$$$PGS$$$ 🦦٩(•̤̀ᵕ•̤́๑)Raf$ern Taf$ern
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
18.07.2023 kl 10:32
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
RFS
Det blandes sammen mange ulike tankemåter her, det kan jo hende noen av dere setter pris på en liten presisering/opprydding:
Det er jo riktig at aksjen prises etter fremtidig inntjening. Vi som sitter med aksjen tror på god cashflow fremover, selv om PGS riktig nok har hatt mange dårlige år i det siste, og fortjener sikkert litt tyn for det. Vi tror likevel det kommer noen fantastiske år, det er jo det som er så rart med slike sykliske aksjer, det kommer noen sykt gode år innimellom. Noen tror at mange av de neste 10 år blir veldig gode.
Selv med noen dårlige regnskapsår kan et selskap likevel stille sikkerhet for lånene sine ved å vise til markedsmessige eiendelsverdier, altså skip og bibliotek. Sikkerheten er jo der slik at gjeldseierne kan ta over eiendelene hvis det går riktig galt. Sikkerheten for de 450MUSD (den nye obligasjonsgjelden) er skip og bibliotek markedsmessig verdsatt av skipsmeglere til 2398MUSD (de har flere alternative verdivurderinger, dette er medium versjon). Sum gjeld 624MUSD (obligasjon pluss annen gjeld) gir gjeldsgrad på lave 26 %. Det var dette som overbeviste obligasjonskjøperne, samt en god rente. Jeg kommer til å hamstre obligasjoner når jeg gradvis selger meg ut av PGS, så får jeg 13 % med god sikkerhet i noen år.
Oppsummert: det kan bli god utvikling i aksjen de nærmeste årene, og når man er fornøyd kan man selge seg ut og kjøpe børsnoterte obligasjoner.
Det blandes sammen mange ulike tankemåter her, det kan jo hende noen av dere setter pris på en liten presisering/opprydding:
Det er jo riktig at aksjen prises etter fremtidig inntjening. Vi som sitter med aksjen tror på god cashflow fremover, selv om PGS riktig nok har hatt mange dårlige år i det siste, og fortjener sikkert litt tyn for det. Vi tror likevel det kommer noen fantastiske år, det er jo det som er så rart med slike sykliske aksjer, det kommer noen sykt gode år innimellom. Noen tror at mange av de neste 10 år blir veldig gode.
Selv med noen dårlige regnskapsår kan et selskap likevel stille sikkerhet for lånene sine ved å vise til markedsmessige eiendelsverdier, altså skip og bibliotek. Sikkerheten er jo der slik at gjeldseierne kan ta over eiendelene hvis det går riktig galt. Sikkerheten for de 450MUSD (den nye obligasjonsgjelden) er skip og bibliotek markedsmessig verdsatt av skipsmeglere til 2398MUSD (de har flere alternative verdivurderinger, dette er medium versjon). Sum gjeld 624MUSD (obligasjon pluss annen gjeld) gir gjeldsgrad på lave 26 %. Det var dette som overbeviste obligasjonskjøperne, samt en god rente. Jeg kommer til å hamstre obligasjoner når jeg gradvis selger meg ut av PGS, så får jeg 13 % med god sikkerhet i noen år.
Oppsummert: det kan bli god utvikling i aksjen de nærmeste årene, og når man er fornøyd kan man selge seg ut og kjøpe børsnoterte obligasjoner.
Redigert 17.07.2023 kl 22:19
Du må logge inn for å svare
Du trenger ikke bekymre deg for meg, selv om jeg er i minus siste kvartal
HAS
13.07.2023 kl 09:27
4848
I dag ble resten av porteføljen vekslet til Peggy-aksjer, bortsett fra en slump Observe kjøpt for 50-øringer og nok cash til et par Lottokuponger.
Heretter blir det å lene seg tilbake og nyte livet:)
Heretter blir det å lene seg tilbake og nyte livet:)
Kontur
13.07.2023 kl 09:28
4843
Se fremover.
Mange av oss begynte å kjøpe på 1-3 kroner så emi på 3,7 og 6,7. Har vært med en stund ikke sant. Så opp til 13 og ned til 5.
mange har kjøpt hele veien. Men som sagt nå ser vi frem i tid. Seismikk og særlig PGS blir en vinner tror mange. Det er derfor vi sitter long.
Mange av oss begynte å kjøpe på 1-3 kroner så emi på 3,7 og 6,7. Har vært med en stund ikke sant. Så opp til 13 og ned til 5.
mange har kjøpt hele veien. Men som sagt nå ser vi frem i tid. Seismikk og særlig PGS blir en vinner tror mange. Det er derfor vi sitter long.
Gaya
13.07.2023 kl 09:29
4817
D e visst bare eg hær inne som ikke har blokkert deg 😊 kansje du skal slutte å være så negativ
elnomi
13.07.2023 kl 09:29
4802
Hvis en får betalt for å spre galle hele dagen så er det rasjonelt at nøtta gjør det.
Tror det blir en ny fin dag utover. Begynner rolig og deretter kommer langspurten.
Tror det blir en ny fin dag utover. Begynner rolig og deretter kommer langspurten.
🏖
Holymoses25
13.07.2023 kl 09:36
4689
Ganske heftige kjøps poster som ligger inne rundt 6.1 😀 Noen må dekkes inn..
HAS
13.07.2023 kl 09:38
4647
Er ikke spesielt interessert i sport, men løpet "Short 40 M+" tenker jeg å få med meg:)
Fascinerende å følge et løp i så ulendt terreng der siste bakken er såpass hard at flere faktisk blir tvunget til å bryte...
Fascinerende å følge et løp i så ulendt terreng der siste bakken er såpass hard at flere faktisk blir tvunget til å bryte...
Redigert 13.07.2023 kl 09:48
Platinum365
13.07.2023 kl 09:38
4751
WillyWonka skrev Finnes det egentlig noen som ikke tror det blir en oljerekyl nå???
« In fairness, when OPEC and the IEA made their latest forecasts earlier this week, traders reacted by turning bullish, and prices climbed higher. Yet as so many times this year, they could yet retreat on any report saying China's post-pandemic recovery is taking longer than expected or that U.S. inflation is still higher than the Fed is comfortable with.
Indeed, the Bureau of Labor Statistics is releasing the latest monthly consumer price figures for June later today. Analysts expect inflation to have slowed on a monthly level from 4% to 3.1% but to have remained much higher on an annual basis, with the difference at 5.3%. If these figures are confirmed by the official report, chances are the latest oil price rally will fizzle out pretty quickly.»
Indeed, the Bureau of Labor Statistics is releasing the latest monthly consumer price figures for June later today. Analysts expect inflation to have slowed on a monthly level from 4% to 3.1% but to have remained much higher on an annual basis, with the difference at 5.3%. If these figures are confirmed by the official report, chances are the latest oil price rally will fizzle out pretty quickly.»
Billigere nå og tilbud fremover..
Artige
13.07.2023 kl 09:44
4652
Med pgs går det alltid et tog. Kommer du for sent så kan du vente på perrongen så kommer det tilbake.
Nickhead
13.07.2023 kl 09:44
4658
Her går det akkurat etter planen(:
Solgte kahoot forleden dag (32) vært med siden 19
Økte da min posisjon i akso (:
Les og lær fuckers
Solgte kahoot forleden dag (32) vært med siden 19
Økte da min posisjon i akso (:
Les og lær fuckers
oivindl
13.07.2023 kl 09:51
4502
Nå ble jeg litt usikker her, Rischioso.
Er det ørkenvandring i tre måneder og så rekyl, eller har det kommet nye tall?
For det er vel ikke bare du som er inne igjen etter at du skrev dette i går?
"Nøkkeltalla var skuffende - en ørkenvandring på 3mdr til neste Q, inflasjonskrigen fortsetter, renteøkningene likeså, krigen i Ukraina bidrar til sitt og Kina sliter med skyhøy arbeidsledighet og mindre aktivitet noe som igjen vil fortsette å legge press på oljeprisen så ja - PGS med nærstående låneforfall og lav inntjening er ikke å anse som friskmeldt"
-Rischioso
Er det ørkenvandring i tre måneder og så rekyl, eller har det kommet nye tall?
For det er vel ikke bare du som er inne igjen etter at du skrev dette i går?
"Nøkkeltalla var skuffende - en ørkenvandring på 3mdr til neste Q, inflasjonskrigen fortsetter, renteøkningene likeså, krigen i Ukraina bidrar til sitt og Kina sliter med skyhøy arbeidsledighet og mindre aktivitet noe som igjen vil fortsette å legge press på oljeprisen så ja - PGS med nærstående låneforfall og lav inntjening er ikke å anse som friskmeldt"
-Rischioso
geo01
13.07.2023 kl 09:57
4417
Triggeren er at de berget q2 og q3 blir sterkt med unntak av 1 skipsmåned som ble borte,kompensasjon dekker kanskje kostnader mot kanselering.
Triggeren nr 2 er at den falt kanskje for mye på vær,kanselering mm som en ser i ettertid men vil levere sterkere noen segmenter og på linje LS.
Trigger 3 sitt long.Tipper på kort sikt at de mest positive og negative analytikerne treffes på midten,dvs 9kr etter q2 res og en emisjon eller gjeldskonvertering til aksjer kan være en god løsning om markedet ønsker det,det kan se sånn ut på short beholdning akkurat som ridligere forfall 2018 eller noe.
Da får alle aksjonærer også tilbud om tegning med rentefot ?prosent.Dette gir Lav utvanning.
Triggeren nr 2 er at den falt kanskje for mye på vær,kanselering mm som en ser i ettertid men vil levere sterkere noen segmenter og på linje LS.
Trigger 3 sitt long.Tipper på kort sikt at de mest positive og negative analytikerne treffes på midten,dvs 9kr etter q2 res og en emisjon eller gjeldskonvertering til aksjer kan være en god løsning om markedet ønsker det,det kan se sånn ut på short beholdning akkurat som ridligere forfall 2018 eller noe.
Da får alle aksjonærer også tilbud om tegning med rentefot ?prosent.Dette gir Lav utvanning.
Redigert 13.07.2023 kl 09:58
Londonmannen
13.07.2023 kl 10:00
4379
Nåja, det hele bunner nok i at han har kjøpt seg inn igjen og da er det et annet sett med argumenter som gjelder. Dette trodde jeg de fleste har fått med seg. Og enhver investor sine argumenter vil være avhengig av hvilke posisjon man har. Så når man trader, så vil argumentasjonen snu fortegn relativt ofte. Dette må vi nok leve med.
Følger med i dine etikk forelesninger, Nick. Nicker sjelden over gjerdet for økonomiråd
Vælkømmin tel baks att👏👏👏
Hvordan går det med posten i The Coca Hola Company?😅
Obxserver
13.07.2023 kl 10:09
4260
PGS trenger kun 80m$ frem til forfallet i Q1 2024. Dette klarer de med god margin, selv med samme omsetning som i 2022. Investorene posisjonerer seg på hva PGS vil stæsje inn med Cash fremover når forfallet er betalt i 2024. Følg med på Rune show Torsdag neste uke.
Stikkordet er god Visibilitet fremover!
Stikkordet er god Visibilitet fremover!
MaxMekker
13.07.2023 kl 10:14
4142
Er det kun DNB sitt kursmål alle forholder seg til ??
Vaker rundt 6 kr , som jo DNB nå har satt.
Vaker rundt 6 kr , som jo DNB nå har satt.
Bmwx1
13.07.2023 kl 10:16
4107
Etter gårsdagens suckers rally er vi nå klare for 5 tallet igjen.. Peggy skuffer aldri
geo01
13.07.2023 kl 10:17
4122
Slettet brukerskrev Vælkømmin tel baks att👏👏👏
Sitter long vettu.
Vi går nok inn i siste faser fremover før den ordenlige reprisingen kommer,den kommer når den kommer.
Det blir både varme og kalde netter først men er bullish mht tallene q3 og q4.
Nedsiden blir mindre fremover etter q2 og en skarpere tone fra ledelsen angående outlook.
Vi går nok inn i siste faser fremover før den ordenlige reprisingen kommer,den kommer når den kommer.
Det blir både varme og kalde netter først men er bullish mht tallene q3 og q4.
Nedsiden blir mindre fremover etter q2 og en skarpere tone fra ledelsen angående outlook.
Redigert 13.07.2023 kl 10:32
Fra 🦊 til 🦖.
Se opp for forvandling av narrativet
Se opp for forvandling av narrativet
Nickhead
13.07.2023 kl 10:43
3806
Bra for pgs I dag også.(:
Opp 2,5%
Ooops,beklager
Ned 2,5%
Ho ho ho ho
Opp 2,5%
Ooops,beklager
Ned 2,5%
Ho ho ho ho
Zolly
13.07.2023 kl 10:53
3635
Bmwx1 skrev Spot on som vanlig
Etter nesten +13% i går på nesten dobbelt volum av 3m gjennomsnittlig, så er det kanskje ikke så rart at den tar et pust i bakken i dag...
Kelox
13.07.2023 kl 10:58
3572
Tipper denne skal videre opp straks, OHS formasjon nå som indikerer videre oppgang etter konsolodering.
unikum
13.07.2023 kl 11:03
3478
I dagen i dag er det så mye rødt på skjermen min på forumet av slike kokkushoder med bmw greier forumet må få fred ett døgn. Tydeligvis har shortere mer penger å bruke men ved ca 60 mill omsetning så glir vel dette snart av igjen. Uansett så må alle utestående aksjer kjøpes igjen, jeg har en del av de blant annet
https://www.facebook.com/groups/classicartmemes/permalink/632768495631468/?mibextid=rS40aB7S9Ucbxw6v
Det nye er AI prediksjon fremover i tid
#PGS ULTIMA🌐
Det nye er AI prediksjon fremover i tid
#PGS ULTIMA🌐
WillyWonka
13.07.2023 kl 11:10
3353
Helt latterlig hvor mange umodne barn som er her inne. Se kurshistorikken til PGS, siste halvannet året, kjøpe på 5/6 og selge på 8/9 hadde gitt vanvittig avkastning. Senest for et halvt år siden gikk den fra 5 til 13. Men det gikk jo ikke på en dag.
I mine øyne ser alt ut som at retningen har snudd og er på vei oppover igjen, history repeats itself, spesielt i traderaksjer. Men HVER dag er jo ikke grønn for det, jeeez
I mine øyne ser alt ut som at retningen har snudd og er på vei oppover igjen, history repeats itself, spesielt i traderaksjer. Men HVER dag er jo ikke grønn for det, jeeez
protagoras
13.07.2023 kl 11:18
3218
Nå er 6.10 testet for andre gang - tipper vi går gjennom ved tredje forsøk.
Godt hjulpet av stigende oljepris - og kanskje et greit Q2 resultat.
Godt hjulpet av stigende oljepris - og kanskje et greit Q2 resultat.
DenVise
13.07.2023 kl 11:29
3891
Helt enig. Eier ikke PGS men har den i lupen, derav her inne for en titt i ny å ne. Utrulig barnslig oppførsel på enkelte her inne. Skjerp dere!
SoLong
13.07.2023 kl 11:34
3825
"$$$PGS$$$ Kjøpe før 3. Forsøk?🎲🎲🎲"
Hvalross gir 1-er på terningen!
Hvalross gir 1-er på terningen!
Redigert 13.07.2023 kl 11:37
Du virker som et stabilt oppegående individ.
Tar 2 minutt og kjøre den opp i pluss for dagen.. synd små barn som deg får tilgang her uten at mod gjør noe som helst.
Tar 2 minutt og kjøre den opp i pluss for dagen.. synd små barn som deg får tilgang her uten at mod gjør noe som helst.
Redigert 13.07.2023 kl 11:40
Bjallen
13.07.2023 kl 11:37
3822
Det ryktes om signering av stor kontrakt rett før eller rett etter Q2 fremlegging, ps ryktet er ikke her fra forumet. Noen som har hørt det samme?
VantageVolante
13.07.2023 kl 11:39
3801
Der har vi deg i et nøtteskall: Fryder seg over andres "tap".
Liten mann.
Liten mann.
VantageVolante
13.07.2023 kl 11:39
3788
Mest sannsynlig Somalia.
-Men jeg har ikke hørt noe tidspunkt for evnt børsmelding, og det er det ingen andre som har heller selvfølgelig.
Men at det er stor sannsynlighet for at den kommer, det kan jeg bekrefte.
-Men jeg har ikke hørt noe tidspunkt for evnt børsmelding, og det er det ingen andre som har heller selvfølgelig.
Men at det er stor sannsynlighet for at den kommer, det kan jeg bekrefte.
Redigert 13.07.2023 kl 11:41
SoLong
13.07.2023 kl 11:43
3726
Ingen reiser til Somalia frivillig? Er det så dårlig med oppdrag? Skal man måtte betale for å få skipene tilbake?
Bjallen
13.07.2023 kl 11:44
3730
takk for svar, da er det nok den. tror den er rett rundt hjørnet i så fall :)
PHOinvestor
13.07.2023 kl 12:10
3444
det jobbes nå hardt med å holde den under 6,- .
gjorde ett kjøp på 5,98 nå, da var min konto tom
gjorde ett kjøp på 5,98 nå, da var min konto tom
Nickhead
13.07.2023 kl 12:10
3438
Villa vimsa og straks innbetaling:
Ikke vær så sur da.
Husk at vi som lykkes er ofte avhengig av de motsatte.
Lykke til
Ikke vær så sur da.
Husk at vi som lykkes er ofte avhengig av de motsatte.
Lykke til