[Eksklusivt] Hanwha Ocean forfølger oppkjøpet av U.S. Philly Shi


https://news.mt.co.kr/mtview.php?no=2023100910061830306

"Det forfølger oppkjøpet av Philly Shipyard i USA. Dette er et springbrett for å gå inn i forsvars- og skipsbyggingsindustrien. USA gir transportrettigheter kun til skip bygget i sitt eget land over et visst nivå. Når oppkjøpet er fullført, forventes det å bli det første amerikanske verftet kjøpt opp av et innenlandsk selskap.

I følge relaterte bransjer den 9. sendte Hanwha Ocean nylig et inspeksjonsteam for et oppkjøp til Philly Shipyard i Philadelphia, Pennsylvania. Det er rapportert at Hanwha har gjort foreløpige ordninger for oppkjøpet selv før han sendte ut inspeksjonsteamet. Philly Shipyard er et datterselskap av Aker Group, et norsk selskap som spesialiserer seg på marin, offshore vind og energi. Aker Capital eide 67,64 % av totalt utstedte aksjer. JP Morgan (11,51%) og Goldman Sachs (6,34%) ble også oppført som de andre og tredje største aksjonærene."

Philly selv avkrefter spekulasjoner:

PHILLY SHIPYARD ASA – Press speculations
10 October 2023: Philly Shipyard ASA (“PHLY” or the “Company”) has noted the recent press speculations regarding a potential transaction involving the Company and a Korean shipyard owner, Hanwha Ocean. As a matter of Company policy, we do not comment on rumours or speculation. The Company is continuously looking at strategic alternatives to maximise shareholder value and will inform the market in due course if and when appropriate in accordance with applicable law and regulations.

https://newsweb.oslobors.no/message/601082
Redigert 10.10.2023 kl 10:05 Du må logge inn for å svare
murpy
13.11.2023 kl 12:42 7704

Jeg tippet et eventuelt salg ikke er under 185,- pr aksje. tipper også 100,- før Jul
Mira
13.11.2023 kl 17:54 7538

Vi får ved salg godt betalt da dollar et høg mot NOK, men hvordan er koreansk valuta mot Dollar historisk sett ??
bravi
14.11.2023 kl 09:55 7377

Synes det virker mye å snakke om oppkjøpspris på 150-200 kr/ aksje når kursen ligger stødig på litt over 40. Har inntrykk av at Aker kunne gjort mye for å få opp kursen, men av en eller annen grunn har de ikke ønsket det.
Garcia
14.11.2023 kl 10:28 7374

Helt enig med deg der..
Jeg tror selv en dobling av kursen nå er småpenger for Aker..
Litt fra eller til på kursen i phly betyr lite sammenlignet med akerbp eller akso...
JahMason
14.11.2023 kl 11:28 7306

Tiden virker være moden nå for at Aker synliggjør verdiene.

All time high arbeidsstyrke
All time high ordrereserve
På vei å etablere seg i US Navy program (Kommersiell, vedlikehold og nå marinen)
Når var sist Philly hadde en 100% IR stilling?
Svært gode utsikter innen flere områder: Havvind skip, Containere, LNG, militære fartøy
På toppen av dette er det bekreftet interesse for oppkjøp av verftet.

Ja her burde det definitivt vært mere vind i seilene om dagen.
Ser heller ikke ut som Apollo her helt ute. Skjønner ikke de som på død og liv skal selge under kurs.
I Phly ser det da unektelig lyst ut, salg eller ei?
Tenker det er bare å sitte i ro, se på at pengene vokser etterhvert som verdier blir synliggjort. Forhåpentligvis hvertfall, nå som de har en 100% bemannet IR stilling. Som jeg vil tro ikke er der til pynt.
Her er ting på gang, og den tålmodige vil få sin belønning!
murpy
14.11.2023 kl 16:08 7101

Nå er Apollo straks tomme, hadde bare igjen 230K Tirsdag forrige uke. Omsatt 466K aksjer siden Onsdag

nvestor Number of shares % of top 20 % of total Type Country
AKER CAPITAL AS 7 237 631,00 69,69 57,56 PRIV NOR
J.P. MORGAN SECURITIES LLC 1 217 394,00 11,72 9,68 NOM USA
PHILLY SHIPYARD ASA 466 865,00 4,50 3,71 PRIV NOR
GOLDMAN SACHS & CO. LLC 230 891,00 2,22 1,84 NOM USA
NORDNET LIVSFORSIKRING AS 149 871,00 1,44 1,19 PRIV NOR
CITIBANK, N.A. 145 146,00 1,40 1,15 NOM IRL
INTERACTIVE BROKERS LLC 115 972,00 1,12 0,92 NOM USA
NÆVDAL TOR-FREDRIK 109 795,00 1,06 0,87 PRIV NOR
BERG SIVERT 101 704,00 0,98 0,81 PRIV NOR
J.P. MORGAN SECURITIES LLC 101 235,00 0,97 0,81 NOM USA
KRISTIAN FALNES AS 75 000,00 0,72 0,60 PRIV NOR
NORDNET BANK AB 74 483,00 0,72 0,59 NOM SWE
SKAILAND KIM 68 000,00 0,65 0,54 PRIV NOR
MYHRE PETER 58 000,00 0,56 0,46 PRIV NOR
TRADINGPARTNER AS 49 484,00 0,48 0,39 PRIV NOR
JØRGENSEN JAN REIDAR 40 000,00 0,39 0,32 PRIV NOR
FUGLESTAD THOMAS 37 509,00 0,36 0,30 PRIV ESP
KRISTIANSEN FILIP 37 074,00 0,36 0,29 PRIV NOR
KANDAL RONNY 36 023,00 0,35 0,29 PRIV NOR
HOLTER INGE 33 600,00 0,32 0,27 PRIV NOR
Total number owned by top 20 10 385 677,00 82,59
Total number of shares 12 574 766,00 100,00
Shareholder lists are provided by Oslo Market Solutions, with data from EURONEXT VPS, Updated 2023-11-13

Redigert 14.11.2023 kl 16:13 Du må logge inn for å svare
Winter
14.11.2023 kl 16:35 7056

Apollo har vel også den J.P. Morgan kontoen med 101K aksjer i tillegg?
bravi
15.11.2023 kl 09:48 6628

Da var voldsomt til salgslyst i dag, ned 5% akkurat nå. Er dette skattemotivert? Selge nå å få fradrag for tapet og så kjøpe igjen? Kanskje Apollo selger til seg selv?
murpy
15.11.2023 kl 09:57 6607

Er nok siste rest fra Apollo som gikk ut.
Pirato
15.11.2023 kl 10:45 6545

Fra Nordnet,

GOLDMAN SACHS & CO. LLC
-154 402
↓ -1,2279%
76 489
0,61%

Ca 76 k igjen etter fredagen. Da er de nok ute i løpet av uken.

Tipper det jeg også. Det ble voldsomt til salgspress i dag, og det virket som at her skulle det selges uansett kurs.
Med volumet som har vært i dag, så er de nok ute i løpet av dagen, eller i morgen. Da skal vi nok få et litt annet mønster i aksjen, forhåpentligvis.
JahMason
16.11.2023 kl 07:45 6160

Skrives en del om at det er igjen 59 tusen aksjer fra selgeren fra i går.

Så kan vi endelig se mot nye tider i Philly Shipyard

Dette budskapet er så tydelig at selv blind høne finner korn.🏃‍♂️💰
Mitt tips er pluss/minus 300 NOK pr aksje.

Det priser hele pakken til ca 3.5 milliarder.
Redigert 28.11.2023 kl 14:21 Du må logge inn for å svare
murpy
28.11.2023 kl 14:28 5430

Du dobler da mitt anslag på 180 + , var vist folk som mente jeg hadde alt for høyt mål 🤣

TEKNISK STERKT KJØPSSIGNAL NÅ https://in.tradingview.com/symbols/OSL-PHLY/technicals/

teknisk så er hoppene 60 -113.
Redigert 29.11.2023 kl 08:52 Du må logge inn for å svare

Hei!
Noen som har oversikt over hvilke handelsvolum som har vært nå i november?
Redigert 30.11.2023 kl 19:47 Du må logge inn for å svare

Dato Antall
29.11.2023 103593
28.11.2023 22333
27.11.2023 41660
24.11.2023 22743
23.11.2023 21870
22.11.2023 5748
21.11.2023 30734
20.11.2023 40919
17.11.2023 25280
16.11.2023 138928
15.11.2023 202758
14.11.2023 26035
13.11.2023 20893
10.11.2023 310502
09.11.2023 10959
08.11.2023 29998
07.11.2023 69320
06.11.2023 93851
03.11.2023 25946
02.11.2023 37732
01.11.2023 10075
Sum Nov 1291877


mvh
kentove
30.11.2023 kl 22:11 5072

Litt inside informasjon, har lyst på en liten båt til våren, eier jo aksjer her så tilfelle eg bestiller meg en 30 foter så kan det være philly får en kontrakt 🤣 alltid gøy med kursoppgang, blir spennende å se men er enig i at bud må ligge skyhøyt over dagens kurs.. Sinnsyke utbytter for noen år siden, og at verftet uten gjeld med cash skal være mindre enn 0,5% av kontraktene de hadde blir for dumt,

Takk 👍
Ca. 10% av aksjene har skiftet hånd i november! Økt volum og stigende priser; liten tvil om at interessen har tatt seg opp. Hvor stopper det denne uken? Tipper 65,-
Garcia
01.12.2023 kl 03:47 5014

Akkurat det jeg også tenker..
Ser vi grønne tall her og verftet går for fult har jo phly en utbytte politikk som er enestående.
Noen [5år] s perspektiv her så har vi mange gangen av dagens kurs i utbytte.
Skulle Aker finne på å selge verftet for 200 kr (noe jeg ikke tror) så gir de jo bort penger/verdier..
Med det forbehold at phly styrer mot stabile overskudd...
kentove
01.12.2023 kl 16:12 4837

Regner med de har lært av den kontrakten her og sikrer deg bedre enste gang, men verden er jo gal så de så vel ikke helt dette for seg rett etter corona-tullet.. Blir spennende å se hva de greier å få igjen på tapene, uansett ferdig med det verste så veldig positiv til de neste årene
Mira
02.12.2023 kl 14:56 4676

Røkke sønnen har nok planen klar !!
Viss 4 kvartal går bra så kan han kansje foreslå et utbytte på 100 kroner pluss salg til > 200 mill $ …ønsketenkning, men ikke urealistisk.
Winter
02.12.2023 kl 20:23 4591

Var det ikke en del av avtalen rundt NSMV serien at utbytte ikke skulle utbetales før levering av skip nr tre?
bravi
02.12.2023 kl 21:09 4552

Ja, mener det stemmer at ikke noe utbytte utbetaling før etter levering av NSMV 3. Kan det også være forbehold mot salg av verftet linket opp mot levering av NSMV skipene?
Har lest at Philly har mottatt støtte fra myndighetene til opplæring av fagarbeidere osv., kan det ha noen betydning for et salg?

Blir vel lite utbytte om de ikke tjener penger på kontraktene

The recognized combined profit/(loss) on long-term construction contracts in process (NSMVs 1-5, the SRIV
and CVs 1-3) as of 30 September 2023 is as follows:

Amounts in USD millions 30 Sept. 2023
Construction contracts revenue recognized to date 965.1
Construction contracts expense recognized to date (1,019.9)
Construction contracts loss recognized to date (54.8)
Mira
02.12.2023 kl 23:51 4586

Til tross for «tap» i regnskap 3 kvartal så øker kontantbeholdningen?? Det er mye i et regnskap som trenger inngående kjennskap for å forstås
riskyha
03.12.2023 kl 10:22 4532

Kontantbeholdningen består jo ikke kun av resultatet.

Det kan være så enkelt som at man har tatt opp et lån. Da øker kontantbeholdningen når man får utbetalt penger fra banken, men samtidig får man jo et større lån man skal betale tilbake.

Andre muligheter er jo at man har fått inn en større del av kundefordringene eller andre fordringer slik at de postene er mindre enn de var tidligere og man har mer på bank, men mindre fordringer som man skal få inn.

Eller at man ikke har betalt like mye til leverandører og skylder mer og derfor har banken økt siden det ligger mer betalinger frem i tid.

Fra Q2 er cash økt ca 9 mill men i Q2 man en fordring for vessel under construction på 43,7 mill som man ikke har lenger. Så de er nok denne fordringen man har fått inn som gjør at cash er økt.
Redigert 03.12.2023 kl 10:30 Du må logge inn for å svare

Den kan godt slutte å falle nå. Begynner å ligne på Apollo sitt mønster igjen.
Irriterende at kursen skal presses ned hele tiden
murpy
05.12.2023 kl 12:56 4142

Nå om dagen er det kun salg og tilbakekjøp for å få avskriving på tap.
riskyha
05.12.2023 kl 14:00 4032

Det er vel ikke så mange som har tap på denne aksjen. Bar de som har kjøpt veldig nylig med rundt 60 i kurs. Utenom akkurat nå siste uken har jo ikke kursen vært høyere enn det den er nå på veldig lenge.

Uansett er dette en aksje der man venter. Det ser lyst ut fremover med både mulige kjøpere og med tanke på driften.
Redigert 05.12.2023 kl 14:02 Du må logge inn for å svare
jokke
05.12.2023 kl 16:11 3957

Phly kursen faller på grunn av utolmodige som velger å ta gevinst, kommer der ny info så ser vi fort 60,- igjen. Så lenge vi ikke hører noe må vi forvente at der pågår forhandlinger. Forhåpentlig sluttforhandlinger med største eier som helt klart ikke avviser salg sålangt, da hadde nok noen her snust seg frem til nyheten umiddelbart. Kan de være enig om pris, men må få godkjenning av eieren de leier verftet av? De har vel ca 80 år igjen av leiekontrakten på 1$?
Redigert 05.12.2023 kl 18:49 Du må logge inn for å svare
jokke
05.12.2023 kl 19:59 3786

Ikke mange store skipsverft igjen i USA.

https://www.defensenews.com/outlook/2023/12/04/del-toro-aims-to-reinvigorate-us-shipping-to-strengthen-fleet/


Nå slår marinesekretær Carlos Del Toro alarm og advarer om at tjenesten ikke vil være i stand til å oppfylle sitt oppdrag uten en sterk kommersiell motpart.
En blomstrende maritim industri ville bety at flere trente byggherrer og vedlikeholdere marinen kunne benytte seg av i tilfelle en krise; flere tørrdokker og anleggsfasiliteter tjenesten kunne utnytte; og flere investeringer i innovative verktøy, teknologi og prosesser for å bygge skip raskere og billigere.
Og først og fremst ville det bety en større flåte av amerikanskbygde skip som militæret kunne ta i bruk hvis en krig brøt ut.
Redigert 05.12.2023 kl 20:05 Du må logge inn for å svare
Buyin85
05.12.2023 kl 21:12 3717

Bra artikke. Den og keel lay nsmv4 reduserer gjerne salgspresset i morgen 👍

Med denne uttalelsen her så kan det se lyst ut for byggeaktiviteten fremover:

"He also pointed to a tool left unused since the Reagan administration: “construction differential subsidies” to incentivize private companies to buy ships
from American builders instead of cheaper foreign yards.

This provision of Title 46 of the U.S. Code, which allows the government to pay up to half the cost difference, hasn’t received funding since the early
1980s. But Del Toro said he and the Transportation Department’s secretary still have the authority to grant these subsidies, as long as he and the
homeland security secretary certify there’s a national security need for a vessel".

Og, når antall store / mellomstore verft er nede i 6 stk. så må det bli nok i ordreboken fremover og forhåpentligvis blåe tall på bunnlinje!
bravi
06.12.2023 kl 22:28 3437

Begynner å bli på tide med noen nyheter nå, tenker da i første omgang på skriverier i Koreanske medier. Hvis det forhandles om salg av verftet er det alltids noen som snapper opp ett eller annet. Går det for lang tid uten noe nytt vil det sende kursen nedover.
Mira
11.12.2023 kl 11:20 3004

Vi må leve litt i det uvisse , men vi må forvente at noe kommer til å skje.
Når det gjelder kjøpesummen som blir i USD så vil vi i NOK tjene på den svake kronen.
Det at WON ikke er så historisk svak som NOK hjelper også.
Det er fortsatt noen dager til jul !!
kentove
11.12.2023 kl 14:40 2970

Lite nyheter ja, siste var vel keel laying på skip 4 for noen dager siden...
Winter
11.12.2023 kl 23:54 2806

Forventer du noen meldinger før jul, ser ut på kursen at noen tar gevinst og resten er ferdigkjøpt og forventer noe på nyåret.
jokke
12.12.2023 kl 08:48 2665

Innenlandske skipsbyggingsselskaper ønsker også å gå inn i det amerikanske forsvarsmarkedet. Innenlandske skipsbyggingsselskaper som HD Hyundai Heavy Industries, HJ Heavy Industries, SK Ocean Plant og Hanwha Ocean besøkte lokale krigsskipprodusenter i USA sammen med Defense Acquisition Program Administration forrige måned. Verftsindustrien forventer at innenlandske skipsbyggere vil kunne delta i U.S. Navy-prosjektet ved å overta produksjonsbaser i USA. Faktisk vurderer Hanwha Ocean å kjøpe Philly Shipyard i Philadelphia for å komme inn på det amerikanske forsvarsindustrimarkedet.

https://korea.postsen.com/business/260866/You-have-to-capture-the-world’s-largest-market-to-survive…-K-Defense-Industry-taps-the-US-market.html