Anniken Huitfeldt tatt med buksene nede
Anniken; – Jeg er lei meg for at jeg har satt meg selv i denne situasjonen
https://www.finansavisen.no/finans/2023/08/30/8032665/vg-utenriksminister-anniken-huitfeldts-mann-kjopte-aksjer
https://www.finansavisen.no/finans/2023/08/30/8032665/vg-utenriksminister-anniken-huitfeldts-mann-kjopte-aksjer
Fluefiskeren
09.09.2023 kl 10:40
1950
Du vet godt det er du som er ekstremisten her, og du vet godt at du ikke har kritisert høyresiden på en eneste sak. Derimot maler og maler du på andres saker. Greier også å få med Venezuela i de fleste innlegg uten at jeg har fått med meg hvorfor.
TheKurgan
09.09.2023 kl 10:47
1933
Har aldri vært forbudt å handle med aksjer som politiker, og som noen kommenterer her har nok typisk «høyresiden» mer erfaring og bedrevet dette.
Sindre Finnes startet ikke når Erna ble statsminister, han sluttet bare ikke, og det som betyr noe er hvilke aksjer og timingen!
Sindre Finnes startet ikke når Erna ble statsminister, han sluttet bare ikke, og det som betyr noe er hvilke aksjer og timingen!
Redigert 09.09.2023 kl 11:28
Du må logge inn for å svare
oivindl
09.09.2023 kl 11:54
1882
"ekstra på vakt med å berike seg selv på fellesskapets regning både når det gjelder innsidehandel"
Hvilke av de nevnte politikerne har beriket seg selv på fellesskapets regning i denne saken?
Hvilke av de nevnte politikerne har beriket seg selv på fellesskapets regning i denne saken?
oivindl
09.09.2023 kl 11:59
1871
Her er jo et godt eksempel på hvor ekstreme synspunkter enkelte har kun basert på politisk ståsted.
"Poenget er uansett at det ikke er Anniken som har foretatt aksjehandel, men ektemannen."
-true
Og likevel finner han det forgodt å kalle henne svin.
"Poenget er uansett at det ikke er Anniken som har foretatt aksjehandel, men ektemannen."
-true
Og likevel finner han det forgodt å kalle henne svin.
omans
09.09.2023 kl 13:24
1819
Du må nesten ha gjort noe galt/straffbart for at det skal være en slik grunn.
Om noen burde etterforsket ville det da vært ektemannen, han vet når kjærringa drar på møter/til bedrifter, f.eks og da kan det handles i våpen og fiskeselskaper etc.
Men for alle som følger litt med, så er det ikkke noe bombe at Kongsberg ville øke ordrereservene gitt at Norge sympatiserer med Ukraina. Ingen bombe at kursen ville stige, trenger ikke forske i rakketter for å forstå dette. Selv tante Sofie burde forstått slikt.
Om noen burde etterforsket ville det da vært ektemannen, han vet når kjærringa drar på møter/til bedrifter, f.eks og da kan det handles i våpen og fiskeselskaper etc.
Men for alle som følger litt med, så er det ikkke noe bombe at Kongsberg ville øke ordrereservene gitt at Norge sympatiserer med Ukraina. Ingen bombe at kursen ville stige, trenger ikke forske i rakketter for å forstå dette. Selv tante Sofie burde forstått slikt.
kaliber
09.09.2023 kl 16:05
1763
Dersom Anniken skal tas, så må E. Solberg også få smekk på fingrene. Det kan ikke være forskjell på pga parti tilhørighet!
elnomi
09.09.2023 kl 17:40
1723
Anniken skal ikke tas. Anniken må gå!
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/og-hvor-lang-tid-skal-det-ga-denne-gangen/o/5-95-1308185
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/aksjefrue-og-minister-en-vanskelig-kombinasjon/o/5-95-1309283?fbclid=IwAR2jwZclM0e2pTNQtBOlICZENCgcArCnPn5Fb6pB5A2ujt599e6KhP3Njz4
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/og-hvor-lang-tid-skal-det-ga-denne-gangen/o/5-95-1308185
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/aksjefrue-og-minister-en-vanskelig-kombinasjon/o/5-95-1309283?fbclid=IwAR2jwZclM0e2pTNQtBOlICZENCgcArCnPn5Fb6pB5A2ujt599e6KhP3Njz4
True
09.09.2023 kl 20:20
1636
Ingen med rasjonell og logisk tankegang som er uenig i det. Loven er lik for alle. Vel, i prinsippet... ;-)
Redigert 09.09.2023 kl 20:20
Kajtek
10.09.2023 kl 10:09
1495
Først må man etterforske før Erna må gå. Det ikke sikkert at mannen hennes handlet i aksjer som var i konflikt med hennes rolle i regjeringen. Anniken bør også etterforskes men hva hjelper det når Økokrim sjef er eks AP mann ? Anniken løy når hun sa at mannen hennes brukte slavisk anbefalinger fra Investech. Investech hadde ikke noen gang analyser og anbefalinger på det ene selskapet, som jeg husker ikke navnet på. Det var i følg. Investech selv. Hun er vel ikke så dum at hun ikke visste hva mannen holdt på med. Hun ble advart at mannen må holde seg vekke fra enkle aksjer og heller investere i globale fond. De har vel felles økonomi, hun burde ha sjekket. Men hvis hun virkelig er så dum som hun prøver å vise her så ,at hun ikke sjekket hva mannen holdt på med så bør hun ikke være utenriksminister.
Jeg er lei av å se at politikere bryter loven uten å få konsekvenser for det. Det burde vært etterforsket i alle fall for at det ikke blir tvil om hva som er sant.
Det samme med Brenna. Hun var inhabil men hun sa at hun ikke visste at hun gjorde noe galt og derfor fikk hun beholde jobben.
Myndighetene krever at vi « vanlige folk « skal holde seg til loven, uansett hvor innviklet den er eller ikke .
Vi snakker tross alt om folk som styrer landet vårt.
Jeg er lei av å se at politikere bryter loven uten å få konsekvenser for det. Det burde vært etterforsket i alle fall for at det ikke blir tvil om hva som er sant.
Det samme med Brenna. Hun var inhabil men hun sa at hun ikke visste at hun gjorde noe galt og derfor fikk hun beholde jobben.
Myndighetene krever at vi « vanlige folk « skal holde seg til loven, uansett hvor innviklet den er eller ikke .
Vi snakker tross alt om folk som styrer landet vårt.
Redigert 10.09.2023 kl 10:25
Mr Karma
10.09.2023 kl 11:33
1450
Når ektefellen har en høyt betrodd stilling......
1. MÅ de virkelig drive med f.eks. aksjer?
2. Hvis så, hvorfor ikke holde seg unna norske aksjer i det minste? Kjøpe og selge noe i land uten mulig påvirkning.
De prøver ikke en gang.
1. MÅ de virkelig drive med f.eks. aksjer?
2. Hvis så, hvorfor ikke holde seg unna norske aksjer i det minste? Kjøpe og selge noe i land uten mulig påvirkning.
De prøver ikke en gang.
True
10.09.2023 kl 15:41
1369
Hehe, må du virkelig spøre om det når svaret er så åpenbart? Innside informasjon = mye større gevinst. Folk er grådige, der har du svaret... Makten vil alltid misbrukes til å gagne sin egen selv-interesse. Sånn er det bare.
oivindl
10.09.2023 kl 16:42
1321
Kanskje et mer positivt syn på dine medmennesker, kan bidra til at du ikke er så bitter?
Bare en tanke.
Bare en tanke.
*JBJB
10.09.2023 kl 16:46
1309
Hei one liner/folkens:))
Og...hehehe - det var rette kverulanten som feis, one liner - bare en fakta beskrivelse...ZnageZz...
-TaKK-
Lykke til
Hilzen
Tille Lulla
Og...hehehe - det var rette kverulanten som feis, one liner - bare en fakta beskrivelse...ZnageZz...
-TaKK-
Lykke til
Hilzen
Tille Lulla
Fluefiskeren
12.09.2023 kl 15:34
1103
Saken til Erna Solberg er langt verre enn Huitfeldts sin. Mannen har holdt på å handle aksjer bl. a. i selskapet hvor Ernas søster sitter i styret for. Finne gjennomførte 72 transaksjoner her og tjente 415 000 kr på disse. Jeg tar det med her fordi mange her mener at lover og regler tydeligvis ikke skal gjelde for personer fra høyre eller ytre høyre. Hvor er alle de som har dømt Anniken nord og ned nå? Hvorfor ble det tyst nå?
«Jeg var ikke klar over omfanget, sier Erna Solberg til TV2 om mannens aksjehandel i Nekkar.
Mellom mai 2020 og september 2021 gjennomførte han hele 72 transaksjoner med Nekkar-aksjer. Dette samtidig som hans kone, Erna Solberg (H), var statsminister på den tiden.
Videre forklarer Solberg at dette er et selskap hun har hatt på radaren lenge.
– Dette er jo et selskap jeg allerede var inhabil i, siden søsteren min sitter i styret, sa Solberg.
Nekkar, tidligere TTS Group, er et internasjonalt konsern som utvikler og leverer lastehåndteringsutstyr og andre tjenester for maritim og offshore industri.
– Jeg var klar over at dette var et selskap jeg måtte være varsom med.
Solbergs søster, Marit Solberg, sitter i styret til Nekkar. Det var hun også i perioden Finnes handlet aksjer i selskapet.
Tjente 415.000 kroner. Og han fikk advarsler om det før Erna skulle bli statsminister:
« Før Erna Solberg (H) ble statsminister i 2013, fikk ektemannen Sindre Finnes klar beskjed fra Statsministerens kontor: Aksjehandler vil skape utfordringer for henne. Han handlet aksjer likevel.»
Sindre Finnes handlet aksjer langt mer aktivt enn han tidligere har gitt uttrykk for, og trosset en klar advarsel fra Statsministerens kontor om å ikke drive med kortsiktig aksjehandel, ifølge E24.
Nekkar-aksjen falt kraftig sammen med resten av aksjene på Oslo Børs etter korona-utbruddet i mars 2020. I mai 2020, da Finnes skal ha startet handelen i Nekkar, var aksjen på 2,79 kroner på det laveste. Frem til september 2021 steg aksjen kraftig og i april 2021 var den oppe i hele 11,34 kroner pr. aksje.
Som et resultat av disse handlene tjente han rundt 415.000 kroner i henhold til aksjonæroversikten.«
https://www.finansavisen.no/finans/2023/09/12/8035748/jeg-var-ikke-klar-over-omfanget
«Jeg var ikke klar over omfanget, sier Erna Solberg til TV2 om mannens aksjehandel i Nekkar.
Mellom mai 2020 og september 2021 gjennomførte han hele 72 transaksjoner med Nekkar-aksjer. Dette samtidig som hans kone, Erna Solberg (H), var statsminister på den tiden.
Videre forklarer Solberg at dette er et selskap hun har hatt på radaren lenge.
– Dette er jo et selskap jeg allerede var inhabil i, siden søsteren min sitter i styret, sa Solberg.
Nekkar, tidligere TTS Group, er et internasjonalt konsern som utvikler og leverer lastehåndteringsutstyr og andre tjenester for maritim og offshore industri.
– Jeg var klar over at dette var et selskap jeg måtte være varsom med.
Solbergs søster, Marit Solberg, sitter i styret til Nekkar. Det var hun også i perioden Finnes handlet aksjer i selskapet.
Tjente 415.000 kroner. Og han fikk advarsler om det før Erna skulle bli statsminister:
« Før Erna Solberg (H) ble statsminister i 2013, fikk ektemannen Sindre Finnes klar beskjed fra Statsministerens kontor: Aksjehandler vil skape utfordringer for henne. Han handlet aksjer likevel.»
Sindre Finnes handlet aksjer langt mer aktivt enn han tidligere har gitt uttrykk for, og trosset en klar advarsel fra Statsministerens kontor om å ikke drive med kortsiktig aksjehandel, ifølge E24.
Nekkar-aksjen falt kraftig sammen med resten av aksjene på Oslo Børs etter korona-utbruddet i mars 2020. I mai 2020, da Finnes skal ha startet handelen i Nekkar, var aksjen på 2,79 kroner på det laveste. Frem til september 2021 steg aksjen kraftig og i april 2021 var den oppe i hele 11,34 kroner pr. aksje.
Som et resultat av disse handlene tjente han rundt 415.000 kroner i henhold til aksjonæroversikten.«
https://www.finansavisen.no/finans/2023/09/12/8035748/jeg-var-ikke-klar-over-omfanget
Mr Karma
12.09.2023 kl 15:48
1079
Merkelige ektefeller disse politikerne har.
Jeg begynner å undre på om jeg må justere en del av mine meninger. Bytte ut noen begreper som korrupt, svindel, maktmisbruk o.s.v. med f.eks. uforstand og egoisme?
Jeg begynner å undre på om jeg må justere en del av mine meninger. Bytte ut noen begreper som korrupt, svindel, maktmisbruk o.s.v. med f.eks. uforstand og egoisme?
Fluefiskeren
12.09.2023 kl 15:49
1077
Vil tro det blir noen oppgjør på kammerset. Det Finne har gjort er meget stygt ovenfor Erna. Hvis hun da ikke har visst mer enn hun sier.
Redigert 12.09.2023 kl 15:50
Fluefiskeren
15.09.2023 kl 12:29
879
Registrerer at det fortsatt ikke er noen vilje til å kommentere saken med Solberg sin mann fordi det gjelder høyresiden i norsk politikk. Det er patetisk da dette er en mye verre sak enn den med Anniken Huitfeld. Denne mannen har løyet både til departementet og til sin kone Erna. Han har tjent store penger. men det blir opp til hver enkelt å mene noe om hvorvidt han har fått opplysninger fra Erna. På samme måte som med Anniken.
Tar med uttalelse fra deres store ideal for å vise at dette ikke er noe bare jeg mener.
« Sissener har tidligere uttalt at Huitfeldt bør gå av som utenriksminister på grunn av ektemannens aksjehandel.
Nettavisen stiller Sissener et oppfølgingsspørsmål fredag formiddag om han mener Solberg bør trekke seg som Høyre-leder.
– Høyre bør stille spørsmålet om hun er riktig leder/statsministerkandidat i 2025, svarer han i en SMS.«
Hvis det er slik at Erna ikke visste så mye om det voldsomme volumene på tross av hun har spurt han så er det skilsmissegrunn. For en gjøk av en mann.
«Erna Solbergs (H) ektemann Sindre Finnes gjorde 3640 aksjehandler mens Solberg var statsminister. Han hadde en nettogevinst på 1,8 millioner kroner.»
https://www.nettavisen.no/okonomi/sissener-skjonner-ikke-hvor-de-far-oppdragelsen-sin-fra/s/5-95-1331852
EDIT: Siste er at Økokrim vil vurdere om det grunn til etterforskning.
Tar med uttalelse fra deres store ideal for å vise at dette ikke er noe bare jeg mener.
« Sissener har tidligere uttalt at Huitfeldt bør gå av som utenriksminister på grunn av ektemannens aksjehandel.
Nettavisen stiller Sissener et oppfølgingsspørsmål fredag formiddag om han mener Solberg bør trekke seg som Høyre-leder.
– Høyre bør stille spørsmålet om hun er riktig leder/statsministerkandidat i 2025, svarer han i en SMS.«
Hvis det er slik at Erna ikke visste så mye om det voldsomme volumene på tross av hun har spurt han så er det skilsmissegrunn. For en gjøk av en mann.
«Erna Solbergs (H) ektemann Sindre Finnes gjorde 3640 aksjehandler mens Solberg var statsminister. Han hadde en nettogevinst på 1,8 millioner kroner.»
https://www.nettavisen.no/okonomi/sissener-skjonner-ikke-hvor-de-far-oppdragelsen-sin-fra/s/5-95-1331852
EDIT: Siste er at Økokrim vil vurdere om det grunn til etterforskning.
Redigert 15.09.2023 kl 12:31
Dr_Eval
15.09.2023 kl 13:05
833
Historisk sett er vi ikke enige i alt. Akkurat her og nå er vi helt klart og tydelig enige.
googleearth11
15.09.2023 kl 13:10
814
Her har vi to saker som er helt like, selv om ytre høyre selvsagt ikke ser det slik. Jeg mener likevel at Borten Moes sak er mye mer graverende, siden det er han selv som har foretatt transaksjonene. Huitfeldt og Solberg har tross alt ikke gjort noe aktivt selv, og bør kunne slippe unna med en advarsel. Hva de to vil foreta seg med sine dårligere halvdeler, overlater jeg trygt til familiens skjød. Det har ikke jeg noe som helst med. Ikke Sissener heller.
aquamann
15.09.2023 kl 13:22
774
Erna tatt med trusene nede !!
for et sutter på henne, klart hun har visst noe, ila 8 år
for et sutter på henne, klart hun har visst noe, ila 8 år
Mr Karma
15.09.2023 kl 13:41
725
Jeg gjentar: Merkelige ektefeller disse politikerne har.
Virker mer som bofelleskap. De beholder navnene sine, jobbene sine, levesettet sitt, økonomien sin, men bor samme sted og tilbringer natten og en del av fritiden sammen. Tror en del av disse snakker noenlunde sant. Det virker bare som om de ikke vil ut med sannheten. For de antar ingen vil tro på den likevel, nemlig det at de ikke har peiling på hva ektefellen holder på med. Og ektefellene er bare noen egoduster som ikke forstår hva slags sensitive posisjoner ektefellene har. Posisjoner som trenger støtte, omtanke og omsorg. Dette er posisjoner som har ringvirkninger inn i privatlivet om man vil eller ikke.
Så nå må/bør Erna pakke sammen. Jeg kommer ikke til å savne henne. Har aldri forstått hva som er greia med hun. Selv om jeg av og til har stemt Høyre selv (kommunevalg). Men hadde helst sett at hun ryker ut på politikk. Aksje/skattepolitikken hennes har vært svak synes jeg.
Men vi får se..Erna har hatt en tendens til å omgi seg med lettvektere, så Høyre har sikkert et enormt problem med å finne en klar erstatter.
Virker mer som bofelleskap. De beholder navnene sine, jobbene sine, levesettet sitt, økonomien sin, men bor samme sted og tilbringer natten og en del av fritiden sammen. Tror en del av disse snakker noenlunde sant. Det virker bare som om de ikke vil ut med sannheten. For de antar ingen vil tro på den likevel, nemlig det at de ikke har peiling på hva ektefellen holder på med. Og ektefellene er bare noen egoduster som ikke forstår hva slags sensitive posisjoner ektefellene har. Posisjoner som trenger støtte, omtanke og omsorg. Dette er posisjoner som har ringvirkninger inn i privatlivet om man vil eller ikke.
Så nå må/bør Erna pakke sammen. Jeg kommer ikke til å savne henne. Har aldri forstått hva som er greia med hun. Selv om jeg av og til har stemt Høyre selv (kommunevalg). Men hadde helst sett at hun ryker ut på politikk. Aksje/skattepolitikken hennes har vært svak synes jeg.
Men vi får se..Erna har hatt en tendens til å omgi seg med lettvektere, så Høyre har sikkert et enormt problem med å finne en klar erstatter.
Dr_Eval
15.09.2023 kl 13:45
701
Bare for å sette ting litt i perspektiv; Fredly fikk millionbot fordi han "glemte å flagge" en handel og flagging kom noen timer for sent. Flem og Finnes "glemte å flagge" handler nesten daglig i ca 10 år, og har tydeligvis gjort alt de kunne aktivt for å skjule at det har vært noe som helst å flagge. Jeg håper virkelig Økokrim kan ta en litt nærmere titt på dette bare for den enkle grunn at det norske folk i fremtiden skal kunne ha noen som helst tillit til staten Norge.