Fremtiden for lakseaksjer?

Med svingende laksepriser og skatteendringer, hva er fremtiden for Oslo Børs' lakseaksjer?

https://www.investwiser.net/post/fremtiden-for-lakseaksjer-en-analyse-av-potensiale-og-utfordringer
milk
11.09.2023 kl 11:05 1275

SALM skal opp 15-20% før nyttår. Potensialet etter oppkjøp er større en markedet har tatt inn over seg! Fisk er generelt sunn og god mat som ikke vil gå av "moten i overskuelig fremtid. Tvert imot så er etterspørselen stigende i de fleste segment..
vicktor
11.09.2023 kl 15:39 1193

Salmar et selskap med en lys fremtid. De forventer å øke produksjonen med 33 %, uten at de trenger å
tilføre noe særlig med kapital. Forstår ikke at investorer en mer opptatt av dette selskapet.
Jeg har allerede høstet en pen gevinst, da jeg kjøpte meg inn på kr 314,80,- første gang.
Her vil det ganske sikkert bli en fin reise fremover.

Det kommer jo snart daglig nye artikler om elendig dyrevelferd og elendig kvalitet. Laks med åpne sår over hele kroppen. Selvdød fisk fra Lerøy blir solgt på markedet. 60 millioner laks dør i merdene hvert år. Lakselus og sykdom. Befolkningen i Island og Chile er rasende. Og denne kom i dag:

"Israel sendte stinkende laks tilbake til Norge – EU-land har også klaget på kvaliteten
Et parti med norsk laks til Israel ble beskrevet som illeluktende og misfarget. Også EU-land har klaget på kvaliteten, bekrefter Mattilsynet overfor NRK.

Reaksjoner på israelske supermarkeder
NRK har fått tilgang til korrespondansen mellom israelske myndigheter og det norske Mattilsynet. Tilsynet ble varslet om urovekkende funn i starten av januar 2022:

I tillegg til stanken og ettersmaken, hadde laksen også åpne sår, svarte flekker, var blek og misfarget.

Myndighetene sendte det første partiet med laks tilbake til Norge tidlig i 2022.

Noen måneder senere kom det også klager på norsk laks fra kunder på israelske supermarkeder.

Det israelske helsedepartementet konkluderte med at laksen var av så dårlig kvalitet at den var forbudt å selge.

Mattilsynet fikk oversendt dokumentasjon og bilder av funnene. Analyser i Norge bekreftet at israelske myndigheter hadde rett i at kvaliteten vår dårlig."

https://www.nrk.no/norge/israel-sendte-stinkende-laks-tilbake-til-norge-_-eu-land-har-ogsa-klaget-pa-kvaliteten-1.16647983

. Israel sender altså tilbake fisk som nærmest er råtten. Mange EU land reagerer også på kvaliteten. Dyrevelferd betyr lite for den, men markedet burde vel gjøre det. Det kan bikke over når man jakter stadig nye milliarder som eneste mål. Dette er et enormt prestisjetap for norsk laks.

Som svar på spørsmålet ditt tror jeg framtiden er dårlig hvis de ikke skjerper seg. Og da mener jeg skjerper seg. Det holder ikke med å love at de skal det. Det har de gjort i mange tiår.
milk
24.11.2023 kl 17:12 816

Kan ikke du "flua" skrive litt om transport av sau med båt fra Australia og New Zealand? Eller transport av storfe i USA.... Du kan jo google hvis du mangler info!!

I alle dager hvorfor skulle jeg det? Dette er en tråd om fiskeoppdrett. Og at det drives utbredt dyremishandling andre steder i verden rettferdiggjør da ikke at vi skal drive med det også. Dette var et merkelig innlegg. Typisk norskt. Jeg kan gjøre absolutt hva jeg vil siden det er noen som er enda verre enn meg.

Og dette gjelder ikke bare dyrevelferd men også dårlig omdømme kvalitetsmessig. Det er nok den største trusselen. Jeg vil i hvert fall ikke kjøpe slik laks.
Redigert 24.11.2023 kl 17:45 Du må logge inn for å svare

Ja, helt enig med deg flua og innlegget til melk er latterlig dårlig. Elendig sammenligning
Er trist hvordan vi godtar behandlingen av laks og fisk. Det er egentlig merkelig.
«40.000 fisk strøk med, jaja det ble dyrt for aksjonærene» står det i avisene.
Tenk om det døde titusener av gris eller sau av samme behandling fisken får. Da ville det blitt ramaskrik
Er det egentlig forskjell på livet til en fisk, eller gris, eller hund for den slags skyld?

Tror for mange har sett for lenge på barnetv, slik at de tillegger dyr mennesklige egenskaper. Meneskeføde skal selvsagt behandles hygenisk korrekt
og unødig lidelse skal unngås. Men dyr og fisk er og blir menneskeføde og forøvrig føde for andre rovdyr, det er slik naturen er innrettet. Fluefiskere har jeg ellers ingenting til overs for, de slipper gjerne fisken de fanger ut igjen, som en sportsgreie, mens miliarder av mennesker ville bedt på sine knær om å få spise den fisken. Svolt tror jeg er et ukjent begrep for mange som skriver her, likeledes det å produsere mat til en befolkning som kommer til å øke med 30% de kommende tretti år.

Menneskelige egenskaper, er du helt borte eller Markedsmannen?

Unødig lidelse sier du som en selvfølgelighet, det er jo nettopp det som til stadighet skjer, og lakseselapene trekker på skuldrene og sier de skal ettergå rutiner, men skjer lall.

Ellers spiser jeg fisk og investerer i lakseselskap, men betyr ikke at de har en lang vei å åg når det gjelder dyrevelferd. Dyrene er ikke på jorda utelukkende for å være føde for oss, selv om vi er en form for rovdyr
milk
25.11.2023 kl 17:46 537

Jeg ville bare "fiske" ut om du har innsikt i dyrevelferd rent generelt! Det har du tydelig vis ikke......