SAS som kortsiktig case
SAS er i Chapter 11 forhandlinger som følge av flere forhold: Driftsutgifter som følge av pensjonsutbetalinger, høye drivstoffkostnader, løpende utgifter, redusert trafikk under korona, minsket vilje til lån/investeringer fra eierne, høy konkurranse fra selskaper som Flyr. Ofte verdsettes selskaper i Chapter 11 til ingen verdi, men ikke alltid.
Eiendeler i SAS er ca 60msek. Lån er ca 30msek. Verdi av aksjer er ca 2.9msek(0.41sek per aksje).
Foreløpig styrer Apollo og Danske staten mot å ta over 50% av SAS, mens eksisterende aksjeholdere vannes ut.
Fyllingsgraden og prisene går opp, mens drivstoffkostnadene går ned. Konkurransen er redusert i det europeiske markedet som følge av Flyr konkursen.
Verdsettelse av SAS aksjen burde etter utvanning tilsi en aksjekurs på ca 2sek for dagens aksje. Dersom selskapet deles opp og selges i biter burde aksjen retunere rundt 1sek når gjelde og forpliktelser er betalt.
Eventuelt bud fra Lufthansa burde ende opp på rundt 1.2-1.5sek. Lufthansa har de siste årene kjøpt opp flere europeiske flyselskap med økonomiske utfordringer. I dette caset vil SAS følge modellen som oppstod med Hertz.
Kortsiktig og mot 23.8 burde aksjen bevege seg oppover.
Eiendeler i SAS er ca 60msek. Lån er ca 30msek. Verdi av aksjer er ca 2.9msek(0.41sek per aksje).
Foreløpig styrer Apollo og Danske staten mot å ta over 50% av SAS, mens eksisterende aksjeholdere vannes ut.
Fyllingsgraden og prisene går opp, mens drivstoffkostnadene går ned. Konkurransen er redusert i det europeiske markedet som følge av Flyr konkursen.
Verdsettelse av SAS aksjen burde etter utvanning tilsi en aksjekurs på ca 2sek for dagens aksje. Dersom selskapet deles opp og selges i biter burde aksjen retunere rundt 1sek når gjelde og forpliktelser er betalt.
Eventuelt bud fra Lufthansa burde ende opp på rundt 1.2-1.5sek. Lufthansa har de siste årene kjøpt opp flere europeiske flyselskap med økonomiske utfordringer. I dette caset vil SAS følge modellen som oppstod med Hertz.
Kortsiktig og mot 23.8 burde aksjen bevege seg oppover.
EmilJ
17.07.2023 kl 11:17
3518
Da er budfristen ute.
Det blir spennende å se børsmeldingen som indikerer hvor mye aksjonærene blir sittende igjen med.
Det blir spennende å se børsmeldingen som indikerer hvor mye aksjonærene blir sittende igjen med.
Alle SAS aksjene går i null. Dessverre
Ransen
03.10.2023 kl 18:46
2302
Tror du at noen kjøper for ett øre når de er verd 0? Jaja ingen ting som overrasker meg i såfall. I dagens handel sikret noen seg aksjer til 40 øre
Lighter
03.10.2023 kl 19:20
1797
Vel, det ser ikke slik ut. Det som faktisk ser ut vil skje, er at dere eiere (aksjonærer) har forhandlet frem en avtale hvor dere selv sitter igjen men null og nicks. Dere ønsker kanskje å skryte av at dere har skaffet 13 milliarder inn til selskapet deres. Greit det, men i praksis er vel det bare KLM-Air France ++ som har tatt penger ut av den ene lomma og puttet de i den andre.
Dere kan kanskje bruke stemmeretten deres som eiere, om ikke ledelsen allerede har skaffet tilstrekkelig med stemmer.
Utfallet kan umulig bli verre☹️
Dere kan kanskje bruke stemmeretten deres som eiere, om ikke ledelsen allerede har skaffet tilstrekkelig med stemmer.
Utfallet kan umulig bli verre☹️
Rena
03.10.2023 kl 19:24
1721
Langsiktig CASE SØPPEL!
Norwegian = søppel
Widerøe = søppel
osv. osv. name hvilket flyselskap du vil = SØPPEL.
Norwegian = søppel
Widerøe = søppel
osv. osv. name hvilket flyselskap du vil = SØPPEL.
Headline
03.10.2023 kl 19:27
1670
Lurer på hvor mange som fulgte rådet til Sissener og Robert Næss i dag. "Selg alt, i dag!"