Godt mulig terskelen for FOMO generert pullback må heves idag?
Mr Jinx
09.10.2023 kl 12:58 5343

Når man ordner seg verdens største flåte innen oljetank og det samtidig bryter ut krig i midtøsten........
ibyx
09.10.2023 kl 13:11 5306

Nå må vi ikke glemme de elendige ratene! Utbyttekostnader... kjøpskostnader...😉
ibyx
09.10.2023 kl 13:55 5192

Eurnonav blir visst på børs likevel?

Fra Tradewinds:
The shipping company will retain its Brussels and New York listings and could buy part or all of the “future-proof” fleet controlled by the clan’s private CMB and CMB.Tech operations.

https://www.tradewindsnews.com/tankers/euronav-to-retain-dual-listings-and-could-buy-part-or-all-of-cmb-s-eco-fleet/2-1-1531589

Men, uten å baisse(!), kan det tenkes at myndigheter vil blokkere den dealen på noe vis? At FRO blir "for store" eller annet?
102oktan
09.10.2023 kl 14:10 5145

Synker litt nå. Om en time får vi servert samma yesterdays news for tredje gang. Byxer sikkert litt til. Løp å kjøp, FRO er aldrig for dyr!
https://x.com/christankerfund/status/1711346266763088129?s=20
Redigert 09.10.2023 kl 14:28 Du må logge inn for å svare
spider
09.10.2023 kl 14:22 5094

Her er presentasjonen som blir holdt kl 1500 i dag
https://edge.media-server.com/mmc/p/xretkkjg/
ibyx
09.10.2023 kl 14:41 5029

Det er i hvert fall ikke andre aksjonærer som vil sette kjepper hjulene denne gang! 🤔
Jeg tviler vel egentlig på om myndigheter heller vil gjøre det. I verste litt sommel?
Er FRO dyr nok? Er Amazon dyr nok? Apple?
På et tidspunkt blir FRO dyr nok. Men først skal ratene opp i snitt et par års tid for så og falle igjen. Så får vi se! 😅
Og så skal selvsagt "båten" ristes både titt og ofte! Kanskje blir det også mulig å komme inn igjen en gang under 200 med litt cash før nyttår? 🤔
Anden
09.10.2023 kl 15:28 4872

Det var ikke tvil i WEB casten kl. 1500 om at dette var til gunst for selskapet og aksjonærene
Flipper
09.10.2023 kl 15:40 4837

Alt det som skjedde i går vil Israel se Iran som Hoved finde.

Israel har bombet potensialet for Iran til å utvikle Atom bombe.

Dette blir verre for Iran, alt ble '' trickered '' av Irans Støtte, våpen, planlegging,
ETTER DET BLE KJENT '' AT CROWN PRINCE '', av Saudi var på vei til å lage
en fredsavtale med Israel. Mens alt foregikk noterte dere at Bin Salem BA HAMAS
Å SLUTTE, MEN DA VAR krutt tønna tent.

Ser for meg meg en mye større konflikt lemerge, Iran vis Saudi, EUI, la oss ta med
Iraqq, Syria ( 500.000 blod ) via Tyrkia )

Dette kan bli en storkrig og Putin er nok med på et av lagenene....
Redigert 09.10.2023 kl 18:21 Du må logge inn for å svare
ibyx
09.10.2023 kl 16:17 4720

Roer seg litt nå. Pangstart med radarparet FOMO/gevinstsikring i sving!
Nå er det volumfall og det ryddes litt plass for frisk cash fra sidelinjen og gjenkjøp fra salg i start... 😅
205?
Redigert 09.10.2023 kl 16:17 Du må logge inn for å svare
Backline
09.10.2023 kl 16:32 4651

Dette ble en god dag på OSE for FRO. Satser på at støvet har lagt seg litt i morgen og at realiteten for det kortsiktige bildet legger en liten demper på festen. Da er det en fin anledning til å kjøpe mer. Jeg må si timingen til Fredriksen & Co. er helt fantastisk. Han har mislykkes med oppkjøp tidligere, men denne gangen kommer han og aksjonærene godt ut av det.
Flipper
09.10.2023 kl 18:00 4489

Frontline blir 3dje støtte VLCC rederi, etter kinesiske Cosco og en til ( husker ikke navnet ) men
FRO blir formidabel. Går som Reksten i sin tid, kun i spot marked, Bergesen mest long T/C.

Reksten kjempet om å bli verdens støtte VLCC reder enn Onasis, Rekstek tapte
ibyx
09.10.2023 kl 21:44 4214

Litt TA spørsmål fra en nesten ignorant..
Når skal Investtech begynne å snakke om cup/handle-formasjon i FRO? Ledetekst til chart er jo positiv og sånn. De holder seg med støttenivå 172 osv og ingen motstand oppover. Det kan vel ligge noe i den siste betraktningen der?
I AKSO påpekte jeg en mulig HS formasjon for en stund siden. Den ble ikke nevnt i ledetekst før nylig såvidt jeg kan huske. Etter at bruddet på halslinje høyre skulder var inntruffet? Hva skal det være godt for da? De hissigste tradere ville gjerne spekket en short lenge før? Og andre ville bare ha solgt seg ut (som meg i hovedsak).
Vel. Her er FRO: https://www.investtech.com/no/market.php?CompanyID=100129&tck=FRO
102oktan
10.10.2023 kl 00:29 3951

TA med kopper som man "eventuellt" ser er vel som homeopati, healing, tro på lastsykler som alternativ til en lastbil eller dylikt. Man kan treffe innertiern, med lite flaks.
Jeg tror på 0,5 %.
ibyx
10.10.2023 kl 08:27 3706

Vel oktan, jeg er skeptisk, men det er ikke meg som har sett den koppen. Var vel på Shareville jeg så det nevnt først. Spørsmålet er mer rettet til de som er gode på slik (som Investtech selvsagt) her. Driver man med dette skulle det da ikke være så vanskelig å se? Og så er det jo *av og til* slik at om dette virker eller ei "i seg selv" så får det en egendynamikk i og med at mange bruker TA? 😉

Spørreundersøkelse: På en skal fra 1 til 10. Hvor tror du FRO er nærmest det neste året? 100 eller 300? 😅

PS. Haussingen vil ingen ende ta... :-)
Imorges: https://www.finansavisen.no/shipping/2023/10/10/8042807/arctic-analytiker-spar-flere-gode-ar-for-frontline

Og så venter vi bare på at Morgan skal snu... etter siste endringer ifb Euronavavtale... De var et par dager for tidlig ute til å fange opp annet enn kanskje et rykte.. 😅
https://www.nasdaq.com/articles/jp-morgan-maintains-frontline-fro-neutral-recommendation

PS2. Bump? For de ratefikserte blant oss...
https://twitter.com/ed_fin/status/1711631881534308454
Redigert 10.10.2023 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Flipper
10.10.2023 kl 18:04 3299

Utdyper mitt innlegg, dette blir IKKE EN KRIG MELLOM IRAN, men blir en STOR konflikt. Hva er det som
er uklart for Prestestyret i Iran kan man spørre seg. De er nå utsatt for Internasjonal formidabelt mål.

Israel har tidligere gjort raid mot Iran, først og fremst for å stoppe anrikning Irans muligheter til å la
utvikle hva som trengs til å lage en atom bombe, som Kina ga til Nord Korea.

Putin er jeg sikker på sitt trygge bomberom i Zozhy ? ( spelling aid pls ) og ser alt dette med et glis.
Det glliset NÅ vil gjøre at hverken Demokrater og Republikanere vil gi mye mer penger og støtte til å
Bekjempe også Ukraine ( som vi så en tilslutning i U.S. å redusere i det siste ).

Jøder har alltid vært en STOR bidragsyter til Israel, og Israelere flest i U,S. Er Utrolig rike. Israel har
Sendt en haug av patrioter fra utladet som vil forsvare landet sitt. Dette blir Ugly, ikke minst for Iran,
fremover. Et ‘’ samlet Prestestyre vil bli ‘’ tatt ut ‘’ på en gang. Mossad er nå, etter å vært blitt kaldt
den best IItelligigence Service in the world will surrect themselves, pronto, double agents, you name it.

Dette vil sette Midtøsten I brann, Kanskje også når krigen Egypt, Syria, Iraq etc attacted Israel. Closed
Suez Canal for 8 years, The Yellow Sea.

Scuttled ships, sea mines, and other debris continued to block transport through the canal until the wake of the Yom Kippur War, after which the blockade was lifted. In 1975, the Canal was reopened, enabling the ships to leave after eight years of being stranded.

https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=the+yellow+sea+suez&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Vet ikke om dette kan resultere i det samme, Egupt var tross alt i angreps gruppen, men har nå stenk sine grenser.

Beklager mye er misspelled, men U get the gist.

ibyx
13.10.2023 kl 20:48 2590

Der var oppdateringen!

Frontline Short Interest Data
Current Short Volume5,590,000 shares
Previous Short Volume7,210,000 shares
Change Vs. Previous Month-22.47%
Dollar Volume Sold Short$104.98 million
Short Interest Ratio / Days to Cover2.2
Last Record DateSeptember 30, 2023

Shorten er altså klokelig redusert, men likevel høyere enn i august.
Spørs om ikke den restshorten brenner seg?
(",)Aksjel
17.10.2023 kl 10:28 2102

Endelig er det bevegelse i ratene, snart er dem høyere en årssnittet. Det er tydelig dette verdsettes i markedet. Artig å se effekten etter "cup with a handle" formasjonen, jeg forbvneter kr 250,-. Og med nyheten om kjøp av 24 skip fra Euronav blir dette en skikkelig gigant de neste årene. Med så lav ordrebok kombinert med økt etterspørsel vil dette kunne bli en langvarig supersyklus. Når man i tillegg får krigsfrykt er det nesten for mange drivere på en gang.

Malurt i begeret kan være resesjonsfrykt, kollaps i veksten i Kina, Usa og Europa etter raske renteøkninger.

At det blir volatilt er nesten helt sikkert men tror det kan bli mer positivt en negativt og at vi får flotte utbytter på reisen.
Tenker å sitte til jeg ser klare tegn på større mengde av nybygg, en gang etter 2027, om ikke miljøkrav/valg av drivstoff utsetter nybygginge enda mer.
ibyx
17.10.2023 kl 12:21 1892

Var så dum å ta gevinst for noen kroner siden.
Men er jo litt spent på hvor lenge denne oppturen varer uten en rød dag på NYSE nå.
7 dager uten minus etter hverandre nå...
Gjør oppmerksom på at OSE:FRO har gått 15 prosentpoeng vs NYSE:FRO siste 3 måneder...
Det kan jo selvsagt bety at NYSE er tungnem? Eller at de er litt mer forsiktig som ibyx? 😅
habbiten
17.10.2023 kl 13:06 1788

Krona har svekket seg mot dollar og 3 mnd er ikke det samme for de har foskjellig åpningtid på børsene.
ibyx
17.10.2023 kl 13:19 1750

Dollaren er et poeng! Men åpningstiden sliter jeg med å se betydningen av når man sammenligner utvikling over uker eller noen måneder... :-)
USD er slik sett 9% opp siste 3 måneder.
Redigert 17.10.2023 kl 13:19 Du må logge inn for å svare
Backline
17.10.2023 kl 13:34 1707

Jeg sikret også på lavere nivåer, i tilfelle det skulle ned en tier. Slik ble det ikke og da kjøpte jeg meg inn på en litt høyere kurs. En ting jeg har lært i aksjemarkedet, det er alltid kjøpsmuligheter, og om en velger å sikre, kan en kjøpe seg inn igjen, om enn på et høyere nivå, helst uten å sørge over det eventuelt tapte. Den eneste grunnen til å sikre i FRO om dagen, er om en vil forsøke å utnytte en korreksjon i markedet. Korreksjonen kommer som regel når en minst venter det. Derfor er det like godt å sitte stille med en posisjon en er komfortabel med. Kommer det en veldig dårlig nyhet, er kunsten å selge så raskt som mulig, og heller kjøpe seg inn igjen når markedet har roet seg. Det fine i FRO er at når markedet er godt, sørger utbyttene for god fortjeneste alene. Da trenger en ikke være like opptatt av aksjekursen fra dag til dag.
habbiten
17.10.2023 kl 14:16 1593

Børsen er jo ikke åpen over dammen nå, Fro er opp på Oslo børs. i 3mnd chartet tilsvarer oppgangen i dag 4% økning siste 3 mnd. Hvis du trenger det mer inn med teskje må du sende meg penger ;)