Strongpoint #2-23 🇳🇴🇸🇪🇪🇸🇪🇪🇱🇹🇱🇻🇬🇧🇮🇪🏳️‍🌈

Strongpoints potensiale er stort!

Ledelsens har en målsetting om omsetning på 2,5 mrd med 13-15% Ebitda i 2025.
Denne ble først presentert våren 2019 og ble gjentatt ved siste kvartalspresentasjon nå i sommer.
Slike tall kan kanskje gi en 3-sifret kurs!?

Kursen p.t. priser ikke inn potensiale.
Selv om målsettinger ikke oppnås bør det være lite nedside i kursen, og jeg mener derfor at investeringen gir en god risk/reward.

Strongpoint har egne kontorer i landene i overskriften, og har distributører i flere andre land i Europa, og noen få utenfor.

Oppfordrer til å lese/se presentasjoner fra selskapet, blant annet disse om strategi og målsetting:

https://channel.royalcast.com/strongpoint/#!/strongpoint/20230213_2

https://www.strongpoint.com/app/uploads/2023/02/strongpoint-strategy-update-session-13-february-2023.pdf
Redigert 05.08.2023 kl 14:11 Du må logge inn for å svare

Noe tilbake, så ytret jeg med rimelig god dokumentasjon, på det forløpet
som vi ser i dag. Jeg fulgte opp det jeg da hevdet, og solgte meg ut.

Når problemet er at topplinjen stiger og bunnlinjen synker, da må fornuften
før eller siden slå alarm. Hvorfor skal vi tro dette blir bedre ut i -25
Ledelsen må varsle full gjennomgang av hele selskapet, ellers ryker tilliten.
Euforien har priset selskapet, og ikke resultata. Det vet vi at kursen ikke liker.
Slettet bruker
23.09.2023 kl 18:18 3650

Det er nok samme aktør som har shortet aksjen en rekke ganger som er på igjen. 70k aksjer hver gang og det drar noen med dårlige nerver utenfor stupet, og de selger... Vi får svaret om noen dagers tid.
Nå er vi snart inne i siste uka av Qet og jeg er i alle fall spent. Ja, de får bare selge de som ikke helt vet hva de har kjøpt?
kössa
23.09.2023 kl 18:50 3633

Många fina Pricer-ordrar framöver i Storbritannien, Finland och Norge och Kontanthanteringsprojektet i Spanien samt flera projekt som ligger i pipelinen kommer att höja EBITDA.
Strongpoint jobbar med sina partners i det det tysta för att i detta högteknologiska paradigmskifte kunna ha de starkaste lösningarna som bl a inkluderar AI, frysta kublagerutrymmen m.m. Det skall bli intressant att se om de stora kedjorna kommer att satsa på Autostores och Strongpoints lagerlösningar framför Ocados lösning. Kanske därför Kroger i USA stoppat upp sina planer på fler Ocadolagerlösningar för att de insett att Autostore är en mer komplett och konkurrenskraftig leverantör på sikt?
Spännande fortsättning följer!
HitIT
23.09.2023 kl 18:51 3656

https://www.facebook.com/hamarigroup

Tror det etterhvet kan bli litt pricer morro i Finland⏩️
Otto40
23.09.2023 kl 19:00 3667

Spennende tider fremover og jeg har selv kjøpt meg opp, samtidig må jeg si at det er viktig at det rettes kritiske spørsmål til det som gjøres i selskapet på denne tråden.
Og takk til de som gjør dette. Ikke alltid at det blir like godt mottatt av enkelte her inne.
------------------------------
Over til noe annet og grunnen til at jeg gjør dette er pga det er mange kloke hoder her inne.
Noen som har sett på Xplora og regnet litt på hva som er fornuftig prising her?
Om noen har tid og interesse, vil jeg sette pris på deres tanker. Svar gjerne i Xplora tråden.
tunktee
23.09.2023 kl 19:37 3640

Syns du fortsatt at selskapet er høyt priset?

Jeg er ikke ukritisk til Strongpoint og dets målsettinger, men har valgt å vekte opp igjen etter å ha solgt en del aksjer både etter Q1 og Q2-tall.

På P/E tall fremstår kursen som høy p.t., men bunnlinjen kan endre seg rask i løpet av få kvartaler.
Både pris/bok og pris/omsetning tilsier derimot en lav prising.
Vesentlige endringer i egenkapital og omsetning går normalt over et mye lengre perspektiv, og dersom selskapet var priset høyt på disse multipplene ville jeg vært mer varsom.

Dette er noe av bakgrunnen for at jeg mener at investeringen p.t. gir en god risk/reward.

Har vært med gjennom flere dårlige kvartal tidligere, de har til en viss grad oppstått som følge av tilfeldigheter, og de dårlige periodene har vært kortvarige de årene jeg har vært med. (2015)

HitIT
23.09.2023 kl 20:43 3633

Med utbytte 13år på rad eller noe har vel ledelse og styre iallefall gjort noe riktig. En og annen bomert har det jo blitt (blant annet repant, asia satning og spania rot). Men i det store bilde går det på frem. Kjedelig å ligge å surre rundt på 17-18kr såklart, men har vært ute for værre. Har fortsatt tro på at det blir lukrativt å være strongpoint aksjonær i årene som kommer.
Redigert 23.09.2023 kl 20:43 Du må logge inn for å svare

Ja, tallenes tale er klar! Først vil jeg si at den generelle utviklingen er at
de selger stadig mer, og taper stadig mer. Det er selvsagt hovedproblemet.
Denne utviklingen har bare fortsatt siden jeg gjekk ut på P/E 40,
Nå er den P/E 95 på kurs 18. (P/E 10 er kurs Kr 3,-)

Års Prognose 1,272 Mill til 1,437 Mill Revenue og fra 26 Mill til 8,5 Mill netto.
Her er situasjonen fra års prognosen, topplinjen opp og bunnlinjen fortsetter ned.
Det er denne utviklingen over tid, som herifra vil sette kursen under press.

Noen Prefix.
ROE 1,66 / ROE (LTM) 0,88 (svært lavt) EV-EBITDA 41 (10 Nøytral)
P/B er 1,58 (På kursen Kr 11,4 så ville P/B være 1 nøytralt overpriset)

Du sier P/B er lavt priset. Nei ikke spesielt lavt, men prisingen av
egenkapital mot Mcap er i denne sammenheng nesten underordnet.
Samme med Equity Ratio på 50,7% og Gjeldsgraden 0,97 (er ok)

Det som her er satt i spel det er at bedriften er i ferd med å misse evnen til
å oppholde egenkapitalen. ROE er bare 1,66 (Annulized) noe vi og ser på
EBITDA på 2,16% og EPS 0,09 (Fortjenesten er nå nesten fraværende)

Dere sier det snur? Så lenge ALT peker feil, vil kursen dessverre peke ned,
til det motsatte er bevist!
Slettet bruker
23.09.2023 kl 22:01 3628

Du har misset poenget og som tunktee er inne på. Det blir en real u-sving med raskt økende lønnsomhet. Har nevnt det før, til døve ører: dette er det samme Amazon har gjort. Den store ordren vi venter på, har kostet mye, og det går over resultatet. Ikke rart kursen er der den er når folk ser så skrått på selskapet. Forøvrig har vi en utbytte-yield, uten vekst, på over 5%. Det er i toppen på OSE. Så noe cash genereres og tas ut.

Den største verdien i Strong, ligger uten for balansen, for de som får øye på den?.. Ellers har du helt rett nå, markedet har talt. Men som også nevnt før: hvem utgjør "markedet"?
kössa
24.09.2023 kl 09:36 3510

Genom att förändra sin framtida lagerhållning enligt nedanstående 5 punkter menar Autostore att företagen får stora konkurrentvinster

• Omfamna automatisering
• Använd teknik
• Förbättra lagerhantering
• Optimera ditt utrymme
• Optimera plockningen
Att ta till sig dessa strategier positionerar ditt företag för framgång på en konkurrensutsatt marknad och säkerställer att du effektivt kan möta kundernas föränderliga krav. Detta innebär att effektivisera lagerverksamheten, sänka kostnaderna, öka produktiviteten och leverera.

Spännande framöver när Autostore och Strongpoint börjar leverera!

Hausta Investor AS tok tilbake 64 000 aksjer denne uka av de 70K de kvittet seg med en drøy uke tidligere.
Forøvrig har det utviklet seg et mildt sagt gjennomskuelig kjøp og salgsmønster i aksjen i en periode, hvor det på begge sider til stadighet gjennomføres en mengde små transaksjoner på alt i fra 1 aksje opp til noen ti-talls. Dette gir en kurtasje langt over handelens egenverdi, og har kun som mål å flytte kursen opp eller ned. Det er pr. tiden alt for lavt volum i aksjen, så slike tullehandler kan alene flytte kursen flere %. Men det betyr selvfølgelig ikke noe i litt lengre perspektiv.
Redigert 24.09.2023 kl 13:20 Du må logge inn for å svare

Antagelig kansellert plan om short.

EDIT: Småhandlene i aksjen som Elektrikeren nevner betyr 0 for de fleste av oss. Det kan dog ha betydning for andre aktørers porteføljer på kort sikt, men generelt er det bare tull.
Redigert 24.09.2023 kl 13:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.09.2023 kl 14:36 3446

Tenker vi får svar på short/ikke short i morgen eller tirsdag allerede. Men det emhar jo egentlig ikke betydning. Kan hende kommunikasjonen til "markedet" er problemet? Første storordren av flere storordrer vil gjøre noe med den seigpininga vi er oppe i.

Edit:.i New York så låser de inn alt fra tannbørster, tannkrem til barberblad. Inne i butikken er det en ringeklokke man må ringe på for å tilkalle en ansatt som må låse opp.
Venstre?..
Redigert 24.09.2023 kl 23:30 Du må logge inn for å svare

Samling i bånn?

17,20 er kanskje et fint nivå, selv om jeg liker 16,80 bedre.

Det viktige er om vi er komfortable med hva vi kjøper til en gitt pris. Alternativene er jo å sitte i ro eller selge.

Vi får se:)

Nei, har ikke misset på det tunktee sier, tvert imot så har han et poeng.
Uansett kan en ikke over lengre perioder, prioritere vekst foran lønnsomhet.
Vekstbegrepet i bedriften er etter mitt syn, så påtagelig alt omgripende, at de
ikke evner og bli god på noe, før de griper det neste. Dette drar progressive
kostnader inn i omsetningen, og EBITDA går ned selv på høyere volum.

Tilbake til Tunktee, her nevner han noe om at bunnlinjen kan endre seg raskt,
Implisitt komme fort ned på lavere P/E. Det har han helt rett i, som jeg
her vil bevise på følgende måte:

Jeg har regnet på dagens resultat. Selskapet trenger «bare» omsatt 17 Mill
ekstra tot. 21,2 Mill, så ville P/E være 18 (95) på kurs 17 kr. Årsaken er at
selskapet har lite aksjer i omløp, så selv på begrenset netto gir det høy EPS.
Denne betraktningen, kan utmerket godt forsvare god Risk/Reward,
slik tunktee hevder, da selv «beskjedent» overskudd gir større utslag.

Jeg som dere, håper og tror markedet ser selskapet på de muligheter og
betraktningene, vi her har diskutert. Motstandspunkt 18,70 -15,70
Jeg ønsker dere lykke til, takk for «samtalen»!
HitIT
26.09.2023 kl 16:29 2780

Registrerer at som vanlig må bare noen selge et ensifret antall aksjer for å få trøkket oss ned en 10øring extra.
Slettet bruker
26.09.2023 kl 16:30 2777

Takk for dine betraktninger. Det siste er at Strong som så mange andre drar inn AI. Motebegrepet. Vi husker det fra slutten av nitti. Det er ikke AI. Der er mer eller mindre normal koding med "AI" slengt på. Fenger ikke aksjekursen. Det heller. Men det er kanskje verdt det?
HitIT
26.09.2023 kl 23:59 2630

Bud som overveiende sannsynlig går igjennom på Q-free i kveld (med 100% budpremie).
Kahoot i sommer (ikke i mål enda), fikk en ok gevinst der forøvrig;p

Får meg til å undre på hva et evt. bud vil ligge på i Strongpoint...

Håper JT drar flere kontrakter opp av hatten snart.
HrDuck
27.09.2023 kl 07:36 2563

Det er rimelig å forvente bud på flere av de mindre selskapene på Ose (uten på noen måte si om det kommer bud på strong). Indeksinvestering priser store selskap på dyre multipler. Blant de mindre selskapene som ikke danner de store indeksene kan man fortsatt finne mye til det som synes å være gunstige priser. I tillegg er Oslo Børs spesielt attraktiv pga betydelig kronesvekkelse over flere år nå.

"Om kort tid" har fått en ny mening for meg...
tunktee
27.09.2023 kl 10:10 2477

Men hvem andre enn Collin er det som har sagt det?

Nå er kursen på et nivå der jeg tror få vil selge, med en støtte som går tre år tilbake i tid.
Tror det må både dårlige Q3-tall og manglende nyheter til for å sende kursen stort lavere.
HrDuck
27.09.2023 kl 10:10 2497

Qfree er en god illustrasjon på hva dette handler om. Jeg sitter selv på en del aksjer der fra et par år tilbake (og det kan ikke utelukkes at dette er midler som etter hvert havner i strong...). Siden Rieber sitt oppkjøpsbud for et år eller to siden (6,30 kr pr aksje) har det skjedd absolutt ingenting. Men så lenge verdien er der i selskapet så må man bare være tålmodig. Nå får vi en grei pris for aksjene i qfree, en annen dag et annet selskap.
Det var ikke vanskelig å finne utålmodige og frustrerte qfr-aksjonærer på forumet, men det kommer av for mye kortsiktig fokus på aksjekursen. Kursen lever sitt eget liv og alt blir lettere om man heller fokuserer på hva som skjer i selskapet. På kort sikt er det null korrelasjon mellom aksjekursen og det som skjer i selskapet. På lang sikt er korrelasjonen så godt som 100%.
tunktee
27.09.2023 kl 10:20 2503

Nja, det er nok eksempler på selskap som er både dyr og billig i mange år.
Ta Tomra som eksempel på det første og B2Holding på det andre.

Grattis med Qfree MisterDuck!
HrDuck
27.09.2023 kl 10:29 2484

Tomra har alltid vært dyr på multiplene, men det har vært gode grunner til det.
Jeg tenkte å skrive litt om qfree sammenlignet med strong. De har også hatt en 2025 ambisjon (1,3-1,5 mrd omsetning og 15-20% ebitda-margin). Satser på å komme tilbake med det om litt.

edit: og takk :) ikke den største posten, men uansett...
Redigert 27.09.2023 kl 10:30 Du må logge inn for å svare
HrDuck
27.09.2023 kl 10:54 2454

Får skrive litt om strong vs qfree nå. Det man ikke gjør raskt blir jo stort sett ikke gjort :)

I 2020 presenterte Qfree sin 2025 ambisjon. Målet var 1,3-1,5 mrd i omsetning og ebitda-margin på 15-20%. Som kjent har strong en ambisjon om 2,5 mrd omsetning og ebitda-margin på 13-15% i 2025.
I 2020 omsatte Qfree for 889 mill, tilsvarende for strong var 957 mill (alle tall er for retail tech, for enkelhet ser jeg bort fra evt inntekter fra labels)
I 2022 omsatte Qfree for 949 mill og strong 1372 mill (ca 1480 mill om man proforma inkluderer ALS for hele 2022).

Tallene for ebitda har i perioden fra 2020 til 2022 vært preget av litt støy for begge selskap. Qfree har hatt en del nedskrivninger på balansen (de har aktivert en del utvikling på balansen, strong kostnadsfører alt direkte og har dermed ikke eksponering mot dette). Strong har hatt noen ekstraordinære inntekter. Tatt fra hukommelsen så tenker jeg på salg av labels og erstatning fra banenor (var det ikke i 2020?).
Qfree har også hatt en del lånefinansiering, jeg tipper ca 200 mill nok en gang basert på hukommelsen. Strong har vært og er fortsatt uten lånefinansiering av betydning.
Mcap for strong er i dag knappe 800 mill. Gjennom budet på 12 kr er qfree verdsatt til drøyt 1,3 mrd (ex gjeld).
Redigert 27.09.2023 kl 11:05 Du må logge inn for å svare

Var det ikke deg tunktee jeg gav et tips om Q-Free for en tid tilbake? Kom du deg inn?
Uansett hyggelig med Q-Free og det viser at tålmodighet lønner seg. Mulig noen av Q-Free kontantene benyttes til å øke i SP. Tålmodighet er igjen stikkordet og belønningen kommer nok her også :)

Osvaldsen
tunktee
27.09.2023 kl 11:45 2441

Jo!
Studerte selskapet aldri grundig og kom meg ikke inn 🥲
Men takk for et godt tips i det minste!
tunktee
27.09.2023 kl 11:45 2437

Slettet bruker skrev JT. God morgen i Strongland.
Hvor sier han det?
kössa
27.09.2023 kl 12:17 2406

Sista veckan på 3:e kvartalet nu. J.T. Nämnde vid presentation av 2:a kvartal att han skulle återkomma inom snar framtid med info om det stora Kontanthanteringsprojektet i Spanien. Denna vecka?
Otto40
27.09.2023 kl 12:35 2378

Det skrives i q2 presentasjonen at SP skal levere en pilot ila q3 hva gjelder en pengesikringsløsning(cashguard) til en Iberian leverandør.
Jeg håper ikke det er dette som vi omtaler som den store ordren som skal komme.
Slettet bruker
27.09.2023 kl 12:43 2393

tunktee skrev Hvor sier han det?
Se presentasjonen en gang til. Han sier mye der. Very soon er et av de. Han sier innen utgangen av Q3. Han sier også: aksjekursen reflekterer ikke....
I presentasjonen nevner Han fornyelse av Pricer, at det bare logisk "må komme". Og vi fikk den første nå nylig. Videre venter vi på en?to? ordrer i UK av størrelse. Osv. Igj3n: tror .ange bør høre webcasten før de "gir opp".
Fra Q2 rapporten:
...and I gladly repeat my expectations to announce at least one major deal with a StrongPoint affiliated solution in the UK in 2023. In Iberia we are getting closer to the acid test of our groundbreaking next generation cash management solution for one of the leading Iberian grocery retailers. During the third quarter we should have definite answers and more information to share with the market about the solution and roll-out plans. The market for this new cash management solution is vast. Even with this one first lead customer the opportunity is massive on its own.
Redigert 27.09.2023 kl 13:16 Du må logge inn for å svare
kössa
27.09.2023 kl 13:12 2409

Mycket bra tips från Collin, lyssna en gång till på presentationen av andra kvartalet!
Slettet bruker
27.09.2023 kl 14:52 2328

Ja, det er akkurat som vi sitter med helt forskjellige briller på. Og det er negativitet å spore i de fleste kommentarene her. Noen av oss har gal virkelighetsoppfattelse, jeg skal ikke si at jeg har rett, men se nå presentasjonen en gang til. Og, vi venter... I tålmodighet.

Klarer ikke dy meg så må bare si at "ibera-produktet" har delvis vært vist fram av JT og likevel sitter dere her å spekulerer.
Ler meg skakk...
Redigert 27.09.2023 kl 15:25 Du må logge inn for å svare