AGAS: Rater, analyser og ytringer.
ABG Sundal Collier oppgraderer Avance Gas og BW LPG til kjøp fra hold, og oppjusterer kursmålene, skriver TDN Direkt.
Kursmålet til Avance Gas høynes fra 114 til 146 kroner pr. aksje, mens kursmålet til BW LPG jekkes opp fra 140 til 158 kroner.
4 des: oppdatert NAV på henholdsvis 216 og 221.
Kursmålet til Avance Gas høynes fra 114 til 146 kroner pr. aksje, mens kursmålet til BW LPG jekkes opp fra 140 til 158 kroner.
4 des: oppdatert NAV på henholdsvis 216 og 221.
Redigert 06.12.2023 kl 17:00
Du må logge inn for å svare
Blue Cow Group
30.11.2023 kl 18:15
7072
Er det noen her som vet om et sted man kan se oversikt over LPG-priser i USA, Japan, Kina etc dag for dag?
Mye/mesteparten av kursoppgangen er vel drevet av prisforskjell USA-Asia som gjør at asia kjøper i bøtter og spann, ville vært veldig greit å kunne følge med sjøl og ikke få forklart 2 uker etter et kurs-stup at det er prisene som har jevnet seg ut.
Mye/mesteparten av kursoppgangen er vel drevet av prisforskjell USA-Asia som gjør at asia kjøper i bøtter og spann, ville vært veldig greit å kunne følge med sjøl og ikke få forklart 2 uker etter et kurs-stup at det er prisene som har jevnet seg ut.
hogan
30.11.2023 kl 20:05
7025
USA flommer over av lpg, kan bli mangel på ship hvis økning i prod. varer
God butikk for Asia dette
Pris lpg for noen uker siden 275 us per ton dyrere i Asia enn us, transport kost 175 us per ton, overskudd 100 us per ton. Et ship som frakter 45000 tonn får 4,5 mill us i forteneste på en tur. Ekstrem profit som gjør at de kan betale mye for frakten.
Prøv denne barchart.com, futures, freight route liquid petroleum gas
God butikk for Asia dette
Pris lpg for noen uker siden 275 us per ton dyrere i Asia enn us, transport kost 175 us per ton, overskudd 100 us per ton. Et ship som frakter 45000 tonn får 4,5 mill us i forteneste på en tur. Ekstrem profit som gjør at de kan betale mye for frakten.
Prøv denne barchart.com, futures, freight route liquid petroleum gas
Superoptimist
01.12.2023 kl 11:26
6932
Finansavisen idag!
BW LPG/AVANCE GAS: ABG Sundal Collier løfter kursmålet i BW LPG fra 188 kroner til 221 kroner. Kursmålet i Avance Gas løftes fra 146 kroner til 216 kroner.
BW LPG/AVANCE GAS: ABG Sundal Collier løfter kursmålet i BW LPG fra 188 kroner til 221 kroner. Kursmålet i Avance Gas løftes fra 146 kroner til 216 kroner.
Superoptimist
01.12.2023 kl 18:59
6794
Lurer på jeg Sverre om Dorianerne har lest det jeg sendte inn idag. Dorian opp nå 3,12%..
sverre_stang
01.12.2023 kl 19:10
6952
Ja, kanskje. Uansett er LPG fremdeles sterkt fremover. Ups and Downs vil det selvfølgelig være fremover.
sverre_stang
01.12.2023 kl 21:38
6969
Full fart🚀
Freight Route Liquid Petroleum Gas Baltic Futures Dec '23 (JLPZ23)
148.286 +16.286 (+12.34)
Freight Route Liquid Petroleum Gas Baltic Futures Dec '23 (JLPZ23)
148.286 +16.286 (+12.34)
Ramleren
04.12.2023 kl 13:14
6647
Takker for daglige oppdateringer av rater.Veldig nyttig.
El Nino værfenomenet har så langt i 2023 forårsaket mindre nedbør og redsel for vannmangel i Panama. Panama slusene bruker store mengder ferskvann og daglig trafikk er redusert fra normalt ca 36 skip til ca 20 skip pr dag i desember, deretter ned til 18 skip i februar og senere måneder. Panama har tropisk regnklima med årlig nedbør fra 2000-3000 mm (Bergen har årlig gj snitt på ca 2500mm) og nesten all nedbør faller mellom mai og desember. Ikke tørke i jan til april, men normalt betydelig mindre nedbør. Dette kan medføre at kanalen må gå med redusert kapasitet i mange måneder fremover. Etter tre år med La Nina i 20-22 og El Nino i 23 ,tror jeg ingen vet pr dato om det blir Jentungen eller Guttungen i 24.
Ca 50 % av all exportert LPG med sjøtransport er fra N. America (jfr q3 23 AGAS presentasjon), med kunder i all hovedsak i Østen (jfr q3 23 AGAS presentasjon). Reiseruten ved ikke å bruke Panama kanalen til Østen kunder øker fra ca 58 til 88 dgr. Slik jeg har forstått det går nesten ingen VLGC skip nå i Panama kanalen.Hver og en kan leke med tall for å se på hva ekstra VLGC skip denne økte reisetiden svelger. I mitt hode, for egen regning , ca 55 stk VLGC skip! (ca 15 % økning av all VLGC transport av totalt 373 VLGC skip (jfr q3 23 AGAS))
Tror på gode rater i lang tid. Regn eller ikke regn i Panama vil ha veldig stor betydning på VLGC frakt rater i andre halvdel av 2024.
El Nino værfenomenet har så langt i 2023 forårsaket mindre nedbør og redsel for vannmangel i Panama. Panama slusene bruker store mengder ferskvann og daglig trafikk er redusert fra normalt ca 36 skip til ca 20 skip pr dag i desember, deretter ned til 18 skip i februar og senere måneder. Panama har tropisk regnklima med årlig nedbør fra 2000-3000 mm (Bergen har årlig gj snitt på ca 2500mm) og nesten all nedbør faller mellom mai og desember. Ikke tørke i jan til april, men normalt betydelig mindre nedbør. Dette kan medføre at kanalen må gå med redusert kapasitet i mange måneder fremover. Etter tre år med La Nina i 20-22 og El Nino i 23 ,tror jeg ingen vet pr dato om det blir Jentungen eller Guttungen i 24.
Ca 50 % av all exportert LPG med sjøtransport er fra N. America (jfr q3 23 AGAS presentasjon), med kunder i all hovedsak i Østen (jfr q3 23 AGAS presentasjon). Reiseruten ved ikke å bruke Panama kanalen til Østen kunder øker fra ca 58 til 88 dgr. Slik jeg har forstått det går nesten ingen VLGC skip nå i Panama kanalen.Hver og en kan leke med tall for å se på hva ekstra VLGC skip denne økte reisetiden svelger. I mitt hode, for egen regning , ca 55 stk VLGC skip! (ca 15 % økning av all VLGC transport av totalt 373 VLGC skip (jfr q3 23 AGAS))
Tror på gode rater i lang tid. Regn eller ikke regn i Panama vil ha veldig stor betydning på VLGC frakt rater i andre halvdel av 2024.
sverre_stang
05.12.2023 kl 21:53
6146
Freight Route Liquid Petroleum Gas Baltic Futures Dec '23 (JLPZ23)
145.366 -2.250 (-1.52%)
145.366 -2.250 (-1.52%)
Superoptimist
06.12.2023 kl 18:10
5971
Sakte ned!! $ 132 354
Og hva skjer med Dorianerne??? Ned nå 3,5%%%%%
Og hva skjer med Dorianerne??? Ned nå 3,5%%%%%
Redigert 06.12.2023 kl 22:05
Du må logge inn for å svare
Superoptimist
07.12.2023 kl 10:42
5709
Ojsan hva skjer med LPG segmentet. Var det det som startet med Dorian igår? Ja hva da?
sverre_stang
07.12.2023 kl 12:00
5791
Freight Route Liquid Petroleum Gas Baltic Futures Dec '23 (JLPZ23)
139.330s -6.036 (-4.15%
139.330s -6.036 (-4.15%
Superoptimist
07.12.2023 kl 17:25
5625
Hvordan skal dette gå da Sverre. Dorian ned nå 7.68%%%%%. Rakner hele LPG segmentet?
asbjørnsen
07.12.2023 kl 17:50
5659
Eg veit ikkje om du tullar eller ikkje, men her er det ingenting som raknar.
Verkar som folk er litt skvetne her på toppen.. mange med god kortsiktig gevinst. Vil nok sige litt nedover før den viser styrke oppover igjen.
Verkar som folk er litt skvetne her på toppen.. mange med god kortsiktig gevinst. Vil nok sige litt nedover før den viser styrke oppover igjen.
sverre_stang
07.12.2023 kl 18:14
5698
$ 124 139
Redigert 07.12.2023 kl 18:15
Du må logge inn for å svare
Gull i pungen
07.12.2023 kl 18:49
5822
Oslo (Infront TDN Direkt): Oslo Børs endte lavere torsdag, med svak utvikling innen shipping- og sjømatsektoren, mens Equinor bidro positivt.
VLGC-ratene har falt de seneste dagene og var ned 4,5 prosent i går til 116.200 pr dag, ifølge Clarksons Securities.
"Fra et fundamentalt ståsted forblir markedet sterkt, selv om det viser en viss svekkelse. Prisforskjellen på propan mellom USA og Det fjerne østen har vært på en konsekvent nedadgående bane, og har falt med over 100 dollar pr tonn, men er fortsatt på et høyt nivå", skriver Clarksons Securities.
I USA falt propanlagrene med 1,8 prosent forrige uke, noe som er i tråd med sesongtrender, men er fortsatt 8 prosent høyere sammenlignet med samme periode i fjor.
En pågående problemstilling som fortsetter å påvirke markedet er Panamakanalen, og vannivåene i Gatunsjøen er fortsatt under femårssnittet, noterer meglerhuset.
VLGC-ratene har falt de seneste dagene og var ned 4,5 prosent i går til 116.200 pr dag, ifølge Clarksons Securities.
"Fra et fundamentalt ståsted forblir markedet sterkt, selv om det viser en viss svekkelse. Prisforskjellen på propan mellom USA og Det fjerne østen har vært på en konsekvent nedadgående bane, og har falt med over 100 dollar pr tonn, men er fortsatt på et høyt nivå", skriver Clarksons Securities.
I USA falt propanlagrene med 1,8 prosent forrige uke, noe som er i tråd med sesongtrender, men er fortsatt 8 prosent høyere sammenlignet med samme periode i fjor.
En pågående problemstilling som fortsetter å påvirke markedet er Panamakanalen, og vannivåene i Gatunsjøen er fortsatt under femårssnittet, noterer meglerhuset.
Blue Cow Group
07.12.2023 kl 18:58
5820
Hvor kan jeg finne en enkel oversikt over prisene på propan i usa og "det fjerne østen"? Forstod ikke helt barchart sine oversikter. Skulle gjerne hatt sånn info på forhånd, ikke som forklaring i ettertid på hvorfor jeg blør så fælt på konton.
sverre_stang
07.12.2023 kl 21:55
5789
Freight Route Liquid Petroleum Gas (Baltic) Futures (JLPZ23) 130.116 -9.214 (-6.61%)
charlie1102
07.12.2023 kl 23:28
5671
Jepp kan stemme det, tungt put option trading med total 5425 kontrakt on Dorian i nasdaq idag, kan indikere videre fall.
The Godfather
08.12.2023 kl 08:39
5655
Oslo (Infront TDN Direkt): Avance Gas Holding har inngått en avtale om å selge sine to gjenværende 91.000 cbm dual fuel-nybygg for 240 millioner dollar med en bokført gevinst på om lag 73 millioner dollar. Kontantfrigjøringen fra salget ventes å være 120 millioner dollar.
Det fremgår av en melding fredag.
Nybyggene, med tiltenkt navn "Avance Castor" og "Avance Pollux", var opprinnelig planlagt levert i tredje og fjerde kvartal 2023, men har blitt forsinket med forventet levering nå planlagt for henholdsvis mars og mai 2024.
Siden de to nybyggene har blitt finansiert med en salgs- og tilbakeleieavtale på 135 millioner dollar inngått i august 2022, har Avance Gas avtalt å bytte leasingen fra de to nybyggene til søsterskipene "Avance Polaris" og "Avance Capella", som har vært finansiert under et banklån med forfall i 2027. Refinansieringen av "Avance Polaris" og "Avance Capella" ventes gjennomført i løpet av første kvartal 2024 og vil øke selskapets kontantbeholdning med omtrent 41 millioner dollar.
Refinansieringen vil også forlenge løpetiden på finansieringen av "Avance Polaris" og "Avance Capella" fra 2027 til 2034. Etter denne refinansieringen vil Avance Gas ikke ha lån som forfaller før 2028.
Kontantfrigjøringen fra salget av skipene og byttet av salgs- og tilbakeleieavtalen forventes å være totalt på 160 millioner dollar, eller litt over to dollar pr aksje.
Når transaksjonen er fullført, noe som forventes å skje i løpet av andre kvartal 2024, vil Avance Gas vurdere å returnere en betydelig del av kontantprovenyet til sine aksjonærer, opplyses det.
"Gitt det faktum at vi allerede har en betydelig kontantposisjon, vil vi derfor vurdere å redusere vår innbetalte kapital for å gjøre en slik tilbakebetaling av kapital til våre aksjonærer mer skattemessig effektiv enn gjennom ordinære utbytter", heter det i meldingen.
Det fremgår av en melding fredag.
Nybyggene, med tiltenkt navn "Avance Castor" og "Avance Pollux", var opprinnelig planlagt levert i tredje og fjerde kvartal 2023, men har blitt forsinket med forventet levering nå planlagt for henholdsvis mars og mai 2024.
Siden de to nybyggene har blitt finansiert med en salgs- og tilbakeleieavtale på 135 millioner dollar inngått i august 2022, har Avance Gas avtalt å bytte leasingen fra de to nybyggene til søsterskipene "Avance Polaris" og "Avance Capella", som har vært finansiert under et banklån med forfall i 2027. Refinansieringen av "Avance Polaris" og "Avance Capella" ventes gjennomført i løpet av første kvartal 2024 og vil øke selskapets kontantbeholdning med omtrent 41 millioner dollar.
Refinansieringen vil også forlenge løpetiden på finansieringen av "Avance Polaris" og "Avance Capella" fra 2027 til 2034. Etter denne refinansieringen vil Avance Gas ikke ha lån som forfaller før 2028.
Kontantfrigjøringen fra salget av skipene og byttet av salgs- og tilbakeleieavtalen forventes å være totalt på 160 millioner dollar, eller litt over to dollar pr aksje.
Når transaksjonen er fullført, noe som forventes å skje i løpet av andre kvartal 2024, vil Avance Gas vurdere å returnere en betydelig del av kontantprovenyet til sine aksjonærer, opplyses det.
"Gitt det faktum at vi allerede har en betydelig kontantposisjon, vil vi derfor vurdere å redusere vår innbetalte kapital for å gjøre en slik tilbakebetaling av kapital til våre aksjonærer mer skattemessig effektiv enn gjennom ordinære utbytter", heter det i meldingen.
Superoptimist
08.12.2023 kl 17:46
5455
Hva tror du Vampyren Skal Poten opp lii igjen idag? Følge Dorian som nå er opp 2,17%??
sjakknøtt
10.12.2023 kl 14:03
4896
Etter salgene av de to nybyggene, ble det vel antydet et ekstra ordinært utbytte på mer enn $ 2. (Hele eller deler av dette vil trolig bli utbetalt på en mere skattemessig gunstig måte for oss aksjonærer. Når vi også vet at Iris Glory, bygget 2008 er solgt. Det siste skipet bygget i 2008 Venus Glory også planlegges solgt til en meget god pris, vil det gi muligheter for ytterligere ekstra utbytte. Når vi også vet at LPG markedet er "kruttsterkt", med trolig et minimums utbytte fra driften for 2024 på $ 2 (4 kvartaler med $ 0.5.) Om dagens super rater holder seg, kan bli mer? Da er det trolig at totale utbytter/utbetalinger for 2024 vil bli rundt $ 5, som jo tilsvarer nærmere kr 55 med dagens dollarkurs.
Muggost
11.12.2023 kl 18:47
8238
Jeg ville aldri kjøpt AGAS nå, ta opp ett års historikk og sjekk hode-skulder formasjonen som nettopp er brutt. Ta gevinst nå mens dere enda har sjansen :)
sverre_stang
11.12.2023 kl 19:36
8197
Petter Haugan har vært positiv til LPG over tid, og har fått rett sålangt. I dagens FA har han et innlegg, hvor han bl annet skriver;.
Tørke i Panamakanalen reduserer kapasiteten, noe som gagner LPG-rederne med høyere rater.
Tørke i Panamakanalen reduserer kapasiteten, noe som gagner LPG-rederne med høyere rater.
asbjørnsen
11.12.2023 kl 19:40
8350
Veldig bra!
Ta 3, 4, 5, 6, 7 års historikk og sjekk hode-skulder formasjon, så pakka du det fint saman og dyttar det greit opp der lyset ikkje når...
Ratene har fått seg ein god knekk her no, vanskeleg å sei kor langt ned det skal, men så har det komt gode nyhende. Veldig god melding faktisk som ikkje gav nevneverdig utslag på kursen.
Selge seg ut no for så å vente på ein lågare inngang er ikkje lett!
Om du har så stor tru på TA for AGAS no så får du komme med anslag for når ein burde ta dekning.
Ta 3, 4, 5, 6, 7 års historikk og sjekk hode-skulder formasjon, så pakka du det fint saman og dyttar det greit opp der lyset ikkje når...
Ratene har fått seg ein god knekk her no, vanskeleg å sei kor langt ned det skal, men så har det komt gode nyhende. Veldig god melding faktisk som ikkje gav nevneverdig utslag på kursen.
Selge seg ut no for så å vente på ein lågare inngang er ikkje lett!
Om du har så stor tru på TA for AGAS no så får du komme med anslag for når ein burde ta dekning.
sverre_stang
11.12.2023 kl 20:02
8437
Antar Myggost henviser til søndagens aksjetips/analyse.
Vendepunkt i Avance Gas?
Det kan ha blitt utviklet en liten hode-skulder-formasjon og halslinjen ble punktert torsdag. Aksjen korrigerte tilbake og stanget gjennom 148-nivået fredag, men endte dagen marginalt under. Holder formasjonen kan det åpne for fall mot 124-nivået, bunnen i den stigende sekundærtrenden og kanskje 200 dagers glidende gjennomsnitt, i underkant av 118-nivået.
Vendepunkt i Avance Gas?
Det kan ha blitt utviklet en liten hode-skulder-formasjon og halslinjen ble punktert torsdag. Aksjen korrigerte tilbake og stanget gjennom 148-nivået fredag, men endte dagen marginalt under. Holder formasjonen kan det åpne for fall mot 124-nivået, bunnen i den stigende sekundærtrenden og kanskje 200 dagers glidende gjennomsnitt, i underkant av 118-nivået.
Muggost
12.12.2023 kl 10:33
8190
«Selge seg ut no for så å vente på ein lågare inngang er ikkje lett!»
Nei det er jeg helt enig i! Det er dritvanskelig å se forbi euforien når man har hatt såpass sprek avkastning de siste årene, men det er helt nødvendig å være litt kritisk når aksjen har passert all-time-high toppen og er på vei nedover på andre siden igjen.
Nå ser det ut som at en ny negativ trend er i ferd med å etablere seg, med stadig dypere bunner. Hvis man ikke tar gevinst så risikerer man at hele gevinsten smuldrer opp. Man trenger jo ikke selge hele beholdninga akkurat. Man blir ikke fattig av å ta gevinst :)
Nei det er jeg helt enig i! Det er dritvanskelig å se forbi euforien når man har hatt såpass sprek avkastning de siste årene, men det er helt nødvendig å være litt kritisk når aksjen har passert all-time-high toppen og er på vei nedover på andre siden igjen.
Nå ser det ut som at en ny negativ trend er i ferd med å etablere seg, med stadig dypere bunner. Hvis man ikke tar gevinst så risikerer man at hele gevinsten smuldrer opp. Man trenger jo ikke selge hele beholdninga akkurat. Man blir ikke fattig av å ta gevinst :)
Superoptimist
12.12.2023 kl 17:06
8265
Skal vi snart over på pluss igjen??? Dorian opp nå nesten 2%!!!!
Superoptimist
13.12.2023 kl 17:35
7930
sverre_stang skrev $ 100 911
Hva feiler det våre eller OSE. Dorian opp nå igjen 1,16%!