🍋🍋🍋TØYSETIRSDAG🍋🍋🍋

Sweetspot
PGS 03.08.2023 kl 22:43 151743

Sprute cash folkens 💰💰💰
Redigert 22.08.2023 kl 08:20 Du må logge inn for å svare
Sweetspot
08.08.2023 kl 14:43 4242

Wolf of Wa.. jeg mener PGS.. Når skal jeg kjøpe :)
Londonmannen
08.08.2023 kl 14:57 4075

«nemi's
I dag kl 10:27
1833
Stille her nå. Men siden Somalia nå er avlyst, kan dere vel dra i gang noen fantasier om Madagaskar. Dagen skal jo likevel brukes her inne.«

Land du dokumentere at Somalia er avlyst? Hvis ikke blir du rapportert. Det er ulovlig å poste falske opplysninger i den hensikten å påvirke kursen.
Slettet bruker
08.08.2023 kl 15:00 4068

Kursen og kursnivået til PGS har ingenting å gjøre med de underliggende fundamentale forhold. Verken:

A) Forventede neddiskonterte kontantstrømmer. P/E er på 2 til 3. Det er latterlig lavt. Det i en oppgangs syklus for seismikk. Med mer fair P/E på 6 så bør kursen gå 2-3 ganger. Dvs. 14-21 kr. Det er fortsatt ikke dyrt i en oppgangssyklus.
B) Nettoverdiene PGS sitter på. De er i mediantilfellet anslått til 18 kr NETTO for PGS. Det i en oppgangs syklus for seismikk.
C) Konkurrentene. TGS er på biblioteksiden himmelhøyt verdsatt relativt til PGS. Den indikative verdsettingen likeså for skipene til Shearwater likeså

Algoritmene, roboter, tradere synes å utgjøre en så stor del av handelen at det fundamentale ikke bestemmer kursen, enda. Men det kommer nok når tallene kommer fram i regnskapene. Det gjør de ikke nå.

Det folk burde bruke tida si på å søke og finne ut av er:
1) Hvor mange aksjer sitter Coltrane på?

Jeg tror det er idiot-salget til Coltrane som hemmer kursen. Når det er over, så tror jeg kursen går. Jeg gjorde et forsøk, men fant ikke ut av det. Før de meldte siste salg, så stod de og posten deres oppført i registeret. Nå ser det ut som om posten er ført på andre.

Hadde de villet, så kunne de trolig solgt aksjene lett som en blokk. Tenker for eksempel at Folketrygdfondet som er ute av listene pga. "forhistorien" og Rasmussen gruppen gjerne ville kjøpt store deler av posten.

2) Hvorfor legger ikke PGS ut informasjonen om nettoverdiene - 18 kr. i mediantilfellet som PAS,DNB og obligasjonsinvestorene fikk se. Det mens kursen nå er under halvparten nå 7,1kr. I praksis "gjemmes" verdiene, bort som det fremførbare underskuddet og siden skipene er ekstremt lavt bokført?

Det kan jeg ikke se at det er NOEN god forklaring på. Heller ikke fra PGS selv. Jeg har ikke sett dette nevnt noe sted.

Det å legge ut dette kunne fått fart på aksjene og sørget for at aksjen ble handlet på et mer fundamentalt riktig nivå.

3) Hvorfor sammenligner ikke analytikere verdiene og verdsettelsen av PGS, TGS og Shearwater?
Det ville fått fram at PGS er på konkursprissalg. Mens TGS og Shearwater prises høyt. Egentlig burde større aktører gått short TGS og long PGS - om de tror på seismikk markedet. Mens PGS vil profitere på at ratene på skipene går opp, vil TGS måtte betale for det. Og når TGS er himmelhøyt priset mens PGS er på konkursprissalg så burde dette være en sikker vinner.

4) Hvorfor kommer det ikke større aktører og kjøper så lenge PGS er svært underpriset?
- Folketrygdfondet er ikke på topp 20-lista. Det bør de være.
- Fredriksen og Trøim som er kløppere på å ta tak i lavt verdsatte bransjer, som er eller kan konsolideres, er veldig dyktige og burde kunne gjort ei kule i PGS.

Hvis oljeprisen og børsen holder seg sånn noenlunde, så tror jeg det kun er snakk om kort tid før PGS går som ei kule. Kursen vi ser nå er latterlig. I vår var den med mye mer usikkerhet 13 kr. Nå er den 7 kr. Med en høy oljepris og gjelda på plass. Fullstendig latterlig prising.

Så håper jeg noen kan kaste lys over punktene 1) - 4). Særlig 1) bør noen med god tilgang til aksjonærlister kunne finne ut av. Coltrane ødelegger mye nå, tror jeg. Og 2) Likeså hvorfor PGS ikke har informert om nettoverdiene til markedet.
Redigert 08.08.2023 kl 15:05 Du må logge inn for å svare
HAS
08.08.2023 kl 15:00 4138

Coltrane har tydeligvis besluttet å selge seg ut, og det skjedde for lenge siden. Solgte 4 mill på fredag, så dersom de holder tempoet er det tomt til torsdag.

Da blir det andre boller/tider:)
Slettet bruker
08.08.2023 kl 15:07 4042

Hvordan vet du at Coltrane har solgt? Og hvor ser du hvor mange aksjer de har igjen?
Hvem står aksjene oppført på?

Er dette noe du er SIKKER på, eller er det bare spekulasjoner?

Det hadde vært fint med dokumentasjon på dette.
Slettet bruker
08.08.2023 kl 15:11 3975

Da foreslår jeg at vi anmelder ham. Jo flere, jo bedre.
Londonmannen
08.08.2023 kl 15:13 3967

I mangel av dokumentasjon har jeg herved rapportert deg til admin og anmoder om at de forfølger saken.
nemi's
08.08.2023 kl 15:14 3981

Ble skrevet av en sikker kilde kl 13:45 i går på denne tråden. En innsider i Nettverket. Dvs. en som dere stoler på, men som aldri blir bedt om å dokumentere hausse-fakter.
Bennyfyfasan
08.08.2023 kl 15:15 3962

Så var vi i grønt terreng...hva i alle dager

Er det inndekning?
VantageVolante
08.08.2023 kl 15:16 3951

Somalia avlyst?

Det var da voldsomt. Det ble SPEKULERT i at den kontrakten KUNNE bli ferdigforhandlet på fredag med dertil tilhørende børsmelding. Den er altså ikke ferdigforhandlet, da det gjerne kan være en smule krevende i slike områder med såpass store utfordringer.

Det er lysår fra situasjonen pr nu, til at jobben er kansellert.

Dette må bero på en misforståelse.
VantageVolante
08.08.2023 kl 15:18 3952

Det der er helt normalt etter fallende oljekurs hele dagen, og med signalene det nå gir at det tilsynelatende kan virke som om den nådde et bunnpunkt og snudde opp igjen.

Men ja, kursen har forsåvidt holdt seg greit idag. Uansett bra å se olja vende opp, det er alltid viktig.
MaxMekker
08.08.2023 kl 15:19 3959

Kursen går i pluss, noen som vet noe føre andre her igjen nå ???!
Slettet bruker
08.08.2023 kl 15:24 3962

Jeg tok en lynrask kikk i Q2-rapportene til PGS og TGS for å sammenligne biblioteket.

PGS: MultiClient library 317.6 mill. USD
TGS: Intangible asset, Multi-client library 687 mill. USD

Mao. fremstår det som om TGS har "dobbelt så stort" bibliotek.

At PGS med skip (og gjeld) skal ha en børsverdi på 6,6 mrd. kr med et kanskje halvparten så verdifullt bibliotek som TGS, og TGS skal ha en børsverdi på 17,8 mrd. kr eller 3 X PGS sin børsverdi, det fremstår som vanvittig.

Fullstendig totalt useriøst. PGS fremstår massivt underpriset. Og det mens PGS er latterlig lavt priset relativt til TGS og analytikere fortsatt anbefaler TGS, kanskje fordi de mener at TGS er underpriset.
oppturen
08.08.2023 kl 15:24 4008

Er det katta som handler igjen ? 😜
Slettet bruker
08.08.2023 kl 15:29 3978

Meldt deg til admin, så håper jeg det blir tatt tak i, og at det blir en lærepenge til flere som manipulerer kursen!
VantageVolante
08.08.2023 kl 15:36 3877

Videre inndekning av short er registrert nettopp. Ikke mye, men totalt noen 100000 aksjer.

Begynner å se en trend nå, HELDIGVIS er det mye igjen.
nemi's
08.08.2023 kl 15:38 3857

Slapp av. Det samme ble meldt her kl 13:45 i går. Jeg refererer gammelt nytt.

Merkelig at du ikke i utgangspunktet meldte til admin dem som mente at denne hypotetiske kontrakten som dere har fjollet om i det hele skulle komme. Manipulering av kursen kalles sånt.

VantageVolante
08.08.2023 kl 15:41 3809

Jeg tror det kommer av historikken til PGS, så enkelt.

Og jeg tror heller ikke markedet helt evner å se at det ikke lenger BARE er olje/gass som er greia her, men også havvind og CCS.

Det vil gå opp et lys, egentlig har det allerede begynt for DnB sin del. De var ihvertfall noenlunde positive etter Q2, og lysår mer positive enn jeg noensinne har sett etter covid.

Slapp av.......det kommer.
VantageVolante
08.08.2023 kl 15:44 3749

Det ble fjollet om Brasil, New York og Egypt også.

Kom de, eller kom de ikke? Ta deg ei pære, har meldt deg inn jeg og.
Slettet bruker
08.08.2023 kl 15:45 3766

👍🏻😀 godt. Har meldt noen inn for et par uker siden også for useriøs oppførsel og personangrep ☺️
Ellers er vel sommerbørsen over om et par uker. Da blir det litt mer action tror jeg 🚢🚢🦅🦅💨💨
Redigert 08.08.2023 kl 15:54 Du må logge inn for å svare
geo01
08.08.2023 kl 15:55 3617

Ligger det et oppkjøp eller sammenslåing av Tgs og Pgs her nu.
Noe skjer,jeg tror det er noe på gang.

Megaprosjekt i Saudi på gang igjen:
https://www.upstreamonline.com/exclusive/expansion-of-worlds-largest-offshore-oilfield-by-saudi-aramco-hit-by-fresh-delays/2-1-1493202
Redigert 08.08.2023 kl 15:57 Du må logge inn for å svare
Jasper7
08.08.2023 kl 15:56 3636

Glemte en 0, 1 mill er dekt inn, bare 700 k ser jeg nå
GSA og Citadell
Redigert 08.08.2023 kl 16:00 Du må logge inn for å svare
Newbe75
08.08.2023 kl 15:59 3634

Ja, men mantraet på dette forumet er at nesten alle negative innlegg blir sablet ned med heftige personangrep, kan jo av og til få inntrykk av at mange ikke en gang er gamle nok til å handle aksjer.
Thesistulling
08.08.2023 kl 16:02 3608

Se der ja.
Dette er sterkt på en rød dag.

Nå bør folk kjenne sin besøkelsestid.
Redigert 08.08.2023 kl 16:03 Du må logge inn for å svare
oppturen
08.08.2023 kl 16:03 3594

TGS har ingenting PGS trenger, så ser ingen grunn for PGS å kjøpe opp TGS.
Slettet bruker
08.08.2023 kl 16:03 3595

Da er Nemi's rapportert herfra også.
Obxserver
08.08.2023 kl 16:06 3570

Shorterne bytter på for å dekke inn...hvorfor? 🏃‍♂️🏃‍♀️🏃‍♂️
Kontur
08.08.2023 kl 16:07 5249

Har lenge spekulert i hvorfor ikke TGS gutta ikke svitsjer over til PGS. Kanskje det er det som nå holder på å skje. Mye større oppside i PGS vil jeg tro.
geo01
08.08.2023 kl 16:10 5210

Fremførbart underskudd,skip,biblotek.
Og et ongoing selskap uten behov for penger.
Noe skjer og Tgs sier selv at bransjen trenger sammenslåinger oppkjøp.
Noe skjer tror jeg,kanskje før q3 er en bra plan?
Newbe75
08.08.2023 kl 16:15 5172

Det ble en heftig avslutning på dagen, så ikke den komme. Man blir fort i godt humør av slik. God Tirsdag .
Thesistulling
08.08.2023 kl 16:16 5154

Ikke ble, blir......
😉
Santa01
08.08.2023 kl 16:17 5149

Over kr 8 i morgen :-)
Newbe75
08.08.2023 kl 16:20 5080

Thesistulling skrev Ikke ble, blir...... 😉
Er du Norsk lærer? ;-D
oppturen
08.08.2023 kl 16:21 5067

PGS har mye som TGS kunne ha behov for ja, men ikke omvendt 😀
thief
08.08.2023 kl 16:24 5018

Med en melding om kontrakt, fyker vi lett godt opp på 8tallet 🙂Men burde gå dit raskt uansett,pga markedet til Pgs fremover.Blir meget bra!
Londonmannen
08.08.2023 kl 16:26 4983

Dette er hva MR X skrev i går på angjeldende tidspunkt:

«Alias Mr X
I går kl 13:45
3268
Den kommer ikke i denne omgangen, for mange små høvdinger der som ikke klarte å få ut fingeren. Mulig den kommer senere, men mobiliserings tiden gjør at det kan bli lenge til. Da tror jeg det nærmer seg mer for en ny Egypt kontrakt🤞»

Kan ikke se at MrX bekreftet noen kansellering i det innlegget. Men du derimot, går ut i markedet og melder Somalia kansellert. Det er jo direkte løgn, og om du ikke vet det så er det å plante slik falsk informasjon forbudt og kan i grove tilfeller medføre anmeldelse og straff. Skjerp deg og slutt med å skylde på andre. MR X har ikke meldt noen kansellering. Forutsetter at du evner å skjønne norsk.
VantageVolante
08.08.2023 kl 16:32 4874

Det er bare en grinete trader som ikke har fått med seg oppgangen, og tenkte det betydde noe for vedkommende økonomisk å plante slikt på et forum.

Når x eller jeg eller andre kommer med opplysninger om f.eks Somalia. Eller havvind. Eller andre mulige kontrakter, er det for å kjenne litt på gleden ved å komme med positivt nytt.

Når sånne som vedkommende du henviser til, sprer negativitet må det da være fordi de faktisk tror det gjør en forskjell. ELLER at de liker å spre negativitet selvfølgelig.

Forskjell på folk serru
Redigert 08.08.2023 kl 16:33 Du må logge inn for å svare
Thesistulling
08.08.2023 kl 16:33 4886

Vi hadde igjen 15 minutter, var DET jeg mente, ikke at du skrev ble.
Hvorfor skulle jeg påpeke noe som er korrekt skrevet?
😉

Det så ut til at sluttaksjonen ville bli litt heftigere enn det den ble utifra handelsmønsteret før den startet, det var DET jeg henviste til.
Men tilbake til rettskriving, det heter norsklærer, ikke norsk lærer.
Og hvis du skriver norsk lærer, ja så kan du vel i teorien erte på deg snowflakes hvis du formulerer deg riktig, ganske morsomt i grunn.
Men jeg har da undervist litt, bare ikke i norsk.
STOR respekt for alle lærere som holder ut i dagens galskap i skolen.
All honnør.
VantageVolante
08.08.2023 kl 16:35 4878

Men samma faan. Olja dro en ny bunn idag ser det ut som, og de bunnene blir høyere og høyere. Toppene det samme. Akkurat som med PGS.

DET er hva som betyr noe, ikke hva en nemesis (tror han) måtte finne på å vræle ut.
Slettet bruker
08.08.2023 kl 16:41 4797

Det aner jeg ikke. Jeg mener at risk/reward er langt bedre i PGS enn TGS. Oppsiden i PGS er mangeganger'n. Det er det ikke i TGS. Ja, PGS kan falle noe, men det kan jammen TGS og dertil mer. Ingen tvil om hvor jeg putter pengene mine.

Det kan være mange grunner til at andre ikke gjør det samme, som:
- Risikovilje, jeg mener det som nevnt over blir litt misforstått. Det er betydelig nedside i TGS.
- Flokkmentalitet, mange gjør som andre. Det oppleves også for noen som mindre risikabelt da en gjør mindre feil relativt til de mange andre. Heller ikke analytikere synes å ville avvike for mye, om de kanskje ikke har en agenda, som flere tilsynelatende har hatt i PGS. Noen har fremstått mer som talerør for obligasjonsinvestorer, shortholdere etc.
- At folk og roboter, algoritmer etc. ser på forhistorien, data fra den og handler på den. Den er ikke like god i PGS. Og den lyse framtida ser en ikke ut fra den korte mørke fortida. En ser heller ikke det nye som vind, CCS og kanskje mineraler. En ser heller ikke at gjelda nok nå er under kontroll.
- Det kan være at større har langt bedre innsikt - bl.a. fra meglere - om at det ligger en storselger og IDIOTSELGER aksjer - Coltrane. De vet sikkert akkurat hvor mange dem har igjen. Det aner ikke jeg. Og at de avventer at denne nærmer seg slutten før de begynner å kjøpe. For på den måten å unngå salgspresset. Det Coltrane driver med er helt vanvittig elendig forvaltning av verdier.
- Ledelsen i PGS har en lang lang lang vei å gå med hensyn til å forsøke å få fram verdiene. Det har jeg påpekt flere ganger. Dette med informasjonen om nettoverdier og Titan kontrakten er bare helt helt helt vanvittig å se på. Skjønner de ikke at det er på sin plass med mer og bedre informasjon for å få fram verdiene og redusere opplevd risiko og usikkerhet?
- Kanskje er det noe vi ikke ser? Noe de ser. Jeg har forsøkt meg på noen bakpå papiret "vurderinger/analyser" av P/E, verdier og konkurrenter og markedet, og basert på det så mener jeg at PGS er grovt underpriset og at det er god risk/reward enda det er risk.

Jeg har tatt mine lodd. Vi får se om det blir gevinst. Tror det. Håper det. Tenker det.
Redigert 08.08.2023 kl 16:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.08.2023 kl 17:02 4496

Enkelte har ment at Ramform Explorer burde skrotes. Men ledelsen trakk vel fram den som den "første" til å aktiveres. Skjønte VantageV rett, så var det fordi den hadde vært klasset rett før den gikk i bøya.

Men etter det jeg kan skjønne så er Ramform Valiant nyere og med bedre spekk. Jeg regner med at den har en viss verdi. Om markedet fortsetter å bedres. Er det noen som har anslag på kostnader ved å sette den i drift igjen inkl. klassing OG etter det jeg har skjønt må en vel ha et nytt streamer sett til.

Dette har litt interesse. Det gir muligheter for vekst. Og det avskrekker nyetablering om andre vet at PGS raskere, billigere og bedre kan sette inn ny kapasitet.

Det sagt, PGS bør ha det klart for seg at det skal mye til at volumeffekten overgår priseffekten. Ja, en tjener litt på mer kapasitet. Men om en må selge all kapasiteten til lavere pris, så går vinninga fort opp i spinninga. Det er mange som ikke skjønner det.

Det jeg mener skal til for å øke kapasiteten på ordinær seismikk - ikke vind som er noe annet - er en lang og god kontrakt. En slik kontrakt kunne f.eks. være å kjøre seismisk på mange CCS områder i lang lang tid. Da plasserer en også den økte kapasiteten i et "annet marked", som ikke drar ned prisene i det primære markedet.
Sweetspot
08.08.2023 kl 17:02 4497

HåhåhååååLL IN 😎

Ha en fin børsuke 🤗
Nickhead
08.08.2023 kl 17:02 4504

Kan hende at denne mr x er en ordentlig liten luring :)
Kan det være at han er en bedre trader enn meg?
Tvilsomt !!
Det er iallefall endel her inne som burde begynne å tenke selv
Slettet bruker
08.08.2023 kl 17:05 4482

Til slutt en mulig trigger:

- Skulle det ikke avgjøres hva som skjedde med en av disse disputtene om "transfer sales" i sommer? Det bør bety at det kan komme snart. Var det ikke snakk om 30 MUSD.

Hva skjedde forresten med transfer sales i forbindelse med Vår Energys oppkjøp av Neptune E?
Bulleys
08.08.2023 kl 17:06 4496

Ser det er mange som legger ut ca verdier av bibliotek å verdier av båter å alt sånt noe som er veldig bra.Er det noen som har sendt en mail til gutta å spurt hvorfor dem ikke gjør det.hvorfor dem ikke vil vise frem hva dem har av verdier åsså videre for å slippe att short å andre skal drive å herje sånn med kursen.Og ikke bare det men kursen ville jo dratt seg betydelig opp åsså tenker jeg da.Ser jo att høvdingen i tgs er jo fremme av og til og hauser.Syns det er snodig akkurat det der.Er dem redde for å bli kjøpt opp vis dem legger ut alt det positive eller hva går det I?Jeg har bare vært aksjonær i 2 år i pgs så for dere som har vært her lang tid har nok ett godt svar muligens på dette.Eller har dem aldri gjort sånt før heller?
qmanager
08.08.2023 kl 17:09 4441

20 gylne investeringstips å leve etter..

Hvor mange følger vi denne gang i PGS

1. If it sounds too good to be true, it's definitely not true!
2. Anyone promising returns over 15% per year should be asked why they're not counted among the greatest investors like Warren Buffett, Peter Lynch, or Ray Dalio.
3. To gain more, you often have to risk more, but sometimes your risk tolerance is zero (and you might not realize it).
4. Only invest in what you can explain to a 5-year-old or even a German Shepherd. In investing, complex thinking isn't necessary.
5. Minimize costs – if you're overpaying, someone else is cashing in.
6. When everyone agrees, everyone's likely mistaken.
7. Investing is like snagging a pair of top-notch shoes – it's a real deal when they're on sale.
8. Those who can, do it – those who can't just talk.
9. A great book is worth more than an expensive course.
10. Doing the right thing might make you feel foolish at times, but it eventually pays off.
11. Time is on your side: Use it as much as you can.
12. You're not your neighbor or coworker; everyone charts their own path and outcomes.
13. Diversify – remember, you're not Warren Buffett!
14. All extremes tend to balance out in the end.
15. Invest because you comprehend the business, not because you like the name or have a connection.
16. Evaluate results across years, not days.
17. Every invested dollar should have a purpose; never invest without understanding why.
18. Develop a clear strategy before committing your money.
19. Compounding is a marvel, but you have to leverage it for it to matter.
20. Speculation isn't investing – it's the price paid by those who rush in without thinking.