Aker Horizons + Aramco = Sant

Frodon
AKH 13.07.2023 kl 10:30 110621

Skal Aramco samarbeidet vĂŠre game changeren for AKH?

13.07.2023, 10:00:13

«Aker Carbon Capture and Aramco to explore partnership opportunities to deploy CCUS modular solutions in Saudi Arabia»

https://newsweb.oslobors.no/message/595242

Hvis vi skal leke litt med tall her:

AKH eier 58,4% av Mainstream. AKH selv priser eierandelen til kr 7,7 milliarder. Sparebank 1 Markets priser eierandelen til kr 4,9 milliarder. Frodon sin prising av eierandelen fra 15.2.2023 var pÄ kr 4,14 milliarder. Vi kan regne pÄ utfallet i total verdien med alle 3 vurderingene

AKH eier 43,27% av Aker Carbone Capture. Mcap kr 9,2 milliard, dvs AKH sin eierandel er verdt ca kr 3,98 milliarder.

AKH eier 100% av Asset Development. AKH priser dette til kr 2,071 milliarder. AKH skriver selv at det meste av de kr 935 mill er verdier i Aker Narvik sitt industriomrÄde. AKH kjÞpte tomter og slikt for et par hundre mill. Hvorfor er det omrÄdet verdt ca kr 1 milliard nÄ? Har AKH brukt sÄ mye cash pÄ det omrÄdet? Jeg tviler sterkt, da cash beholdningen til AKH eller Aker Narvik ikke har gÄtt ned med ca 700 mill i samme periode Þkning i verdien har Þkt. Er det noen som har sett noen forklaring pÄ denne prisingen? Jeg ser Sparebank 1 Markets priser Asset Development til kr 1,24 milliarder. La oss bruke denne prisingen i utregningen, sÄ fÄr heller resten av prisingen bli et pluss seinere.

Other kr 238 mill (er det her SuperNode og GreenStat eierandelene ligger?). GreenStat aksjene er verdt kr 114 mill og siste punkt jeg hadde pÄ SuperNode var en verdi pÄ kr 48 mill. Hva er det som utgjÞr resten av verdiene pÄ denne posten?

Da fÄr vi en utregning med AKH sine verdier:

Mainstream kr 7,7 milliarder
ACC kr 3,98 milliarder
Asset Development kr 1,24 milliarder
Other kr 238 mill
Cash kr 3,583 milliarder
Gjeld kr 6,225 milliarder
Totalt kr 10,51 milliarder, dvs ca kr 15,23 pr aksje

Mainstream kr 4,9 milliarder
ACC kr 3,98 milliarder
Other kr 238 mill
Cash kr 3,583 milliarder
Totalt kr 7,71 milliarder, dvs ca kr 11,17 pr aksje

Mainstream kr 4,14 milliarder
ACC kr 3,98 milliarder
Other kr 238 mill
Cash kr 3,583 milliarder
Totalt kr 6,95 milliarder, dvs ca kr 10,07 pr aksje

Legger vi inn en holding rabatt pÄ 20%, utgjÞr det ca kr 2 i rabatt
Da stÄr vi igjen med verdier for ca kr 8 pr aksje
Redigert 13.07.2023 kl 19:47 Du mÄ logge inn for Ä svare
Bullinvestor
04.08.2023 kl 16:15 5609

Ikke sĂ„ veldig enkelt Ă„ tjene penger nĂ„ pĂ„ bĂžrs; )Usikkerheten er for stor til Ă„ kjĂžpe AKH nĂ„, det er ikke for Ă„ svartmale for det gjelder ganske mye der ute nĂ„. Finnes jo litt unntak i aksjer da hvor Nkla har vĂŠrt shortet i hjel til trenden nĂ„ har snudd. Opp 6 gangen fra bunn pĂ„ 2 mnd. Som jeg har nevnt tidligere bĂžrs er jo mye god spenning..😜

https://www.finansavisen.no/makro/2023/08/04/8026810/olav-chen-skrasikker-pa-amerikansk-resesjon

Ja vi fÄr se hvordan dette slÄr til, ingen ting kan utelukkes.
Hva tenker dere?

Redigert 04.08.2023 kl 17:34 Du mÄ logge inn for Ä svare
Meatskull
04.08.2023 kl 23:35 5272

Hva med Alibaba og JD.com som er Michael Burrys stĂžrste innvesteringer? Vurderer og kjĂžpe litt her fremover!
Garcia
05.08.2023 kl 05:31 5191

Jeg sitter jo pÄ mine "aow" som ble byttet inn pÄ ca 20 kr i akh.
Jeg vurderer Ä realisere tapet nÄ mens fradraget er hÞyt og heller kjÞpe meg inn igjen og bare legge aksjen i skuffen og se pÄ de om noen Är.
Da er vel Erna tilbake reverserer forhÄpentligvis skatten igjen..
Taycon
05.08.2023 kl 11:11 4929

Hva tenker du eller dere om fÞlgende: AKH bÞr kjÞpe Hrgi eller forsÞke Ä komme inn i 3 parts avtale: Hrgi(e.on)AKH/Fertiberia - Barents Blue. Har ikke oversikt over hvor langt AKH har kommet i prosjektene hydrogen/ammoniakk og begrenset kunnskap om AKH, men de ville jo blitt et sterkt team. God ide? Hrgi stiller med 482 mill. fra Enova, strÞm, CO2 lager pÄ 100 mill tonn, tomt i Hammerfest og ca. 300 mill i kontanter.
Redigert 05.08.2023 kl 12:52 Du mÄ logge inn for Ä svare
Skalleknarp
05.08.2023 kl 11:27 4893

Ja, hvorfor ikke - de er jo nÞdt Ä tenke alternativt for fremtiden (grÞnt) som alle andre. NÄr jeg nevnte kanin sÄ bÞr det minimum vÊre en Belgisk Kjempe.
sisterx
05.08.2023 kl 14:26 4749

Norskbulls.com ga kjÞpssignal pÄ kr 5,68 den 04.08.23.
ForhÄpentligvis er bunnen nÄ satt. Kr. 5,68 blir vel testet pÄ mandag, men hÄper at kjÞpskraften viser seg sterk
Frodon
05.08.2023 kl 19:37 4644

Hvis aksjene dine stÄr pÄ en VPS konto, blir tapet realisert ved Ä flytte de over pÄ en aksjesparekonto
Frodon
05.08.2023 kl 19:47 4623

Hehe, de er herlige. Jeg la ut innlegg fra dem 3.8.2023 nĂ„r de anbefalte «stay short» og da var det ingen tegn til noe bull. Men etter en oppgang pĂ„ 0,09%, er det kjĂžpsanbefaling 😂

MÄ si jeg er spent pÄ neste uke. De store som har solgt, burde vÊre ca tomme nÄ. OgsÄ kommer det an pÄ om The bank of new york skal selge ut de andre kontoene sine.

Som jeg skrev 3.8.2023 RSI og MACD har snudd, som er tidlige signal om kjÞp. Kommer det en rekyl opp til kr 8-8,30 omrÄdet?
Frodon
05.08.2023 kl 20:00 4595

Er det 3dje Äret pÄ rad de skal bÞrs noteres? Jeg tenker at det er Þdeleggende for potensielle verdier Ä gÄ pÄ bÞrs i et dÄrlig marked for selskap med lite inntekter vs cashburn. Hva tenker du?
Taycon
06.08.2023 kl 09:56 4411

Voldsom respons pĂ„ Hrgi forslaget. AKH kunne jo gĂ„tt for 25% eierskap slik som e.on som for Ăžvrig betalte 370 mill. Mulig de ville klart Ă„ skaffe 5,5 mill. aksjer for snitt pĂ„ 12-14/ 66/77 mill. som igjen tilsvarer ca. 25% HRGI’s kontantbeholdning. Enova stĂžtten pĂ„ 482 mill. 25% = 120 mill. Det flyter 5-6 mill Hrgi aksjer etter dumpingen til Ferncliff/Saga/State og co og AKH kunne nok skaffet en del av disse gunstig. For 70-80 mill fĂ„r de altsĂ„ eierskap tilnĂŠrmet likt kontantbelĂžp + 120 mill Enova. HRGI’s prosjekt/blĂ„ ammoniakk i Hammerfest blir Europas stĂžrste «grĂžnne» anlegg.
God sĂžndag.
Redigert 06.08.2023 kl 10:10 Du mÄ logge inn for Ä svare
Patron72
06.08.2023 kl 10:11 4358

Ja jeg tenker det samme. Kan ikke fatte at de tar sjansen Ä gÄ pÄ bÞrs nÄ til hÞsten.
NĂ„r dette sagt sĂ„ har jeg ikke fulgt med pĂ„ Greenstat pĂ„ lenge. Mulig de tjener gode penger? đŸ€ŁđŸ˜‰

TÞff hÞst/vinter pÄ bÞrsen vil nok ramme greenstat hardt.

https://greenstat.no/videoer/greenstat-planlegger-borsnotering-i-2023
Redigert 06.08.2023 kl 10:16 Du mÄ logge inn for Ä svare
Patron72
06.08.2023 kl 10:39 4317

Aker burde heller kjĂžpt Hav Group.
Priset til 350 millioner kr

Her er teknologien klar for den grĂžnne omstilling i maritim sektor.
BÄde hydrogen lÞsning og batteri.
Selskapet guider 1,3 milliarder i omsetning i 2025
Taycon
06.08.2023 kl 10:46 4328

De kan gĂ„ for begge😊 1 mill tonn hvitvasket ammoniakk Ă„rlig.
Redigert 06.08.2023 kl 10:49 Du mÄ logge inn for Ä svare
Frodon
06.08.2023 kl 11:11 4259

Hvis bÞrsene faller pga resesjon, er det som regel de trygge store selskapene med overskudd, som fÞrst gÄr oppover igjen. De selskap som gÄr sist opp igjen, er vell de uten inntekter. Dvs det burde vÊre en stund til slike selskap blir hÞyt priset, hvis ikke det blir noen endringer i fundamenter?
Patron72
06.08.2023 kl 11:30 4250

Uten tvil.
Men ser for meg at de store fÄr kjÞpt seg noen billige selskap i ditt scenario.
Mange vil nok ogsÄ gÄ konkurs!
GoldenTouch
06.08.2023 kl 12:24 4193

Hadde jeg vÊrt AKH sÄ hadde jeg skilt ut datterselskapet greenstation, lading for elbil blir bare hottere og hottere og dette kan fÄ en fantastisk prising som selvestendig selskap, kan fort bli en hype rundt dette. SÄ om de skiller ut, kjÞrer halvparten av greenstat til nÄvÊrende aksjonÊrer. AKH tar 25% til av greenstation og selger 25% til stÞrre og mindre aksjonÊrer under IPO. Tror dette hadde vÊrt en bra mÄte Ä fÄ inn penger pÄ og fin mÄte Ä fÄ fram verdier i selskapet pÄ.
Bamse
06.08.2023 kl 16:28 4031

De kommer med en spinn off. Hvis ikke kjþper de noe som tjener penger med en gang. Akkurat som aker BP modellen 👍
Frodon
06.08.2023 kl 18:41 3945

Jeg skrev om det selskapet i 2021, da det faktisk var grĂžnt hype. Hvis de ikke skilte det ut den gangen, virker det rart Ă„ skille det ut nĂ„ 😜

https://www.finansavisen.no/forum/thread/136526/view
Frodon
06.08.2023 kl 18:43 3928

Det er jo faren for de som har sittet langsiktig og som har store urealiserte tap. Jeg skrev masse om dette tidligere. Plutselig selger Aker alle sine aksjer i AKH for kr 10 + det kommer et bud fra kjÞperen pÄ resterende aksjer, for Ä ta AKH av bÞrs.
Frodon
06.08.2023 kl 19:00 3923

«Hun nevner at havvindsatsingen pÄ SÞrlige NordsjÞ II, er beregnet Ä koste 23 milliarder kroner, og mener fremtidige investeringer kan komme pÄ nÊrmere 500 milliarder kroner»

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4ogOjo/roedts-nye-kraftplan-nei-til-vindkraft-sokkel-elektrifisering-og-krypto
DividendYield
06.08.2023 kl 19:43 3871

RÞdt sier mye rart, men her er jeg enig med dem. Utrolig Ä tenke pÄ slÞsingen av vÄre felles ressurser pÄ alt slags tull.

Enda mer skremmende er kostnadsbildet for grÞnne investeringer. Mainstream sin massive gjeld og Horizons hengemyr i Chile blir fort bare smÄpenger i forhold til de senere investeringer. Kanskje derfor ikke sÄ rart at Aker vikrer helt Ä ha gitt opp det grÞnne skiftet, og innsidehandler i Aker Horizons uteblir. De har ikke tro pÄ at det blir penger ut av dette lenger.

Enda vanskeligere er det Ä kunne se noe inntjening eller overskudd i uoverskuelig fremtid. Jeg klarer i hvert fall ikke Ä se at smÄaksjonÊrene skal kunne hente noe profitt, mer enn Ä trade i en aksje som stadig faller.
Bamse
06.08.2023 kl 23:29 3560

Jeg er helt enig i argumentene her men tror dere ikke at aker ser litt lengre frem. De har vel kalkulert med at makro skulle bli verre. Det er store krefter som tvinger gjennom det grĂžnne skiftet. Er stor politisk enighet om det i eu.
MorganKane
07.08.2023 kl 00:41 3472

Hehe,

Det er rart at ingen klarer Ä tenke helhetlig. En subsidieribg pÄ 23 milliarder sier ingenting alene. Hva er kostnadsbildet uten? Bare ekstremvÊr alene kommer til Ä koste trillioner av kroner pÄ sikt (i Norge). Og artsmangfoldet, som for sÄvidt ikke kan prissettes sÄ lett, gÄr til helvete. Lurer pÄ nÄr folk, inkl idiotene her inne, skal klare Ä tenke lenger enn sin egen nese.

For Þvrig, subsidierene som kan komme opp i 23 milliarder kroner, vil produsere 5-7 TWH Ärlig ettersom jeg husker. Noe som vil senke prisen pÄ strÞm generelt sett. I hele kongeriket. La oss si Þkt produksjon pÄ 5-7 TWH senker de gjennomsnittlige prisene med 30 Þre per kwt. La oss si gjennomsnittsnordmannen, inkl unger, kjerringer, rubbel og bit, bruker 5000 kwh i Äret. Med 5 mill nordmenn blir det 25THW. Med 30 Þre lavere pris generelt sett i gjennomsnitt (Þkt tilbud VIL gi lavere pris. PÄ alt!) sparer Ola Nordmann totalt sett 7,5 milliarder. Per Är. I tillegg sparer industrien nesten det femdoble (med nesten 150 TWH totaÞ produksjon). AltsÄ, de 23 milliardere har betalt seg pÄ noen mÄneder. Det blir riktignok noen tapere. Det er dagens kraftprodusenter. Kun de! Akkurat som OPEC ikke vil pumpe opp for mye olje vil ikke dagens kraftprodusenter produsere for mye kraft. Fordi prisen pÄ produktet de selger blir billigere. Men for forbrukerne, dvs. deg og meg, lÞnner det seg. Dividend, du skal vÊre rimelig kjÞtthue for ikke Ä skjÞnne det. Trust me, de 23 milliardere er tjent inn kjappere enn dere klarer Ä si eplekake.

Edit: for Þvrig 2: jeg er ikke helt sikker hvordan man har regnet ut subsidiene, eller om blir betalt ut med engang eller i lÞpet av keaftverkets levetid. Uansett med 5-7 TWH Ärlig produksjon vil det skape 100-140 THW i lÞpet av 20 Är. Da blir subsidiene per kWt rundt 15-25 Þre. Det mener jeg er helt innafor for p utvikle en ny teknologi (for vi snakker om utvikling) som mÄ til, og det raskt, for at ikke alt skal gÄ til helvete....Poenget mitt er at uansett hvordan man ser pÄ det sier ikke 23 milliarder en dritt. Hvorfor kommer ikke all informasjonen som mÄ til for Ä vurdere om det faktisk er dyrt eller ikke skikkelig frem i lyset? #Verden vil bedras!

For Þvrig 3: VG nevner 500 milliarder. Kun gudene vet hvor de, eventuelt RÞdt, har det tallet fra, men uansett, hva betyr i sÄ fall det? Hvor mange TWH snakker vi da om? Og over hvor mange Är? Og hva er usikkerheten rundt disse estimatene? Uten info om dette blir det jo helt meningslÞst Ä diskutere. Som en kuriositet kan man jo ogsÄ samtidig nevne et Equinor betalte en selskapsskatt pÄ godt over 500 milliarder i skatt i fjor alene. ALENE!
Redigert 07.08.2023 kl 01:09 Du mÄ logge inn for Ä svare
Frodon
07.08.2023 kl 10:45 3153

Det er ca fÞrste gang jeg ogsÄ er enig med rÞdt. Har de fÄtt ny leder som har skjÞnt at hvis partiet noen gang skal fÄ stemmer, sÄ mÄ de endre sitt program?

Dvs jeg er fortsatt skeptisk til partiet inntil videre 😂😂
Frodon
07.08.2023 kl 10:49 3159

Jeg leste masse om GreenStat sin satsing i India tidligere, og India skulle satse stort
og de har jo en enorm befolkning. Er det noen som vet om GreenStat har fÄtt noen prosjekt i India med subsidier eller inntekter de neste Ärene?
Frodon
07.08.2023 kl 10:54 3209

Hehe, her var det helt utrolig mange faktafeil, at det er bortkastet tid Ă„ begynne Ă„ rette opp alle feil. Kanskje noen andre gidder?

Morsomt at du ikke har peil pÄ kostnadsbildet, enda du har kjÞpt aksjer i selskapet

#AmatĂžrmessig
Redigert 07.08.2023 kl 10:55 Du mÄ logge inn for Ä svare
Frodon
07.08.2023 kl 10:59 3230

Aker startet jo med arbeidet rundt dekarbonisering for veldig mange Är siden. Grunnen til at de bÞrsnoterte selskapene, var pga hype. Men den er jo borte. Jeg er veldig spent pÄ om AKH gÄr videre med noen FID, hvis de ikke fÄr subsidier og eventuelt hvor mye hvert av prosjektene mÄ fÄ i subsidier for at de gÄr videre. Se eks pÄ Aukra, hvorfor blir FID utsatt hele tiden? Jeg skulle gjerne fÄtt mer svar fra AKH pÄ slikt
Frodon
07.08.2023 kl 12:28 3121

Da har jeg satset et bitte lite lodd med snitt pÄ kr 5,56 pÄ at siste rest fra THE BANK OF NEW YORK MELLON er solgt ut, selv om det virker som det er flere store selgere. Det finner vi jo raskt ut de neste dagene, om rekylen opp mot kr 8,00 til 8,30 kommer

Tett stoplos er nĂžkkel ordet i denne "investeringen"
Redigert 07.08.2023 kl 12:33 Du mÄ logge inn for Ä svare
Bamse
07.08.2023 kl 14:13 4939

Jeg er inne pĂ„ 5.6. HĂ„per pĂ„ en fin reise til 8😊
Slettet bruker
07.08.2023 kl 15:26 4836

RÞkke kan ha snakket for mye med Bill. Bill ringte han jo for Ä fÄ han med.

Les dette https://www.morgenbladet.no/aktuelt/forskning/2023/08/06/nye-tall-nordmenn-flest-tviler-pa-at-klimaforskerne-er-enige/
og kopien av artikkelen om "lite selv-valÞriserende" grÞnne (og forsÄvidt gjennomsiktige vaksine- og svarte krigs-)prosjekter endel lenger opp pÄ Armstrong-trÄden.
Redigert 07.08.2023 kl 15:26 Du mÄ logge inn for Ä svare
ibyx
07.08.2023 kl 15:35 4811

Tette stoploss nu!
Holder 5,50? :-)

5,50 der. Er ikke det ny ATL igjen?
Redigert 07.08.2023 kl 15:37 Du mÄ logge inn for Ä svare
ibyx
07.08.2023 kl 15:43 4789

Åpner gjerne pĂ„ 5,80 imorgen?
MorganKane
07.08.2023 kl 17:13 4669

Hehe,

Morsomt. Vel, det eneste viktige rent faktamessige i min kommentar er det faktum at 23 milliarder sier ingenting om reelle kostnader nÄr denne informasjonen kommer alene. Absolutt ingenting. Isteden for Ä komme med idiottilbakemeldinger som forsÄvidt er det du er best pÄ, hadde det vÊrt mer konstruktivt Ä opplyse hvorfor du selv mener havvind er dyrt. Hva mener du det betyr per kWt. Hva mener du selv ett Þkt tilbud betyr for de generelle strÞmprisene fremover? Hva mener du en investering pÄ 23 milliarder, som skissert, betyr for den videre kostnadsutviklingen? Etc etc.

Istedenfor for Ä ta tak i dette for Ä fÄ til en skikkelig diskusjon foretrekker du Ä komme med helt meningslÞse meldinger om at "nÄ har du tatt ett lodd" eller " nÄ er det viktig Ä ha tett stoploss", eventuelt summere opp de "offisielle" enkeltverdiene til selskapet for n'te gang med en eller annen Þrliten vri. Det klarer selv bestemora mi pÄ 104. Og hun er ikke akkurat proff....

For Þvrig skjÞnner jeg ikke hva du mener med at jeg ikke har peiling pÄ kostnadsbildet. Jeg har jo ikke gÄtt inn pÄ kostnadsbildet for AKH i det hele tatt... Kun nevnt hvor meningslÞst det er Ä snakke om 23 milliarder uten Ä faktisk diskutere hva man fÄr for pengene, hva det betyr per produserte enhet (for eksempel kWt) og hva Þkt produksjon betyr for det totale energimarkedet.
Taycon
07.08.2023 kl 18:39 4602

Ja, viktig med stoploss nĂ„r man satser et bitte lite lodd😅
Redigert 07.08.2023 kl 18:40 Du mÄ logge inn for Ä svare
Frodon
07.08.2023 kl 19:04 4596

Det er riktig, under ATL pÄ iintradag og sluttkurs. Men bare noen smÄ Þrer, men du ser at kursen blir dratt nedover hele tiden. Kommer det et stoplos raid? Aksjen kan raskt falle ned til kr 5 nÄ, hvis ikke aksjen kommer seg over de kritiske punktene imorgen. Sluttkurs er uansett det viktigste, sammen med volum.

GĂžy Ă„ lese pĂ„ NorskBulls. De beklager kjĂžpsanbefalingen? 😅😅😅 De skriver at aksjen er under stoplos, men bare sĂ„vidt, sĂ„ de har ikke endret anbefalingen enda. Kritisk dag for aksjen imorgen?

https://www.norskbulls.com/SignalPage.aspx?lang=en&Ticker=AKH.OL
Frodon
07.08.2023 kl 19:16 4596

Da er vi endel enig i noe, at det er svĂŠrt lite faktamessige i dine innlegg. Veldig godt Ă„ se at du endelig fikk litt innsikt 😉

Vet ikke om du forstÄr det enda, men jeg svarer deg slik fordi din kunnskap om selskapet fremstÄr som pÄ et svÊrt lavt nivÄ, men du later som om du kan selskapet og markedet de er i. Du snakket masse om fundamenter og at selskapene var sÄ billige pga det, ogsÄ evnet du ikke Ä lage en analyse pÄ ACC sine fundamenter, som viser hvor billig selskapet er

Tviler pĂ„ at du kommer til Ă„ endre dette. Prove me wrong 😉

Eventuelt kan du jo prĂžve Ă„ bli litt ydmyk ovenfor de som har lest vanvittig mye om dette siden AOW/ACC ble bĂžrsnotert og AKH etterhvert ble opprettet
Redigert 07.08.2023 kl 19:17 Du mÄ logge inn for Ä svare
MorganKane
07.08.2023 kl 20:19 4486

Hehe,

Hyggelig Ă„ prate med deg. Men tror vi stopper der. Bare Ă„ Ăžnske god jul.

Ps! Det er ikke alle fundamentale positive nyheter som er noe poeng Ă„ regne pĂ„. Det blir ofte rein tipping. For eksempel MoU med aramco. Dette er en fundamental positiv nyhet, Ă„penbart, men ikke noe poeng Ă„ regne pĂ„. Utfallsrommet er enormt. Det er handler mer om man stoler pĂ„ ledelsen eller ikke. Det handler om man mener, etter Ă„ hĂžrt pĂ„ de og snakket med de, at ledelsen, og forsĂ„vidt ogsĂ„ ingeniĂžrkompetansen i selskapet som helhet, gjĂžr en bra jobb nĂ„r avtaler fĂžrst blir inngĂ„tt. Er de kompetente? Det mener jeg at de er. Å prĂžve Ă„ regne pĂ„ det, spesielt med de aksjekursene som er nĂ„, er imidlertid bortkastet tid. Det eneste man trenger Ă„ vite er at potensialet er enormt (og det bare blir stĂžrre og stĂžrre jo mer det blir klart at det grĂžnne skiftet gĂ„r treigere enn antatt) flere og flere kontrakter og samarbeidsavtaler og fremdrift i disse, tilsier at sannsynligheten for at ACC lykkes Ăžker.

Edit:Har for Þvrig aldri sett deg eller noen andre komme med noen regnestykker heller. SpareBank 1 sin verdsetting er basert pÄ rein gjettelek med det utgangspunkt at verden ikke Þnsker noen lÞsninger (les: lave subsidier) i kombinasjon med udugelig ledelse og ingeniÞrkompetanse. Jeg er uenig i begge forutsetninger.
Redigert 07.08.2023 kl 20:26 Du mÄ logge inn for Ä svare
Frodon
07.08.2023 kl 20:56 4450

Jeg har kommet med det flere ganger, men da skrev du at det var fjas, du bare skumleste og leste bare litt av det.

Det er noen fÄ av oss som regner pÄ faktiske resultat, marginer, nye meldte kontrakter, backlog, cash og hva som skal til for at det blir overskudd hvert Är

Du fÄr lese bakover, sÄ finner du infoen
mens du var aksjonÊr.
DividendYield
07.08.2023 kl 21:02 4491

Du verden sÄ mye svada du klarer Ä lire av deg i innleggene dine. Masse tomme ord i setninger som ikke forteller noe som helst. Bortsett fra potensialet i akh er fantastisk og de som mener noe annet er idioter. Jeg blir sÞvnig av Ä lese innleggene dine.

Og de hersketeknikkene dine er ikke noe annet enn patetiske.
Dr No
07.08.2023 kl 21:38 4447

Enig i mye av det du skriver her. De fleste ser vel at det er mye i et selskap som ikke kan regnes pĂ„ som f.eks kompetanse, nettverk, erfaring, bĂžrsklima m.m. Man kan si akh, som med flere grĂžnt selskaper, ikke helt har truffet planken. Det hjelper heller ikke med en regjering uten visjon for fremtiden, men heldigvis virker det som om ting er i ferd med Ă„ snu nĂ„r vi ser til Eu og Usa. Dette er ikke en sprint, men et maraton (virker som flere her inne tror noe annet) t.t.t... Frodon, leser dine innlegg med stor interesse, takk for all tid du legger i Ă„ dele dine tanker med oss 🙏
Redigert 07.08.2023 kl 21:45 Du mÄ logge inn for Ä svare
Fjellbris
07.08.2023 kl 23:15 4315

OgsÄ enig i det du skriver, inkl. honnÞren til Frodon.
Og mest av alt, TTT og at dette har vÊrt/er en tolmodighetsprÞve. Men, det grÞnne skifte kommer med EU og USA i spissen, og nÄr det fÞrst snur gÄr det fort. Blir som med oljeindustrien pÄ 60 og 70 tallet, hÄper imidlertid pÄ snarlig og god lÞsning Mainstream, nÄr det pÄ plass starter re prisingen i AKH.
Slettet bruker
08.08.2023 kl 00:23 4254

FÞyer meg i rekken. Bra med all energi du legger i aksjen Frodon, og bra at din informasjon ikke slukes rÄtt.
Mht. utviklingen i grÞnn industri, sÄ viser erfaringer hittil at det er ytterst komplekse prosesser.
Selvom div.vedtak worldwide har frigjort store mengder med kapital til grÞnne formÄl, sÄ blir mesteparten av disse midlene ikke brukt; Det er lavere risiko i f.eks. oljeindustrien. Flere store oljeselskaper har dessuten kontroll pÄ tempoet i grÞnn satsing, noe som er veldig uheldig.
Det er ogsÄ 0 forventninger til toppmÞte i september, fordi det er kapitalen som rÄr.
Dermed sÄ kommer ting til Ä ta VELDIG lang tid, og Imens sÄ renner kapitalen ut av selskaper som satset pÄ feil hest / satset til feil tid.
SÄlenge inflasjonen er hÞy forventer jeg at grÞnne initiativ er sÄ godt som fravÊrende.

Jeg kjenner ikke AKH bra nok til Ă„ vurdere de utfra sentrale parametre, som selskaper bĂžr vurderes etter, og har forenklet min hverdag litt ved Ă„ bare holde Ăžyet med de grĂžnne indekser i USA, samt utviklingen i et lite utvalg av norske grĂžnne aksjer og TA.
Har blitt mer puslete med tiden, og selvom endel parametre kan tyde pĂ„ en mykere landing, sĂ„ er jeg lettskremtđŸ€“.
https://www.finansavisen.no/makro/2023/08/07/8027198/et-pyramidespill-fortjener-ingen-a-karakter
Ikke for Ä kaste mer olje pÄ bÄlet, og problemstillingen er velkjent og gammel, men mest for Ä illustrere hvor gal finansverden har blitt.
Hadde jeg vĂŠrt sentralbanksjef i EU, hadde jeg notert Brent olje i euro ASAPđŸ„ł.
Tilbake til grĂžnne aksjer:
Torsdag vet vi mer om hvilken vei det gÄr nÄr inflasjonstall for juli slippes. Pengesekken til folk flest i verden holder vel en stund til og er muligens ikke tom fÞr en gang neste Är
.
Redigert 08.08.2023 kl 00:24 Du mÄ logge inn for Ä svare
MorganKane
08.08.2023 kl 00:32 4301

Haha,

NÄ skjÞnner jeg problemet.... Faktiske resultat. Du ser pÄ AKH og ACC som verdiaksjer. Hihi. Jaja, sÄnn kan det gÄ.

Vekstsaksjer prises litt anderledes skjÞnner du. PrÞv Ä regn ut verdien av NEL utifra dagens marginer. Eller Tesla for den saks skyld. Nei og nei og nei... Jeg ler sÄ jeg griner. God natt og drÞm sÞtt.

Ps! Helt greit Ă„ ikke tro pĂ„ vekstaksjer, altsĂ„. Men ikke gjĂžr det pga dagens resultat. Det blir en smuuuuuule dumt😂
Skalleknarp
08.08.2023 kl 08:00 4369

Det grÞnne skiftet har fÄtt kraftig drakraft av tÞrke, vind, tornadoer, styrtregn som har herjet hele kloden den siste tiden. Selv store skeptikere snur og blir "belivere" heter det. Mao det grÞnne skiftet vil bli MASSIVT fremover er min spÄdom. Man har egentlig ikke sÄ mye valg er vel melodien som nÄ spilles.... Vi fÄr se hvordan dette ender litt frem.... Ha en fin dag alle sammen. (Aller er med - ingen eksludert). :)
Frodon
08.08.2023 kl 09:54 4175

Kanskje den metoden har fungert for han tidligere? Ingen vits Ä prate med han, det ser ikke ut som det gÄr helt inn

AKH brÞyt ned igjennom stÞtten. Er det ned til kr 5 nÄ?
Redigert 08.08.2023 kl 09:56 Du mÄ logge inn for Ä svare
Frodon
08.08.2023 kl 10:00 4252

Der er jeg helt enig med deg, som jeg tror er mye nĂžkkelen her
hva er det Regjeringen holder pĂ„ med? De skriver under Paris avtalen og lover i hytt og pine, med en overfylt pengebinge. Mange selskap la til rette for det grĂžnne skiftet, ogsĂ„ sviktet politikerne totalt. Tenk om Norge hadde satset og fĂ„tt hĂžye markedsandeler i det grĂžnne skiftet? NĂ„ lĂžper vi bare etter 🙈 Kina er helt klart verdens dominerende i det grĂžnne skiftet og jeg tviler pĂ„ at noen klarer Ă„ ta igjen det forspranget.

Takk for hyggelige ord. Det har vĂŠrt en tĂžff og lang vei, men utrolig spennende marked og tema đŸ€©
ibyx
08.08.2023 kl 10:02 4340

Det ble knekk og ikke jekk. Tette stoploss! :-)
Frodon
08.08.2023 kl 10:03 4373

Takk for det 😇

USA og Europa ligger milevis bak Kina. Tipper det vil stĂ„ «made in China» pĂ„ fryktelig mange deler, komponenter osv i fremtiden. Mulig USA stempler flagget sitt over Kina merket 😅

Hva tror du om Regjeringen sitt bidrag kl 12.05 idag? Lukter bad news for AKH?