$$$PGS$$$ 🦦٩(•̤̀ᵕ•̤́๑)Raf$ern Taf$ern
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
18.07.2023 kl 10:32
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
RFS
Det blandes sammen mange ulike tankemåter her, det kan jo hende noen av dere setter pris på en liten presisering/opprydding:
Det er jo riktig at aksjen prises etter fremtidig inntjening. Vi som sitter med aksjen tror på god cashflow fremover, selv om PGS riktig nok har hatt mange dårlige år i det siste, og fortjener sikkert litt tyn for det. Vi tror likevel det kommer noen fantastiske år, det er jo det som er så rart med slike sykliske aksjer, det kommer noen sykt gode år innimellom. Noen tror at mange av de neste 10 år blir veldig gode.
Selv med noen dårlige regnskapsår kan et selskap likevel stille sikkerhet for lånene sine ved å vise til markedsmessige eiendelsverdier, altså skip og bibliotek. Sikkerheten er jo der slik at gjeldseierne kan ta over eiendelene hvis det går riktig galt. Sikkerheten for de 450MUSD (den nye obligasjonsgjelden) er skip og bibliotek markedsmessig verdsatt av skipsmeglere til 2398MUSD (de har flere alternative verdivurderinger, dette er medium versjon). Sum gjeld 624MUSD (obligasjon pluss annen gjeld) gir gjeldsgrad på lave 26 %. Det var dette som overbeviste obligasjonskjøperne, samt en god rente. Jeg kommer til å hamstre obligasjoner når jeg gradvis selger meg ut av PGS, så får jeg 13 % med god sikkerhet i noen år.
Oppsummert: det kan bli god utvikling i aksjen de nærmeste årene, og når man er fornøyd kan man selge seg ut og kjøpe børsnoterte obligasjoner.
Det blandes sammen mange ulike tankemåter her, det kan jo hende noen av dere setter pris på en liten presisering/opprydding:
Det er jo riktig at aksjen prises etter fremtidig inntjening. Vi som sitter med aksjen tror på god cashflow fremover, selv om PGS riktig nok har hatt mange dårlige år i det siste, og fortjener sikkert litt tyn for det. Vi tror likevel det kommer noen fantastiske år, det er jo det som er så rart med slike sykliske aksjer, det kommer noen sykt gode år innimellom. Noen tror at mange av de neste 10 år blir veldig gode.
Selv med noen dårlige regnskapsår kan et selskap likevel stille sikkerhet for lånene sine ved å vise til markedsmessige eiendelsverdier, altså skip og bibliotek. Sikkerheten er jo der slik at gjeldseierne kan ta over eiendelene hvis det går riktig galt. Sikkerheten for de 450MUSD (den nye obligasjonsgjelden) er skip og bibliotek markedsmessig verdsatt av skipsmeglere til 2398MUSD (de har flere alternative verdivurderinger, dette er medium versjon). Sum gjeld 624MUSD (obligasjon pluss annen gjeld) gir gjeldsgrad på lave 26 %. Det var dette som overbeviste obligasjonskjøperne, samt en god rente. Jeg kommer til å hamstre obligasjoner når jeg gradvis selger meg ut av PGS, så får jeg 13 % med god sikkerhet i noen år.
Oppsummert: det kan bli god utvikling i aksjen de nærmeste årene, og når man er fornøyd kan man selge seg ut og kjøpe børsnoterte obligasjoner.
Redigert 17.07.2023 kl 22:19
Du må logge inn for å svare
Dere får håpe på like god effekt som havvindkontrakten i USA gav :D
Thesistulling
13.07.2023 kl 12:23
3304
Blindgjengere kaltes slike, hyler og skriker frem til de eksploderer.
Alltid de som faller ifra først.
Kan aldri utføre en jobb hvor det kreves at man stoler 100% på vedkommende.
Aldri pakke sekk, sikre tau, passe på at noe blir utført, osv, osv.
Og følelser ligger Alltid utenpå........
😄
Alltid de som faller ifra først.
Kan aldri utføre en jobb hvor det kreves at man stoler 100% på vedkommende.
Aldri pakke sekk, sikre tau, passe på at noe blir utført, osv, osv.
Og følelser ligger Alltid utenpå........
😄
HAS
13.07.2023 kl 12:25
3310
Vi er fornøyd med omsetninga, og venter bare på at de som sitter på lokket har vett nok til å hoppe av før stumpen blir altfor svidd..:)
Nickhead
13.07.2023 kl 12:42
3059
Ja kokosnøtt, hva i helvete gjør du her ,???
Dette er jo forumet for spesialistene :)
Dette er jo forumet for spesialistene :)
Aksjenuubie
13.07.2023 kl 12:54
3109
Lykkes med det så langt. Klarer det nok ut dagen også som det ser ut.
Naturlig med lite hvileskjær i dag. Mer spent på dagen i morgen. Blir den grønn begynner virkelig pgs å få tilbake vinden i seilene
Naturlig med lite hvileskjær i dag. Mer spent på dagen i morgen. Blir den grønn begynner virkelig pgs å få tilbake vinden i seilene
Alby
13.07.2023 kl 13:04
2950
Det er behagelig å ha blokkert noen, nå kan man lese nedover uten å bli irritert på div. svar/ innlegg 🤣🤣
GullHårAllOve
13.07.2023 kl 13:18
2784
På side 57 leser jeg under 10 innlegg. resten er rødt. Det vil si det skrives mye pis og utvises ekstrem barnslig atferd og hodet mitt får fred og ro fra det!!
HAS
13.07.2023 kl 14:06
2335
Nickhead skrev Ååååå,du leser nok.:)
Klart vi leser; vi sluker rått alt som kan bidra til den store rekylen:)
Nickhead
13.07.2023 kl 14:06
2350
Har fått mld fra adm om å bli litt snillere :)
Hei alle sammen, hva synes dere om kursutvikling?
Mvh
Nickhead
Hei alle sammen, hva synes dere om kursutvikling?
Mvh
Nickhead
Thesistulling
13.07.2023 kl 14:11
2387
Og jeg ble slettet.......
Jaja, du er sikkert en ok fyr blir man kjent med deg.
Ha en fin dag.
Jaja, du er sikkert en ok fyr blir man kjent med deg.
Ha en fin dag.
😶🌫️ Impul$ is getting closer ⚡️
Grøntgress
13.07.2023 kl 14:18
4452
🎯 Gir ingen mening å lese tull å vas. Her er noen på dette forumet som helt klart mangler ett liv og muligens har ett ønske om oppmerksomhet da de ikke har fått det tidligere i livet.
Nok om de, PGS har en positiv trend med mye spennende i pipeline. Månedene frem mot årsskifte vil bli særdeles bra!
Nok om de, PGS har en positiv trend med mye spennende i pipeline. Månedene frem mot årsskifte vil bli særdeles bra!
Grøntgress
13.07.2023 kl 14:37
4446
Nickhead skrev Og da er jeg inne med halve tradingpotten
Er nok ikke rare potten.
“Anyone who rides a bike is a friend of mine.” — Gary Fisher.
🚵♂️🚵♀️🚵
🚵♂️🚵♀️🚵
Redigert 13.07.2023 kl 14:39
elnomi
13.07.2023 kl 14:41
4460
Det strammer seg til nå. Shorterne klarte ikke å holde PGS under 6 veldig lenge. Den nye favorittaksjen til DnB skal nok godt opp fremover.
Nickhead skrevInnlegget er slettet
Still though, man holder seg litt for nesen
Redigert 13.07.2023 kl 14:44
VantageVolante
13.07.2023 kl 14:48
4520
Jasså ja. Hvorfor kjøpte du nettopp når kursen skal videre ned egentlig?
Du trenger ikke svare.
Hvilken kurs kom du inn på?
Du trenger ikke svare.
Hvilken kurs kom du inn på?
(Over i Nicke-bu: "Det er min intreden som gjør at aksjen stiger nå")
VantageVolante
13.07.2023 kl 14:50
4563
Ris, er du innpå?
Må den close over 6,1? Eller holder det med 6 blank?
Må den close over 6,1? Eller holder det med 6 blank?
Grøntgress
13.07.2023 kl 15:01
4460
Slettet brukerskrev (Over i Nicke-bu: "Det er min intreden som gjør at aksjen stiger nå")
Mulig han ble blokket av admin, ikke veldig overraskende i så tilfelle.
Eri_invest
13.07.2023 kl 15:32
4140
Nå har inndekning begynt for alvor! Hold på aksjene, dette går kun en vei..