Chip problem løst, kan gå mange ganger

Sabi
HMONY 10.08.2023 kl 09:18 24457

Rally


Lokotech AS, et heleid datterselskap av Harmonychain AS, har viktig fremgang på
verifikasjon av MPW-chiplets.

MPW prototype chip består av to chiplets. Det konkluderes med at all "Core
Intellectual Property" i chiplet #1 ("Hash Engine"), som hadde avvik ref.
børsmelding den 27.07.2023, er nå verifisert for funksjonalitet. De propritære
kretsene, som også innebærer størst teknisk risiko, har nå blitt testet og
verifisert.

Kilden til avviket var i returkommunikasjon i chiplet #1. Tilsvarende krets
fungerer som forventet i chiplet #2. Avviket i chiplet #1 er nå rettet og
endringen har blitt implementert i det kommersielle designet. Rettet utgave er
verifisert ved alternativ metodikk konsistent med industristandard.

Parallelt med videre modning av chiplet #2-designet, og videre stresstesting vil
det gjennomføres en revidert kraftsimulering av det kommersielle designet før
«tape out».
Veien mot kommersialisering fortsetter. Videre oppdateringer vil komme når ny
informasjon foreligger.

Denne informasjonen er obligatorisk i henhold til verdipapirhandelloven § 5-12.
Denne informasjonen utgjør innsideinformasjon og er underlagt informasjonsplikt
i henhold til markedsmisbruksforordningen (MAR). Meldingen er publisert på vegne
av Harmonychain AS av Ola Stene-Johansen, administrerende direktør, kl. 07.00,
10. august 2023.
Redigert 10.08.2023 kl 09:23 Du må logge inn for å svare
Viking_I
14.08.2023 kl 13:16 3166

https://investornytt.no/intervju-med-ledelsen-i-harmonychain-en-avskrevet-underdog/

årsaken til nedgangen

"Andre og tredje største aksjonær, som ikke fikk plass i det nye styret, har imidlertid solgt seg kraftig ned gjennom sommeren. De startet vel så tidlig som i mai med å selge tror jeg. Det virker som de har solgt over 50% av deres aksjer så langt (hvilket er over 25 millioner aksjer). Dette er mye for en aksje med lavt volum i handel. Det er klart dette påvirker aksjekurs når et så høyt antall aksjer presses ut på kort tid. Jeg tror dette er svaret på kursbevegelser nå i det siste."
Redigert 14.08.2023 kl 13:28 Du må logge inn for å svare
Viking_I
14.08.2023 kl 14:04 3113

"MPW-runs hos store chip produsenter går av stabelen noen få ganger i året. Lokotech som er Harmonychain sitt datterselskap som jobber med hardwareutvikling måtte bruke MPW prosessen for å teste sine design. Når man gjør det så blir deadlines veldig viktig. Misser man en deadline så fører dette umiddelbart til en forsinkelse i skala 4 til 6 mnd. "
boooom
" Dette problemet har vi ikke lengre nå da vi er ferdige med MPW ."

" Det er en massiv effektivitetsøkning, og marginene i operasjonen vil øke tilsvarende. Det er da grunn til å tro at det skal være solid etterspørsel. Tidlige oppgitte estimat på pris for hashblade er at det kanskje blir å koste et sted mellom 1999 and 2199 USD pr enhet "
Redigert 14.08.2023 kl 14:07 Du må logge inn for å svare
rischioso
14.08.2023 kl 20:50 3019

Det som enkelt forklart skiller en utvannende og innvannende emisjon er at en utvannende emisjon er primært kapitalinnhenting for å holde selskapet flytende - altså en kriseemisjon med forventede inntekter langt frem i tid, mens en innvannende emisjon er kapitalinnhenting til bruk for å tilføre aksjonærverdier som feks kapital til utvidelse, oppkjøp og/eller som vil kunne være relevant i dette tilfellet at kapitalen er knyttet til produksjonsoppstart for umiddelbar uttelling og inntjening.

Når det er sagt og som tidligere nevnt så finnes det flere muligheter når det allerede foreligger et ferdig produkt og kundemasse så gis det gjerne en up front betaling som skal dekke oppstart alternativt bankgaranti for ordren(e) som igjen kan belånes så emisjon er langt i fra det eneste alternativet i dette tilfellet - faktisk ikke mer komplisert enn som så ...;)
Redigert 14.08.2023 kl 20:53 Du må logge inn for å svare
brutusBear
14.08.2023 kl 22:58 2900

Hvorfor går vi ned i dag?
Yasin og investornytt kompisene hans som selger seg ut?
Aner ugler i mosen når IN kommer med positive nyheter som ikke er +
Slettet bruker
14.08.2023 kl 23:30 2854

Her er jeg temmelig sikker på at du mangler litteratur som støtter opp under hypotesen din. En emisjon for å hente cash er utvannende. Et oppkjøp kan være innvannende, men her snakker vi rett og slett om å øke aksjekapitalen. La oss holde oss til fakta.
Nsxnsx
15.08.2023 kl 09:22 2717

Himmelrike var kortvarig.....
Aldara
15.08.2023 kl 09:23 2712

Prisingen av denne aksjen er helt bak mål! På feil fotballbane!!
rischioso
15.08.2023 kl 10:43 2667

Det er ingen hypotese, men fakta. Henter man kapital det være seg emisjon eller lån som igjen og umiddelbart gir en merverdi så kan det jo ikke være utvannende. La oss ta et nærliggende eksempel:

Chipen er ferdig og klar for produksjon. Det foreligger allerede ordre for 900m hvor selskapet trenger knappe 5% i produksjonskost for å kunne levere. Ville så en EMI på 45m ha vært utvannende eller innvannende?

Svaret er enkelt - innvannende fordi den umiddelbare gevinsten langt oversiger kapitalinnhentingen og av samme grunn gis det svært lite til ingen rabatt på slike emisjoner - det er ingen hypotese, men fakta - men igjen, når det er sagt så heller det mer til en up front betaling enn emisjon i et slikt tilfelle. Uansett vi nærmer oss og det er bare et tidsspørsmål før reprisingen starter ...;)

Nærstående triggere:

(1) Melding om at verifiseringen er gjennomført.
(2) Melding om at testingen er gjennomført
(3) Melding om up front betaling/lån eventuelt en emi i forbindelse med prod oppstart
(4) Melding om at prod starter
(5) Melding om nye ordrer

Vi snakker om en kort tidslinje hvor markedet vil starte reprisingen på forventninger i forkant så her gjelder det å gripe muligheten her nede mens den ennå er der ...;)
Redigert 15.08.2023 kl 10:44 Du må logge inn for å svare
Viking_I
15.08.2023 kl 10:48 2672

Markedsverdi tatt ned av to investorer med ego-problematikk og ikke med teknisk analyse. Etter at de er ute vil ingen fra styret selge.

riktig verdi bør være rundt kr 1,5 med tidligere nyheter
Redigert 15.08.2023 kl 10:50 Du må logge inn for å svare
Broker74
15.08.2023 kl 10:53 2675

Får vel svar snart, da det kom frem i artikkelen at de kommende ukene er meget spennende.
Også dette fra artikkelen:
Hva kan en forvente fremover?

Arbeidet med å fullt ut validere og deretter også stressteste Chiplet #2, som først og fremst inneholder en høyhastighets analog/digital konverter og et kommunikasjonsgrensesnitt, fortsetter. Vi gjør dette parallelt med utviklingen av det kommersielle designet. Hvis ting går etter planen så blir full validering av chiplet #2 gjennomført de kommende ukene. Deretter følger en kort markedsføringsperiode frem mot åpning av forhåndssalg
Gullhaugen
15.08.2023 kl 10:58 2688

ja de 2 store fortsetter å lempe ut aksjer.....en tragedie ........de har til sammen nå 25 millioner aksjer igjen.
Slettet bruker
15.08.2023 kl 11:22 2681

Dette er feil. Det er utvannende fordi aksjekapitalen økes. Overskuddet må deles på flere aksjer. Dette er helt basic teori.
Broker74
15.08.2023 kl 11:26 2676

Så du mener Christian Rustad lemper ut aksjer? Det er helt feil. Det er de som ikke ble med videre i styret som har solgt seg ned en god del og det påvirker en aksje med lite oms.
Broker74
15.08.2023 kl 11:29 2674

Dette ble kommunisert i intervjuet:

Andre og tredje største aksjonær, som ikke fikk plass i det nye styret, har imidlertid solgt seg kraftig ned gjennom sommeren. De startet vel så tidlig som i mai med å selge tror jeg. Det virker som de har solgt over 50% av deres aksjer så langt (hvilket er over 25 millioner aksjer). Dette er mye for en aksje med lavt volum i handel. Det er klart dette påvirker aksjekurs når et så høyt antall aksjer presses ut på kort tid. Jeg tror dette er svaret på kursbevegelser nå i det siste.
rischioso
15.08.2023 kl 11:46 2660

Vel, om de tømmer seg helt eller kun delvis gjenstår og se. Det hender ofte at man snur for alle har jo et ønske om å tjene penger uansett hvor furten man er ...;)

Uansett, så gir slike nedsalg midlertidige muligheter - midlertidig fordi ingenting varer evig ...;)
Broker74
15.08.2023 kl 12:13 2622

Støtter den, det er nok en kombo at de ønsket å konvertere deler av aksjene til cash, da de ikke er i selskapet og beholde noe for fremtiden.
Det lille salget som har vært de siste dagene er ikke derfor. Ligget og vaket rundt 0,8 nå, så får vi heller se hva som kommer innen kort tid nå.
rischioso
15.08.2023 kl 14:19 2484

Det er ikke feil.

Dagens MCap er på knappe 130m (kurs 0,745 x 173m aksjer). Dagens cashkasse utgjør rundt 40% av MCap (50m) for å sette feilprisingen i perspektiv. Har man et ferdig produkt og eventuelt kjører en emisjon for å hente 45m som veldig raskt hadde priset selskapet til det 3 dobbelte fordi de ble cashpositive så ville jeg som aksjonær ha blitt tilført en merverdi på over 100% ved utbytte og over 200% direkte avkastning ved salg av aksjene - dette er basic både i teori og fakta, med forbehold om at man ser litt lengre enn nesa rekker ....;)
Redigert 15.08.2023 kl 14:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.08.2023 kl 15:09 2442

At det blir en vellykket emisjon på høyere pris er en annen sak. Det vi diskuterer er om en emisjon er innvannende eller utvannende, og der er svaret veldig enkelt: en emisjon er utvannende. Selskapet utsteder flere aksjer og fremtidig inntjening vil måtte deles på flere aksjonærer/aksjer. Du kan forsvare din posisjon ved å delta i emisjonen. Hvis ikke blir du vannet ut. Du har vært på dette forumet i mange år riskoker, så dette bør du vite nå.

Edit: Når alt dette er sagt så vil man ikke kjøre en emisjon før man vet svaret på verifisering. Dersom den er positiv vil det ikke være noe problem å hente penger.
Redigert 15.08.2023 kl 15:12 Du må logge inn for å svare
rockpus
15.08.2023 kl 18:30 2333

Når defineres en emisjon som innvannende?:

Når den direkte konsekvensen av emisjonen gir selskapet tilgang til økte inntekter som gir en større verdiøkning pr aksje enn det økte aksjeantall samtidig reduserer verdien pr aksje, kan emisjonen defineres som innvannende.
Et økt antall aksjer kan da likevel gi større verdi bak hver enkelt aksje enn det man hadde før emisjonen. Alt avhenger dermed av hva emisjonen brukes til!
rischioso
15.08.2023 kl 19:58 2249

Yeap, det er nettopp det en eventuell emisjon dedikert til produksjon vil føre til - ikke mer komplisert enn som så ...;)
rischioso
15.08.2023 kl 20:00 2322

Vi er nok ikke så veldig uenige om vi utelater den kverulerende tvisten ...;)
Slettet bruker
15.08.2023 kl 23:31 2236

Kilde? Eller er dette din egen definisjon? Viktig å skille mellom verdivurdering av et selskap og det tekniske rundt en emisjon. En emisjon er utvannende fordi det utstedes flere aksjer. Din aksjeposisjon må forsvares ved å tegne deg dersom du ønsker samme eierandel i selskapet. Verdien av aksjene dine kan variere ut ifra emisjonskurs/aksjekurs uavhengige av antall aksjer i selskapet. Skjønner ikke hvorfor dette må forklares.
rischioso
16.08.2023 kl 10:23 2076

Vi trenger vel ingen ytterligere forklaring på dette:

Sitat - Når den direkte konsekvensen av emisjonen gir selskapet tilgang til økte inntekter som gir en større verdiøkning pr aksje enn det økte aksjeantall samtidig reduserer verdien pr aksje, kan emisjonen defineres som innvannende - sitat slutt

Ja, du har rett i det øyeblikket emisjonen blir satt, men rett i ettertid når konsekvensen av emisjonen gir økte inntekter og dermed økt MCap noe som igjen gir større verdiøkning pr aksje enn før emisjonen så er emisjonen å anse som innvannende - rett + rett = ferdig snakka og slutt på flisespikkeri ...;)
Redigert 16.08.2023 kl 10:38 Du må logge inn for å svare
rischioso
16.08.2023 kl 11:09 2020

Ja, i dag (intradag 0,712) så var nærmest all oppgang på nyheten om at avviket var fikset borte og det rett i forkant av at det kommer en ny triggende melding som vil fortelle at verifiseringsprosessen er ferdig som nok en gang vil gi russiske %-er og denne gangen vil nok krona komme til syne for da gjenstår kun litt testing før prototypen blir konvertert til en ferdig utviklet chip klar for masseproduksjon - mao, det er ikke lengre tid for salg men for kjøp og hold hvor de tidvise dippene er for gavepakke å regne.

La det swinge la det rock'n roll - kjøp og hold, kjøp og hold ... ;)
Redigert 16.08.2023 kl 11:10 Du må logge inn for å svare
rockpus
16.08.2023 kl 11:13 2010

Dette er jo kun enkel logikk.
Når resultatet av emisjonen er at din aksjepost blir mer verdt enn før emisjonen, på TROSS AV at du eier en mindre prosentandel av selskapet ved ikke å delta i emisjonen, så kan emisjonen defineres som innvannende. Man må skille mellom prosentvis eierskap og den reelle verdien på din aksjeandel.
Risikovillig81
16.08.2023 kl 11:20 2002

Når forventer du at neste melding kommer om at verifiseringsprosessen er ferdig og alt ok?
rischioso
16.08.2023 kl 11:38 1960

Tidslinjen er kort for verifiseringen var godt i gang når avviket ble avdekket og er igjen startet. Det er allerede gått 1 uke siden fix og oppstart så vi snakker om kun dager til 1 uke eller 3 så i utgangspunktet hvilken dag som helst den nærmeste tiden så her er risken høy for at man bommer om man skal prøve å time for plutselig tikker meldingen inn og vips så står kursen i krona+ ...;)
Redigert 16.08.2023 kl 11:39 Du må logge inn for å svare
Aldara
16.08.2023 kl 11:46 1934

Ja det er ren gambling å stå utenfor nå! Tror du kan tilskyte øvrige 50 øre til krona! Men så lenge det er 2 dasshuer som lemper ut aksjer kan man aldri vite:-;;;
rischioso
16.08.2023 kl 14:08 1852

Interessant ordrebilde:

Noen ønsker å selge for 0,736 når nr 2 ønsker å selge for 0,763 - noe som betyr at her er det noen som prøver å styre kurs og ikke tjene penger - mao, her er det bare å plukke mens slike ting pågår ...;)
Redigert 16.08.2023 kl 14:08 Du må logge inn for å svare
Viking_I
16.08.2023 kl 14:16 1857

nytteløst å snakke emmisjon på målstreken
endelig resultat kommer snart

"Verifikasjonsprosessen har tatt et par måneder lengre tid enn først estimert. Det er imidlertid ikke spesielt kritisk i denne fasen da dette foreløpig ikke har annen innvirkning enn at det tar lengre tid før man får vite at chipens funksjon/metode/kode er som den skal.

Men som vi beskrev i de forrige børsmeldingene så fikk vi et overraskende avvik å forholde oss til på målstreken. Avviket var knyttet til returkommunikasjon i chipleten med vår kanskje viktigste krets; den som står for utregningen av Scrypt-algoritmen.

I bransjen kaller vi den «Hash Engine». Det er et frustrerende avvik å få, for det er vanskelig å konkludere med et slikt avvik. Jeg har enda til gode å møte en ingeniør som har opplevd et slikt avvik uten at simuleringssoftwaret plukker det opp.

I uken mellom de siste to børsmeldingene sov jeg dårlig, for å si det mildt. Heldigvis har vi et sterkt teknologi-team i Nord-Amerika og en sterk teknologikomité i styret som hjalp oss i mål her. Vi har levert Scrypt hash og minet med våre proprietære kretser nå. Teknologien anses for å være på TRL-nivå 4; og vi er fornøyd med den reduserte tekniske risikoen. Når det er sagt så er det fortsatt betydelig risiko igjen til en kommersiell ASIC og et ferdig levert produkt, og det får være opp til leseren om en anser risiko/belønning som attraktivt på dagens kursnivåer."
Redigert 16.08.2023 kl 14:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.08.2023 kl 16:50 1745

Jeg etterspurte kilde på dette sitatet, men det kom aldri. Dere klarer ikke å skille mellom verdivurdering av selskapet og den tekniske biten. Det ER utvanning fordi det fremtidige overskuddet må deles på FLERE aksjer. DITT fremtidige utbytte blir lavere. DIN eierandel i selskapet blir lavere (med mindre du forsvarer den ved å delta). At aksjeposten din øker i verdi har ingen ting med saken å gjøre.

Et eksempel på noe som VILLE gitt en innvannende effekt er et oppkjøp hvor prisingen av oppkjøpsselskapet er LAVERE enn oppkjøperen. Dersom man skal unngå utvanning bør selskapet vurdere banklån (hvis de kan).
rockpus
16.08.2023 kl 17:12 1720

Du liker å kverulere?

Ingen her har påstått at ikke alle emisjoner fører til utvanning av eierandel!
Men konsekvensen av typiske vekstemisjoner kan ofte være at en mindre eierandel likevel blir mer verdt enn den andelen man hadde før emisjonen. Da kan emisjonen kalles for innvannende. Dette burde det ikke være nødvendig å diskutere!
Slettet bruker
16.08.2023 kl 17:26 1733

Det gjør du og?

Dersom denne chipen fungerer vil kursen gå til (la oss si) 1,5kr. Så holder den seg på 1,5kr før emisjon blir annonsert. Det utstedes 20.000.000 aksjer. Er dette innvannende??

Legger ved en lenke fra BDO som dere kan lese på: https://www.bdo.no/nb-no/bloggen/rettede-emisjoner-i-aksjeselskaper

Jeg synes dere blander to ting her. Det ene er verdivurdering av selskapet. Det andre er den tekniske biten rundt kapitalforhøyelse. En kapitalforhøyelse er IKKE innvannende, men markedsverdien av selskapet kan likevel være høyere etter en emisjon. Din aksjepost kan også øke i verdi etter emisjonen, men det er ikke fordi du har blitt innvannet - trust me!
Redigert 16.08.2023 kl 17:28 Du må logge inn for å svare
rockpus
16.08.2023 kl 18:10 1696

Jeg eier ikke aksjer i dette selskapet.

Dersom jeg eier aksjer i et selskap som så gjennomfører en emisjon som jeg ikke deltar i, så blir jeg normal utvannet BÅDE eiermessig og verdimessig.
Dersom denne emisjonen da finansierer f.eks. en fabrikk som vil gi enorme inntekter, kan jeg likevel oppleve at mine aksjer stiger i kurs selv om de da representerer en mindre eierandel i selskapet enn før emisjonen. Da har jeg dermed fått gevinst selv om jeg ikke ble med på emisjonen. Det er dette fenomenet jeg kaller for en innvannende effekt på verdien av min beholdning som direkte følge av emisjonen fordi alternativet er jo å ikke få finansiert fabrikken, og da står også kursen i beste fall stille.
En emisjon som ikke fører til verdiøkning i selskapets virksomhet, men som kun må til for å holde den daglige drift, vil selvsagt ha motsatt effekt.

Når en emisjon finansierer ekspansjon som gir grunnlag for høyere kurs enn det det var før emisjonen, er den innvannende på kursen selv om den er utvannende på eierandelen. Størst gevinst får dog de som har råd til å tegne seg for sin andel i emisjonen.

For å si det enkelt: Du skjønner vel at den kursmessige konsekvens av en emisjon avhenger av formålet med emisjonen, og ikke bare det nye antallet aksjer?

Slettet bruker
16.08.2023 kl 18:33 1676

Jeg skjønner hva du vil frem til, men jeg er fortsatt grunnleggende uenig. Man må kalle en spade for en spade. Hvis du ønsker den type effekt som du beskriver på din portefølje vil man tydelig favorisere banklån i stedet for emisjon pga fremtidig overskudd og utbytte blir fordelt på samme antall aksjer. Jeg synes du tenker for kortsiktig. Dersom du er langsiktig eier (les 10 år) vil en emisjon utelukkende være utvannende fordi det fremtidige overskuddet per aksje blir lavere. Du er nødt til å forsvare posisjonen din ved å delta. En emisjon for videre vekst er også utvannende til tross for at markedsverdien over tid blir høyere. Hvis jeg skal følge din hypotese bør jeg kjøpe aksjer som nettopp har gått kraftig opp i pris og som skal gjennomføre en emisjon i nær fremtid.

Nå har du blandet deg inn i en diskusjon hvor mitt opprinnelige svar var på riskokern sitt innlegg om at «denne emisjonen blir innvannende pga masseproduksjon» Jeg mener dette blir feil og misledende.
Redigert 16.08.2023 kl 18:35 Du må logge inn for å svare
Lippstokk
16.08.2023 kl 19:10 1642

Om emisjonen går til fremtidige innvisteringer er det bare sunt for selskapet, for da vil det på sikt vokse👍
rischioso
16.08.2023 kl 19:52 1602

Du står fritt ti å mene hva du vil. Tror de fleste nå skjønner hva du mener og hva du ikke skjønner. Er det noe som er misvisende så er det nettopp å gjøre som du gjør og å dra alle emisjoner over 1 kam - derav min input.

Mer om dette kan du lese her:

Hvordan skal man tolke en emisjon?
Emisjoner har gjerne et litt frynsete rykte, at et selskap må ut i markedet å hente penger er ikke nødvendigvis negativt. Om vi skal forsøke å dele emisjoner inn i bolker, kan man skille mellom to typer emisjoner:

Vekst emisjon: dette er gjerne en emisjon som gjøres utelukkende for å vokse videre. Dette er gjerne aksjonærene meget entusiastiske til, da selskapet vil bruke pengene på videre vekst, enten via oppkjøp eller sikre finansieringskapasitet for videre vekstplaner. Dette tolker gjerne markedet positivt og viser at selskapet har ambisjoner om å vokse og etter hvert øke sin inntjening.

Krise emisjon: krise er selvsagt et sterkt ord. Dog er det dessverre slik at noen selskaper går med kraftig underskudd og sliter med både sitt marked og drift. Da skjer det fra tid til annen at selskapet må gjøre en emisjon for å samle ny egenkapital til å dekke inn underskudd og andre kostnader. Dette er ingen positiv nyhet for deg som aksjonær, og vanlig praksis er derfor at den påfølgende emisjonskursen gjøres til kraftig rabatt fra nåværende markedspris. Dette er viktig å ta hensyn til for deg som aksjonær, da dette kan gjøre at du blir utvannet om du ikke deltar.

https://www.nordnet.no/blogg/borsskolen/laer-om-aksjer/hva-er-en-emisjon/
Slettet bruker
16.08.2023 kl 20:56 1564

Det har jeg vel egentlig ikke gjort. Vi er helt enige i at en vekstemisjon er positivt, men det er IKKE innvannende. Du blir fortsatt utvannet.
rockpus
16.08.2023 kl 21:09 1557

Vi snakker nok forbi hverandre her og bruker begrepet "innvannende" ut fra totalt forskjellig betydning i sammenhengen.
Beklager samtidig min innblanding i en tråd om et selskap jeg ikke har intensjon om å investere i. Min reaksjon var kun på et fenomen jeg ofte ser i forum som dette, nemlig en irrasjonell frykt for emisjoner der man ikke ser forskjell på hvilke konsekvenser de aktuelle emisjoner gir.
Lykke til videre!