Suezkanalen, krigen i Israel og Frontline

andreasr
FRO 09.10.2023 kl 17:24 3777

Først: Krigen i Israel er en menneskelig tragedie.

Hva er sannsynligheten for at Suezkanalen blir stengt som følge av krigen i Israel? I denne tråden kan man følge opp faktorer og sannsynligheten for at Suezkanalen stenges.

Scenario:
- Egyptiske myndigheter stenger Suezkanalen for å støtte Palestina, og Egypt blir en del av BRICS.
-Flyktninger fra Gazastripen rømmer mot Suezkanalen og skaper opprør og kaos i Suezkanalen

John Fredriksen, keiseren.

https://www.finansavisen.no/politikk/2023/10/09/8042488/drommen-til-alle-menn-over-80-i-norge
Fluefiskeren
09.10.2023 kl 20:10 3585

I all verden hva mener nettredaktør Stein Olav Haugen i Finansavisen med dette?

«Hvis de to millioner menneskene blir sendt på flukt mot Egypt er det bare en vei å gå, over Suezkanalen med båt til Egypt. Det vil skape kaos der nede, og skape kaos for skipstrafikken. Det er jo drømmen til alle menn over 80 i Norge, at Suezkanalen skal stenge og at du skal få skyhøye rater. Så det er ikke bare oljeaksjene man må se på, man må også se på skipsaksjene, sa aksjekommentator Karl Johan Molnes i Børsmorgen mandag.»

Er dette seriøst ment? Hvilket lavmål. Ønsker virkelig alle norske menn over 80 år at Suezkanalen skal stenge? I såfall hvorfor?

Tror ikke det er i Suez det først og fremst vil kunne bli problemer. Blir Iran dratt inn er det imidlertid ikke umulig at de stenger Hurmozstredet. Det har de gjort før.
Redigert 09.10.2023 kl 20:12 Du må logge inn for å svare
andreasr
09.10.2023 kl 21:23 3429

Hvis Suezkanalen stenges blir ratene astronomiske.

Hilmar Reksten:
"Da Seksdagerskrigen mellom Israel og araberstatene i juni 1967 førte til israelernes erobring av Sinaihalvøyen og stengingen av Suezkanalen, fikk Reksten sin gylne sjanse."

https://no.wikipedia.org/wiki/Hilmar_Reksten

https://en.wikipedia.org/wiki/Closure_of_the_Suez_Canal_(1967%E2%80%931975)

I denne tråden kan vi prøve å predikere om Suezkanalen blir stengt igjen. Blir Egypt en del av BRICS? Gamal Abdel Nasser aligned Egypt med Sovjetunionen, kan det skje igjen?
omans
11.10.2023 kl 03:29 3004

SOH begynner vel å bli litt senil. Er han ikke over 80 snart da? Snakker vel litt for seg selv og Trygve.
Redigert 11.10.2023 kl 03:29 Du må logge inn for å svare
andreasr
11.10.2023 kl 08:50 2649

Stenging av Suezkanalen er ikke bare drømmen til alle norske menn over 80, det er også min drøm. :)
Hva vil konsekvensene være for fraktratene ved stenging av Hormuzstredet?
Redigert 11.10.2023 kl 09:08 Du må logge inn for å svare
Flipper
11.10.2023 kl 12:37 2410

Vil ikke skje denne gangen. Egypt var del Yum Kipper som angrep Israel fra alle kanter. Husker at Syria mistet EN jagerfly: Syria 70 stykk.

Ben Gurian ( med øye på det ene øyet ) ble folkehelt, tok en manøver med tanks, uforbrent av Egypt, derfor ble
krigen kort, ikke minst; en muslim ser det som uverdig å bli drept av en kvinne.Det hadde jo Israel manga av i sine styrker,
så den Egyptiske hær tok av seg støvlene; og løp som F*** hjem...

Alltid noe å lære fra de eldre, som meg.

Sa jeg ville post på det andre, opprinnelige board, men har gjort et unntak. See you
there, ikke minst vedr. Yellow Sea. Mange av mine innlegg har blitt strøket av Adm. hvorfor
vet ikke, alle mine innlegg har blitt posted MED link.
Flipper
11.10.2023 kl 13:14 2327

Måtte repost her, tillater tilsylatende posts på 2 forskjellige overskrifter, så her er resten

Dette er en helt annen krig enn tidligere

Vil ikke skje denne gangen. Egypt var del Yum Kipper som angrep Israel fra
alle kanter. Husker at Syria mistet ET jagerfly: Syria 70 stykk.

Ben Gurian ( med lapp på det ene øyet ) ble folkehelt, tok en manøver med tanks, uforbrent av Egypt, derfor ble
krigen kort, ikke minst; en muslim ser det som uverdig å bli drept av en kvinne.Det hadde jo Israel manga av i sine styrker,
så den Egyptiske hær tok av seg støvlene; og løp som F*** hjem...

Alltid noe å lære fra de eldre, som meg.

Yup Kipper, også kalt Oktober krigen, en høytid som feires i Israel.

Akkurat som Id al-adha er en religiøs høytid for musfimer, fest som feires over hele den muslimske verden ved avslutningen av hajj, den årlige pilegrimsferden til Mekka. Den kalles også id al-kabir («den store høytiden») og er en av de to store årlige festene. Den andre er id al-fitr, som markerer at fastemåneden ramadan er over.

Sa jeg ville post på det andre, opprinnelige board, men har gjort et unntak. See you
there, ikke minst vedr. Yellow Sea. Mange av mine innlegg har blitt strøket av Adm. hvorfor
vet ikke, alle mine innlegg har blitt posted MED link. Men har nå forstått, holder meg til EN l
et board og det er ikke denne.

Angrepet fra Syria / Egypt/ / ble gjennomført akkurat på Jødenes mest Hellige dag;
Yup Kipper.

Live and learn.

Dersom Suez kanalen mot alle oss bli sterkt, blir det som tidligere i 1970 årene, et nybygg
kunne nedbetales med 2 eller 3 runtunturer, MED/US...
Redigert 11.10.2023 kl 13:30 Du må logge inn for å svare
Flipper
11.10.2023 kl 18:09 2084

Har ikke fått lest andre innlegg, men her er hva jeg jeg sendte til en venn i U.S.
They are too safekeeping in this philosophy. Too much of their fleet fixed on T/C IMO

Spot rates could now go sky high, IF Suez Canal ,gets involved/closed becoming likeYelow Fleet,
taking 8 years to open after 6 ships bleking it, now even worse; Ttrait of Hormuz is at risk. A fight t
here a cataro.

Bit the diffeence now, U.S. is not as disposed after U.S. have their own oil; even expoting, now oil ;
might see an openining to go after the Prieshood t of Iran.

Might even give a boost for Saudi Prince ( have not lost no love to Iran ), they have both different
opinion of the Islam Releition, after all.

If Iran Fuck up in the Ttrait of Hormuz they are dead in the water.

Sist disse fananiske organisasjoner var beseiret i Libanon opp mot havet, ga Israel dem fritt leide
fra strandkanten, bla. mange Greske skip ble leiet inn inn av Greske myndigheter for å gi dem frtitleide.

Jeg var var kort tid deraefter med en potensiell kjøper av et av disse bilfergene, og de så ikke ut. Sneiper
var kastet rett på teppet. Eier var oppgitt, Greske myndigheter lovet å bekoste alt av utgifter. Ble ikke
noen DEAL.
Redigert 11.10.2023 kl 18:36 Du må logge inn for å svare
Flipper
11.10.2023 kl 18:14 2057

Ttrait of Hormuz er MYE strategisk viktig nå. USA har egen olje og gass produksjon hjemme, fracking.
andreasr
15.10.2023 kl 20:08 1305

USAs utenriksminister Antony Blinken opplyser at den viktige grenseovergangen ved Rafah, mellom Egypt og Gaza, gjenåpnes.

https://www.nrk.no/nyheter/blinken_-rafah-grenseovergangen-apnes---1.16596722
Redigert 15.10.2023 kl 20:20 Du må logge inn for å svare