Statsstøtte MNOK 482. Mcap. MNOK 82

Taycon
HRGI 15.09.2023 kl 10:19 81185

https://horisontenergi.no/
Lisens for co2 lagring/Polaris i Barentshavet. Kapasitet 100 mill. tonn. Operatør/partnerskap PGNiG/ORLEN LoI 5. september 23.

HRGI har fått tildelt 1 av totalt 5 lisenser for co2 lagring på norsk sokkel.

Oversikt over lisenser og hvem som har søkt og hvem som fikk tildeling:
https://www.npd.no/fakta/co2-lagring/tillatelser-til-co2-lagring/2023/

https://energiogklima.no/klimavakten/kvotemarked-eu-og-verden/

Markedsverdi 127,7 mill. og ca. 260 mill. kontant. Selskapet vil få ytterligere 482 mill. fra Enova dersom Barents Blue prosjektet realiseres. Årlig produksjon på 1 mill tonn ren nh3. Antall aksjer 22 325 980.

Co2 lagring i Nordsjøen:
https://horisontenergi.no/projects/errai/

Nylig tildelt kraft og et steg nærmere realisering av ammoniakk produksjon i Hammerfest samt 482 mill. i støtte fra Enova.
Fertiberia: Partnerskap i Barents Blue prosjektet. Ny avtale
ble landet 25. aug. 23. Fertiberia eies av Triton Partners. https://www.triton-partners.com/portfolio/fertiberia/
Lisens for co2 lagring/Polaris i Barentshavet. Kapasitet 100 mill. tonn.

Største eier: E.on som før øvrig betalte 370 mill. for 25,56% av aksjene i selskapet - dvs. kr 65 pr. aksje.

The E.ON Group is one of Europe's largest operators of energy networks and energy infrastructure and a provider of innovative customer solutions for approx. 48 million customers. Thus, we are decisively driving forward the energy transition in Europe and are committed to sustainability, climate protection, and the future of our planet.
https://www.eon.com/en.html

CO2-lagring:
https://www.npd.no/fakta/co2-lagring/

Gammel tråd:
https://www.finansavisen.no/forum/thread/160452/view


NB! All handel med aksjer innebærer risiko. Gjør selvstendig undersøkelser og husk at skribenter her inne og andre steder ofte har en agenda. Min agenda er å selge det glade budskap. Husk at du i ytterste konsekvens kan du tape alt eller gjøre en meget hyggelig investering. Det vil tiden vise.
Redigert 04.05.2024 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
Osvaldsen
12.12.2023 kl 14:07 3818

Gratulerer med fin oppgang siste dager gutter, men dessverre, den handles på femmer'n igjen i løpet av uken... Så er du i pluss så ville jeg nok sterkt vurdert å ta gevinsten :)

Osvaldsen
X-43 scramjet
12.12.2023 kl 14:14 3824

Alltid fint å høre på en gledes dreper. God jul til deg og
Osvaldsen
12.12.2023 kl 14:17 3829

Dont shoot the messenger....

Osvaldsen
Taycon
13.12.2023 kl 07:23 3750

Markedet har i lang tid oversett Hrgi. Aksjen er fortsatt sterkt underpriset og er ikke i nærheten av å reflektere selskapets verdi. Hrgi har nå 3 europeiske energigiganter med på laget og det i seg selv er imponerende.
Redigert 13.12.2023 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
Taycon
13.12.2023 kl 07:36 3731

Mulig BK har rett i spekulasjon om at 50% av Polaris er solgt for kr 100.000.000 og det er i også fall hyggelig, men like viktig at PUN/Orlen nå vil drive prosjektet framover. Kapasitet: 100 mill. tonn CO2.
Redigert 13.12.2023 kl 07:40 Du må logge inn for å svare
På sporet
13.12.2023 kl 09:14 3841

Ja, det ser ut som vi må være tålmodige, men plutselig spretter den opp. Jeg tror det generelt blir bedre å sitte i fornybart fremover, når markedet nå snur bort fra fosilt. HRGI er sånn sett perfekt posisjonert.
artumas
13.12.2023 kl 17:02 3697

Ser ut som endel allerede tar gevinst på disse nivåene.
tuja
13.12.2023 kl 18:03 3647

Nesten utrolig at kursen ikke har gått mere på en meget god melding, der PUN nå blir operatør, og går innmed 50% eierskap. Burde stått mimimum i tosiffret kurs i kroner.
skadi
13.12.2023 kl 19:23 3717

Den går ikke før ledelsen kommer med en salgssum. Stor forskjell mellom en symbolsk krone, eller hundre millioner, kanskje mer.
Osvaldsen
14.12.2023 kl 10:37 3574

Hvorfor skulle den stige til 2 sifret på denne meldingen? Nå er dere et steg nærmere utvanning, det er som de fleste vet ikke positivt....
Ellers registrerer jeg at den handles på 5 tallet igjen, som jeg sa for et par dager siden.

Osvaldsen
tuja
14.12.2023 kl 10:51 3552

Fearnley med foreløpig TP på 14kr. Over 100% oppside til target.
Osvaldsen
14.12.2023 kl 11:15 3528

Og den "oppsiden " kommer bare til å bli større og større etterhvert som kursen faller. Eller er det kurs etter spleis Fearnley tipper på? ;)
Og hadde Taycon vært ærlig med dere som ikke er i stand til å undersøke noe selv så hadde hen lagt ut riktig link til BDO og tjenester(ikke revisjon som hen gjorde), der ser dere at hvem som helst kan kjøpe seg en analyse. Hrgi blir mer og mer desperat....

Osvaldsen
tuja
14.12.2023 kl 11:26 3518

Ikke alle som har samme synspunkt. L.Brandeggen på xi har HRGI som en av sine jule/nyttårskuler.
Klabbeføre
14.12.2023 kl 12:05 3494

Mange julenisser i denne aksjen som gir bort aksjene sine billig

Solgt ned 10% til 5.52 på en knallgrønn børsdag, utrolig..
artumas
14.12.2023 kl 13:17 3449

Aldri feil å ta gevinst heter det seg. Omsetningen er dalende igjen etter meldingen. Det svekker aksjen. Små volum som skal til for å snu kursen i den ene eller andre retningen.
tuja
14.12.2023 kl 13:39 3497

Liten tvil om at CCS er framtida basert på avtaketeksten fra møtet i Dubai.
På sporet
14.12.2023 kl 15:03 3462

Ja, dette var trege saker. Ser ut som vi må få mer tydelige nyheter med tall. Ser ut til å komme noe i slutten an mnd.
Taycon
14.12.2023 kl 19:01 3427

Verdsettelsesrapport fra BDO datert 2. des. 2023 på kr. 491.000.000 og markedsverdi pr. d.d kr. 128.200.000. Himmel og hav mellom rapportens nåverdi av Hrgi og dagens kurs. Man kan jo spekulere i hva verdien hadde blitt hvis man forsøkte å beregne fremtidige inntekter av co2 lageret med kapasitet på 100 mill. tonn. Antar at Pun/Orlen har regnet på det og de har nok ikke kjøpt 50% av Polaris i blinde.
Hvor ble det forresten av de kr. 482.000.000 som er tildelt Hrgi - utelatt fra rapporten fordi det ikke ansen som "nåverdi"?
Redigert 14.12.2023 kl 19:45 Du må logge inn for å svare
Osvaldsen
14.12.2023 kl 19:47 3548

Se der ja. Så du sier at BDO er enig med undertegnede, at det ikke har noen verdi? Hehe, det må jo være litt nedtur? Atpå til fra en kjøpt analyse....

Osvaldsen
BK 26
14.12.2023 kl 19:48 3604

Se der, igjen deles det gavmildt med velmente råd. Plutselig er ydmykheten og forsiktighetsprinsippet vedrørende økonomisk rådgivning borte - og oraklet tilbake. Venter fortsatt på innspill hva jeg skal gjøre med penger som blitt tjent på QFR.

De som kastet kortene på 4-tallet etter din anbefaling er sikkert veldig takknemlig.

I din iver med å diskreditere Taycons innspill er det litt morsomt at du selv, i samme slengen, gjør konklusjoner som viser du ikke skjønt noenting. Når du selv harselerer med at noen kan prise et selskap utifra cash-beholdning, priser du selv etter cashburn. Når du selv harselerer med verdiene i Hrgi fra rapporten til BDO’s så har du faktisk ikke skjønt at det ikke er en analyse. BDO-rapporten er ingen investor-rapport, det er en tredjepartsvurdering av verdier for å gjøre en utfisjonering mest mulig riktig. Det kan ha nokså alvorlig konsekvenser å drive med oppblåste verdier eller vise versa i feks et juridisk og skattemessig perspektiv. Nedsiden for BDO hvis de skulle usakelig drive med åpenbart oppblåste verdier i en slik rapport er virkelig betydelig. Tror du virkelig seriøst at BDO selger en slik rapport for noen fattige par hundre tusen og dermed setter hele sitt renomé på spill? Selvsagt er det ikke et fasit på hva immaterielle tilganger og lisens er verdt, men med all respekt tror jeg BDO’s estimat på dette er vesentlig nærmere enn Osvaldsen - Budbringeren. Men varsågod, hva mener oraklet at en CCS-lisens i Barentshavet er verdt og hva mener oraklet at en samarbeidsavtale om å bygge ammoniakk-anlegg i Hammerfest med en av Europas største gjødselselsksp er verdt? Og hva mener du at LOI’er på Co2-lagring med en rekke selskap (bl a E-on) er verdt? Kjør på, hvis oss andre ditt regnestykke og tanker som slakter BDO’s verdisettelser.
Osvaldsen
14.12.2023 kl 20:26 3576

Hei hei BK 26.

La oss starte med det første, når har jeg gitt gavmilde råd eller anbefalinger?
I god Hrgi-aksjonær ånd så tas ting ut av kontekst, vries og vendes på og tillegger andre debattanter både meninger og handlinger de ikke har.

Som tidligere nevnt ser jeg ingen grunn til å investere i Hrgi så lenge ting er som de er. Du har rett til dine egne meninger og det respekterer jeg uten å komme med flåsete karakteristikker av deg av den grunn. Når jeg ser på historikken på aksjekursen så har jeg forståelse for at du er frustrert så jeg skriver det bare på frustrasjonskontoen ;)
Så til dine spørsmål om CCS-lisens, samarbeidsavtale om å bygge ammoniakk anlegg og LOI på Co2 lagring. Enn så lenge har ikke dette noe særlig verdi, ganske enkelt fordi det ikke kan brukes til noe som helst, f.eks garanti for å skaffe kapital. Hrgi har behov for minimum 12mrd om Fertiberia inngår 50% partnerskap. Jeg regner med de trenger en del mer siden inflasjon er såpass høy.
Hrgi har p.t. ingen inntekter, minkende kontantbeholdning og et grassalt behov for friske penger, you do the math. Jeg registrerer også at markedet er enig i undertegnede. Stort mer er det vel ikke å si, da blir det bare mer å vri å vende på for Hrgi aksjonærene ;)

Osvaldsen

Taycon
14.12.2023 kl 20:26 3622

Nedtur😂 Det er jo helt topp hvis nåverdi rapporten ikke har omfattet Enova støtten på MNOK 482. Alle forstår at det ikke er noen ulempe for Hrgi å bli sponset med nesten en halv milliard.
Redigert 14.12.2023 kl 20:40 Du må logge inn for å svare
Taycon
15.12.2023 kl 07:22 3493

Horisont Ammoniakk As verdsettes i BDO’s rapport til nåverdi (primo des. 23) MNOK 199.500. Hrgi har fått innvilget/tildelt støtte/gratispenger fra Enova på MNOK 482. Nærmer seg 1 mrd. dersom man summerer nåverdi og støtte. Noe sier meg at aksjen er grisebillig, men det er jo kun min subjektive og inhabile oppfatning.
Redigert 15.12.2023 kl 07:24 Du må logge inn for å svare
Taycon
15.12.2023 kl 08:06 3457

Pun/Orlen: Sterk partner/del eier.
In the prestigious Fortune 500 Europe ranking, ORLEN has secured the 44th spot, confirming the Company's strong position in the region. The list, prepared by the renowned US-based magazine Fortune, is based on 2022 revenue figures.
https://www.orlen.pl/en/about-the-company/media/press-releases/2023/november-2023/orlen-ranked-high-among-Europes-500-largest-companies
BK 26
15.12.2023 kl 15:18 3312

Hei,

Fair enough - beklager den noe krasse ordbruken og karakteristikken. Jeg tar det til etterretning. Det sagt, så synes jeg jo det er litt spesielt at du tar martyrskap her nå når du tidligere kalt Taycon både bløffmaker og løgner. Er ikke det flåsete karakteristikk? Hva det gjelder anbefalinger har du gjentatte ggr påpekt at du mener det kun finnes signifikant utvanning i horisonten for dagens aksjonærer. Dette har du påpekt hvertfall den tid jeg vært aksjonær (kjøpte de første aksjene mine i aug 23). Hvis ikke det er en anbefaling så vet ikke jeg. Eller mener du at det er kun kjøptips (ikke salg) som definisjonsmessig er anbefaling? "Utrolig" nok ligger jeg i pluss på min investering, det har forsåhvitt absolutt ingen betydelse i forhold til diskusjonen om verdier. Det er helt ok at du mener det ikke finnes noen verdier i Horisont p.t. men tydeligvis anser en hel del meget store industrielle europeiske aktører noe annet. Hvorfor i alle dager har E-on dyttet penger inn i horisont, Ferbertia inngått samarbeidsavtale og PgNig kjøpt 50% av en lisens som har null verdi? Jeg argumenterer for at de vet bedre enn deg, men meg om det.

Uansett, god helg og igjen beklager jeg ordbruk og karakteristikk:)
Taycon
15.12.2023 kl 19:15 3262

Hrgi har som kjent solgt 50% av lisensen til PUN. Det muligens ikke alle er klar over er at for et år siden hadde de kun 30% av lisensen. Hrgi har altså økt til 50 og solgt resterende🥳 https://factpages.npd.no/en/bsns_arr_area/pageview/c02licences/40889715
Redigert 15.12.2023 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
skadi
15.12.2023 kl 19:29 3330

Hvor mye betalte HRGI for de resterende 70 prosent?
Taycon
15.12.2023 kl 19:49 3369

Tror ikke de har betalt noe som helst, men rett og slett overtatt som konsekvens av at Eqnr og Vår trakk seg.
Redigert 15.12.2023 kl 19:50 Du må logge inn for å svare
skadi
15.12.2023 kl 19:58 3367

Hhm, ok. Da blir det spennende å se om de klarer å få betalt for de 50 prosent de "solgte".
Ermo
15.12.2023 kl 21:26 3319

Selskapet har sikkert gitt halve foretaket vekk gratis, uavhengig av at karbonlagring og ammoniakk er på sitt mest populære på 10 år.

Logisk det
Redigert 15.12.2023 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
Osvaldsen
15.12.2023 kl 21:36 3306

@BK 26

Du har helt rett i at jeg har påpekt at det kommer utvanning, men er min mening det samme som en anbefaling? Om du velger å tolke det som en anbefaling så er det opp til deg. Og ja, jeg tror det kommer en massiv utvanning dersom planene blir noe av.
Du har også helt rett i at jeg har brukt slike uttrykk til Taycon. Det har vært i forbindelse med der vedkommende har lagt ut feilaktig informasjon eller bare deler av informasjon. Om det skyldes en bevisst handling eller uvitenhet skal jeg ikke gå innpå, men det har vært gjentatte ganger og antageligvis for å forsøke å påvirke aksjekursen. Altså, når du er aksjonær og har hausset i månedsvis uten å vite selv hva du har investert i? Det blir for dumt. Nok om det, Taycon er sikkert en hyggelig og likenes kar sånn ellers :)

Igjen har du nok helt riktig! E-on, Fertiberia og PgNig vet nok mye bedre enn meg hvorfor de har inngått div intensjonsavtaler med Hrgi. At de er store industrielle aktører bestrides ikke men, det er ikke Hrgi. Det er det som er utfordringen. Hrgi har p.t. ingenting å stille opp med. Partnerne kan sikkert forsvare sine forpliktelser det kan ikke Hrgi og det må de løse. Hrgi er kvalifisert for betinget støtte på 482mill, flott, da mangler de bare minimum 11,5mrd. Ja de kan få inn investorer men det vil gå utover dagens aksjonærer.
Ellers kan bare det at det er "grønn energi" også forklare interessen. Grønt er inn og det å være involvert i "grønne" prosjekter være lønnsomt og populært i seg selv, selv om "hypen" har lagt seg litt.

Om vi ser på BB. Fabrikken har en prislapp ca 20mrd hvorav 10mrd vil være Hrgi sin andel. Hvordan få det til?
Polaris, kostnad ca 4mrd hvorav Hrgi sin andel er 2mrd, hvordan få det til? Hva om PgNig sier; ha kontantene klar vi starter arbeidet i 2024?

Osvaldsen
Ermo
15.12.2023 kl 21:54 3322

Osvaldsen: stfu
Lei av baisser / sytet ditt

Gå videre
Redigert 15.12.2023 kl 22:14 Du må logge inn for å svare
BK 26
16.12.2023 kl 08:01 3373

Og dette som du skrev 12 des er heller ikke en anbefaling eller velment råd:

«Gratulerer med fin oppgang siste dager gutter, men dessverre, den handles på femmer'n igjen i løpet av uken... Så er du i pluss så ville jeg nok sterkt vurdert å ta gevinsten :)»

Og hva det gjelder når det i forhold til deg er lov å bruke vesentlige verre nedsettende karaketeristikker enn det jeg brukte så gav du denne forklaringen/definisjonen:

«…i forbindelse med der vedkommende har lagt ut feilaktig informasjon eller bare deler av informasjon. Om det skyldes en bevisst handling eller uvitenhet skal jeg ikke gå innpå, men det har vært gjentatte ganger og antageligvis for å forsøke å påvirke aksjekursen.»

Så da lurer jeg, venn av ordning, hvordan jeg skal kommentere din kommentar her om Hrgi’s tre viktigste industrielle samarbeidspartnere der du sier at deres forretningsmessige relasjon er intensjonsavtaler.

- E-on er største aksjonær
- PNing har kjøpt 50% av CO2-lisensen
- Fertiberia har inngått en Joint Development Agreement med Hrgi

Dette summerer du opp i «intensjonsavtaler» med nevnte parter. Mitt spørsmål er dette en bevisst handling eller uvitenhet? Og uansett svar på sistnevnte - synes du da det er på sin plass å sette lignende merkelapp på deg nå som du satt på Taycon? Eller er det ‘my rules - your rules’ som gjelder?

Jeg synes du må velge, hvis du velger rakke ned på forumsdebattanter og kritiserer selskapets verdier og avtaler så må du nesten tåle motmæle.

Til sist, kan du vennligst gi en forklaring til hvorfor du i løpet av høsten stadig vekk har slaktet selskapet. Er det av egne økonomiske interesser eller er det at du føler et kall om å frelse verden fra folk om å gjøre en i dine øyner dårlig investering?

I mine øyner er Taycon en sjeldent god gravende journalist på selskapet; veldig langt over snittet for forumets debattanter. Dermed ikke sagt at jeg 100% deler alt som han skriver men jeg er rett og slett imponert og setter pris på innsatsen og kunnskaps- og informasjonsdelingen. Kudos Taycon.
Redigert 16.12.2023 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
Taycon
16.12.2023 kl 08:32 3400

Takk BK:) hyggelig å lese. Fint at du bidrar med gode innlegg.
Redigert 16.12.2023 kl 09:24 Du må logge inn for å svare
Osvaldsen
16.12.2023 kl 09:37 3430

God morgen BK 26

Ja, som du ser så skriver jeg; "ville jeg vurdert å ta gevinst." Hva dere andre gjør er opp til dere. Jeg ville selvsagt formulert meg annerledes om det var et tips eller råd til alle andre.

Det som er gjentagende er at når jeg stiller spørsmål om Hrgi og hvordan de skal få det til så blir det besvart med innlegg om min person, hva kommer det av? Hadde jeg ønsket psykoanalyse eller andre analyser av meg selv så er ikke FA forum og Hrgi tråder første stedet jeg hadde henvendt meg til ;)

Så tilbake til saken:

- BB, kostnad ca 20mrd, Hrgi sin andel 10mrd. Fabrikken er planlagt klar 2028.
- Polaris, kostnad ca 4mrd, Hrgi sin andel 2mrd.

Hvordan får Hrgi til dette? For ordens skyld må jeg vel ta med at Hrgi ikke har noen inntekter bare høy cashburn.

Osvaldsen
BK 26
16.12.2023 kl 10:26 3488

Jeg har svart på dine finansieringsspørsmål tidligere. Kan du svare på hvorfor du kaller E-on’s aksjepost i Hrgi for en intensjonsavtale og Hrgi’s salg av deler av lisensen for en intensjonsavtale?
Osvaldsen
16.12.2023 kl 14:29 3439

Hvor omtaler jeg det du nevner som intensjonsavtaler? Nok en freidig tolkning av deg?
Det er påfallende hvor kunnskapsløs(siden vi tolker så freidig så tolker jeg det dit hen) aksjonærene blir når det gjelder å diskutere utfordringene og alle forsøk på konstruktiv diskusjon blir forsøkt vridd til å handle om personen som vil diskutere utfordringene. Jeg tror dere ser det samme som meg men tør ikke diskutere nedsiden....

Osvaldsen
BK 26
16.12.2023 kl 15:23 3532

Sorry, dette gidder jeg ikke mere. Du later som du ønsker en konstruktiv diskusjon men du svarer aldri på et eneste spørsmål. Blir liksom begrenset verdi med dine input når du ikke en gang gidder å lese hva du selv helt nylig har skrevet:

«Igjen har du nok helt riktig! E-on, Fertiberia og PgNig vet nok mye bedre enn meg hvorfor de har inngått div intensjonsavtaler med Hrgi. At de er store industrielle aktører bestrides ikke men, det er ikke Hrgi.»

Hvem er Hrgi hvis ikke største eier er en del av Hrgi? NB, du trenger ikke svare - spørsmålet er retorisk.