Norwegian - Ta plass

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
02.05.2024 kl 09:05
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Steinhammeren
NAS 28.09.2023 kl 07:11 408499

Norwegian begynner å bli attraktiv nå og selv om det sies at man ikke skal fange en fallende kniv, tror jeg dette er et gunstig tidspunkt å gå inn i aksjen.
Man finner mye nyttig info her: https://investor.dn.no/#!/Aksje/S132/NAS/NORWEGIANAIRSHUTTLE

- Selskapet sitter på en stor cash beholdning 8.1 Mrd (Egenkapital)
- Egenkapital per aksje er nå 8,46 NOK (over børs slutt 27 September)
- P/E er 5,43, som er lavt.

Voleon Capital har hatt noen short posisjoner siden August, men har nå begynt å vekte seg ned på siste oversikt.
- Jeg tror det sannsynlig at de vil vekte seg videre ned, noe som vil bidra til å drive kursen opp.

- Videre er det 5 kjøps anbefalinger, 1 Overvekt, 1 hold. Ingen selg.

- SAS sliter og Widerøkjøpet går sansynligvis i boks.
- Norwegian har inngår milliardkontrakt med Forsvaret

På den negative siden:
Mange forbrukere må stramme inn for tiden, men også mange som greier seg helt fint og suget etter å reise ligger der fortsatt ganske tungt etter Covid.
Oljeprisen kan også gå oppover i det korte bildet. (Rysted spår den kraftig ned mot slutten av 24)

Jeg mener det positive langt overveier det negative, og har man litt tålmodighet (fram til neste sommer) skal det godt gjøres å tape på denne nå.








coccoman
16.11.2023 kl 07:40 5734

Shortene hadde vært gode om scenarioet at etterspørselen etter flyreiser i høst skulle gå ned hadde slått til. Desseverre for shortene viser trafikktall og billlettsalg at det motsatte er tilfelle, og til meeeget gode billettpriser. Det gir mer klingende mynt inn enn alle anlytikere forutså. Q3 - resultatet tok alle bortsett fra Spettet og Saga Pure på senga, lurer på hvor han fikk info fra? Nå sitter shortene i klisteret med minst 40 mill solgte tapsaksjer og er livredde for at Lufthansa, Ryanair eller annen gigant kommer med bud på Norwegian før de får dekket seg inn .... hau, hau
Redigert 16.11.2023 kl 07:57 Du må logge inn for å svare
Ransen
16.11.2023 kl 08:31 5663

Vi må ikke glemme at det er store problemer med P&W motorene på Airbusmaskinene som garantert kommer NAS til gode:
«I 2024 anslås det at mellom 600 og 650 fly med Pratt & Whitney-motorer vil bli satt på bakken, i følge Cirium fleet data.»
Lufthansa er hardt rammet så jeg er spent på hvordan de løser dette og Star Alliancen som er så viktig i norden.

Norwegian er på topp 3 i europa, flyr enhetsflåte fra Boeing og har 30-40 nye fly i bestilling til en god deal med levering fra 2024.
I tillegg er drivstoff hedget ut 2024. Det er helt sikkert gjort nye avtaler for 2025 og utover for å drive forutsigbart…
Redigert 16.11.2023 kl 08:33 Du må logge inn for å svare
Strategi
16.11.2023 kl 08:52 5607

Ja, det er mye som taler til Norwegians fordel om dagen.
Senest i morgen får vi en avgjørelse på Widerøe avgjørelsen, den kan også komme i dag.
Spennende blir det, har stor tro på at dette går igjennom da det er vanskelig å finne andre bærekraftige alternativer for innenriks.
Ransen
16.11.2023 kl 09:53 5522

Lurer på hvor mange det er som løper rundt som hodeløse høns i denne aksjen, men gode kjøpsmuligheter skaper de 👍
Strategi
16.11.2023 kl 10:21 5477

Regner med at det blir massiv short inndekning i løpet av dagen og også av noen som tar posisjon i forhold til overtakelse av Widerøe.
Dersom avtalen går igjennom vil kursen gå kraftig opp og Norwegian har herredømme over innenriks.
Dersom avtalen ikke går igjennom har dette egentlig liten betydning på kursen i og med at den ikke er regnet inn i kursmålene og Norwegian har massivt på bok og tjener gode penger okke som.
Da venter vi som sitter inne på allianser og bud på et selskap som står først i køen på nye leveranser fra Boeing.
10 kr kan ryke allerede i dag med margin, vi snakker om 20 øre og opp 11 øre fra høyeste kurs i går.
✈✈✈
📢📢Lykke til.
Redigert 16.11.2023 kl 10:26 Du må logge inn for å svare
HerbM
16.11.2023 kl 11:22 5385

Lufthavnavgiften øker med 200 millioner fra 2023 til 2024, det er helt greit, dekker knapt inflasjonen ;)

At tiltak for å hjelpe avinor nå kommer er vel ingen overaskelse, og mye værre kunne det blitt hvis avinor hadde fått det som de ville. Bra at samferdselsministeren viser forståelse overfor flyselskapene og vurderer å sette ned passasjeravgiften.
KanonBra5
16.11.2023 kl 11:51 5393

Tipper kursen begynner å gå rundt 14:00 tiden i dag. Ser nok opp mot 10.20 i slutt auksjonen!!! Spenndende dette👍
Strategi
16.11.2023 kl 12:03 5358

Enig, ser man på kursen så ser det ut til at det er avslag på Widerøe dealen.

Lekasje??
Tror ikke det er tilfelle.
KanonBra5
16.11.2023 kl 12:18 5328

Det er selvfølgelig litt usikkerhet hva utfallet blir mht. Widerøe. Og derfor har vi denne volative kursen i dag. Men jeg tror når man nærmer seg slutten av børsdagen i dag at man vil se en stigning i kursen. Da de fleste mener at Norwegian får et ja for kjøp av Widerøe.
Ransen
16.11.2023 kl 12:25 5319

Hvis man tenker litt selv og summerer dette sammen med intervjuet til konkurransetilsynet ang saken så ser man tydelig et være eller ikke være for widerøe.
I utgangspunktet er ikke denne avtalen en trussel mot billettpriser da de konkurrerer om helt forkjellige ruter og premisser, statsavtalene på kortbanenettet.
Tvert i mot kan vi se synergier i dette. Hvis Nas kommer seg inn i staralliancen så kan kan sjekke inn kofferten i Honningsvåg og ta den ut igjen på bandet i San francisco.
Bullen
16.11.2023 kl 12:47 5259

2 av 3 som ligger short økte posisjonen 14 nov. Ikke så lett å forstå det. Alle 3 ligger med store tap. Virker som om de ikke gir opp så lett.
Caset ser jo virkelig bra ut. Når vi først er inne på fly, er også Norse interessant å vurdere. De ligger sannsynligvis er skritt foran Norwegian angående oppkjøp.
mrleksa
16.11.2023 kl 14:02 5142

Ny frist 17. november

Trenger vel ikke komme i dag (i børsenes åpningstid).

https://e24.no/naeringsliv/i/xgj4dR/konkurransetilsynet-med-midlertidig-nei-til-norwegians-wideroee-kjoep
Tilsynet har nå frem til 17. november med endelig å bestemme seg for om kjøpet tillates eller om tilsynet skal sende et varsel til Norwegian om at oppkjøpet vurderes stanses.

– Vår foreløpige vurdering er at det kan være grunn til å frykte at oppkjøpet er negativt for norske flypassasjerer, sier prosjektleder Katrine Amdam i Konkurransetilsynet i en pressemelding.
Redigert 16.11.2023 kl 14:03 Du må logge inn for å svare
Bullen
16.11.2023 kl 14:37 5075

Her er det personlig oppfatninger hos de enkelte i konkurransetilsynet- høyre eller venstre siden i norsk politikk. Nå har de hatt nesten fem måneder på seg til å beslutte.
Snakker om treig materie. Er det en doktorgrad som må tas på nytt? Kan da ikke være så mange momenter å jobbe seg igjennom. Lenge leve det sosialistiske Norge.
----- markedet bryr seg ikke....
Redigert 16.11.2023 kl 14:52 Du må logge inn for å svare
coccoman
16.11.2023 kl 15:13 4983

Flymangel, huff, huff. Hva tror dere denne blir verdt framover i tid?

https://media.no.norwegian.com/pressreleases/norwegian-fullfoerer-avtale-om-aa-kjoepe-50-boeing-737-max-8-3190789

Selge gamle fly til dobbel pris og ha europas mest moderne og drivstoffgjerrige flyflåte, det blir gull det! ;O))))) Hau, hau
Redigert 16.11.2023 kl 15:17 Du må logge inn for å svare
Singa
16.11.2023 kl 15:21 5066

Var rett skeptisk til dette kjøpet lenge, men om nå Widerøe skal selges/kjøpes hva er alternativet?. Jeg ser ingen annen norsk aktör (om det finnes en sånn) som kan ta dette, alternativet er derfor ett utenlandsk selskap og hvem kan det være?. Å operere ett flyselskap i Norges nordligste del spesielt i vinterhalvåret er "state of the art" innen fly bransjen og du fikser ikke dette om du kommer fra Ungarn, det er bevist allerede. Jeg tror at de som forstår seg på drive ett flyselskap er for dette kjøpet som sikrer allerede löst hengende arbeidsplasser. Men så er det konkurransen da, om det ikke blir salg til NAS så kan noen fort konkurrere seg ned i grøfta. Jeg gir det 80 for kjøp, 20 for nei. Jeg sier som danskene "held og lykke".
Strategi
16.11.2023 kl 15:31 5030

Vi får håpe i det lengste at nisse lua ikke er dratt ned.
Det er typisk Norsk byråkrati å vinne over fornuftige løsninger, maktmisbruk er populært og mange etater mener de da er ekstra nøye og flinke i etaten.
Strategi
16.11.2023 kl 16:36 4918

Et element som er meget viktig er Widerøe Ground Handling, det er veldig viktig at Norwegian benytter seg av disse tjenestene.
Det er nok også en stor del av forhandlingene med Konkurranse tilsynet og jeg regner med at Norwegian har brukt dette som et sterkt strategisk innspill i forhandlingene.
Vi som sitter i aksjen får håpe at temperaturen har vært godt i pluss under forhandlingene og at Nisselua var lagt igjen i garderoben.
I morgen vet vi svaret.

https://www.wideroe.no/bedrift/ground-handling

Gordon Ekko
16.11.2023 kl 16:50 4883

Karlsen har klart over de siste årene å forhandle med diverse kapitalsterke eiere av aksjer, obligasjoner og gjort NAS fra gjeldsslave til en av europas sterkeste flyselskaper finansielt. Han har forhandlet med fagforeninger, staten og gjort selskapet veldig lønnsomt. Skulle noen klare å komme i mål på vegne av NAS så er det han. Tror ikke vi finner noen bedre enn han til disse forhandlingene iallefall ikke på jorda. gir det gode sjanser, men å forhandle med den Norske stat er vel også bortimot det mest krevende du kan gjøre. Han er bedre enn alle oss nettløker som skriver her til sammen;) Vi høres om resultatet.
Gordon Ekko
16.11.2023 kl 16:50 4900

Karlsen har klart over de siste årene å forhandle med diverse kapitalsterke eiere av aksjer, obligasjoner og gjort NAS fra gjeldsslave til en av europas sterkeste flyselskaper finansielt. Han har forhandlet med fagforeninger, staten og gjort selskapet veldig lønnsomt. Skulle noen klare å komme i mål på vegne av NAS så er det han. Tror ikke vi finner noen bedre enn han til disse forhandlingene iallefall ikke på jorda. gir det gode sjanser, men å forhandle med den Norske stat er vel også bortimot det mest krevende du kan gjøre. Han er bedre enn alle oss nettløker som skriver her til sammen;) Vi høres om resultatet.
Fjellbris
16.11.2023 kl 17:44 4827

Uansett ingen krise om Widerøe kjøpet ikke går igjennom. Faktisk verst og mest uforståelig for Widerøe, NAS går så det suser og klarer seg veldig godt uansett, masse penger da også spart.
Redigert 16.11.2023 kl 17:45 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
16.11.2023 kl 19:43 4501

Blir heller ikke overrasket dersom konkurransetilsynet trenger enda lenger tid på å fatte en beslutning.
KanonBra5
16.11.2023 kl 20:02 4463

Det har de ikke anledning til. En avgjørelse på dette må presenteres senest i morgen.
Fjellbris
16.11.2023 kl 20:17 4427

Ok og bra det da👍
Strategi
16.11.2023 kl 20:58 4350

Brent-olje
▼−4,49% 77.35 USD
Strategi
17.11.2023 kl 07:56 4084

Fjellbris skrev Ok og bra det da👍
Spennende dag for oss Norwegian aksjonærer om kjøpet godkjennes Konkurransetilsynet.
Det er vanskelig å se for seg at dette ikke går igjennom.

Dersom det går igjennom, vil dette bety mye for Norwegian siden de da kan strukturere samarbeidet slik de ønsker at strukturen skal være i samarbeide med Widerøe som da er en del av Norwegian. Resultat ; Kursmål flyttes opp.

Dersom kjøpet ikke går igjennom vil et styrket samarbeide mellom de to parter fortsatt gjelde og sikkert også styrkes, men det vil være to parter og strukturen blir annerledes. Resultat ; Kursmål står foreløpig mellom 12 og 14 kr i påvente av trafikktall og utvikling måned for måned.

Det vi vet er at olje er hegdet i motsetning fra i fjor vinter, det er spådd noe lavere oljepris, og vi vet at flere inngåtte avtaler med staten vil slå inn.
Vi har også Strawberry avtalen som er meget verdifull.
Vi vet også at fremtidig booking er høy.

Konklusjonen må bli ; det er ikke så gale å være aksjonær i Norwegian fremover, dette ser uansett veldig bra ut !!!

Bud kan tikke inn når det skal være, Norwegian sitter på store verdier og har mange fly i bestilling.
Dette er svært verdifullt.
Redigert 17.11.2023 kl 08:02 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
17.11.2023 kl 08:11 4125

Takk for flott oppsummering👍👏
Og helt enig, tror ikke på noen stor nedtur kursmessig dersom avtalen ikke går igjennom, det er isåfall en fin kjøpsanledning. Da spares masse penger som sikkert også noen ser positivt på, og kursmål 12-14 står. Går avtalen igjennom stiger nok både kurs og kursmål.
Blir en spennende dag, lykke til, håper og tror avtalen går igjennom😀👍
Singa
17.11.2023 kl 08:38 4112

Da var det avklart, ikke noe Widerøe kjøp. virker ikke som en kan kjøpe Widerøe slik uten videre.
Redigert 17.11.2023 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
mingus7777
17.11.2023 kl 08:45 4092

Det var et greit ballespark på morgenen...damn
Strategi
17.11.2023 kl 08:45 4087

Kursen skal ikke ned på dette, det er et kjempestort GAP mellom kursmål og kurs, så etter min mening skal kursen videre opp.
Forhandlingene om oppkjøpet fortsetter i kulissene og jeg er sikker på at dette går igjennom med noen tilpasninger.

Refererer til mitt innlegg fra i går om arroganse og maktsyke fra statlige organer- Nisselua ble dratt ned.

Dette løser seg og imens tjener Norwegian gode penger hver dag.
Vampyren
17.11.2023 kl 08:48 4099

Oslo (Infront TDN Direkt): Konkurransetilsynet har fredag varslet at de vurderer å gripe inn i Norwegians oppkjøp av Widerøe.

Det fremgår av meldinger fra tilsynet og Norwegian fredag.

15. september varslet Konkurransetilsynet at de konkurransemessige virkningene av Norwegians kjøp av Widerøe måtte undersøkes nærmere.

Konkurransetilsynet sin vurdering er fremdeles at konkurransen i markedet for luftfart kan bli betydelig svekket som følge av oppkjøpet, heter det i dagens melding fra tilsynet.

I fredagens varsel er det en detaljert beskriving av tilsynets sine konkurransemessige bekymringer basert på en foreløpig vurdering.

- Det er tre forhold som kan svekke konkurransen. Med bare to aktører i markedet kan det bli lettere å koordinere priser på innenriksnettet. Det kan også bli dårligere konkurranse på ruter hvor disse to selskapene i dag konkurrerer mot hverandre. I tillegg er det fare for dyrere bakketjenester for konkurrerende på flyplassene Evenes, Alta og Kirkenes, sier prosjektleder Katrine Amdam i tilsynet i en kommentar.

I meldingen fra tilsynet vises det til at Norwegian har foreslått avhjelpende tiltak knyttet til bakketjenester.

"Siden forslaget ikke omfatter alle konkurranseskadene som tilsynet foreløpig har lagt til grunn i saken er ikke dette vurdert å være tilstrekkelig til å godkjenne oppkjøpet", opplyses det.

Norwegian har tiden frem til 8. desember til å svare på dagens varsel. Fristen for Konkurransetilsynets endelige konklusjon er 3. januar 2024.

"Tilsynet kan imidlertid på ethvert tidspunkt før dette avslutte sin saksbehandling dersom de ikke finner grunnlag for inngrep mot oppkjøpet. Både Norwegian og Widerøe vil fortsette å samarbeide med Konkurransetilsynet og dele all relevant informasjon med mål om å få transaksjonen godkjent så raskt som mulig", skriver Norwegian, som er overrasket over tilsynets begrunnelse og er uenig i den foreløpige konklusjonen.

- Vi er overrasket over Konkurransetilsynets varsling om en mulig stans av oppkjøpet. Dialogen med tilsynet har vært god og konstruktiv, og vi har levert inn omfattende dokumentasjon innen de fristene de har satt. Basert på realitetene i saken er jeg optimist med hensyn til det endelige utfallet av søknadsbehandlingen. Nå vil vi sette oss inn i Konkurransetilsynets foreløpige vurdering før vi svarer dem, sier konsernsjef Geir Karlsen i Norwegian.
Stokk Dum
17.11.2023 kl 08:50 4097

Re: "Det er vanskelig å se for seg at dette ikke går igjennom."

På tide å ta av seg Nisselua?

mvh
Ransen
17.11.2023 kl 08:50 4101

Dette har ingen påvirkning på kursen, og ruster NAS ytterligere for oppkjøp og Star Alliance.
Tenker NAS setter en stopper her og konsentrerer seg om enet område og nye ruter i 2024.
RIP widerøe, og forøvrig bosettingen i distriktene.
Flipper
17.11.2023 kl 08:54 4102

Når skal offentlige institusjoner slutte å ikke overholde '' frister '' gitt i de Norske Lover/forskrifter '' Svarer selv; politikere.

Vel, Lufthansa trenger fly og kan ikke legge inn bud, med mindre de leier fra andre. KLM, Air France og SAS ( igjen subsidiert bla.Danske Stat kan by, men dette er ikke lov/godtatt av EU.

Hvem er det som kan legge inn bud på Widerøe, sistnevnte har stor gjeld. forskjell behandling nok en gang av SAS ? SAS har blitt beilet ut så mange ganger før.
Redigert 17.11.2023 kl 09:20 Du må logge inn for å svare
lucky strike
17.11.2023 kl 09:02 4160

Kursen raste ned 4,6% da det ble kjent at NAS vill kjøpe Widerøe altså openbart negativt.... Nå som NAS ikke får kjøpe Widerøe så er dette også openbart negativt??? Alle nyheter om de er gode eller dårlige er tydeligvis dårlige for Norwegian.. Det lukter skitt av børsen og finansNorge.
Singa
17.11.2023 kl 09:02 4171

Det kan også være slik at konkurransetilsynet ser en fare for at NAS blir kjøpt opp av en större utenlandsk aktör og om da NAS eier Widerøe så hvor mange norske aktörer er det tilbake på det norske markedet med norsk eierskap?. Tror det ligger mye her for deres avgjørelse.Tiden vil vise.
coccoman
17.11.2023 kl 09:10 4117

Jepp, det kalles for kjøpsanledning ;O) Når hønseflokken innser at et oversolgt (shortet) Norwegian er verdt akkurat det samme i dag som i går spretter aksjen i grønt. Takk, takk og god helg!
Redigert 17.11.2023 kl 09:18 Du må logge inn for å svare
Strategi
17.11.2023 kl 09:20 4065

Vi kan forvente at det blir en volatil periode en stund fremover, det er vel estimert ca. en måned eller to før det tidligst fattes en endelig avgjørelse.
Ser vi tilbake på hvordan det har vært i det siste er det muligvis naturlig at short siden igjen vil prøve å ta kontroll over kursen og sette inn nye press.
Tålmodighet er en dyd og den vil nok av mange utålmodige settes på prøve.
KanonBra5
17.11.2023 kl 09:43 3998

Endelig avgjørelse er nå 3 januar 2024. Dette kommer til å gå gjennom. Det er bare et spill fra myndighetene som har et utgangspunkt om at ikke ting skal være for enkelt!!

Da blir det et ja 3 januar og et skikkelig nyttårsrally😀😀👍👍
Strategi
17.11.2023 kl 10:31 3908

Tipper kursen godt over 12 kr før jula ringer inn.
Fjellbris
17.11.2023 kl 10:42 3890

Helt enig, som jeg også skrev tidligere i dag er et fall ved eventuelt nei en kjøpsanledning. Det var det også, NAS snart i pluss nå :-)
Redigert 17.11.2023 kl 10:43 Du må logge inn for å svare
Ransen
17.11.2023 kl 11:43 3789

Kursmålene hensyntar ikke oppkjøp, men er basert på tilstanden til selskapet nå og fremover ved dagens drift
Slettet bruker
17.11.2023 kl 11:57 3773

Professor i konkurranserett: – Tilsynet er overraskende strenge
viser til sak: https://e24.no/boers-og-finans/i/zEoA34/professor-i-konkurranserett-tilsynet-er-overraskende-strenge

Ransen
17.11.2023 kl 12:37 3718

Later til ar shortertrioen kjemper febrilsk og dekker seg smått inn. La dem komme seg helt bort slik at aksjen kan klatre uhindtet til 12 kroner i første omgang.
Først da kan vi handle flyselskap. Til nå har vi kun kjempet om kontantbeholdningen til selskapet.
Ingen andre selskap på OB som er i samme situasjon, mulig heller ikke i skandinavia.
Slettet bruker
17.11.2023 kl 14:50 3587

Denne fölese med nordnet har jeg også.
Jeg holder meg nå bare til Borr drilling hvor de er fravärende. Leit å se at nas kursen svinger opp og ned hele tiden. Hver gang jeg har solgt i nas,så har kursen steget etterpå. Dette skjer alltid. Akh har også mange prosent fra nordnet. Jeg kommer til å holde meg vekke fra de såkalte trading aksjer som nordnet har mange aksjer i.
Ps. de smarte som har luck tar en titt på borr.
Redigert 17.11.2023 kl 14:58 Du må logge inn for å svare
Ransen
17.11.2023 kl 15:05 3573

Har i grunn ventet at dette kom på trykk. Spesielt det at markedet priser aksjen kun til kontantbeholdningen for september. Det i seg selv taler for seg… aksjen skal endelig opp et par hakk nå.
Uljanov
17.11.2023 kl 15:22 3554

Kom igjen NAS, vi vil ha close over 10.