AKOBO - Snart positiv kontantstrøm, utbytte og vekst

GullogGråstei
AKOBO 13.08.2023 kl 23:56 25982

Akobo Minerals har drevet med leting etter gull i Akobo-området i Etiopia siden 2009. Selskapet ble notert på Euronext Growth i 2021. Etter å ha kartlagt en svært mineralrik gullåre i Segele-distriktet har selskapet investert i bygging av en gruve og et mineralprosesseringsanlegg for å få gullet opp av bakken.

Alle tillatelser og myndighetsgodkjenninger er på plass, inkludert aksept for bruk av internasjonale banker til å holde på selskapets midler. Gunstige skatt og royalty-avtaler foreligger. Alt er avklart rundt salg og videreforedling av prosessert gull. Det eneste som gjenstår er å ferdigstille mineralprosesseringsanlegget. Selve gruvedriften er outsourcet til IW Mining, mens selskapet skal drive mineralprosesseringsanlegget selv.

Ut fra bilder og kommunikasjon fra selskapet virker det plausibelt at hovedanlegget kommer i produksjon rundt månedsskiftet september-oktober. I mellomtiden produseres det antagelig noe gull allerede med bruk av et noe mindre prosesseringsanlegg.

Når hovedanlegget kommer i gang kan selskapet se frem til svært positiv kontantstrøm i et par år gitt de reservene som så langt er påvist.

I tillegg til åren i Segele har selskapet også flere andre prioriterte leteområder, hvorav området angitt som Gingibil for øyeblikket blir betegnet som det mest lovende.

Som aksjonærer står vi overfor en veldig spennende forvandling i dette selskapet i nær fremtid, der man skal gå fra å leve på aksjonærenes regning til å tjene gode penger om kun kort tid. Dette blir spennende. Både å følge oppstarten, men også å følge alle mulighetene for bonusfunn i de forskjellige leteområdene.
Redigert 13.08.2023 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
GullogGråstei
27.11.2023 kl 10:03 3437

Akobo har tidligere signalisert at de har forhandlet om å in-house mining-operasjonene etter at den innleide partneren tydelig har gjort noen ganske grunnleggende tabber i byggingen av gruven. Det har vært problemer med vanninntrenging og ikke minst fullstendig uaksaeptabelt at selskapet bommet på åren.

Det er godt å høre at de nå har åren tilgjengelig og at produksjonen kan begynne. Produksjon på det store anlegget er det som virkelig vil gi positiv kontantstrøm. Jeg håper at de kommer igang med dette så fort som mulig.

Jeg dørmmer om enda bedre fremdrift, men er selvfølgelig glad for at det kommer en konkret fremdriftsmelding i dag.
Redigert 27.11.2023 kl 11:14 Du må logge inn for å svare
Tokerod
27.11.2023 kl 10:20 3424

Omsetning å omsetning. Virker som folk har venta på første gode nyhet til å komme seg ut av aksjen. 500k å 0% i skrivende. Ordredybden er mye høyere på salg enn kjøp.
GullogGråstei
27.11.2023 kl 11:13 3385

Ja, det ser ut som det er en del selgere. Gitt at de faktisk kommer i gang med produksjonen nå, vil jeg imidlertid tro at det er feil tidspunkt å selge på. Dessverre er det forståelig at noen kanskje frykter med trøbbel i horisonten, gitt de historiske problemene vi har sett det siste året. Samtidig skaper også denne historikken en pessimisme som gjør det lettere for selskapet å overraske positivt. Neste kvartal trenger ikke å være ekstremt godt for å fremstå mer oppløftende enn det forrige.
Tokerod
27.11.2023 kl 12:40 3356

Har selv stoppet dca. Men selger ikke. Er enda store inntekter / kursvekst / utbytte i vente. Hadde bare håpet det kunne skje hånd i hånd med bedre info. Forstår jo hvorfor det har vært tyst…. «Bommet på åre» hadde ikke jeg skrevet høyt om heller.
GullogGråstei
27.11.2023 kl 14:32 3315

Vi må ikke glemme hvordan ekspertisen som undersøkte prosjektet med en uavhengig tredjepart i forbindelse med gullån-finansieringen var veldig positive til de geologiske forutsetningene som Akobo opererer under. Det er en veldig verdifull gullåre der, stadfestet av andre tredjepartslaboratorier, og det er også mange muligheter for å øke reservene og gjøre nye funn i området.

Jeg håper at de har tatt læringskurven rundt operativ drift nå, og at det kan gå litt mer på skinner fremover. Da kan de kanskje også fokusere litt mer på leting igjen.
Krokke
27.11.2023 kl 15:11 3302

Inne,

Alltid spennende med slike gullselskaper.

Lykkes de går kursen svært høyt....

Kjøpte i dag, denne nyheten var svært positiv for selskapet...
GullogGråstei
27.11.2023 kl 15:32 3311

Det kan ha vært et veldig godt kjøp. Vi har lenge trodd at vi står i en transformasjon fra aksjonærfinansiert virksomhet til gode inntekter, men det har latt vente på seg. Nå kan vi fiaktisk være der. Om et par måneder kan caset fremstå veldig mye mer derisket enn det har vært på en god stund.
Purdey
27.11.2023 kl 18:20 3268

På kort sikt tror jeg denne missæren med mining selskapet er svært skadelig. Den bekrefter jo bare Afrika risikoen. Og denne betydelige forsinkelsen vil henge ved historien som en risiko aksje inntil pengeflyten vasker bort gamle minner. Dette er utrolig kjedelig.

Når det er sagt, dagens meldig lover godt og vi må nå være svært nære det vi har ventet på. Offesiell åpning er klart, bare noen menn i dress får ryddet kalenderen for å få tatt fine bilder.

Jeg gleder med til q3 rapporten, håper vi da får en god forklaring, en fremdriftsplan. Og kanskje noe nytt om Gingibil. Prøveborringen der er vel også kanskje forsinket for å prioritere resurser til å få igang segele.

Grantchester
27.11.2023 kl 21:56 3237

Risikoen har lagt i å ha en CEO (og delvis styre) uten den nødvendige bakgrunnen. Ikke skyld alt på 'Afrika'.
GullogGråstei
28.11.2023 kl 00:06 3142

Jeg er enig i at det er feil å bare skylde på Afrika-faktoren. Hvis forretningsidéen er å lykkes i Afrika, er det styrets og ledelsens oppgave å mestre dette. Iallfall er det styrets og ledelsens oppgave å tilpasse forventninger og kommunisere med norske aksjonærer på en måte som ivaretar tillit i den relasjonen. Hvis ledelsens forventning er at ting tar tid, er det dette man må guide på. Det er viktig å ikke holde ting skjult. Hvis ledelsen lar seg overraske av Afrika-faktorer igjen og igjen er det ledelsen som har et problem. Transparens er viktig.
Purdey
28.11.2023 kl 05:26 3096

Og du trenger ikke skylde alt på ledelsen. Vi har skjønt at du ikke liker den av en eller annen grunn. Jeg tenker 13 år er plenty erfaring. Kong Leopold, cecil Rhodes og Henry Morton Stanly hadde heller ikke masse Afrika erfaring, men de gjorde det jo "ganske bra" i Afrika. Men denne ledelsen har tenkt å legge seg på en litt annen ESG kultur enn den pisken som har funket i Afrika i 400 år. De har vært i afrika i 13 år så de vet hva de driver med. Det som har skjedd her er at de istedet for å bare selge hele dritten og finne nytt sted å lete på, ville de utvinne og ta ut gullet selv. Og siden de ikke kan gruvedrift hyret de inn et annet selskap tll denne jobben. Og disse har vel masse erfaring fra afrika? Det er jo de som har kødda det til. Ja ledelsen er ansvarlig for å ha valgt feil samarbeidspartner. Blir bare litt dumt å si det er din skyld at flisleggeren du har leid inn, la gulv med motfall i gulvet eller?
Ja, vi er enig i at komunikasjonen har vært for dårlig siste 1,5 mnd. Så langt ut i forsinkelsen burde vi blitt oppdatert tettere.

Det jeg lurer på er om vi kan gå på dette firma med et økonomisk krav? I stedet for inntekt har vi måtte låne penger siste 6 mnd. Her kan det hende ledelsen ikke har vært flinke nok til å sikre seg i kontrakten.

Er bare en drøy uke til q3. Da tipper jeg vi får en del svar.
Purdey
28.11.2023 kl 05:26 3103

Og du trenger ikke skylde alt på ledelsen. Vi har skjønt at du ikke liker den av en eller annen grunn. Jeg tenker 13 år er plenty erfaring. Kong Leopold, cecil Rhodes og Henry Morton Stanly hadde heller ikke masse Afrika erfaring, men de gjorde det jo "ganske bra" i Afrika. Men denne ledelsen har tenkt å legge seg på en litt annen ESG kultur enn den pisken som har funket i Afrika i 400 år. De har vært i afrika i 13 år så de vet hva de driver med. Det som har skjedd her er at de istedet for å bare selge hele dritten og finne nytt sted å lete på, ville de utvinne og ta ut gullet selv. Og siden de ikke kan gruvedrift hyret de inn et annet selskap tll denne jobben. Og disse har vel masse erfaring fra afrika? Det er jo de som har kødda det til. Ja ledelsen er ansvarlig for å ha valgt feil samarbeidspartner. Blir bare litt dumt å si det er din skyld at flisleggeren du har leid inn, la gulv med motfall i gulvet eller?
Ja, vi er enig i at komunikasjonen har vært for dårlig siste 1,5 mnd. Så langt ut i forsinkelsen burde vi blitt oppdatert tettere.

Det jeg lurer på er om vi kan gå på dette firma med et økonomisk krav? I stedet for inntekt har vi måtte låne penger siste 6 mnd. Her kan det hende ledelsen ikke har vært flinke nok til å sikre seg i kontrakten.

Er bare en drøy uke til q3. Da tipper jeg vi får en del svar.
Tokerod
28.11.2023 kl 10:43 3033

Vi finner ikke gull i bunnen av grafen…
Grantchester
28.11.2023 kl 11:30 3009

Takk for kommentar. Det handler ikke om å like eller ikke like ledelsen, selv om jeg har ment at CEOs person ikke vekker tillit. Jeg har kun påpekt alvorlige svakheter ved ledelsen - de står jeg ved. Når det gjelder ESG kulturen kan den oppfattes som 'greenwashing' når den overdrives og tar fokuset fra hva selskapet driver med. Dette er flere som har påpekt. Pussig at du løfter Kong Leopold av alle. Belgierne må ha vært de, og med stor margin, som forlot Afrika på den mest rotete måten. Etter å ha bodd i Kinshasa i to år har jeg en del førstehåndserfaringer.
Redigert 28.11.2023 kl 11:33 Du må logge inn for å svare
GullogGråstei
28.11.2023 kl 12:39 2980

Jeg liker ESG profilen til selskapet, men er enig med Grantchester at det er viktig at vi har en CEO som klarer å synliggjøre til aksjonærene at man ikke dermed mister fokus på det å skape verdier for aksjonærene som kjerneoppgaven og kjerneprioriteringen til selskapet. Nå er vi inne i en fase der det må leveres på forventninger. Det er ikke nok å ha ambisjoner og vyer.
Tokerod
28.11.2023 kl 13:09 2969

Husk at det står en del krav i lisensene mtp ESG ! Oppfylles ikke disse kravene kan lisensene ryke. Hvorvidt alle rundt trenger å vite om denne prosessen er noe annet. Det kunne vært internt mellom Etiopia og amab. Så kunne vi som aksjonærer fått oppdateringer gull å gruve. Punktum.
GullogGråstei
28.11.2023 kl 13:16 3037

Det er riktig. Det er gir langsiktig trygghet å ha en god strategi for å ta vare på relasjonen til lokalsamfunnet. Jeg vil bare ha fremdrift også, i likhet med alle de andre her.

Når det er sagt håper jeg virkelig at vi nå er over det verste med tanke på oppstartsproblemer. Jeg har ikke solgt noen ting.
Klimaks
28.11.2023 kl 13:38 3034

Enig med alle over hva angår kommunikasjon og mangel på denslags. Når det er sagt kan ESG-fokuset "forkludre" litt for normal framdrift da en må prøve å etterleve dette best mulig med tanke på både sikkerhet,arbeidsforhold etc. De har nok igjen for å etterleve dette på en best mulig måte med tanke på egne arbeidere og lokalbefolkningen. Håper at det fra her og inn går bedre med tanke på framdrift og at vi går en hyggelig førjulstid i møte. Har heller ikke solgt noe og håper at det løsner nå framover 😊
badkrukan
28.11.2023 kl 15:48 3002

Som helt fersk aksjonær kan jeg bekrefte att denne nedspillingen og nesten bare ESGsnakket gjorde at jeg nesten ville snu i døra....
Det var kommentarene på forumet som fikk meg til at kjøpe en post.
Hører man på intervjuer fra selskapet kan man fort tro at dette er en måte at skape arbeidsplasser i Afrika bekostet av rike nordmenn.... Med en merkelig postkolonial offerrolle som motivering.
GullogGråstei
28.11.2023 kl 16:42 2984

Så ille tror jeg ikke at ESG-fokuset er. Det er veldig klokt å bygge relasjoner lokalt. Det har skjedd før at gruvevirksomheter får problemer i relasjonen med lokalsamfunnet. Her har Akobo forsøkt å gå foran og gjøre ting som har bredere nytte-effekt enn bare å være til glede for selskapet. Dette har de også høstet anerkjennelse for internasjonalt.

De har bygget ut veinettet i lokalområdet. Dette har alle glede av, ikke bare Akobo som kan få fraktet åre og forsyninger. De har bygget en flystripe i området. Dette er veldig nyttig for lokalsamfunnet (f.eks. i forbindelse med akutt helsehjelp), men også viktig for at selskapet skal kunne frakte gull trygt ut av området. De har foretatt omfattende målinger av miljøgifter i Akobo-elven. Dette er viktig for selskapet med tanke på å dokumentere det eksisterende forurensingsnivået før oppstart, men også viktig med tanke på å få lokale gullgravere til bli mer forsiktige i prosesseringen av gullåre. De har jobbet frem et program med FN-støtte som gjør at lokalbefolkningen får pengestøtte for å fylle opp og ufarliggjøre hull som er gravd i bakken i forbindelse med gull-leting. De har støttet aktiviteter lokalt som idrett osv.

Det er også slik at skattene som AKOBO betaler i Etiopia både vil sluses til lokale myndigheter såvel som sentrale myndigheter. Alle parter har interesse av at selskapet skal lykkes, og selskapet har opplevd veldig solid politisk støtte og positiv oppfølging så lang. F.eks. var det gruveministeren som skar igjennom da selskapet for et snaut år siden hadde problemer med å få tak i nok sement til å støpe fundamentet for prosessanlegget.

Selv om det har vært mye rot i det siste, er dette fortsatt et spennende vekstcase. Spennende fordi verdsettelsen nå er så lav at det bare i kraft av kjente ressursreserver burde være mer enn nok verdier i selskapet til å forsvare dagens kurs. Men også spennende fordi leteområdet er veldig attraktivt og det burde være mulig å øke reservene gjennom målrettet leteaktivtet. Ramler de over noe litt større kan man finne frem gangetabellen.
Redigert 29.11.2023 kl 11:07 Du må logge inn for å svare
Grantchester
28.11.2023 kl 17:59 2976

La oss ta fokuset fra ESG til gullprisen; chartene peker mot ny ATH i år og videre oppgang i 2024. Sentralbankene fortsetter samtidig å utstede mer gjeld og å kjøpe edelmetallet. Rentene sannsynligvis nær sin topp. Caset for gull (og ikke minst sølv) er svært bullish. Utrolig hvor lite oppmerksomhet edelmetallene får i finansmediene og blant folk flest.
Redigert 28.11.2023 kl 18:01 Du må logge inn for å svare
badkrukan
28.11.2023 kl 19:05 2969

Vi får håpe været holder seg og alt går på skinner. Blir sittende jeg! Takk for bra inlegg!
GullogGråstei
28.11.2023 kl 20:30 2951

Gullprisen målt i norske kroner har bare gått en vei den siste tiden. Slik sett har forsinkelsene kanskje ikke vært så skadelige.
Tokerod
29.11.2023 kl 06:54 2855

Da er vi inne på dette med lån også. Var det ikke noen som mente at en lavere gullpris vil gangne amab frem til lån en nedbetalt els ? Tar jeg helt feil. Har enda ikke forstått dette helt
Tokerod
04.12.2023 kl 07:25 2383

Hva håper dere se / ikke se i q r
GullogGråstei
04.12.2023 kl 11:44 2326

For meg handler det ikke så mye om akkurat det historiske kvartalsrapporten, men at signalene vi får er at selskapet er at tempoet i gullproduksjon nå vokser slik at driften går rundt uten ytterligere mellomfinansieringsbehov. Det er ikke nødvendigvis gitt. Det er lov å håpe, men det forutsetter at problemene nå ligger bak oss og at det ikke dukker opp nye. Det begynner også å bli relevant å se på kostnadsbasen som selskapet nå har fullt bemannet for en varig driftsituasjon. Da kan man finregne mer på overskudd.

Hvis bare selskapet nå kommer i full drift snart, blir det uansett andre ting som også blir veldig relevant for prising, nemlig gullprisen. En unse med gull koster nå 22 200 kroner. Det er historisk skyhøyt. Lønnsomheten i Segele vil være helst fantastisk.
Grantchester
04.12.2023 kl 11:59 2331

Fint at du nevner kostnadene; det er på tide at All-in Sustaining Costs på USD 243 per unse (per oktober '22) er justert til dagens realiteter. Den var nok allerede undervurdert per oktober '22.
Purdey
04.12.2023 kl 19:05 2320

Er jo faktisk denne rapporten vi skulle fått rapport om at vi var på max produksjon fra segele. Men slik ble det ikke. Jeg håper på en grundig forklaring på hva som har gått galt, både med bygging av anlegget, og hva som har gått galt i gruven. Vil jo være tillitsbyggende om de formidler dette på en troverdig og ærlig måte.

Nå må vi også være svært nær oppstart av anlegget. Så et spreadsheet som forespeiler produksjon er å håpe på og hvordan inntjeningen vil være mtp dagens gullkurs som vaker mellom 2000-2100$
Har de, tross feilene fra kontraktøren, klart å få opp gullholdig masse som ligger i dagen klart til å mates i anlegget. De har nå hatt minianlegget i 6 mndr, hvor mye har det produsert. Har de ev solgt noe av dette? Som gg sier, vil de nå klare å selge gull fort nok til å unngå å måtte hente mer penger? Ettersom feilene til kontraktøren har forsinket prosjektet flere mndr, kan de kreves økonomisk for det? Istedet for inntekt har vi måttet låne mer penger.

Som grant påpeker, hvordan ser cost/unce ut nå.

Og sist men ikke minst, nyheter fra Gingibil og segele 02.

GullogGråstei
05.12.2023 kl 10:19 2228

Jeg tror ikke at vi kan forvente at minianlegget har blitt brukt til å produsere nevneverdige mengder gull de siste månedene. Da tror jeg faktisk selskapet hadde rapportert på det allerede. Det hadde vært naturlig å sende ut en melding for å markere at den første forsendelsen med prosessert gullråvare var blitt avhendet for videre raffinering i henhold til avtalen med MKS PAMP. Noen slik melding har ikke kommet.

Mitt inntrykk er at selskapet heller har brukt minianlegget til å screene grab samples fra de forskjellige leteområdene for å foreta enkel stadfesting av interessante gradeforekomster.

Nå som de endelig har fått bygget gruven ned til kjernen av bonanza-grade-åren i Segele, vil det derimot være mulig å produsere så mye gull og inntekter selv fra minianlegget at dette er den mest fornuftige bruken av anlegget. Hva som er årsaken til at hovedanlegget ikke umiddelbart kan brukes til denne åren, er noe selskapet skylder oss en forklaring på.

Gitt de forsinkelsene som har vært både med gruven og med prosesseringsanlegget, er det naturlig å anta at all in sustaining costs nå er betydelig høyere enn de ble estimert til i scoping-studiet.

Flere mennesker har jobbet i et lengre tidsrom med noe som skulle ta kortere tid. Man må dessuten regne høyere finanskostnader i og med at det er tatt opp mer lån enn man opprinnelig forventet. Heldigvis er marginene i prosjektet så gode at selskapet fint tåler høyere kostnader enn de som opprinnelig var estimert uten at det blir helt krise. Selv en dobling av AISC vil bare redusere marginen pr. unse med 14% fordi kostnadene var så lave i utgangspunktet.

Man må heller ikke glemme at AISC var estimert ut fra et prosjekt der kostnadene var fordelt ut fra størrelsen på det opprinnelige ressursestimatet. Selskapet har allerede funnet mer gull i Segele og har implisitt konstatert at åren går mye dypere enn det som lå til grunn for det opprinnelige kostnadsestimatet.

Noen av kostnadene i estimatet av AISC er variable og vil selvfølgelig øke med størrelsen på gruven som må bygges, men noen av kostnadene er også faste, som kapitalkostnadene knyttet til etableringen av prosessanlegget i Segele. Det er grunn til å anta at prosjektøkonomien i Segele vil bedre seg gitt at det påvises ytterligere reserver som forlenger levetiden slik vi forventer.

Jeg er kanskje mest spent på nyheter fra Gingibil og nyheter om fremdriften mot skalert igangsetting av hovedanlegget i Segele. Jeg skulle også gjerne ønske at selskapet klarte å formidle på en overbevisende måte at de nå faktisk har bedre kontroll på hva de driver med.

Vi trenger guiding og vi trenger i mye større grad å se at selskapet leverer i henhold til guidingen. Hvis man ser at ting tar tid i Etiopia og at det er usikkerhetsmomenter, så guider man i henhold til det. Legg listen på et fornuftig nivå og ha heller som ambisjon å overprestere opp mot dette målet fremfor å skuffe. Hvis Akobo klarer å komme tilbake på sporet med å overraske i positiv retning, vil det gjøre underverker med kursen. Markedet er nå vant med skuffelser og har lave forventninger.
Tokerod
07.12.2023 kl 08:34 2010

07.12.23 - 08.30 ….
Purdey
07.12.2023 kl 08:48 2028

Hmmm

Har akkurat vert igjennom 6 mnd m rapportutsettelse i astrocast. Ikke gøy.
Tokerod
07.12.2023 kl 08:57 1999

Er utrolig flaut fra akobo sin side.
Bjeffnes
07.12.2023 kl 09:25 1943

Ble ikke resultatet lagt frem kl. 9? Og er det ikke forespeilet CC kl. 10? Skjønner ikke hva dere mener med utsettelse?
GullogGråstei
07.12.2023 kl 09:39 1932

De sa at den skulle offentliggjøres kl. 08:30. Det ble 08:58. Jeg tipper det var noe i retning av teknisk glipp mer enn noe selskapsmessig.

Det er mer interessant å se på hva rapporten sier. Det var mye som forventet. Det går fremover med hovedanlegget i Segele, men det er fortsatt ikke ferdig. Jeg er nysgjerrig på hva selskapet kan si om ferdigdato og milepælsplan frem mot det målet. Det ser ut til å bli behov for å hente mer penger. Det er ikke så positivt, men likevel forventet gitt fremdriften. Det er en del spennende nyheter knyttet til leting, som jeg håper de kan fortelle mer om. Jeg håper også at de forteller litt om overgangen til eget eierskap av gruvedriften og om de fikk kompensasjon fra kontraktøren som forårsaket utsettelser.
Bjeffnes
07.12.2023 kl 09:55 1904

Enig i at det var som forventet. Eneste jeg ikke likte med rapporten er at de er veldig løs i terminologien når det gjelder tidsperspektiv på forskjellige mål. Men det er vel i disse periodene Buffet sitt ordtak blir viktig å ha i bakhodet. Aksjer er en enhet der det overføres penger fra den utålmodige til den tålmodige. Målstreken er så nærme, men føles likevel så langt unna. Personlig så tenker jeg at det må skje noe håndfast resultatsmessig i løpet av andre halvdel av 2024..
GullogGråstei
07.12.2023 kl 10:36 1868

Det jeg liker dårlig er at selskapet ikke har vært flinkere til å guide. Det oppstod allerede forsinkelser med hovedanlegget på grunn av streikesituasjonen i Sør-Afrika i fjor. sommer. Det fornuftige hadde da vært å anerkjenne at man lå bak planen og skyve milepæler. Jeg har en mistanke om at man hele tiden har drømt om at man skal klare å ta igjen tapt tid. Slik går det sjelden. Spesielt ikke i Afrika.

På den annen side synes jeg Rushfeldt snakker med troverdighet på presentasjonen.
Bjeffnes
07.12.2023 kl 10:49 1853

Det med troverdighet kommer vel av at han anerkjente problemene og tok seg god tid til å forklare og informere hva som har gått feil og hva de har gjort for å rette opp. Så du er nok inne på det i forklaringen din om guiding. Å det er litt det jeg snakker om i forhold til løs terminologi. Man kan fort få følelsen av at det er noe man skjuler eller unngår å fortelle.
Presentasjonen har vært positiv for min del. Å det fremkommer at de har fått inn folk med kompetanse og da følger troverdighet. Men jeg er laget slik at man skal være forsiktig med og bli imponert over noe man ikke sitter med kunnskap om selv.
GullogGråstei
07.12.2023 kl 11:03 1905

Det oppleves som at de er mer ærlige nå. Det er surt å måtte vente til mai, men det virker i det minste realistisk gitt den fremdriften som har vært. Kanskje har de for en gangs skyld gitt seg selv muligheten til å overraske positivt.
Grantchester
07.12.2023 kl 13:48 1853

Den letargiske, ' happy go lucky' CEOen klarer ikke å overbevise markedet, det er tydelig. Det hjelper ikke å kunne vise til noen murstein produsert fra avgangsmassene.
Purdey
07.12.2023 kl 16:15 1772

Jeg tror forsinkelsen i dag tidlig var for å få med bildet av utvunnet gull.

Har den forrige gruvekontraktøren sluppet for billig unna? Deres inkompetanse og feil har fått enorme konsekvenser for oss, på mange plan. Alt fra økonomisk til renome/tillit i markedet. Burde vi ha krevd erstattning/kompensasjon?

Selv om det har tatt laaang tid, så er jeg imponert over anlegget. Dette er Afrika. Dypt inni afrika. Er nesten så jeg tenker at det er for voldsomt. Hvordan er det m service og rep av ødelagte deler. Er anlegget for komplisert for en så avsidesliggende posisjon?

Men det hjelper jo lite å spekulere i det. Det er der og er snart ferdig og igang.

Jeg har tidligere lurt på om det har vært planer om å lete etter andre mineraler/metaller og nå fikk vi bekreftet det. På lang sikt er dette meget spennende.

Er ikke mye igjen av q4 heller så mars rapporten vil vel heller ikke skrike de store inntekter, men q1 i juni derimot.