Utleie i Oslo
Utleier
17.08.2023 kl 09:50
60685
Driver litt innenfor utleie i Oslo og tror det er noen andre her inne som pusler litt med det. Synes derfor det kunne vært nyttig med en tråd som deler erfaringer innenfor utleie i Oslo - uten for mye generell synsing om "eiemarkedet" etc - virker som det finnes endel andre tråder for det. Jeg har tidligere vært her inne som kator og hatt innlegg om det meste, men fremover tenkte jeg bare å skrive litt om det jeg driver med til daglig som er utleie og aksjer. Begge steder er jeg mer av en som samler enn trader - på godt og vondt. Leilighetene jeg eier har jeg eid i 10-13 år.
Jeg leier ut sentralt i Oslo og fikk til min forskrekkelse oppsigelser fra 4 leietakere i sommer. Et sammentreff av flytting til utlandet, behov for mindre plass etc - alle som flyttet sa til meg at de hadde trivdes meget godt...Men det har aldri skjedd meg før så ble litt forskrekket. Nå har jeg gjennom sommeren jobbet med reutleie av disse 4 og fasiten er som følger :
Hybel : tidligere leie 9.350 / ny leie 11.000 (juli)
4- roms : tidligere leie 21.500 / ny leie 25.500 (august)
3 - roms : tidligere leie 20.350 / ny leie 21.500 (august)
3- roms : tidligere leie 19.150 / ny leie 22.500 (august)
Sum tidligere leie 70.350 / sum ny leie 80.500.
Alle gjort som standard 3 års leiekontrakter med 100% KPI regulering årlig.
Så fasiten ble at leien steg med 10.150 / eller 14,5%. Noen av leieforholdene lå nok med litt for lav leie så ikke min konklusjon at markedet er opp så mye på kort tid.
Har i tilegg en 4-roms hvor leietager har leid av meg i 10 år / leie idag 24.650. Det er den fineste leiligheten jeg har og markedsleie er nok 27-28.000. Men setter veldig pris på at leietager blir og da heller betaler 10-15% under markedsleie - forhåpentligvis lenge.
Det er en god del styr med utleie - spesielt når man får så mange oppsigelser samtidig. Hybel.no er dog en veldig bra plattform som hjelper mye. Både med utleie/finne leietakere/leiekontrakt/depositum/overtakelsesprotokoll/oppfølging. Billig - bør sjekkes ut om du ikke allerede har gjort det. Ellers ble alle reutleid uten noe ledighet - og leilighetene ble overtatt fra leietaker i god stand. Ingen overraskelser egentlig - litt utleieslitasje må man regne med.
En annen observasjon jeg har gjort meg i sommer er at det er veldig mange i tradisjonelt "gode jobber" som er i leiemarkedet - blant mine nye leietagere er 2 lærere og 2 sykepleiere,1 ansatt i departement etc. Alderen på leleietakere synes også å være på vei oppover / fleste i slutten av 20 årene / tidlig i 30 årene. Og flere går typisk sammen om å leie - uten å være i et "forhold" - typisk venner eller kolleger. Tror det er en trend - det finnes en god del som ønsker å bo sentralt i Oslo som leietaker istedet for å bo som selveier på Maura eller Vestby.
Om andre utleiere har erfaringer fra dagens utleiemarked i Oslo kunne det jo vært interessant å høre erfaringer på denne tråden.
Jeg leier ut sentralt i Oslo og fikk til min forskrekkelse oppsigelser fra 4 leietakere i sommer. Et sammentreff av flytting til utlandet, behov for mindre plass etc - alle som flyttet sa til meg at de hadde trivdes meget godt...Men det har aldri skjedd meg før så ble litt forskrekket. Nå har jeg gjennom sommeren jobbet med reutleie av disse 4 og fasiten er som følger :
Hybel : tidligere leie 9.350 / ny leie 11.000 (juli)
4- roms : tidligere leie 21.500 / ny leie 25.500 (august)
3 - roms : tidligere leie 20.350 / ny leie 21.500 (august)
3- roms : tidligere leie 19.150 / ny leie 22.500 (august)
Sum tidligere leie 70.350 / sum ny leie 80.500.
Alle gjort som standard 3 års leiekontrakter med 100% KPI regulering årlig.
Så fasiten ble at leien steg med 10.150 / eller 14,5%. Noen av leieforholdene lå nok med litt for lav leie så ikke min konklusjon at markedet er opp så mye på kort tid.
Har i tilegg en 4-roms hvor leietager har leid av meg i 10 år / leie idag 24.650. Det er den fineste leiligheten jeg har og markedsleie er nok 27-28.000. Men setter veldig pris på at leietager blir og da heller betaler 10-15% under markedsleie - forhåpentligvis lenge.
Det er en god del styr med utleie - spesielt når man får så mange oppsigelser samtidig. Hybel.no er dog en veldig bra plattform som hjelper mye. Både med utleie/finne leietakere/leiekontrakt/depositum/overtakelsesprotokoll/oppfølging. Billig - bør sjekkes ut om du ikke allerede har gjort det. Ellers ble alle reutleid uten noe ledighet - og leilighetene ble overtatt fra leietaker i god stand. Ingen overraskelser egentlig - litt utleieslitasje må man regne med.
En annen observasjon jeg har gjort meg i sommer er at det er veldig mange i tradisjonelt "gode jobber" som er i leiemarkedet - blant mine nye leietagere er 2 lærere og 2 sykepleiere,1 ansatt i departement etc. Alderen på leleietakere synes også å være på vei oppover / fleste i slutten av 20 årene / tidlig i 30 årene. Og flere går typisk sammen om å leie - uten å være i et "forhold" - typisk venner eller kolleger. Tror det er en trend - det finnes en god del som ønsker å bo sentralt i Oslo som leietaker istedet for å bo som selveier på Maura eller Vestby.
Om andre utleiere har erfaringer fra dagens utleiemarked i Oslo kunne det jo vært interessant å høre erfaringer på denne tråden.
Redigert 11.03.2024 kl 17:28
Du må logge inn for å svare
Allgasnobrakes
09.03.2025 kl 14:40
4785
Kan jeg spørre hvordan disse tallene har blitt påvirket av utbyggingen på blant annet Løren/hasle osv? Vet ikke om det fortsatt bygges i disse områdene, men regner at dette også burde ha påvirket noe? Det vil kanskje ha minimalt med påvirkning opp mot tallene for et år siden, da mye kanskje var ferdigbygget på det tidspunktet.
Utleier
09.03.2025 kl 15:31
4738
Det er et godt poeng. Vanskelig å si hvor mye, men de siste 10 årene er det vel bygget 4-5000 leiligheter på Løren så det er klart at det har betydning. Av leilighetene med minst 2 soverom i bydel Grunerløkka akkurat nå er ca 20% på Løren.
Jeg er forøvrig en av de som synes at deler av Løren er blitt bra, har selv 1 leilighet i Krydderhagen/Bøkkerveien.
Det er jo også en del på Løren som legges ut som bydel Grunerløkka som strengt tatt hører til på Sinsen eller Bjerke.
Jeg er forøvrig en av de som synes at deler av Løren er blitt bra, har selv 1 leilighet i Krydderhagen/Bøkkerveien.
Det er jo også en del på Løren som legges ut som bydel Grunerløkka som strengt tatt hører til på Sinsen eller Bjerke.
Redigert 09.03.2025 kl 15:48
Utleier
10.03.2025 kl 09:29
4609
Ned 6 til 93 denne uken / forøvrig akkurat det samme antall for leiligheter på Grunerløkkaa til leie med minst 2 soverom på finn.no som for 1 år siden.
Mønny / interessante tall !
Mønny / interessante tall !
Redigert 10.03.2025 kl 09:33
Allgasnobrakes
10.03.2025 kl 10:58
4560
Syntes deler av løren er bra. Av gode prosjekter er vell Vinslottet og krydderhagen det beste der oppe. Gregers kvartal er heller ikke det verste.
Utbyggingen av ulven derimot ser for meg helt mislykket ut som noe annet en bomaskin, vet ikke helt hvorfor. Hele området mangler følelsen av bydel man ønsker å leve i. Deler av løren/hasle har også dette problemet, spesielt langs hele den gata hvor det ikke finnes et tre.
Var bare nysgjerrig på utviklingen, for vil jo regne med at en utbygging og økning av boligmassen vil kunne påvirke antall til leie. Ser at du opprettet tråden i 2023, så etter mesteparten var bygget allerede uansett :)
Utbyggingen av ulven derimot ser for meg helt mislykket ut som noe annet en bomaskin, vet ikke helt hvorfor. Hele området mangler følelsen av bydel man ønsker å leve i. Deler av løren/hasle har også dette problemet, spesielt langs hele den gata hvor det ikke finnes et tre.
Var bare nysgjerrig på utviklingen, for vil jo regne med at en utbygging og økning av boligmassen vil kunne påvirke antall til leie. Ser at du opprettet tråden i 2023, så etter mesteparten var bygget allerede uansett :)
Utleier
10.03.2025 kl 13:39
4472
Enig i det du skriver. Blir egentlig spennende å se Ulven helt ferdig, men foreløbig er det litt gamle Øst Europa over det synes jeg....Men er jo forholdsvis sentralt i forhold til mye T-bane, buss mm og hele Økern området skal jo transformeres. Så kanskje blir det OK til slutt (?)...Nedre del av Lørenveien mot Økern er også ganske mislykket synes jeg / alt for trangt og mørkt. Men opp mot toppen er det bedre....
Tråden ble startet i 2023 ja, men har drevet med denne tellingen for egen nytte i 10 år.
Tråden ble startet i 2023 ja, men har drevet med denne tellingen for egen nytte i 10 år.
Redigert 10.03.2025 kl 21:04
Millennial
10.03.2025 kl 15:43
4397
Jeg synes personlig at Lørenvangen/Lørenfaret/Vekslerveien, som ikke er ferdigutbygd, kan bli ganske fint.
Pga. en barnehage i området så får man ikke lov til å bygge der så høyt.
+ Ligger sentralt plassert mellom Løren (10 min til Blindern) og Økern (10 min til Oslo S) T-banestasjoner.
+ Det går flybuss i nærheten - Dag Hammarskjølds gate.
+ Det bygges Aker Sykehus i nærheten.
+ Det er litt mer variert med Økern Portal og Red Radisson hotell rett ved.
+ Det kommer aktivitetspark og flerbrukshall like ved.
+ Den nye Hovinparken vil ligge rett over gata.
+ Denne delen av Løren vil dra mest nytte av den nye utbyggingen av Økern-området.
Men intern beliggenhet er alfa og omega.
Pga. en barnehage i området så får man ikke lov til å bygge der så høyt.
+ Ligger sentralt plassert mellom Løren (10 min til Blindern) og Økern (10 min til Oslo S) T-banestasjoner.
+ Det går flybuss i nærheten - Dag Hammarskjølds gate.
+ Det bygges Aker Sykehus i nærheten.
+ Det er litt mer variert med Økern Portal og Red Radisson hotell rett ved.
+ Det kommer aktivitetspark og flerbrukshall like ved.
+ Den nye Hovinparken vil ligge rett over gata.
+ Denne delen av Løren vil dra mest nytte av den nye utbyggingen av Økern-området.
Men intern beliggenhet er alfa og omega.
Millennial
11.03.2025 kl 21:23
4205
Er nok enda en grunn til hvorfor Lørenvangen/Lørenfaret/Vekslerveien kan bli kremen av Løren🚀
For da slipper man å eie en bru😂
«Naboene raser mot kommunen. Plutselig fikk beboerne vite at de må eie brua.»
Har noen betalt versjon av Avisa Oslo? Jeg lurer på om det er beboerne på Gregers kvartal som må eie brua🙈 Lurer også på om det er mulig å innføre en bomring for passerende og kreve litt 💰 for hver passering? Og hva koster det egentlig å vedlikeholde den?
https://www.ao.no/ingen-vil-ha-gangbrua-mellom-loren-og-krydderhagen-pa-hasle/s/5-128-921273
For da slipper man å eie en bru😂
«Naboene raser mot kommunen. Plutselig fikk beboerne vite at de må eie brua.»
Har noen betalt versjon av Avisa Oslo? Jeg lurer på om det er beboerne på Gregers kvartal som må eie brua🙈 Lurer også på om det er mulig å innføre en bomring for passerende og kreve litt 💰 for hver passering? Og hva koster det egentlig å vedlikeholde den?
https://www.ao.no/ingen-vil-ha-gangbrua-mellom-loren-og-krydderhagen-pa-hasle/s/5-128-921273
Redigert 11.03.2025 kl 21:28
Millennial
11.03.2025 kl 23:31
4138
Interessant, lurer på hva det koster. En ting er snømåking og strøing som kan tas i samme slengen med fellesarealene. Men en bru har vel en levetid på 100 år? Så man må sette litt av for å bygge den på nytt / fornye over felleskostnadene etter hvert? Blir vel ikke de store summene fordelt på 510 leiligheter. Men verst er vel at man kan bli ansvarliggjort dersom det skjer noe på den. På samme måte som med takras.
Aldri vært bort i det. Interessant at kommunen ikke tar ansvar her.
Aldri vært bort i det. Interessant at kommunen ikke tar ansvar her.
Utleier
12.03.2025 kl 11:25
4044
Sånn jeg forstår det var det en del av reguleringsplanen for Krydderhagen (som utbyggingsselskapet eid 50/50 eid av Høegh og AF fikk) at for å få godkjent utbyggingen måtte de påta seg "jobben" med å bygge og eie broa. Noe som er svært sjelden. I følge artikkelen er styret i driftsselskapet i Krydderhagen aller mest bekymret for vedlikehold og hva som skulle skje om noe skjer med broa. Den blir ikke inspisert eller vedlikeholdt. Men blir strødd og måkt i regi av driftsselskapet. Litt pussig synes jeg da, men man ser jo at kommunene generelt i forbindelse med reguleringsplaner legger inn ganske store krav til vei/fortau/adkomst mm. Er grei den brua i forhold til adkomst over mot Lørenveien og har almennytte for å komme seg feks fra Løren til Hasle..
Redigert 12.03.2025 kl 11:27
Millennial
13.03.2025 kl 19:33
3914
Se her Utleier, er ikke det den samme brua?🙈😂
«Bilen kjørte over gangbrua. Naboer må betale 10.000 kr»
Kilde: https://www.ao.no/bilen-kjorte-over-gangbrua-naboer-ma-betale-10-000-kroner-veldig-overrasket/s/5-128-1006020
«Bilen kjørte over gangbrua. Naboer må betale 10.000 kr»
Kilde: https://www.ao.no/bilen-kjorte-over-gangbrua-naboer-ma-betale-10-000-kroner-veldig-overrasket/s/5-128-1006020
Utleier
13.03.2025 kl 20:55
3881
Kommer ikke inn på artikkelen. men ser vel sånn ut ....
Redigert fredag :
nå kom jeg inn på artikkelen og det er broen i Krydderhagen det gjelder. En ganske morsom historie med en rumensk registrert bil som trolig kjører for Wolt ettersom det var flere Wolt klistremerker på sidene / som prøvde en "short cut" fra Løren til Hasle, men som måtte rygge tilbake. Man kommer ikke over der med bil. Interessant i disse dager med proteksjonisme i vinden at rumenerne har overtatt Wolt leveringen på Løren (smil)
Redigert fredag :
nå kom jeg inn på artikkelen og det er broen i Krydderhagen det gjelder. En ganske morsom historie med en rumensk registrert bil som trolig kjører for Wolt ettersom det var flere Wolt klistremerker på sidene / som prøvde en "short cut" fra Løren til Hasle, men som måtte rygge tilbake. Man kommer ikke over der med bil. Interessant i disse dager med proteksjonisme i vinden at rumenerne har overtatt Wolt leveringen på Løren (smil)
Redigert 14.03.2025 kl 09:26
Utleier
17.03.2025 kl 08:17
3670
Ned 3 til 90 i mitt utvalg av leiligheter til leie på finn.no med minst 2 soverom i bydel Grunerløkka. I fjor samme uke 89. Ganske kjedelig normalt. Til tross for Finansavisen/Kapital sitt store oppslag om utleieboliger som har forsvunnet/skal forsvinne fra markedet fordi de selges som borettslagsleiligheter. Vil tro at det kanskje er en overvekt av mindre leiligheter som forsvinner ?
Redigert 18.03.2025 kl 00:13
Utleier
24.03.2025 kl 08:58
3408
Ned 12 til 78 denne uken / samme uke for 1 år siden 82. Ser ut som om historien gjentar seg med at leiemarkedet strammer seg til når våren gjør sin ankomst.
Redigert 24.03.2025 kl 09:07
Utleier
31.03.2025 kl 12:39
3140
Vært på reise i morges/formiddag så litt senere telling enn vanlig. 1 ned til 77 denne uken for mitt utvalg av leiligheter med minst 2 soverom i bydel Grünerløkka. Samme uke for 1 år siden var 84.
Redigert 06.04.2025 kl 10:53
Utleier
07.04.2025 kl 09:01
2872
Opp 2 til 79 i mitt utvalg av leiligheter til leie på finn.no med minst 2 soverom i bydel Grünerløkka. Samme uke for 1 år siden var 89. Så litt mindre å velge blant i i år. Men 80-100 er det jeg betegner som "normalt" etter å ha telt utviklingen i 10 år.
Redigert 07.04.2025 kl 09:05
Utleier
11.04.2025 kl 14:50
2708
Strammer seg til før påske i utleiemarkedet / 5 markert som utleid og 1 reservert siste 3 dager i mitt utvalg av leiligheter for utleie med minst 2 soverom i bydel Grünerløkka.Det er mer utleieaktivitet enn vi har sett på en stund.. Netto for leie er 67 som er lavere enn det jeg betegnes som normalt (80-100). Det er også uvanlig mange korttidsleie blant de 67. Fremdeles et godt stykke ned til rekorden på 48, men deffinitivt et strammere marked for leietakere nå enn hva det har vært i vinter når det i lange perioder har vært leietakers marked. God påske alle..
Redigert 11.04.2025 kl 14:55
Utleier
14.04.2025 kl 09:35
2556
67 ledige leiligheter denne uken med minst 2 soverom i bydel Grunerløkka. 12 færre enn forrige uke. Og 16 færre enn samme uke for 1 år siden.
Redigert 14.04.2025 kl 09:37
Mrpotato2
16.04.2025 kl 20:21
2382
Jeg skal snart legge ut en 3 roms i Gamlebyen. Sist gang (ca 1.5 år siden) jeg la den ut fikk jeg over 100 meldinger på 24 timer. Kommer til å øke prisen med 3000 pr mnd nå, blir interessant å se responsen. Men utifra hva jeg ser i samme bygg og nabolag ligger jeg fortsatt helt midt på treet. Verken lavt eller høyt. Leiemarkedet går med andre ord veldig bra for tiden! Jeg har leid ut i 10 år nå, hver gang jeg har byttet leietakere har jeg økt leien, og jeg har aldri hatt noe tomt i løpet av alle disse årene.
Utleier
16.04.2025 kl 22:03
2351
Det er samme erfaring jeg har. Kjøpte første utleieleiliget under bygging i 2010 / ferdig 2012 og har heller ikke opplevd ledighet på noen av mine 4 leiligheter.
Virker som utleiemarkedet nå er på vei inn i en ny all time high. Som det som oftest er i perioden av mai - august. Tipper en bra 3-roms på Grunerløkka runder 25.000 i markedspris (men ikke på 2-roms slik som Utleiemegleren var ute og tippet tidligere i år)...
Virker som utleiemarkedet nå er på vei inn i en ny all time high. Som det som oftest er i perioden av mai - august. Tipper en bra 3-roms på Grunerløkka runder 25.000 i markedspris (men ikke på 2-roms slik som Utleiemegleren var ute og tippet tidligere i år)...
Redigert 17.04.2025 kl 07:09
Munin
16.04.2025 kl 23:09
2314
La ut en 3 roms på Torshov på tidligere i uken og 24 timer etterpå var den leid ut med økt pris på 5000 kr fra sist (2022). Det er nå kø for å leie leiligheter, i alle fall de gode objektene.
Utleier
21.04.2025 kl 09:27
2031
71 ledige leiligheter i bydel Grünerløkka med minst 2 soverom til leie på finn.no. Det er 4 flere enn forrige uke og 12 færre enn samme uke ifjor. 4 uker på rad med lavere tilbud enn ifjor.
Redigert 21.04.2025 kl 09:32
Det har vært dørgende stille fra Olav2 på denne tråden siden han like før jul varslet om at leieprisene sentralt i Oslo ville falle i 2025, og gav trådstarter Utleier velmente råd om hvordan han bør behandle sine leietakere når det gjelder inflasjonsjusteringen. Vi bør ha forståelse for at det ikke er lett å være selverklært eiendomsorakel om dagen, og jeg skal i hvert fall ikke være den som henger ham på korset slik de gjorde med han andre som hevdet å kunne se inn i fremtiden for et par tusen år siden.
Ha en fortsatt god og tilgivende påske!
Ha en fortsatt god og tilgivende påske!
Utleier
21.04.2025 kl 10:22
1974
Er jo en dynamikk i dette da - verden forandrer seg / selv var jeg innstilt på å droppe KPI regulering / om markedet tilsa det. Det så slik ut da, men ikke nå. Ikke tidspunkt for noen KPI regulering før sommer & senhøst.
Har jo også fått stadige råd om å selge alt. EK i utleieboligene har vel økt rundt 3 millioner siste året. OK det.
Har jo også fått stadige råd om å selge alt. EK i utleieboligene har vel økt rundt 3 millioner siste året. OK det.
Redigert 21.04.2025 kl 10:29
wire1
21.04.2025 kl 11:25
1912
Leiemarkedet ble fullstendig svartmalt pga. fallet i september. Jeg prøvde, forgjeves, den gangen å forklare at man ikke kan se et trendskifte kun basert på 1 mnd.
Ifølge hybel.no er leieprisutvikling fra mars 24 til mars 25 slik:
Rom i kollektiv: +3,9%
1R: -0,3%
2R: +10,3%
3R: +7,1%
Ifølge hybel.no er leieprisutvikling fra mars 24 til mars 25 slik:
Rom i kollektiv: +3,9%
1R: -0,3%
2R: +10,3%
3R: +7,1%
Ja, men det er neppe mye dynamikk i Olav2 sine tanker om dette. Tror ikke han vil anbefale KPI-regulering selv med en pistol mot tinningen.
Mrpotato2
21.04.2025 kl 18:45
1776
Bare å svartmale. Jeg la ut annonsen min for noen dager siden, og økte prisen med 3000 pr mnd, i forhold til for ca 18 mnd siden. Dvs opp litt over 15% i forhold til sist gang. Jeg skal ikke engang fortelle hvor mange meldinger jeg har fått, for da tror jeg at enkelte her kommer til å begynne å grine
karlman
21.04.2025 kl 19:11
1757
Vurderer å leie ut en helt ny 4-roms leilighet (91 kvm) på Ensjø i Oslo fra midten av juni. Leiligheten er et nybygg i 5. etasje med 3 soverom, åpen stue/kjøkken, bad, stor balkong (16,6 kvm), vannbåren gulvvarme i alle rom og bod i kjeller. Parkeringsplass med elbillader kan følge med.
Hva kan jeg forvente i leiepris for denne?
Hva kan jeg forvente i leiepris for denne?
Utleier
21.04.2025 kl 20:03
1705
Ser det er en 4-roms i et nybygg i Stålverkskroken 12 på Ensjø som ligger ute for leie for 30.500 inkl garasje. 6. etasje og 84 m2. Synes det virker å være rundt markedspris. Alltid avhengig av hvem man "treffer på" .....og tidspunkt, Kan bli alt fra 29.000 - 33.000 kanskje. Lykke til.
Redigert 21.04.2025 kl 20:03
karlman
21.04.2025 kl 20:10
1694
Takk! Min er av typen 3 roms hoveddel og hybel, håper på jeg får mer hvis jeg leier ut hver for seg.
Utleier
21.04.2025 kl 21:03
1655
Tipper du kan få 24-25.000 for 3-roms og 11-13.000 for hybel pluss garasje
Redigert 21.04.2025 kl 21:04
Utleier
28.04.2025 kl 09:26
1324
Opp 4 til 75 denne uken i utvalget leiligheter til leie med minst 2 soverom i bydel Grünerløkka. Tilsvarende uke for 1 år siden 82. 5. uke på rad med lavere tilbud enn ifjor / en begynnende trend ser det ut som, men vil ha litt flere telleinger for å være sikker.
Utleier
05.05.2025 kl 09:27
1055
Opp 2 til 77 denne uken / leiligheter med minst 2 soverom ledig for leie i bydel Grunerløkka. 4 lavere enn samme uke ifjor. 6 uker på rad med lavere tilbud enn ifjor. Mai ifjor holdt seg stabilt litt over 80. Blir spennende å se utviklingen i år.
Redigert 05.05.2025 kl 10:51
Utleier
12.05.2025 kl 09:18
708
Opp 5 til 82 leiligheter for utleie med minst 2 soverom i bydel Grunerløkka. Samme uke for 1 år siden 81. Da bryter vi en 6 ukers trend med lavere tilbud i år enn ifjor. Ganske mange leiligheter som er korttids leie, men det var det ifjor også. For meg fortoner utleie situasjonen seg rimelig normal i forhold til årstiden …
Redigert 12.05.2025 kl 09:29
Mønny
14.05.2025 kl 22:19
470
Tiktok tar over for hybel.no?
"Mens «cash is king» er det som gjelder i kjøpemarkedet, spiller nettverk en langt større rolle i leiemarkedet, ifølge boligforsker og historiker Jardar Sørvoll.
– Nettverk kan ha ganske stort utslag for hvor du bor og hvor fort du skaffer deg bolig.
Fordi det store flertallet av utleiere er private og ikke-profesjonelle, blir sosiale kontakter viktigere, sier han. Spesielt øker det sjansene for å få plass i et attraktivt kollektiv der utvelgelsen typisk er i regi av leietagerne som allerede bor der."
https://www.aftenposten.no/oslo/i/xmjjPj/leiemarkedet-i-oslo-nettverk-kan-ha-ganske-stort-utslag-for-hvor-du-bor
"Mens «cash is king» er det som gjelder i kjøpemarkedet, spiller nettverk en langt større rolle i leiemarkedet, ifølge boligforsker og historiker Jardar Sørvoll.
– Nettverk kan ha ganske stort utslag for hvor du bor og hvor fort du skaffer deg bolig.
Fordi det store flertallet av utleiere er private og ikke-profesjonelle, blir sosiale kontakter viktigere, sier han. Spesielt øker det sjansene for å få plass i et attraktivt kollektiv der utvelgelsen typisk er i regi av leietagerne som allerede bor der."
https://www.aftenposten.no/oslo/i/xmjjPj/leiemarkedet-i-oslo-nettverk-kan-ha-ganske-stort-utslag-for-hvor-du-bor
Utleier
19.05.2025 kl 09:08
310
Opp 5 til 87 i mitt utvalg av leiligheter med minst 2 soverom i bydel Grunerløkka. For et år siden var det 80. Få tegn til mangel på alternativer å leie for de som leter etter det her. Ganske så normal status, heller litt mange enn få / om man korrigerer for sesong…
Redigert 19.05.2025 kl 09:13
Mønny
19.05.2025 kl 18:25
210
Hybel.no
Ønskes leid/til leie 17.5.2025: 859/2630 = 0,327
Ønskes leid/til leie 18.5.2024: 716/2729 = 0,262
Ønskes leid/til leie 20.5.2023: 793/2316 = 0,342
Vanligvis er tidspunktet hvor markedet hetest i juli/august. I fjor var tidspunktet tidligere enn før noe jeg mener skyldes et voldsomt trykk i media om at prisene kom til å stige. I år er vi nok tilbake til normalen og markedet blir hetest på sommeren før studiestart.
Ønskes leid/til leie 17.5.2025: 859/2630 = 0,327
Ønskes leid/til leie 18.5.2024: 716/2729 = 0,262
Ønskes leid/til leie 20.5.2023: 793/2316 = 0,342
Vanligvis er tidspunktet hvor markedet hetest i juli/august. I fjor var tidspunktet tidligere enn før noe jeg mener skyldes et voldsomt trykk i media om at prisene kom til å stige. I år er vi nok tilbake til normalen og markedet blir hetest på sommeren før studiestart.