Strongpoint #2-23 🇳🇴🇸🇪🇪🇸🇪🇪🇱🇹🇱🇻🇬🇧🇮🇪🏳️🌈
Strongpoints potensiale er stort!
Ledelsens har en målsetting om omsetning på 2,5 mrd med 13-15% Ebitda i 2025.
Denne ble først presentert våren 2019 og ble gjentatt ved siste kvartalspresentasjon nå i sommer.
Slike tall kan kanskje gi en 3-sifret kurs!?
Kursen p.t. priser ikke inn potensiale.
Selv om målsettinger ikke oppnås bør det være lite nedside i kursen, og jeg mener derfor at investeringen gir en god risk/reward.
Strongpoint har egne kontorer i landene i overskriften, og har distributører i flere andre land i Europa, og noen få utenfor.
Oppfordrer til å lese/se presentasjoner fra selskapet, blant annet disse om strategi og målsetting:
https://channel.royalcast.com/strongpoint/#!/strongpoint/20230213_2
https://www.strongpoint.com/app/uploads/2023/02/strongpoint-strategy-update-session-13-february-2023.pdf
Ledelsens har en målsetting om omsetning på 2,5 mrd med 13-15% Ebitda i 2025.
Denne ble først presentert våren 2019 og ble gjentatt ved siste kvartalspresentasjon nå i sommer.
Slike tall kan kanskje gi en 3-sifret kurs!?
Kursen p.t. priser ikke inn potensiale.
Selv om målsettinger ikke oppnås bør det være lite nedside i kursen, og jeg mener derfor at investeringen gir en god risk/reward.
Strongpoint har egne kontorer i landene i overskriften, og har distributører i flere andre land i Europa, og noen få utenfor.
Oppfordrer til å lese/se presentasjoner fra selskapet, blant annet disse om strategi og målsetting:
https://channel.royalcast.com/strongpoint/#!/strongpoint/20230213_2
https://www.strongpoint.com/app/uploads/2023/02/strongpoint-strategy-update-session-13-february-2023.pdf
Redigert 05.08.2023 kl 14:11
Du må logge inn for å svare
Høye to siffret millioner ordreverdi, muligens også tresifret på sikt? Samtidig kan det komme andre ordres fra samme kanten på andre produkter?
Redigert 10.10.2023 kl 12:46
Otto40
10.10.2023 kl 12:48
2413
Dette er jo brukbart: StrongPoint,has
signed a three-year framework agreement with the Baltic-based grocery retailer
Maxima Grup? UAB to provide at least 1,000 StrongPoint self-checkout units
signed a three-year framework agreement with the Baltic-based grocery retailer
Maxima Grup? UAB to provide at least 1,000 StrongPoint self-checkout units
Redigert 10.10.2023 kl 12:49
tunktee
10.10.2023 kl 12:52
2418
Kan gå med på denne avtalen i første omgang fremfor en avtale i Storbritannia.
Er jo en temmelig stor avtale 😄
Er jo en temmelig stor avtale 😄
HitIT
10.10.2023 kl 13:03
2375
Hva er verdien pr. unit a?
100 000NOK?
Står liksom $30,000 her etter et tilfeldig google søk:
https://www.kompareit.com/business/kiosks-grocery-store-self-check-out.html
Men det høres da litt mye ut....?
100 000NOK?
Står liksom $30,000 her etter et tilfeldig google søk:
https://www.kompareit.com/business/kiosks-grocery-store-self-check-out.html
Men det høres da litt mye ut....?
Osvaldsen
10.10.2023 kl 13:03
2389
Fantastisk! Meget bra jobbet! Hva tenkes om marginer i en sånn avtale?
Osvaldsen
Osvaldsen
bernes
10.10.2023 kl 13:09
2391
Otto40 skrev Håper på flere. Men enig i at dette er voksent💪
Merkelig hvordan selgerne dukker opp.
Burde være tomt for selgere under 20 bare på denne meldingen.
Burde være tomt for selgere under 20 bare på denne meldingen.
tunktee
10.10.2023 kl 13:10
2390
Baltikum har utviklet seg til å bli et av våre absolutt viktigste marked.
I 2. kvartal leverte det 75 mill i omsetning, bare marginalt under våre to andre hjemmemarkeder, Norge og Sverige.
Jeg kan ikke historien om hvordan man havnet i Baltikum, men den har gjerne noen andre!?
Fra Q2-rapport:
"Revenue from the Baltic operations increased by an
impressive 56.6% compared to the same quarter last
year. The largest solution areas Checkout Efficiency and
Software delivery projects both increased by more than
50%. The first pilot stores from the announced framework
agreement for Pricer ESL to grocery retailer Rimi in Q1 has
already contributed with revenue in the second quarter. If
the next pilots give equally positive outcome on the
retailers’ return on investment, the agreement will result
in ESL installations in up to 300 stores. Year to date the
business grew more than 30%, compared to an already
very strong last year"
I 2. kvartal leverte det 75 mill i omsetning, bare marginalt under våre to andre hjemmemarkeder, Norge og Sverige.
Jeg kan ikke historien om hvordan man havnet i Baltikum, men den har gjerne noen andre!?
Fra Q2-rapport:
"Revenue from the Baltic operations increased by an
impressive 56.6% compared to the same quarter last
year. The largest solution areas Checkout Efficiency and
Software delivery projects both increased by more than
50%. The first pilot stores from the announced framework
agreement for Pricer ESL to grocery retailer Rimi in Q1 has
already contributed with revenue in the second quarter. If
the next pilots give equally positive outcome on the
retailers’ return on investment, the agreement will result
in ESL installations in up to 300 stores. Year to date the
business grew more than 30%, compared to an already
very strong last year"
Storebetong
10.10.2023 kl 13:13
2374
Om USD 30.000 er prisen så snakker vi jo om en ordre på godt over 300 mill over 3 år, kanskje opp mot 500 mill om de leverer til 1.500 butikker (med kun en self check out til hver butikk...).
Bygger god vekst dette her:)
Sikkert ok marginer på dette.
Bygger god vekst dette her:)
Sikkert ok marginer på dette.
Redigert 10.10.2023 kl 13:19
HrDuck
10.10.2023 kl 13:18
2341
Enig med HitIT at 30k usd høres for mye ut. Men uansett en stor ordre.
Ja og faste inntekter øker på. Lisenser/software. Vi er på vei. Skulle likt å se mer omsetning i aksjen, så de som hver dag s3lger på best får kommet seg ut.
Idav
10.10.2023 kl 13:27
2297
Ikke en jævla ting i avisene 🤬 nei handler det ikke om feite Fredriksen eller noen av de andre svina på børsen, som betaler plass så er det stille
Storebetong
10.10.2023 kl 13:28
2301
Det kommer nok Idav:)
EDIT: Både aksjekurs og journalister trenger litt tid til å tenke seg om:)
EDIT: Både aksjekurs og journalister trenger litt tid til å tenke seg om:)
Redigert 10.10.2023 kl 13:33
Ja. Og tenk at forrige uke ble SAS verdsatt tre ganger dette, selv etter nulling av aksjene forespeilet. Tok litt tid før verdsettelsen var lik med Strong... Det sier mye. Søppelprising, men neste kontrakt setter spikeren i kista og en opptreden kan starte.
Ols123
10.10.2023 kl 14:10
2193
Kan tycka att Norne har ett rimligt kursmål på 34 https://norne.no/utbytteaksjer/
Storebetong
10.10.2023 kl 14:30
2145
For en flaks jeg hadde som ikke var pålogget pga. BANK ID-problemer rett etter orden kom. Nå fikk jeg kjøpt på 17,80:)
Merkelig at det aldri skal haste å kjøpe aksjer i Strong...
Merkelig at det aldri skal haste å kjøpe aksjer i Strong...
Storebetong
10.10.2023 kl 14:32
2151
Elektrikeren
10.10.2023 kl 16:16
1978
Fin avtale i dag, men det «røsker» ikke nok. Dette er en rammeavtale over 3 år, og den kan bli både større og mindre. Hvis vi setter en pris pr. system, vil jeg tro at om vi legger det i det øvre prisleiet, dreier det seg om rundt 100 000 NOK pr. stk. Altså rundt 100 mill. Dette gir rundt regnet 33 mill pr. år. Alle monner drar, men vi trenger å få på bordet noe som er mye større enn dette for å få tilbake større interesse for selskapet.
Redigert 10.10.2023 kl 16:23
HrDuck
10.10.2023 kl 16:24
1961
Jeg tenker det blir litt feil fokus her nå. Det er kun to ganger aksjekursen har betydning: når man kjøper og når man selger. Om aksjen skulle gå fem kroner på en kontrakt eller ikke vil for de fleste av oss ha null betydning.
Man vil gjerne ha "bekreftelser" fra markedet gjennom kursen, om kursen går to kroner eller ikke så har det null verdi som bekreftelse. Men litt trøst til slutt: fortsetter selskapet å øke omsetning og marginene skyves oppover så vil aksjekursen stige kraftig. For min egen del så føler jeg meg helt sikker på at kursen vil passere 30kr med god margin om vi ser margin rundt 10% og omsetning rundt dagens (ca 1,5 mrd).
Man vil gjerne ha "bekreftelser" fra markedet gjennom kursen, om kursen går to kroner eller ikke så har det null verdi som bekreftelse. Men litt trøst til slutt: fortsetter selskapet å øke omsetning og marginene skyves oppover så vil aksjekursen stige kraftig. For min egen del så føler jeg meg helt sikker på at kursen vil passere 30kr med god margin om vi ser margin rundt 10% og omsetning rundt dagens (ca 1,5 mrd).
Redigert 10.10.2023 kl 16:24
Storebetong
10.10.2023 kl 16:28
1948
Takk for innspill Elektrikeren. Vi kan da legge til grunn at dette var en ordre på MINIMUM 100 mill som kom litt overraskende, i hvert fall på meg.
Vi har vært på kurs 30 for ikke lenge siden. Forskjellen fra da til nå, er at selskapet har aldri sett bedre ut (i mine øyne). Om vi er på kurs 30 om ett år, så er jeg skuffet.
Kjøpte aksjer i går...
Kjøpte aksjer i går...
Storebetong
10.10.2023 kl 16:34
1982
Bra innspill HrDuck:)
Fokuset for oss som i utgangpunktet har tenkt å sitte lenge, bør være på hva vi tror framover og ikke på aksjekursen.
Minner om at jeg tippet på 34,50 til nyttår som ser tungt ut nå, men vi får se hva som dukker opp av børsmeldte ordre i år.
Marginene i Q3 er det vanskelig å gjette på nå, men det kan som du skriver bli en kurstrigger selv uten særlig økt omsetning.
EDIT: Det meste angående aksjer er forbundet med en stor grad av usikkerhet, men noe som jeg anser som lite usikkert er at JT ønsker å levere i 2025.
Han kan lett skru igjen kostnadskrana og generere fin EBITDA-margin på minimum 10%. Når, og i hvilken grad det vil skje gradvis, er mer uklart pr i dag.
Fokuset for oss som i utgangpunktet har tenkt å sitte lenge, bør være på hva vi tror framover og ikke på aksjekursen.
Minner om at jeg tippet på 34,50 til nyttår som ser tungt ut nå, men vi får se hva som dukker opp av børsmeldte ordre i år.
Marginene i Q3 er det vanskelig å gjette på nå, men det kan som du skriver bli en kurstrigger selv uten særlig økt omsetning.
EDIT: Det meste angående aksjer er forbundet med en stor grad av usikkerhet, men noe som jeg anser som lite usikkert er at JT ønsker å levere i 2025.
Han kan lett skru igjen kostnadskrana og generere fin EBITDA-margin på minimum 10%. Når, og i hvilken grad det vil skje gradvis, er mer uklart pr i dag.
Redigert 10.10.2023 kl 16:45
Storebetong
10.10.2023 kl 16:37
1987
Det var selvsagt billigere i går Collin, men med dagens ordre så det billigere ut for meg i dag, så jeg måtte kjøpe i dag...
Flaks kaller vi det. Å kjøpe i går.
Gjentar gjerne: kan komme ordreras før jul? Jeg tror det og d3rfor er det rart å sitte å se at Strong blir slått ned i støvlene siste tondager av 6 andre aksjer jeg følger... Jeg vil ha en aksjekurs som går opp, ikke ned, og som tvinger folk til salg...
Gjentar gjerne: kan komme ordreras før jul? Jeg tror det og d3rfor er det rart å sitte å se at Strong blir slått ned i støvlene siste tondager av 6 andre aksjer jeg følger... Jeg vil ha en aksjekurs som går opp, ikke ned, og som tvinger folk til salg...
Redigert 10.10.2023 kl 16:46
tunktee
10.10.2023 kl 16:46
3468
Da legger du til grunn at man ikke har risiko- og kapitalkontroll, og at man da ikke på visse nivåer realiserer tap. (eller gevinst for den del)
Videre at de fleste her ikke er aktive kjøpere eller selgere.
Enig med deg om at kursen vil stige hvis vi når 10% margin, men er også enig i at kursen i de fleste selskap vil stige med marginene.
Er knapt det som er spørsmålet!?
Jeg mener at det er viktig å få snudd trenden i aksjekursen for at ikke enda flere skal velge å kaste kortene, og med det forsterker utviklingen.
Derfor er nyheter viktig nå.
En annen ting er folks psyke, ingen av oss er tjent med en gretten Collin hehe 😀😘
Videre at de fleste her ikke er aktive kjøpere eller selgere.
Enig med deg om at kursen vil stige hvis vi når 10% margin, men er også enig i at kursen i de fleste selskap vil stige med marginene.
Er knapt det som er spørsmålet!?
Jeg mener at det er viktig å få snudd trenden i aksjekursen for at ikke enda flere skal velge å kaste kortene, og med det forsterker utviklingen.
Derfor er nyheter viktig nå.
En annen ting er folks psyke, ingen av oss er tjent med en gretten Collin hehe 😀😘
kössa
10.10.2023 kl 16:48
3461
Håller med om att Strongpoint aldrig sett Strongare ut!😊
En stororder på plocksystem från en av Storbritanniens största kedjor och order på Cashguardsystemlösnngen från Storkedjan i Spanien bör vi vara på 30:- plus i kurs.
En stororder på plocksystem från en av Storbritanniens största kedjor och order på Cashguardsystemlösnngen från Storkedjan i Spanien bör vi vara på 30:- plus i kurs.
Redigert 10.10.2023 kl 16:48
Gretten Collin er ikke noe å satse på nei. Hehe.
Ols123
10.10.2023 kl 17:03
3428
Sedan väntar vi på utfallet vensafe piloterna i Baltikum o Sydafrika
Gordon Ekko
10.10.2023 kl 17:15
3416
Jeg valgte å kjøpe i dag da jeg ser ordren som en bekreftelse på at teknologien og selskapet foretrekkes av statig flere i større omfang.
Om ikke kursen går så vil sannsynligvis noen en dag komme med et overraskende oppkjøpstilbud. Slik som nylig skjedde i Qfree som flere av oss var fullstendig lei og som var underpriset. Tror vi ser mer omsetning og bedre marginer når vi nærmere oss 2025 og kursen vil helt sikkert løfte seg da.
Om ikke kursen går så vil sannsynligvis noen en dag komme med et overraskende oppkjøpstilbud. Slik som nylig skjedde i Qfree som flere av oss var fullstendig lei og som var underpriset. Tror vi ser mer omsetning og bedre marginer når vi nærmere oss 2025 og kursen vil helt sikkert løfte seg da.
HrDuck
10.10.2023 kl 17:25
3389
Kall meg gjerne kynisk. Men om noen selger fordi kursen går ned (eller opp - noen selger pga gevinst også), ja det tenker jeg uansett ikke angår meg 🙂
Storebetong
10.10.2023 kl 17:33
3409
Tror vi skal klare oss fint som Strongaksjonærer uten høyere makter ☺️ 😁
Redigert 10.10.2023 kl 17:49
Otto40
10.10.2023 kl 17:35
3397
Det som jeg finner veldig betryggende er at vi nå har fått to relativt store ordre som en slags ventepølse på en måneds tid. Disse to ordrene er det ingen som har snakket noe om i forkant og dette styrker selskapet betydelig i mine øyne. I SP måkestokk er begge disse ordrene store, og de kommer mens vi forhåpentligvis venter på noe større.
tunktee
10.10.2023 kl 17:50
3347
Hvis heller ikke kursen angår deg, verken psykisk eller strategisk/økonomisk, vil jeg tro at du er blant få heldige her.
Jeg har i åresvis forsøkt å distanserer privatlivet og hodet fullstendig fra hvordan det går på børsen utenfor åpningstid
Må innrømme at verdiutviklingene likevell har påvirket ting siste året, og for øyeblikket sitter jeg med et prosjekt som jeg sliter med å bestemme rammen av blant annet pga. verdiene på investeringer.
Klart det ville være enklere om Strongpoint og alt annet sto skyhøyt!
Må innse at humøret også til en viss grad blir påvirket.
Jobber aktivt med å motvirke akkurat det, men i lengden er vi alle i behovspyramiden.
Jeg har i åresvis forsøkt å distanserer privatlivet og hodet fullstendig fra hvordan det går på børsen utenfor åpningstid
Må innrømme at verdiutviklingene likevell har påvirket ting siste året, og for øyeblikket sitter jeg med et prosjekt som jeg sliter med å bestemme rammen av blant annet pga. verdiene på investeringer.
Klart det ville være enklere om Strongpoint og alt annet sto skyhøyt!
Må innse at humøret også til en viss grad blir påvirket.
Jobber aktivt med å motvirke akkurat det, men i lengden er vi alle i behovspyramiden.
Storebetong
10.10.2023 kl 18:39
3271
Smågutter (som meg) som gambler stort på en aksje bør tåle fint å tape innsatsen. Store gutter som gambler stort på en aksje får ingen sympati hos meg om det går dårlig (se på folk som Tor Aksel Voldberg som forøvrig har flere aksjer).
Du er stor gutt, så nattesøvnen må du ta ansvar for selv.
Du er stor gutt, så nattesøvnen må du ta ansvar for selv.
tunktee
10.10.2023 kl 19:07
3235
Helt enig StoreB!
Men hør denne podcasten, proffene syter også over nattesøvnen når det ikke går veien.
Syns jeg er litt ynkerlig, poenget mitt drukner i den sammenheng.
Aner ikke hvor store aksjeposter andre her har i Strongpoint, tror ikke størrelsen er avgjørende i denne sammenheng.
...og muligens ikke i andre heller for alt jeg vet
https://podcasts.apple.com/gb/podcast/nicolay-grove-gj%C3%B8r-comeback-n%C3%A5-i-disse-aksjene/id1541597761?i=1000630387020
Men hør denne podcasten, proffene syter også over nattesøvnen når det ikke går veien.
Syns jeg er litt ynkerlig, poenget mitt drukner i den sammenheng.
Aner ikke hvor store aksjeposter andre her har i Strongpoint, tror ikke størrelsen er avgjørende i denne sammenheng.
...og muligens ikke i andre heller for alt jeg vet
https://podcasts.apple.com/gb/podcast/nicolay-grove-gj%C3%B8r-comeback-n%C3%A5-i-disse-aksjene/id1541597761?i=1000630387020
Redigert 10.10.2023 kl 19:15
JosMag
10.10.2023 kl 20:41
3152
Tipper vi lander på ca 365 millioner i omsetning og EBITDA ca 15.
Store kostnader i forbindelse med prosjektet i Spania og ev forsinkelser (sikkert vanskelig beslutningen å ta med mhp størrelsen på orderen). I tillegg gjenstår fremdeles implementering av softvare på 3 sone lageret. Sluttføres i løpet av høsten sies det. Forsinkelser er som kjent ikke gratis.
Omsetningen i Norden ca 175 millioner. Ble sagt at den vil ta seg opp i 2. Halvår..
Omsetningen i Europa ca 190 millioner.
Håper selvsagt på et enda bedre resultat.
Flotte gigaordrer utenom de varslede vi venter på lover godt for 2025. Nye oppkjøp vil sikkert komme.
Viktig at det ikke deles ut utbytte uten dekning fra driften neste år. Jf. Hva som skjedde med Pricer..
Store kostnader i forbindelse med prosjektet i Spania og ev forsinkelser (sikkert vanskelig beslutningen å ta med mhp størrelsen på orderen). I tillegg gjenstår fremdeles implementering av softvare på 3 sone lageret. Sluttføres i løpet av høsten sies det. Forsinkelser er som kjent ikke gratis.
Omsetningen i Norden ca 175 millioner. Ble sagt at den vil ta seg opp i 2. Halvår..
Omsetningen i Europa ca 190 millioner.
Håper selvsagt på et enda bedre resultat.
Flotte gigaordrer utenom de varslede vi venter på lover godt for 2025. Nye oppkjøp vil sikkert komme.
Viktig at det ikke deles ut utbytte uten dekning fra driften neste år. Jf. Hva som skjedde med Pricer..
tunktee
10.10.2023 kl 21:00
3118
Da er vi minst to som er enig i forbindelse med utbytte JosMag.
Jeg vil dra det så langt å si at de har betalt ut unødvenig mye.
Tror kursen ville vært mer enn 90 øre høyere nå om de hadde 40 mill mer på konto.
Fortell gjerne mer om softwaren på 3 sone lageret, har gått meg hus forbi..
Jeg vil dra det så langt å si at de har betalt ut unødvenig mye.
Tror kursen ville vært mer enn 90 øre høyere nå om de hadde 40 mill mer på konto.
Fortell gjerne mer om softwaren på 3 sone lageret, har gått meg hus forbi..
Storebetong
11.10.2023 kl 09:36
2817
Proffene og folk med mye penger generelt får ingen sympati hos meg om de disponerer feil og klarer å rote bort hele formuen og kanskje havne i en gjeldssituasjon.
Det er patetisk å høre på syting fra folk som i utgangpunktet var (og/eller fortsatt er) godt økonomisk stilt.
Vedrørende utbytte og Strong tror jeg vi skal ta alt med knusende ro og stole på at ledelsen og styret vurderer likviditeten på en bra måte:)
Det er patetisk å høre på syting fra folk som i utgangpunktet var (og/eller fortsatt er) godt økonomisk stilt.
Vedrørende utbytte og Strong tror jeg vi skal ta alt med knusende ro og stole på at ledelsen og styret vurderer likviditeten på en bra måte:)
Redigert 11.10.2023 kl 09:54
Storebetong
11.10.2023 kl 09:59
2764
Noen vurderer nå tydeligvis aksjer i Strong på 17-tallet som et godt kjøp:)
EDIT: Og noen synes tydeligvis at 17,70 er et fint nivå å selge aksjer på.
EDIT: Og noen synes tydeligvis at 17,70 er et fint nivå å selge aksjer på.
Redigert 11.10.2023 kl 10:49