Aker Horizons + Aramco = Sant
Skal Aramco samarbeidet være game changeren for AKH?
13.07.2023, 10:00:13
«Aker Carbon Capture and Aramco to explore partnership opportunities to deploy CCUS modular solutions in Saudi Arabia»
https://newsweb.oslobors.no/message/595242
Hvis vi skal leke litt med tall her:
AKH eier 58,4% av Mainstream. AKH selv priser eierandelen til kr 7,7 milliarder. Sparebank 1 Markets priser eierandelen til kr 4,9 milliarder. Frodon sin prising av eierandelen fra 15.2.2023 var på kr 4,14 milliarder. Vi kan regne på utfallet i total verdien med alle 3 vurderingene
AKH eier 43,27% av Aker Carbone Capture. Mcap kr 9,2 milliard, dvs AKH sin eierandel er verdt ca kr 3,98 milliarder.
AKH eier 100% av Asset Development. AKH priser dette til kr 2,071 milliarder. AKH skriver selv at det meste av de kr 935 mill er verdier i Aker Narvik sitt industriområde. AKH kjøpte tomter og slikt for et par hundre mill. Hvorfor er det området verdt ca kr 1 milliard nå? Har AKH brukt så mye cash på det området? Jeg tviler sterkt, da cash beholdningen til AKH eller Aker Narvik ikke har gått ned med ca 700 mill i samme periode økning i verdien har økt. Er det noen som har sett noen forklaring på denne prisingen? Jeg ser Sparebank 1 Markets priser Asset Development til kr 1,24 milliarder. La oss bruke denne prisingen i utregningen, så får heller resten av prisingen bli et pluss seinere.
Other kr 238 mill (er det her SuperNode og GreenStat eierandelene ligger?). GreenStat aksjene er verdt kr 114 mill og siste punkt jeg hadde på SuperNode var en verdi på kr 48 mill. Hva er det som utgjør resten av verdiene på denne posten?
Da får vi en utregning med AKH sine verdier:
Mainstream kr 7,7 milliarder
ACC kr 3,98 milliarder
Asset Development kr 1,24 milliarder
Other kr 238 mill
Cash kr 3,583 milliarder
Gjeld kr 6,225 milliarder
Totalt kr 10,51 milliarder, dvs ca kr 15,23 pr aksje
Mainstream kr 4,9 milliarder
ACC kr 3,98 milliarder
Other kr 238 mill
Cash kr 3,583 milliarder
Totalt kr 7,71 milliarder, dvs ca kr 11,17 pr aksje
Mainstream kr 4,14 milliarder
ACC kr 3,98 milliarder
Other kr 238 mill
Cash kr 3,583 milliarder
Totalt kr 6,95 milliarder, dvs ca kr 10,07 pr aksje
Legger vi inn en holding rabatt på 20%, utgjør det ca kr 2 i rabatt
Da står vi igjen med verdier for ca kr 8 pr aksje
13.07.2023, 10:00:13
«Aker Carbon Capture and Aramco to explore partnership opportunities to deploy CCUS modular solutions in Saudi Arabia»
https://newsweb.oslobors.no/message/595242
Hvis vi skal leke litt med tall her:
AKH eier 58,4% av Mainstream. AKH selv priser eierandelen til kr 7,7 milliarder. Sparebank 1 Markets priser eierandelen til kr 4,9 milliarder. Frodon sin prising av eierandelen fra 15.2.2023 var på kr 4,14 milliarder. Vi kan regne på utfallet i total verdien med alle 3 vurderingene
AKH eier 43,27% av Aker Carbone Capture. Mcap kr 9,2 milliard, dvs AKH sin eierandel er verdt ca kr 3,98 milliarder.
AKH eier 100% av Asset Development. AKH priser dette til kr 2,071 milliarder. AKH skriver selv at det meste av de kr 935 mill er verdier i Aker Narvik sitt industriområde. AKH kjøpte tomter og slikt for et par hundre mill. Hvorfor er det området verdt ca kr 1 milliard nå? Har AKH brukt så mye cash på det området? Jeg tviler sterkt, da cash beholdningen til AKH eller Aker Narvik ikke har gått ned med ca 700 mill i samme periode økning i verdien har økt. Er det noen som har sett noen forklaring på denne prisingen? Jeg ser Sparebank 1 Markets priser Asset Development til kr 1,24 milliarder. La oss bruke denne prisingen i utregningen, så får heller resten av prisingen bli et pluss seinere.
Other kr 238 mill (er det her SuperNode og GreenStat eierandelene ligger?). GreenStat aksjene er verdt kr 114 mill og siste punkt jeg hadde på SuperNode var en verdi på kr 48 mill. Hva er det som utgjør resten av verdiene på denne posten?
Da får vi en utregning med AKH sine verdier:
Mainstream kr 7,7 milliarder
ACC kr 3,98 milliarder
Other kr 238 mill
Cash kr 3,583 milliarder
Totalt kr 10,51 milliarder, dvs ca kr 15,23 pr aksje
Mainstream kr 4,9 milliarder
ACC kr 3,98 milliarder
Other kr 238 mill
Cash kr 3,583 milliarder
Totalt kr 7,71 milliarder, dvs ca kr 11,17 pr aksje
Mainstream kr 4,14 milliarder
ACC kr 3,98 milliarder
Other kr 238 mill
Cash kr 3,583 milliarder
Totalt kr 6,95 milliarder, dvs ca kr 10,07 pr aksje
Legger vi inn en holding rabatt på 20%, utgjør det ca kr 2 i rabatt
Da står vi igjen med verdier for ca kr 8 pr aksje
Redigert 13.07.2023 kl 19:47
Du må logge inn for å svare
Frodon
23.08.2023 kl 14:17
3183
Jeg tror det samme nå, som jeg har trodd hele veien, at de store fondene blir sittende med store tap i porteføljen sin over lengre tid og blir lei av å forklare eierne sine dette kvartal etter kvartal. Og etter hvert dumper de aksjene ut for å bli kvitt minusen i porteføljen. Du ser jo hvordan de selger? Det er nesten dumping ala Spetalen stil ;)
Mange av de som kjøper nå, er tradere som håper på rekyl, slik jeg håpet på. Men så begynner enda en av de største aksjonærene å selge ut og kjøpere avventer til den posten også blir ca borte. Det er sikkert noen få langsiktige kjøpere også, men de dyktige langsiktige kjøperne jeg har leitet etter, har fortsatt ikke dukket opp. De kjøper seg kanskje inn via en emisjon? Hvis det blir fusjon må de kanskje løpe etter kursen?
Hva tror du?
Mange av de som kjøper nå, er tradere som håper på rekyl, slik jeg håpet på. Men så begynner enda en av de største aksjonærene å selge ut og kjøpere avventer til den posten også blir ca borte. Det er sikkert noen få langsiktige kjøpere også, men de dyktige langsiktige kjøperne jeg har leitet etter, har fortsatt ikke dukket opp. De kjøper seg kanskje inn via en emisjon? Hvis det blir fusjon må de kanskje løpe etter kursen?
Hva tror du?
Redigert 23.08.2023 kl 14:18
Bullinvestor
23.08.2023 kl 14:37
3135
Vi tenker mye det samme her. Hvilke mønster ser du når fondene begynner å selge seg ut..di prøver vel å skule sine salg?😀
Personlig tror jeg mange selskaper kan komme i en form for skvis fremover, hvor jeg tror på lavere kurser. Investorer som da sitter med penger er grådige. Kommer vi dit da er det vel grunn til å være grådig?😜
Personlig tror jeg mange selskaper kan komme i en form for skvis fremover, hvor jeg tror på lavere kurser. Investorer som da sitter med penger er grådige. Kommer vi dit da er det vel grunn til å være grådig?😜
Redigert 23.08.2023 kl 14:45
Frodon
23.08.2023 kl 15:04
3208
De største aksjonærene gjør vell slik de store pleier å gjøre, dumpe mest mulig i 3 dager før det synes på aksjonærlistene, så selge seg jevnt ned etter det. Men hvorfor begynte State å selge rett etter BNY var tomme? Var det samme eier bak begge postene? BNY har jo fortsatt en urørt post på topp 20. skal den også ut? Men alt det begynner å bli «små» poster med verdi på ca kr 17 mill. Lurer på hva Folketrygdfondet tenker, når de ser alle de store aksjonærene bli borte 🥳
Grådigheten kommer, vet bare aldri når. Jeg synes jo de som fortsatt har det meste på børs nå er grådige, så seint i syklusen vi er nå 😉
Grådigheten kommer, vet bare aldri når. Jeg synes jo de som fortsatt har det meste på børs nå er grådige, så seint i syklusen vi er nå 😉
Frodon
24.08.2023 kl 10:32
2895
Vet ikke om vi skal le eller grine, men THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV er nå inne på topp 20 aksjonærlisten igjen. Samtidig solgte ikke STATE STREET BANK AND TRUST COMP noen aksjer nå. Skal de fylle på igjen nå, etter å ha senket kursen?
Frodon
24.08.2023 kl 19:50
2807
Dagens morsomste sitat om AKH:
«Jeg er overbevist om at dette er en midlertidig nedtur»
Nedturen har jo vært siden midten av 2021, dvs kort tid etter aksjen ble børs notert. Da har aksjen vært «midlertidig» i en nedtur ca 99% av tiden den har vært børs notert
En annen fun fact, som absolutt INGEN trodde for et par år siden….det er Mainstream som har ødelagt for AKH….tenk litt på den. Mainstream ble lansert som energi kjempen, som skulle gi AKH overskudd til å drifte resten av selskapene til de klarte å stå på egne bein 🥳
«Jeg er overbevist om at dette er en midlertidig nedtur»
Nedturen har jo vært siden midten av 2021, dvs kort tid etter aksjen ble børs notert. Da har aksjen vært «midlertidig» i en nedtur ca 99% av tiden den har vært børs notert
En annen fun fact, som absolutt INGEN trodde for et par år siden….det er Mainstream som har ødelagt for AKH….tenk litt på den. Mainstream ble lansert som energi kjempen, som skulle gi AKH overskudd til å drifte resten av selskapene til de klarte å stå på egne bein 🥳
MorganKane
24.08.2023 kl 20:14
2946
Hehe,
Når jeg ser den litt lengre historikken er jeg ikke direkte uenig. Men tenkte på siden krisa i Chile ble tatt frem i søkelyset nå i sommer.
My bad.
Når jeg ser den litt lengre historikken er jeg ikke direkte uenig. Men tenkte på siden krisa i Chile ble tatt frem i søkelyset nå i sommer.
My bad.
Frodon
24.08.2023 kl 21:35
2900
Jeg begynte å skrive om krisen til Mainstream i Chile i november 2022…var kanskje for tidlig ute med å advare…ingen lyttet til det da. Skulle sikkert tatt det opp et par uker før media og AKH dro det frem, da ville alle lyttet
Frodon
24.08.2023 kl 21:38
2956
DividendYield skrev Hvor mye betalte Aker for mainstream ?
AKH tok opp obligasjonslånene for å finansiere oppkjøpet. Derfor jeg kjørte alle «ekspertene» så hardt når de sa at AKH ikke hadde gjeld 😂😂😂
«Kjell Inge Røkke-konsernet Akers datterselskap, Aker Horizons, kjøper 75 prosent av Mainstream Renewable Power, ifølge en melding. Transaksjonen verdsetter egenkapitalen i Mainstream til 900 millioner euro, eller rundt 9,3 milliarder kroner, på 100 prosent basis»
https://e24.no/boers-og-finans/i/GaBQxB/aker-horizons-med-fornybarkjoep
«Kjell Inge Røkke-konsernet Akers datterselskap, Aker Horizons, kjøper 75 prosent av Mainstream Renewable Power, ifølge en melding. Transaksjonen verdsetter egenkapitalen i Mainstream til 900 millioner euro, eller rundt 9,3 milliarder kroner, på 100 prosent basis»
https://e24.no/boers-og-finans/i/GaBQxB/aker-horizons-med-fornybarkjoep
MorganKane
24.08.2023 kl 21:58
2908
DividendYield skrev Hvor mye betalte Aker for mainstream ?
Du burde heller spørre hva AKH solgte 27,5% av Mainstream til Mitsui for. Hakket smartere spørsmål. Just saying....
Mitsui investerer worldwide og da særlig strategisk. For dem er investeringer i flere norske selskaper smårusk, og de er investert i veldig veldig mange selskaper worldwide. Hva de betalte for sin andel i Mainstream er « water under the bridge», som alt av eldre verdivurderinger.
USA idag:
- Det meste av grønne indekser igjen ned idag med i snitt 0,75 - 2,00 %.
- 2 av 3 grønne aksjer ned idag på min egen «indeks».
Worst performers:
TIPC - 10,25
ENPH - 6,15
SEDG - 6,05
SPWR - 5,35
Best Performer:
Xinyi Solar Hldgs. 4,13
Flat Glass Group 3,49
Begge notert i HK.
Så sentimentet er fortsatt dårlig.
USA idag:
- Det meste av grønne indekser igjen ned idag med i snitt 0,75 - 2,00 %.
- 2 av 3 grønne aksjer ned idag på min egen «indeks».
Worst performers:
TIPC - 10,25
ENPH - 6,15
SEDG - 6,05
SPWR - 5,35
Best Performer:
Xinyi Solar Hldgs. 4,13
Flat Glass Group 3,49
Begge notert i HK.
Så sentimentet er fortsatt dårlig.
MorganKane
24.08.2023 kl 22:51
2961
Men bare for morro skyld.... Hva betalte Mitsui (for ca ett år siden)? Du er vel enig at det er mer relevant enn hva AKH betalte for drøyt to år siden. Eller?
Og, strategisk kjøp... Javel, det skal du jo få lov å mene. Men er det slik at alle har plutselig stoppet med det? World wide...
Og, strategisk kjøp... Javel, det skal du jo få lov å mene. Men er det slik at alle har plutselig stoppet med det? World wide...
Svaret finner du på Mainstream sin hjemmeside, som du vet, men det ER «water under the Bridge» ( også betydningen av det er lett å finne)
Hva du mener med « men er det slik at alle plutselig stoppet med det» må du forklare. Det gir ingen mening.
Forøvrig har jeg aldri spurt noen om hva jeg får lov å mene… Om du prøver å legge begrensninger på andres mening, er det kanskje bedre du finner deg et forum på Российская Федерация
Jeg er så lei usaklige forutinntatte snevre skribenter, som aldri får ut nok galle på andre, for å fremme sin egen ego… Er du en av de?
Hva du mener med « men er det slik at alle plutselig stoppet med det» må du forklare. Det gir ingen mening.
Forøvrig har jeg aldri spurt noen om hva jeg får lov å mene… Om du prøver å legge begrensninger på andres mening, er det kanskje bedre du finner deg et forum på Российская Федерация
Jeg er så lei usaklige forutinntatte snevre skribenter, som aldri får ut nok galle på andre, for å fremme sin egen ego… Er du en av de?
Redigert 24.08.2023 kl 23:27
Bullinvestor
24.08.2023 kl 23:26
2929
Ingenting som nytter i denne nå, ser ut som det kunn er short som funker😂
Mange aksjer som er høy risiko(AKH) har jo falt mye. Det er bare å vente til bunnsolide selskaper viser kurs sørover, da kan det smelle flere plasser samtidig..
Det triste er jo hvis AKH skulle komme ned til 1 tallet så er det mange aksjer som blir billig. Man får da plutselig mange valgmuligheter🥳
Christian Ringnes tror høy rente mist 3 år.. ja huff da blir det ille for dem som har vært ALL in i aksjer lenge.
Mange aksjer som er høy risiko(AKH) har jo falt mye. Det er bare å vente til bunnsolide selskaper viser kurs sørover, da kan det smelle flere plasser samtidig..
Det triste er jo hvis AKH skulle komme ned til 1 tallet så er det mange aksjer som blir billig. Man får da plutselig mange valgmuligheter🥳
Christian Ringnes tror høy rente mist 3 år.. ja huff da blir det ille for dem som har vært ALL in i aksjer lenge.
Redigert 24.08.2023 kl 23:46
MorganKane
24.08.2023 kl 23:58
2903
Hehe,
Ser at det er mange som har solgt seg ut nå. Og livredde for at den skal hoppe opp litt oppover igjen. Og at de dermed blir sittende utenfor. Jaja, sånn går no dagan.
Lykke til.
Ser at det er mange som har solgt seg ut nå. Og livredde for at den skal hoppe opp litt oppover igjen. Og at de dermed blir sittende utenfor. Jaja, sånn går no dagan.
Lykke til.
DividendYield
25.08.2023 kl 00:12
2902
Jeg er mer interessert i hva Mainstream er verdt i dag, og hvor mye gjeld aker har satt seg fast i denne farsen. Det har vært mye eufori underveis, det er vi klar over.
Bullinvestor
25.08.2023 kl 01:18
2872
Alt for mye tro håp og kjærlighet på børsen nå. Index alt for høy🥴 enda ikke godt å si når det snur. Spørs når renta jekkes opp 2 hakk til..
(Når andre er grådig da skal man vær redd. Når andre er redd da skal man være grådig)
(Når andre er grådig da skal man vær redd. Når andre er redd da skal man være grådig)
Frodon
25.08.2023 kl 06:26
2797
sisterx skrev Det er vel ofte slik.
Ser ikke noen spesielle endringer på dagens liste. Gjør du? Stoppet sirkuset?
Frodon
25.08.2023 kl 06:28
5301
AKH har ikke solgt noen andeler i Mainstream. De lot sin eierandel bli utvannet i en emisjon
Just saying
Just saying
MorganKane
25.08.2023 kl 08:24
5213
Hehe,
Akkurat det vil jeg kalle ordkløveri.
Uansett, ingen av dere klarer å si det? Hvorfor ikke? Vel, fordi det sier seg selv at ca 24 milliarder har ikke forduftet "over natten". Faktum er at Mitsui kjøpte seg inn til 27,5 % eier ved å betale 575 millioner euro. Det ga hele Mainstream en verdi på 2.1 milliarder euro, eller ca 24 milliarder kroner. Dette var i mars eller april i fjor. Og nå, når det norske markedet verdsetter AKH sin eierandel til 0 (null, zero, nada) tilsier det at det norske markedet også verdsetter resten av mainstream til null. Det er selvfølgelig bare svada. 24 milliarder har ikke forsvunnet på ca 1 år. Uansett hvordan de midlertidige markedsforholdene i Chile er. Absolutt all infrastruktur er det fortsatt, hele organisasjonen er intakt, de har masse prosjekter som hele tiden modnes, både i Chile og andre steder. Jeg tror AKH vil kunne ønske å "vannes ut" mer for å vise de relle verdiene. Om det er til strategiske nye eiere eller om Mitsui øker din eierandel. Akh får selvfølgelig ikke samme pris som i fjor, men adskillig mer enn null (sannsynligvis noe i nærheten til hva de selv verdsatte det til ved forrige Q).
Jo mer paniske og repeterende de som har solgt seg ut blir for å holde kursen nede, jo mer trygg blir jeg på at det vil komme en løsning. Men ingen bråhast. Sitter foreløpig bare stille. Men øker nok etterhvert hvis det fundamentale fortsatt er intakt og kursen fortsetter å sige.
Lykke til.
Akkurat det vil jeg kalle ordkløveri.
Uansett, ingen av dere klarer å si det? Hvorfor ikke? Vel, fordi det sier seg selv at ca 24 milliarder har ikke forduftet "over natten". Faktum er at Mitsui kjøpte seg inn til 27,5 % eier ved å betale 575 millioner euro. Det ga hele Mainstream en verdi på 2.1 milliarder euro, eller ca 24 milliarder kroner. Dette var i mars eller april i fjor. Og nå, når det norske markedet verdsetter AKH sin eierandel til 0 (null, zero, nada) tilsier det at det norske markedet også verdsetter resten av mainstream til null. Det er selvfølgelig bare svada. 24 milliarder har ikke forsvunnet på ca 1 år. Uansett hvordan de midlertidige markedsforholdene i Chile er. Absolutt all infrastruktur er det fortsatt, hele organisasjonen er intakt, de har masse prosjekter som hele tiden modnes, både i Chile og andre steder. Jeg tror AKH vil kunne ønske å "vannes ut" mer for å vise de relle verdiene. Om det er til strategiske nye eiere eller om Mitsui øker din eierandel. Akh får selvfølgelig ikke samme pris som i fjor, men adskillig mer enn null (sannsynligvis noe i nærheten til hva de selv verdsatte det til ved forrige Q).
Jo mer paniske og repeterende de som har solgt seg ut blir for å holde kursen nede, jo mer trygg blir jeg på at det vil komme en løsning. Men ingen bråhast. Sitter foreløpig bare stille. Men øker nok etterhvert hvis det fundamentale fortsatt er intakt og kursen fortsetter å sige.
Lykke til.
Redigert 25.08.2023 kl 08:29
Sweetspot
25.08.2023 kl 08:28
5211
wielkikrol skrev Ja. 4 tallet er nådd. Helt stille fra selskapet.
4 er nådd ja. Hvor langt ned det går før jeg tror de går av børs? Jeg gir det maks et år🧐
Redigert 25.08.2023 kl 08:30
Sweetspot
25.08.2023 kl 08:32
5191
Det har gått en vei fra start, ikke noe nyheter og helt tyst fra Røkke Jr. & co.. Må skje noe stort snart 🎈
MorganKane
25.08.2023 kl 08:50
5141
Sa jeg panisk og repeterende? Nå er visst det siste at man prøver å "vanne ut" reell informasjon med ennå mer repeterende svada (ref de to siste totalt meningsløse meldingene til sweetspot).
Her er o hvertfall linken til Røkkes deal med Mitsui.
https://www.mainstreamrp.com/news/mitsui-joins-aker-horizons-as-long-term-strategic-investor-in-mainstream-to-accelerate-growth/
Her er o hvertfall linken til Røkkes deal med Mitsui.
https://www.mainstreamrp.com/news/mitsui-joins-aker-horizons-as-long-term-strategic-investor-in-mainstream-to-accelerate-growth/
Frodon
25.08.2023 kl 09:18
5112
Endringen er at de med både høy og lav markedsandel taper penger. Det ble dessverre et rally på å by enorme summer for å få prosjekt. I tillegg kom en høy inflasjon, som gjorde det dyrt å bygge. Og på toppen av det, har renter steget flere 100% på kort tid. Summen av dette gjorde at det ble ulønnsomt.
Frodon
25.08.2023 kl 09:23
5178
3 år faktisk, det er lengre enn selv jeg spådde ifjor 😉 Jeg lurer på om folk her har et nivå de faktisk vil realisere tapene sine for å få en del pengene tilbake på skatten, eller om de sitter med hele veien ned? Jeg hadde jo en kampanje ifjor høst om at folk burde vite om muligheten for å få realisert tap, slik at de kan vurdere på nytt når de får skattepengene, om de fortsatt synes AKH er det beste kjøpet på Oslo børs. Tror du noen angrer på at de ikke solgte på fjorårets kampanje?
DividendYield
25.08.2023 kl 09:35
5148
Vet ikke hvem som er panisk og repeterende jeg, men det er vel forståelig når du de verdiene dine forsvinne an mass og ikke evner på komme seg ut før alt er borte. Da er det lettere å ty til tastaturet og angripe meningsmotstandere.
Sweetspot
25.08.2023 kl 09:51
5129
Litt eldre sak, men er jo ikke bull akkurat..
https://www.dn.no/bors/aker/oyvind-eriksen/kjell-inge-rokke/aker-sjefen-varsler-opprydding-i-aker-horizons/2-1-1487090
https://www.dn.no/bors/aker/oyvind-eriksen/kjell-inge-rokke/aker-sjefen-varsler-opprydding-i-aker-horizons/2-1-1487090
10PS
25.08.2023 kl 10:23
5087
Elendig aksje og det gjelder AKH og ACC. Regner med den siste forsvinner etter hvert på lik linje som wind (AOW) og hydrogen aksjen forsvant inn i Aker systemet
(AKH). Innsidehandel uteblir. Når ingen på innsiden med lommene full av dine penger mener aksjen er billig ja da er den fortsatt for dyr. Dårlig ledelse med overbetalte folk som skryter hvor bra det skal bli er nå avslørt. Frodom fikk rett til slutt ( synd å si i.o.m. at han antagelig har vært short) men rett skal være rett. Short har betalt seg, men ikke for meg.
(AKH). Innsidehandel uteblir. Når ingen på innsiden med lommene full av dine penger mener aksjen er billig ja da er den fortsatt for dyr. Dårlig ledelse med overbetalte folk som skryter hvor bra det skal bli er nå avslørt. Frodom fikk rett til slutt ( synd å si i.o.m. at han antagelig har vært short) men rett skal være rett. Short har betalt seg, men ikke for meg.
Frodon
25.08.2023 kl 19:26
4995
Du kan jo (fortsatt) lese deg opp litt. Nå skriver du om ting jeg skrev om tidlig i 2023. Det virker som du ligger ca 6-12 mnd bak på det meste av info.
https://www.finansavisen.no/forum/thread/157709/view
Hvor mye er du i minus på din investering i AKH nå?
https://www.finansavisen.no/forum/thread/157709/view
Hvor mye er du i minus på din investering i AKH nå?
Frodon
25.08.2023 kl 19:32
5003
Mainstream og AKH har totalt ca kr 24 milliarder i gjeld (tok det fra hukommelsen, mulig det var kr 18 milliarder). Aker har et obligasjonslån hos AKH. Hvis det lånet blir innfridd ffa cash beholdningen, da går jeg short i AKH 😅😅
Det er vell eneste risikoen Aker har, med obligasjonslånet. Resten er plassert i underselskap. Går de over ende, er det bare å avskrive tapene.
Hva Mainstream er verdt får vi kanskje vite snart, da de sannsynligvis må ut i enda en ny emisjon snart
Det er vell eneste risikoen Aker har, med obligasjonslånet. Resten er plassert i underselskap. Går de over ende, er det bare å avskrive tapene.
Hva Mainstream er verdt får vi kanskje vite snart, da de sannsynligvis må ut i enda en ny emisjon snart
Frodon
25.08.2023 kl 19:39
5029
Alle er enige at det som har skjedd, er helt tragisk. Politikerne får skylden, men hvem valgte dem? 🙈 Jeg har kun vært short i AKH den ene gangen jeg skrev om det. Men som jeg skrev mange ganger, jeg følger aksjer tett for å vite om jeg kan investere i selskapene. Og i AKH har det blitt belønnet med at jeg har unngått store tap. Men jeg skulle av hele mitt investor hjerte heller håpet at AKH ble en suksess og at de ble markedsledere, som håvet inn cash og utbetalte utbytter 💪 Er du såpass mye i minus at det er liten vits å selge nå?
Frodon
25.08.2023 kl 22:31
5005
Fra Lars i Aksjesladder
«Ble litt forskrekket når jeg så at AKH priset mainstream assets til diskontering på 6%. Det er jo nesten på risikofri rente nå»
«Ble litt forskrekket når jeg så at AKH priset mainstream assets til diskontering på 6%. Det er jo nesten på risikofri rente nå»
Bullinvestor
26.08.2023 kl 01:36
4917
Jeg er bare så fornøyd at jeg solgte alle AKH aksjer i sept i fjor på kampanjen 👏😅 solgte alt jeg hadde i diverse andre selskap også👏 alt har i ettertid stupt🥳
Blir mange selskap fremover ala Xxl som får det tøft. Mange blir bare sveiseblinde. Hvor enkelt blir det å hente penger for å nevne AKH? Kursen sier jo alt. Tror vi ser 3 tallet snart..
Blir mange selskap fremover ala Xxl som får det tøft. Mange blir bare sveiseblinde. Hvor enkelt blir det å hente penger for å nevne AKH? Kursen sier jo alt. Tror vi ser 3 tallet snart..
Skalleknarp
26.08.2023 kl 09:52
4749
Ja, en god del minus nå. Jeg satt med litt cash noen måneder etter å ha hoppet av på RECSI. (var langt i bunn på RECSI også, men kunne selge med flagget oppe etter at nettopp Røkke kom inn. Kjøpte også AKSO på ca NOK 6 og var med på oppturen der og aksjeutbytte på 1x AOW og ACC aksje for hver AKSO aksje. Mao jeg klager ikke på Røkke og tåler å være i kjelleren enn så lenge. Er fortsatt i troen på at det en vakker dag dukker opp noe kursdrivende. Aker har finansiell tyngde og historie som teller i lengden. Det fine er også at det er ingen som kan sable denne drømmen da dette tilhører fremtiden🤠😀😱
Bullinvestor
26.08.2023 kl 11:03
4679
Alle gangene den amerikanske sentralbanken siden 1970-tallet har satt opp styringsrenten med fire prosentpoeng eller mer, har USA opplevd resesjon i løpet av det påfølgende året eller to. Greit å vite dette, men tror du alle forstår dette?? De aller fleste nyrike har jo ikke peiling hva som skjedde i finanskrisa.
Var mange som var investert tungt i nynoteringer på den tiden, og når kursene bare falt og falt. Da viste man at det måtte jo hentes penger…
https://www.finansavisen.no/makro/2023/08/25/8031046/kari-due-andresen-sjefokonom-akershus-eiendom-lite-hap-om-myk-landing
Denne krever også litt oppmerksomhet, mener det er veldig relevant!
https://e24.no/naeringsliv/i/mQwWn4/kontorkollapsen-i-usa
Var mange som var investert tungt i nynoteringer på den tiden, og når kursene bare falt og falt. Da viste man at det måtte jo hentes penger…
https://www.finansavisen.no/makro/2023/08/25/8031046/kari-due-andresen-sjefokonom-akershus-eiendom-lite-hap-om-myk-landing
Denne krever også litt oppmerksomhet, mener det er veldig relevant!
https://e24.no/naeringsliv/i/mQwWn4/kontorkollapsen-i-usa
Redigert 26.08.2023 kl 12:15
Taycon
26.08.2023 kl 11:13
4654
AKH eller andre kan handle Hrgi før mulig opptur. ATL etter melding om avtale med europeisk nh3 gigant (som igjen eies av Triton Partners). 25% av Hrgi eies av Europas største energiselskap. Småfolk gir bort aksjen tilnærmet gratis og virker ikke som den tunge kapitalen har fått med seg noe som helst. https://www.triton-partners.com/portfolio/ https://www.eon.com/en.
Redigert 26.08.2023 kl 12:18
Taycon
26.08.2023 kl 11:31
4670
Skal ikke plage AKH eller dere med flere hint om denne, men helt vanvittig. M.cap er latterlig lav og småsparere dumper aksjer og kursen går ned 10% på allerede torpedert kurs samme dag selskapet annonserer avtale med nh3 gigant (ikke MoU) Cash burn og avtale har tilsynelatende skremt småsparere som drømte om likvidasjon og utdeling av kontanter. Komiske greier og en fantastisk mulighet for de som er interesser i CO2 og ren ammoniakk. AKH feks. Tyskerne og spanjolene må jo lure på om finanseliten i Norge fortsatt har ferie. 25% av Hrgi ville vært en parentes for AKH (50-70 mill), men ville klart blitt positiv mottatt. AKH/e.on/Fertiberia - Kraftfullt. E.on har 50’ kunder og er inne i Hrgi primært for CO2 lagring/verdikjede og bør være interessant partner for acc/akh. Fertiberia er Spanias svar på Yara. Noen sover. M.cap på 130 mill. 267 mill. kontant. 482 mill gratis penger fra Enova. På tide å våkne.
Redigert 26.08.2023 kl 12:47
Taycon
26.08.2023 kl 12:00
4642
Glemte. Hrgi har et CO2 lager med 100 mill tonn kapasitet i Barentshavet. De er på utkikk etter operatør - noe for noen i Aker systemet som ser muligheter?
Er du ikke inne på feil tråd ? Dette er vel akh tråd .
Taycon
26.08.2023 kl 13:18
4571
Det kan du sikkert si, men kan jo muligens være interessant for noen å diskutere AKH’ muligheter i Norge.
Redigert 26.08.2023 kl 13:21
Ok. Men kanskje holder det med å nevne det en gang. 100 ganger er litt for mye av det gode.. da få du heller starte en egen tråd.
Redigert 27.08.2023 kl 01:02
Taycon
27.08.2023 kl 06:43
4259
Ok, den er grei. Aker BP fikk forøvrig lete lisens i mars (Nordsjøen) som Neptune/Hrgi (søkte sammen men tapte). HRGI’s «gamle» partner Neptune fikk ny lisens 18. aug. og mange nye og gamle venner kan finne hverandre. AKH kan vel også få noen nye venner lokalt, og vil jo tro at denne tråden har godt av litt annet fokus enn bare dommedag og problemer. Dessuten vil jeg tro at mange her inne er interessert i «det som rører seg» generelt i Akh’s interessesfære, men de gidder vel ikke skrive tenker jeg. AKH og andre bør sjekke ut Hrgi når 2 europeiske giganter er inne og HRGI’s gamle venn Neptune fikk lisens 18 aug. Aker BP kan bli oppmerksom Hrgis’ prosjekterte CO2 anlegg på Gismarvik. Takk for oppmerksomheten. Ps: Har opprettet tråd
Redigert 27.08.2023 kl 06:58
Skalleknarp
27.08.2023 kl 14:26
3991
Det tvinger seg vel frem en del fornuftige sammenslåinger etterhvert som det skikkelig begynner å røre på seg. Tror mange var for raske å satse på det grønne skiftet uten at markedet var klar for det. Tiden går fort og som Darwin sier «the Survivor of the strongest». Slik er det nok også i det grønne industri skiftet.
Frodon
28.08.2023 kl 09:00
3570
State har økt med ca 1 mill aksjer igjen? 😅😅 Da skulle de ikke tømme posten?
Frodon
28.08.2023 kl 09:10
3539
Jøss, visste ikke at kampanjen min hadde effekt på dyktige investorer som deg 😉 Sjelden jeg hører så mye rundt slike kampanjer. Virker som folk vil se an retningen aksjen tok etterpå, før de forteller om sitt valg 😅💪🥳
AKH vil garantert klare å hente penger til prosjektene de selv tror vil gi bra avkastning i fremtiden. Bare snakk om til hvilken pris. Siden Aker eier så mye i AKH, vil de sannsynligvis ikke hente penger til krisepris Men, det er et stort MEN her. Aker har et avkastningskrav på sine prosjekter som er langt over avkastning noen får i grønt. Dvs Aker må enten senke kravet på avkastning eller ikke gå videre med prosjektene.
Nesten så jeg lurer på om det nye energi fondet til Aker kanskje snur litt på mandatet? Blir mer grønt/brunt istedenfor grønt? 😜
AKH vil garantert klare å hente penger til prosjektene de selv tror vil gi bra avkastning i fremtiden. Bare snakk om til hvilken pris. Siden Aker eier så mye i AKH, vil de sannsynligvis ikke hente penger til krisepris Men, det er et stort MEN her. Aker har et avkastningskrav på sine prosjekter som er langt over avkastning noen får i grønt. Dvs Aker må enten senke kravet på avkastning eller ikke gå videre med prosjektene.
Nesten så jeg lurer på om det nye energi fondet til Aker kanskje snur litt på mandatet? Blir mer grønt/brunt istedenfor grønt? 😜
Frodon
28.08.2023 kl 12:32
3424
Hehe, en liten meteoritt kan endre mange drømmer 😜 Helt enig, spent på hvordan oppryddingen blir. Tydeligvis hadde ikke de største aksjonærene trua på oppryddingen. Litt rart at ikke nye fond tar langsiktige posisjoner nå 🧐