COOL Company godt posisjonert for attraktive kontrakter fremover

CLCO
CLCO 23.09.2023 kl 11:21 18531

Fra DNB Markets:
Cool Company har fem LNG-fartøy åpne for nye T/C-avtaler innen utgangen av 2024 og er i denne situasjonen etter vårt syn godt posisjonert for attraktive kontrakter i tiden fremover.
Vi har en kjøpsanbefaling på Cool Company med et kursmål på NOK 190 kr pr. aksje.
Kursmålet reflekterer at estimert utbytte for 2025 vil gi en direkteavkastning på 12 %.

Det skal sluttes et fartøy, som har blitt tilgjengelig nå i September 2023 på nye rater, Cool Husky (tidligere Golar Bear) fartøyet går nå i spot markedet på rater over 200 000$ pr dag.
Det skal sluttes 2 fartøy på nye rater i løpet av 2024, desse to fartøyene er kontrahert tilbake i tid og handles pr nå på rater godt under dagens markedsnivå.
2 nybygg skal inn i markedet i slutten av 2024 på rater som gjenspeiler markedsnivået når kontrakt inngås.
Cool vil da ha øket flåten fra dagens 11 fartøy, til 13 fartøy i drift i slutten på 2024.

Viktig å ha denne i bakhodet også
24. mars 2023 — Newly US-listed Cool Company (CoolCo) has the potential to double its existing LNG carrier fleet in the coming years, Idan Ofer said.
Redigert 25.09.2023 kl 07:58 Du må logge inn for å svare
CLCO
28.11.2023 kl 21:24 4782

Vampyren siterte dagens uttalelse fra Pareto etter Q3 fremleggelsen, jeg siterte pareto sin uttalelse rett før Q3
Frykter ørkenvandring i CLCO fremover, til de kommer med kontrakter på nybygg og etter hvert ledige LNGC, hvorfor venter de med å inngå kontrakter? Ser ikke at vi ska få noe løft fremover i rater på spot til 10 års kontrakter. Frykter heller at ratene fortsetter nedover og til slutt inngår Clco kontrakter (fordi de har ventet aaalt for lenge) på elendige rater og aksjekursen vel da blir liggende mellom 120 (var nesten nede der i dag) og 140kr pr aksje.
Teknisk er det helt rævva også, men rsi på 20 så kanskje en rekyl opp, men at kursen skal tilbake mot all time high, uten nye spenstige kontrakter har jeg ikke tro på lenger.
De får ligge i skuffen og tas frem hver gang utbyttet skal reinvesteres, så får man trade andre mer potente aksjer.
CLCO
29.11.2023 kl 09:48 4608

Sånn går det når ledelsen er inkompetent og ikkje inngår kontrakter når markedet er godt, kursen 18% ned ene og alene pga dette.

Pareto nedgraderer fra 200 til 140
Cool delivered Q3 in line with estimates but heading into three years of double-digit fleet growth the earlier so promising prospects of securing long-term TCs for their open vessels are dwindling. We reduce ‘24–25 EPS ~15% (fully-inv. P/E 6x), with current TC-levels not enabling CLCO to raise dividends into 2024. Consequently, to us it looks like they played the market too cool this year; we downgrade to HOLD (BUY), TP NOK 140 (200) equal to 12% yield.

Fearnley Securities nedjusterer sitt kursmål til 175 kroner pr aksje, fra 200 kroner, og gjentar en kjøpsanbefaling. "LNGC-markedene vil være overforsynt gjennom 2024-2025 før de forbedres, og Cool Companys markedseksponering øker (spoteksponering 12/29/44% for 2024/25/26).
Redigert 29.11.2023 kl 10:54 Du må logge inn for å svare
CLCO
12.12.2023 kl 09:59 4010

Ser ingen grunn til å kjøpe enda, på kurs 122. Ser jo nesten ut som det er vanskelig for Cool ledelsen å inngå kontrakter. Kanskje 3 ledige LNGC og 2nye LNGC blir gående på de spot rutene de klarer å karre til seg i løpet av de neste 3 år, da forsvinner utbyttet også siden spot ratene mest sannsynlig vil være elendige pga mange ledige skip de neste 3 år.
CLCO
14.12.2023 kl 15:31 3846

Har tradet 10k cfd kjøp på 122,2 i dag,, synes aksjen har falt litt i meste laget, stanger i bunn på 1år trendkanalen også, kanskje moden for en rekyl opp, kanskje ned til 100 som er neste støtte,,, da er aksjen utrolig billig,, skulle ledelsen innfri med 3 på 80 og to nye på 100,, vi får se
Lynmann
24.12.2023 kl 15:46 3556

Er jo forsåvidt ein stabilitet i markedet framover. Er meir interessert i om du feirar jol på plattform i år også. Nei.. du er heime og et pinnakjøt. Sjølv har eg plassert meg for å speida etter WilForce, kjøpt nye briller, kikkert og greier men er naivt langt unna.

Leser fra Q3 Resultater
sitat : Excluding 17 vessels managed on behalf of third parties that is expected to be reduced by 10 before the end of 2024
Virker som Coolco har mistet management av Energos skipene?
CLCO
28.12.2023 kl 12:56 3179

Sitter fortsatt på 10k cfd kjøp på 122,2 den 14.12 da kursen teknisk stanget ned i bunn av oppadgående trendkanal i 1 års chartet på 120, toppen i denne trendkanalen ligger på 160 så vi får se 🙈 portefølgen som har en horisont på 7 år ligger der og samler utbytter, den strategien er fast, helt til ev. Cool ikke betaler utbytte lenger. Da endres strategien på den investeringen. Alt står og faller på rater og lengden på kontraktene for 5 fartøy i 2024

Jol og nyttår på Troll C plattformen i år Lynmann 😉
Redigert 28.12.2023 kl 12:59 Du må logge inn for å svare

Betaler du mye for CFD-ene ? Er det per dag ? Takk for svaret.
CLCO
28.12.2023 kl 13:20 3131

betalingen er spreaden på kjøp og salgskurs, så betaler man 6.5% årlig rente på å holde cfd på konto, relativt billig, det er også kun 22% skatt på CFD i forhold til 36% på aksjer, utbytte oppgjør kommer den dagen utbytte blir annonsert, man trenger ikke vente ukesvis på at det skal komme inn på konto.

Redigert 03.01.2024 kl 18:00 Du må logge inn for å svare
CLCO
03.01.2024 kl 18:15 2811

Tar opp igjen denne da 3 års rater for 2-stroke nå ligger på 95k$ pr dag og 5 års rater nå ligger på 105k$ pr dag
For TFDE ligger 3 års rater på 77,5k$ pr dag og 5 års rater ligger nå på 82,5k$ pr dag
Får Cool inn alle 5 ledige lngc på 3-5 års kontrakter i år, så skal kursen opp i 180 kr og utbyttet økes til 0,5$ pr kvartal

Kontrakter som skal fornyes
Kool Crystal 1y TC rate 63k$ endres til 3y TC i april 24 rate 110k$
Kool Blizzard spot rate frem til juli24 så ledig (43k$ i q2 2023)
Kool Glacier 3y TC rate 120k$ frem til februar 26
Kool Frost 5y TC rate 65k$ frem til juli 26
Kool Husky ledig, går på spot rater (140k$ q2)
Kool Ice 3y TC rate 120k$ frem til november 25
Golar Kelvin 3y TC rate 69k$ frem til november 24
Kool Boreas xy TC rate 70k$ for Shell
Kool baltic xy TC rate 70k$ for Shell
Kool firm xy TC rate 70k$ for Shell
Kool Ocra xy TC rate 70k$for Shell
Kool Tiger nybygg leveranse september 24
Kool Panther nybygg leveranse desember 24

Q2 2023 ga en snittrate på 81800$pr dag x 11 LNGC = totalt 900 000 $ pr dag eller 81 millioner $ i kvartalet

La oss estimere konservativt for Q4 2024/Q1 2025 med 2 nybygg med rater på 100k$ pr dag og de 3 andre LNGC som blir ledig i 23/24 på ny rate 80k$ dag og Cool Crystal som går fra 63k$til 110k$ pr dag
Da havner vi på en snitt rate på 87300$ pr dag x 13 LNGC = totalt 1 135 000 $pr dag eller 102 millioner $ i kvartalet
En økning i inntjeningen på 26% som mest sannsynlig også vil gi en økning i utbyttet på 26% som tilsvarer 0,52$ i kvartalet
En økning i aksjekursen på 26% fra dagens kurs vil gi en kurs på 182kr
CLCO
08.01.2024 kl 17:30 2555

Som eg sa i et tidligere innlegg,,, ørkenvandring her nå, mellom 120 og 140, før info om slutninger på 5 stk lngc, da vet vi om vi kommer til å øke til 180, eller ligge på dagens nivå flere år fremover. Solgte meg ut i dag på 10k cfd, snitt 90 000 i pluss, 15k igjen nå på dette caset
CLCO
11.01.2024 kl 11:30 2324

Kjøper meg inn igjen på desse nivåer med nye 10 k
Bullen
11.01.2024 kl 12:04 2292

Hei CLCO, Har vært aksjonær og mottatt utbytte noen ganger på ca. 4 kroner. Hadde flaks og solgte på høy aksje kurs. Veldig fristende å kjøpe nå.
Tror da at det er ¨hogd i stein¨ et utbytte på ca. 4 hvert kvartal fremover?
CLCO
11.01.2024 kl 16:06 2206

Tja,, kan ikkje si mer enn tja,, 5% ned i dag,, eg kom meg inn igjen på ok nivå,, men kursen kan lett gå under 120 også,, kanskje til 80,, alt avhenger av kontrakter,, og da selfølgelig utbytte,, alt avhenger av ledelsen, og kontrakter
CLCO
16.01.2024 kl 21:20 1799

Qatar stoppet segling gjennom zues, de stopper ikkje gassleveransene til Europa, men går en omvei på 14 dager seiling, som mange andre.

Dagens headline: Oslo Børs:
Shipping viste styrke – Nel falt kraftig

Jaja. Gjelder ikkje all shipping,,, cool company falt vel igjen noen % i dag, pga usikkerheten rundt kontraheringen av ca40% av flåten som er/ blir ledig i løpet av 2024.
Dette gjenspeiler seg i kursen, så absolutt.
Hva er det som feiler ,ledelsen. Hvis man kan kalle det for en ledelse, som ikkje kontraherer LNGC sine for oppdrag? Slik som alle andre befraktere?
Satser de på å gå gjennom 24-26 på spotrater med halve flåten? På rævva rater, som alle vet vil komme. De hadde muligheten såå bra i 2 halvår 2023, men benyttet ikkje muligheten til å sikre seg.
Dvs, utfallsrommet 24-26 vil ligge på 80 - 180, jeg vil tippe i det lavere skiktet, ratene er fortsatt i fritt fall, ikkje regn med noe kontrahering nå, før september 24

Med dagens tfde spot rate på 54k$d så taper clco 14k$d gange 2 på lngc som går på spot avtaler,, tragisk,, rett og slett tragisk at ledelsen sku kjøre dette firma med potensiale så rett i dass pga inkompetanse, nei da heller Kallekleiv og Flex, han har skjønt det og sett forbi 24-26, jeg er på vei ut av denne investeringen, holder kanskje til Q4 resultater kommer i februar, i håp om …..
Vurderer sterkt å gå over til Flex på kurs rundt 300, Kalleklev vet ka han holder på med. Alternativet blir Storebrand Nordic high yield,, der eg har inne en del allerede.
Redigert 19.01.2024 kl 09:10 Du må logge inn for å svare
CLCO
27.01.2024 kl 17:49 1481

Vet ikkje helt ka eg ska tro om markedskursen fremover, cool holder seg på ca125 litt opp litt ned. Spotraten er på 35k ca 23k under break even. Clco har 2 ledige lngc på spotrater, så vidt vi vet, intet nytt om det fra ledelsen, break even er 58k$ Så hvorfor holder kursen seg så bra? I verste fall kan cool risikere mot slutten av året, at 5 lngc går på spot rater, eller ikke får kontrahering, selv 2 nye megi, kan ende opp på spot rater på 50k$ dag med driftskostnader rundt 100k$ dag, hvorfor holder kursen seg så bra, hva er det jeg ikkje ser her? Ser da bort fra 3 til vedlikehold og klassing og 10 til oppgradering for mer effektiv utnyttelse av lng under drift
CLCO
30.01.2024 kl 08:31 1280

Cool kommet til å ha en snitt inntekt på 83000$ pr dag pr lngc i 4 kvartal 23, faller til 74000$ pr dag i 1 kvartal 24 med en snitt spot rate på 50k$ pr dag på 2 stk lngc
Lynmann
06.02.2024 kl 09:18 1037

«I feel you man»
114,70.
Det er kun ein veldig likvid majoritetseigar som kan lena seg tilbake og ta denne situasjonen med ro.

Skuffende lavt utbytte. ☹️
CLCO
28.02.2024 kl 10:25 461

Tja, 4 kvartal 2023 bedre enn forventet, 1 og 2 kvartal 24 blir ikkje noe å rope hurra for, men ser for meg at muligheten for å kjøpe meg inn igjen for under 100 er gone.
Holder kursen seg her rundt 120 fremover og utbyttene på ca 0,4$ hvert kvartal, så er cool en god investering, med tanke på 15% yield og mulighetene for kursløft mot 180 på 1-3 år sikt.
FLNG på 250 nå,, Cool burde, etter q4 presentasjonen lagt på rundt 160, pga mer usikkerhet rundt fremtidige inntekter i forhold til Flng, da vi ikke vet ratene på 2 nybygg wnda. Og varigheten på contraheringen.
Redigert 28.02.2024 kl 11:23 Du må logge inn for å svare
Lynmann
28.02.2024 kl 12:11 411

Bra CLCO, frykta at du hadde gitt deg på forumet.

Dagens kvartalsrapport er ikkje akkurat eit bidrag til å retta opp det frynsete ryktet til selskapet.
Det vil gå 3 år innen produksjonen av LNG er løfta med 50 prosent. Likevel velgjer selskapet å fokusera på at
GLOBALT TILBUD AV LNG ER VENTET Å STIGE MED OVER 50% DE NESTE ÅRENE
28.2.2024 07:20 • TDN Finans •

Så bekreftar selskapet den enorme tilgang på nye skip som alt ved starten av 2024 resulterar i dagens tapsratar:

"For å forstå dagens ordrebok-til-flåte-ratio på 51 prosent, er det kritisk å se at ordreboken i overveldende grad har blitt bygget basert på langsiktige kontrakter.

-Det er korrekt at dei fleste av desse nye båtane vil gå rett inn i langsiktige kontraktar, men denne 50% veksten overskrifta refererar til er ikkje her før om 3 år. Mens mange nye båtar allerede er ute i markedet!

(…) Tidspunktet og mengden av disse fartøysleveransene er ment å matche oppstart av ny produksjon. Videre, i den grad prosjektutviklingsforsinkelser resulterer i at fartøyer leveres til sine befraktere før deres tiltenkte oppstartstid, forventer vi å se en dynamikk lik den som nylig har rådet".

Høyr på denne nedtoninga av stor og aukande overkapasitet i tre -3- år:
"i den grad prosjektutviklingsforsinkelser resulterer i..."
og
"forventer å se en dynamikk lik den som nylig har rådet"

Vidare;
"Det begrensede tilbudet av moderne fartøy tilgjengelig for timecharter på mellomlang sikt er konsentrert blant et lite antall eiere, inkludert Cool Company"

Begrensa tilbod av fartøy? Er ikkje den eksisterande og kontinuerleg aukande overkapasitet tilgjengeleg i markedet? Skal nye skip liggja i ro 2-3 år? I så fall, kvifor er noværande årsratar på tapsnivå?

"Gitt den forberede forhandlingsposisjonen ved en kombinasjon av knapphet og konsentrasjon, har eiere fortsatt primært fokusert på langsiktige charteravtaler som vil bygge en bro fra nå og til neste bølge av LNG-forsyning som forventes å komme i 2026-2027".

Dette er meir villeiande informasjon. Rein svada.
"forberede" forhandlingsposisjonen er vel ein skriveleif, men skal vel visa til ein forbetra posisjon. Kvifor betre posisjon?
"kombinasjon av knapphet og konsentrasjon"... Knapphet? Me har jo overkapasitet i markedet allerede!
Konsentrasjon? Kva hjelp er det i "et lite antall eiere" når overkapasiteten er stor?

"neste bølge av LNG-forsyning forventes å komme i 2026-2027". Bra! Her bekreftar dei i det minste overkapasitet gjennom 2024 og heile 2025! Problemet er at amerikanske Energy Information Agency bekreftar at ny kapasitet av betydning kjem først i 2026, men først på slutten av året. Dermed er det tre år til me får denne veksten på 50% av ny global LNG-produksjon!

Det er fram til årsskiftet 2026 / 2027 denne røvaren av småaksjonærane har "primært fokusert på langsiktige charteravtaler som vil bygge en bro fra nå og til neste bølge av LNG-forsyning".

Ja, selskapet bør absolutt ha fokus på å skaffa jobb til to nye skip samt 4 båtar på utgåande kontraktar..

Det einaste spennande ved selskapet no er Kool Husky. Etter å ha surra rundt ein månad i austen, kan den ha fanga opp ei last i Australia. Til Gladstone på tapsrate i venta på å byggja "langsiktig bru" over komande tre (u)år?
CLCO
28.02.2024 kl 13:16 372

Heilt enig i alt du skriver Lynmann
Denne:
Begrensa tilbod av fartøy? Er ikkje den eksisterande og kontinuerleg aukande overkapasitet tilgjengeleg i markedet? Skal nye skip liggja i ro 2-3 år? I så fall, kvifor er noværande årsratar på tapsnivå?

Rein svada fra ledelsen, det finnes ikkje begrensa tilbud av fartøy i markedet, ref spot prisen på lngc fartøy. Det som blir avgjørende for prisingen på aksjene fremover, blir hva nybyggene blir kontrahert for, og hvor lenge, samt om resterende kontrakter blir inngått på breakeeven, som siste båt ut, tragisk at selskapet ikkje inngikk gode avtaler i sommer/høst 2023 ledelsen er inkompetent, de trodde og håpet på nye sky high rater, vil eg tro, inkompetanse.
Bomma grovt på mine estimat på 83k$pr dag pr lngc, som viste seg å komme inn på sterke 89k$ pr dag. cool estimerer over 80k$ pr dag snitt på flåten i k1, mine tall sier 74k$ pr dag pr lngc i første kvartal,, time wil show, hvem som får rett 😉

Men laster opp igjen nå på rundt 117, selger meg ut av EFT bitcoin hos nordnet, er tungt inne i Heimdal high yield og Alfred Berg Nordic high yield som base for investeringer nå 😉
Redigert 28.02.2024 kl 13:50 Du må logge inn for å svare
Lynmann
01.03.2024 kl 12:12 183

Trist dag.
Kva refleksjonar gjer ein erfaren, robust Trollkar seg?
CLCO
01.03.2024 kl 12:18 176

Me får sjå ka som låg bak styrten, men ikkje bra i da heile tatt.