TGS NewCo H2 børsvinner
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.07.2024 kl 17:35
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
- Creating a stronger and more diversified geophysical company and data provider to the energy value chain, driven by technology and innovation
- The combined entity will offer a robust position in all verticals: Multi-Client, acquisition, imaging and new energy
- Significant economies of scale, preliminary estimate of more than USD 50 million annually in cost synergies
- Enhancing the value and technology offering to clients
- Bringing together two complementary players, creating the most attractive workplace in the industry
Financing:
The combined company will have a combined fully diluted market cap of approx. USD 2,616 million and a net interest-bearing debt (NIBD) of USD 649 million (2Q 2023), corresponding to a market cap:NIBD ratio of 80:20. The combined company will seek to optimize its capital structure, efficiency and cost based on the strength of the combined balance sheets and cash flows. As such, the combined company plans to refinance PGS’ USD 450 million senior notes and the term loans on first call opportunity. As an overriding principle, TGS will continue to maintain a conservative balance sheet profile.
- The combined entity will offer a robust position in all verticals: Multi-Client, acquisition, imaging and new energy
- Significant economies of scale, preliminary estimate of more than USD 50 million annually in cost synergies
- Enhancing the value and technology offering to clients
- Bringing together two complementary players, creating the most attractive workplace in the industry
Financing:
The combined company will have a combined fully diluted market cap of approx. USD 2,616 million and a net interest-bearing debt (NIBD) of USD 649 million (2Q 2023), corresponding to a market cap:NIBD ratio of 80:20. The combined company will seek to optimize its capital structure, efficiency and cost based on the strength of the combined balance sheets and cash flows. As such, the combined company plans to refinance PGS’ USD 450 million senior notes and the term loans on first call opportunity. As an overriding principle, TGS will continue to maintain a conservative balance sheet profile.
Redigert 28.06.2024 kl 13:53
Du må logge inn for å svare
Leotwin
26.09.2023 kl 21:44
5573
Jeg tror også det blir fusjon (men nok at ett selskap stemmer den ned). Og hvis avviket i korrelasjonsforholdet fortsetter å være 5-10 prosent, gjetter (med strek under) jeg at vi får en stadig høyere short i Tgs, mens shorten i Pgs forsvinner gradvis. Altså bare en fortsettelse av den trenden vi har sett siste uken. Som KAN være en indikasjon på at noen driver arbitrage-handel med «sikring/låsing» av gevinst.
Just my take on it, så får heller orakelet Per-Ulv være uenig😉
Just my take on it, så får heller orakelet Per-Ulv være uenig😉
PerUlv Den ene
27.09.2023 kl 08:01
5214
Tja...
Jeg sier ikke at du tar feil. Bare at det spillet neppe betaler seg.
Jeg sier ikke at du tar feil. Bare at det spillet neppe betaler seg.
Grøntgress
27.09.2023 kl 08:02
5420
Argeo and Shearwater forges strategic alliance to transform subsea and ocean bottom seismic markets
Det strammer seg til i sektoren!
Det strammer seg til i sektoren!
Redigert 27.09.2023 kl 08:02
Grøntgress
27.09.2023 kl 08:14
5394
Dagens oppdatering fra Nordnet så fortsetter det å øke med aksjonærer i TGS mens det blir færre i PGS..
Grøntgress
27.09.2023 kl 09:36
5146
Tenker vi ser fart på kursen når CEO skal på podiet for å legge frem veien videre med fusjoneringen nå i oktober. Ingen vet når, kun at det skjer i oktober.
Grøntgress
27.09.2023 kl 10:25
5069
Knallgrønne futures i USA🟢🟢🟢
Redigert 27.09.2023 kl 10:26
Nestoren
27.09.2023 kl 12:52
4779
Blir fantastisk selskap
– TGS-PGS kommer til å bli et fantastisk selskap, fortsetter han.
– De kommer til å være en av markedslederne i hvert segment av seismikkindustrien og i hver del av verden.
Olaisen mener synergiene med PGS – inkludert driftskostnads-, rente- og skattebesparelser samt inntektssynergier – knapt overvurderes.
– I tillegg til at størrelsen i seg selv er positivt, vil det nye selskapet handle på PE 5x for våre 2024-estimater.
Anbefalinger
TGS (190)
– TGS-PGS kommer til å bli et fantastisk selskap, fortsetter han.
– De kommer til å være en av markedslederne i hvert segment av seismikkindustrien og i hver del av verden.
Olaisen mener synergiene med PGS – inkludert driftskostnads-, rente- og skattebesparelser samt inntektssynergier – knapt overvurderes.
– I tillegg til at størrelsen i seg selv er positivt, vil det nye selskapet handle på PE 5x for våre 2024-estimater.
Anbefalinger
TGS (190)
nafa
27.09.2023 kl 14:00
4659
Noen som kan gi meg en kort og grei forklaring på forskjellen på PGS og TGS, på den måten de driver seismikkbuisnissen sin i dag ?
Queen of Crude hevder jo at de ikke er konkurrenter selv om de driver i seismikkbransjen begge etter hva jeg har forstått.
For så vidt har jeg slett ikke tenkt å selge noe som helst av PGS-aksjene mine og blir helt klart med inn i verdens største seismikkselskap.
Queen of Crude hevder jo at de ikke er konkurrenter selv om de driver i seismikkbransjen begge etter hva jeg har forstått.
For så vidt har jeg slett ikke tenkt å selge noe som helst av PGS-aksjene mine og blir helt klart med inn i verdens største seismikkselskap.
Redigert 27.09.2023 kl 14:04
nafa
27.09.2023 kl 14:06
4635
Du verden, altså ingen forskjell.
Også slik jeg hadde forstått det.
Mange takk for bekreftelsen 🥳👍
Man skulle da tro at både TGS-og PGS-gutta ser et langsiktig marked framover siden nå begge innser at det vil være store fordeler med å eie båter i stedet for å leie.
Også slik jeg hadde forstått det.
Mange takk for bekreftelsen 🥳👍
Man skulle da tro at både TGS-og PGS-gutta ser et langsiktig marked framover siden nå begge innser at det vil være store fordeler med å eie båter i stedet for å leie.
Redigert 27.09.2023 kl 14:10
Nestoren
27.09.2023 kl 15:18
4554
Forskjellen ligger kanskje mer i hvor de er sterke på databibliotek. PGS er ganske sterke på nordsjøen og mediterrean, TGS bedre i US gulf of mexico + brasil. En samlet selskap vil kunne dra nytte av å ha presence over hele verden + sitte på båtene selv.
Asset light (uten båter) modellen til TGS har gitt dem gode resultater de siste årene mens PGS har slitt med gjeld. Nå snur det, og da er det god tid for TGS å skaffe seg båter. PGS aksjonærer derimot føler at det var nå vi skulle få nytte av båtene, så kommer TGS og sluker selskapet.
Jeg har aksjer i begge selskap og er fornøyd. En mindre konkurrent, vi blir et gigaselskap og kan benytte av oss fremførbar underskudd. Det blir kanoners.
Asset light (uten båter) modellen til TGS har gitt dem gode resultater de siste årene mens PGS har slitt med gjeld. Nå snur det, og da er det god tid for TGS å skaffe seg båter. PGS aksjonærer derimot føler at det var nå vi skulle få nytte av båtene, så kommer TGS og sluker selskapet.
Jeg har aksjer i begge selskap og er fornøyd. En mindre konkurrent, vi blir et gigaselskap og kan benytte av oss fremførbar underskudd. Det blir kanoners.
Redigert 27.09.2023 kl 16:01
Grøntgress
27.09.2023 kl 16:02
4442
Veldig inhabil, men når det er sagt så virker det helt hodeløst å sette short på TGS nå. Sjangsen for å tjene noe på det er utrolig mye lavere enn at kursen skal opp. Mandag starter en spennende oktober måned, bare å la aksjene ligge rolig i lang tid fremover. Her skal kursen langt opp!
Redigert 27.09.2023 kl 16:03
weed
27.09.2023 kl 16:04
4430
Olja til himmels og osx indeksen i USA opp 2.5%, men det er visst bare negativt
Grøntgress
27.09.2023 kl 16:10
4417
Short leker litt med algoritmene. Snart er leken over og da må det dekkes inn for å minske tapet.
Grøntgress
27.09.2023 kl 16:51
4317
Kom inn ett større kjøp under sluttauksjonen som fikk sluttkursen noe opp. Short brenner av sine lånte aksjer og skal tape på dette short prosjektet!
Grøntgress
27.09.2023 kl 18:18
4419
Kontur
28.09.2023 kl 07:07
4093
Å hoppe mellom PGS og TGS aksjene hjelper ikke så det kan de som gjør det slutte med. Sitt i ro i en av de eller kjøp mer så kommer kursen opp på begge.
FaeniHelvete
28.09.2023 kl 08:25
6902
10. TGS: SpareBank 1 Markets løfter kursmålet fra 165 kroner til 200 kroner og gjentar kjøpsanbefalingen. Aksjen ble sist omsatt for 142,70 kroner.
Grøntgress
28.09.2023 kl 08:31
6925
Nok en dag med oppdatering hvor Nordnet øker antall TGS aksjonærer og antall PGS aksjonærer faller.
StephanDerrick
28.09.2023 kl 08:31
7129
TGS får løftet kursmål av Sparebank1 Markets + stigende oljepris
Burde love godt for dagens handel i både TGS og PGS
Burde love godt for dagens handel i både TGS og PGS
Grøntgress
28.09.2023 kl 09:07
6969
Absolutt, begge selskap vil nyte godt av TGS sine forhøyede kursmål
Sweetspot
28.09.2023 kl 09:10
6949
Da tenker jeg at de som selger nå er ikke riktig skrudd sammen 🍹🍹🍹
WillyWonka
28.09.2023 kl 09:24
6984
Grøntgress skrev Absolutt, begge selskap vil nyte godt av TGS sine forhøyede kursmål
Åpenbart, fusjonen er grunnen til TGS sine forhøyede kursmål.
Men det er mange kursmål som gjenstår, er vel fortsatt 4-5 meglerhus som ikke har oppdatert kursmålet etter fusjonsmeldingen?
Barclays er vel den som har hatt høyest på PGS på 15 kr. Og TGS sitt høyeste er 240? Og dette er begge to alene.
Men det er mange kursmål som gjenstår, er vel fortsatt 4-5 meglerhus som ikke har oppdatert kursmålet etter fusjonsmeldingen?
Barclays er vel den som har hatt høyest på PGS på 15 kr. Og TGS sitt høyeste er 240? Og dette er begge to alene.
Redigert 28.09.2023 kl 09:30
unikum
28.09.2023 kl 09:35
6924
Skal vi selge noe nå så må de betale. Mange storhandler første 20 min så tar algoritmene over med sine standard salg/kjøp. Dras ned inntil nye store kjøp kommer på banen.
WillyWonka
28.09.2023 kl 10:02
6879
Det blir kompensert for PGS aksjonærer. Hva om man går for en spansk en, kjøpe TGS og få utbytte, også kjøpe PGS og få kompensert for utbytte? Litt finansakrobatikk
unikum
28.09.2023 kl 10:08
7081
Er vel bare maskiner som ikke er glad i penger så 3 kroner ned nå fra topp er jo bare leit at man for holde på slikt dag ut og dag inn. Er vel ikke en eneste handel over 1000 aksjer siste halvtimen. Ingen motstand for disse maskinene, merkelig interesse...
Grøntgress
28.09.2023 kl 10:28
7141
TGS💰💰💰💰🎉🚀
Redigert 28.09.2023 kl 10:31
Grøntgress
28.09.2023 kl 12:37
6844
TGS i pose å sekk. Her blir det kursoppgang og utbytte denne høsten! Få mest mulig i utbytte for kjøp av billige og flere aksjer nå.
Redigert 28.09.2023 kl 12:39
unikum
28.09.2023 kl 12:46
6899
Stadig flere høyere og nye analyser dukker opp av tgs. Hva hjelper? Hva hadde skjedd med negative analyser ?
Tgs må komme seg opp på omsetning over 200 mill hvis dette skal hjelpe. Det kan skje.
Tgs må komme seg opp på omsetning over 200 mill hvis dette skal hjelpe. Det kan skje.
Grøntgress
28.09.2023 kl 12:58
7025
Er veldig rolig ift at omsetning og kurs vil gå opp. Mandag starter oktober måned og innen november tenker jeg det er fullt ut realistisk med en kurs rundt 200. Triggere med revenue update, fusjonsoppdatering og resultatfremlegging inkludert en meget spennende guiding. I tilegg kan man vel forvente en børsmelding eller to.. Mye å se frem til.
Grøntgress
28.09.2023 kl 14:40
6888
Ny og bedre rente på PGS gjelden, nok en trigger som vil puffe kursen ytterligere opp. Blir en realitet med TGS ryggraden.
GulbranGråstein
28.09.2023 kl 16:25
6736
400 here we come, ja det er euforisk, men ikke usannsynlig.
Gg
Gg
Grøntgress
29.09.2023 kl 07:33
6454
Siste børsdag i september mnd.. Nå skal vi starte å plukke 10 kroninger uke for uke. La ende over 150 før vi tar helg.
Nok en dag med oppdatering hvor antall TGS aksjonærer øker hos Nordnet og PGS får færre..
Nok en dag med oppdatering hvor antall TGS aksjonærer øker hos Nordnet og PGS får færre..
Redigert 29.09.2023 kl 07:36
Bennyfyfasan
29.09.2023 kl 08:09
6417
Grunnen til det er enkel (flokker seg i TGS). Jeg tror mange vil prøve å ri to hester med tanke på utbytte - og timing på kompensasjon. Hvis kompensasjonen skal skje på ett senere tidspunkt enn utbyttet - samt a det fortsatt er en mismatch mellom kursene - vil de flokke tilbake til PGS før fusjonen + mange som allerede er i TGS.
Redigert 29.09.2023 kl 08:10
Leotwin
29.09.2023 kl 09:21
6189
Kompensasjonen skjer nok ved at bytteforholdet (0,06829) justeres. Det skal i teorien slå umiddelbart ut på økt kurs i PGS. Så tror ikke det blir mulig å ri to hester…
Redigert 29.09.2023 kl 09:21
Grøntgress
29.09.2023 kl 09:28
6234
Kompensasjon skjer ikke før kvartalet ETTER at case closed ved kurs og overtakelse av aksjer. Dette skjer i beste fall innen H1 2024. Før den tid høster TGS aksjonærer utbytte både fra Q3, Q4 og Q1. Ja, de som blir sittende i PGS de neste 8-12 månedene vil få kompensasjon for utbytte, det er riktig. Men er slettes ikke sikkert at alle ønsker å sitte så lenge tenker jeg.
Selv er jeg long i seismikk, super syklusen startet nok noe senere en tidligere forventet og vi har mange fine kvartalspresentasjoner å se frem til.
Selv er jeg long i seismikk, super syklusen startet nok noe senere en tidligere forventet og vi har mange fine kvartalspresentasjoner å se frem til.
Redigert 29.09.2023 kl 09:29
Leotwin
29.09.2023 kl 09:39
6243
Tror du vil få deg en overraskelse på neste q-rapport.
Det PGS-aksjonærer må vente på er å få full uttelling for bytteforholdet. Handles jo med 5-10 rabatt til dette nå. Men rabatten vil nok minske jo nærmere fusjonen man kommer.
Det PGS-aksjonærer må vente på er å få full uttelling for bytteforholdet. Handles jo med 5-10 rabatt til dette nå. Men rabatten vil nok minske jo nærmere fusjonen man kommer.
Publisert i dag kl 09:11;
OLJE: I TIDLIGE FASE AV 5-10 ÅRS OPPGANGSSYKLUS I OLJE OG OLJESERVICE -ABG
Oslo (Infront TDN Direkt): ABG Sundal Collier mener vi er i tidlig fase av en 5-10 års oppgangssyklus for olje- og oljeservicebransjen, og at aksjene i sektorene ser attraktive ut selv på kort sikt.
Det skriver meglerhuset en sektorrapport fredag.
Meglerhuset finner de fleste E&P- og oljeserviceaksjer være svært attraktive, med lave P/E-verdier og høye fri kontantstrømmer og utbytteavkastninger.
"Vårt toppvalg innen oljeaksjer er Vår Energi, Aker BP og Equinor. Blant oljeserviceselskapene foretrekker vi TGS/PGS, Subsea 7, og DOF Group", skriver meglerhuset.
OLJE: I TIDLIGE FASE AV 5-10 ÅRS OPPGANGSSYKLUS I OLJE OG OLJESERVICE -ABG
Oslo (Infront TDN Direkt): ABG Sundal Collier mener vi er i tidlig fase av en 5-10 års oppgangssyklus for olje- og oljeservicebransjen, og at aksjene i sektorene ser attraktive ut selv på kort sikt.
Det skriver meglerhuset en sektorrapport fredag.
Meglerhuset finner de fleste E&P- og oljeserviceaksjer være svært attraktive, med lave P/E-verdier og høye fri kontantstrømmer og utbytteavkastninger.
"Vårt toppvalg innen oljeaksjer er Vår Energi, Aker BP og Equinor. Blant oljeserviceselskapene foretrekker vi TGS/PGS, Subsea 7, og DOF Group", skriver meglerhuset.
Grøntgress
29.09.2023 kl 09:44
6274
Hva tenker du på av overraskelser på q-rapport? Tror det blir gode resultater på begge selskap og dette vil ikke overaske meg at konsensus slås.
Send en mail til IR i TGS så får du noen svar, det har jeg gjort.
Send en mail til IR i TGS så får du noen svar, det har jeg gjort.