AGAS: Rater, analyser og ytringer.
ABG Sundal Collier oppgraderer Avance Gas og BW LPG til kjøp fra hold, og oppjusterer kursmålene, skriver TDN Direkt.
Kursmålet til Avance Gas høynes fra 114 til 146 kroner pr. aksje, mens kursmålet til BW LPG jekkes opp fra 140 til 158 kroner.
4 des: oppdatert NAV på henholdsvis 216 og 221.
Kursmålet til Avance Gas høynes fra 114 til 146 kroner pr. aksje, mens kursmålet til BW LPG jekkes opp fra 140 til 158 kroner.
4 des: oppdatert NAV på henholdsvis 216 og 221.
Redigert 06.12.2023 kl 17:00
Du må logge inn for å svare
Superoptimist
30.08.2024 kl 11:32
6319
Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte!!!!!
9. AVANCE GAS: Kepler Cheuvreux kutter kursmålet fra 219 til 128 kroner, og går fra kjøp til hold.
9. AVANCE GAS: Kepler Cheuvreux kutter kursmålet fra 219 til 128 kroner, og går fra kjøp til hold.
asbjørnsen
30.08.2024 kl 20:59
6086
Ja det er heilt bort i staur og vegge!
Tilsvarande kan ein vell sei om dnb som hadde 185. Var tilrettelegger for salget, etter meldinga så var den anbefalinga tatt bort, og no er dei ute med 138...
Prisa kun etter NAV. Eg forstår ikkje heilt logikken i det når dei har 20mill aksjer i BWlpg + 4skip som kan bli solgt eller drifta...
Tilsvarande kan ein vell sei om dnb som hadde 185. Var tilrettelegger for salget, etter meldinga så var den anbefalinga tatt bort, og no er dei ute med 138...
Prisa kun etter NAV. Eg forstår ikkje heilt logikken i det når dei har 20mill aksjer i BWlpg + 4skip som kan bli solgt eller drifta...
Superoptimist
31.08.2024 kl 09:13
5925
Hei Asbjørnsen. Jeg følger deg helt etter mer enn 40 år på børsen. Det er da ingen logikk mer på denne "spillebula", kun kapitalmanipulering og analysekjeltringer!
asbjørnsen
31.08.2024 kl 11:34
5879
Då har du to tiår meir erfaring enn meg ;)
Ja, nei. Det er nokon krefter i sving som igjen får stop-loss og frykt til å spele inn. Det hjelper vell heller ikkje at det er ein del som har hatt ei lang fin reise sidan agas var under ein tjuekroning... Får berre følgje med her tenker eg. Dei kom dessverre ikkje med ei klar melding om kva dei skal gjere vidare no, håpar dette kjem ved Q3 eller helst før.
40 dagers lås på BWlpg aksjane, når desse dagane begynte å tikke veit eg ikkje per no
Ja, nei. Det er nokon krefter i sving som igjen får stop-loss og frykt til å spele inn. Det hjelper vell heller ikkje at det er ein del som har hatt ei lang fin reise sidan agas var under ein tjuekroning... Får berre følgje med her tenker eg. Dei kom dessverre ikkje med ei klar melding om kva dei skal gjere vidare no, håpar dette kjem ved Q3 eller helst før.
40 dagers lås på BWlpg aksjane, når desse dagane begynte å tikke veit eg ikkje per no
Redigert 31.08.2024 kl 21:14
Du må logge inn for å svare
Cruelly
31.08.2024 kl 16:14
5816
"40 dagers lås på BWlpg aksjane, når desse dagane begynte å tikke veit eg ikkje per no"
Svar: Det er fortløpende fra overtagelse og oppgjør for hvert enkelt skip, mener jeg det ble sagt.
Svar: Det er fortløpende fra overtagelse og oppgjør for hvert enkelt skip, mener jeg det ble sagt.
asbjørnsen
31.08.2024 kl 21:13
5899
Så det vil komme kontant- og aksjetransaksjon per skip framover?
Cruelly
31.08.2024 kl 23:21
5964
Ja, alt skjer skip for skip inntil alle skipene således er overført. Her snakker vi nok overføring når skipene enkeltvis fortløpende ankommer havn vil jeg tro.
Jeg tror det blir fantastisk vakkert å sitte som aksjonær i Avance Gas fremover. Det er voldsomt mye penger som skal til aksjonærene både av overskudd av egen fraktvirksomhet i forhold til fraktrate og i neste omgang utbytte-utbetalinger fra BW LPG til Avance Gas og så til Avance Gas sine aksjonærer for tilsvarende fremover og så alle pengene for salg av alle skipene. Det bare strømmer på nå hvert eneste kvartal. Jeg har aldri hørt om en slik pengefest for aksjonærer noen gang.
Jeg tror det blir fantastisk vakkert å sitte som aksjonær i Avance Gas fremover. Det er voldsomt mye penger som skal til aksjonærene både av overskudd av egen fraktvirksomhet i forhold til fraktrate og i neste omgang utbytte-utbetalinger fra BW LPG til Avance Gas og så til Avance Gas sine aksjonærer for tilsvarende fremover og så alle pengene for salg av alle skipene. Det bare strømmer på nå hvert eneste kvartal. Jeg har aldri hørt om en slik pengefest for aksjonærer noen gang.
Superoptimist
01.09.2024 kl 16:47
6001
Hvis det skal bli så vakkert å sitte med Avance aksjene fremover hvorfor har aksjen da falt så voldsomt?
Cruelly
01.09.2024 kl 18:35
5931
Det skjer jo hver gang forut for utbytte-utbetalinger at kursen presses ned først med vilje, det er ikke noe nytt, og det har vært tatt opp i sinne og i frustrasjon utallige ganger i alle år i Avance Gas trådene både på det gamle og det nye forumet her hvor man forbanner Oslo Børs tilstandene hvor meglerhusene herjer o.s.v., så det irriterende fenomenet skulle det være unødvendig å analysere nærmere.
Denne gangen er det nok også en del som selger fordi de ikke helt har skjønt tegningen med salget av de mange skipene til BW LPG og at det faktisk er et mektig smart og lønnsomt sjakktrekk; Avance Gas vil ikke gå glipp av en eneste inntektskrone fra fraktratene innen LPG-frakt-sektoren og heller ikke vi aksjonærene da det vil bli noen vanvittige utbytte-utbetalinger fra BW LPG til selskapets nest største aksjonær Avance Gas. I tillegg får selskapet strøket alt gjeld og en kjempesum i kontanter fra skipssalget som skal utbetales til alle oss aksjonærene både i etterkant av Q3- og Q4 rapporteringen. I mellomtiden tjener Avance Gas også direkte på fraktratene ut hele dette året. Og etter alt dette er fortsatt Avance Gas et rederi med skip og med flere skip i bestilling samt et holdingselskap gjennom sine aksjer i BW LPG, aksjer som det er sagt kan beholdes eller deles direkte ut til aksjonærene eller selges og pengene gis til aksjonærene eller benyttes som kapital ved inngåelse av samarbeid med - eller oppkjøp av - noe lukrativt.
Jeg forstår ikke dem som selger nå, men det er klart at mange har en kjempegevinst her fra da aksjen kostet 17 kr eller lavere og at det kanskje for dem synes naturlig eller fristende å selge nå. Men uansett, ingen kan da tro at Store-Ulv som "nær på eneeier" av Avance Gas har bestemt dette om det ikke ligger en voldsom lønnsomhet i det og et intelligent strategisk grep? Det er kun èn grunn til de forandringene vi ser i selskapet nå, og det er griskhet for å oppnå mer penger til oss alle aksjonærene enn hva som vi ellers ville fått. Og jeg henger meg gjerne på Store-Ulv sin strategi og griskhet når vi sitter på samme side av bordet; det som gagner ham gagner meg og alle andre aksjonærer i Avance Gas og han gjør ingenting som ikke gagner ham, og det gjernest voldsomt også.
Om ikke alt står like klart frem for alle, så husk at Store-Ulv hadde ikke vært der han er i dag økonomisk om han bare hadde tenkt som deg og meg og ikke hatt en større forståelse for forretning og strategi.
"John Fredriksen (født 1944) er en norskfødt olje- og shippingmagnat med kypriotisk statsborgerskap. Han kom fra vanlige kår, men bygget opp en formue fra grunnen. Tidsskriftet Kapital vurderte at John Fredriksen i 2023 var god for 205 milliarder kroner. I desember 2023 anslo Finansavisen Fredriksens formue til 230 milliarder kroner. En økende del av formuen var da plassert i obligasjoner, eiendomsaksjer og fast eiendom, i tillegg til at shippingaksjene anført av Frontline og Avance Gas Holdings hadde steget kraftig. Han antas å være verdens største tankreder, Kypros' rikeste person, og den rikeste nålevende person født i Norge. Etter suksessen som forretningsmann har John Fredriksen flyttet fra Norge og frasagt seg sitt norske statsborgerskap.".
Sitat, Wikipedia.
Denne gangen er det nok også en del som selger fordi de ikke helt har skjønt tegningen med salget av de mange skipene til BW LPG og at det faktisk er et mektig smart og lønnsomt sjakktrekk; Avance Gas vil ikke gå glipp av en eneste inntektskrone fra fraktratene innen LPG-frakt-sektoren og heller ikke vi aksjonærene da det vil bli noen vanvittige utbytte-utbetalinger fra BW LPG til selskapets nest største aksjonær Avance Gas. I tillegg får selskapet strøket alt gjeld og en kjempesum i kontanter fra skipssalget som skal utbetales til alle oss aksjonærene både i etterkant av Q3- og Q4 rapporteringen. I mellomtiden tjener Avance Gas også direkte på fraktratene ut hele dette året. Og etter alt dette er fortsatt Avance Gas et rederi med skip og med flere skip i bestilling samt et holdingselskap gjennom sine aksjer i BW LPG, aksjer som det er sagt kan beholdes eller deles direkte ut til aksjonærene eller selges og pengene gis til aksjonærene eller benyttes som kapital ved inngåelse av samarbeid med - eller oppkjøp av - noe lukrativt.
Jeg forstår ikke dem som selger nå, men det er klart at mange har en kjempegevinst her fra da aksjen kostet 17 kr eller lavere og at det kanskje for dem synes naturlig eller fristende å selge nå. Men uansett, ingen kan da tro at Store-Ulv som "nær på eneeier" av Avance Gas har bestemt dette om det ikke ligger en voldsom lønnsomhet i det og et intelligent strategisk grep? Det er kun èn grunn til de forandringene vi ser i selskapet nå, og det er griskhet for å oppnå mer penger til oss alle aksjonærene enn hva som vi ellers ville fått. Og jeg henger meg gjerne på Store-Ulv sin strategi og griskhet når vi sitter på samme side av bordet; det som gagner ham gagner meg og alle andre aksjonærer i Avance Gas og han gjør ingenting som ikke gagner ham, og det gjernest voldsomt også.
Om ikke alt står like klart frem for alle, så husk at Store-Ulv hadde ikke vært der han er i dag økonomisk om han bare hadde tenkt som deg og meg og ikke hatt en større forståelse for forretning og strategi.
"John Fredriksen (født 1944) er en norskfødt olje- og shippingmagnat med kypriotisk statsborgerskap. Han kom fra vanlige kår, men bygget opp en formue fra grunnen. Tidsskriftet Kapital vurderte at John Fredriksen i 2023 var god for 205 milliarder kroner. I desember 2023 anslo Finansavisen Fredriksens formue til 230 milliarder kroner. En økende del av formuen var da plassert i obligasjoner, eiendomsaksjer og fast eiendom, i tillegg til at shippingaksjene anført av Frontline og Avance Gas Holdings hadde steget kraftig. Han antas å være verdens største tankreder, Kypros' rikeste person, og den rikeste nålevende person født i Norge. Etter suksessen som forretningsmann har John Fredriksen flyttet fra Norge og frasagt seg sitt norske statsborgerskap.".
Sitat, Wikipedia.
Superoptimist
02.09.2024 kl 08:29
5801
Fra den 18/9 går aksjene eksklusiv utbytte på $ 1.35. Lurer på hva som skjer med prisen på aksjene!
sverre_stang
02.09.2024 kl 16:49
5671
Da tenker jeg kursen korrigerer ned med ca 15kr?
Redigert 02.09.2024 kl 16:49
Du må logge inn for å svare
stockwalker
03.09.2024 kl 10:01
5364
Er vi ikke på kun stålverdien nå, ca 128+-?
Er det iberegnet verdien av skip som selges, eller er det verdien av gjenværende redusert selskap med uybyggings-porteføljen 2025-2026 o.a. ..?
Er det iberegnet verdien av skip som selges, eller er det verdien av gjenværende redusert selskap med uybyggings-porteføljen 2025-2026 o.a. ..?
Superoptimist
03.09.2024 kl 17:33
5324
Kunnskapsmessig virker det på meg som om Fredriksen har satt oss i en katastrofe. Er det riktig eller??????
Cruelly
03.09.2024 kl 19:22
5251
Det store eller riktige spørsmålet er egentlig: Hva tror egentlig enkelte er så galt med dette salget? Forstår de ikke at Avance Gas vil fortsette å tjene penger fra det samme segmentet gjennom eierskapet i BW LPG? Og ellers dra inn noe helt utrolig på renter på hva som utgjør pengedelen av oppgjøret? Og at det er oss aksjonærene som det hele ender hos til slutt? Jeg tror hva det er frykt for hva de ikke forstår og for det ukjente som driver kursen i øyeblikket. På den annen side: Om markedet mener at å selge skipene var kjempedumt, hvorfor mener ikke markedet at å kjøpe skipene var kjempesmart? BW LPG stuper jo også. Det er noe alvorlig misforstått eller selvmotsigende i markedet og galt fatt når begge parter i en handel straffes noe helt enorm enda hva som oppnås i dem er helt motsatt av hverandre.
Hvem selger aksjer i så store mengder om dagen?
Hvem selger aksjer i så store mengder om dagen?
sverre_stang
03.09.2024 kl 20:08
5220
Fredriksen er vel i samme båt som oss, bare at han eier 78% av båten, mens du og meg bare eier en lanterne?
Redigert 03.09.2024 kl 20:09
Du må logge inn for å svare
Cruelly
03.09.2024 kl 22:43
5192
Nettopp, og da kan vi ikke anta noe annet enn at han har foretatt dette grepet fordi det vil være mer lønnsomt og smart enn noe annet, for ham selv og for oss. Ingenting skjer i dette selskapet uten at det er ham som står bak strategien og beslutningene.
stockwalker
04.09.2024 kl 08:11
5080
Hvem selger aksjer i så store mengder om dagen?.. noen med pålogg Tekinvestor inside burde se og rapportere det her..
Bullen
04.09.2024 kl 16:02
5100
Har regnet litt på det. Gevinst for hver aksjonær blir ca.64 kroner for cash oppgjøret og ca 39 for aksjene BWLPG ut ifra dagens kurs som er ca. 160.
utbytte fra Q2 er ca. 15. Totalt 118....... alt er veldig ca. tall. Kursen er akkurat nå 122. ...... Og det kommer mye mere penger, etter dette har vi Q3 og Q4... og nye båter. Mulig at jeg er litt på jordet her.?
utbytte fra Q2 er ca. 15. Totalt 118....... alt er veldig ca. tall. Kursen er akkurat nå 122. ...... Og det kommer mye mere penger, etter dette har vi Q3 og Q4... og nye båter. Mulig at jeg er litt på jordet her.?
Cruelly
04.09.2024 kl 16:46
5183
...og dernest til neste år utbytter gjennom det enorme eierskapet i BW LPG.
Redigert 04.09.2024 kl 16:46
Du må logge inn for å svare
102oktan
04.09.2024 kl 20:56
5135
Agas kommer at selge eller dele ut alle BWLPG-aksjer sa Kalleklev.
Asked on an earnings call what the plan is for the stock, chief executive Oystein Kalleklev said the company is not expecting to become an indirect owner of BW LPG. “We are not planning to sit on those shares and be kind of a derivative of BW LPG,” he explained.
“Our intention is to return that asset in either cash or shares.”
Asked on an earnings call what the plan is for the stock, chief executive Oystein Kalleklev said the company is not expecting to become an indirect owner of BW LPG. “We are not planning to sit on those shares and be kind of a derivative of BW LPG,” he explained.
“Our intention is to return that asset in either cash or shares.”
sverre_stang
05.09.2024 kl 11:43
4979
Freight Route Liquid Petroleum Gas (Baltic) Futures (JLPU24) 62.786s -1.055 (-1.65%)
Allrounder
09.09.2024 kl 16:53
4158
I dag var det siste handelsdag for å være med på det ordinære utbyttet.
Men de nevner i siste rapport om at det skal betales ekstraordinært utbytte når salget av de 12 skipene endelig er lukket (bokstavelig oversatt😄). Når kan man forvente at det skjer? Og vil den utdelingen ha egen x-dag?
Men de nevner i siste rapport om at det skal betales ekstraordinært utbytte når salget av de 12 skipene endelig er lukket (bokstavelig oversatt😄). Når kan man forvente at det skjer? Og vil den utdelingen ha egen x-dag?
sverre_stang
09.09.2024 kl 18:13
4173
Agas disponerer skipene ut året. Da blir oppgjøret gjort i -25. Det samme gjelder utbyttet. Tidspunkt blir meldt via børsmelding.
Lilleulv477
09.09.2024 kl 21:15
4049
The transactions and delivery of ships to the Buyer is scheduled to take place in the window September 15 to December 31, 2024
Superoptimist
10.09.2024 kl 14:58
3939
sverre_stang skrev Da tenker jeg kursen korrigerer ned med ca 15kr?
Det ble mye verre enn det gitt Sverre. Ikke mye bedre for BWLPG heller, tålte ikke inngangen på NYSE børsen?
Superoptimist
10.09.2024 kl 16:00
4148
Man kan jo undres over hvor dette bærer hen. Utrolig at denne aksjen har falt mer enn 50%%%%%, og se anbefalinger for fremtiden!
https://www.investing.com/equities/avance-gas-holding-ltd-technical
https://www.investing.com/equities/avance-gas-holding-ltd-technical
Rui
12.09.2024 kl 10:00
3732
Avance Gas Holding Ltd: Presentation at the Pareto Securities' Energy Conference 12september 2024.
GAME PLAN GOING FORWARD: THREE ALTERNATIVES FOR AVANCE GAS
1
Selling the vessels to a third party without a charter agreement in place
▪ Selling the vessels in the second-hand market. Yard quotation now low $70m per ship of similar spec, but with delivery in 2027 rather than 25/26
Pros:
✓ Strong value creation from the investments due to increased newbuilding and resale prices, with limited invested capital
✓ There has already been interest in the vessels, making the sale process expected to be smooth
✓ Provides immediate liquidity which can be distributed to shareholders
Cons:
ꟷ Not benefiting from potential strong charter agreements that could provide a better price
ꟷ Closing down Avance Gas
2
Selling the vessels to a third party after securing charter agreemeents
▪ Selling the vessels after securing medium- to long-term charter agreements with strong counterparties
Pros:
✓ Potential for a higher sale price by selling cash flow rather than just their steel value
✓ MGC term market has improved markedly
✓ Attracts a wider range of potential buyers, including tonnage providers who are likely very interested
Cons:
ꟷ Securing long-term charter agreements can take time, potentially delaying the sale
ꟷ Exposure to market risks during the period of securing charter agreements
3
Avance Gas to be a fully operator and expand the MGC fleet
▪ Avance Gas becomes a full operator and expands its fleet through M&A and/or contracting of more MGCs
Pros:
✓ Exposureto theattractive ammonia market
✓ Potentiallong term charter agreements could provide cash flow visibility
✓ Strongorganizational setup with proven capabilities of creating shareholder values & access to capital through existing listing
Cons:
ꟷ Currently, sub-scale number of vessels
ꟷ In anycase, we will repay the capital from the VLGC sale to our shareholders. Hence, expansion of MGC fleet will probably require us to raise new capital to finance such growth
GAME PLAN GOING FORWARD: THREE ALTERNATIVES FOR AVANCE GAS
1
Selling the vessels to a third party without a charter agreement in place
▪ Selling the vessels in the second-hand market. Yard quotation now low $70m per ship of similar spec, but with delivery in 2027 rather than 25/26
Pros:
✓ Strong value creation from the investments due to increased newbuilding and resale prices, with limited invested capital
✓ There has already been interest in the vessels, making the sale process expected to be smooth
✓ Provides immediate liquidity which can be distributed to shareholders
Cons:
ꟷ Not benefiting from potential strong charter agreements that could provide a better price
ꟷ Closing down Avance Gas
2
Selling the vessels to a third party after securing charter agreemeents
▪ Selling the vessels after securing medium- to long-term charter agreements with strong counterparties
Pros:
✓ Potential for a higher sale price by selling cash flow rather than just their steel value
✓ MGC term market has improved markedly
✓ Attracts a wider range of potential buyers, including tonnage providers who are likely very interested
Cons:
ꟷ Securing long-term charter agreements can take time, potentially delaying the sale
ꟷ Exposure to market risks during the period of securing charter agreements
3
Avance Gas to be a fully operator and expand the MGC fleet
▪ Avance Gas becomes a full operator and expands its fleet through M&A and/or contracting of more MGCs
Pros:
✓ Exposureto theattractive ammonia market
✓ Potentiallong term charter agreements could provide cash flow visibility
✓ Strongorganizational setup with proven capabilities of creating shareholder values & access to capital through existing listing
Cons:
ꟷ Currently, sub-scale number of vessels
ꟷ In anycase, we will repay the capital from the VLGC sale to our shareholders. Hence, expansion of MGC fleet will probably require us to raise new capital to finance such growth