XXL - Freddy Sobin er en råtass, han snur dette!

Thoma$
XXL 17.07.2023 kl 22:05 14623

Om man ser på Freddy Sobin’s snu operasjoner fra tidligere, så er jeg ikke overrasket om han for det første kjøper en stor aksjepost innen kort tid og at han knuser til med gode resultater innen 3q.

Mannen er helt rå, XXL med Freddy Sobin som leder går 10 gangeren innen 2023 er over.

Så selges selskapet til et oppkjøpsfond når verdien i selskapet er på rundt 5 til 6 milliarder, 1/3 av toppen.

Merk mine ord…
Garmis
17.07.2023 kl 22:37 9733

Ok, men når alle har fylt opp med sportsutstyr. Og ingen har penger å bruke hjelper det lite.
De kan selvfølgelig selge ut alt og slå seg konkurs, det vil gi en boost men vanskelig å selge.......
livsstil
17.07.2023 kl 22:55 9685

Problemet til XXL er at de ikke lenger har noe identitet, de er verken fugl eller fisk. De er ikke lenger en lavpriskjede og ikke er de faghandel, så da blir det litt som RIMI i gamle dager. I tillegg har de ennå ikke fått avviklet i Østerrike og de kommer til å blø penger lenge. De må ha likviditet og det går utover deres marginer. Mulig han er en flink kar, men det var Wibe også. Gi meg en god grunn for å handle på XXL kontra andre kjeder?
geo01
20.07.2023 kl 23:09 9376

Har vært i bransjen i mange år,XXL er en gresshoppe skrev jeg da de kom,nå er de bare bærsj igjen av det gresshoppen er.
Sport1 som også kan bli neste med tunge Intersport som ikke evner inntjening positivt levende på rike onkel Gjelsen og sunnmøringen som driver skipsfart lever videre så vidt.
Alle er i negativ vekst og alle har identitetsproblem med alt for mange aktører.
Jeg vet mye om hva problemet er men gidder ikke og si så mye om en bransje som kun er fjern fra virkeligheten.
Håper Gjelsten leser denne da jeg kjenner han fra før i Frank Shorter.
Det handler ikke om flaks i markedet lengre men forberedelser og kvartaler.
Sport1 er et unntak da eliten eiere er der.
XXL har 0 profil og den nye sjefen i xxl er sen andunge i dammen,og gresshppene skiter gammel morro.
De derre Outlet stores er hunbug fra a til å men idag elsker kunder dritten.
Lykke til.

geo01
20.07.2023 kl 23:36 9329

Jeg husker Gsport skulle erobre europa og nesten hele verden,men gikk pga ledelsen i dass.
Ledelsen i XXL bør bort,og tenke nytt.
Tiedemann er en artig figur med penger men sport er ikke hans nisje selv om han soler seg i gammel morro og ødelagte investrorer med knekte rygger.
Håper han knekker ryggen selv så han ser hva han har gjort den pengegale dassen.
Ledelse er verre enn hundre glatte såper i hånda.
Dette tar minst 5 år og reparere,utsettelser av lave negative marginer er den nye standard for alle kjeder,
Håper det sprekker så grundere får bestemme igjen,knoll og tott lever på andres penger inntil videre.
Redigert 20.07.2023 kl 23:38 Du må logge inn for å svare
Goldsmith
07.10.2023 kl 16:58 8618

Spennende at Sobin er en rå turnaround artist.
Kan du gå igjennom hans turnaounds og resultatene han har oppnådd for selskapene?
holidayfun
11.10.2023 kl 21:41 8269

Baer tull
Sobin er ikke i nærheten av noe som helst og sitter maks 3 måneder til
Inntreden av en så betydelig aktør trodde ingen ville komme, dette torpederer Altor sine plan om å ta det av børs fort
Nå blir det mye krangling fremover og Stormberg dealen ser enda mer snåll ut, Sobin kommer fra salg av merkevarer og skal nå jobbe med egne merker og eiere som har helt ulike syn, Engelske eiere ønsker volum for sine merker og det er nok kravet, Altor ønsker volum for sine merker som Rossignol, Osv, dette blir en kamp, tror det er ok å selge seg helt ut og glemme denne fremover
Husk de blør penger i mange markeder, det er liten tegn til økonomisk vekst i sport retail fremover, synd men de taper nok flere 100 millioner til neste kvartal, det er det ikke mange som kan rydde opp i av den gjengen som i ledelsen der når alle gode er sluttet og kun de uten kunnskap sitter igjen , extrem svak drevet kjede på innkjøp, lagerstyring og personal styring, nesten ingen kunsnkap blant de ansatte lenger og varepartier fra 2019 til full pris, gleder meg til å følge denne fremover
Redigert 11.10.2023 kl 21:44 Du må logge inn for å svare
Goldsmith
12.10.2023 kl 11:10 7956

He, he. Her var det rake pucker!

Jeg tror heller ikke dagens styre og ledelse klarer å snu dette.

Jeg sjekket opp resultatutviklingen i Kicks under Sobin, og han fikk Kicks opp i 2% resultatgrad. Det kan trygt kalles en turn - og ingen turnaround. Det er faktisk utrolig dårlig.

Når du sitter å hører på ham, får du en del ahaopplevelser:

1. Sobin skal jobbe ut fra Sverige, og han rekrutterer en ny ledelse av svensker. En betydelig endringsprosess fungerer ikke om du ikke er til stedet og kan markedet du skal operere i. Da kan du ikke sitte i Sverige med svenske ledere
2. En turnaround krever en tydelig pan med noen få, tydelige punkter som er helt konkrete aktiviteter. Nå du hører på hva han skal gjøre, skjønner du at han aldri har gjort en turnaround. Det er feil punkter som er utydelige i hva som kreves av aktiviteter
3. En av hovedutfordringene i XXL er t de aldri har fått til markeder utenfor Norge. En hovedfaktor bak dette, er at alt innkjøp gjøre for alle markedene, det er ingen lokal tilpasning av betydning. Ex Fischer og Rossignol ski i Norge passer ikke i Finland, der bør du ha Peltonen også. Dette er det ingen plan for å endre på. Da vet man at dette ikke kan gå!
Redigert 12.10.2023 kl 11:12 Du må logge inn for å svare
holidayfun
22.10.2023 kl 21:47 7385

Herlig, bra fakta og takk for ny info, tydelig en leder som tror dette er lett match, dette kommer ikke til å funke, det er helt sikkert!

Se info om den nye eier i XXL, de leverer på mye bra og har klare planer, neppe plass til en svenske med hjemme kontor der
https://frasers.group/
Tror dette kan bli en dragkamp fremover da det er noen som ikke vil selge og ta sine tap, her kan de skaffes lette penger om man er på og følger med på kursen på ørebasis og selger og kjøper, men selskapet er jo helt ut, dette kan bli stygt
oryx
21.02.2024 kl 13:20 6444

Blir interessant å se hva som blir veien videre.
Redigert 22.02.2024 kl 07:09 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
21.02.2024 kl 13:23 6430

oryx skrev Innlegget er slettet
Dersom Gjelsten tør å gå inn i XXL så blir det nok gjennom en emisjon. Denne blir vel maks liggende rundt kursmålet til de fleste meglerne, rundt 40 øre
oryx
21.02.2024 kl 13:31 6413

Det kommer helt an på hvilken løsning som velges.
Redigert 21.02.2024 kl 14:05 Du må logge inn for å svare
oryx
21.02.2024 kl 13:53 6366

Ser at noen på XI vurderer å shorte XXL igjen.... skal aksjen aldri få fred.
Redigert 21.02.2024 kl 14:04 Du må logge inn for å svare
minsin
21.02.2024 kl 23:09 6130

Tja er litt usikker ...
Altor eier 33 pst
Frazer group eier 17 pst .
Dersom Gjeldsten skal inn i selskapet - tror jeg mest på en kamp om aksjene til Altor , som igjen vil presse frem en budplikt .
Frazer ser ut til å ha en klar strategi .. der de ønsker "enevelde" i norden. Nå har xxl skilt ut danmark , der Frazer er konkurent .
Mye tyder på at dette er gjordt i dialog mellom Frazer og Xxl.
Gjeldsten på sin side er stor eier i Sport Holding som eier bla Anton sport , intersport mm
De vil neppe tåle konkurransen fra xxl om Frazer blir stor eiere.

Nei , tror ikke helt på emisjon før en evt budkamp .
Xxl har ikke mye penger og trenger kapital , men jeg tror xxl blir kjøpt opp i forrkant ....

Aksjen skal videre opp og teste 1,2 evt opp mot 1,4- de kommende dagene - er mitt stall tips

Uansett emisjon eller ei - det blir kamp til døra hær .. mye avklares nok innen uker
Redigert 21.02.2024 kl 23:16 Du må logge inn for å svare
Star
21.02.2024 kl 23:20 6126

Går mot 2kr
Star
22.02.2024 kl 09:08 5996

Rally kommer kan fort se 2
Slettet bruker
22.02.2024 kl 09:23 6001

Her blir det kamp til døren! Veldig artig når slike case oppstår
Slettet bruker
22.02.2024 kl 10:01 5904

Kan fort bli volum på minst 100millioner aksjer som bytter hender idag på stigende kurs!
Spørs hvilke planer som er diskutert på de forskjellige kontorene.
Kampen er i gang, tilsynelatende
Star
22.02.2024 kl 10:31 5853

Gjelsten kan kjøpe XXL, kamp om aksjene les FA .

Lotto aksjen kan gå mange kr.

27kr i 2020 kan vi få orden på butikken så får vi en ny opptur kanskje til 10-20 på sikt. Billigere produkter så brenner de ikke inne med store vare lagre.
Føre var
22.02.2024 kl 10:35 5833

"XXL skyter opp over 20 prosent etter et konkurrerende mediehus spekulerer i om Bjørn Rune Gjelsten kan snuse på et oppkjøp av sportskjeden. "

Skrives det i finansavisen.

Hvem er så dette mediehuset?
Star
22.02.2024 kl 10:37 5820

Kan være han kjøper XXL hva blir prisen 2-3kr?
holidayfun
22.02.2024 kl 15:02 5572

Freddy
Anders Kjellen
Stine
Blir neppe mer jalla en dette
Tallene snakker for seg, trenger ikke si så mye mer

minsin
22.02.2024 kl 16:00 5497

Tja vi får se...

For Frazer vil ett "herredømme" i norden bety milliard verdier alene ...For Sport Holding vil deres viksomhet bety at marginene faller dramatisk.

Tror nok det blir bud kamp her ...
Frazer har allerede bestemt seg , Gjeldsten har ikke råd til å la være å by på xxl eller forsøke å stoppe Frazers etablering i norden ..

Vi får se hva altor vil ... foruten å optimalisere sin portefølje.
Vi fr etterhvert se om andre kommer på banen...
Redigert 22.02.2024 kl 16:01 Du må logge inn for å svare
holidayfun
22.02.2024 kl 16:53 5440

Hva er det du ikke forstår?
Gjelsten kan ikke kjøpe XXL, det er ikke mulig på grunn av andre interesser i samme bransje
Om Frazer har bestemt seg, latterlig utsagn, hvorfor raidet de ikke aksjen på all time low med laveste krone kurs ever?
Skjedde ikke noe da, de venter og kommer nok med et bud på ca 0.20 øre pr aksje
Lykke til, dette kan du lite om

Redigert 22.02.2024 kl 17:42 Du må logge inn for å svare
minsin
23.02.2024 kl 10:22 5200

vel fraser har allerede signalisert at de skal bli størst i Europa...
Deres inntog i Danmark , Tyskland bekrefter deres agenda og strategi...
For Fraser var det viktig å komme over 10 pst - rett og slett fordi da kan blokkere ett "fiendlig oppkjøp av selskapet" .
Jeg vil tro at for sport holding - så vil de også ha en viss interesse i at fraser ikke kjøper opp XXL.
- Vil derfor tro at de vil kjøpe seg opp over 10 pst i xxl...
Fraser en en veldig stor aktør innen sports utstyr - som Sport holding ikke har tjangs å konkurrere mot...
Stordrifts fordelene til Fraser , blir alt for store...

Pr nå sitter Altor med nøkkelen til hvem som overtar selskapet.. siden de eier 33 pst ( 1/3 del av selskapet)
det å eie 1/3 del av selskapet innebærer :
"Har man mer enn 1/3 flertall av aksjene har man såkalt negativt flertall. Det innebærer at man kan blokkere vedtektsendringer, fusjoner, fisjoner, kapitalforhøyelser og kapitalnedsettelser."

Det hele koker nok ned til at Fraser overtar XXL, det er snakk om pris.. og Fraser har penger i kassa..
Det at Fraser har 17 pst av aksjene - så har de ikke travelt.... ved 20 pst kan de kreve ekstra generalforsamling..de 3 prosentene klarer de på en handelsdag uten problemer...
I Frasers-Group-FY24-Interim-Results side 25/64 - peker Fraser i praksis ut at de vil svelge XXL - men som sagt deres eierandel gjør at de har relativt god tid. De er helt sikkert i dialog med Altor, kjøper de opp aksjene deres - blir de pliktig til å komme med bud på rastrerende aksjer

At fraser eier 17 pst er ikke tilfeldig - sammen med Altors eierandel vil da fraser eie over 50 prosent
Iflg aksjeloven
"50 % eierandel
Eier man mer enn 50 % av aksjene kan man ha avgjørende innflytelse på valg av styret. Styret bestemmer bl.a. hvor mye som skal deles ut i utbytte til aksjonærene."

Ergo da kan Fraser sette inn de folkene de vil i styret i XXL, samtidig må de komme med bud på selskapet.
Fraser sikter seg uten tvill inn mot Altors post på 33 pst

En emisjon ??
Viktigheten av å eie XXL er mye større enn at de bryr seg om en emisjon på 100-200 mill...
Sett med frasers øyne - ville det vært en klar fordel om de fikk 50 pst eierskap, før en eventuell restrukturering av selskapet.
Da bestemmer de i mye større grad , hvordan xxl skal bli i fremtiden.
Emisjon - hjelper litt på daglige driften - men det er relativt småbeløp de henter inn . Nå har jula akkurat bidratt til litt penger i kassa- så situasjonen er neppe ekstremt akuttt.
Mye tyder derfor at starten av restruktureringen kommer til å skje i forkant av en evt emisjon- om det i det hele tatt er behov for emisjon

Naturlig å tro at Altor og Fraser er i god dialog om aksjesalg...allerede nå.
Igjen et er snakk om pris :-)
Redigert 23.02.2024 kl 11:48 Du må logge inn for å svare
minsin
26.02.2024 kl 11:00 4817

Nei se her... nesten 10 pst oppgang på en aksje som er "dødsdømt" i markedet...
"Turn around cases" - kan gi en fenomenal oppside , spesielt når det det florerer med oppkjøps rykter

Enn så lenge er det bare å ta det med ro, virker som om kjøpersiden er noe større enn salgssiden .
Ender aksjen på over 1 kr i dag ???










Star
26.02.2024 kl 11:14 4782

Hvem laster ? Gjelsten? kan de bli et bud snart.

2kr ?
minsin
26.02.2024 kl 11:40 4745

Tja ... tviler litt på det, selv om Gjeldsstens "sport holding" vil ha en interesse i at Fraser ikke overtar XXL.
Regnskapene til Sport holing klarer å håndtere XXL i sin nåværende form- situasjonen blir annerledes dersom Fraser overtar XXL.

Spekulasjonene fremover vil dreie seg om det foregår en dialog mellom Altor og Fraser.
For meg virker det som om det er opplagt at Fraser ønsker å overta aksjene til Altor... i såfall vil de få ca 50 pst av aksjene - noe som utløser budplikt.

Angående emisjon- klart XXL må omstruktureres- en mulig emisjon vil ikke løse dette alene.
Tror nemlig at Fraser overtar XXL før en evt emisjon- rett og slett fordi de ønsker å sitte i førersetet under restrukturerings prosessen og evt før en mulig emisjon- dersom Fraser mener dette er løsningen. De har selv kapital nok til ikke å måtte gå inn i markedet å hente penger

Etter mitt skjønn vil Fraser overta XXL en del billigere dersom de overtar XXL før emisjon enn etter...
Etter en emisjon , vil mange aksjonærene mene at XXL er "reddet " - da vil Fraser være tvunget til å heve budet betraktelig

Mye er uansett i spill her- XXL vil være tvunget til restrukturering gjennom nye eiere uansett


Redigert 26.02.2024 kl 11:45 Du må logge inn for å svare
kokkohill
13.03.2024 kl 11:21 4279

Vi får vente å se hva som skjer😜
minsin
13.03.2024 kl 12:23 4220

Ikke i tvil i at XXL kommer til å bli restrukturert med Fraser Group, og komme ut av det hele med styrket balanse.
Selskapet er verd skarve milliarden - til gjengjeld vil Fraser få herredømme over hele Skandinavia...
Når Finansdirektør nå velger å pakke kofferten - sier det meg at Frasers utvalgte vil naturligvis overta denne posisjonen.
XXLs skjebne er allerede bestemt , og jeg tipper Fraser og Altor allerede er enige om en avtale å kjøpe aksjene deres
Tipper det kommer bud på selskapet allerede inneværende mnd.
Fraser har kapital tilgjengelig og vil neppe kjøre en emisjon før overtakelse- det vil bare forstyrre prosessen og sannsynligvis selskapet vanskeligere å overta i sin helhet.
Hvem vil vel selge en aksje etter emisjon der selskapet er ferdig restrukturert der fraser er med på lasset...???
Da prater vi fort om at dette koster fraser mer enn en evt emisjon.
kokkohill
13.03.2024 kl 12:52 4194

Fraser group sitt mål om å bli størst i Europa sier vel sitt
AtlasShrugged
14.03.2024 kl 14:15 4073

Idag start reprisingen av XXL, følg med, her nede man kan laste nå før den drar nordover. Kursmål 1kr kortsiktig, 2-3kr langsiktig. Og ved bud forventer jeg mellom 5-6kr av fraser group. følg med. tror det venter gode kvartalstall ved neste fremleggelse. BULL CASE!
Redigert 14.03.2024 kl 14:17 Du må logge inn for å svare
minsin
14.03.2024 kl 15:12 4033

Teknisk så har aksjen en bunn på rundt 0,7 kr - naturlig at den korrigerer noe opp
Virker som om endel kjøpere er kommet på banen i dette omr.
Allikevel omsetningen er fortsatt for lav til å konstatere at aksjen har snudd.

Normalt er det negativt at Finansdirektøren i XXL, Stein Eriksen sier opp.
Denne gang tror jeg det er for å rydde plass til ny Finansdirektør innsatt av Fraser group.
Derfor tror jeg at bud vil komme innen kort tid... vi er mest sannsynlig bare uker unna bud på hele XXL.
XXL har trukket seg ut av DK , de ønsker ikke å være konkurrent til Fraser , samtidig som Fraser har signalisert at de skal være bransje ledende i Europa..
Mye som sammenfaller , for snarlig overtakelse.

En emisjon , som mange frykter , skal man bare glemme.
Fraser vil selv stå for ett evt kapitalbehov etter de har overtatt XXL

kokkohill
14.03.2024 kl 23:03 3983

Hva skjedde i slutt auksjonen idag ?
minsin
14.03.2024 kl 23:30 3957

I grunnen ikke mye ...

i sluttauksjonen ble det bare omsatt ca 100 k aksjer... selgerne trakk seg tilbake , i siste sekund
Derfor spratt aksjen plutselig opp 6-7 pst.
Dagens omsetning var bare på skarve 1,8 mill nok.

de 50 største eierne eier mere enn 90 pst av XXL... Det er relativt liten bevegelse bland de 50 største - da kan man fort få slike utslag.

For min del tror jeg at noen har presset kursen litt ned for å sikre seg billige aksjer - men dette blir litt spekulasjon fra min side.
Vi år se hva morgendagen bringer :-)
Redigert 14.03.2024 kl 23:32 Du må logge inn for å svare
Star
21.03.2024 kl 14:29 3677

snur dette snart opp igjen??????????????