PGS analytiker mener PGS vill sprute cash i fremtiden
Litt komisk å lese hegnar for tiden. Noen mener selskapet skal gå til helvete og noen mener det blir ett av de selskapene som kommer til å tjene mest på OB.
Se de siste trådene på hovedtråd, der står sannheten.
Kjøper mer denne uke
Se de siste trådene på hovedtråd, der står sannheten.
Kjøper mer denne uke
Redigert 16.06.2023 kl 15:48
Du må logge inn for å svare
Grøntgress
21.06.2023 kl 09:31
3534
Hvordan Dnb kan komme med dette i dag er helt utrolig. Ledelsen har vært klokkeklar på at en ny emisjon ikke vil skje. Det som er nevnt er utbytte fra 2024, så hvordan Dnb kommer frem til dette forstyår jeg ikke.
Nå må PGS ledelsen på banen å avvise disse syke påstandene!
Nå må PGS ledelsen på banen å avvise disse syke påstandene!
Redigert 21.06.2023 kl 09:32
rischioso
21.06.2023 kl 09:33
3469
Aggressiviteten her nede tyder på desperasjon - det er bare et tidsspørsmål før den første starter inndekkingen og så kommer de andre og vipps så brytes den ene motstanden etter den andre på veien opp - og det vil gå raskt ...;)
Hardly
21.06.2023 kl 09:33
3464
Ja, men nå er det ikke mange ørene ned til 5kr da så like gått å bli ferdig med det.
Emisjon blir nok rettet så vi får nok ikke bli med på den uansett.
Emisjon blir nok rettet så vi får nok ikke bli med på den uansett.
Da burde vel ledelsen komme på banen og tilbakevise det. Men stille fra den kanten.
Det var heller ingen her som trodde på kurs 5.- og nå er vi vel snart der. Dett er bare trist.
rischioso
21.06.2023 kl 09:35
3414
Skal du kjøre en emisjon for det blir ingen her i dette caset dette året ...;)
rischioso
21.06.2023 kl 09:36
3373
Sikkert trist for de som kjøpte for 13 og ble med ned, men ikke for oss som kjøper her og blir med opp til 13 ...;)
mingus7777
21.06.2023 kl 09:36
3375
Slapp av. Sjekk kjøpslister om et par dager så ser dere at DnB har kjøpt seg inn.
Øyner milliardinntekter
Onsdag legger regjeringen frem sin strategi for havbunnsmineraler. Offshoreselskapet Argeo er ett av to selskaper i verden som har teknologi til å bedrive leting. Nå øyner selskapet milliardinntekter. Mitt spørsmål ! Er det noen som vet om Pgs besitter teknologien da?
Onsdag legger regjeringen frem sin strategi for havbunnsmineraler. Offshoreselskapet Argeo er ett av to selskaper i verden som har teknologi til å bedrive leting. Nå øyner selskapet milliardinntekter. Mitt spørsmål ! Er det noen som vet om Pgs besitter teknologien da?
weed
21.06.2023 kl 09:39
3266
Og jeg som var så sikker på oppgang i dag. Pgs overrasker, men DnB gjør som forventet.
unikum
21.06.2023 kl 09:40
3221
Dette er jo helt i tråd med hva dnb har sagt hele veien. Intet nytt kun strategi og ny møkka pakke fra de. De bomme så jæ...... men det veit de. Har 0 ansvar må bare selv komme ut med begge beina med sine short posisjoner
rischioso
21.06.2023 kl 09:41
3203
Ja og ikke glem at det kun er knappe 13 hele børsdager til PW talla kommer på bordet så ikke rart shorterne er på hugget her nede for det er tross alt nærmere 80m aksjer som skal dekkes inn (synlige + usynlige) - og de venter ikke til den 11.07 før de starter ...;)
Grøntgress
21.06.2023 kl 09:41
3231
Har sendt mail til Bård Stenberg om at de her må komme med ett motsvar til Dnb. Det kommer nok, dette er ille fra Dnb som sikkert kjøper aksjer nå som vanlig etter interne uttalelser.
citius
21.06.2023 kl 09:44
3160
Ikke noe nytt fra DNB
de har hatt 5 kroner i en evighet
Passer nok fint og hjelpe noen short-venner å lage litt støy om kursmålet sitt på 5
det hadde de også når kursen var 12
rischioso
21.06.2023 kl 09:46
3169
Eneste motsvar av verdi er nye kontrakter og gode PW tall om 13 dager - så er veldig mye gjort ...;)
rischioso
21.06.2023 kl 09:49
3049
DNB har gjort dette mange ganger tidligere - husker jeg kjøpte FRO for en del år siden på 16 (når DNB hadde kursmål 8) og ble med på doblingen og fortsatt hadde DNB 8 som kursmål. Det kom senere frem at de ikke hadde en analytiker som fulgte caset tett - virker å være noe av det samme nå ...
De flste husa som virkelig følger caset og til stadighet kommer med oppdateringer har 2 sifret kursmål - det sier vel sitt ...;)
De flste husa som virkelig følger caset og til stadighet kommer med oppdateringer har 2 sifret kursmål - det sier vel sitt ...;)
Redigert 21.06.2023 kl 09:52
Sydforekvator
21.06.2023 kl 09:50
3033
Walking a tightrope
Following its bond refinancing in March, we questioned
whether PGS had raised enough capital to cover its Term
Loan B maturity in March next year without incurring
liquidity issues. As Q2 is set to be weaker than we
previously expected due to poor weather and an ill-timed
contract termination, we believe the noise around its
liquidity gap will increase in H2e. Even if we assume
USD60m in new debt, we calculate a cUSD80m liquidity
gap related to the Term Loan B maturity. Unless latesales surprise on the upside over the coming quarters, we
believe this liquidity gap will need to be covered with new
equity. We reiterate our SELL and NOK5 target price.
Following its bond refinancing in March, we questioned
whether PGS had raised enough capital to cover its Term
Loan B maturity in March next year without incurring
liquidity issues. As Q2 is set to be weaker than we
previously expected due to poor weather and an ill-timed
contract termination, we believe the noise around its
liquidity gap will increase in H2e. Even if we assume
USD60m in new debt, we calculate a cUSD80m liquidity
gap related to the Term Loan B maturity. Unless latesales surprise on the upside over the coming quarters, we
believe this liquidity gap will need to be covered with new
equity. We reiterate our SELL and NOK5 target price.
unikum
21.06.2023 kl 09:51
3032
Pgs,tgs og shearwater sier at det blir super syklus mens dnb sier emisjon . Hvem har peiling og hvem skal man tro på ??
Miraflores skrev Må si jeg kjenner frustrasjonen nå!
Sjekk forsiden FA - kjemperally i seismikk.
Normalt å være frustrert da når vi er ned 3%
Normalt å være frustrert da når vi er ned 3%
Sydforekvator
21.06.2023 kl 09:52
3034
Set for tough Q2. We estimate Q2 EBITDA of USD98m, compared to the latest
company-compiled consensus of USD117m and Bloomberg consensus of USD128m.
Poor weather offshore Norway delaying seismic acquisition and a contract termination
for Ramform Titan will likely hurt vessel utilisation in Q2 and Q3. We estimate 73%
active vessel utilisation in Q2, with a slight skew towards MultiClient. The Q2 revenue
update is due at 08:00 CET on 11 July.
Backlog likely to continue declining QOQ. Contract announcements have been few
and far between in Q2 for PGS and its key peer Shearwater. The two companies have
added c8 vessel months (c6 for PGS) QTD, versus c19 in each of Q1 2023 and Q2
2022.
Liquidity gap likely to require new equity in H2. We estimate a USD111m cash
position in Q2 (down from USD154m in Q1). With USD174m in scheduled debt
amortisation until Q1 2024, we calculate a ~USD80m liquidity gap even if PGS were to
raise USD60m in additional debt through its existing bond and RCF commitment.
SELL and NOK5 target price reiterated. Trading at a P/NAV of c1.1x, we continue to
find the valuation stretched given the increasingly challenging liquidity situation and high
cost of debt
company-compiled consensus of USD117m and Bloomberg consensus of USD128m.
Poor weather offshore Norway delaying seismic acquisition and a contract termination
for Ramform Titan will likely hurt vessel utilisation in Q2 and Q3. We estimate 73%
active vessel utilisation in Q2, with a slight skew towards MultiClient. The Q2 revenue
update is due at 08:00 CET on 11 July.
Backlog likely to continue declining QOQ. Contract announcements have been few
and far between in Q2 for PGS and its key peer Shearwater. The two companies have
added c8 vessel months (c6 for PGS) QTD, versus c19 in each of Q1 2023 and Q2
2022.
Liquidity gap likely to require new equity in H2. We estimate a USD111m cash
position in Q2 (down from USD154m in Q1). With USD174m in scheduled debt
amortisation until Q1 2024, we calculate a ~USD80m liquidity gap even if PGS were to
raise USD60m in additional debt through its existing bond and RCF commitment.
SELL and NOK5 target price reiterated. Trading at a P/NAV of c1.1x, we continue to
find the valuation stretched given the increasingly challenging liquidity situation and high
cost of debt
Holymoses25
21.06.2023 kl 09:54
2946
Jeg lytter til selskapene og ikke banken. Shortene pisser i buksa og prøver pumpe Dnb fulle med nonsens
rischioso
21.06.2023 kl 09:54
2940
Treristingen virker å gå mot slutten så selv om man henger i kun 1 finger - så bli hengende ...;)
Travis-Bickle
21.06.2023 kl 09:57
2878
Hvis "de" nå følger oppskriften skal vi ha ett oppslag med intervju om hvorfor emisjon, enten i FA eller DN.
Oppturen forteller at gjelden skulle hatt 7% rente?
Hør med Bård?
Hør med Bård?
rischioso
21.06.2023 kl 10:00
2809
Ja - vi må tåle at det svir litt når vi kjenner til at andre snart skal brenne - burn mf burn ...;)
https://www.youtube.com/watch?v=y148vTSIxew
https://www.youtube.com/watch?v=y148vTSIxew
Redigert 21.06.2023 kl 10:03
Hyggelig med svar fra deg Ris etter min reaksjon sist! .. Det er riktig at det kan bli en riktig squeeze for shorten . Likevel får jeg det ikke til å stemme at dersom det faktisk er bare to som har teknologien i verden går ene opp 30% og Pgs som idag. Er vi sikre på at også PGS har denne teknologien ? For da er mye gjort bare på det, for ikke å snakke om havvind osv.. Og hvis ja, kan short på litt over 4% ha så mye å si for kurs oppgang ? .. Det er for meg utenkelig at PW tallene og Q2 ikke gir en betydelig oppgang fra det gjørme nivået vi nå ligger på..
Normalone
21.06.2023 kl 10:10
3886
Det avhenger av hvilket perspektiv du har - beklager å si det, men DnB har anbefalt salg helt siden kursen var nede på kr 1.2. De hadde en periode kursmål på kr 0.5, deretter har de økt kursmålet hele veien (på litt over 1 år har de økt kursmålet med 1000 %...). Hadde jeg fulgt DnBs anbefalinger ville jeg gått glipp av ganske mange prosent oppgang...
jaroas50
21.06.2023 kl 10:15
3833
DNB så aksjen snudde opp i går og da passet det seg selvfølgelig å komme med denne analysen. Aksjen skal trykkes ned for enhver pris. Det neste er vel et resultatvarsel fra selskapet om dårligere 2 kvartal enn ventet. Liksom for å fullbyrde elendigheten.
Redigert 21.06.2023 kl 10:17
HAS
21.06.2023 kl 10:18
3799
Hadde ikke fantasi til å forestille meg at det finnes så mye "organisert kriminalitet" i denne bransjen. Må være lov til å glede seg til duften av svidde fingre etterhvert...:)
Redigert 21.06.2023 kl 10:19
Grøntgress
21.06.2023 kl 10:19
3814
Man kan undres hvorfor Dnb kommer med denne analysen i dag og hvorfor de ikke ventet til etter revenue update 11 juli? Grunnlaget for en slik uttalelse ville jo vært noe helt annet. Hva er det som plutselig har endret seg så mye? At det ligger en agenda bak denne er jeg ikke i tvil om!
Ledelsen i PGS har vært klokkeklar på at dette ikke vil være aktuelt.
Ledelsen i PGS har vært klokkeklar på at dette ikke vil være aktuelt.
Redigert 21.06.2023 kl 10:24
geo01
21.06.2023 kl 10:20
3805
174 mill usd i gjeld forfall mars 2024.
Pgs har en sikkerhet mot ECF lånet på usd 55 mill de kan ta i bruk,som kun er satt av til dette lånet,de kan ikke emitere før de har brukt denne sperrede innehavende som de kun har lov og bruke mot ECF lånet som vil falle til 81 mill usd i rest med sikkerhet i 4 siste ramform skip.
Dette har jeg skrevet tidligere og EcCF skipsgjelden må trekkes fra,det er 131 mill usd rest senior bond som er tallet.
Analysen her tar ikke hensyn til låste cash mot det lånet som kan brukes.
Pgs har en sikkerhet mot ECF lånet på usd 55 mill de kan ta i bruk,som kun er satt av til dette lånet,de kan ikke emitere før de har brukt denne sperrede innehavende som de kun har lov og bruke mot ECF lånet som vil falle til 81 mill usd i rest med sikkerhet i 4 siste ramform skip.
Dette har jeg skrevet tidligere og EcCF skipsgjelden må trekkes fra,det er 131 mill usd rest senior bond som er tallet.
Analysen her tar ikke hensyn til låste cash mot det lånet som kan brukes.
Puma 0764
21.06.2023 kl 10:28
3682
Man kan lure på hvilken agenda DnB har med dette utspillet om emisjon. Kursen var jo på vei opp igår så det ser ut som de har en interesse av at den skal holde seg lav. Å kaste dette ut uten at de har noe informasjon om dette fra selskapet burde vært straffbart. Men har 2,50 opp til snitt og dit tror jeg vi kommer etter q2, hvis ikke har ledelsen ført oss bak lyset med utsagn om et seismikk marked som skal nå tidligere toppnivå
Men DNB sitter på info om dårlig vær, lavere utilisation samt lavere LS?? Er det tippe konkurranse eller vet de dette?
Hardly
21.06.2023 kl 10:30
3669
https://www.finansavisen.no/finans/2023/06/21/8016972/oslo-bors-i-rodt-onsdag-gjensidige-faller-etter-branntap
Kjemperally i seismikkaksjer i påvente av regjeringsbeslutning.
Kjemperally i seismikkaksjer i påvente av regjeringsbeslutning.
Newbe75
21.06.2023 kl 10:30
3713
Man kan ikke høre på den gjengen der, noen anbefaler PGS i dag og andre snakker om Emi. Bare mer eller mindre kvalifiser gjetning, Når verden begynner å bruke olje igjen må letingen opp, opp, opp.
Dieseldahl
21.06.2023 kl 10:33
3701
Det er synd og merkelig det ikke er noen større investorer som tar tak her nå. Short svekkes gradvis, og det skal ikke mye til før det drar nordover.
jaroas50
21.06.2023 kl 10:34
3684
Det er bare de negative analysene som har innvirkning på kursen, men uansett, noen supersyklus er det ikke snakk om, forløbig ihvertfall
Redigert 21.06.2023 kl 10:34
unikum
21.06.2023 kl 10:39
3641
Hva har ett selskap ledelsen til ? Nemlig 3 ting, drifte selskapet , drifte markedet og eiere. Da må man opp og frem. Mot Norges største bank bør de nå komme ut å informere markedet om det er såkalte analytikere eller fagfolk som kan dette !
10PS
21.06.2023 kl 10:40
3617
Svaret på "merkelig" er at meglerhusene samarbeider i det stille, men før eller siden braker det løs. Førstemann til møllen.
Short får det veldig enkelt å dekke inn når det kastes aksjer i fanget på dem nedover
Oppsiden i Pgs vil på et tidspunkt bli enorm!
Oppsiden i Pgs vil på et tidspunkt bli enorm!
hogan
21.06.2023 kl 10:44
3668
DnB har vel lite troverdighet, tror ikke mange småsparere lemper ut i panikk på 5,5, defleste har jo lest seg opp før de har kjøpt, tror heller de fleste akkumulerer her nede, jeg gjør iallefall det.
Blir mangel på metaller for å gj føre green transition så logisk at de skal lete på havbunnen, mye mindre ship enn i 2014, siste bullmarked og nu mye mere muligheter for å få jobber. Vi venter på kronestykker så får short slite hardt får å dra den ned mot fem
Blir mangel på metaller for å gj føre green transition så logisk at de skal lete på havbunnen, mye mindre ship enn i 2014, siste bullmarked og nu mye mere muligheter for å få jobber. Vi venter på kronestykker så får short slite hardt får å dra den ned mot fem
Kontur
21.06.2023 kl 10:47
3665
DNB har en dårlig skjult agenda. Samarbeider med andre parter direkte på tvers av fakta og faglige analyser.
De burde etterforskes og gåes etter i sømmene. Her er store pengesummer i sving.
Dette må da være på kanten av loven.
De burde etterforskes og gåes etter i sømmene. Her er store pengesummer i sving.
Dette må da være på kanten av loven.
Sweetspot
21.06.2023 kl 10:50
3733
Så rart at Dnb kommer med det der dritet der rett før denne..
https://www.finansavisen.no/finans/2023/06/21/8016972/oslo-bors-i-rodt-onsdag-gjensidige-faller-etter-branntap
rischioso
21.06.2023 kl 10:51
3722
Ja, dette er jo helt vilt - kursen er nå mer enn 1,2nok under siste emisjonskurs (6,7), et kursnivå som var før refinansieringen hvor gjelden ble mer enn håndterlig og ikke minst før økte rater og økt flåteutnyttelse. Så skal kursen gruses pga 1 eneste kontraktsannullering av 4 nye kontrakter i løpet av kort tid toppet med feilaktige løse rykter om en emisjon som ikke vil komme nettopp fordi kontraktsannulleringen ikke vil berøre Q2 resultatet, ei heller er selskapet avhengig av den kontrakten for å betjene låneforfallet.
Rasmussen/Shearwater handler nok mer i dag.
Det er som oftest lenge mellom hver gang man får oppleve en skikkelig shortsqueeze - jeg har opplevd det FRO og i SDRL ved flere anledninger hvor kursen mer enn doblet seg alle ganger i løpet av kort tid og det samme ligger det nå an til her med næmere 80m aksjer i samlet short (synlige + usynlige) så den squeezen skal jeg ha med meg for en hver pris for den vil uansett tvinge seg frem og det mest sannsynlig i nærmeste fremtid og vi snakker om en samlet inndekkingstid på 1 hel uke - det handler ikke om hvis, men om når - og vi er nok snart der - det skal bare kramperistes litt til i treet og det må man tåle om man skal få med seg hele oppgangen - tikk/takk ...;)
Rasmussen/Shearwater handler nok mer i dag.
Det er som oftest lenge mellom hver gang man får oppleve en skikkelig shortsqueeze - jeg har opplevd det FRO og i SDRL ved flere anledninger hvor kursen mer enn doblet seg alle ganger i løpet av kort tid og det samme ligger det nå an til her med næmere 80m aksjer i samlet short (synlige + usynlige) så den squeezen skal jeg ha med meg for en hver pris for den vil uansett tvinge seg frem og det mest sannsynlig i nærmeste fremtid og vi snakker om en samlet inndekkingstid på 1 hel uke - det handler ikke om hvis, men om når - og vi er nok snart der - det skal bare kramperistes litt til i treet og det må man tåle om man skal få med seg hele oppgangen - tikk/takk ...;)
Hardly
21.06.2023 kl 10:51
3729
Miraflores skrev Intet svar fra Bård? Lukter vondt dette her...
Den som tier samtykker.