Norwegian - Ta plass

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
02.05.2024 kl 09:05
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Steinhammeren
NAS 28.09.2023 kl 07:11 372628

Norwegian begynner å bli attraktiv nå og selv om det sies at man ikke skal fange en fallende kniv, tror jeg dette er et gunstig tidspunkt å gå inn i aksjen.
Man finner mye nyttig info her: https://investor.dn.no/#!/Aksje/S132/NAS/NORWEGIANAIRSHUTTLE

- Selskapet sitter på en stor cash beholdning 8.1 Mrd (Egenkapital)
- Egenkapital per aksje er nå 8,46 NOK (over børs slutt 27 September)
- P/E er 5,43, som er lavt.

Voleon Capital har hatt noen short posisjoner siden August, men har nå begynt å vekte seg ned på siste oversikt.
- Jeg tror det sannsynlig at de vil vekte seg videre ned, noe som vil bidra til å drive kursen opp.

- Videre er det 5 kjøps anbefalinger, 1 Overvekt, 1 hold. Ingen selg.

- SAS sliter og Widerøkjøpet går sansynligvis i boks.
- Norwegian har inngår milliardkontrakt med Forsvaret

På den negative siden:
Mange forbrukere må stramme inn for tiden, men også mange som greier seg helt fint og suget etter å reise ligger der fortsatt ganske tungt etter Covid.
Oljeprisen kan også gå oppover i det korte bildet. (Rysted spår den kraftig ned mot slutten av 24)

Jeg mener det positive langt overveier det negative, og har man litt tålmodighet (fram til neste sommer) skal det godt gjøres å tape på denne nå.








Flipper
05.10.2023 kl 22:40 3688

LIKTE IKE KABINFATOR, KUN 84 %, RAINAR og en til hadde over 90 . sorry store bokstaver.

Vi får håpe kcbinfakto øker.

Utsettsetelse av det fra konkurranse tiilsynelse må jo ha noe med dette å gjøre nå som SAS tilsynelatene
er '' reddet ' nok en gang '', me tanke på Widerøeø ?

Ren spekulasjon fra min side, men fler ugler i mosen, noen innen regjeringen må ha kjørt denne avgjørelsen utsatt ?
Redigert 05.10.2023 kl 22:48 Du må logge inn for å svare
Ransen
06.10.2023 kl 09:09 3418

Analysene sier 14 kroner i dagens situasjon, men aksjonærene velger å selge til halv pris. Det er altså ingen ting som tyder på at folk har dårlig råd, i hvertfall ikke NAS aksjonærene
Mado
06.10.2023 kl 09:20 3471

NAS bør stige kraftig framover, det kommer veldig god 3q 2.Nov.
Det blir spennende nest måned.
Tror oljen blir rund 80$ framover, fordi verdens økonomi tåler ikke høy olje pris.
Slettet bruker
06.10.2023 kl 09:34 3434

Krakkets nye yndling er gode gamle borr. satser på videre oppgang med nas. Idag er et nok gevinst sikring her. Ja det er vel ingen som tror på noe gevinst sikring i nas tenker jeg.hehe
Redigert 06.10.2023 kl 09:41 Du må logge inn for å svare
Føre var
06.10.2023 kl 09:44 3408

Løsner vel nå:)

Synlig short på rundt 94 millioner, å sikkert mere til, hauhau.
Redigert 06.10.2023 kl 09:59 Du må logge inn for å svare
coccoman
06.10.2023 kl 10:31 3478

... på de to største shorteposisjonene. Sikkert noen posisjoner under den vanvittig høye rapporteringsgrensa på 0,5% tilsvarende 4,8 millioner aksjer ;O)
Skal vi dobble, si ca 20 mill shorteaskjer som snart må dekkes inn? ;O)))) Gled dere!
Bullen
06.10.2023 kl 10:44 3457

Nå ligger hele markedet åpent for NAS. Sannsynligvis vil oppkjøpet av Widerøe gå i orden. SAS har ikke muligheten til å konkurrere med NAS på pris.
Et bud på Norwegian kommer garantert om ikke så lenge. Selskapet er en 100% oppkjøpes kandidat med ca 10 milliarder i Cash som ¨følger¨ med.
Kåre Grønn
06.10.2023 kl 11:32 3390

Shorterne skiter snart i buksa. At de tør
Slettet bruker
06.10.2023 kl 11:59 3333

Ja ingen garanti,men spennende tider i nas. först 9.20,så 10.11.12 og tilslutt litt lenger i horrisonten kroner 14.50.v ja 50 öre under paretos kursmål. hehe
Dette tipper krakket. Beste komentar har vel wstgård fra dnb tenker jeg.
Trafikktalla ser ut til å ha blitt tolket positivt når en ser på kursutviklingen i nas etter det.
Redigert 06.10.2023 kl 12:04 Du må logge inn for å svare
Bullen
06.10.2023 kl 12:04 3334

De fleste analytikere som følger Norwegian, tror at selskapet kjøpes opp. Selvfølgelig påvirker det shorterne som tar gevinst nå før det er for sent.
Shorterne har fått kursen ned fra 13 til 8. I utgangs punktet er jo det fornuftig fordi flymarkedet er svakt i Q4 og Q1.
Når har spillet snudd på hodet etter restruktureringen av SAS.
Redigert 06.10.2023 kl 12:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.10.2023 kl 12:08 3384

Jeg har i hvertfall lest om en analytiker som mener at nas kan bli kjöpt opp. Det er forskjell på å mene å det å väre fakta.. Vi glemmer ikke så lett når ryktene gikk om AIG oppkjöp for noen år siden. Det ble ingenting av den gangen.
Göy med store kursutslag var det jo.
Redigert 06.10.2023 kl 12:13 Du må logge inn for å svare
KanonBra5
06.10.2023 kl 12:12 3374

Det er skjeldent at det kommer røyk uten ild. Et oppkjøp av Norwegian kommer snart!!!
Slettet bruker
06.10.2023 kl 12:15 3389

Dette utvikler seg til å bli den gode stemningen på nas forumet igjen.
coccoman
06.10.2023 kl 12:18 3395

Alle skjønner at det er billigere å dekke seg inn på 8 - tallet i dag enn på 9 - tallet på mandag, men det er umulig å dekke inn 10 - 20 mill aksjer uten å kjøre opp kursen mye. Dagens omsetning så langt er 3,7 mill aksjer ;O) De siste som dekker seg inn taper mest.

Det er jo mye artigere å sitte med 8 - kronersaksjer enn å "brenne inne" med shortede 8 - kronersaksjer fordi du regnet som minsin og trodde på 7 tallet ;O)))
God helg!
Slettet bruker
06.10.2023 kl 12:26 3423

Minsin hadde 7.77 og per ulv hadde potensiale på 8.82 og en bunn på6.66 i midtn av november. Det tekniske som kom da fra de er gammeldags da det har kommet nas nyheter og ltt sas nyheter. Nå er de flere analytikere som mener mye,og er positive til aksjen. Disse tekniske analysene för trafikkalla har krakket puttet på SÖPLA.
8 Tallet er om litt historie tror nå jeg.
Redigert 06.10.2023 kl 12:29 Du må logge inn for å svare
Hardly
06.10.2023 kl 12:27 3430

Investtech har utgitt en analyse i dag basert på streker og kurver, også kalt teknisk analyse.
Vil ikke legge alt for mye i denne, men her er den.

Aksjen nådde i starten av juni objektivet ved 13 kroner, som signalisert av et kjøpssignal fra en stor omvendt hode-skuldre-formasjon i slutten av januar. Kursen har siden reagert tilbake og ligger i en fallende trendkanal på mellomlang sikt. En videre kursnedgang indikeres.
Det er motstand ved 9 kroner og støtte ved 8 kroner. Brudd ned under støtten vil utløse et salgssignal. Brudd opp gjennom motstanden og gjennom trendtaket vil indikere en horisontal kursutvikling fremover.
Aksjen er positiv på innsidehandler etter kjøp fra styreleder Svein Harald Øygard og fire andre styremedlemmer i juli. Samlet anser vi aksjen som svakt negativ.
Kåre Grønn
06.10.2023 kl 12:37 3418

Hahaha fullstendig pissprat. Det bygges stein på stein og selskapet ekspanderer. Kurs 20 er ikke utenfor rekkevidde til våren.
Slettet bruker
06.10.2023 kl 12:46 3401

Ja hvor går kursen når nas har passert 9 kroner? hehe
Kåre Grönn du vet vel det at ikke alle kan få med seg oppgangen i nas. Tenker alle likt som teknisk analyse så tenker ingen.
Med Fredriksen og Sundt inne på nas laget så er krakket i trygge hender. For meg så betyr fredriksen suksess i nesten allt han rörer i.
Redigert 06.10.2023 kl 13:01 Du må logge inn for å svare
Strategi
06.10.2023 kl 13:20 3328

Tror 9 kr blir tatt ut i slutt aksjonen i dag, det kan også skje før børs slutt.

Lykke til og hold på aksjene.
Ransen
06.10.2023 kl 13:23 3315

Sett at et bud kommer på dagens ncap nå, så hva får man?
Et veldrevet og fintunet flyselskap med 81 stk B737-800 og innarbeidet rutenett og brand.
Mer enn 10 mrd i cash
Avtaler med stat,forsvaret og strawberry
God avtale på jetfuel til medio 24.
blant annet…
Sannsynlig for kjøp av widerøe.
Et sas som ikke er konkurransedyktig på pris.
Slettet bruker
06.10.2023 kl 13:56 3254

Nas har bundet 25% for fuel i 2024. La oss håpe på en Kraftig nedgang på oljeprisen i 2024,så de timer det perfekt.
Nedgangen i oljeprisen og besparelse for Flyselskaper i usa fikk omtale igår på cnbc. Så fokuset på flyselskaper blirr det når oljeprisen går kraftig ned da fuel er en stor kostnad for flyselskapene.
Redigert 06.10.2023 kl 14:20 Du må logge inn for å svare
Adam05
06.10.2023 kl 16:49 3126

Short posisjoner
Millennium International Management LP 5 okt 4 954 334 0,51%
Arrowstreet Capital, Limited Partnership 5 okt 5 830 413 0,60%
Voleon Capital Management LP 4 okt 5 961 396 0,61%
Rapporterte shortede aksjer: 16 746 143 (1,72% av selskapet)
Ransen
06.10.2023 kl 17:31 3102

Tror kanskje de legger inn short generelt basert på flyselskeper i sesong. De skal ha store baller for å legge short aktivt på NAS ettersom melgerhus antyder kr 12-14 innen kort tid. Selv det er i laveste laget og Geir K ber den ta frem kalkulatoren en gang til…vi glemmer visst at dagens børsverdi ikke rekker til kontaktbeholdningen en gang. Samtidig vet i at Star alliance fortsatt bør ha fotfeste i norden. Så har vi viderøeoppkjøpet som der Norwegian vil fungere som NAV ved de store flyplassene. Huff, lykke til med short.
Flipper
06.10.2023 kl 19:47 3006

Hva visste konkurransetilsynet når de utsatte dato for avgjørelse med Widerøe spør jeg meg selv ?
PerUlv Den ene
06.10.2023 kl 20:28 2961

Tja ...

Det er derfor det er viktig å hedge på riktige nivåer..
minsin
06.10.2023 kl 20:30 2960

vel - faktum er uansett at shorten økes i selskapet.
3 kapital sterke institusjoner har økt shorten, siste par døgn
Selvsagt er de ute for å tjene penger

Sier seg selv at disse institusjonene som shorter for 40-50 mill nok - er short rettet direkte mot selskapet( Ikke mot bransjen)
Vi vet at det blir ventet høyere oljepris utover høsten , etterspørselen overstiger fortsatt tilbudet.
Bla ser vi at oljelagrene faller , og det er ett tidsspørsmål før US må ut i markedet å kjøpe olje, noe som potensielt kan akselerere oljepris utviklingen.
Jobb tallene i US sier at - renten ikke biter nok.
Allerede ser vi tegn i markedet til at konsekvensen blir at rente banen blir både høyere og lengere.
Utviklingen i norsk valuta ser ikke ut til å på hjelpe reiselysten...

Vi og for så vidt NAS , ser klare tegn på at reise mønstret endres....
Holder fortsatt en knapp på 7,6 - i første omgang

Dagens lille nyhet er at 150.000( av 2,5 mill )husstander er ille ute økonomisk.
Er sannsynlig at innen veldig kort tid passerer det 250.000 husstander


Redigert 06.10.2023 kl 20:35 Du må logge inn for å svare
minsin
06.10.2023 kl 20:40 2944

usannsynlig at oljeprisen faller særlig mer - bare vent på lagertallene kommende uker...
Opec eller Russland må endre en par standpunkt før det evt skjer
Selv om Irak via tyrkia begynner å levere 500k fat/dgn - er ikke det nok til å dekke etterspørselen
Lighter
06.10.2023 kl 21:42 2890

Må si de har baller som shorter en høyaktuell oppkjøpskandidat og hvor analytikere har kursmål 50+% over kurs.
I verste fall, for dem, blir det meldt at både Lufthansa og IAG er i en budkrig om NAS. Da er vi på 15 kroner over natten.

Dagens konkurranse situasjon er at både SAS og Finnair er i krise.
De får alt for lite betalt til å dekke kostnadene for produktet de leverer.
Dette må føre til kutt i kostnader, kutt i ulønnsomme ruter og økte priser.
Alt dette er som en gavepakke til NAS.
coccoman
06.10.2023 kl 22:56 2809

Ja, det er nettopp det som er så vemodig vakkert. Shortene. 16 746 143 shortaksjer bare hos de tre største. Kursen er shortet i senk. Aksjen er oversolgt med 25 millioner aksjer.

NAS er markedsvinneren, serierherren og midt i honningkriukka. Sanneheten er økende markedandeler til stadig økende billettpriser. Alle ser jo det. Hva annet kan shortemafian gjøre enn å skape falsk krisestemning. Og det er nettopp det minsin jobber med.

Jada, ikke alle ha råd til å reise. Selv skal jeg reise til Italia med NAS i neste uke. Forretningsreiser kommer til å utgjøre en stadig større andel av NAS-billettene. NAS er i ferd med å overta store deler av SAS - markedet. Det ser stadig flere. Det er nå peise umulig å dekke inn 20 - 30 millioner shorteaksjer uten å kjøre opp kursen til 12 !

Lykke til minsin! Du tok feil. Aksjen falt ikke til 7 som du sa, den er på vei opp. Ha en rolig helg og en smertefull uke! Shortene må dekkes inn og ulver kjøper seg nå inn. Selv så hva som kom og er nå fullastet ;O)) Hau, hau
Redigert 06.10.2023 kl 23:01 Du må logge inn for å svare
Bullen
07.10.2023 kl 10:46 2516

John Fredriksen kjenner Geir Karlsen fra da han jobbet i Fredriksen systemet.
Fredriksen har kjøpt aksjer for ca 200 mill den seneste tiden og er største aksjonær i Norwegian.
Det behøver selvfølgelig ikke bety at de to snakker sammen, men det kan vel sies at Fredriksen har stor tro på det Karlsen gjør i Norwegian
minsin
07.10.2023 kl 10:49 2559

Shorterne er ute etter å tjene penger de også... selvfølgelig.
Siden de akkurat har økt shortingen , satser nok de på videre nedgang fra dette nivået.
Shorterne tenker relativt langsiktig og trenger ikke realisere noe før til neste år...
Da har nok rente spøkelset slått inn også over NAS.

Som jeg tidligere sa så vil jeg tro at oktober/Novembertallene tallene - vil gi klare indikasjoner om veien videre..

NAS har hatt nedgang fra 13 til 8,6 gjennom flere mnd- trenden er negativ - selv om aksjen har steget ca 5 pst. de siste par dagene.

Naturlig å tro at oljeprisen vil stige fremover- så lenge lagertallene i Us fortsetter å minke.
NA vil få utfordringer med oljeprisen og ikke minst rente nivået/ valutaen fremover... lite er hedget for -24, kan bli en dyr kjøpt lærepenge dette.











Ransen
07.10.2023 kl 11:13 2537

NAS har tatt høyde for en mulig nedgang i antall reisende og kan tilpasse seg på alle nivå.
Ser vi videre så er Flyr ute av verden, vi har et SAS som må overbevise de nye eierne, ergo ingen lavprisbilletter og ulønnsomme ruter.
Vi har avtale med forsvaret som fra nyttår vil generere mye reiser, både pendling og jobbreiser.
Vi har avtale med staten som vil bruke mange seter.
Vi ser at høst, vinter og sommer 24 feriereiser er bra.
I USA biter ikke rentehevingene i det hele tatt, og jeg tror ut fra jobbtallene her til lands vil kunne konkludere det samme. En voldsom stor andel av norges befolkning har det helt greit økonomisk, og flere er blitt rikere. Men ser økt reiselyst blant våre eldre, og kanskje spesielt etter en dårlig sommer.
Det er helt ubegripelig at noen tør sette short på NAS, med oppkjøpsmuligheter, widerøe handel, strawberryavtale osv.
minsin
07.10.2023 kl 12:36 2591

En av grunnen til at shorten øker , er nettopp at rente økningen ikke biter som de skal.
Jobb tallene i us indikerer akkurat det .
Dette er ensbetydende med at renten skal videre opp... og rentebanen forlenges.
Tidligere trodde vi att renten skulle ned til sommeren , nå ser vi en mulig nedgang i -25.

Folk vil få dårligere råd - uten tvil ...reise lysten vil avta.
Vi går inn i ei veldig usikker tid og mange investorer vurderer å trekke pengene sine ut av aksje markedet og inn i rente fond mm..

Redigert 07.10.2023 kl 12:37 Du må logge inn for å svare
Ransen
07.10.2023 kl 13:47 2593

Mener uansett at aksjen er på vei til 13 kroner, så få de bare shorte i vei. Men markedet og saueflokken bestemmer. Bare se på sas aksjen, som handles vilt uten å ha noe verdi, bra for dem som klarer å selge da…
Strategi
07.10.2023 kl 14:43 2550

Du må følge med i timen:
Norwegian opplyser videre at selskapet har sikret 120.850 tonn drivstoff for tredje kvartal 2023, mens sikringen er 66.050 tonn for fjerde kvartal 2023, 63.100 tonn for første halvår 2024, og 91.300 for andre halvår 2024.

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2023/10/05/8040977/2-millioner-floy-med-norwegian-i-september
Ransen
07.10.2023 kl 15:56 2541

Tenker vi får en fin og jevn stigning i neste uke.
Strategi
07.10.2023 kl 18:28 2478

https://www.svd.se/a/zEJa1b/efter-sas-nu-kan-norwegian-sta-pa-tur

Her kan masse skje fremover, om det blir bud fra Lufthansa eller Easy Jet eller andre eller ikke vet vi akkurat nå lite om, men sannsynligheten så absolutt tilstede.
Det vi kan være sikre på er at Norwegian ganske sikkert blir en del av Star Alliance.
Vi kan også være temmelig sikre på at Widerøe oppkjøpet går igjennom Konkurransetilsynet etter oppkjøpet av SAS.