Anniken Huitfeldt tatt med buksene nede

Bullmarked
31.08.2023 kl 16:51 3917

Han mannen hennes er jo en elendig trader, mye tøv som er kjøpt. Han ble reddet av REC og Magseis. Ellers dårlige greier:

https://www.dn.no/marked/han-tjente-rundt-13-millioner-pa-aksjehandel-hun-sier-hun-ikke-visste/2-1-1509680
Mr Karma
31.08.2023 kl 16:58 3896

Anniken; – Jeg er lei meg for at jeg har satt meg selv i denne situasjonen

Har denne uttalelsen egentlig noen mening? Dette er jo NAV-norsk.

Jeg hadde 5 i bokmål fra gymnaset. Kan noen vennligst oversette hennes uttalelse for meg?
trodlet
31.08.2023 kl 17:10 3865

Språkbruken sier vel litt om hvor hun har fokuset; "Jeg, meg, jeg, meg". Sånn tror jeg de fleste stortingspolitikere tenker
True
31.08.2023 kl 17:33 3832

Det er ingen som er lei seg før de blir tatt... Gammelt nytt. Og ingen av disse sakene hadde kommet frem i lyset uten en ringvirkningseffekt hvor når først en person blir oppdaget og tatt, så følger alle de andre svina etter. Sånn er det bare.

Tror du virkelig Anniken hadde kommet frem med dette uten alle de tidligere sakene, og det faktum at kontrollkomiteen foretar gransking av alt og alle på Stortinget nå?

Anniken ville bare komme dem i forkjøpet og leke uskyldig mens hun fortsatt hadde tid. Og jeg må si hun gjorde en god jobb med det fordi selv jeg trodde på henne først. Hun har tross alt ikke det verste rykte, men det hadde jo ikke Ola Borten Moen heller som hvertfall tok faren min som er SP-tilhenger med overraskelse.

De folka der fornekter ikke seg selv. Leker godhetstyraner, mens de driver med skatte- og pendlerbolig svindel, venneverv, og innside-handel... Men de skal fortsatt ta de "onde" rike på høyresiden da må du skjønne. For de betaler jo ikke mer skatt enn noen andre...

Glad jeg aldri har vært venstreorientert. Helt motbydelig hvordan de holder på.
Travis-Bickle
31.08.2023 kl 17:46 3824

Investor om Huitfeldtsaken:
Jan Petter Sissener Tror ikke på at det har vært så vanntette skott.

https://www.nrk.no/norge/_-ville-aldri-blitt-godtatt-i-naeringslivet-1.16537028

bravi
31.08.2023 kl 18:51 3744

Hvis Anniken slipper unna med denne saken er det urettferdig i forhold til Borten Moe. Synes ikke aksjehandel i Kongsberg er særlig kritikkverdig, Kongsberg/ Nammo kjørte for full maskin uansett nye bestillinger fra regjeringen eller ei.
Hvis det er noe økokrim burde se på i saken til Anniken er om mannen har realisert lakseaksjer i perioden før meldingen om den nye lakseskatten. Den skatten har regjeringen jobbet med en god stund før offentliggjøring.
True
31.08.2023 kl 21:47 3631

Er helt enig med deg, men tviler på at det skjer. Da må de i såfall klare å bevise at Anniken har vært direkte involvert i ektemannens avgjørelser og det kan bli vanskelig.

Poenget er uansett at det ikke er Anniken som har foretatt aksjehandel, men ektemannen. Selv om hun skulle ha oppfordret ham til det, har hun rene hender inntil det evt. kan bevises.
Redigert 31.08.2023 kl 21:48 Du må logge inn for å svare
trodlet
01.09.2023 kl 09:27 3443

Det har vært helt stille fra Erna Solberg i denne saken. Merkelige greier.
auto1
01.09.2023 kl 09:38 3431

Utifra det jeg har sett av transaksjoner er det ikke akkurat gullinvesteringer det er snakk om i den perioden Huitfeldt har vært minister. Synes at noen av disse sakene er storm i vannglass. Det vil vel snart ikke være en Høyrespire som vil/kan ta en statsrådpost pga at de eller ektemaken eller barna eller mora og faren handler aksjer på oslo børs,
coccoman
01.09.2023 kl 10:04 3420

Ja, det er jo interessant å lese her på tråden hvor mange det er som ikke forstår hva INNSIDEINFORMASJON er.

Bagatellisering og tullprat om hvor mye gevinst eller tap på handler generelt vedkommende har hatt har ingenting med saker om aksjehandler i selskaper i forkant av at våre stortingspolitikerne tildeler store kontrakter eller endrer skatteregimet å gjøre. Ser også at det er startet en "hvitvaskingskampanje" der Investtech er involvert ;O)) Gøy! Ikke bare er tilliten til våre toppolitikerne rammet, men også tilliten til all aksjehandel på Oslo børs. Stygg sak!
Redigert 01.09.2023 kl 10:10 Du må logge inn for å svare
aquamann
01.09.2023 kl 12:36 3353

Det er helt sikkert mange ektefeller og slektninger til stortingsfolk som har handlet aksjer, noe annet skulle være merkelig.
Tror vi virkelig på at det er "vanntett skott" mellom feks Erna og Sindre?
Vi må ha et ganske så heftig regelverk hvis vi skal unngå at noen sitter på innsideinformasjon. feks Mowi-lakseskatt
Kaisovski
01.09.2023 kl 13:11 3331

Trenger ikke være et heftig regelverk.

Kun fond for stortingspolitikere og deres nærmeste familie. Ferdig
coccoman
01.09.2023 kl 13:24 3318

Det er ikke forbudt å handle aksjer og det er ingen som ønsker å avskaffe aksjehandel.

Det som er ulovlig er å handle på innsideinformasjon. Det som er sterkt kritikkverdig er handler i aksjer der en selv eller nær relasjon beviselig kjenner til informasjon før den er tilgjengelig i markedet. Da er både handelen ulovlig og tilliten til mulig informant ødelagt. Å bevise det ene eller andre er vanskelig, det blir bare påstand mot påstand, men spekulasjonene er ødeleggende nok.

Vanntette skott finnes ikke mellom partnere så da er spørsmålet mitt hvilke aksjer er det Sindre har handlet der Erna er mulig informant for kurssensitiv informasjon ?
Angående Borten Moe og Flem kjenner vi til Kongsberg Våpen - kontrakten og skattlegging av lakseaksjene. Hvis du ikke har konkrete saker bør du være forsiktig med å spre rykter. Aksjehandel er ikke ulovlig, så her må du være konkret !
Redigert 01.09.2023 kl 13:26 Du må logge inn for å svare
Garmis
02.09.2023 kl 00:12 3165

Personer med lange neser har en historie med at slike personer er åpne for juks og fanteri. Det er litt betenksomt at statsbudsjettet går bra, Pensjonsfondet utland går bra, regjeringenes medlemmers personlige økonomi går bra, mens vanlige lønnsmottagere opplever en vanvittig nedgang i økonomisk tilstand. Da er det gyldne spørsmålet er vi på vei inn i et kommunistisk system? Tenk over hva du stemmer!
Redigert 02.09.2023 kl 00:21 Du må logge inn for å svare
True
02.09.2023 kl 00:51 3191

De som sitter med makten vet godt hva de driver med og kunne ikke brydd seg mindre. De vet også at folk flest ikke har en aning om hva de gjør i kulissene. I den verden her handler alt om hva du vet.

De med mest kunnskap, har mest makt og makten vil alltid misbrukes til sin egen fordel, ofte på bekostning av andre. Moralister har liten sjanse i den verden her. Men verden er heldigvis ikke svart / hvit og det finnes nok av personer i maktposisjoner med høy integritet også. Det er disse Politikerne det er viktig å sile ut og satse på.

Stoltenberg er en av dem og hadde gjort en mye bedre jobb som Statsminister enn Støre. Han har absolutt hodet på rett plass og et ganske så solid omdømme.
Tm3P
02.09.2023 kl 06:28 3137

Bulke-Jens?
trodlet
02.09.2023 kl 10:53 2995

Denne tillitskrisen blir bare støre og støre for hver dag som går.
Gratis hybel til seg og voksne barn, fritt frem med reisepenger, utleie av et rom i egen bolig til flere stortingsrepresentanter, som så blir betalt av Stortinget, innside info, gir goder til venner, osv osv.
Og ALLE beklager og er veldig lei seg. Når de blir avslørt.
I det "vanlige samfunnet" og i arbeidslivet har politikere sørget for å lage enorme systemer for å hindre at folk skal klare å lure til seg en krone eller to. Det er så omfattende at jeg nøyer meg med å nevne kjørebøker som må fylles ut av mange stat- og kommuneansatte for hver lite tur de tar med tjenestebilen. Dette for å kunne avsløre om noen bruker bilen mer enn det arbeidet krever. Og tenk på hva vi alle har å forholde oss til hva skatt og tjenester fra NAV gjelder. Hvem har ikke lest "dersom det blir endringer i livssituasjonen, må det meldes" til NAV, Skatteetaten eller andre.
Folk flest klarer å forstå hensikten med reglene og de vet hvordan de sjekker ut reglene om noe er uklart. Men dette klarer ikke de som har kanskje de viktigste oppgavene i Norge.
Jeg sier det igjen, enten er de mindre intelligente og midre begavede, eller de er kriminelle. Reglene lager de selv.
Mr Karma
02.09.2023 kl 11:26 2993

Mye å være enig i her.
NAV har blitt Stasi, Skatteetaten er ikke nøytralt lengre, Helsevesenet er fremdeles legevesenet. (Det så vi under Covid), Stortinget har blitt Småtinget. o.s.v. Forfallet har pågått lenge, og vi som ser det ser det.

Men med alt som kommer fram med Storting/regjering. Er det ikke kanskje på tide å sette fokus på økonomiavdelingen på Stortinget? Hvordan greier alt dette å passere? Eller har jeg satt spørsmålet på hodet? Er det egentlig slik at de fleste på stortinget har prøvd seg med en hel masse, men har blitt avvist/fått avslag av administrasjonen? Er det derfor de er så taus. Fordi arkivet er stappfullt av eksempler på at DE HAR PRØVD SEG PÅ DET SAMME? Rett kanonene mot økonomikontoret slik at de blir urolige for jobben sin. Så skaffer de kanskje en masse dokumentasjon på hvor ille det kanskje i virkeligheten er.

For har dere lagt merke til at hver gang en av disse blir avslørt så er forklaringene hver gang så klønete, lite troverdige? Det tyder på at det er en kultur på Stortinget som er helt forskjellig for vi andre er vant med, og de greier ikke bygge en bro mellom de.
elnomi
02.09.2023 kl 13:54 2945

Støre må snart få tatt grep og fjernet Anniken. Tillitt er alt i politikken og når en har slike posisjoner i samfunnet, nå er det null tillitt igjen.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/om-huitfeldt-blir-sittende-viser-store-seg-som-en-haplost-svak-leder/o/5-95-1303366
Mr Karma
02.09.2023 kl 14:12 2918

Tok et dypdykk i hukommelsen. Mener å huske hun satt i styret i DNB når hun var 28 år. Husker jeg reagerte på det da med å tenke: Hva er det hun vet om bank? Men hun satt vel der som en slags kommisar for Finansdep./Ap.



trodlet
02.09.2023 kl 14:36 2892

Enig med Ørjasæter. Jeg synes også det er besynderlig oppførsel av Støre.
Jeg personlig tror det vil være lurt å undersøke om det er noen nære av Støre også handler med aksjer. Kun det vil forklare han velvilje ovenfor Huitfeldt, dog ikke forsvare.
Branden
02.09.2023 kl 19:18 2785

Et bra familienavn fremmer både karriere og beskytter mot tabber

https://no.wikipedia.org/wiki/Anniken_Huitfeldt
Garmis
08.09.2023 kl 11:12 2209

Det er helt tydelig, hun juger så det renner. Men økokrim velger å tro på henne, dette vitner om virkelig habilitet........
Mr Karma
08.09.2023 kl 13:06 2136

...og det hjelper kanskje også at hun ikke har hatt en vanlig jobb.. ARBEIDERpartiet ser ut til å foretrekke slike mer og mer...
True
08.09.2023 kl 21:06 2120

Tm3P skrev Bulke-Jens?
Jah, den hendelsen var jo så ille, spesielt iog med at han gjorde opp for seg også. Btw, ikke lat som du aldri har gjort noe galt her i livet. Jeg har gjort masse i mine yngre dager for å si det slik, men det er noe man gjerne helst vokser av seg når man blir eldre. Ingen er uansett perfekte og det er lov å gjøre feil.
True
08.09.2023 kl 21:16 2099

Må nok dessverre bare lære å akseptere og leve med dette inntil det har skjedd et regjeringsbytte. Når Økokrim sjefen selv har hatt AP verv, sa utfallet av denne saken nesten seg selv.

I politikken verner de om sine egne, uavhengig av hva som er rett og galt, da alt handler om å anskaffe og beholde makt, koste hva det koste vil. Vel, satt litt på spissen, Norge er heldigvis ikke så korrupt sammenlignet med mange andre land og Støre har faktisk ryddet opp i kabinettet fortløpende. Jeg så lang vei at han ikke kom til å gjøre noe med Anniken dog, spesielt mtp. at hun selv ikke har foretatt aksjehandlene.

Så jeg tror saken vil ligge død fremover og for å være helt ærlig, kunne jeg ikke brydd meg mindre lenger. Den regjeringen her har allerede gjort nok skade, så nå er det bare å holde seg helt i ro til det blir borgerlig regjering igjen.

Godt valg!
True
08.09.2023 kl 21:47 2068

Vel, du må jo bare elske den ironien... De må ha det veldig godt og kose seg masse der oppe. Så masse, at jeg har lyst å bli en av dem for en gangs skyld også og kose meg i det offentlige.

Mitt motto hver dag med den regjeringen her er nå som følger: Gjør minst mulig, si minst mulig, oppnå mest mulig.
solid1
08.09.2023 kl 23:48 2010


Ikke riktig etter loven. Innsidehandel er uansett ikke tillatt, enten hun visste det eller ikke.
Solgte selv en god del i Magseis på samme tid som ekteparet kjøpte.
Tjente greit, men kunne tatt "storeslem" dersom jeg ventet et par uker med å selge.

Registrerte det i Magseis var potensiale for videre oppgang, men det var også noen negative signaler så jeg valgte å omplassere en del midler.
Timingen til statsrådens manns kjøp var uomtvistelig perfekt.
True
09.09.2023 kl 00:09 1982

De viste nok begge godt hva de gjorde. Og Økokrim har nå også fått et slag i omdømmet. Trist, men sånn er det. Ingen overraskelse overhodet.
Dr_Eval
09.09.2023 kl 08:59 1865

Forferdelig trist å være vitne til at politikere misbruker makt for å slippe unna straffesaker som vanlige folk ville blitt straffet for. Det er tydelig at korrupsjonen får virkelig fotfeste i Norge og det foregår ikke lenger i det skjulte. Alt er tillatt når man er kompis med statsministeren. Loven er ikke lik for alle på de punktene hvor Støre plutselig synes det er litt for utydelig formulert og kanskje må skrives om litt strengere. Inntil videre er det helt greit for noen å bryte loven fordi det er jo loven det er noe galt med når den ene etter den andre i regjeringen klarte å "misforstå" lovverket for å berike seg selv. Jeg undrer meg over hvor gigantisk denne skandalen kan bli før Støre-regjeringen faktisk må gå av, og er utrolig skuffet over at det norske folk bare godtar alt. I de fleste andre land ville det vært opptøyer for lenge siden, for saker som er rene filleting i forhold.
Seriøs
09.09.2023 kl 09:11 1840

Jeg tenker at det nå være mange Høyre politikere som handler aksjer og greit å rydde unna før de eventuelt skal i regjering
Kajtek
09.09.2023 kl 09:21 1818

Det er direkte skam at hun ikke etterforskes. At Støre står der og snakker om at han har full tillit til henne og at de får fortsette ustraffet. Men arbeiderpartie har alltid vært kjent for inhabilitets og kameraderi. Helt forferdelig å ikke kunne gjøre noe
Fluefiskeren
09.09.2023 kl 09:29 1797

Ser ikke helt forskjellen fra denne historien uten om at Erna var selveste statsministeren.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6970Ro/ernas-ektemann-advart-mot-aksjehandel-i-internt-notat
oivindl
09.09.2023 kl 09:38 1779

Åpenbart ikke så interessant når det gjelder en Høyrepolitiker.

Har man fulgt med på HO over noe tid, vil man også ha lest en rekke innlegg og påstander om innside børs og hvordan de store investorene har alle fordeler og all informasjon, herunder innsideinformasjon, uten at de blir straffet.

Men nå virker det som alle blir tatt, bortsett fra politikere fra Arbeiderpartiet.
*JBJB
09.09.2023 kl 09:51 1759

Hei one/liner:))

Og...den store forskjellen som du ikke evner å se er moralen mellom liv og lære, one liner - de som leter med lys og lykte for å ta "de rike" bør være ekstra på vakt med å berike seg selv på fellesskapets regning både når det gjelder innsidehandel, pendlerboliger, reiseregninger, tyveri+++++ - sånn er det med den saken også...ZnageZz...

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Fluefiskeren
09.09.2023 kl 09:58 1745

Så det finnes forskjellige lover i landet for den vanlige mann og de rike? Du er på skumle veier. Dette blir verre og verre.
*JBJB
09.09.2023 kl 10:12 1716

Hei flue/folkens:))

Og...det er nettopp det det ikke skal være, flue - derfor bør de som selv beriker seg på fellesskapets regning holde sin sti ren og ikke drive innsidehandel, tyveri, svindle med pendlerboligordninger +++++ - ellers kan du ta deg en bolle og du blir verre og verre...ZnageZz...

NB! Vi registrerer for øvrig at du har repostet historien med Ernas ektemann to, tre ganger - hvis Finnes har utført noe som ikke er i tråd med reglene skal han selvsagt behandles på lik linje med andre.

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Redigert 09.09.2023 kl 10:20 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
09.09.2023 kl 10:25 1700

Enig i at de bør tas, men ikke enig i at det skal gjelde forskjellige regler avhengig av politisk farge slik som du.
*JBJB
09.09.2023 kl 10:32 1687

Hei flue/folkens:))

Og...vær vennlig å dokumenter hvor vi har frontet "forskjellige regler" mellom kong Salamo og Jørgen Hattemaker, flue - dine ekstreme holdninger skygger for de faktiske forhold...ZnageZz...

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla