Norwegian - Ta plass

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
02.05.2024 kl 09:05
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Steinhammeren
NAS 28.09.2023 kl 07:11 366588

Norwegian begynner å bli attraktiv nå og selv om det sies at man ikke skal fange en fallende kniv, tror jeg dette er et gunstig tidspunkt å gå inn i aksjen.
Man finner mye nyttig info her: https://investor.dn.no/#!/Aksje/S132/NAS/NORWEGIANAIRSHUTTLE

- Selskapet sitter på en stor cash beholdning 8.1 Mrd (Egenkapital)
- Egenkapital per aksje er nå 8,46 NOK (over børs slutt 27 September)
- P/E er 5,43, som er lavt.

Voleon Capital har hatt noen short posisjoner siden August, men har nå begynt å vekte seg ned på siste oversikt.
- Jeg tror det sannsynlig at de vil vekte seg videre ned, noe som vil bidra til å drive kursen opp.

- Videre er det 5 kjøps anbefalinger, 1 Overvekt, 1 hold. Ingen selg.

- SAS sliter og Widerøkjøpet går sansynligvis i boks.
- Norwegian har inngår milliardkontrakt med Forsvaret

På den negative siden:
Mange forbrukere må stramme inn for tiden, men også mange som greier seg helt fint og suget etter å reise ligger der fortsatt ganske tungt etter Covid.
Oljeprisen kan også gå oppover i det korte bildet. (Rysted spår den kraftig ned mot slutten av 24)

Jeg mener det positive langt overveier det negative, og har man litt tålmodighet (fram til neste sommer) skal det godt gjøres å tape på denne nå.








HerbM
22.10.2023 kl 00:08 7128

Fakta? Det her er så langt fra fakta som det kan bli.

Nas har verdier for flere titals milliarder kr, hvor får du 3,7 mrd fra? Du tenker kanskje på selskapets egenkapital(equity), som ble rapportert til å være 3,7 mrd i forrige kvartal. Nas, som andre flyselskaper vil aldri kunne ha en høy egenkapitalandel, det ligger ikke i et flyselskaps natur. Ingen har råd til å betale 50 fly på forskudd, dette må betales over tid og blir satt opp som et gigantisk lån. Samtidig som dette skjer blir verdiene på flyene i nas skrevet ned.

Du mangler jo totalt forståelse for hvordan både flybransjen og regnskap fungerer… men nå vet du hvertfal hva equity betyr ;)

Og når det kommer til sas så har de et helt annet utgangspunkt enn nas. Sas er et selskap som er tynget av gjeld og gigantforpliktelser til gamle piloter. Det kan ta lang tid før de kommer seg på bena igjen, til fordel for nas.
KanonBra5
22.10.2023 kl 09:12 6963

Jeg hører du er veldig oppegående når det gjelder fly bransjen. Ja, Norwegian tar ned kapasiteten i vinter. Men dette gjøres jo for å redusere utgiftene. Det er jo det som har vært problemet tidligere. Man fløy med høy kapasitet vinter som sommer. Og har da tapt masse penger. Nå kutter de på dette og heller flyr færre men da fulle fly. Det er dette som er så genialt når man har leasingavtaler der man ikke betaler noe når flyene ikke er bruk. Med dette skal man ikke se bort i fra at man også klarer å få et positivt resultat i vinterhalvåret👍
Redigert 22.10.2023 kl 09:45 Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
22.10.2023 kl 11:57 6832

Det er fullbooket frem til jul som har vært trått tidligere. Folk ser enda mer verdien i å reise når alvoret tynger livet og hvor kort livet er. Her skal det nytes og livet gir mening ved å komme seg til varmen. Høres snart! Norwegian er eneste norske selskap som har sikker drift. Norwegian har også et svært godt rykte i Europa på punktlighet og oppfølging av kunder. New age!! Dette skal til himmels utover våren 2024!!
Redigert 22.10.2023 kl 11:59 Du må logge inn for å svare
minsin
22.10.2023 kl 11:58 6841

Er såpass oppadgående at jeg holder meg borte fra NAS aksjen , inntil videre.
For så vidt har jeg spart mye penger på akkurat denne avgjørelsen.
Aksjen trender fortsatt nedover, og jeg ser mulighet til at aksjen kan ramle ned på rundt 7,2.

NAS vil få mange utfordringer fremover... og vil være avhengig av kapital tilførsel på sikt.
Dagens drift vil ikke klare å dekke inn fremtidige lån.
I det korte bildet spøker rentespøkelset og høy oljepris.
Jeg vil tro at NAS vil forsøke å hedge fuel for 2024 kommende mnd- dette vil selvfølgelig ha sin pris..

Slik som verdensbildet ser ut nå- er ikke fly aksjer det beste man kan satse på.
Israel konflikten vil sannsynligvis eskalere og flere araberland vil involveres( Bla pr i dag har israel bombet flyplasser i syria - Jemen har sendt raketter mot israel)
"Reiligions konflikten" de nå opplever - kan ta mange år å rette opp i .
Oljeprisen kan fort stige til 140 USD, noe som vil dempe mye av verdens flytrafikk.
93 pst av våpnene i palestina(Hamas er forsynt av Iran- sleyttes ikke utenkelig at israel vil ramme iran der det rammes mest - nemlig olje produksjonen.
Da kan fort 3 mill bdls bli tatt ut av markedet på under ei uka- igjen oljeprisen vil stige - til minimum 140 USD










mingus7777
22.10.2023 kl 12:07 6826

Du er så oppegående at du holder deg unna NAS?
Hva er intensjonen din med alle innleggene her da? 😅
KanonBra5
22.10.2023 kl 12:18 6812

Hei Mr negativ. Du er klar over at Iran står bare for 4% av verdens oljeproduksjon? Tror neppe at et bortfall vil gi en 40-50% økning i oljeprisen. Og hadde det skjedd ville nok OPEC satt opp produksjonen igjen (som de nå har strupet i flere år) Noe annet ville krasjet hele verdens økonomien. Du må se litt større på tingene. Det er tross alt krefter i verden som ønsker at ting skal gå fremover!!
Ransen
22.10.2023 kl 12:26 6865

Bare vent ti aksjen starter oppturen til uka, minsin er da borte fra forumet. Mye publisitet og gode omtaler samt er godt Q3 snart vil starte opptur.
Så kommer Widerøe -oppkjøpet + noen kroner til på aksjen. Vipps så er den i kr 12+ og fremdeles billig i tilfelle et bud
minsin
22.10.2023 kl 12:34 6888

Vel oljeprisen steg til 139 usd, etter at russland invaderte ukraina .. ser ingen grunn til at oljeprisen ikke stiger til nye høyder pga israel konflikten . Da denne konflikten er nærmere verdens olje produksjon
Irak , iran , qatar ,syria, egypt, saudi-arabia,tyrkia,jemen,jordan har gitt klart uttrykk for hva de mener om israels adferd.
I deres øyne er religion mye viktigere enn verdens økonomien - dessuten tjener bror parten av disse landene på høy oljepris.

Naturlig at iran vil prøve å stenge skipstrafikken(tankskipene) gjennom Hormuz-stredet om de blir angrepet av israel.

Tenker nok vi får en klar indikasjon på rettningen oljeprisen velger , de neste par -tre døgn.
Israel ser ut til å neglisere , diplomatiet som er satt i gang i egypt. - det er en stor feil.
Russland (lavrov)skal til iran på mandag - russland har nok en stor interesse i å straffe vesten /usa i denne saken. Samtidig må de sikre egne våpen leveranser ...

Passerer oljeprisen 100 usd i natt ??
Redigert 22.10.2023 kl 12:44 Du må logge inn for å svare
minsin
22.10.2023 kl 12:44 6885

Større sjangse, i øyeblikket, på å vinne i lotto enn at nas skal over 8,2 til uken ...
Ransen
22.10.2023 kl 12:48 6870

Du kan ta det helt rolig, går oljeprisen bananas så er det flere enn NAS og flynæringen som får problemer… det er bare å tenke seg..Iran har forøvrih hatt sanksjoner mot seg i snart 8 år, så de trenger du ikke å bekymre deg for… kortvarige sprett i oljeprisen velter ikke NAS. Pussig at du nevner kapitalinnhenting. Det tror jeg ikke Geir K visste om selv, så det er bra du minner han på det
Ransen
22.10.2023 kl 12:51 6863

Jaja, jeg vinner i lotto hver uke, riktignok bare 50-100 krone men gevinst er gevinst. Skal minne deg om denne tråden kommende fredag når aksjen er passert 9 kroner og stigende…
Redigert 22.10.2023 kl 12:52 Du må logge inn for å svare
minsin
22.10.2023 kl 12:58 6909

.. og Nas aksjen har fallt hver uke de siste 3-4 mnd.
Ikke mange som har opplevd gevinst i Nas i det siste

Kommer du ut "break even" ???
Redigert 22.10.2023 kl 12:58 Du må logge inn for å svare
minsin
22.10.2023 kl 13:09 6901

Geir Karlsen - mente analytikerne skulle ta frem kalkisen - da de hadde kursmål på 16 . Han hadde tydeligvis selv ett kursmål over 20 . Nå er aksjen verd 1/3del av hva karlsen indikerte.
Hvem har bomma???markedet el GK?

Om NAS tjener 3 mrd "netto" i året vil ikke det holde til å dekke låneforpliktelser på 50-60 mrd fra 2028., spesielt om de må ut i obligasjons markedet å hente penger til 10-15 pst rente. Ergo det vil komme en eller flere emisjon(er) .. muligens allerede i -25.

Kåre Grønn
22.10.2023 kl 13:35 6875

Kurs 20 kommer
Grunnloven
22.10.2023 kl 13:37 6875

Jeg gleder meg til kommende fredag allerede, kan jeg kjøpe inn litt rød vin i morgen så jeg er sikker på å ha tro..
KanonBra5
22.10.2023 kl 13:48 6869

Med din tankegang kan man bare legge ned alle flyselskaper. Går sikkert bra det😉 Glem nå ikke hvor du bor😀 Lykke til videre. Er vel ikke lenge før du graver deg ned😉
Strategi
22.10.2023 kl 14:06 6839

Det er hegdet olje til langt ut til 2024, bare til din orientering.
Når det gjeldet konflikten i Midtøsten så er det klare signaler om at partene kan bli presset til å løse konflikten rundt forhandlingsbordet.
Det ligger nå litt i kortene.
En eskalering av situasjonen med Iran og andre aktører involvert er ikke ønskelig for noen parter.
Oljeprisen vil i så fall falle sterkt tilbake og dette er "nok" et argument for forhandlinger.
Det er ikke i Israels interesse at konflikten nå eskalerer og at landet blir et ufravikelig mål for fremtidig terror.
Jeg skal ikke komme med spådommer om hvordan dette ender men det ligger i konfliktens bakenforliggende historikk at dette løses ved hjelp av forhandlings partnere som ikke er direkte involvert.

Vi får følge utviklingen nøye fremover, men jeg har tro på en nedskalering og en forholdvis rask løsning på krigen, selv om en god løsning på konflikten tar tid å løse.
Det er 2 parter her og begge har kameler og svelge.
Redigert 22.10.2023 kl 16:54 Du må logge inn for å svare
Singa
23.10.2023 kl 09:17 6436

Oljeprisen falle ved ett krig med Iran, aldrig hört maken. Krig med involvering av Persiske viken gir en oljepris på 120$ fatet 5 min etter at den er annonsert. Og to parter i konflikten?, tell antall land i området för du skriver
Strategi
23.10.2023 kl 09:25 6408

Du får lese innlegget en gang til.

Du har ikke fått med deg innholdet.
Strategi
23.10.2023 kl 10:18 6306

Ser ut til at det er fokus på 7.60 nå.
Strategi
23.10.2023 kl 10:50 6231

Slik det ser ut kan vel kursen like gjerne bryte over 8 kr.
Skjer det kan det være gode sjanser for at den bryter videre opp.
Strategi
23.10.2023 kl 13:15 6114

Refererer til tidligere innlegg.

Se for øvrig dagens innlegg i media.

Brent-oljen er mandag ned 0,3 prosent til 91,92 dollar fatet, mens WTI-oljen faller 0,4 prosent til 87,72 dollar fatet. Til sammenligning ble et fat Nordsjøolje omsatt for 93,24 dollar fatet ved børsslutt i Oslo fredag.

Prisnedgangen knyttes til den diplomatiske innsatsen som i løpet av helgen økte for å begrense konflikten mellom Israel og Hamas.

Det kom blant annet inn nødhjelp fra Egypt, men samtidig klarte ikke et toppmøte mellom arabiske ledere og utenriksministre i Kairo å lede til en felles uttalelse.

– Det er en viss lettelse i oljemarkedet over at Israel venter med sin planlagte bakkinnrykk i nordlige Gaza for å forhandle om løslatelse av gisler, noe som åpner et vindu for diplomati, sier Vandana Hari i Vanda Insights til Reuters.

https://www.finansavisen.no/finans/2023/10/23/8048432/krakk-i-tre-aksjer-pa-oslo-bors-i-dag

Ransen
23.10.2023 kl 13:50 6063

Vi må tåle at aksjen svinger litt opp og ned. TA viser nedadgående trend, men fundamentalt ser vi en styrke. Tilbudet av seter er betraktelig mindre enn tidligere, og mer tilpasset i forhold til verdenssituasjonen. Avtalen med forsvaret er estimert til 1. mrd per år, samme med strawberryavtalen. Når det gjelder rammeavtalen med Stat og fylkeskommune så er det ikke estimert inntekter, men avtalen gjelder på 60 ruter så det blir nok penger av dette også.
Videre så ser vi at reiselysten fortsatt er til stede i norden, og selv med økte renter og kostnader er det tross alt flere med svært god råd.
Blir det et oppkjøp av widerøe så kan det tilbys komplette skreddersydde reisepakker, som jo er svært attraktivt for stat og fylkeskommune, også forsvaret,

Det er større interesse hos større aktører og analytikere nå hvor det menes at dagens kjøp er svært godt.

Personlig så tror jeg på et bud fra Lufthansa slik at NAS kan innlemmes i Star alliance etter SAS sin exit. Svært mange tror dette er nært forestående da det gjelder å ikke miste markedsandeler i norden til Skyteam eller andre allianser

Snart får vi et knallgodt Q3.
Som andre nevner er drivstoff hegdet til medio 24, og er en viktig buffer i en tid med usikkerhet.

Geir Karlsen og gjengen har hatt en tøff kamp, men endt opp i et svært robust og sikkert flyselskap
Redigert 23.10.2023 kl 14:25 Du må logge inn for å svare
Singa
23.10.2023 kl 16:54 5923

Svinger litt opp og ned; hallo, den har falt 40% fra topp. Tror du må ta deg en bolle, og forsøke en gang til. Med dagens internasjonale tilstand så er det bare to råd som gjelder som jeg ser det. Er du urolig over börs situasjonen eller har lånte penger på börsen, vurder å selg. Undrer du på å kjøpe, vent. Denne og neste uke vil vise veien videre tipper jeg. Lufthansa, ja de sikler etter en partner i Norden men neppe nå. Tror ikke jeg tar mye feil om jeg sier at innen 12 mnd så er NAS en part av StorAllianse.

Ransen
23.10.2023 kl 17:07 5903

Blir nok inne i aksjen utover.
Kunne selvsagt satt pengene i banken, men tror at det kommer oppløftende nyheter ganske snart...
Det er tross alt en grense på hvor langt ned markedet kan konkursprise selskapet...
Artige
23.10.2023 kl 20:32 5721

Tror vi er mange som har blitt lokket inn her pga Fredriksen har kjøpt seg opp. Han vet selvsagt ikke mer enn andre og ikke hvordan verden utvikler seg. Han låner nok ut aksjene til short og tjener penger uansett. Ser ikke bra ut dette.
Kåre Grønn
23.10.2023 kl 20:40 5696

Dette vil ta tid. LUKK skuffen og la de som vil gi bort aksjen fortsette med det. God jul!
Stepping
23.10.2023 kl 20:52 5694

Ingen grense ingen bunn, når det rapporteres at utgiftene ikke kontroleres så er det ingen grenser for nedgang
Stepping
23.10.2023 kl 20:54 5692

Selge nå og kjøpe i Mars?
Ransen
23.10.2023 kl 21:16 5649

Nå er ikke Fredriksen den eneste som har fattet interesse for NAS siste tiden.
HerbM
24.10.2023 kl 10:57 5340

Plutselig er oljeprisen på 70- tallet igjen, og halelujastemning. Interessant hvordan oljeprisen faller ved det minste snakk om diplomatiske løsninger i midtøsten, det viser bare hvordan oljeprisen nå holdes kunstig høy i frykt for værst mulig scenario, som også kanskje er det minst sannsynlige, nemlig en krig der både iran og usa trekkes inn.
Ransen
24.10.2023 kl 11:30 5275

Tviler på at oljeprisen nå har så mye å si for NAS i dag. Grunnen til stigningen er at selskapet tjener penger og er fundamentalt godt rustet for tiden fremover. FLYR er ute av veien, SAS må overbevise de nye eierne, og kan derfor ikke konkurrere på pris og tilbudet i scandinavia er generelt lavere neste halve året.
2/11 kommer Q3-24 som er spådd til å bli det beste i selskapets historie. Trafikktallene ser veldig bra ut så langt.
Redigert 24.10.2023 kl 11:30 Du må logge inn for å svare
Strategi
24.10.2023 kl 15:38 5104

Den beste nyheten i dag er at kursen er bekreftet snudd riktig vei, tror vi får mange sterke dager frem mot oktober.
Det er ikke mange dager til denne smeller opp på faktabasert info.
Kåre Grønn
24.10.2023 kl 15:44 5111

En vei etterhvert. Under 12 latterlig
Redigert 24.10.2023 kl 15:45 Du må logge inn for å svare
NASLover
24.10.2023 kl 15:58 5083

Det er ingenting å glede seg til. Shorting har økt og det er sikkert nok noe aksjer dekket inn som førte lite oppgangen i dag.
Short har økt fra 1.42% til 1.52%.
Det blir vel går til minus ila dagen i morgen. Kanskje dobbelt så mye som den gikk i plus i dag.
Redigert 24.10.2023 kl 16:00 Du må logge inn for å svare
Ransen
24.10.2023 kl 16:33 5024

Lykke til med shorten
Adam05
24.10.2023 kl 16:51 4965

Det blir rally i morgen 8.50 Kr
NASLover
24.10.2023 kl 17:15 5072

Lykke til med 8.5 kr
coccoman
24.10.2023 kl 21:05 4958

Tusen takk! Snart hagler tusenlappene inn. Hau, hau
Ransen
24.10.2023 kl 21:14 4978

Jeg synes det er dristig av shorterne nå. Det er litt for mye utvikling i positiv retning for selskapet og tror de blir lite påvirket av vinter, krig og oljepris.
Noen erfaringsmessige justeringer blir gjort, men man ser stadig at det er mindre setekapasitet tilgjengelig. Ryan Air reduserer med 40% hele vinteren på grunn av forsinket levering av nye fly. SAS kan ikke fly til samme pris som NAS.
Blir nok et lite løft når Q3 legges frem om en drøy uke. Vil tro aksjen har dannet nytt gulv på rundt kr 8.50 innen den tid.
Redigert 24.10.2023 kl 21:15 Du må logge inn for å svare